In het testament staat dat alles naar zijn levenspartner ging. Maar omdat er een kind in het spel is (van hem niet van zijn levenspartner) vraag ik mij toch af of het kind daar niet nog voor x jaar aanspraak op kan maken?quote:Op dinsdag 8 april 2025 11:22 schreef Lienekien het volgende:
Je zegt, ze heeft de volledige erfenis gekregen. En ze waren niet getrouwd, Dat roept al direct de vraag op naar het testament.
Het kind moet in principe wachten tot de partner van de overleden ouder is overleden.quote:Op dinsdag 8 april 2025 11:24 schreef Lingue het volgende:
[..]
In het testament staat dat alles naar zijn levenspartner ging. Maar omdat er een kind in het spel is (van hem niet van zijn levenspartner) vraag ik mij toch af of het kind daar niet nog voor x jaar aanspraak op kan maken?
Ok dat is nog interessant, want die zijn er zeker geweest. En zouden ook papieren van moeten zijn.quote:Op dinsdag 8 april 2025 11:31 schreef mvdejong het volgende:
Het kindsdeel blijft van kracht, en eerder schenkingen hebben daarop geen invloed, uitgezonderd schenkingen dateren van voor 2003 (toen er een wetswijziging hierover van kracht werd). En aangezien ze niet waren getrouwd (of hun relatie anderszins wettelijk hebben vastgelegd) is volgens mij het erfdeel ook direct opvorderbaar door het kind (tenzij zij expliciet het kind als de hare heeft erkend).
Direct opeisbaar? Op grond waarvan?quote:Op dinsdag 8 april 2025 11:31 schreef mvdejong het volgende:
Het kindsdeel blijft van kracht, en eerder schenkingen hebben daarop geen invloed, uitgezonderd schenkingen dateren van voor 2003 (toen er een wetswijziging hierover van kracht werd). En aangezien ze niet waren getrouwd (of hun relatie anderszins wettelijk hebben vastgelegd) is volgens mij het erfdeel ook direct opvorderbaar door het kind (tenzij zij expliciet het kind als de hare heeft erkend).
Dus dat zal de notaris dan ook geregeld hebben?quote:Op dinsdag 8 april 2025 11:32 schreef Lingue het volgende:
Nou, ik heb het testament er nog even op nagekeken (had ik eerder moeten doen). Kindsdeel is opeisbaar na overlijden van de partner (persoon in kwestie).
Iets te snel een topic geopend, excuses!
Als ik de link van Lienekien zo lees, is dat niet geheel het geval.quote:Op dinsdag 8 april 2025 11:31 schreef mvdejong het volgende:
(dit zijn de eerste twee zinnen uit die alinea, er worden nog wel wat mitsen en maren genoemd, maar dit is wel de essentie zo te zien).quote:Het idee hierachter is dat de langstlevende gewoon kan doorleven zoals ze gewend was. De stiefouder mag in principe inderdaad alles opmaken
https://erfrechtadvocaat.nu/schenkingen-en-giften/quote:Op dinsdag 8 april 2025 11:33 schreef Lingue het volgende:
[..]
Ok dat is nog interessant, want die zijn er zeker geweest. En zouden ook papieren van moeten zijn.
Ook hierbij mag je er toch van uitgaan dat de notaris dat correct heeft afgehandeld?quote:Op dinsdag 8 april 2025 11:33 schreef Lingue het volgende:
[..]
Ok dat is nog interessant, want die zijn er zeker geweest. En zouden ook papieren van moeten zijn.
Volgens mij is dat niet van toepassing omdat zij formeel geen stiefouder is; daarvoor moet zij getrouwd zijn geweest, of een samenlevings-contract hebben gehad met de vader.quote:Op dinsdag 8 april 2025 11:35 schreef Innisdemon het volgende:
[..]
Als ik de link van Lienekien zo lees, is dat niet geheel het geval.
[..]
(dit is de eerste zin uit die alinea, er worden nog wel wat mitsen en maren genoemd, maar dit is wel de essentie zo te zien).
Dit doet alleen niet meer ter zake als in het testament stond dat het kindsdeel direct opeisbaar is.quote:Op dinsdag 8 april 2025 11:35 schreef Innisdemon het volgende:
[..]
Als ik de link van Lienekien zo lees, is dat niet geheel het geval.
[..]
(dit zijn de eerste twee zinnen uit die alinea, er worden nog wel wat mitsen en maren genoemd, maar dit is wel de essentie zo te zien).
Duidelijk. tnxquote:Op dinsdag 8 april 2025 11:38 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dit doet alleen niet meer ter zake als in het testament stond dat het kindsdeel direct opeisbaar is.
Geen idee. Kan het zo zijn dat de notaris daar dan een reservering voor heeft staan? Of is het kindsdeel dat opeisbaar is pas percentage X van het totaal van de persoon in kwestie? Of percentage X van het vermogen van de vader maar hoe worden dan de gemaakte kosten die persoon in kwestie in de afgelopen jaren heeft gemaakt verrekend tussen haar vermogen en de erfenis van haar partner?quote:Op dinsdag 8 april 2025 11:35 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dus dat zal de notaris dan ook geregeld hebben?
Daarom zal in dit geval in het testament al de bepaling zijn opgenomen dat het kindsdeel bij overlijden* direct opeisbaar was.quote:Op dinsdag 8 april 2025 11:37 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Volgens mij is dat niet van toepassing omdat zij formeel geen stiefouder is; daarvoor moet zij getrouwd zijn geweest, of een samenlevings-contract hebben gehad met de vader.
Ik hoop het! De persoon in kwestie is te dement om te vertrouwen op wat ze zegt.quote:Op dinsdag 8 april 2025 11:37 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ook hierbij mag je er toch van uitgaan dat de notaris dat correct heeft afgehandeld?
Direct opeisbaar interpreteer ik als: direct uit te betalen. Dus dan zou de dochter haar deel gekregen moeten hebben. Edit: pas na overlijden mevrouw.quote:Op dinsdag 8 april 2025 11:38 schreef Lingue het volgende:
[..]
Geen idee. Kan het zo zijn dat de notaris daar dan een reservering voor heeft staan? Of is het kindsdeel dat opeisbaar is pas percentage X van het totaal van de persoon in kwestie? Of percentage X van het vermogen van de vader maar hoe worden dan de gemaakte kosten die persoon in kwestie in de afgelopen jaren heeft gemaakt verrekend tussen haar vermogen en de erfenis van haar partner?
Daar kom je gauw genoeg achter als je belt.quote:Op dinsdag 8 april 2025 11:40 schreef Lingue het volgende:
[..]
Ik hoop het! De persoon in kwestie is te dement om te vertrouwen op wat ze zegt.
Kan je als bewindvoerder antwoorden krijgen op dit soort financiële vragen als ik een afspraak bij de betreffende notaris maak?
Dat zou ik moeten uitzoeken of er een samenlevingscontract was. Het zegt mij niks maar ik heb een stapel documenten waar ik mij doorheen aan het worstelen ben. Dus daar kan ik later meer uitsluitsel over geven.quote:Op dinsdag 8 april 2025 11:37 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Volgens mij is dat niet van toepassing omdat zij formeel geen stiefouder is; daarvoor moet zij getrouwd zijn geweest, of een samenlevings-contract hebben gehad met de vader.
Dit staat er idd in.quote:Op dinsdag 8 april 2025 11:39 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Daarom zal in dit geval in het testament al de bepaling zijn opgenomen dat het kindsdeel bij overlijden direct opeisbaar was.
Niet direct, behalve dat ik ook executeur testamentair ben en ik een beetje een voorsprong wil pakken op de voorbereidingen. Plus dat ik nu de woning aan het leegruimen ben en ik ook spullen van de dochter vind. Maar daar is 0 contact mee en vader had ook geen contact meer met dochter. Dus bewaar ik die spullen? Moet zij ook een kans hebben om aan te geven wat zij uit de goederen nog zou willen hebben?quote:Op dinsdag 8 april 2025 11:42 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Daar kom je gauw genoeg achter als je belt.
Is er een reden dat je het moet weten?
Als executeur kan ik me voorstellen dat je het wilt weten. Het roept wel de vraag op wie de toekomstige erfgenamen zijn van deze mevrouw. Zouden die dan niet betrokken moeten worden bij het opruimen?quote:Op dinsdag 8 april 2025 11:46 schreef Lingue het volgende:
[..]
Niet direct, behalve dat ik ook executeur testamentair ben en ik een beetje een voorsprong wil pakken op de voorbereidingen. Plus dat ik nu de woning aan het leegruimen ben en ik ook spullen van de dochter vind. Maar daar is 0 contact mee en vader had ook geen contact meer met dochter. Dus bewaar ik die spullen? Moet zij ook een kans hebben om aan te geven wat zij uit de goederen nog zou willen hebben?
De erfgenamen van deze mevrouw worden betrokken bij het opruimen. Bij leven zijn er al veel spullen verdeeld onder hun. En de overige spullen heb ik een lijst gemaakt met namen wie interesse heeft in wat. Dat gaat met name over goederen met een waarde > 500 euro.quote:Op dinsdag 8 april 2025 11:52 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Als executeur kan ik me voorstellen dat je het wilt weten. Het roept wel de vraag op wie de toekomstige erfgenamen zijn van deze mevrouw. Zouden die dan niet betrokken moeten worden bij het opruimen?
Als het kindsdeel uitbetaald is, is volgens mij daar de kous mee af. Dochter heeft geen recht meer op spullen. Los daarvan kun je overwegen om haar wel te informeren dat er spullen zijn die ze eventueel wel mag hebben.
Er blijkt wel een samenlevingscontract te zijn zie ik. Brengt dit weer een ander licht op de situatie mbt de dochter van overledene?quote:Op dinsdag 8 april 2025 11:37 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Ik denk dat je toch bij de notaris moet zijn, gezien die bepaling in het testament: is dat kindsdeel inderdaad opgeëist (en uitbetaald)?quote:Op dinsdag 8 april 2025 12:22 schreef Lingue het volgende:
[..]
Er blijkt wel een samenlevingscontract te zijn zie ik. Brengt dit weer een ander licht op de situatie mbt de dochter van overledene?
Ja dat denk ik ook dat de notaris daar uiteindelijk het beste uitsluitsel over kan geven.quote:Op dinsdag 8 april 2025 12:33 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik denk dat je toch bij de notaris moet zijn, gezien die bepaling in het testament: is dat kindsdeel inderdaad opgeëist (en uitbetaald)?
Als het kindsdeel nog niet is opgeëist, kan dat nog wel een ding worden als jij de nalatenschap van mevrouw moet regelen. Ik durf in ieder geval wel te zeggen dat de notaris niks zal hebben gereserveerd voor dat kindsdeel. Het is wel de vraag of de notaris bij de afwikkeling duidelijk heeft vastgesteld wat de grootte van het kindsdeel gaat zijn (in het geval dat het dus nog niet is opgeëist/uitbetaald) want voor zover ik weet moet dat na overlijden bepaald worden: het is een percentage van de omvang van de erfenis op dat moment.
Als het kindsdeel dus nog niet is verrekend, betekent het dat de erfgenamen van mevrouw op minder zullen kunnen rekenen.
Dan is volgens mij de vrouw de langstoverlevende, en is het kindsdeel biet direct opeisbaar, tenzij de erflater in zijn testament anders heeft beschikt.quote:Op dinsdag 8 april 2025 12:22 schreef Lingue het volgende:
[..]
Er blijkt wel een samenlevingscontract te zijn zie ik. Brengt dit weer een ander licht op de situatie mbt de dochter van overledene?
En dat heeft ie niet gedaan. Dus kindsdeel gaat verrekend worden als langstlevende overleden is. Met mogelijk in achtneming van schenkingen gedaan voor 1 jan 2003. Maar dat mag de notaris uitzoekenquote:Op dinsdag 8 april 2025 12:58 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Dan is volgens mij de vrouw de langstoverlevende, en is het kindsdeel biet direct opeisbaar, tenzij de erflater in zijn testament anders heeft beschikt.
Ik dacht dat je zei dat dit wél in het testament staat?quote:Op dinsdag 8 april 2025 13:03 schreef Lingue het volgende:
[..]
En dat heeft ie niet gedaan. Dus kindsdeel gaat verrekend worden als langstlevende overleden is. Met mogelijk in achtneming van schenkingen gedaan voor 1 jan 2003. Maar dat mag de notaris uitzoeken
quote:Op dinsdag 8 april 2025 11:32 schreef Lingue het volgende:
Nou, ik heb het testament er nog even op nagekeken (had ik eerder moeten doen). Kindsdeel is opeisbaar na overlijden van de partner (persoon in kwestie).
Iets te snel een topic geopend, excuses!
Ah je had al teruggelezen.quote:Op dinsdag 8 april 2025 13:07 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik dacht dat je zei dat dit wél in het testament staat?
Never mind, ik heb het zelf niet goed gelezen.
Schrap dan de helft maar van wat ik zei. Houd idd rekening met dat het kindsdeel nog van de erfenis van mevrouw afgaat voordat wordt verdeeld onder de erfgenamen van mevrouw.
En dochter van overleden partner zou in principe ook recht kunnen hebben op spullen, maar volgens mij op spullen die er dan nog zijn als mevrouw is overleden.
[..]
Je kunt je wel afvragen in hoeverre je op mijn woorden af kunt gaan.quote:Op dinsdag 8 april 2025 13:15 schreef Lingue het volgende:
[..]
Ah je had al teruggelezen.![]()
Kijk en als dochter wel recht zou hebben op spullen zodra ze overleden is, wordt het wel weer interessant om dat zsm te weten. Want dan kan ik als bewindvoerder nog een verdeling bij leven maken zonder de dochter mee te nemen voor de goederen met (emotionele) waarde.
Hahaha, je zegt iig vaak genoeg zinnige dingen dus het is de moeite waard om het officieel te verifiëren om gedoe achteraf met nieuwe erfgenamen/kindsdeel opeiser aan te moeten gaan.quote:Op dinsdag 8 april 2025 13:15 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Je kunt je wel afvragen in hoeverre je op mijn woorden af kunt gaan.
Het is een hele klus. Volgens mij pak je het zorgvuldig aan.quote:Op dinsdag 8 april 2025 13:18 schreef Lingue het volgende:
[..]
Hahaha, je zegt iig vaak genoeg zinnige dingen dus het is de moeite waard om het officieel te verifiëren om gedoe achteraf met nieuwe erfgenamen/kindsdeel opeiser aan te moeten gaan.
Ik heb een beetje dubbele pet (driedubbel vrees ik zelfs). Bewindvoerder, executeur testamentair, familielid (geen directe erfgenaam)
Dank! 😊quote:Op dinsdag 8 april 2025 13:30 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Het is een hele klus. Volgens mij pak je het zorgvuldig aan.
Staat niets in over onterven (i.v.m. legitieme portie)?quote:Op dinsdag 8 april 2025 11:32 schreef Lingue het volgende:
Dat geldt voor de hele boedel.quote:Op dinsdag 8 april 2025 13:07 schreef Lienekien het volgende:
Schrap dan de helft maar van wat ik zei. Houd idd rekening met dat het kindsdeel nog van de erfenis van mevrouw afgaat voordat wordt verdeeld onder de erfgenamen van mevrouw.
En dochter van overleden partner zou in principe ook recht kunnen hebben op spullen, maar volgens mij op spullen die er dan nog zijn als mevrouw is overleden.
Weet je wat verstandig zou zijn (geweest)? Alles over de balk smijten.quote:Op dinsdag 8 april 2025 15:21 schreef Lingue het volgende:
En dus zou het (ook volgens deze blog) bij het eerste overlijden verstandig zijn geweest om het kindsdeel wel al te berekenen.
Nee, gaat over kindsdeelquote:Op dinsdag 8 april 2025 14:16 schreef blomke het volgende:
[..]
Staat niets in over onterven (i.v.m. legitieme portie)?
Yep. Maar dat is helaas niet gebeurd dus nu kan ik de puzzel oplossen ed.quote:Op dinsdag 8 april 2025 15:33 schreef blomke het volgende:
[..]
Weet je wat verstandig zou zijn (geweest)? Alles over de balk smijten.
Ik lees daar trouwens ook:quote:Op dinsdag 8 april 2025 15:21 schreef Lingue het volgende:
Dit is wel interessant leesvoer:
https://www.familie-erfre(...)zr5xBTRoCEhUQAvD_BwE
Hier staat in dat het kindsdeel een schuld is op het vermogen van de langstlevende. Dat moet ik dus officieel ook op de ‘balans’ zetten voor de rechter ivm bewindvoering.
En dus zou het (ook volgens deze blog) bij het eerste overlijden verstandig zijn geweest om het kindsdeel wel al te berekenen.
Dat wordt dus toch de notaris contacten.
Klopt. Maar staat bij: "Eventueel in andere situaties indien die in het testament zijn genoemd. U kunt hierbij denken aan de situatie dat:"quote:Op dinsdag 8 april 2025 15:44 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik lees daar trouwens ook:
“ Samengevat kunt u in beginsel uw kindsdeel opeisen in de volgende situaties:
[..]
De langstlevende in een zorginstelling wordt opgenomen;”
Goeie.quote:Op dinsdag 8 april 2025 16:19 schreef Lingue het volgende:
[..]
Klopt. Maar staat bij: "Eventueel in andere situaties indien die in het testament zijn genoemd. U kunt hierbij denken aan de situatie dat:"
En dat staat niet in het testament.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |