Maar valt een kabelgoot (in dezelfde kleur als de muur!) onder de categorie "overhangende voorwerpen"?quote:Artikel 5:50 BW spreekt over een "gebouw of ander werk" dat niet over de erfgrens mag uitsteken zonder toestemming van de buren. De vraag is dus of een kabelgoot als een "ander werk" kan worden gezien.
Maar er is nog artikel 5:56 BW...
Dit artikel gaat over overhangende voorwerpen (zoals takken, maar soms ook kabels). Als de kabelgoot uitsteekt over het perceel van de buren, kunnen zij vragen om verwijdering als het hinderlijk is.
Omdat ik me afvraag of daar een bepaalde hoeveelheid cm is vereist? Telt 1cm dan al als 'overhangend'?quote:Op maandag 31 maart 2025 20:57 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Waarom zou een kabelgoot, in dezelfde kleur als de muur, niet in de categorie overhangende voorwerpen vallen?
quote:De wet noemt geen exacte maat, maar uit rechtspraak blijkt dat iets pas als "overhangend" wordt gezien als het merkbaar en functioneel over de erfgrens steekt.
Een paar richtlijnen:
Enkele centimeters (bijvoorbeeld 2-3 cm) → Dit wordt meestal niet als een probleem gezien, zeker als het een kleine, vaste installatie is zoals een kabelgoot.
Meer dan 10 cm → Dit zou eerder als overhangend kunnen worden beschouwd en kan discussie opleveren.
Meer dan 20 cm → Dit wordt vrijwel zeker als "overstekend" of "hinderlijk" gezien.
Dus in jouw geval?
Als de kabelgoot maar een paar centimeter uitsteekt, dan is de kans klein dat ze er juridisch iets tegen kunnen doen. Steekt hij meer dan 10 cm uit? Dan zouden ze zich kunnen beroepen op hinder (artikel 5:56 BW) en eisen dat je hem verplaatst.
Nee, hij kan nergens anders naar buiten.quote:Op maandag 31 maart 2025 21:02 schreef TheFreshPrince het volgende:
Leiding kan ook prima langs binnenkant van de woning.
Dat het niet mooi is, is een ander verhaal
Uitsluitend esthetische hinder, maar dat is subjectief natuurlijk. Verder zit het hun totaal niet in de weg.quote:Op maandag 31 maart 2025 21:00 schreef kwiwi het volgende:
Gaat die kabelgoot de buren hinderen? Als dat loshangende kabeltje al opviel.. Is jouw buitenmuur een muur op hun terras o.i.d.?
Waar is de buitenunit dan?quote:Op maandag 31 maart 2025 21:03 schreef Black-Death het volgende:
[..]
Nee, hij kan nergens anders naar buiten.
[..]
Die komt op een plat dak naast de slaapkamer te staan. Maar die kabels kunnen moeilijk door het glasquote:
Ik snap 'm niet helemaal. De kabels kunnen wel langs een buitenmuur, maar niet aan de binnenkant van diezelfde muur zodat er überhaupt geen kabelgoot aan de buitenkant hoeft?quote:Op maandag 31 maart 2025 21:05 schreef Black-Death het volgende:
[..]
Die komt op een plat dak naast de slaapkamer te staan. Maar die kabels kunnen moeilijk door het glas
Er is maar 1 muur in de slaapkamer waardoor die kabels van de binnenunit naar de buitenunit kunnen gaan. Dat is de muur die aan de (zij)tuin van de buren grenst. Vervolgens (na 1-2 meter) gaat de kabel het hoekje om, naar mijn platte doek. Een andere weg naar buiten is niet mogelijk.quote:Op maandag 31 maart 2025 21:14 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Ik snap 'm niet helemaal. De kabels kunnen wel langs een buitenmuur, maar niet aan de binnenkant van diezelfde muur zodat er überhaupt geen kabelgoot aan de buitenkant hoeft?
Het is eigenlijk hun voortuin/zijtuin. Vanaf hun achtertuin niet te zien. Gaat uitsluitend om een witte kabelgoot op een witte muur.quote:Op maandag 31 maart 2025 21:10 schreef archito het volgende:
Ik zou er als buurman ook niet blij mee zijn. Erger me sowieso al aan al die airco units en lelijke opbouwgoten die overal vanaf de openbare weg te zien zijn. Dus liever ook niet in mijn achtertuin.
Nou ja, het ziet er meestal best lelijk uit. Als het constant in het zicht is, en het is niet eens je eigen kabelgoot, kan ik me wel voorstellen dat buren er eventueel niet blij mee zijn.quote:Op maandag 31 maart 2025 22:26 schreef Lenny77 het volgende:
Waar gaan we heen als mensen al zeiken over een kabelgootje op een muur![]()
Triest..
De herrie zal erger zijnquote:Op maandag 31 maart 2025 22:26 schreef Lenny77 het volgende:
Triest..
Is dit de tekst die ChatGPT uitspuugt?quote:Op maandag 31 maart 2025 20:55 schreef Black-Death het volgende:
ChatGPT heb ik even gevraagd, die kwam met artikel 5:50 Burgerlijk Wetboek.quote::
Artikel 5:50 BW spreekt over een "gebouw of ander werk" dat niet over de erfgrens mag uitsteken zonder toestemming van de buren. De vraag is dus of een kabelgoot als een "ander werk" kan worden gezien.
Maar er is nog artikel 5:56 BW...
Dit artikel gaat over overhangende voorwerpen (zoals takken, maar soms ook kabels). Als de kabelgoot uitsteekt over het perceel van de buren, kunnen zij vragen om verwijdering als het hinderlijk is.
Het zou zomaar kunnen zijn dat ze het moeten gedogen:quote:Op maandag 31 maart 2025 23:07 schreef Zedi het volgende:
Als ze niet willen dat je iets boven hun erf hangt dan mag dat niet.
Dus hopen dat je wel toestemming krijgt (en dat goed vastleggen). Krijg je dat niet dan moet je een alternatieve route zoeken, bijvoorbeeld door het platte dak naar binnen.
(het valt op z'n minst te proberenquote:BW 5:58 lid 1
De eigenaar van een erf die water, elektriciteit, gas en warmte dat elders te zijner beschikking staat, door een leiding wil aanvoeren, kan tegen vooraf te betalen of te verzekeren schadevergoeding van de eigenaars der naburige erven vorderen te gedogen dat deze leiding door of over hun erven gaat.
Onbegrijpelijk dat iemand zich druk kan maken om een kabelgoot.quote:Op maandag 31 maart 2025 22:33 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Nou ja, het ziet er meestal best lelijk uit. Als het constant in het zicht is, en het is niet eens je eigen kabelgoot, kan ik me wel voorstellen dat buren er eventueel niet blij mee zijn.
Jij komt uit België toch?quote:Op maandag 31 maart 2025 22:26 schreef Lenny77 het volgende:
Triest..
Hm.. mja.. misschien zijn wij inderdaad een wat makkelijker volkjequote:
Het gemiddelde huis in België gaat erop vooruit wanneer er een kabelgoot tegenaan wordt geplakt tochquote:Op dinsdag 1 april 2025 05:58 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Hm.. mja.. misschien zijn wij inderdaad een wat makkelijker volkje
Of het valt gewoon niet opquote:Op dinsdag 1 april 2025 07:28 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Het gemiddelde huis in België gaat erop vooruit wanneer er een kabelgoot tegenaan wordt geplakt toch
Hier heeft TS heel weinig aan als de buren gewoon in hun recht staan om dat te weigeren.quote:Op dinsdag 1 april 2025 07:36 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Of het valt gewoon niet op![]()
Maar kom op.. de TS zit zich voor te bereiden en te stressen voor een gesprek met de buren over een kabelgootje? Afbraak van woongenot? Dit is toch te gek voor woorden? Waar zijn we mee bezig?
En dan maar lachen met de 'Karens' op YouTube. We zijn allemaal een Karen aan het worden als we hier al over moeten vallen.
Kloptquote:Op dinsdag 1 april 2025 07:40 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Hier heeft TS heel weinig aan als de buren gewoon in hun recht staan om dat te weigeren.
Als ik de OP lees krijg ik het gevoel dat er meer speelt en TS denk dat de buren dit aangrijpen om moeilijk te doen.quote:Op dinsdag 1 april 2025 07:36 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Of het valt gewoon niet op![]()
Maar kom op.. de TS zit zich voor te bereiden en te stressen voor een gesprek met de buren over een kabelgootje? Afbraak van woongenot? Dit is toch te gek voor woorden? Waar zijn we mee bezig?
En dan maar lachen met de 'Karens' op YouTube. We zijn allemaal een Karen aan het worden als we hier al over moeten vallen.
Heb je de OP gelezen?quote:Op dinsdag 1 april 2025 07:49 schreef Lospedrosa het volgende:
Een goot aan de buitenmuur moet je helemaal zelf weten en kan een buurman niks over zeggen.
Mooi of niet.
Voorwerpen die meer dan 50cm uitsteken kunnen dat wel zijn.
Anders zou je ook een screen of zonnescherm moeten aanvragen. Een vogelhuisje, een klimop aan je muur.
Vooral dat ja. Zeker als het dak van hout is, maar ook bij een ander materiaal kan het zeker gebeuren dat je echt enorme bromgeluiden krijgt. Kijk goed naar een vorm van trillingsdemping.quote:Op maandag 31 maart 2025 21:50 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Buitenunit op een plat dak? Hou er rekening mee dat er bromgeluiden door resoneren kunnen optreden in de ruimte er onder. Hinderlijke bromgeluiden
Als ik de buurman was en mijn slaapkamer zat in de buurt van waar TS zijn airco wil parkeren dan zou ik ook zeiken.quote:Op maandag 31 maart 2025 22:26 schreef Lenny77 het volgende:
Triest..
Je kunt als je eenmaal met de leiding op het plattedak bent natuurlijk zo verslepen naar bv de andere zijde van het dak.quote:Op dinsdag 1 april 2025 08:35 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Als ik de buurman was en mijn slaapkamer zat in de buurt van waar TS zijn airco wil parkeren dan zou ik ook zeiken.
TS moet zich er bewust van zijn dat als hij niet aan de eisen voldoet - op de erfgrens maximaal 40 dB s' nachts en 45 dB overdag - hij de hele bende weer van van het dak mag gaan trekken als de buren aankloppen bij de gemeente
Als TS slim is voert hij eerst een WPAC-berekening uit voordat hij zich druk maakt over kabelgoten.
Correct, voor de werkzaamheden moeten we in de tuin van de buren komen.quote:Op maandag 31 maart 2025 22:54 schreef pedaalemmerzak het volgende:
Zonder toestemming van de buren kunnen ze die goot toch niet plaatsen of kan dat vanuit huis? Je zou toch zeggen dat ze daarvoor aan de buitenkant moeten kunnen komen?
We richten de buitenunit richting onze tuin, dus het geluid zal vooral onze eigen tuin op gaan.quote:
Goed dat je het zegt, zal er extra rekening mee houden dat hieraan gedacht wordt tijdens de installatie.quote:Op maandag 31 maart 2025 21:50 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Buitenunit op een plat dak? Hou er rekening mee dat er bromgeluiden door resoneren kunnen optreden in de ruimte er onder. Hinderlijke bromgeluiden
Wat zijn hierin precies de eisen? Kan dat niet echt terugvinden.quote:Op maandag 31 maart 2025 23:14 schreef Isdatzo het volgende:
Denk je ook na over of je met zo'n airco zo dicht in de buurt van de erfgrens wel aan de geluidsnormen kunt voldoen?
Dan zouden de buren die in hun tuin moeten planten. (En moet ie enkele meters hoog gaan groeien).quote:
Ze weten nog niet van het plan om überhaupt een airco te plaatsen, dus hun weerstand kan niet zitten in het feit dat ze geen airco op het platte dak willen. Want dat weten ze niet.quote:Op dinsdag 1 april 2025 08:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
Vooral dat ja. Zeker als het dak van hout is, maar ook bij een ander materiaal kan het zeker gebeuren dat je echt enorme bromgeluiden krijgt. Kijk goed naar een vorm van trillingsdemping.
Ik krijg het gevoel dat de buren trouwens vooral moeilijk kunnen doen omdat ze geen buitenunit vlak naast hun erf willen, van die kabelgoot zullen ze weinig last hebben.
Tijdens de verbouwing/plaatsing van de zonnepanelen, toen er dus een los, niet gemonteerd kabeltje even langs de betreffende muur hing, kwam de buurvrouw al naar buiten dat dit juridisch niet mag. Dus die kant zal het vermoedelijk zeker opgaan.quote:Op dinsdag 1 april 2025 08:25 schreef freak1 het volgende:
als jij in dat gesprek moet gaan aangrijpen naar wetten waarop je buren dat moeten gaan gedogen dan heb je mijns inziens een heel ander probleem.
ook al is het motto "goed beslagen ten ijs gaan" zou ik in deze eerst eens het gesprek aan gaan. leg uit wat je gaat doen, leg je situatie uit en kijk hoe je samen tot een oplossing komt.
als jij aangeeft dat dit voor jou de enige optie is en dat je dit graag wil doen met minimale overlast, dus goot in kleur van huis, eventueel iets hoger/lager voor de buurman zijn woongenot en dat je je unit al op een andere plek zet ipv boven hun tuin dan is dat een heel redelijk gesprek.
kom je er dan niet uit, dan zou ik mij wat meer juridisch gaan inlezen.. want ik garandeer je, als je tijdens dat gesprek al gaat melden volgens welke rechts artikelen je buren dat moeten gaan toestaan dan ga je gegarandeerd de juridische weg in.
ga het gesprek eerst aan en luister naar zijn argumenten.
Het richten zal zeker iets uitmaken voor het geluid maar hou toch rekening met afstanden / geluidsnormen, anders kan je de unit zo weer van het dak halen als er klachten zijn.quote:Op dinsdag 1 april 2025 09:07 schreef Black-Death het volgende:
We richten de buitenunit richting onze tuin, dus het geluid zal vooral onze eigen tuin op gaan.
Ja daar zat ik ook al aan te denken, is wellicht een optie. Moet ik wel alsnog in hun tuin voor deze werkzaamhedenquote:Op dinsdag 1 april 2025 09:20 schreef BEFEM het volgende:
Mochten ze het niet willen, kan je dan niet een sleuf frezen in de buitenmuur en daar je gootje in laten leggen? Eventueel dichtsmeren ergens mee.
BW 5:56quote:Op dinsdag 1 april 2025 09:22 schreef Black-Death het volgende:
[..]
Ja daar zat ik ook al aan te denken, is wellicht een optie. Moet ik wel alsnog in hun tuin voor deze werkzaamheden
Die zegt dat ze hier dan toestemming voor moeten verlenen? c.q. dat het magquote:
Dat het mag.quote:Op dinsdag 1 april 2025 09:27 schreef Black-Death het volgende:
[..]
Die zegt dat ze hier dan toestemming voor moeten verlenen? c.q. dat het mag
maar in je OP zeg jequote:Op dinsdag 1 april 2025 09:07 schreef Black-Death het volgende:
[..]
Ze weten nog niet van het plan om überhaupt een airco te plaatsen, dus hun weerstand kan niet zitten in het feit dat ze geen airco op het platte dak willen. Want dat weten ze niet.
dus ze weten wel degelijk dat er iets met een airco kan gaan gebeuren.quote:Daarnaast omdat de vorige bewoners van mijn huis eerst toestemming van de buren hadden gekregen om aan die muur een buitenunit te hangen, maar later hebben ze die toestemming ingetrokken. (Dus daarom nu sowieso de buitenunit op een plat dak)
ik vind dat laatste lastig te geloven. dat is ergens door getriggerd.quote:[..]
Tijdens de verbouwing/plaatsing van de zonnepanelen, toen er dus een los, niet gemonteerd kabeltje even langs de betreffende muur hing, kwam de buurvrouw al naar buiten dat dit juridisch niet mag. Dus die kant zal het vermoedelijk zeker opgaan.
Nou wat er dus aan ten grondslag is, is de toen later weggehaalde buitenunit van de vorige bewoners van mijn huis. Maar zij weten niet van ons plan om weer airco te installeren. Maar let wel; wij kiezen een andere locatie voor de plaatsing van de buitenunit. Maar omdat zij toentertijd al begon met juridisch dit en juridisch dat, weet ik zeker dat zij het over die boeg gaan gooien.quote:Op dinsdag 1 april 2025 10:13 schreef freak1 het volgende:
[..]
maar in je OP zeg je
[..]
dus ze weten wel degelijk dat er iets met een airco kan gaan gebeuren.
[..]
ik vind dat laatste lastig te geloven. dat is ergens door getriggerd.
geen enkel normaal mens zal als er alleen een kabeltje loshangt onmiddelijk naar buiten rennen om te roepen dat het juridisch niet mag. daar zit iets achter.
toen ik een 6 jaar geleden in mijn huidige huis kwam had ik in het begin ook wat strubbelingen met de wijk. dat bleek uiteindelijk dat de vorige bewoner gewoon een lul was en het leven zuur maakte van de wijk en met niemand rekening hield. dat was een hoop oud zeer. en ook al had ik daar niets mee te maken, ik had wel wat goed te maken zeg maar.. wellicht dat de vorige buren er een potje van hebben gemaakt en ze al jarenlang ruzie hadden?
er moet echt iets meer spelen, het is zo ontzettend onwaarscijnlijk dat er bij een los kabeltje meteen iemand naar buiten komt en allerlei juridische argumenten klaar heeft liggen...
Want met een airco kun je alleen maar koelen natuurlijkquote:Op dinsdag 1 april 2025 09:06 schreef Lospedrosa het volgende:
En een airco staat in principe alleen die paar warme weken per jaar aan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |