juist , mischien niet allemaal maar dan maar 4 sleuvenquote:Op dinsdag 29 april 2025 09:51 schreef Isdatzo het volgende:
Ik begrijp ook niet zo goed waarom die koelleidingen niet door een stenen muur zouden kunnen.
Ja en nee.quote:Op dinsdag 1 april 2025 05:03 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
Onbegrijpelijk dat iemand zich druk kan maken om een kabelgoot.
Ik ben het met je eens in bovengenoemd voorbeeld. Het verschil hierin is alleen wel dat het bij OP alleen om de koof gaat, niet om een buitenunit (dacht ik).quote:Op dinsdag 29 april 2025 17:45 schreef Justinn het volgende:
[..]
Ja en nee.
Er zijn terecht wel andere dingen om je echt over druk te maken, maar als er iets lelijk kan worden dan zijn het tegenwoordig juist dit soort dingen die mensen aan de muur monteren, en het zijn altijd alleen anderen behalve de bewoners die er tegen aan moeten kijken:
[ afbeelding ]
Ik krijg er hetzelfde idee bij als opbouw voor leidingwerk in de badkamer:
[ afbeelding ]
Die frezen we tegenwoordig toch ook gewoon in?
Opbouw oogt gewoon goedkoop en is lelijk.
Ik zou ook aangeven dat ze de leidingen maar binnendoor moeten laten lopen. Frees ze desnoods maar in een binnenmuur. TS denkt goed na over de plaatsing van de airco, en dat is opzich goed, maar ik kan het goed begrijpen als de buren bezwaar maken. Nu 'ja' zeggen en het precedent is geschept om het volgend jaar uit te breiden.
Dit ziet inderdaad uit als een ratjetoe. Maar ik heb ergens in het begin van dit topic een (door ChatGPT matig aangepaste) foto geplaatst. Het zou gaan om een witte aircokabelgoot op een witte buitenmuur. Ik denk persoonlijk dat infrezen er niet mooier op wordt.quote:Op dinsdag 29 april 2025 17:45 schreef Justinn het volgende:
[..]
Ja en nee.
Er zijn terecht wel andere dingen om je echt over druk te maken, maar als er iets lelijk kan worden dan zijn het tegenwoordig juist dit soort dingen die mensen aan de muur monteren, en het zijn altijd alleen anderen behalve de bewoners die er tegen aan moeten kijken:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik zou ook aangeven dat ze de leidingen maar binnendoor moeten laten lopen. Frees ze desnoods maar in een binnenmuur. TS denkt goed na over de plaatsing van de airco, en dat is opzich goed, maar ik kan het goed begrijpen als de buren bezwaar maken. Nu 'ja' zeggen en het precedent is geschept om het volgend jaar uit te breiden.
Rare reactie, je hebt daar als buren niks over te vertellen normaliter.quote:Op dinsdag 29 april 2025 17:45 schreef Justinn het volgende:
[..]
Ja en nee.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Tja, een koof (of eigenlijk kabelgoot, want een koof is iets anders). Maar wel een koof die boven de grond van de buren hangt. Dus waar ze wat over mogen zeggen.quote:Op dinsdag 29 april 2025 18:13 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens in bovengenoemd voorbeeld. Het verschil hierin is alleen wel dat het bij OP alleen om de koof gaat, niet om een buitenunit (dacht ik).
En moeilijk doen om enkel een koof… tja ik kan me er niets bij voorstellen in ieder geval.
Maar in dit geval wel.quote:Op woensdag 7 mei 2025 09:48 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Rare reactie, je hebt daar als buren niks over te vertellen normaliter.
We praten hier over een kort wit horizontaal gootje langs een witte muur.quote:Op woensdag 7 mei 2025 10:17 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Maar in dit geval wel.
Overigens heb ik (helaas) te maken met buren die vanalles vinden en mij er op aanspreken wat ik in mijn tuin doe of wil doen. Zoals een speeltoestel achterin de tuin, een garage die ik wil bouwen. En dat met stellingen als "ik wil privacy want ik heb een huis van 1.5mln gekocht" (en 6maanden voor de klacht hebben ze een groene muur van planten a 6m hoog achter uit zijn tuin gesloopt zodat ze bij ons naar binnen kijken) .
Of toen we dit huis kochten, zei de makelaar dat we vrij uitzicht op groen zouden houden (dat groen staat dus in onze tuin).
Dus ik kan mij de bemoeienisfrustratie goed voorstellen. Maar nogmaals. Dat is m.i. een heel ander verhaal als het gaat over veranderingen op andermans perceel.
Nou, ik zou daar moeilijk over doenquote:Op woensdag 7 mei 2025 10:19 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
We praten hier over een kort wit horizontaal gootje langs een witte muur.
Kan met de beste moeite niet voorstellen dat iemand daar moeilijk over kan doen.
En als je vrij wilt zijn, lekker buitenaf vrijstaand gaan wonen, zo heb ik 28 jaar gewoond, heerlijk.
Dat is ook mijn conclusie van dit verhaal, ongeacht hoe het aflooptquote:Op woensdag 7 mei 2025 10:42 schreef Hanca het volgende:
Ik kan uit dit topic alleen maar concluderen dat Nederlanders voor een heel deel echt een stel zeikerds zijn geworden. Een beetje het leven van je buren moeilijker maken omdat er op behoorlijke hoogte een witte kabelgoot over een witte muur zou gaan lopen die misschien een paar centimeter boven jouw grond (tot welke hoogte is de lucht boven de grond van jou?) zou gaan hangen. Pfff, wat sta je dan moeilijkdoenerig in het leven. Ik heb zelf liever een 'we helpen elkaar' houding en zou er niet over peinzen er moeilijk over te doen.
Nee, die kabelgoten zijn niet mooi. Klopt. En het huis nu is wel mooi. Maar toch, hoeveel last heb je er nou van? En het is TS zelf die zijn eigen huis minder mooi wil maken, daar zou ik als buren echt geen probleem mee hebben (als huiseigenaar zelf misschien wel).
Hij steekt toch over boven het perceel van de buren? Dat is toch het probleem?quote:Op woensdag 7 mei 2025 10:56 schreef Black-Death het volgende:
[..]
Dat is ook mijn conclusie van dit verhaal, ongeacht hoe het afloopt![]()
Overigens, de koof hangt niet op het perceelan de buren (die aanname las ik enkele posts hierboven).
Oh, dat dacht ik gelezen te hebben in je OP. In dat geval boeit de hele mening van je buren toch niet?quote:Op woensdag 7 mei 2025 10:56 schreef Black-Death het volgende:
[..]
Dat is ook mijn conclusie van dit verhaal, ongeacht hoe het afloopt![]()
Overigens, de koof hangt niet op het perceelan de buren (die aanname las ik enkele posts hierboven).
De eventuele kabelgoot wel ja.quote:Op woensdag 7 mei 2025 11:03 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Hij steekt toch over boven het perceel van de buren? Dat is toch het probleem?
Ja, dit verwart dus enorm.quote:Op woensdag 7 mei 2025 11:10 schreef Black-Death het volgende:
[..]
De eventuele kabelgoot wel ja.
De koof niet.
Ik zie de spraakverwarring. Maar het was toch wel vrij duidelijk dat bleiblei de kabelgoot bedoelde.quote:Op woensdag 7 mei 2025 11:10 schreef Black-Death het volgende:
[..]
De eventuele kabelgoot wel ja.
De koof niet.
Ik zei ook niet dat ze er niet wat over mogen zeggen. Ik zei alleen dat ik me er niets bij kan voorstellen dat je je om dat soort dingen druk kan maken.quote:Op woensdag 7 mei 2025 10:12 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Tja, een koof (of eigenlijk kabelgoot, want een koof is iets anders). Maar wel een koof die boven de grond van de buren hangt. Dus waar ze wat over mogen zeggen.
Mijn buren hebben die meuk ook op hun gevel hangen (alleen de goot dus, de buitenunit staat uit het zicht). Maar dat is op eigen terrein. Dus kan ik er vanalles van vinden, maar vind ik dat ik er niets over kan zeggen.
Dat is m.i. een ander verhaal als het op mijn terrein hangt. Sowieso zou ik niet gelukkig worden van spullen van buren die zich permanent op mijn terrein bevinden. En al helemaal niet als het lelijk is.
Vind dit ultiem zeikerig.quote:Op woensdag 7 mei 2025 11:16 schreef bleiblei het volgende:
En @:Hanca, voor mij is het een principe kwestie. Mijn perceel is mijn perceel. Daar wil ik niets op, onder of boven hebben wat niet van mij is. Kan alleen maar gelazer opleveren en het is recept voor een glijdende schaal. Kabelgoot is ok. 10cm muur van de nieuwe aanbouw ook? Of een camera die gericht is op de tuin van je buren, maar wel op die van jou hangt? Glasvezelkabel van KPN? Onderhoud daarvan? Moet altijd bereikbaar blijven. Dus als je er planten plant en er moet wat mee gebeuren, pleurt een lompe bouwvakker er gewoon een steiger op? En bij nieuwe buren? De huidige zijn vriendelijk en leuk, maar de volgende?
Nee. Als je wat wil doen, doe dat lekker in je eigen tuin.
Tja, zo kan je het inderdaad ook wel lekker bagatelliserenquote:Op woensdag 7 mei 2025 11:29 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
Ik zei ook niet dat ze er niet wat over mogen zeggen. Ik zei alleen dat ik me er niets bij kan voorstellen dat je je om dat soort dingen druk kan maken.
Ergens benijd ik de mensen die dat doen wel, overigens. Dat je het kennelijk zo goed hebt in het leven dat dat soort dingen belangrijk worden.
Wat valt er nog verder te bagatelliseren aan een kabelgootje? Ik denk eerder dat het andersom is, namelijk dat jij het nogal opblaast.quote:Op woensdag 7 mei 2025 12:49 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Tja, zo kan je het inderdaad ook wel lekker bagatelliseren.
Het lijkt er soms op dat het een hele sport is om de hele wereld bij een triviaal ,,probleempje” te betrekken. Het gaat niet om alles wat jij erbij haalt, het gaat om een kabelgootje.quote:- 10cm muur van de nieuwe aanbouw ook?
- Of een camera die gericht is op de tuin van je buren, maar wel op die van jou hangt?
- Glasvezelkabel van KPN?
- Onderhoud daarvan? Moet altijd bereikbaar blijven.
- Dus als je er planten plant en er moet wat mee gebeuren, pleurt een lompe bouwvakker er gewoon een steiger op?
- En bij nieuwe buren? De huidige zijn vriendelijk en leuk, maar de volgende?
Ik bedoelde het niet in materialistische zin en noch aanvallend.quote:Maar ik kan niet ontkennen dat ik mijn leven goed heb kunnen regelen. Ik vind het wel jammer voor je dat je daar anderen voor benijd. Ik wens je meer in je leven.
Voor mij staan daarentegen de 2 zaken los van elkaar.
Ieder z'n keuze toch?quote:Op woensdag 7 mei 2025 13:03 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
Wat valt er nog verder te bagatelliseren aan een kabelgootje? Ik denk eerder dat het andersom is, namelijk dat jij het nogal opblaast.
[..]
Het lijkt er soms op dat het een hele sport is om de hele wereld bij een triviaal ,,probleempje” te betrekken. Het gaat niet om alles wat jij erbij haalt, het gaat om een kabelgootje.
De realiteit waar we in leven, is dat dit helemaal geen glijdende schaal is. Immers kunnen zulke dingen bij wet niet zonder overleg gedaan worden. Het akkoord geven op een kabelgootje resulteert niet ineens in een wetswijziging met een vrijbrief voor al het bovenstaande.
Nogal een drogreden, me dunkt.
[..]
Ik bedoelde het niet in materialistische zin en noch aanvallend.
Wat ik bedoel te zeggen, is dat het leven veel belangrijker is dan je buurman een kabelgootje te misgunnen.
Een beetje voor elkaar over hebben, ook wanneer het niet moet wordt niemand slechter van.
Recht hebben =/= je recht moeten nemen.
Absoluut, ieder zijn keuze idd!quote:Op woensdag 7 mei 2025 14:48 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Ieder z'n keuze toch?
Blijkbaar ben je in je leven nog niet eerder tegen een situatie gelopen waar je een vinger gaf en dat een buur vervolgens er de rest achteraan te trekt. Ik heb die situatie wel een aantal keer meegemaakt. + kabelgoot vind ik gewoon fucking lelijk. Ik ga daar niet tegenaan zitten kijken op mijn eigen grond. Als jij ze mooi vindt. Snap ik je. Dan zou ik er ook geen probleem mee hebben (maar zoals gezegd, ik vind ze echt 1 van de grootste abominaties die je gratis in je mik geschoven krijgt bij een budget airco install). Als jij ze lelijk vindt zou ik je graag als buurman hebben. Lijkt mij verrekte makkelijk.
Daarbij heb je het over een kabelgootje. Imho is dat geen gootje. Dit is een kabelgootje:
[ afbeelding ]
Dit is een lomp lelijk gedrocht
[ afbeelding ]
Al besef ik dat ik enorm picky ben op esthetische oplossingen aan/op huizen. Voor de camera's heb ik ook zinken pijpjes achter de zinken HWA op de gevel gemonteerd omdat ik de losse draden (of witte kabelgootjes) niet trok.
Dus ja, als iemand anders z'n huis op goedkope wijze wil vernachelen, be my guest. Maar wat ik eerder al zei, niet in mijn tuin.
Budget airco install is het zeker niet kan ik je verzekerenquote:Op woensdag 7 mei 2025 14:48 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Ieder z'n keuze toch?
Blijkbaar ben je in je leven nog niet eerder tegen een situatie gelopen waar je een vinger gaf en dat een buur vervolgens er de rest achteraan te trekt. Ik heb die situatie wel een aantal keer meegemaakt. + kabelgoot vind ik gewoon fucking lelijk. Ik ga daar niet tegenaan zitten kijken op mijn eigen grond. Als jij ze mooi vindt. Snap ik je. Dan zou ik er ook geen probleem mee hebben (maar zoals gezegd, ik vind ze echt 1 van de grootste abominaties die je gratis in je mik geschoven krijgt bij een budget airco install). Als jij ze lelijk vindt zou ik je graag als buurman hebben. Lijkt mij verrekte makkelijk.
Daarbij heb je het over een kabelgootje. Imho is dat geen gootje. Dit is een kabelgootje:
[ afbeelding ]
Dit is een lomp lelijk gedrocht
[ afbeelding ]
Al besef ik dat ik enorm picky ben op esthetische oplossingen aan/op huizen. Voor de camera's heb ik ook zinken pijpjes achter de zinken HWA op de gevel gemonteerd omdat ik de losse draden (of witte kabelgootjes) niet trok.
Dus ja, als iemand anders z'n huis op goedkope wijze wil vernachelen, be my guest. Maar wat ik eerder al zei, niet in mijn tuin.
Moet je wel zeggen dat je gaat verwarmen met je airco.quote:Op dinsdag 1 april 2025 02:18 schreef r_one het volgende:
[..]
Het zou zomaar kunnen zijn dat ze het moeten gedogen:
[..]
(het valt op z'n minst te proberen)
Dan nog niet want dat artikel gaat over de aanvoer vanaf andere (nuts) locaties. Dit is duidelijk geen aanvoerleiding in die zin.quote:Op woensdag 7 mei 2025 16:21 schreef ludovico het volgende:
[..]
Moet je wel zeggen dat je gaat verwarmen met je airco.
Koelte is negatieve warmtequote:Op woensdag 7 mei 2025 16:21 schreef ludovico het volgende:
[..]
Moet je wel zeggen dat je gaat verwarmen met je airco.
Dat staat er niet hè, er staat "elders te zijner beschikking staat" en dat klopt (waar dat 'elders' is .... tja .... )quote:Op woensdag 7 mei 2025 16:55 schreef 215 het volgende:
Dan nog niet want dat artikel gaat over de aanvoer vanaf andere (nuts) locaties.
Groot gelijk heeft hij.quote:Op woensdag 7 mei 2025 11:32 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Vind dit ultiem zeikerig.
Snap daar niks van.
Hoe bedoel je?quote:Op woensdag 7 mei 2025 17:36 schreef klipper het volgende:
[..]
Groot gelijk heeft hij.
Het eerste principe is gewoon op eigen terrein.
je mag lekker veel vinden maar de wet heeft hier ook nog inspraak;quote:Op woensdag 7 mei 2025 11:16 schreef bleiblei het volgende:
En @:Hanca, voor mij is het een principe kwestie. Mijn perceel is mijn perceel. Daar wil ik niets op, onder of boven hebben wat niet van mij is. Kan alleen maar gelazer opleveren en het is recept voor een glijdende schaal. Kabelgoot is ok. 10cm muur van de nieuwe aanbouw ook? Of een camera die gericht is op de tuin van je buren, maar wel op die van jou hangt? Glasvezelkabel van KPN? Onderhoud daarvan? Moet altijd bereikbaar blijven. Dus als je er planten plant en er moet wat mee gebeuren, pleurt een lompe bouwvakker er gewoon een steiger op? En bij nieuwe buren? De huidige zijn vriendelijk en leuk, maar de volgende?
Nee. Als je wat wil doen, doe dat lekker in je eigen tuin.
Sinds wanneer is je eigen dak elders? Dak doorvoer is een optie en een leiding voor de eigen ramen kan ook nog al is het echt lelijk voor TS maar dan valt ie de buur niet lastig met zijn probleem.quote:Op woensdag 7 mei 2025 17:05 schreef r_one het volgende:
[..]
Dat staat er niet hè, er staat "elders te zijner beschikking staat" en dat klopt (waar dat 'elders' is .... tja .... )
Waaruit blijkt dat?quote:Op woensdag 7 mei 2025 16:55 schreef 215 het volgende:
[..]
Dan nog niet want dat artikel gaat over de aanvoer vanaf andere (nuts) locaties. Dit is duidelijk geen aanvoerleiding in die zin.
Niet het hele topic gelezen maar TS kan natuurlijk ook een dak doorvoer maken en de leidingen verder binnenshuis houden. Maar dat heeft vast iemand anders ook wel verzonnen.
Dus toch schuin boren. Maar voor de beeldvorming: horizontaal schuin, of verticaal schuin? Het laatste lijkt mij?quote:Op maandag 12 mei 2025 08:23 schreef Black-Death het volgende:
Nou, gisterenochtend is de airco-installateur weer langs gekomen. Idee was dat de buren dan ook zouden aansluiten.
Eerst samen met hem een rondje door het huis gelopen. Die dubbele koof doorboren was echt geen optie, dat zou te complex worden (ook hoe dat ding gebouwd/gemonteerd is etc). Hij gaat proberen schuin door de muur te boren waardoor hij precies op ons perceel blijft. Van daaruit naar buiten en op het platte dak de buitenunit. Dan hebben de buren er dus geen zak mee te maken(De buitenunit komt zo'n 3 meter van de erfgrens af te staan).
Toen we dit hadden afgesproken ben ik naar de buren gegaan. Begon ie opeens over het geluid van een buitenunit. Nou daar heb ik hem al die tijd nooit over gehoord. Toen was het me wel duidelijk; ze willen gewoon per se niet dat wij airco's krijgen en grijpen elk detail aan. Maar goed, gesprek beëindigd toen, was er wel klaar mee.
Al met al opgelost, er vanuitgaande dat het schuin boren goed gaat.
Horizontaal schuin.quote:Op maandag 12 mei 2025 09:57 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
Dus toch schuin boren. Maar voor de beeldvorming: horizontaal schuin, of verticaal schuin? Het laatste lijkt mij?
Ja zoiets, haha lastig uit te leggen. Maar hij komt dan uit boven ons perceelquote:
Mooi man! Fijn dat het is opgelost zoquote:Op maandag 12 mei 2025 10:16 schreef Black-Death het volgende:
[..]
Ja zoiets, haha lastig uit te leggen. Maar hij komt dan uit boven ons perceel
Ja hij gaf aan binnen een maand wel tijd te hebben, dat viel me reuze mee.quote:Op maandag 12 mei 2025 10:18 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
Mooi man! Fijn dat het is opgelost zo
Met een beetje geluk voor de hitte
Tsja tis zeuren om het zeuren..quote:Op maandag 12 mei 2025 16:32 schreef ISVV het volgende:
Hahaha, wat een zeurpiet. Die gaat toch 0 last hebben van die buitenunit. Ik heb in een tussenwoning gewoond, buren (en later wijzelf) hadden allebei buitenunits op een paar meter van ons slaapkamerraam en heb er nooit iets van meegekregen, terwijl ik gevoelig ben voor geluid.
Heeft alles met de bevestiging te doen. Op een plat houten dak werkt het als een klankkast, op een schuimblok op beton hoor je niets.quote:Op maandag 12 mei 2025 16:32 schreef ISVV het volgende:
Hahaha, wat een zeurpiet. Die gaat toch 0 last hebben van die buitenunit. Ik heb in een tussenwoning gewoond, buren (en later wijzelf) hadden allebei buitenunits op een paar meter van ons slaapkamerraam en heb er nooit iets van meegekregen, terwijl ik gevoelig ben voor geluid.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |