abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217328418
Samenvatting 7 oktober tot met 29 januari (wiki)

De oorlog tussen Hamas en Israël is een escalatie van het Israëlisch-Palestijns conflict die begon op 7 oktober 2023 en zich ontwikkelde tot een Israëlische invasie in de Gazastrook.

De aanleiding van de inval in de Gazastrook was een gecoördineerde verrassingsaanval door de militante beweging Hamas vanuit de Gazastrook op Israël, onder de naam Operatie Al-Aqsa-storm. Duizenden raketten werden afgevuurd op Israëlische plaatsen in de grensstreek, terwijl ongeveer 3.000 militanten de grens met Israël doorbraken en aanslagen pleegden op Israëlische militaire bases, woonwijken en een muziekfestival, waarbij circa 1.200 mensen werden gedood, waarvan 846 burgers. Naar schatting 200-250 personen werden gevangengenomen en als gijzelaars naar de Gazastrook overgebracht. Hamas verklaarde dat de aanval een reactie was op het geweld van Israëlische kolonisten, de blokkade van de Gazastrook, de ontheiliging van de Al-Aqsamoskee in Jeruzalem, evenals op de wreedheden die in de afgelopen decennia van Israëlische zijde waren begaan tegen de Palestijnen.

In reactie op de aanval voerden de Israëlische strijdkrachten (IDF) wekenlang dag en nacht bombardementen uit op de Gazastrook. Langs de grens werd een troepenmacht samengetrokken ter voorbereiding op een grondoffensief, met als doel de vernietiging van Hamas en het opsporen en bevrijden van de Israëlische gijzelaars. In heel Gaza werden huizen en civiele infrastructuur vernietigd. Na een aantal korte voorbereidende grondoperaties werd begin november een grootschalig Israëlisch grondoffensief gestart.

IDF voerde tevens invallen uit op de bezette Westelijke Jordaanoever. Ook in het grensgebied tussen Israël en Libanon liepen de spanningen op en waren er meerdere confrontaties tussen Hezbollah en IDF. Nadat Hezbollah-militanten vanuit Libanon raketten hadden afgevuurd op Israël, reageerde Israël met luchtaanvallen op Libanon.

Op 26 oktober publiceerde het door Hamas aangestuurde Ministerie van Volksgezondheid in Gaza een lijst van ruim 7.000 personen die tussen 7 en 26 oktober in de Gazastrook werden gedood, waaronder bijna 3.000 kinderen en ruim 3.000 vrouwen, met nog zo'n 2.700 vermisten. Ook daarna viel er nog een onbekend aantal doden en gewonden. Nieuwsmedia en internationale organisaties zoals de WHO achtten de genoemde aantallen betrouwbaar. Volgens voorlopige tellingen waren er op 10 november meer dan 11.000 Palestijnen gedood, waaronder ruim 4.500 kinderen, met nog zo'n 2.700 vermisten. Op de Westelijke Jordaanoever werden sinds het begin van de oorlog tot half november meer dan 190 Palestijnen gedood, waarvan ruim 50 kinderen. Wijdverbreide burgerdoden hebben ertoe geleid dat zowel Israël als Hamas zijn beschuldigd van oorlogsmisdaden.

Israël spoorde de 1,1 miljoen inwoners van het noordelijke deel van de Gazastrook aan om te evacueren naar het zuiden, terwijl Hamas de bewoners opriep in hun huizen te blijven. De Verenigde Naties (VN) meldde dat er ongeveer 1,7 miljoen Palestijnen, meer dan 70% van de bevolking van Gaza, intern ontheemd waren geraakt. Ongeveer 500.000 Israëli's werden geëvacueerd.Mensenrechtenorganisaties riepen op tot de opname van vluchtelingen uit de Gazastrook.De oorlog heeft geleid tot een ernstige humanitaire crisis in Gaza. Verschillende hulporganisaties hebben Israël ervan beschuldigd honger te gebruiken als oorlogswapen. De VN heeft gewaarschuwd voor de dreiging van hongersnood en de verspreiding van ziekten in de regio, als gevolg van de afsluiting van water, brandstof, voedsel en elektriciteit door Israël. De VN en veel landen riepen op tot een onmiddellijk staakt-het-vuren.

Op 27 januari 2023 heeft het Internationaal Gerechtshof een tussentijdse uitspraak gedaan in de zaak Zuid-Afrika vs Israël [af]. Het Hof zag het potentiële risico van genocidale daden tegen de bevolking van Gaza en herinnerde Israël aan zijn naleving van de Genocide Conventie en vroeg Israël binnen een maand te rapporteren over de gevraagde taken.

SPOILER: Twitteraccounts van een aantal betrouwbare twitteraars
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Kaart van de Gazastrook en informatie over de Gazastrook
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Geschiedenis conflict
Enkele belangrijke links
Liveblog Nu.nl
Liveblog NOS
Liveblog AD

SPOILER: Livestreams
Hier verder.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_217328432
quote:
0s.gif Op woensdag 9 april 2025 18:25 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Dat jij letterlijk alle feiten negeert als ze niet pro-Israël zijn of anti-Moslims vergeten we maar even hè :')
Welke feiten heb je het over? Alles wat ik daar noem is feitelijk. En er staat trouwens nog een vraag voor je open:
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 april 2025 13:54 schreef bianconeri het volgende:

[..]
Al voor 7 okt waren er dagelijks moorden en verkrachtingen op Palestijnen.

Wie is er schuldig voor alle ellende in Gaza nu?
Precies, Israël. Dat is de agressor.

Het is alsof je zegt dat Oekraine het er zelf naar gemaakt heeft in die andere oorlog :')
quote:
14s.gif Op dinsdag 8 april 2025 14:00 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Je hebt hier natuurlijk ook wel een bron voor?

Toon maar eens aan dat hier voor 7 oktober dagelijks sprake van zou zijn geweest.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_217328500
Turkije hahaha Turkije :')
Dat zou pas echt een domme actie zijn.
Even serieus, dat die tunnels nog niet allemaal vernietigd zijn is natuurlijk treurig, misschien omdat het IDF toch elke kans wil openhouden om eventuele gijzelaars te bevrijden / levend terug te krijgen? Als die optie echt voorbij is, zou ik elke tunnel met tig ton explosieven opblazen, of met zeewater vullen.
pi_217331212
quote:
0s.gif Op woensdag 9 april 2025 19:33 schreef Opzoeknaarvrienden het volgende:
Turkije hahaha Turkije :')
Dat zou pas echt een domme actie zijn.
Even serieus, dat die tunnels nog niet allemaal vernietigd zijn is natuurlijk treurig, misschien omdat het IDF toch elke kans wil openhouden om eventuele gijzelaars te bevrijden / levend terug te krijgen? Als die optie echt voorbij is, zou ik elke tunnel met tig ton explosieven opblazen, of met zeewater vullen.
Sorry, maar als je nu nog denkt dat het Israël om de gijzelaars te doen is dan is dat ook vrij naïef. Hamas heeft kilometers aan tunnels gegraven maar volgens IDF zitten ze allemaal in scholen en ziekenhuizen verscholen.
pi_217331283
Waarom sluit het een het ander uit? Hamas zit zeker weten (ook) in tunnels, en (ook) in scholen, moskeeën en midden tussen de burgerbevolking?

En ja, ik denk dat Israël nog altijd de gijzelaars wil terugkrijgen. Levend of dood. Anders (als het echt om genocide zou gaan, zoals sommigen zichzelf graag wijs maken) dan waren er allang tanks, artillerie en zware vliegtuigbombardementen over die kleine strook land heen gegaan, en was het een grote zandbak geworden. Maar na al deze maanden is dat nog niet gebeurd, dus ik kan alleen maar logisch concluderen: Het IDF houdt nog altijd rekening met de burgers. Voor zover dat dat gaat.
pi_217333026
twitter
pi_217334145
quote:
0s.gif Op donderdag 10 april 2025 08:10 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Sorry, maar als je nu nog denkt dat het Israël om de gijzelaars te doen is dan is dat ook vrij naïef. Hamas heeft kilometers aan tunnels gegraven maar volgens IDF zitten ze allemaal in scholen en ziekenhuizen verscholen.
is toch logisch. die mag je niet aanvallen.
pi_217334164
quote:
1s.gif Op donderdag 10 april 2025 13:06 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Dit is een skit mag ik hopen? Zou een mooi Speld artikel zijn.
pi_217334197
quote:
0s.gif Op donderdag 10 april 2025 08:18 schreef Opzoeknaarvrienden het volgende:
Waarom sluit het een het ander uit? Hamas zit zeker weten (ook) in tunnels, en (ook) in scholen, moskeeën en midden tussen de burgerbevolking?

En ja, ik denk dat Israël nog altijd de gijzelaars wil terugkrijgen. Levend of dood. Anders (als het echt om genocide zou gaan, zoals sommigen zichzelf graag wijs maken) dan waren er allang tanks, artillerie en zware vliegtuigbombardementen over die kleine strook land heen gegaan, en was het een grote zandbak geworden. Maar na al deze maanden is dat nog niet gebeurd, dus ik kan alleen maar logisch concluderen: Het IDF houdt nog altijd rekening met de burgers. Voor zover dat dat gaat.
Half Gaza is platgegooid.
pi_217334201
quote:
1s.gif Op donderdag 10 april 2025 13:06 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Most ridiculous thing tot onderstaand bericht :s)
twitter
pi_217334232
quote:
0s.gif Op donderdag 10 april 2025 08:10 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Hier een rocket launcher bij een "school"
twitter

lol
pi_217334258
quote:
1s.gif Op donderdag 10 april 2025 15:57 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
[ x ]

lol
Vertel me, waar kijk ik naar? IDF propaganda?
pi_217334286
quote:
1s.gif Op donderdag 10 april 2025 15:51 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Most ridiculous thing tot onderstaand bericht :s)
[ x ]
Holy shit man...

Wij werden met schorsingen bedreigd als we te veel geluid zouden maken tijdens de SO-tentamen weken als je er zelf niet aan mee deed.

Zal wel 'voor de goede zaak' zijn...
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  Moderator donderdag 10 april 2025 @ 16:11:13 #14
8781 crew  Frutsel
pi_217334292
quote:
1s.gif Op donderdag 10 april 2025 16:04 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Vertel me, waar kijk ik naar? IDF propaganda?
Nou dat zegt hij net, een rocket-launcher bij een "school"
pi_217334295
quote:
1s.gif Op donderdag 10 april 2025 15:57 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
[ x ]

lol
Was toch allemaal niet waar?
hamas deed toch niet aan verschuilen in scholen en ziekenhuizen?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_217334428
quote:
0s.gif Op donderdag 10 april 2025 16:11 schreef Frutsel het volgende:

[..]
Het woordje "voormalig" vergeet je dan weer heel handig. Op de foto overigens ook geen gebouw of plein te zien. Misschien hebben we wat meer info nodig voordat we conclusies trekken? Bijv. waarom is het geen school meer en hoe ging het er aan toe toen het nog wel een school was?
Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.
  donderdag 10 april 2025 @ 16:33:46 #17
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_217334439
quote:
0s.gif Op donderdag 10 april 2025 16:32 schreef Ronald-Koeman het volgende:

[..]
Het woordje "voormalig" vergeet je dan weer heel handig. Op de foto overigens ook geen gebouw of plein te zien. Misschien hebben we wat meer info nodig voordat we conclusies trekken? Bijv. waarom is het geen school meer en hoe ging het er aan toe toen het nog wel een school was?
Volgens mij wordt die duiding ook niet gegeven wanneer Israël een schoolgebouw, moskee of kliniek bestookt...
pi_217334482
quote:
0s.gif Op donderdag 10 april 2025 16:33 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Volgens mij wordt die duiding ook niet gegeven wanneer Israël een schoolgebouw, moskee of kliniek bestookt...
Jammer inderdaad want dat soort duiding is wel belangrijk. Overigens is de aanwezigheid van wapens of terroristen geen vrijbrief om het hele gebouw dan maar op te blazen. Als een groepje terroristen zich verschuilen bij mij in de flat hoop ik ook niet dat het Nederlandse leger de hele flat platbombardeerd en ik denk ook niet dat de meeste Nederlanders dat een goed idee zouden vinden. Als terroristen zich onder burgers schuilen ga je chirurgisch te werk, hoe vervelend of frustrerend dat misschien ook voelt.
  Moderator donderdag 10 april 2025 @ 16:45:20 #19
8781 crew  Frutsel
pi_217334503
quote:
0s.gif Op donderdag 10 april 2025 16:32 schreef Ronald-Koeman het volgende:

[..]
dat vergeet ik helemaal niet "handig" want hij vraagt "waar kijk ik naar" en ik herhaal wat 'hij (opgebaarde)' net zei want dat staat letterlijk voor zijn neus.
  donderdag 10 april 2025 @ 16:46:02 #20
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_217334508
quote:
0s.gif Op donderdag 10 april 2025 16:40 schreef Ronald-Koeman het volgende:

[..]
Jammer inderdaad want dat soort duiding is wel belangrijk. Overigens is de aanwezigheid van wapens of terroristen geen vrijbrief om het hele gebouw dan maar op te blazen. Als een groepje terroristen zich verschuilen bij mij in de flat hoop ik ook niet dat het Nederlandse leger de hele flat platbombardeerd en ik denk ook niet dat de meeste Nederlanders dat een goed idee zouden vinden. Als terroristen zich onder burgers schuilen ga je chirurgisch te werk, hoe vervelend of frustrerend dat misschien ook voelt.
Volgens mij doet Israël daar wel degelijk haar best voor en gruwelijk genoeg is dat niet goed genoeg. Er is ook iets voor te zeggen dat de schuld bij de terroristen ligt als die tussen de burgers en in civiele gebouwen gaat zitten. Het alternatief is namelijk dat je niks kunt doen omdat het anders zielig zou zijn voor de burgers als het misgaat. Heel slim dus, want je kunt het nooit goed doen.

Ik ben blij dat ik die keus niet hoef te maken en dat ik in een land woon waar dat niet aan de orde is.
pi_217334525
quote:
0s.gif Op donderdag 10 april 2025 16:11 schreef Frutsel het volgende:

[..]
Ik kan lezen. Maar in welke context moet ik dit zien?
  Moderator donderdag 10 april 2025 @ 16:52:40 #22
8781 crew  Frutsel
pi_217334534
quote:
1s.gif Op donderdag 10 april 2025 16:51 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Ik kan lezen. Maar in welke context moet ik dit zien?
Ah kijk...nou komen we ergens...
Dat is een goede vraag waar we 'voorlopig' alleen maar over kunnen speculeren. Wie heeft dat ding daar neergezet, wanneer etc etc.
pi_217334546
quote:
0s.gif Op donderdag 10 april 2025 16:46 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Volgens mij doet Israël daar wel degelijk haar best voor en gruwelijk genoeg is dat niet goed genoeg. Er is ook iets voor te zeggen dat de schuld bij de terroristen ligt als die tussen de burgers en in civiele gebouwen gaat zitten. Het alternatief is namelijk dat je niks kunt doen omdat het anders zielig zou zijn voor de burgers als het misgaat. Heel slim dus, want je kunt het nooit goed doen.
Deze manier van denken is heel gevaarlijk en een recept voor oorlogsmisdaden en vele onschuldige doden.

quote:
Ik ben blij dat ik die keus niet hoef te maken en dat ik in een land woon waar dat niet aan de orde is.
Uiteraard. Maar niet omdat de keuze zelf moeilijk is maar omdat het lastig is om het naar een goed einde te brengen.
pi_217334566
quote:

[..]
Volgens mij doet Israël daar wel degelijk haar best voor
Lees het rapport nog eens een keer van Breaking the Silence over de gecreëerde bufferzone door de IDF. Dat staat haaks op wat je nu claimt.
Dit, dus.
pi_217334575
quote:

[..]

haha schattig

jij denkt dat nederland niet meewerkt aan het bombarderen van 'terroristen'?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')