De euro heeft een perverse prikkel ingebouwd: de politieke winst van extra uitgeven is nationaal, maar een deel van dit risico wordt Europees gedeeld.quote:Op vrijdag 11 september 2026 22:38 schreef nostra het volgende:
Failliet land.
De Franse overheid ziet geen kans meer de doelstelling voor het begrotingstekort voor dit jaar te halen. Dat heeft Roland Lesclure, de minister van financiën, vrijdag gezegd. Het land paste wel de groeiprognose aan vanwege de kwakkelende economie.
Frankrijk wilde het tekort terugbrengen naar 5,0%, van 5,1% vorig jaar. Europese regels schrijven een tekort voor van maximaal 3%. Lesclure gaf geen nieuw doel voor het begrotingstekort.
De minister paste de groeidoelstelling voor de economie aan naar 0,5%, van 0,7% in de laatste prognose van afgelopen juli. Dat was al een verlaging ten opzichte van de 1,0% groei waar de regering in de begroting rekening mee hield. Voor volgend jaar rekent Lesclure op een groei van 1,0%.
Normale rentes zijn prima bij een beheersbare schuld. Maar na jaren lenen alsof geld eeuwig gratis zou blijven, is diezelfde normale rente over een enorme schuldenberg een tikkende tijdbom. De rentelasten vreten een steeds groter deel van de begroting op, ten koste van zorg, onderwijs en defensie.quote:Op zaterdag 12 september 2026 08:53 schreef nostra het volgende:
En het vervelende is dat dit gewoon normale rentes zijn (nog). Welke idioot (ook in NL) dit als verrassing ziet, mag nog eens naar de mavo.
quote:France’s debt interest bill to jump 25% this year
France expects the cost of servicing its national debt to increase by 25 per cent this year to ¤65bn, aggravated by geopolitical crises and turmoil in global bond markets.
“Today we spend more on servicing the debt than on educating our kids or defending our nation,” the country’s finance minister Roland Lescure said on Friday.
He also scaled back GDP forecasts for this year to 0.5 per cent, half of the growth the French government had projected when it originally drafted its budget for 2026 last autumn.
Debt snowball incoming.quote:
Elk pad lijkt nu redelijk ondenkbaar.quote:Op zaterdag 12 september 2026 17:40 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Debt snowball incoming.
Ik ben heel benieuwd hoe dit afloopt
1. Frankrijk neemt een nieuwe eigen munt los van de Europa en begint schoon
2. Eurobonds (duitsland en nederland gaan betalen)
3. De Franse overheid 'bite the bullet' en gaat toch grondig bezuinigen, hervormen, en sociale wetten de nek omdraaien en de Fransman op een flink dieet zetten.
Ik zie niet hoe je dit nog beheerst.
Nah..we gaan gewoon zo door.quote:Op zaterdag 12 september 2026 17:40 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Debt snowball incoming.
Ik ben heel benieuwd hoe dit afloopt
1. Frankrijk neemt een nieuwe eigen munt los van de Europa en begint schoon
2. Eurobonds (duitsland en nederland gaan betalen)
3. De Franse overheid 'bite the bullet' en gaat toch grondig bezuinigen, hervormen, en sociale wetten de nek omdraaien en de Fransman op een flink dieet zetten.
Ik zie niet hoe je dit nog beheerst.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |