Dit besef is belangrijk inderdaad.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 06:04 schreef Filosoofert het volgende:
Ik denk dat het belangrijk is om te blijven beseffen dat je niet alles weet. In die zin, is een mening leuk maar nooit de absolute waarheid
Uiteindelijk moet de menselijkheid voorop staan, mens en medemens, leven en medeleven, zorg dragen en geven om.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 12:41 schreef Vincent_student het volgende:
Hoe ouder je wordt, des te beter je beseft hoe weinig je weet. Een mens is gevormd om een mening te hebben, maar je moet je er bewust van zijn dat je mening alleen twee functies kan hebben: voor wat je zelf bent en voor je functioneren binnen de samenleving. Zonder mening kun je niet functioneren, omdat je dan simpelweg niet gemotiveerd bent.
Het niet weten maakt het leven een stuk simpeler. Je bent wel ergens verantwoordelijk voor, en dat zijn weer twee dingen. 1. Wie je bent en 2. Wat je kunt. En die twee kenmerken geven jou wat je er in je leven van terecht moet brengen. Wie je bent, dat maak je zelf, o.a. met je meningen. Wat je kunt, dat ligt buiten je macht. Het is wat je hebt meegekregen bij je geboorte. Zorg dat je het zo goed mogelijk doet, maar wat ik een zeer belangrijk motto vind:
[ afbeelding ]
Hiermee vat je het topic wel krachtig samen.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 16:37 schreef Amerauder het volgende:
Feit en mening zijn natuurlijk onlosmakelijk aan elkaar verbonden. De grens ertussen is grotendeels schijn. Wat zou een mening waard zijn, als die geen feitelijke basis zou bevatten? Waar heb je het dan eigenlijk over?
Aannames en meningen enerzijds en feiten anderzijds vormen in wisselwerking met waarnemingen en herhaalde experimenten de basis voor een overtuiging. Een overtuiging kan feitenvrij zijn of juist wel gebaseerd zijn op feiten en waarnemingen. Een overtuiging gebaseerd op feiten kan door herhaalde experimenten ("de kracht van de herhaling") worden geformuleerd in een theorie die toetsbaar is en gefalsifieerd (weerlegd) kan worden. Zo kunnen de wetten van de zwaartekracht worden geformuleerd in Newtoniaanse theoretische vergelijkingen die keer op keer bevestigd worden d.m.v. experimenten en tot nu toe niet gefalsifieerd zijn (behalve door de latere kwantummechanica maar dat terzijde).quote:Waarnemingen ---> aannames/meningen---> herhalingen/experimenten ---> feiten---> herhalingen/experimenten --> overtuigingen --> robuuste theorieën
Feit: een in de natuur geobserveerd verschijnsel (waarneming) dat o.a. door experimenten en metingen in causaal verband kan worden gebracht met een ander verschijnsel. Een feit geeft dus een oorzaak-gevolg relatie aan.
Aanname/mening: een persoonlijke, individuele of subjectieve opvatting over wat dan ook die niet noodzakelijk gebaseerd is op objectieve waarneming en metingen of logische redenering.
Overtuiging: aannames/meningen die zijn gevoed door herhaaldelijke objectieve experimenten en metingen en empirisch bewijs (feiten) óf door feitenvrije emotionele/psychologische oorzaken.
Ik moet weleens een klus of opdracht uitvoeren die ik gewoon doe zonder er een mening in te nemen en het gewoon uitvoer.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 12:41 schreef Vincent_student het volgende:
Hoe ouder je wordt, des te beter je beseft hoe weinig je weet. Een mens is gevormd om een mening te hebben, maar je moet je er bewust van zijn dat je mening alleen twee functies kan hebben: voor wat je zelf bent en voor je functioneren binnen de samenleving. Zonder mening kun je niet functioneren, omdat je dan simpelweg niet gemotiveerd bent.
Ik kan er zo een paar opnoemen. Zelfs die van mijzelf. Zo vind ik dat mensen die paardrijden niet echt van paarden houden. Als je echt van paarden houdt, ga je er niet bovenop zitten, vind ik. Dat is een mening, geen feit. En is ook niet op een feit gebaseerd. Je kunt er over discussiëren.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 16:37 schreef Amerauder het volgende:
Wat zou een mening waard zijn, als die geen feitelijke basis zou bevatten? Waar heb je het dan eigenlijk over?
"Gelijk hebben" is een strijd van t ego.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 03:50 schreef bedachtzaam het volgende:
Afgelopen week gaf ik in een discussie aan weinig waarde te hechten aan mijn eigen mening en dat ik niets heb aan mijn gelijk.
The bigger the lake of knowledge, the longer the shore of wonder.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 12:41 schreef Vincent_student het volgende:
Hoe ouder je wordt, des te beter je beseft hoe weinig je weet.
Oneens, denk ik -- even afhankelijk van de definitie van een "mening" versus een "feit", want voordat ik hierop doorkan, wil ik eerst de definitie weten dan van een "mening". Je zegt hier, dat je zonder mening niet gemotiveerd bent, is het andersom ook zo? Heb je zonder motivatie ook geen mening?quote:Een mens is gevormd om een mening te hebben, maar je moet je er bewust van zijn dat je mening alleen twee functies kan hebben: voor wat je zelf bent en voor je functioneren binnen de samenleving. Zonder mening kun je niet functioneren, omdat je dan simpelweg niet gemotiveerd bent.
Oneens ook, omdat het andersom is denk ik. Wie je bent (absoluet SELF) dat staat vast, wie je bent die je denkt dat je bent, is ego. Dat wat je kunt, heb je zelf in de hand, want jij kunt leren wat je wilt in principe, al is niet alles voor iedereen weggelegd.quote:Het niet weten maakt het leven een stuk simpeler. Je bent wel ergens verantwoordelijk voor, en dat zijn weer twee dingen. 1. Wie je bent en 2. Wat je kunt. En die twee kenmerken geven jou wat je er in je leven van terecht moet brengen. Wie je bent, dat maak je zelf, o.a. met je meningen. Wat je kunt, dat ligt buiten je macht. Het is wat je hebt meegekregen bij je geboorte. Zorg dat je het zo goed mogelijk doet, maar wat ik een zeer belangrijk motto vind:
Sterke reply wel dit ,....alleen met het eerste oneens, omdat je best een mening kunt hebben die niet op feiten gestaafd zijn. Zoals; ik ben van mening dat kabouters bestaan... Tja, of daar een feit aan te pas komt, doet er niet toe.quote:Op vrijdag 28 maart 2025 16:37 schreef Amerauder het volgende:
Feit en mening zijn natuurlijk onlosmakelijk aan elkaar verbonden. De grens ertussen is grotendeels schijn. Wat zou een mening waard zijn, als die geen feitelijke basis zou bevatten? Waar heb je het dan eigenlijk over?
Wat meer is, hoe komen feiten eigenlijk tot ons? Krachtens onze meningen over die feiten. Dat iets een feit is, of iets een feit is of niet, dat is op zichzelf al een mening. Evenzeer, hoe het er voor staat met dat feit. Ook dat is een mening.
Het is bijvoorbeeld een feit dat de Eiffeltoren 330 meter hoog is. Maar dat dit een feit is, en niet zomaar een verzinsel, dat is mijn mening. Mogelijk deel je die met mij. Probeer maar eens buiten je eigen mening te gaan staan: het zal je niet lukken.
Zoals de man al zei, er zijn geen feiten, slechts interpretaties.
Dit dus.quote:Op zaterdag 29 maart 2025 05:46 schreef Bassie48 het volgende:
Een feitenvrije overtuiging daarentegen is gebaseerd op misinformatie of gevoelens en emotie.
Wetenschap loopt qua "feiten" altijd ver wachter de échte waarheid aan imo, en ieder wetenschapper of wetenschappelijk ingesteld iemand, zal me uitlachen om deze stelling, maar tis wel waar.quote:Atheists call it placebo.
Christians call it prayer.
Spiritualists call it manifestation.
Witches call it spells.
Scientists call it quantum physics.
Nobody is denying its existence, they're only arguing over the term.
Dat volgt niet uit wat ik eerder zei. Natuurlijk bestaat "iets" wel, ook al is dit wetenschappelijk niet bewezen. Zo bestond de pest in de middeleeuwen al en niemand wist toen wat de oorzaak was. "Slechte dampen afkomstig van vuil en bederf" werden als oorzaak gezien met als gevolg dat hygiëne belangrijk werd gevonden. Dat was niet eens zo extreem raar gedacht van die middeleeuwers, heel wat van de pot gerukte 21e eeuwers kunnen daar een voorbeeld aan nemen. Maar ook dat de zwarte dood als een straf van God werd gezien en de joden daar verantwoordelijk voor waren. Met als gevolg pogroms in heel Europa, ook in vele Nederlandse dorpen en steden. Pas honderden jaren later werd bewezen dat vooral de vlooibacil, rattenvlooien en ratten verantwoordelijk waren voor de zwarte dood.quote:Op zaterdag 29 maart 2025 23:21 schreef Mijk het volgende:
Áls dit onzin zou zijn, dan bestond er 4000 jaar geleden helemaal niets, niets was immers wetenschappelijk bewezen, dit ontkracht direct de hele stellling dat iets pas kan bestaan zodra het wetenschappelijk bewezen is.
Ik zou kiezen voor t wetenschappelijke medicijn, hoewel ik overtuigd ben van Mind over Matter (Hermetic principle NO1; The All is Mind, The Universe is Mental ), weet ik ook dat ikzelf niet in staat ben (omdat ik eenmaal niet ver genoeg ben daarin) om mijn ziekte meditatief eruit te werken. Dit werkt enkel als je 100% overtuigd ben van dat dat gaat gebeuren. En dit is niet enkel op theoretisch vlak,maar je moet dit in je hele wezen en elke vezel diehard weten ipv "denken daaraan en dat je het gelooft". Ik zou die meditatieve kwestie (nog) niet aandurven op dit moment.quote:Op zondag 30 maart 2025 06:47 schreef Bassie48 het volgende:
Even een vraagje tussendoor. Als er een nieuw medicijn ontwikkeld en getest moet worden zou jij dan toepassen enerzijds meditatie, bidden tot God of esoterische bezweringsformules (bijv. tarotkaartenlegging, auralezing of het aanroepen van lichthelpers) of anderzijds de wetenschappelijke methode? Als je voor de eerste methode kiest waarom dan niet het aanbidden van het Vliegend Spaghettimonster in overweging nemen? Het bestaan van dat monster is immers ook een plausibele mening binnen een feitenvrij gedachtekader.
Ik bespeur overeenkomsten tussen tussen ons 'geloof' en ''denkwijzen".quote:Op zondag 30 maart 2025 10:15 schreef Mijk het volgende:
Dus welke god je dan ook aanbidt, het maakt niet uit, het vliegende spaghetttimonster heeft geen zin, god niet, geen enkel extern iets heeft zin, je doet alles zelf.
Die zie ik ook,quote:Op zondag 30 maart 2025 10:44 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Ik bespeur overeenkomsten tussen tussen ons 'geloof' en ''denkwijzen".
want ook dit, vind ik een vorm van kermisspiritualiteit, dit heeft niets met serieuze spiritualiteit te maken. Daar komt doorgaans een heel ander volk op af.quote:tarotkaartenlegging, auralezing of het aanroepen van lichthelpers)
Mooie post, mooie quote. Veel mensen gebruiken spiritualiteit volgens het gemakkelijke Sinterklaasdenken: "Sinterklaas kapoentje, gooi wat in mijn schoentje." Uiteindelijk ben je zelf verantwoordelijk om te krijgen (lees: te veranderen) wat je wilt.quote:Op zondag 30 maart 2025 15:28 schreef Mijk het volgende:
[..]
Die zie ik ook,
[..]
want ook dit, vind ik een vorm van kermisspiritualiteit, dit heeft niets met serieuze spiritualiteit te maken. Daar komt doorgaans een heel ander volk op af.
Dit zou je dus de "cloak" van spiritualiteit kunnen noemen, waarin je veelal mensen met een identiteitscrisis treft, die denken dat een handlezing, tarotlezing of horoscoop wel even alles op gaat lossen.
Échte spiritualiteit is van ander niveau, dan hebben we het over die-hard shadowwork, traumaverwerking, keihard in de spiegel kijken naar je eigen lelijke kanten om die te accepteren en daarmee om te leren gaan, integratie. Dit is dus vooral Jungiaanse psychologie, wat Mystics doen, zoals ook Rumi, Meister Eckhart, enzovoorts.
Het doorzien van ego, meditatie, niet om stilte inn je hoofd zoals iedereen denkt, dat is het doel niet, dat is het resultaat uiteindelijk. Het doel is om óók hier je gedachten de vrije loop te geven, éérlijk naar jezelf durven kijken, dit is het grootste probleem in onze hele soort (mensheid) imo.
Ik kwam laatst een quote tegen;
"Everyone wants to be spiritual, until its time to look in the mirror."
Ik blijf "feitelijk van mening" dat een waarneming iets is wat je met je zintuigen of meetinstrumenten registreert, zoals het zien van jouw ronde bol/bal. Waarnemingen kunnen subjectief zijn, beïnvloed door perceptie, interpretatie of meetfouten. Een feit is een vaststaande, objectief verifieerbare causaliteit, bijvoorbeeld "die ronde bol/bal is door hem/haar daar neergelegd".quote:Op maandag 31 maart 2025 10:28 schreef Watuntrik het volgende:
In de taalkundige definitie is het redelijk simpel, feit komt van 'Factum' uit het Frans 'Fait'. Het betekende ooit gewoon (1) Gebeurtenis of Daad. Later is het transitief ook (2) 'Werkelijke toestand' gaan betekenen.
Een bal is een bol voorwerp en heeft een min of meer ronde vorm en dat is de werkelijke toestand van de definitie bal. De bal is rond is een onomstootbaar feit volgens de algemeen geaccepteerde definitie en norm van wat rond werkelijk is.
Dat ik dit hier nu schrijf is een daad en nu dus gebeurt en wanneer niemand het weghaalt staat dit er morgen nog steeds... Ook een onomstootbaar feit... Althans alleen voor de gene die het dan ook leest.
In mijn perceptie ben ik van mening dat feiten hiermee in totaliteit verklaart zijn, het is niet meer en niet minder dan dit. Jij kunt van mening zijn dat feiten een diepgaandere definitie hebben. Dat kan en mag hoewel een mening blijft een mening die kun je proberen te verklaren (ophelderen) maar het is en blijft een mening en die is waar noch onwaar. De werkelijke toestand is dan dat je van een andere mening bent over wat feiten zijn.
Een feit en de mening daaromtrent als werkelijke toestand staat dan ook alleen maar onomstootbaar vast zolang het binnen de gehandhaafde norm wordt geaccepteerd. Veranderd de norm, dan kunnen feiten als werkelijke toestand verbuigen en zelfs geheel vervallen.
Zoals de snelheid van het licht... Feitelijk ongelooflijk snel... Hoe snel? Bij de allereerste meting ooit zat de uitvoerende wetenschapper er met zijn kaars en zandloper -25% naast. Het feit is dat het terloops de nodige keren naar boven is bijgesteld en we nu weten dat het veel sneller is en zou mogelijk zelfs nog sneller kunnen zijn. Vooralsnog is het huidige getal de werkelijk toestand binnen de huidige norm. Noem je dat getal een feit dan is dat jouw een mening dat dit een feit is.![]()
Om er verder op in te gaan of dat wat ooit is gebeurt feiten zijn wordt me te zweverig.In de letterlijke definitie zijn ze dat in mijn bescheiden mening wel.
En dat alleen objectief voor de waarnemende getuigen... Heb ik dit zelf niet waargenomen kan ik alleen maar van mening zijn dat de getuigenverklaringen daaromtrent geloofwaardig zijn. Daarmee belanden we dan weer in het subjectieve aspect van de zogenaamde feitelijke gebeurtenis.quote:Op maandag 31 maart 2025 10:53 schreef Bassie48 het volgende:
Een feit is een vaststaande, objectief verifieerbare causaliteit, bijvoorbeeld "die ronde bol/bal is door hem/haar daar neergelegd".
Zeker. Zelfs als een rechter de verdachte schuldig acht, dan is er sprake van een mate van subjectiviteit. De rechter was immers niet zelf aanwezig bij het misdrijf, hij moet bijvoorbeeld uitgaan van getuigen en subjectieve waarnemingen. In de rechtspraak heten dat 'feiten.' De rechter heeft dan een mening, nee zelfs een overtuiging, dat de 'feiten' zich aan hem hebben ontvouwd.quote:Op maandag 31 maart 2025 11:22 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
En dat alleen objectief voor de waarnemende getuigen... Heb ik dit zelf niet waargenomen kan ik alleen maar van mening zijn dat de getuigenverklaringen daaromtrent geloofwaardig zijn. Daarmee belanden we dan weer in het subjectieve aspect van de zogenaamde feitelijke gebeurtenis.
Dan valt de rechter terug op de 'werkelijke toestand'. Dat zou dan o.a. het feit kunnen zijn dat meerdere voor de rechter geloofwaardige getuigen verklaren ten nadele van de verdachte.quote:Op maandag 31 maart 2025 12:54 schreef Bassie48 het volgende:
de filosofische vraag van kracht of die overtuiging gebaseerd is op 'feiten' of meer op emoties en gevoelens van de rechter?
Klopt. Rechtspraak is niets anders dan recht spreken op basis van vermoedens en statistische waarschijnlijkheden. Die worden in juridisch zin pragmatisch gelijkgesteld aan feiten en daarmee is de rechtsstaat gered. Want als we altijd van "100% zekerheid" zouden moeten uitgaan, dan blijven we nergens.quote:Op maandag 31 maart 2025 13:36 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Dan valt de rechter terug op de 'werkelijke toestand'. Dat zou dan o.a. het feit kunnen zijn dat meerdere voor de rechter geloofwaardige getuigen verklaren ten nadele van de verdachte.
Of het feit dat een beëdigde ambtenaar geloofwaardiger wordt geacht dan een niet beëdigde burger. Wanneer de ambtenaar van de belastingdienst vind dat jij over 1 ton inkomstenbelasting moet terugbetalen dan is dat een feit. Bewijslast wordt zonder meer omgedraaid, wanneer hij dat vind moet jij bewijzen dat dit niet zo is. Heb je daar de documenten niet voor moet je gewoon betalen. En dan weet ik niet eens of een belastinginspecteur wel beëdigt is.
Ja, dit is heel fijn. Maar voor hoe lang? 🙁quote:Op maandag 31 maart 2025 20:04 schreef Vincent_student het volgende:
Het moet me wel even van het hart dat we hier eindelijk normaal kun discussiëren zonder bekogeld te worden met hele ladingen bijbelteksten. Wat was dat erg. Iedere reactie met allerlei bijbelboeken, wat voelt dit nu relaxed aan.
Sterke post wel, maar om in te gaan op het gedeelte wat ik in de post accentueer, dan gaan we een andere ballgame in he.quote:Op maandag 31 maart 2025 10:28 schreef Watuntrik het volgende:
In de taalkundige definitie is het redelijk simpel, feit komt van 'Factum' uit het Frans 'Fait'. Het betekende ooit gewoon (1) Gebeurtenis of Daad. Later is het transitief ook (2) 'Werkelijke toestand' gaan betekenen.
Een bal is een bol voorwerp en heeft een min of meer ronde vorm en dat is de werkelijke toestand van de definitie bal. De bal is rond is een onomstootbaar feit volgens de algemeen geaccepteerde definitie en norm van wat rond werkelijk is.
Dat ik dit hier nu schrijf is een daad en nu dus gebeurt en wanneer niemand het weghaalt staat dit er morgen nog steeds... Ook een onomstootbaar feit... Althans alleen voor de gene die het dan ook leest.
In mijn perceptie ben ik van mening dat feiten hiermee in totaliteit verklaart zijn, het is niet meer en niet minder dan dit. Jij kunt van mening zijn dat feiten een diepgaandere definitie hebben. Dat kan en mag hoewel een mening blijft een mening die kun je proberen te verklaren (ophelderen) maar het is en blijft een mening en die is waar noch onwaar. De werkelijke toestand is dan dat je van een andere mening bent over wat feiten zijn.
Een feit en de mening daaromtrent als werkelijke toestand staat dan ook alleen maar onomstootbaar vast zolang het binnen de gehandhaafde norm wordt geaccepteerd. Veranderd de norm, dan kunnen feiten als werkelijke toestand verbuigen en zelfs geheel vervallen.
Zoals de snelheid van het licht... Feitelijk ongelooflijk snel... Hoe snel? Bij de allereerste meting ooit zat de uitvoerende wetenschapper er met zijn kaars en zandloper -25% naast. Het feit is dat het terloops de nodige keren naar boven is bijgesteld en we nu weten dat het veel sneller is en zou mogelijk zelfs nog sneller kunnen zijn. Vooralsnog is het huidige getal de werkelijk toestand binnen de huidige norm. Noem je dat getal een feit dan is dat jouw een mening dat dit een feit is.![]()
Om er verder op in te gaan of dat wat ooit is gebeurt feiten zijn wordt me te zweverig.In de letterlijke definitie zijn ze dat in mijn bescheiden mening wel.
Het gaat er in het experiment toch om dat het gedrag verandert zodra er een waarnemer bij komt? Voor zover ik begrijp gaat dat erover dat de informatieprocessing daardoor anders wordt, en dus perceptie van de waarnemer ervoor zorgt dat t fenomeen anders reageert dan gedacht.quote:Op maandag 31 maart 2025 22:24 schreef Haushofer het volgende:
Het dubbelspleetexperiment maalt niet om perceptie, maar om decoherentie, alle kwantummystici ten spijt.
In mijn mening heeft dit wat je hier schrijft juist betrekking op werkelijkheid en eventueel het samengestelde woord daadwerkelijk. De manier (de daad) van vaststelling werkt het resultaat is reproduceerbaar.quote:Op maandag 31 maart 2025 21:40 schreef Mijk het volgende:
Natuurlijk kun je met wetenschap bijv, herproduceerbare zaken vaststellen
Het natuurlijk fenomeen wat wij aantrekkingskracht of zwaartekracht zijn gaan noemen bestaat werkelijk. Dat bewijs je met de waarneming dat alles wat je van een hoogte loslaat naar beneden lijkt te vallen. Blijft onophoudelijk reproduceerbaar dus is werkelijk. En toch niet geheel te verklaren want ongeacht de massa valt in een vacuüm zonder luchtweerstand alles even snel. Ook dat is een reproduceerbare werkelijkheid. Daarmee komen we bij de conclusie dat er een kracht bestaat die we zwaartekracht noemen. Daar kunnen we vragen is dit dan wel de waarheid? En dat weten we dus nog steeds niet...quote:Op maandag 31 maart 2025 21:40 schreef Mijk het volgende:
Natuurlijk kun je met wetenschap bijv, herproduceerbare zaken vaststellen he, als een glas wat je uit je handen laat vallen, naar beneden valt, en dat gebeurt 100.000.000x, dan zal je niet snel denken dat het de keer daarna omhoog valt. Dit is natuurlijk wat we zwaartekracht noemen, maar hoe zeker weet je dat het niet omhoog valt, 100%? Nee, de kans is extreem groot door de "natuurwet", maar 100%?
Nee, de interferentie verdwijnt zodra er een meetapparaat is dat verstrengeld raakt met het deeltje, zodat er decoherentie optreedt.quote:Op maandag 31 maart 2025 22:31 schreef Mijk het volgende:
Het gaat er in het experiment toch om dat het gedrag verandert zodra er een waarnemer bij komt?
Dit kan door tal van psychologische processen. Als mensen geen wetenschappelijke houding aannemen, d.w.z. een onbevooroordeelde blik hebben om te kijken 'hoe het zit', dan zullen hun overtuigingen waar ik eerder over sprak, niet gezien worden als waarschijnlijkheden of voorlopige hypothesen maar als absolute waarheid die geladen is met diepe gevoelens en emoties. En tegenover diepe gevoelens en emoties kan je geen rationele argumenten plaatsen.quote:Op dinsdag 1 april 2025 11:04 schreef Haushofer het volgende:
De hamvraag in dit topic is imho eigenlijk: waarom vinden we het zo lastig om ongelijk te krijgen, en waarom houden we daarom vaak zo krampachtig vast aan onze denkbeelden?
Ongelijk hebben is daarin een krenk in het ego, eigenlijk zelfs levensgevaarlijk, want als je van oudsher bekijkt en psychologisch ontleedt;quote:Op dinsdag 1 april 2025 11:04 schreef Haushofer het volgende:
De hamvraag in dit topic is imho eigenlijk: waarom vinden we het zo lastig om ongelijk te krijgen, en waarom houden we daarom vaak zo krampachtig vast aan onze denkbeelden?
Dit is, omdat je dan dus dat gedeelte helemaal los kunt laten, dood hebt geaccepteerd, dus egodeath is inherent daaraan.... en dát, is serenity, inner peace.quote:Op zaterdag 29 maart 2025 23:21 schreef Mijk het volgende:
Vanuit het Buddhisme (uit mn hoofd) komt een phrase, het zegt;
"In a battle of ego, the loser always wins."
Dit is een diepe.
Het is een houvast. Maar je hebt dan ook tunnelvisie als je overtuigd bent van je gelijk en dan kan je niet zien of je ongelijk hebt. Totdat je open-minded wordt.quote:Op dinsdag 1 april 2025 11:04 schreef Haushofer het volgende:
Ook dit, ratio en emotie spreken elkaar's taal niet, je kunt zeggen tegen jezelf dat een angst ongegrond is, maar de emotie proberen te blokkeren op die manier is de emotie triggeren. Beetje eenzelfde iets als "keihard gaan proberen te slapen", probeer t maar ns.quote:Op dinsdag 1 april 2025 11:58 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Dit kan door tal van psychologische processen. Als mensen geen wetenschappelijke houding aannemen, d.w.z. een onbevooroordeelde blik hebben om te kijken 'hoe het zit', dan zullen hun overtuigingen waar ik eerder over sprak, niet gezien worden als waarschijnlijkheden of voorlopige hypothesen maar als absolute waarheid die geladen is met diepe gevoelens en emoties. En tegenover diepe gevoelens en emoties kan je geen rationele argumenten plaatsen.
Soms wel, soms niet. Het hangt helemaal af aan de personen die aan de discussie of samenzijn meedoen.quote:Op dinsdag 1 april 2025 12:45 schreef Watuntrik het volgende:
bestaat er dan ook geen enkele discussie en geen enkel samenzijn zonder machtsverhouding
Komt het niet gewoon doordat meten altijd energie onttrekt? Is verstrengelen in het geval van meten, in mensentaal, niet: (spin) momentum dat energie verliest en terechtkomt in het meetapparaat waarin het dezelfde spin eigenschappen krijgt als van wat er gemeten wordt, alleen is de energie van wat er gemeten is verminderd en dus veranderen de golf eigenschappen?quote:Op dinsdag 1 april 2025 11:02 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee, de interferentie verdwijnt zodra er een meetapparaat is dat verstrengeld raakt met het deeltje, zodat er decoherentie optreedt.
De machtsverhouding is er immer en altijd waar het van af hangt is hoe de deelnemende personen met die machtsverhouding omgaan. En dat is weer wat anders...quote:Op dinsdag 1 april 2025 12:54 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Soms wel, soms niet. Het hangt helemaal af aan de personen die aan de discussie of samenzijn meedoen.
Het is net hoe je macht definieert. Formele of informele macht? Iemand die beter is geïnformeerd dan de andere aanwezigen, krijgt vaak een leiderschapsrol toebedeelt: "ga jij dat maar doen want jij hebt er verstand van en wij niet." Hij wordt dus macht gegund door de anderen. Daarentegen heeft een leidinggevende macht gekregen van de organisatie. Maar zo beschouwd heb je gelijk en speelt macht altijd wel een rol in een discussie of samenzijn.quote:Op dinsdag 1 april 2025 13:08 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
De machtsverhouding is er immer en altijd waar het van af hangt is hoe de deelnemende personen met die machtsverhouding omgaan. En dat is weer wat anders...
Inderdaad gewoon recht toe recht aan gedefinieerd, geheel neutraal, hoewel kan ook positief of negatief uitpakken...quote:Op dinsdag 1 april 2025 13:20 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Het is net hoe je macht definieert. Formele of informele macht? Iemand die beter is geïnformeerd dan de andere aanwezigen, krijgt vaak een leiderschapsrol toebedeelt: "ga jij dat maar doen want jij hebt er verstand van en wij niet." Hij wordt dus macht gegund door de anderen. Daarentegen heeft een leidinggevende macht gekregen van de organisatie. Maar zo beschouwd heb je gelijk en speelt macht altijd wel een rol in een discussie of samenzijn.
quote:Maar zo beschouwd heb je gelijk en speelt macht altijd wel een rol in een discussie of samenzijn.
-Plato (Paraphrased)quote:"The true measure of a man is how he wields power."
quote:"Wealth does not corrupt the soul; it merely unmasks it."
Dit vind ik wel een interessante tho. Om deze reden worden Shamanen bijv, aangewezen door hun omgeving. Zo ook "Buddha's", want Buddha betekent letterlijk iets van de "Ontwaakte" en Shaman iets als "De Wijze" uit mn hoofd. Ze krijgen niet via verkiezing of hierarchie die titel, maar vanuit innerlijke erkenning, da's van heel ander niveau.quote:Op dinsdag 1 april 2025 13:20 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Het is net hoe je macht definieert. Formele of informele macht? Iemand die beter is geïnformeerd dan de andere aanwezigen, krijgt vaak een leiderschapsrol toebedeelt: "ga jij dat maar doen want jij hebt er verstand van en wij niet." Hij wordt dus macht gegund door de anderen. Daarentegen heeft een leidinggevende macht gekregen van de organisatie.
Oneens met dit dus. Dit is (deels instinct) maar vooral egoic desire, macht over een groep. Maar een Shaman of Buddha wil geen macht over een groep, daarom staan ze ook niet aan de deur om je over te halen. Da's een andere afdeling religiesquote:Op dinsdag 1 april 2025 13:31 schreef Watuntrik het volgende:
Macht is waar het om draait... Dat is natuur...
Dat mag, ik hoef ook geen gelijk... Ben me er bewust van dat het misschien slechts mijn mening is...quote:
Daarom ook oneens, dat van mij ook, je kunt het lastig oneens zijn met een feit... ja je kunt het proberen maar als je het in de praktijk tegen blijft komen heeft dat weinig zinquote:Op dinsdag 1 april 2025 15:21 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Dat mag, ik hoef ook geen gelijk... Ben me er bewust van dat het misschien slechts mijn mening is...
Ja, maar dat is waar het hier over gaat toch?quote:Alhoewel macht een veel ruimer begrip is dan alleen in de politieke of sociaal wetenschappelijke context. Instincten zijn machten, de door ego gedreven verlangens ook...
Ook dit komt uit dezelfde hoek, een verslaving heb je met een reden. De reden is vaak onderdrukking van trauma.quote:Bij machte te zijn welke verslaving dan ook te overwinnen... Of er machteloos tegenover staan...
The Love of Power?quote:Om het even in jouw jargon uit te drukken 'The Power of Love'.
Godquote:De Almacht...
Ja, ik snap wel ongeveer waar het psychologisch vandaan komt, maar ik bedoelde meer dat het heel interessant is om bij jezelf waar te nemen wat er gebeurt als je vol vuur een standpunt loopt te verdedigen of wanneer blijkt dat je ergens de plank volledig hebt misgeslagen.quote:Op dinsdag 1 april 2025 11:58 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Dit kan door tal van psychologische processen. Als mensen geen wetenschappelijke houding aannemen, d.w.z. een onbevooroordeelde blik hebben om te kijken 'hoe het zit', dan zullen hun overtuigingen waar ik eerder over sprak, niet gezien worden als waarschijnlijkheden of voorlopige hypothesen maar als absolute waarheid die geladen is met diepe gevoelens en emoties. En tegenover diepe gevoelens en emoties kan je geen rationele argumenten plaatsen.
Ook leven er dieren in de natuur volgens een complexe sociale hiërarchische pikorde waarin duidelijk een bepaalde machtsstructuur binnen de orde aanwezig is. Waar competentie continue in competitie is.quote:Op dinsdag 1 april 2025 15:33 schreef Mijk het volgende:
"Macht is natuur". Als je kijkt naar dieren, dan zie je wel dat het gaat om recht van de sterkste he, die kunnen we niet ontkennen. Maar is dat een vorm van "machtslust", of "wil naaar macht"? of gewoon een hardcoded iets van eten of gegeten worden, en zo ja, is dat dan "macht"?
Ik denk dat de 'rationele waarheid' er niet voor zorgt dat diepe gevoelens en emoties opzij worden geschoven. Het mens-, wereld- en godsbeeld van een extreemgelovige mag niet vernietigd worden omdat anders het fundament onder zijn/haar bestaan verdwijnt. De dood is immers voor veel mensen een angstaanjagend perspectief.quote:Op woensdag 2 april 2025 09:29 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, ik snap wel ongeveer waar het psychologisch vandaan komt, maar ik bedoelde meer dat het heel interessant is om bij jezelf waar te nemen wat er gebeurt als je vol vuur een standpunt loopt te verdedigen of wanneer blijkt dat je ergens de plank volledig hebt misgeslagen.
Dat boeit me bijvoorbeeld ook aan de Mūlamadhyamakakārikā van Nagarjuna: het is niet zozeer een filosofisch paradigma dat wordt verdedigd, maar eerder een weerlegging van alle paradigma's als 'absolute waarheden'. Het is het gevoel dat we als mensen in feite in een vrije val zitten zonder vaste bodem, en dat we daardoor angstvallig proberen een bodem te creëren door dogmatisch vast te houden aan denkbeelden.
Dat gevoel van in een vrije val zitten wordt, zou ik zeggen, paradoxaal genoeg veroorzaakt door het zoeken naar grond zelf. Met het concept "grond" wordt ook "afgrond" geboren, met "waarheid" "onwaarheid", etc. Wat me blijft fascineren aan Nagarjuna (en die hele traditie) is dat hij zo ongelooflijk modern is in bepaalde opzichten, het is een idee dat filosofen als Nietzsche, Rorty en Wittgenstein ook aankaarten. Namelijk het idee dat metafysisch denken en de zoektocht naar waarheid in de laatste analyse een soort neurose is, voor Nietzsche zelfs de oorsprong en oorzaak van het nihilisme. Als je daar diep over nadenkt kun je in een heel interessant (en gevaarlijk) paradigma terechtkomen, waar het onderscheid tussen feit en mening, waarheid en illusie, meer een soort functioneel verzinsel is dan iets dat onder de streep serieus te handhaven is.quote:Op woensdag 2 april 2025 09:29 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, ik snap wel ongeveer waar het psychologisch vandaan komt, maar ik bedoelde meer dat het heel interessant is om bij jezelf waar te nemen wat er gebeurt als je vol vuur een standpunt loopt te verdedigen of wanneer blijkt dat je ergens de plank volledig hebt misgeslagen.
Dat boeit me bijvoorbeeld ook aan de Mūlamadhyamakakārikā van Nagarjuna: het is niet zozeer een filosofisch paradigma dat wordt verdedigd, maar eerder een weerlegging van alle paradigma's als 'absolute waarheden'. Het is het gevoel dat we als mensen in feite in een vrije val zitten zonder vaste bodem, en dat we daardoor angstvallig proberen een bodem te creëren door dogmatisch vast te houden aan denkbeelden.
quote:But the choice between the blue and the red pill is not really a choice between illusion and reality. Of course the Matrix is a machine for fictions, but these are fictions which already structure our reality. If you take away from our reality the symbolic fictions that regulate it, you lose reality itself.
I want a third pill! Definitely not some kind of transcendental pill which enables a fake fast-food religious experience, but a pill that would enable me to perceive not the reality behind the illusion, but the reality in illusion itself.
Heb je voorbeelden van dit, waar je dat overkomen is?quote:Op woensdag 2 april 2025 09:29 schreef Haushofer het volgende:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |