abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217328192
Ik begrijp iets niet bij de manege:

Uit de pitch:

• De gevraagde financiering via Collin Crowdfund bedraagt ¤ 600.000,-.

• Er wordt een eerste hypothecaire inschrijving ter hoogte van ¤ 600.000,- op het onroerend goed aan (..), verkregen ten behoeve van de investeerders van Collin Crowdfund

• De LTV (Loan-to-Value; de verhouding tussen het leenbedrag en de taxatiewaarde van het onroerend goed) bij aanvang bedraagt 72%

• Het onroerend goed kent een waarde van ¤ 835.000,-

• De waarde van de hoofdelijke aansprakelijkheid is op dit moment voor ongeveer de helft materieel van aard op basis van de overwaarde op onroerend goed

Verder is het te hopen dat een, bij de meeste van ons bekende overheidsdienst, het verschil tussen taxatie- en aankoopwaarde niet als schenking gaat aanmerken.
pi_217328222
quote:
0s.gif Op woensdag 9 april 2025 18:58 schreef delcielo het volgende:
Ik begrijp iets niet bij de manege:

Uit de pitch:

• De gevraagde financiering via Collin Crowdfund bedraagt ¤ 600.000,-.

• Er wordt een eerste hypothecaire inschrijving ter hoogte van ¤ 600.000,- op het onroerend goed aan (..), verkregen ten behoeve van de investeerders van Collin Crowdfund

• De LTV (Loan-to-Value; de verhouding tussen het leenbedrag en de taxatiewaarde van het onroerend goed) bij aanvang bedraagt 72%

• Het onroerend goed kent een waarde van ¤ 835.000,-

• De waarde van de hoofdelijke aansprakelijkheid is op dit moment voor ongeveer de helft materieel van aard op basis van de overwaarde op onroerend goed

Verder is het te hopen dat een, bij de meeste van ons bekende overheidsdienst, het verschil tussen taxatie- en aankoopwaarde niet als schenking gaat aanmerken.
De hoofdelijke aansprakelijkheid bestaat naast het 1e recht van hypotheek. 835k minus 600k = 235k

235k / 600k = 39 %, vandaar ongeveer de helft
pi_217329000
quote:
0s.gif Op woensdag 9 april 2025 19:02 schreef djtiesto8 het volgende:

[..]
De hoofdelijke aansprakelijkheid bestaat naast het 1e recht van hypotheek. 835k minus 600k = 235k

De schuld is geen 600k, maar 325k
pi_217329051
quote:
0s.gif Op woensdag 9 april 2025 20:26 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
De schuld is geen 600k, maar 325k
Je haalt de manege en Cam*breur door elkaar denk ik? De hoofdsom van de lening voor de manege bedraagt toch echt ¤600K en de overwaarde ¤235K.
pi_217329116
quote:
0s.gif Op woensdag 9 april 2025 20:32 schreef djtiesto8 het volgende:

[..]
Je haalt de manege en Cam*breur door elkaar denk ik? De hoofdsom van de lening voor de manege bedraagt toch echt ¤600K en de overwaarde ¤235K.
Manage is een eerste hypotheek dus 235K overwaarde is na financiering
pi_217329223
quote:

[..]

Lijkt eerder ander (privé) onroerend goed te zijn, normaliter volgt ook de bijzin "waarop tevens hypotheek gevestigd wordt". En de hypotheek verlost de HA niet, dus de helft van de HA is 300k. Beetje rommelig.
In this present crisis, government is not the solution to our problem; government is the problem. From time to time we've been tempted to believe that society has become too complex to be managed by self-rule, that government by an elite group is superior to government for, by, and of the people.
To regret is to compromise
pi_217329296
quote:

[..]

Wel flink naar boven afgerond dan, ongeveer een derde zou eerlijker zijn.

De winst van 17000 pj is wat mager om van te leven lijkt me. Reviews op Google zijn goed, een paar keer wordt 'goed betaalbaar' genoemd. Het grondwerkbedrijf van de partner is niks over te vinden. De opmerking in de tekst dat de inkomsten hiervan niet meegerekend zijn zegt misschien ook wel wat. Net ten zuiden van de manege wordt gewerkt aan de uitbreiding van het industrieterrein van Heerenveen. Ik verwacht dat de invloed hiervan op de vastgoedwaarde beperkt is. Er zitten nog wat percelen landbouwgrond tussen industrie en woning en het wordt geen tweede maasvlakte.

Trouwens, aan de andere kant van snelweg en industrieterrein ligt De Knipe, hier berucht vanwege het gesloopte onderpand bij een ander project.

[ Bericht 0% gewijzigd door Zomaarevenkijken op 09-04-2025 21:08:25 ]
pi_217329441
Overigens bijzonder foutje van OPP/Collin. Afgelopen maandag probeerde ik een investering te annuleren maar dat ging niet helemaal goed. Iets met "could not connect, try again later". Dus nog eens geprobeerd en nu zie ik dat die ene investering twee keer in de rekening courant teruggestort is. Ze zullen het binnenkort wel corrigeren neem ik aan maar tot die tijd deze meevaller maar in de manege gestoken. :)
pi_217329751
quote:
0s.gif Op woensdag 9 april 2025 17:40 schreef Jaco078 het volgende:
Hier het linkje naar de manage.

Wat is onze ervaringen met paardenstallen, etc. Zijn er best wat geweest toch afgelopen jaren? De advocaat herinner ik me die in de paarden ging. Vooralsnog loopt e.e.a wel aardig volgens mij.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Voor zover ik ze meegenomen heb lopen ze wel goed.
De overdracht waarde lijkt mij (ouders/dochter) vrij laag gewaardeerd. Verder positief dat het een lopende onderneming is waarbij het mij niet helemaal duidelijk is waarom de omzet in 2025 weer een flinke sprong omhoog gaat maken maar de omzet 2024 lijkt mij voor die regio marktconform. Wel jammer dat de aflossing niet hoger is maar dat laat de winst ook niet echt toe. Het is natuurlijk “maar” Friesland maar alleen de grondwaarde is al een kleine 400k. Verder ligt de stal in de omgeving van Heerenveen dus er zal ook daar inderdaad wel interesse in stal ruimte zijn. Als het toch onverhoopt verkocht moet worden zullen de kopers niet direct in de rij staan maar met wat geduld is er altijd weer iemand voor te vinden.

Ik neem hem mee.
pi_217329830
quote:
0s.gif Op woensdag 9 april 2025 21:33 schreef Horsemen het volgende:

[..]
De overdracht waarde lijkt mij (ouders/dochter) vrij laag gewaardeerd. Verder positief dat het een lopende onderneming is waarbij het mij niet helemaal duidelijk is waarom de omzet in 2025 weer een flinke sprong omhoog gaat maken maar de omzet 2024 lijkt mij voor die regio marktconform. Wel jammer dat de aflossing niet hoger is maar dat laat de winst ook niet echt toe. Het is natuurlijk “maar” Friesland maar alleen de grondwaarde is al een kleine 400k. Verder ligt de stal in de omgeving van Heerenveen dus er zal ook daar inderdaad wel interesse in stal ruimte zijn. Als het toch onverhoopt verkocht moet worden zullen de kopers niet direct in de rij staan maar met wat geduld is er altijd weer iemand voor te vinden.

Ik neem hem mee.
Dat moet ook wel, kijkend naar je naam ;-)
pi_217330134
quote:
0s.gif Op woensdag 9 april 2025 21:41 schreef Jaco078 het volgende:

[..]
Dat moet ook wel, kijkend naar je naam ;-)
👍🏻😀
Maar ik heb er in de loop van de tijd ook verschillende laten lopen 😉
pi_217330310
quote:
0s.gif Op woensdag 9 april 2025 21:33 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ik neem hem mee.
Over 4 jaar een herfinanciering via Collin. Dit komt wel goed. Ze doen het al 8 jaar en genoeg familie die meedoet. Basis meegenomen.
Pecunia non olet
pi_217332505
Huizenprijzen dalen stevig:
(maar niet als je het vergelijkt met een jaar geleden)

https://www.telegraaf.nl/(...)aardes-in-jouw-regio
pi_217332510
quote:
14s.gif Op donderdag 10 april 2025 11:38 schreef Horsemen het volgende:
Huizenprijzen dalen stevig:
(maar niet als je het vergelijkt met een jaar geleden)

https://www.telegraaf.nl/(...)aardes-in-jouw-regio
Tja omdat veel goedkope kleine huurwoningen uitgepond worden. Daarvoor kun je niet meer hoofdprijs vangen, dus de kop is nogal suggestief
pi_217332514
quote:
0s.gif Op donderdag 10 april 2025 11:39 schreef FokkerCF het volgende:

[..]
Tja omdat veel goedkope kleine huurwoningen uitgepond worden. Daarvoor kun je niet meer hoofdprijs vangen, dus de kop is nogal suggestief
Maar daardoor lezen de mensen het ;)
pi_217332656
quote:
14s.gif Op donderdag 10 april 2025 11:40 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Maar daardoor lezen de mensen het ;)
Het is wel zo dat ook de m2 prijs wat gedaald is. Alleen moet je daar in meewegen dat die kleinere appartementen ook niet altijd in de beste wijken staan dus dat kan net zo goed vertekenen. En de NVM beperkt voor de normale consumenten achterliggende data in toenemende mate zodat je bijvoorbeeld niet meer kunt makkelijk kunt zien hoe de prijzen op een lager samenstellingsniveau fluctueren.
pi_217332774
quote:
0s.gif Op donderdag 10 april 2025 11:39 schreef FokkerCF het volgende:

[..]
neemt niet weg dat het lokaal best wel effect kan hebben, bij mij in een kleine gemeente rond Utrecht staan in een flatgebouw al een tijd 3 vergelijkbare appartementen >70 m2 te koop die voorheen in no-time weg waren
pi_217333260
Ik heb nog niets gedaan in SIG, wat is de mening van de ervaren investeerders over Velijndonk 44 LIVE 11 apr. 15.00 uur? In Maastricht
pi_217333336
quote:
0s.gif Op donderdag 10 april 2025 13:42 schreef Fredericm het volgende:
Ik heb nog niets gedaan in SIG, wat is de mening van de ervaren investeerders over Velijndonk 44 LIVE 11 apr. 15.00 uur? In Maastricht
Zelf heb ik er nog niet in detail naar gekeken maar ik zie zo snel geen rare zaken dus volgens mij een gemiddeld SiG project wat er m.i. oké uitziet.
pi_217334374
Bod Comfort. Zoals verwacht lager dan hoofdsom
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_217334465
quote:
0s.gif Op donderdag 10 april 2025 16:24 schreef KrekelJapie het volgende:
Bod Comfort. Zoals verwacht lager dan hoofdsom
SPOILER
in elk geval beter bericht dan de vorige update van 18 maart jl
  donderdag 10 april 2025 @ 17:01:08 #222
415574 boriq
Blacksmith of Rhythm
pi_217334604
Rijschool B*gers (40894) van CCF is na een tijdje niet betalen nu failliet verklaard door andere schuldeisers. Nog +- 40% (32k van 75k) van de hoofdsom stond open. Met de 2e hypotheek zou het geld in theorie terug moeten komen
WOZ is sinds 2020 (start lening in 2021) ook al met 100k gestegen (279k v 376k)
pi_217334959
quote:
1s.gif Op donderdag 10 april 2025 17:01 schreef boriq het volgende:
Rijschool B*gers (40894) van CCF is na een tijdje niet betalen nu failliet verklaard door andere schuldeisers. Nog +- 40% (32k van 75k) van de hoofdsom stond open. Met de 2e hypotheek zou het geld in theorie terug moeten komen
WOZ is sinds 2020 (start lening in 2021) ook al met 100k gestegen (279k v 376k)
Hoop voor de heer in kwestie dat hij niet zijn huis uit moet en hij op een andere manier ons kan aflossen. Maar ik ben bang dat er niet aan een verkoop te ontkomen is daar de mail spreekt over meerdere schuldeisers buiten Collin. Afijn wij hebben gelukkig de tweede hypotheek, geld waar de andere schuldeisers niet aan kunnen komen.
pi_217335041
quote:
0s.gif Op donderdag 10 april 2025 17:50 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Hoop voor de heer in kwestie dat hij niet zijn huis uit moet en hij op een andere manier ons kan aflossen. Maar ik ben bang dat er niet aan een verkoop te ontkomen is daar de mail spreekt over meerdere schuldeisers buiten Collin. Afijn wij hebben gelukkig de tweede hypotheek, geld waar de andere schuldeisers niet aan kunnen komen.
Hoe gaat Collin in zo’n geval om met de rente, loopt die gewoon door?
pi_217335118
quote:
Bekende naam?

SPOILER
pi_217335447
--Ik heb momenteel nog 30 projecten bij Crowdrealestate.

--17 zouden al afgelost moeten zijn maar dat is nog niet gebeurd.

--12 moeten dit jaar nog worden afgelost.

---1 project in 2026 aflossen.

--Enkele projecten zit ik in 1 en 2 die heb ik ook als 2 totaal gerekend.

--Ik verwacht wel dat alles terugkomt maar het gaat allemaal wel moeizaam daar.
pi_217336234
Investeringslink monumentale transformatie (herfinanciering):

SPOILER
Geen idee waarom deze al bijna vol zit, ik zit in 50163, zelfde rente maar met een veel lagere LTV dan deze nieuwe pitch.
pi_217336452
quote:
14s.gif Op donderdag 10 april 2025 20:29 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
Investeringslink monumentale transformatie (herfinanciering):

SPOILER
Geen idee waarom deze al bijna vol zit, ik zit in 50163, zelfde rente maar met een veel lagere LTV dan deze nieuwe pitch.
Let vooral ook op de omschrijving van de H.A.:
Januari 2025: 500.000, voor ongeveer de helft materieel
April 2025: 250.000, moreel.
Heb zelf met de eerste LEVEA lening meegedaan, tegen 10% bruto. Laat dit duo verder voor wat het is. Ze lenen m.i. een beetje teveel.
pi_217336586
quote:
0s.gif Op donderdag 10 april 2025 18:04 schreef Zonnigetoekomst62 het volgende:

[..]
Hoe gaat Collin in zo’n geval om met de rente, loopt die gewoon door?
Ik had eens een Collin project, klein bedrag en geen hypotheek als zekerheid, wat problemen had. Al vrij snel had Collin beslag laten leggen op de woning van de ondernemer. Uiteindelijk na meerdere keren een nieuw betalingsschema, tijdelijk alleen rente betalen, weer niet betalen door ondernemer, is die woning onderhands verkocht. Hierna werd de volledig openstaande vordering, de achterstallige rente en 6 maanden boete rente wegens vervroegd aflossen betaald.
Eén en ander kan misschien wel afhangen van de opbrengst van de verkoop.

[ Bericht 0% gewijzigd door Soulfreak op 10-04-2025 21:21:46 ]
pi_217336628
quote:
0s.gif Op donderdag 10 april 2025 16:37 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
in elk geval beter bericht dan de vorige update van 18 maart jl
Eerst maar eens afwachten wat ze waarmaken. Het kan bij GVE alle kanten opgaan.
pi_217339813
Linkje lijstenmakerij op Collin, maandag live
SPOILER
pi_217339871
Linkje bedrijfspand
SPOILER
pi_217340038
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2025 11:04 schreef Jaco078 het volgende:
Linkje bedrijfspand
SPOILER
Mmm, ik ben niet super enthousiast.
Een ltv van nagenoeg 100% op een bedrijfspand, de b.v.’s maken nog nauwelijks winst, of de omzetstijging voor 2025 gehaald gaat worden moeten we nog maar afwachten en er is geen enkele borgstelling of hoofdelijke aansprakelijkheid.
pi_217340490
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2025 10:58 schreef Jaco078 het volgende:
SPOILER
Dit vind ik een degelijke aanbieding
pi_217341419
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2025 10:58 schreef Jaco078 het volgende:
SPOILER
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2025 12:13 schreef Fredericm het volgende:

[..]
Hij heeft natuurlijk geen vet op de botten als het een beetje tegen zit.

M.i. heeft hij een behoorlijk lopend bedrijf overgenomen welke hij door en door kent en wat al lang bestaat. Het bedrijf staat goed aangeschreven. Het is te hopen dat hij een goede arbeidsongeschiktheidsverzekering heeft want bij bijvoorbeeld ziekte kan er snel een probleem ontstaan. De aflossing is, naast de eventuele verkoop van het woonhuis (2e hypotheek) natuurlijk minimaal maar het totaal van zekerheden lijkt mij wel voldoende comfort te bieden. De woning boven het winkelpand zou eventueel ook nog los verkocht kunnen worden ondanks dat het duidelijk geen standaard appartement betreft.

Voor mijn basis bedrag meegenomen.
pi_217341471
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2025 12:13 schreef Fredericm het volgende:

[..]
Mee eens, mooi initiatief en ambacht met toegewijde ondernemer, interessant voor de spreiding en voor mij goede looptijd en prima rendement. Het ziet hier vlakbij dus ga denk ik binnenkort even langs voor schilderij restauratie
pi_217341709
quote:
14s.gif Op vrijdag 11 april 2025 13:53 schreef Horsemen het volgende:

[..]
[..]
Hij heeft natuurlijk geen vet op de botten als het een beetje tegen zit.

M.i. heeft hij een behoorlijk lopend bedrijf overgenomen welke hij door en door kent en wat al lang bestaat. Het bedrijf staat goed aangeschreven. Het is te hopen dat hij een goede arbeidsongeschiktheidsverzekering heeft want bij bijvoorbeeld ziekte kan er snel een probleem ontstaan. De aflossing is, naast de eventuele verkoop van het woonhuis (2e hypotheek) natuurlijk minimaal maar het totaal van zekerheden lijkt mij wel voldoende comfort te bieden. De woning boven het winkelpand zou eventueel ook nog los verkocht kunnen worden ondanks dat het duidelijk geen standaard appartement betreft.

Voor mijn basis bedrag meegenomen.
Foto's bovenwoning: https://www.funda.nl/deta(...)fseweg-5-a/89840057/

WOZ bovenwoning:
Peildatum WOZ-waarde
01-01-2024 589.000 euro
01-01-2023 564.000 euro
01-01-2022 566.000 euro
pi_217342006
quote:
quote:
0s.gif Op donderdag 10 april 2025 18:17 schreef Zomaarevenkijken het volgende:

[..]
Bekende naam?

SPOILER
https://investeren.sameni(...)tricht-velijndonk-44

Staat nu open.

Meegenomen.
pi_217342011
SIG vol in 30 sec
pi_217342012
quote:
14s.gif Op vrijdag 11 april 2025 15:00 schreef Horsemen het volgende:

[..]
[..]

Staat nu open.

Meegenomen.
Zat al vol om 15uur?
pi_217342021
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2025 15:01 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Zat al vol om 15uur?
Heb hem flink mee kunnen nemen in schijf 2
pi_217342027
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2025 15:01 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Zat al vol om 15uur?
Nee, schijf 1 was in ieder geval nog helemaal leeg.
pi_217342032
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2025 15:03 schreef quepos het volgende:

[..]
Heb hem flink mee kunnen nemen in schijf 2
Hier ook mee kunnen nemen. Ging wel weer heel snel zeg!
pi_217342110
quote:
14s.gif Op vrijdag 11 april 2025 15:00 schreef Horsemen het volgende:

[..]
[..]

Staat nu open.

Meegenomen.
Te laat!
pi_217342224
Nieuw project via Collin voor de eerste franchisevestiging in Nederland van Shoo Loong Kan met een 2e hypotheek op een woonhuis.

Ariel Holding B.V.
¤ 250.000 | 8,0 % rente | 48 maanden

https://www.collincrowdfund.nl/ariel-holding-b-v/
pi_217342443
Nieuw project via Collin met een 3e hypotheek:

Dency Nederland B.V. 3
¤ 80.000 | 8,5 % rente | 18 maanden

https://www.collincrowdfund.nl/dency-nederland-b-v-3/
pi_217343042
quote:
14s.gif Op vrijdag 11 april 2025 16:02 schreef Horsemen het volgende:
Nieuw project via Collin met een 3e hypotheek:

Dency Nederland B.V. 3
¤ 80.000 | 8,5 % rente | 18 maanden

https://www.collincrowdfund.nl/dency-nederland-b-v-3/
ziet er wel goed uit, jammer dat direct is, niettemin linkje welkom
pi_217343352
quote:
14s.gif Op vrijdag 11 april 2025 15:38 schreef Horsemen het volgende:
Nieuw project via Collin voor de eerste franchisevestiging in Nederland van Shoo Loong Kan met een 2e hypotheek op een woonhuis.

Ariel Holding B.V.
¤ 250.000 | 8,0 % rente | 48 maanden

https://www.collincrowdfund.nl/ariel-holding-b-v/
o.b.v. zekerheden m.i. een absolute parel.
pi_217343832
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 april 2025 17:55 schreef Jaco078 het volgende:

[..]
o.b.v. zekerheden m.i. een absolute parel.
Helemaal mee eens, bij Collin direct zijn er zeker minder linkjes
pi_217343878
Post van GVE over het default restaurant waarbij de positieve hypotheekverklaring genegeerd werd.
SPOILER
Het bedrag is ongeveer gelijk aan de overwaarde op de woning bij de start van het project in 2019. Erg veel meer heeft er dus niet ingezeten als de hypotheekinschrijving wel geslaagd was, of je had het moeten gebruiken als zwaard van Damocles om de leningnemers nog jaren aan een betalingsregeling te kunnen binden.
Met deze slotbetaling is het eindresultaat van dit project net aan positief. De afhandeling door GVE/Flanderijn heeft zo'n 16 maand geduurd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')