abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217340171
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2025 11:23 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Ja en uiteindelijk hebben die kopers nu woningen van tonnen en de mensen die aan het lachen waren zijn meer kwijt aan woonlasten en bezitten niks. Daarbij wat is het risico als je voor winst verhuurt. Dat de woningprijs in Nederland op lange termijn daalt, dat is amper een risico te noemen. Dat je geen huurder kunt vinden, ook dat is amper risico te noemen.
[..]
Maar huren hoeft niet bij een particuliere verhuurder die winst maakt. Huren zou ook prima moeten kunnen bij een overheid die het tegen kostprijs doet. Juist als meer mensen verhuren als verdienmodel gaan zien staat de huurder vaker met niks. Het is een markt waar velen gedwongen afnemer zijn maar nooit aanbieder kunnen worden.
Sowieso moet je niet willen dat allemaal hobbyisten dit gaan, of als het hobbyisten zijn dan hoeft hun hobby natuurlijk niet kostendekkend te zijn. Mijn hobbys zijn dat ook niet, daar leg ik geld op toe.
Precies dit dus.

Maar och en wee, die arme huizenbeleggers.

En dan ook nog het gore lef hebben om zichzelf te vergelijken met mensen die genoodzaakt waren om hun eigen woning met dikke hypotheek tijdens die sporadische dips 'onder water staande' te verkopen. Alsof dat ook van toepassing was op de beleggers :')
"Pools are perfect for holding water"
pi_217340233
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2025 11:27 schreef probeer het volgende:
En raptorix, wanneer heb jij je woning(en) gekocht? Kunnen we adv de gemiddelde huizenprijzen wel even grofweg berekenen of je winst of verlies op de verkoop maakt.

Of is dat toch niet nodig omdat we het antwoord beiden wel weten?
Ik heb mijn woning in 2003 gekocht, maar dat is helemaal niet relevant, achteraf zeggen: Je hebt winst gemaakt zegt helemaal niets. Net zoals als je nu een woning koopt heb je ook geen zekerheid. En nee mij interesseert die winst geen klap, ik heb gewoon een woning gekocht omdat ik wilde wonen, en heb vooral een goedkope woning gekocht omdat ik geen zin heb om er krom voor te liggen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_217340236
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2025 11:28 schreef probeer het volgende:

[..]
Precies dit dus.

Maar och en wee, die arme huizenbeleggers.

En dan ook nog het gore lef hebben om zichzelf te vergelijken met mensen die genoodzaakt waren om hun eigen woning met dikke hypotheek tijdens die sporadische dips 'onder water staande' te verkopen. Alsof dat ook van toepassing was op de beleggers :')
De reden is niet de huizenmarkt, maar de geldpersen wereldwijd, het probleem moet je ook daar aanpakken, niet op de woningmarkt.
pi_217340253
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2025 11:32 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ik heb mijn woning in 2003 gekocht, maar dat is helemaal niet relevant, achteraf zeggen: Je hebt winst gemaakt zegt helemaal niets. Net zoals als je nu een woning koopt heb je ook geen zekerheid. En nee mij interesseert die winst geen klap, ik heb gewoon een woning gekocht omdat ik wilde wonen, en heb vooral een goedkope woning gekocht omdat ik geen zin heb om er krom voor te liggen.
Dikke prima, nul moeite mee. Ik hoop dat je hut nog flink stijgt voordat je hem verkoopt.

Maar je gooit nu steeds twee groepen samen.

Mensen die in hun gekochte woning wonen, en inderdaad enkele jaren enig risico hebben gelopen om die hut met verlies te moeten verkopen net na een dip in de prijzen. Omdat ze niet de mogelijkheid hadden om hun verhuizing en dus de verkoop, een paar jaar uit te stellen.

En mensen die een extra woning grotendeels met eigen geld aankopen als belegging. En die hebben die dips gewoon uit kunnen zitten. Want die groep koopt geen extra woning als 2-4 jarige belegging. Eerder voor 10+ jaar. En ja, dan maken ze vrijwel altijd winst. En met de huidige tekorten gaat dat ook nog wel geruime tijd zo blijven.

En het is specifiek die laatste groep die nu moeilijk loopt te doen omdat ze niet ook nog eens jaarlijks dikke winst kunnen maken op de verhuur. Of nou ja .. omdat ze die winst zien krimpen.

[ Bericht 3% gewijzigd door probeer op 11-04-2025 11:51:02 ]
pi_217340316
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2025 11:25 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ja dat is net zoals zeuren op mensen die 20 jaar terug Apple aandelen kochten, van: Ja dat is niet eerlijk, ze hebben die aandelen voor een tientje gekocht, en nu is het duizend euro waard. |:( |:( |:( |:(
Nee dat is niet hetzelfde. Niemand heeft Apple troep nodig. Iedereen moet wel ergens wonen. Daarbij is groei van Apple niet per se ten koste van iets anders. Dat is met verhuren anders, de groei daarvan gaat ten koste van andere woningen.
Daarbij was een investering in Apple ook een risico, er was geen enkele garantie dat dat zo zou slagen 20 jaar terug. Tech bedrijven kunnen ook floppen, meestal zelfs. Zo'n argument als dit laat vooral zien dat je hier nooit echt over na hebt gedacht.

Als er oneindig woningen waren en mensen hadden gelijkwaardige vermogens dan zeg ik eat your heart out particuliere verhuurders. Dan is het niet anders dan welke investering dan ook. Nu is het een manier voor vermogenden om te profiteren van mensen met minder vermogen.
pi_217340344
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2025 11:45 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Nee dat is niet hetzelfde. Niemand heeft Apple troep nodig. Iedereen moet wel ergens wonen. Daarbij is groei van Apple niet per se ten koste van iets anders. Dat is met verhuren anders, de groei daarvan gaat ten koste van andere woningen.
Daarbij was een investering in Apple ook een risico, er was geen enkele garantie dat dat zo zou slagen 20 jaar terug. Tech bedrijven kunnen ook floppen, meestal zelfs. Zo'n argument als dit laat vooral zien dat je hier nooit echt over na hebt gedacht.

Als er oneindig woningen waren en mensen hadden gelijkwaardige vermogens dan zeg ik eat your heart out particuliere verhuurders. Dan is het niet anders dan welke investering dan ook. Nu is het een manier voor vermogenden om te profiteren van mensen met minder vermogen.
Start je eigen woningcorporatie.
pi_217340441
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2025 11:50 schreef raptorix het volgende:

[..]
Start je eigen woningcorporatie.
Wat een dooddoener. Daar heb ik de middelen en kennis niet voor. Alsof je bij een discussie over voetbal zegt, begin je eigen voetbalclub.

Ik gaf ook al aan dat het hele probleem hier is dat velen helemaal niet de mogelijkheid hebben om verhuurder te worden maar dat niemand de keuze heeft om nergens te wonen als de prijzen te hoog zijn. Verhuurders in Nederland hebben te maken met een gevangen klant, die kan geen kant op dus kan ook niet kieskeurig zijn. Kijk als we een woning overschot hadden dan zou ik zeggen particuliere verhuurders helemaal prima. Maar dan zullen de meeste particulieren daar 0,0 zin in hebben, dan lopen ze namelijk risico. In tegenstelling tot nu waar het gewoon extra inkomsten op een investering is, betaald door vaak mensen die amper kunnen investeren.
  Moderator vrijdag 11 april 2025 @ 12:11:49 #188
5428 crew  miss_sly
pi_217340478
Ik vind helemaal niet dat de verhuurders zielig zijn of de hand boven het hoofd gehouden moet worden. Maar ik vind de manier waarop ALLE particuliere verhuurders als uitzuigers neergezet worden ook niet correct.

In een particuliere portefeuille zitten bijvoorbeeld ook vaak sociale huurwoningen. Helemaal prima, maar wat daar aan huur uitkomt kan echt de kosten niet dekken. Vaak nog niet eens de VvE-bijdrage die maandelijks moet worden betaald. Daar moet altijd geld bij.

Als het dan gaat over exorbitante huurprijzen zouden we eens bij de expats kunnen gaan kijken. Zij betalen die hoge huren met gemak, omdat ze een belastingvoordeel hebben en hun werkgever vaak een significant deel bijdraagt. En dan wordt een marktconforme huur ineens enorm hoog, want er is ook veel vraag naar en deze groep kan het met gemak betalen.

Dat er met wetgeving wordt gekeken of huurwoningen wel aan voldoende punten voldoet om een bepaalde huurprijs te rechtvaardigen, vind ik helemaal prima. Maar een ruime, gerenoveerde woning met een buitenruimte op een courante plek heeft uiteraard ook een huurprijs die hoger ligt.

Ik zou het zo graag wat minder zwart-wit zien.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_217340505
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2025 12:05 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Wat een dooddoener. Daar heb ik de middelen en kennis niet voor. Alsof je bij een discussie over voetbal zegt, begin je eigen voetbalclub.

Ik gaf ook al aan dat het hele probleem hier is dat velen helemaal niet de mogelijkheid hebben om verhuurder te worden maar dat niemand de keuze heeft om nergens te wonen als de prijzen te hoog zijn. Verhuurders in Nederland hebben te maken met een gevangen klant, die kan geen kant op dus kan ook niet kieskeurig zijn. Kijk als we een woning overschot hadden dan zou ik zeggen particuliere verhuurders helemaal prima. Maar dan zullen de meeste particulieren daar 0,0 zin in hebben, dan lopen ze namelijk risico. In tegenstelling tot nu waar het gewoon extra inkomsten op een investering is, betaald door vaak mensen die amper kunnen investeren.
Nee daar doelde ik niet op, er zijn verschillende groepen een eigen Coöperatie gestart, en dan merk je pas hoe duur bouwen is, en wat er bij komt kijken.
pi_217340611
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2025 12:15 schreef raptorix het volgende:

[..]
Nee daar doelde ik niet op, er zijn verschillende groepen een eigen Coöperatie gestart, en dan merk je pas hoe duur bouwen is, en wat er bij komt kijken.
Ik ben bekend met dat type cooperaties en wat er nodig is om als particulier een huis te bouwen. Maar genoeg verhuuders bouwen dus niks. Als we het bij particuliere huur voornamelijk hadden over woningen die gerealiseerd zijn door de verhuurder heb ik er ook weinig problemen mee. Wat ik meer zie zijn mensen die gewoon veel vermogen hebben en dat op een risicoloze manier verder willen uitbreiden.
Omdat ze dus geen woningen toevoegen aan het aanbod zie ik dat dan als negatief want het drijft de prijzen alleen maar op. Aanbod blijft hetzelfde maar de vraag wordt groter.
Ik heb geen probleem met mensen die geld verdienen als ze iets creeeren. Wel met mensen die geld verdienen enkel door huur op hun bezit te vragen. Als je het aan de markt overlaat wordt dat bezit namelijk geconsolideerd in steeds minder handen. De mensen die woningen kunnen opkopen en winstgevend verhuren krijgen meer en meer, de mensen die geen woning kunnen kopen maar moeten huren krijgen minder en minder.
pi_217340659
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2025 12:29 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Ik ben bekend met dat type cooperaties en wat er nodig is om als particulier een huis te bouwen. Maar genoeg verhuuders bouwen dus niks. Als we het bij particuliere huur voornamelijk hadden over woningen die gerealiseerd zijn door de verhuurder heb ik er ook weinig problemen mee. Wat ik meer zie zijn mensen die gewoon veel vermogen hebben en dat op een risicoloze manier verder willen uitbreiden.
Omdat ze dus geen woningen toevoegen aan het aanbod zie ik dat dan als negatief want het drijft de prijzen alleen maar op. Aanbod blijft hetzelfde maar de vraag wordt groter.
Ik heb geen probleem met mensen die geld verdienen als ze iets creeeren. Wel met mensen die geld verdienen enkel door huur op hun bezit te vragen. Als je het aan de markt overlaat wordt dat bezit namelijk geconsolideerd in steeds minder handen. De mensen die woningen kunnen opkopen en winstgevend verhuren krijgen meer en meer, de mensen die geen woning kunnen kopen maar moeten huren krijgen minder en minder.
Ze creeeren woonruimte voor mensen die geen geld hebben om te kopen, of niet willen kopen.
pi_217341039
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2025 09:45 schreef nostra het volgende:

[..]
Als investeerders wel zo denken, waarom is er dan sprake van een gigantische uitpond-tsunami?
Die is er alleen bij rechtse mensen die tegen de wet zijn, in werkelijkheid is die er helemaal niet.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_217341050
quote:
7s.gif Op vrijdag 11 april 2025 12:11 schreef miss_sly het volgende:
Ik vind helemaal niet dat de verhuurders zielig zijn of de hand boven het hoofd gehouden moet worden. Maar ik vind de manier waarop ALLE particuliere verhuurders als uitzuigers neergezet worden ook niet correct.

In een particuliere portefeuille zitten bijvoorbeeld ook vaak sociale huurwoningen. Helemaal prima, maar wat daar aan huur uitkomt kan echt de kosten niet dekken. Vaak nog niet eens de VvE-bijdrage die maandelijks moet worden betaald. Daar moet altijd geld bij.

Als het dan gaat over exorbitante huurprijzen zouden we eens bij de expats kunnen gaan kijken. Zij betalen die hoge huren met gemak, omdat ze een belastingvoordeel hebben en hun werkgever vaak een significant deel bijdraagt. En dan wordt een marktconforme huur ineens enorm hoog, want er is ook veel vraag naar en deze groep kan het met gemak betalen.

Dat er met wetgeving wordt gekeken of huurwoningen wel aan voldoende punten voldoet om een bepaalde huurprijs te rechtvaardigen, vind ik helemaal prima. Maar een ruime, gerenoveerde woning met een buitenruimte op een courante plek heeft uiteraard ook een huurprijs die hoger ligt.

Ik zou het zo graag wat minder zwart-wit zien.
Maar de mensen die niet het onderste uit de kan willen, zo veel mogelijk opbrengst voor zo min mogelijk kosten, hebben absoluut geen enkel probleem met deze wet. Het probleem zit hem echt alleen bij de figuren die de aanschaf van hun huis alleen in de huurprijs willen terugverdienen, ipv gewoon met de verkoop.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_217341058
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2025 12:36 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ze creeeren woonruimte voor mensen die geen geld hebben om te kopen, of niet willen kopen.
Dat zou zijn als ze nieuwbouwprojecten financieren. In werkelijkheid drijven ze de koopprijs op, waardoor minder mensen kunnen kopen.
  vrijdag 11 april 2025 @ 13:17:06 #195
321210 jcdragon
It's complicated.
pi_217341066
Stevige stikstofmaatregelen op komst: 1800 boeren moeten stoppen, krimpen, verplaatsen of innoveren: https://www.rtl.nl/nieuws(...)oeren-moeten-stoppen

quote:
Landbouwminister Wiersma is bereid om maatregelen te nemen waardoor bijna 1800 boeren rondom kwetsbare natuur moeten stoppen, krimpen, verplaatsen of innoveren. De plannen liggen op tafel in een speciale stikstofcommissie van het kabinet. Er zou 4 tot 7 miljard euro voor nodig zijn, maar over dat geld is nog flinke discussie.
Als er nou een potje was met geld, oh wacht... :')
Isn't it ironic, don't you think
Het had een stuk slechter kunnen zijn.
  vrijdag 11 april 2025 @ 13:18:22 #196
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_217341081
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 april 2025 13:17 schreef jcdragon het volgende:
Stevige stikstofmaatregelen op komst: 1800 boeren moeten stoppen, krimpen, verplaatsen of innoveren: https://www.rtl.nl/nieuws(...)oeren-moeten-stoppen
[..]
Nou, kom maar weer door met die trekkers op de A12.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_217341094
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2025 13:15 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat zou zijn als ze nieuwbouwprojecten financieren. In werkelijkheid drijven ze de koopprijs op, waardoor minder mensen kunnen kopen.
Dat de prijzen stijgen heeft hele andere complexe redenen, zeker in Nederland.
pi_217341110
quote:
[..]
En nu ga je zeker weer ranten dat boeren egoïstische lui zijn?
pi_217341158
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2025 13:19 schreef raptorix het volgende:

[..]
Dat de prijzen stijgen heeft hele andere complexe redenen, zeker in Nederland.
Het heeft meerdere redenen, maar dat als er meer potentiële kopers zijn de prijzen stijgen zal niemand ontkennen. En die verhuurders zijn dus geen mensen die een nieuwbouw financieren, maar die een koophuis voor kopers wegplukken.

Dat kan, er zijn huurhuizen nodig. Maar je moet niet doen alsof ze de mensen die liever willen kopen maar dat niet kunnen betalen helpen, ze helpen die mensen vooral verder van hun ideaal af.
pi_217341162
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2025 12:36 schreef raptorix het volgende:

[..]
Nee want we hebben het de hele tijd over verhuurders. Niet over woningbouwers. Als we het hebben over mensen die woningen bouwen en die verkopen heb ik daar geen problemen mee. Maar dat noem ik geen verhuurders.
Verhuurder ben je als je een woning verhuurt, dat is dus niet hetzelfde als er een creeeren.
pi_217341169
quote:
[..]
Die pot met geld komt er wel alsnog, dat kan niet missen.
pi_217341213
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2025 13:14 schreef Hanca het volgende:

[..]
Maar de mensen die niet het onderste uit de kan willen, zo veel mogelijk opbrengst voor zo min mogelijk kosten, hebben absoluut geen enkel probleem met deze wet. Het probleem zit hem echt alleen bij de figuren die de aanschaf van hun huis alleen in de huurprijs willen terugverdienen, ipv gewoon met de verkoop.
Dit dus.
  vrijdag 11 april 2025 @ 13:31:59 #203
321210 jcdragon
It's complicated.
pi_217341236
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2025 13:20 schreef raptorix het volgende:

[..]
En nu ga je zeker weer ranten dat boeren egoïstische lui zijn?
Nee, alleen kritisch op beleid en wat er allemaal gebeurd in de politiek. En soms vragen.

quote:
1s.gif Op woensdag 17 juli 2024 11:45 schreef jcdragon het volgende:
Die deal van Adema voor de boeren was toch niet zo slecht?
Isn't it ironic, don't you think
Het had een stuk slechter kunnen zijn.
  Moderator vrijdag 11 april 2025 @ 13:35:50 #204
375570 crew  Cyan9
pi_217341264
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2025 13:24 schreef Hanca het volgende:

[..]
Die pot met geld komt er wel alsnog, dat kan niet missen.
En we hebben weer tig maanden kunnen vertragen, dus dat is winst!
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_217341282
quote:
9s.gif Op vrijdag 11 april 2025 13:35 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
Geen idee voor wie, voor de boeren levert het alleen maar extra maanden slapeloze nachten op. Die willen gewoon duidelijkheid, ook als die duidelijkheid krimpen, verplaatsen of stoppen betekent.
pi_217341359
quote:
14s.gif Op vrijdag 11 april 2025 13:29 schreef probeer het volgende:

[..]
Dit dus.
Als we onze media moeten geloven zijn verhuurders voornamelijk mensen met een heel groot hart. Ze zouden ook kunnen investeren in wat anders en heel rijk kunnen worden maar geheel belangeloos kiezen ze voor de Nederlandse woningmarkt.
Men doet blijkbaar heel graag alsof de meeste verhuurders het omniet doen. Alsof het vooral de maatschappij een dienst doet. Uit liefdadigheid dubbel winst pakken op investering. Iedereen blij en maar de verhuurder het meest.
Je krijgt zo gewoon een twee standen maatschappij, mensen die huur vragen en mensen die huur betalen maar wie maakt er in die maatschappij nog een woning? Niet de mensen die huur vragen, want die gaan hun investering niet devalueren, ook niet de mensen die huur betalen, want die zitten vast.

We moeten meer naar een maatschappij waar creeeren en werken meer loont en bezitten en huur vragen minder. Dat is voor de economie ook beter, in een economie waar vooral bezitten en huur vragen loont is minder innovatie en meer stagnatie.

[ Bericht 5% gewijzigd door Lord-Ronddraai op 11-04-2025 15:32:50 ]
  vrijdag 11 april 2025 @ 14:52:28 #207
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_217341973
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2025 13:47 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Als we onze media moeten geloven zijn verhuurders voornamelijk mensen met een heel groot hart. Ze zouden ook kunnen investeren in wat anders en heel rijk kunnen worden maar geheel belangeloos kiezen ze voor de Nederlandse woningmarkt.
Men doet blijkbaar heel graag alsof de meeste verhuurders het omniet doen. Alsof het vooral de maatschappij een dienst doet. Uit liefdadigheid dubbel winst pakken op investering. Iedereen blij en maar de verhuurder het meest.
Je krijgt zo gewoon een twee standen maatschappij, mensen die huur vragen en mensen die huur betalen maar wie maakt er in die maatschappij nog een woning? Niet de mensen die huur vragen, want die gaan hun investering niet devalueren, ook niet de mensen die huur betalen, want die zitten vast.

We moeten meer naar een maatschappij waar creeeren en werken meer loont en bezitten en huur vragen minder. Dat is voor de economie ook beter, een economie waar vooral bezitten en huur vragen loont is minder innovatie en meer stagnatie.
het is beter als de overheid woningen gaat bouwen dan dit gezeur en ophouden met die stikstof leugen

quote:
9s.gif Op vrijdag 11 april 2025 13:35 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
ja doorschuiven van ellende, is dat winst ??
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_217342158
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2025 13:12 schreef Hanca het volgende:

[..]
Die is er alleen bij rechtse mensen die tegen de wet zijn, in werkelijkheid is die er helemaal niet.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
High tariffs inevitably lead to trade wars... Markets shrink & collapse; businesses & industries shut down; and millions of people lose their jobs.
~Ronald Reagan
pi_217342180
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2025 15:26 schreef nostra het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
Mooi om te zien dat het de goede kant op gaat. Jammer dat het kaartje alleen de afgelopen 3 jaar toont.
pi_217342191
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2025 15:31 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Mooi om te zien dat het de goede kant op gaat. Jammer dat het kaartje alleen de afgelopen 3 jaar toont.
Huren moet onmogelijk worden?
pi_217342254
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2025 13:24 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Nee want we hebben het de hele tijd over verhuurders. Niet over woningbouwers. Als we het hebben over mensen die woningen bouwen en die verkopen heb ik daar geen problemen mee. Maar dat noem ik geen verhuurders.
Verhuurder ben je als je een woning verhuurt, dat is dus niet hetzelfde als er een creeeren.
Dus ongeveer twee ton ineens pakken op een opgeleverde woning is dikke prima, maar mettertijd winst pakken op nieuwgebouwde verhuur is dat weer niet?
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
High tariffs inevitably lead to trade wars... Markets shrink & collapse; businesses & industries shut down; and millions of people lose their jobs.
~Ronald Reagan
pi_217342580
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2025 15:42 schreef nostra het volgende:

[..]
Dus ongeveer twee ton ineens pakken op een opgeleverde woning is dikke prima, maar mettertijd winst pakken op nieuwgebouwde verhuur is dat weer niet?
600 woningen meer uigepond, vooral door de extreem hoge huizenprijs met kans op een recessie (je ziet dit namelijk in België en Spanje met vergelijkbare hoge huizenprijzen ook). Je kunt rustig zeggen dat het effect van de wet hooguit zeer klein is. Er is absoluut geen tsunami en er komen meer huurhuizen bij dan er af gaan.
pi_217342587
quote:

[..]
Lopen zeiken dat het niet beide is, en dat de overheid diens beleid zodanig moet inrichten dat jij jouw dubbele winstbron (huurinkomsten én waardestijging) kan behouden, is niet dikke prima.

Iig niet in deze woningmarkt.
pi_217342594
quote:

[..]
Mettertijd winst pakken = bij verkoop.

Of geef je die winst dan naar rato aan de huurders?
pi_217342632
Voorraad oudere bouw huurhuizen in België gedaald, geef je daar ook de schuld aan De Jonge?
https://www.biv.be/nieuws(...)ment-private-verhuur

En nee, daar is geen vergelijkbare wet. Het is gewoon hét moment om je huis te verkopen, omdat huizen ongekend duur zijn als je kijkt in verhouding met een modaal salaris.
  Moderator vrijdag 11 april 2025 @ 16:49:48 #216
375570 crew  Cyan9
pi_217342792
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2025 13:37 schreef Hanca het volgende:

[..]
Geen idee voor wie, voor de boeren levert het alleen maar extra maanden slapeloze nachten op. Die willen gewoon duidelijkheid, ook als die duidelijkheid krimpen, verplaatsen of stoppen betekent.
Ik was uiteraard sarcastisch, het is één grote puinzooi. Ik kan er nog steeds niet bij dat ze het plan (en geld) dat er lag op de mesthoop hebben gegooid.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_217342804
quote:
15s.gif Op vrijdag 11 april 2025 16:49 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
Ik was uiteraard sarcastisch, het is één grote puinzooi. Ik kan er nog steeds niet bij dat ze het plan (en geld) dat er lag op de mesthoop hebben gegooid.
Allemaal provincieplannen, geschreven met de boeren samen nota bene.
  vrijdag 11 april 2025 @ 16:51:02 #218
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_217342805
quote:
7s.gif Op vrijdag 11 april 2025 12:11 schreef miss_sly het volgende:
Dat zit allemaal alllang verweven in het puntensysteem. Buitenruimtes leveren punten op en des te couranter de plek, des te hoger de WOZ--waarde en een hogere WOZ-waarde levert meer punten op.

Wat er nu aan de hand is dat zo'n Keijzer zegt ,,Ja, maar in de grote stad is het lastiger om een buitenruime te creëren, dus mogen de huren bij huizen zonder buitenruimte daar hoger dan in de rest van het land." En dus krijg je volstrekte willekeur waar voor niemand nog een touw aan vast te knopen is. Want wie bepaalt wat een grote stad is bijvoorbeeld.
pi_217342894
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2025 16:51 schreef Zelva het volgende:

[..]
Dat zit allemaal alllang verweven in het puntensysteem. Buitenruimtes leveren punten op en des te couranter de plek, des te hoger de WOZ--waarde en een hogere WOZ-waarde levert meer punten op.

Wat er nu aan de hand is dat zo'n Keijzer zegt ,,Ja, maar in de grote stad is het lastiger om een buitenruime te creëren, dus mogen de huren bij huizen zonder buitenruimte daar hoger dan in de rest van het land." En dus krijg je volstrekte willekeur waar voor niemand nog een touw aan vast te knopen is. Want wie bepaalt wat een grote stad is bijvoorbeeld.
Inderdaad, alles wat hier tegen wordt geworpen (verduurzamen, onderhoud, woz waardes, grootte van de huizen en buitenruimtes) zit allemaal verwerkt in die wet, dat maakt het juist een heel redelijke wet waar de grote verhuurders ook geen enkel probleem mee hebben. Die investeren nog steeds in middenhuur.
pi_217343107
quote:

[..]
Daar heb ik minder problemen mee want dan is er in elk geval iets gecreeerd. Wat mij betreft is dat meer bijdrage aan het oplossen van de woningnood dan huizen kopen om te verhuren.
Maar is dat zo dan. Dat opgeleverde woningen twee ton winst opleveren? Waarom klaagt men dan over het bouwen van goedkope woningen, 2 ton winst moet toch wel genoeg zijn.
pi_217343113

nou nou alsof we iets missen als zij niet meer met de media gaat praten

ze is niet eens in staat om in de kamer goed te communiceren
"Wedstrijden kun je altijd verliezen anders hoef je die wedstrijden ook niet te spelen"
Klaasweetalles 14-08-2018
  vrijdag 11 april 2025 @ 17:39:52 #222
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_217343230
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2025 17:27 schreef klaasweetalles het volgende:
[ link | afbeelding ]

Context?
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_217343255
quote:
[ link | afbeelding ]

Laat de pers maar mooi lang hier aandacht aan besteden, mooie backfire richting het niet spreken met de pers.
pi_217343299
quote:
[ link | afbeelding ]

Haha, mooi gevalletje van iedereen is gek behalve zij.
pi_217343381
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 april 2025 17:39 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Context?
Eindelijk is haar plan in de ministerraad, maar ze hebben alles aan elkaar gekoppeld incl de intrekkingswet voor de spreidingswet en daar is Wilders openbaar en Faber achter de schermen heel boos over.

https://www.trouw.nl/poli(...)n-wilders~bf3d72411/
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')