Nee, de interferentie verdwijnt zodra er een meetapparaat is dat verstrengeld raakt met het deeltje, zodat er decoherentie optreedt.quote:Op maandag 31 maart 2025 22:31 schreef Mijk het volgende:
Het gaat er in het experiment toch om dat het gedrag verandert zodra er een waarnemer bij komt?
Dit kan door tal van psychologische processen. Als mensen geen wetenschappelijke houding aannemen, d.w.z. een onbevooroordeelde blik hebben om te kijken 'hoe het zit', dan zullen hun overtuigingen waar ik eerder over sprak, niet gezien worden als waarschijnlijkheden of voorlopige hypothesen maar als absolute waarheid die geladen is met diepe gevoelens en emoties. En tegenover diepe gevoelens en emoties kan je geen rationele argumenten plaatsen.quote:Op dinsdag 1 april 2025 11:04 schreef Haushofer het volgende:
De hamvraag in dit topic is imho eigenlijk: waarom vinden we het zo lastig om ongelijk te krijgen, en waarom houden we daarom vaak zo krampachtig vast aan onze denkbeelden?
Ongelijk hebben is daarin een krenk in het ego, eigenlijk zelfs levensgevaarlijk, want als je van oudsher bekijkt en psychologisch ontleedt;quote:Op dinsdag 1 april 2025 11:04 schreef Haushofer het volgende:
De hamvraag in dit topic is imho eigenlijk: waarom vinden we het zo lastig om ongelijk te krijgen, en waarom houden we daarom vaak zo krampachtig vast aan onze denkbeelden?
Dit is, omdat je dan dus dat gedeelte helemaal los kunt laten, dood hebt geaccepteerd, dus egodeath is inherent daaraan.... en dát, is serenity, inner peace.quote:Op zaterdag 29 maart 2025 23:21 schreef Mijk het volgende:
Vanuit het Buddhisme (uit mn hoofd) komt een phrase, het zegt;
"In a battle of ego, the loser always wins."
Dit is een diepe.
Het is een houvast. Maar je hebt dan ook tunnelvisie als je overtuigd bent van je gelijk en dan kan je niet zien of je ongelijk hebt. Totdat je open-minded wordt.quote:Op dinsdag 1 april 2025 11:04 schreef Haushofer het volgende:
De hamvraag in dit topic is imho eigenlijk: waarom vinden we het zo lastig om ongelijk te krijgen, en waarom houden we daarom vaak zo krampachtig vast aan onze denkbeelden?
Ook dit, ratio en emotie spreken elkaar's taal niet, je kunt zeggen tegen jezelf dat een angst ongegrond is, maar de emotie proberen te blokkeren op die manier is de emotie triggeren. Beetje eenzelfde iets als "keihard gaan proberen te slapen", probeer t maar ns.quote:Op dinsdag 1 april 2025 11:58 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Dit kan door tal van psychologische processen. Als mensen geen wetenschappelijke houding aannemen, d.w.z. een onbevooroordeelde blik hebben om te kijken 'hoe het zit', dan zullen hun overtuigingen waar ik eerder over sprak, niet gezien worden als waarschijnlijkheden of voorlopige hypothesen maar als absolute waarheid die geladen is met diepe gevoelens en emoties. En tegenover diepe gevoelens en emoties kan je geen rationele argumenten plaatsen.
Soms wel, soms niet. Het hangt helemaal af aan de personen die aan de discussie of samenzijn meedoen.quote:Op dinsdag 1 april 2025 12:45 schreef Watuntrik het volgende:
bestaat er dan ook geen enkele discussie en geen enkel samenzijn zonder machtsverhouding
Komt het niet gewoon doordat meten altijd energie onttrekt? Is verstrengelen in het geval van meten, in mensentaal, niet: (spin) momentum dat energie verliest en terechtkomt in het meetapparaat waarin het dezelfde spin eigenschappen krijgt als van wat er gemeten wordt, alleen is de energie van wat er gemeten is verminderd en dus veranderen de golf eigenschappen?quote:Op dinsdag 1 april 2025 11:02 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee, de interferentie verdwijnt zodra er een meetapparaat is dat verstrengeld raakt met het deeltje, zodat er decoherentie optreedt.
De machtsverhouding is er immer en altijd waar het van af hangt is hoe de deelnemende personen met die machtsverhouding omgaan. En dat is weer wat anders...quote:Op dinsdag 1 april 2025 12:54 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Soms wel, soms niet. Het hangt helemaal af aan de personen die aan de discussie of samenzijn meedoen.
Het is net hoe je macht definieert. Formele of informele macht? Iemand die beter is geïnformeerd dan de andere aanwezigen, krijgt vaak een leiderschapsrol toebedeelt: "ga jij dat maar doen want jij hebt er verstand van en wij niet." Hij wordt dus macht gegund door de anderen. Daarentegen heeft een leidinggevende macht gekregen van de organisatie. Maar zo beschouwd heb je gelijk en speelt macht altijd wel een rol in een discussie of samenzijn.quote:Op dinsdag 1 april 2025 13:08 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
De machtsverhouding is er immer en altijd waar het van af hangt is hoe de deelnemende personen met die machtsverhouding omgaan. En dat is weer wat anders...
Inderdaad gewoon recht toe recht aan gedefinieerd, geheel neutraal, hoewel kan ook positief of negatief uitpakken...quote:Op dinsdag 1 april 2025 13:20 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Het is net hoe je macht definieert. Formele of informele macht? Iemand die beter is geïnformeerd dan de andere aanwezigen, krijgt vaak een leiderschapsrol toebedeelt: "ga jij dat maar doen want jij hebt er verstand van en wij niet." Hij wordt dus macht gegund door de anderen. Daarentegen heeft een leidinggevende macht gekregen van de organisatie. Maar zo beschouwd heb je gelijk en speelt macht altijd wel een rol in een discussie of samenzijn.
quote:Maar zo beschouwd heb je gelijk en speelt macht altijd wel een rol in een discussie of samenzijn.
-Plato (Paraphrased)quote:"The true measure of a man is how he wields power."
quote:"Wealth does not corrupt the soul; it merely unmasks it."
Dit vind ik wel een interessante tho. Om deze reden worden Shamanen bijv, aangewezen door hun omgeving. Zo ook "Buddha's", want Buddha betekent letterlijk iets van de "Ontwaakte" en Shaman iets als "De Wijze" uit mn hoofd. Ze krijgen niet via verkiezing of hierarchie die titel, maar vanuit innerlijke erkenning, da's van heel ander niveau.quote:Op dinsdag 1 april 2025 13:20 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Het is net hoe je macht definieert. Formele of informele macht? Iemand die beter is geïnformeerd dan de andere aanwezigen, krijgt vaak een leiderschapsrol toebedeelt: "ga jij dat maar doen want jij hebt er verstand van en wij niet." Hij wordt dus macht gegund door de anderen. Daarentegen heeft een leidinggevende macht gekregen van de organisatie.
Oneens met dit dus. Dit is (deels instinct) maar vooral egoic desire, macht over een groep. Maar een Shaman of Buddha wil geen macht over een groep, daarom staan ze ook niet aan de deur om je over te halen. Da's een andere afdeling religiesquote:Op dinsdag 1 april 2025 13:31 schreef Watuntrik het volgende:
Macht is waar het om draait... Dat is natuur...
Dat mag, ik hoef ook geen gelijk... Ben me er bewust van dat het misschien slechts mijn mening is...quote:
Daarom ook oneens, dat van mij ook, je kunt het lastig oneens zijn met een feit... ja je kunt het proberen maar als je het in de praktijk tegen blijft komen heeft dat weinig zinquote:Op dinsdag 1 april 2025 15:21 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Dat mag, ik hoef ook geen gelijk... Ben me er bewust van dat het misschien slechts mijn mening is...
Ja, maar dat is waar het hier over gaat toch?quote:Alhoewel macht een veel ruimer begrip is dan alleen in de politieke of sociaal wetenschappelijke context. Instincten zijn machten, de door ego gedreven verlangens ook...
Ook dit komt uit dezelfde hoek, een verslaving heb je met een reden. De reden is vaak onderdrukking van trauma.quote:Bij machte te zijn welke verslaving dan ook te overwinnen... Of er machteloos tegenover staan...
The Love of Power?quote:Om het even in jouw jargon uit te drukken 'The Power of Love'.
Godquote:De Almacht...
Ja, ik snap wel ongeveer waar het psychologisch vandaan komt, maar ik bedoelde meer dat het heel interessant is om bij jezelf waar te nemen wat er gebeurt als je vol vuur een standpunt loopt te verdedigen of wanneer blijkt dat je ergens de plank volledig hebt misgeslagen.quote:Op dinsdag 1 april 2025 11:58 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Dit kan door tal van psychologische processen. Als mensen geen wetenschappelijke houding aannemen, d.w.z. een onbevooroordeelde blik hebben om te kijken 'hoe het zit', dan zullen hun overtuigingen waar ik eerder over sprak, niet gezien worden als waarschijnlijkheden of voorlopige hypothesen maar als absolute waarheid die geladen is met diepe gevoelens en emoties. En tegenover diepe gevoelens en emoties kan je geen rationele argumenten plaatsen.
Ook leven er dieren in de natuur volgens een complexe sociale hiërarchische pikorde waarin duidelijk een bepaalde machtsstructuur binnen de orde aanwezig is. Waar competentie continue in competitie is.quote:Op dinsdag 1 april 2025 15:33 schreef Mijk het volgende:
"Macht is natuur". Als je kijkt naar dieren, dan zie je wel dat het gaat om recht van de sterkste he, die kunnen we niet ontkennen. Maar is dat een vorm van "machtslust", of "wil naaar macht"? of gewoon een hardcoded iets van eten of gegeten worden, en zo ja, is dat dan "macht"?
Ik denk dat de 'rationele waarheid' er niet voor zorgt dat diepe gevoelens en emoties opzij worden geschoven. Het mens-, wereld- en godsbeeld van een extreemgelovige mag niet vernietigd worden omdat anders het fundament onder zijn/haar bestaan verdwijnt. De dood is immers voor veel mensen een angstaanjagend perspectief.quote:Op woensdag 2 april 2025 09:29 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, ik snap wel ongeveer waar het psychologisch vandaan komt, maar ik bedoelde meer dat het heel interessant is om bij jezelf waar te nemen wat er gebeurt als je vol vuur een standpunt loopt te verdedigen of wanneer blijkt dat je ergens de plank volledig hebt misgeslagen.
Dat boeit me bijvoorbeeld ook aan de Mūlamadhyamakakārikā van Nagarjuna: het is niet zozeer een filosofisch paradigma dat wordt verdedigd, maar eerder een weerlegging van alle paradigma's als 'absolute waarheden'. Het is het gevoel dat we als mensen in feite in een vrije val zitten zonder vaste bodem, en dat we daardoor angstvallig proberen een bodem te creëren door dogmatisch vast te houden aan denkbeelden.
Dat gevoel van in een vrije val zitten wordt, zou ik zeggen, paradoxaal genoeg veroorzaakt door het zoeken naar grond zelf. Met het concept "grond" wordt ook "afgrond" geboren, met "waarheid" "onwaarheid", etc. Wat me blijft fascineren aan Nagarjuna (en die hele traditie) is dat hij zo ongelooflijk modern is in bepaalde opzichten, het is een idee dat filosofen als Nietzsche, Rorty en Wittgenstein ook aankaarten. Namelijk het idee dat metafysisch denken en de zoektocht naar waarheid in de laatste analyse een soort neurose is, voor Nietzsche zelfs de oorsprong en oorzaak van het nihilisme. Als je daar diep over nadenkt kun je in een heel interessant (en gevaarlijk) paradigma terechtkomen, waar het onderscheid tussen feit en mening, waarheid en illusie, meer een soort functioneel verzinsel is dan iets dat onder de streep serieus te handhaven is.quote:Op woensdag 2 april 2025 09:29 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, ik snap wel ongeveer waar het psychologisch vandaan komt, maar ik bedoelde meer dat het heel interessant is om bij jezelf waar te nemen wat er gebeurt als je vol vuur een standpunt loopt te verdedigen of wanneer blijkt dat je ergens de plank volledig hebt misgeslagen.
Dat boeit me bijvoorbeeld ook aan de Mūlamadhyamakakārikā van Nagarjuna: het is niet zozeer een filosofisch paradigma dat wordt verdedigd, maar eerder een weerlegging van alle paradigma's als 'absolute waarheden'. Het is het gevoel dat we als mensen in feite in een vrije val zitten zonder vaste bodem, en dat we daardoor angstvallig proberen een bodem te creëren door dogmatisch vast te houden aan denkbeelden.
quote:But the choice between the blue and the red pill is not really a choice between illusion and reality. Of course the Matrix is a machine for fictions, but these are fictions which already structure our reality. If you take away from our reality the symbolic fictions that regulate it, you lose reality itself.
I want a third pill! Definitely not some kind of transcendental pill which enables a fake fast-food religious experience, but a pill that would enable me to perceive not the reality behind the illusion, but the reality in illusion itself.
Heb je voorbeelden van dit, waar je dat overkomen is?quote:Op woensdag 2 april 2025 09:29 schreef Haushofer het volgende:
Ja, ik snap wel ongeveer waar het psychologisch vandaan komt, maar ik bedoelde meer dat het heel interessant is om bij jezelf waar te nemen wat er gebeurt als je vol vuur een standpunt loopt te verdedigen of wanneer blijkt dat je ergens de plank volledig hebt misgeslagen.
Dank. Ik zou er iets anders naar kijken, want te zeggen dat “kabouters bestaan” veronderstelt wat mij betreft dat er een objectieve ruimte bestaat waarin die kabouters zouden kunnen bestaan. Die ruimte, de wereld dus, is dan het objectieve element waar de uitspraak op rust. Zonder die objectieve wereld zou er ook geen plaats zijn voor de kabouters om wel of niet in te kunnen bestaan.quote:Op zaterdag 29 maart 2025 23:21 schreef Mijk het volgende:
[..]
Sterke reply wel dit ,....alleen met het eerste oneens, omdat je best een mening kunt hebben die niet op feiten gestaafd zijn. Zoals; ik ben van mening dat kabouters bestaan... Tja, of daar een feit aan te pas komt, doet er niet toe.
Verder wel eens met 2e deel van de post, sterk ook.
Ook hier; die mening is zelf inderdaad geen feit, maar die rust daar wel op. Ze heeft objectieve feiten nodig om van betekenis te kunnen zijn, namelijk het bestaan van paarden, de eigenschappen van die paarden, etc.quote:Op zaterdag 29 maart 2025 07:34 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Ik kan er zo een paar opnoemen. Zelfs die van mijzelf. Zo vind ik dat mensen die paardrijden niet echt van paarden houden. Als je echt van paarden houdt, ga je er niet bovenop zitten, vind ik. Dat is een mening, geen feit. En is ook niet op een feit gebaseerd. Je kunt er over discussiëren.
Juist. Je kunt zeggen dat het verlangen naar waarheid, specifiek deze vorm van verlangen naar waarheid, waarin waarheid ook zekerheid moet zijn, juist een groot obstakel is voor het bereiken van waarheid.quote:Op woensdag 2 april 2025 16:45 schreef VseslavBotkin het volgende:
[..]
Dat gevoel van in een vrije val zitten wordt, zou ik zeggen, paradoxaal genoeg veroorzaakt door het zoeken naar grond zelf. Met het concept "grond" wordt ook "afgrond" geboren, met "waarheid" "onwaarheid", etc. Wat me blijft fascineren aan Nagarjuna (en die hele traditie) is dat hij zo ongelooflijk modern is in bepaalde opzichten, het is een idee dat filosofen als Nietzsche, Rorty en Wittgenstein ook aankaarten. Namelijk het idee dat metafysisch denken en de zoektocht naar waarheid in de laatste analyse een soort neurose is, voor Nietzsche zelfs de oorsprong en oorzaak van het nihilisme. Als je daar diep over nadenkt kun je in een heel interessant (en gevaarlijk) paradigma terechtkomen, waar het onderscheid tussen feit en mening, waarheid en illusie, meer een soort functioneel verzinsel is dan iets dat onder de streep serieus te handhaven is.
Dat is zo, maar het borrelt op uit mijn gevoel, terwijl het misschien pure onzin is. Dan zie ik zo'n dier met een holle ruggegraat en daar zit iemand op. Terwijl die dieren gemaakt (gaan we weer, weer een mening) waren om vrij in kuddes rond te lopen in de vrije natuur zonder iemand erboven op.quote:Op donderdag 3 april 2025 13:26 schreef Amerauder het volgende:
[..]
Dank. Ik zou er iets anders naar kijken, want te zeggen dat “kabouters bestaan” veronderstelt wat mij betreft dat er een objectieve ruimte bestaat waarin die kabouters zouden kunnen bestaan. Die ruimte, de wereld dus, is dan het objectieve element waar de uitspraak op rust. Zonder die objectieve wereld zou er ook geen plaats zijn voor de kabouters om wel of niet in te kunnen bestaan.
Over een andere boeg, ook kabouters zelf hebben een objectieve dimensie. Jij en ik kennen kabouters namelijk, wellicht niet als fenomenen van de ervaring, maar wel uit boeken en verhalen en dergelijke. Zo weet ik bijvoorbeeld dat ze vaker dan eens een rode puntmuts ophebben, en ook graag baarden dragen. Zonder deze objectieve dimensie van het woord kabouter zou ik ook niet eens kunnen begrijpen wat je met jouw uitspraak bedoelt. Maar dat doe ik.
[..]
Ook hier; die mening is zelf inderdaad geen feit, maar die rust daar wel op. Ze heeft objectieve feiten nodig om van betekenis te kunnen zijn, namelijk het bestaan van paarden, de eigenschappen van die paarden, etc.
"Ziet toe, dat niemand u als een roof vervoere door de filosofie, en ijdele verleiding, naar de overlevering der mensen, naar de eerste beginselen der wereld, en niet naar Christus” (Kolossenzen 2:8).quote:Op maandag 31 maart 2025 20:04 schreef Vincent_student het volgende:
Het moet me wel even van het hart dat we hier eindelijk normaal kun discussiëren zonder bekogeld te worden met hele ladingen bijbelteksten. Wat was dat erg. Iedere reactie met allerlei bijbelboeken, wat voelt dit nu relaxed aan.
quote:Op zaterdag 5 april 2025 10:30 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
"Ziet toe, dat niemand u als een roof vervoere door de filosofie, en ijdele verleiding, naar de overlevering der mensen, naar de eerste beginselen der wereld, en niet naar Christus” (Kolossenzen 2:8).
Eensquote:Op zaterdag 5 april 2025 13:45 schreef Bassie48 het volgende:
[..]De duivel kan de Bijbel aanhalen om zijn doel te bereiken ~ Uit: De koopman van Venetië, Act I, sc iii (1596/1597) - Shakespeare
quote:Op zaterdag 5 april 2025 14:23 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Eens
Twee voorbeelden daarvan staan er in de bijbel, verzoeking van Adam en Eva en bij de verzoeking van Jezus in de woestijn.
judas was een idiootquote:Op zaterdag 5 april 2025 15:20 schreef Bassie48 het volgende:
[..]En vergeet good old Judas niet die Jezus verraadde (Joh. 13:27). Zonder deze 'ingeving van het kwaad' had het christendom nooit bestaan.
Dankzij Judas is Christus gestorven en is de Wil van God (Zijn zoon de marteldood te laten ondergaan) gerealiseerd. "Het is volbracht". Zonder Judas, geen christendom. Toch?quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |