Ik niet. Veel te conservatief.quote:Op maandag 21 april 2025 16:21 schreef Hanca het volgende:
Ik vind trouwens veel goed, als het Raymond Burke maar niet wordt. Die wil je niet op zo'n toch wel invloedrijke post. Helaas wordt die man wel genoemd.
Turkson, Ghanees en enorm milieubewust, zou ik wel kunnen waarderen.
Hier een bron voor je topic: https://www.demorgen.be/n(...)ranciscus~bdc448991/quote:Op maandag 21 april 2025 16:02 schreef Hexagon het volgende:
Aangezien de Paus natuurlijk ook het staatshoofd is van het kleinste landje op aarde, is de opvolging van de overleden Franciscus natuurlijk ook een politiek ding.
Over ongeveer twee weken, komen de kardinalen bijeen om een nieuwe uit hun midden te kiezen. Dus een topic om dat te volgen en te speculeren.
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op maandag 21 april 2025 16:27 schreef matigeuser het volgende:
Kan ik me ergens aanmelden voor sollicitatie?
Als je katholiek bent gedoopt, ben je automatisch kandidaat.quote:Op maandag 21 april 2025 16:27 schreef matigeuser het volgende:
Kan ik me ergens aanmelden voor sollicitatie?
Dat klopt. Maar daarom hoef je dat nog niet te wensenquote:Op maandag 21 april 2025 16:34 schreef Hanca het volgende:
De kans dat de nieuwe paus conservatiever wordt dan Franciscus lijkt me heel erg groot, al is het maar omdat je eigenlijk altijd een slingerbeweging ziet. Als de overleden paus veel progressiever was dan zijn voorganger, slingert dat altijd weer een beetje terug bij zijn opvolger.
Mits je man bent ja. Officieel kerkjuridisch gezien.quote:Op maandag 21 april 2025 16:31 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als je katholiek bent gedoopt, ben je automatisch kandidaat.
Ik denk dat de kerk niet toe is aan een heel progressieve paus. En ondanks dat ik protestant ben, gun ik de katholieke kerk de onrust van een paus die niet bij de kerk past niet. Ik wens het beste voor de kerk en ik denk dat dat momenteel, wellicht als een korte tussenpaus, een wat conservatievere paus is. Dus ik mag dat best wensen.quote:Op maandag 21 april 2025 16:38 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dat klopt. Maar daarom hoef je dat nog niet te wensen
Ik zeg nergens dat jij het niet mag wensen.quote:Op maandag 21 april 2025 16:40 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik denk dat de kerk niet toe is aan een heel progressieve paus. En ondanks dat ik protestant ben, gun ik de katholieke kerk de onrust van een paus die niet bij de kerk past niet. Ik wens het beste voor de kerk en ik denk dat dat momenteel, wellicht als een korte tussenpaus, een wat conservatievere paus is. Dus ik mag dat best wensen.
Nou ja, zet daar je geld maar niet op in, om het zo te zeggen.quote:Op maandag 21 april 2025 16:13 schreef Mikeytt het volgende:
Als ze een vrouw aanstellen, dan kan dat wellicht het imago van dat instituut ietsjes herstellen.
Die zijn niet verkiesbaar.quote:Op maandag 21 april 2025 16:13 schreef Mikeytt het volgende:
Als ze een vrouw aanstellen, dan kan dat wellicht het imago van dat instituut ietsjes herstellen.
En om daar eens wat inzicht in te krijgen even ChatGPT om hulp gevraagdquote:
Dit is echt één van de allerbeste CGP Grey-video's, een echte klassiekerquote:
2x onwaarschijnlijk wat mij betreft. Ze gaan denk ik geen Europeaan kiezen en Hollerich is ook nog eens te progressief.quote:Op maandag 21 april 2025 16:54 schreef heywoodu het volgende:
[..]
En om daar eens wat inzicht in te krijgen even ChatGPT om hulp gevraagd![]()
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Aangezien we de komende dagen/weken allemaal van nul naar expert gaan op het gebied van kardinalen is dit wellicht handig. Na de afgelopen uren af en toe wat gelezen te hebben ben ik vooralsnog wel redelijk fan van Hollerich, dus hup Hollerich
quote:Op maandag 21 april 2025 16:54 schreef heywoodu het volgende:
[..]
En om daar eens wat inzicht in te krijgen even ChatGPT om hulp gevraagd![]()
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Aangezien we de komende dagen/weken allemaal van nul naar expert gaan op het gebied van kardinalen is dit wellicht handig. Na de afgelopen uren af en toe wat gelezen te hebben ben ik vooralsnog wel redelijk fan van Hollerich, dus hup Hollerich
En Parolin, volgens bookmakers nu topfavoriet, ook niet.quote:Op maandag 21 april 2025 16:58 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]![]()
Maar Burke en Turkson staan daar niet bij
Ja, ik ga er ook niet van uit dat ze iemand kiezen die op zijn minst de voorzichtig progressieve lijn van Franciscus voort gaat zetten, maar een mens mag hopen. En heel hard schreeuwen dat het ambt van paus verouderd is en moet verdwijnen, wat sommige mensen ook wel eens doen, gaat ook niet helpen, want dat gaat niet gebeuren, dus dan maar hopen op een progressieve opvolger of in het ergste geval een conservatieve die zich vervolgens rap bij Franciscus komt voegen zodat we alsnog een goede krijgenquote:Op maandag 21 april 2025 16:58 schreef Hanca het volgende:
[..]
2x onwaarschijnlijk wat mij betreft. Ze gaan denk ik geen Europeaan kiezen en Hollerich is ook nog eens te progressief.
Ligt wellicht ook aan hoe ik de vraag gesteld had (een geordend overzicht van meest en minst progressief), niet per se van kanshebbersquote:Op maandag 21 april 2025 17:00 schreef Hanca het volgende:
[..]
En Parolin, volgens bookmakers nu topfavoriet, ook niet.
Dat gold niet voor Ratzinger/Benedictus XVIquote:Op maandag 21 april 2025 17:03 schreef Hexagon het volgende:
Ach ja er blijft het gezegde:
"Wie als paus het conclaaf binnengaat, komt er als kardinaal uit"
Dus favoriet zijn kan dik in je nadeel werken.
mij zullen ze niet kiezen denk ik, ik vloek teveelquote:Op maandag 21 april 2025 16:02 schreef Hexagon het volgende:
Aangezien de Paus natuurlijk ook het staatshoofd is van het kleinste landje op aarde, is de opvolging van de overleden Franciscus natuurlijk ook een politiek ding.
Over ongeveer twee weken, komen de kardinalen bijeen om een nieuwe uit hun midden te kiezen. Dus een topic om dat te volgen en te speculeren.
Ooit had Sophie in t Veld als kritiek op het ondoorzichtige proces van het kiezen van de voorzitter van de EC, dat de pausverkiezing nog transparanter was, aangezien je dan nog weet wie de mogelijke kandidaten zijn en wat het stemproces is.quote:Op maandag 21 april 2025 17:05 schreef Evangelion het volgende:
[..]
Voor zo'n gek/eng wereldje is dit nog een vrij logisch en eenvoudig proces.
Of een zwarte Surinamer doen.quote:Op maandag 21 april 2025 16:13 schreef Mikeytt het volgende:
Eigenlijk is het best wel een rare procedure, omdat het niet gegarandeerd een winnaar oplevert. De verkiezing van een nieuwe paus kan in principe oneindig lang duren.quote:Op maandag 21 april 2025 17:05 schreef Evangelion het volgende:
Voor zo'n gek/eng wereldje is dit nog een vrij logisch en eenvoudig proces.
Hup Tagle en Zuppi dan maar, als dat wat realistischer is dan Hollerich.quote:Op maandag 21 april 2025 17:13 schreef -XOR- het volgende:
Deze zag ik ook voorbijkomen
[ afbeelding ]
De vorming van een kabinet ook, en toch doen/proberen we dat.quote:Op maandag 21 april 2025 17:14 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Eigenlijk is het best wel een rare procedure, omdat het niet gegarandeerd een winnaar oplevert. De verkiezing van een nieuwe paus kan in principe oneindig lang duren.
Als 1 vd die kandidaten het moet worden is er maar weinig hoop (weinig, niet 0)quote:Op maandag 21 april 2025 17:13 schreef -XOR- het volgende:
Deze zag ik ook voorbijkomen
[ afbeelding ]
Overigens wél eens met het dik gedrukte.quote:Op maandag 21 april 2025 16:21 schreef Hanca het volgende:
Ik vind trouwens veel goed, als het Raymond Burke maar niet wordt. Die wil je niet op zo'n toch wel invloedrijke post. Helaas wordt die man wel genoemd.
Turkson, Ghanees en enorm milieubewust, zou ik wel kunnen waarderen.
Voor de formatie van een nieuw kabinet bestaat dan ook helemaal geen vastgestelde procedure.quote:Op maandag 21 april 2025 17:15 schreef heywoodu het volgende:
De vorming van een kabinet ook, en toch doen/proberen we dat.
Dan zetten ze ze op water en brood. Het eten in het gastenverblijf waar ze zitten is trouwens al bewust niet al te lekker, schijnt.quote:Op maandag 21 april 2025 17:14 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Eigenlijk is het best wel een rare procedure, omdat het niet gegarandeerd een winnaar oplevert. De verkiezing van een nieuwe paus kan in principe oneindig lang duren.
Tagle heeft van alle progressieven denk ik de meeste kans, de kans lijkt me eigenlijk groot dat het een Afrikaan of Aziaat wordt (alle Pausen tot Franciscus waren Europees, Zuid-Amerika is net geweest en de Amerikanen zijn eigenlijk allemaal te uitgesproken en politiek niet zo handig).quote:Op maandag 21 april 2025 17:15 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Hup Tagle en Zuppi dan maar, als dat wat realistischer is dan Hollerich.
Ik denk eerder een Aziaat dan een Afrikaan. Verder eens.quote:Op maandag 21 april 2025 17:43 schreef Hanca het volgende:
[..]
Tagle heeft van alle progressieven denk ik de meeste kans, de kans lijkt me eigenlijk groot dat het een Afrikaan of Aziaat wordt (alle Pausen tot Franciscus waren Europees, Zuid-Amerika is net geweest en de Amerikanen zijn eigenlijk allemaal te uitgesproken en politiek niet zo handig).
Zuid Amerika is geweest maar die Paus was natuurlijk gewoon van Europese afkomst, ook al was hij wonend in zuid Amerika.quote:Op maandag 21 april 2025 17:43 schreef Hanca het volgende:
[..]
Tagle heeft van alle progressieven denk ik de meeste kans, de kans lijkt me eigenlijk groot dat het een Afrikaan of Aziaat wordt (alle Pausen tot Franciscus waren Europees, Zuid-Amerika is net geweest en de Amerikanen zijn eigenlijk allemaal te uitgesproken en politiek niet zo handig).
Nee, hij was géén Europaan. Hij was een Argentijn.quote:Op maandag 21 april 2025 17:55 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Zuid Amerika is geweest maar die Paus was natuurlijk gewoon van Europese afkomst, ook al was hij wonend in zuid Amerika.
Geboren in Buenos Aires, uit Argentijnse ouders. Wanneer ben je dan een Zuid-Amerikaan? Als je afstamt van de Inca's?quote:Op maandag 21 april 2025 17:55 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Zuid Amerika is geweest maar die Paus was natuurlijk gewoon van Europese afkomst, ook al was hij wonend in zuid Amerika.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |