Even kort dan:quote:Op woensdag 9 april 2025 09:38 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Komt er nog een toelichting of laat je het hierbij?
Dat is ook de grootte van de goot die hier langs de zijgevel loopt, inderdaad.quote:Op dinsdag 8 april 2025 22:32 schreef r_one het volgende:
[..]
Je vergeet de (afgeperste en geïsoleerde!) aanvoer en retourleiding met koelgas![]()
[ afbeelding ]
Al met al zal je, alles tezamen, een sleuf moeten frezen van 8 cm breed (bij 6 cm diep), dat zijn de maten van een standaard montagekanaal:
[ afbeelding ]
Nou, over een overstekende dakgoot, hoe netjes ook aangelegd, doet een rechter doorgaans wél moeilijk.quote:Op woensdag 9 april 2025 16:25 schreef freak1 het volgende:
dat is verrekte moeilijk met een netjes aangelegde kabelgoot. daar zal geen rechter over oordelen dat, mits jij het allemaal netjes hebt gedaan
klopt, maar een dakgoot heeft ook andere implicaties en is juist datgene waar idd moeilijk over gedaan kan worden. bij lekkage aan de dakgoot kan de buurman daar schade van ondervinden e.d. dus die zie ik idd veel terug als zijnde een voorbeeld waar men wel moeilijk over doet. bij zaken waar de buren eigenlijk geen schade van kunnen ondervinden of last van kunnen ondervinden, zoals een kabelgoot, is de rechter meestal wel meegaand.quote:Op woensdag 9 april 2025 20:17 schreef r_one het volgende:
[..]
Nou, over een overstekende dakgoot, hoe netjes ook aangelegd, doet een rechter doorgaans wél moeilijk.
Hier gaat het om -slechts- 6 cm (dikte kabelgoot standaard montagekanaal) dus waar ligt "de grens" (van het acceptabele)?
Als jouw airco's één of meerdere buitenunits hebben, dan hebben ze ook koelleidingen, dat je ze niet ziet is bijzonder maar ze zijn er wel. Zonder koelleidingen krijg je simpelweg de warmte niet afgevoerd.quote:Op woensdag 9 april 2025 00:06 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik heb 4 aircos aan laten leggen van LG en ik zie alleen een condenspijp lopen bij allemaal over de buitenmuur en een opgerolde grijze kabel
en ze doen het prima
verder de grens van het acceptabele is idd datgene waar dus de rechter naar zou moeten kijken.quote:Op woensdag 9 april 2025 20:17 schreef r_one het volgende:
[..]
Nou, over een overstekende dakgoot, hoe netjes ook aangelegd, doet een rechter doorgaans wél moeilijk.
Hier gaat het om -slechts- 6 cm (dikte kabelgoot standaard montagekanaal) dus waar ligt "de grens" (van het acceptabele)?
als je je aan dit soort dingen stoort dan leef je een zorgeloos leven, geniet er van zou ik zeggen.quote:Op maandag 31 maart 2025 21:10 schreef archito het volgende:
Ik zou er als buurman ook niet blij mee zijn. Erger me sowieso al aan al die airco units en lelijke opbouwgoten die overal vanaf de openbare weg te zien zijn. Dus liever ook niet in mijn achtertuin.
Mwa denk dat er an sich recht geboord kan worden, probleem is alleen dat er tussen de uiteinden van die koof best veel ruimte zit. Volgens mij kun je die muur nooit doorboren zonder die complete koof te slopenquote:Op dinsdag 29 april 2025 09:58 schreef 2172619626795 het volgende:
@:black-death
Het kan zijn dat ze dit niet willen omdat er schuin geboord moet worden. Schuin boren is prima te doen maar niet iedereen kan dat.
Als dat het euvel is zou je zelf een betonboorder kunnen laten komen. Kost je ¤100,- - ¤125,-
Nou ik had gisteren nog een klusjesman voor iets anders in huis en daar besprak ik dit wel even met hem. Schijnt dat dit met aircoleidingen lang niet altijd mag. Maar hij wist er het fijne niet van, was niet zijn vakgebied. Aankomnende maandag komt nog iemand langs, dan vraag ik dit zeker.quote:Op dinsdag 29 april 2025 09:51 schreef Isdatzo het volgende:
Ik begrijp ook niet zo goed waarom die koelleidingen niet door een stenen muur zouden kunnen.
Van wie mag dat niet? Ik heb koelleidingen door muren en plafonds lopen en ik heb nog geen koelleidingpolitie aan de deur gehad hoorquote:Op dinsdag 29 april 2025 10:03 schreef Black-Death het volgende:
[..]
Mwa denk dat er an sich recht geboord kan worden, probleem is alleen dat er tussen de uiteinden van die koof best veel ruimte zit. Volgens mij kun je die muur nooit doorboren zonder die complete koof te slopen
[..]
Nou ik had gisteren nog een klusjesman voor iets anders in huis en daar besprak ik dit wel even met hem. Schijnt dat dit met aircoleidingen lang niet altijd mag. Maar hij wist er het fijne niet van, was niet zijn vakgebied. Aankomnende maandag komt nog iemand langs, dan vraag ik dit zeker.
Om wat voor een totale dikte gaat het dan?quote:Op dinsdag 29 april 2025 10:03 schreef Black-Death het volgende:
[..]
Mwa denk dat er an sich recht geboord kan worden, probleem is alleen dat er tussen de uiteinden van die koof best veel ruimte zit. Volgens mij kun je die muur nooit doorboren zonder die complete koof te slopen
[..]
Nou ik had gisteren nog een klusjesman voor iets anders in huis en daar besprak ik dit wel even met hem. Schijnt dat dit met aircoleidingen lang niet altijd mag. Maar hij wist er het fijne niet van, was niet zijn vakgebied. Aankomnende maandag komt nog iemand langs, dan vraag ik dit zeker.
Mja geen idee.. ik kan dus niet in die koof kijkenquote:Op dinsdag 29 april 2025 10:06 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
Om wat voor een totale dikte gaat het dan?
Want kernboren voor beton D100 en lang 500mm is geen uitzondering.
:-D Maar geen idee, hij zei iets over certificeringen etc. Maar nogmaals; die jongen wist er het fijne niet van. Collega komt maandagquote:Op dinsdag 29 april 2025 10:06 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Van wie mag dat niet? Ik heb koelleidingen door muren en plafonds lopen en ik heb nog geen koelleidingpolitie aan de deur gehad hoor.
Voor wat het waard is: het is naar mijn mening heel simpel.quote:Op dinsdag 29 april 2025 10:19 schreef Black-Death het volgende:
[..]
Mja geen idee.. ik kan dus niet in die koof kijken
[..]
:-D Maar geen idee, hij zei iets over certificeringen etc. Maar nogmaals; die jongen wist er het fijne niet van. Collega komt maandag
Ja ik snap je punt. Het kan vaak allemaal wel, maar wel risico op andere schade etc loop je.quote:Op dinsdag 29 april 2025 10:28 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
Voor wat het waard is: het is naar mijn mening heel simpel.
De dikte van je muur + de diepte van de koof = de totale te boren lengte. De dikte van je muur kun je bij een (open) kozijn opmeten. De koof meet je tegen de de muur of je boort er een klein gaatje in en meet de diepte met een stuk ijzerdraad.
Als de totale te boren diepte kleiner is dan 500mm, dan is het vanuit jouw aircoboer geen kwestie van niet kunnen maar van niet willen. Alles langer dan 500mm kun je een betonboorder voor laten komen voor (ik schat) ¤100,- - ¤150,-.
Daarnaast kun je ook van twee kanten boren. Dan boor je eerst met een hele lange steenboor door en door zodat je buiten een referentiepunt hebt, en dan boor je vanaf buiten naar binnen.
Ik kan me voorstellen dat dit een principekwestie is, maar benader het dan zo want niet kunnen bestaat eigenlijk niet in de bouw.
Sommige dingen zijn hooguit in praktische zin onevenredig duur of ingewikkeld, maar dat zie ik hier echt niet terug.
Helder.quote:Op dinsdag 29 april 2025 11:03 schreef Black-Death het volgende:
[..]
Ja ik snap je punt. Het kan vaak allemaal wel, maar wel risico op andere schade etc loop je.
De dikte van de muur is niet zo spannend, gewoon een standaard buitenmuur. Die holle koof is van beide kanten zeker een meter breed.
Begrijp dat ook niet helemaal, dat gebeurt best vaak. Kan me de buurman ook wel voorstellen, die heeft geen zin in leidingen over zijn perceel als er in zijn optiek andere mogelijkheden zijn die wellicht voor TS wat nadeliger uitvallen.quote:Op dinsdag 29 april 2025 09:51 schreef Isdatzo het volgende:
Ik begrijp ook niet zo goed waarom die koelleidingen niet door een stenen muur zouden kunnen.
Nou voor mij prima, maar gisteren heb ik me dus laten vertellen dat dat niet zomaar mag. Maar dat is nog niet volledig helder.quote:Op dinsdag 29 april 2025 12:02 schreef Gia het volgende:
En wat is er mis met het infrezen van de leidingen en dat weer wegwerken met stuc en verf. Eventueel verf je de hele zijgevel weer.
Ik zou ook ff door het gemiep van de aircoboer heen prikken. Hij zegt kan niet bij vanalles. Maar het klinkt voor mij meer als "wil niet". Een goot tegen de muur schroeven is voor die kerel het makkelijkste en snelst. Maar als ik je buurman zou zijn, zou ik het ook niet willen.quote:Op dinsdag 29 april 2025 12:29 schreef Black-Death het volgende:
[..]
Nou voor mij prima, maar gisteren heb ik me dus laten vertellen dat dat niet zomaar mag. Maar dat is nog niet volledig helder.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |