Het klopt dat Musk zich heeft ingekocht en het bedrijf niet heeft opgericht. Waar het mijns inziens om gaat, is dat als je zegt dat Musk een visionair is en zijn leiding cruciaal is geweest voor het gigantische succes van Tesla, het tegenargument is: "nee hoor, dat is het resultaat van het werk van de oprichters. Musk heeft het slechts gekocht, meer niet."quote:Op zondag 23 maart 2025 10:57 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Dat is inderdaad het enige punt waar je gelijk hebt. Daar hadden ze dus investeerders voor nodig. De tekeningen lagen er al en het chassis was al besteld. Het lijkt me nogal logisch dat als je een ingenieus idee hebt, zoiets als een auto bouwen, dat je daar niet vanaf morgen mee begint. Er zijn denk ik bar weinig mensen op deze aardbol die een auto kunnen ontwerpen elén tevens genoeg geld hebben om een productielijn op te starten. Musk zal ongetwijfeld hetzelfde idee hebben gehad en de gedeelde interesse brengt 2 partijen bij elkaar. Waarschijnlijk waren er in die tijd meerdere startups en had Tesla het beste idee volgens Musk. Nogmaals daar mag hij voor geroemd worden. Maar Musk heeft 0 inspraak gehad over de Roadster.
[..]
Musk is gewoon de ordinaire suikeroom van Tesla geweest en heeft zich daarmee als CEO in het bedrijf gekocht. Hoe moeilijk is dat om dat te erkennen?
Volgens mij was de Internationale expansie meer het werk van Karel Vuursteen, in ieder geval wat Amerika betreft.quote:Op zondag 23 maart 2025 12:40 schreef Repentless het volgende:
[..]
Het klopt dat Musk zich heeft ingekocht en het bedrijf niet heeft opgericht. Waar het mijns inziens om gaat, is dat als je zegt dat Musk een visionair is en zijn leiding cruciaal is geweest voor het gigantische succes van Tesla, het tegenargument is: "nee hoor, dat is het resultaat van het werk van de oprichters. Musk heeft het slechts gekocht, meer niet."
Ter vergelijk (zomaar een voorbeeld): Heineken is opgericht door de grootvader van Freddy Heineken. Die zag kansen in de biermarkt en nam in 1864 een reeds bestaande brouwerij over. Toen Freddy in '41 zelf bij het bedrijf ging werken, was Heineken een lokale bierbrouwerij met een bescheiden positie alleen in Nederland, die al 77 jaar bestond en niet meer voor de neerderheid in bezit was van de familie.
Door aandelen terug te kopen kreeg de familie weer een meerderheidsbelang en Freddy nam vanaf 1954 de leiding van het bedrijf. Hij heeft het bedrijf getransformeerd van een lokale speler met een bescheiden positie in de Nederlandse markt naar een van de grootste bierbrouwerijen ter wereld, in meer dan 170 landen verkrijgbaar.
Er zijn bij mijn weten bijzonder weinig mensen die dat niet toeschrijven aan Freddy's opmerkelijke visie en strategie. Maar als je de argumentatie hier zou hanteren wanneer je het gewoonweg niet kunt verdragen om een persoon die je niet aanstaat credits te geven, is het verhaal: "Freddy was helemaal geen visionair. Hij heeft het bedrijf niet eens opgericht, dat deed zijn grootvader. En die had op zijn beurt slechts brouwerij "De Hooiberg" overgenomen en niet eens zelf gestart. Freddy was slechts geldschieter en heeft zich ingekocht, dat succes is niet zijn verdienste."
Het is gewoon niet realistisch.
Heel makkelijk als je de realiteit geweld aan wil doen. Musk wegzetten als een simpele investeerder is erg dom.quote:Op zondag 23 maart 2025 10:57 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Dat is inderdaad het enige punt waar je gelijk hebt. Daar hadden ze dus investeerders voor nodig. De tekeningen lagen er al en het chassis was al besteld. Het lijkt me nogal logisch dat als je een ingenieus idee hebt, zoiets als een auto bouwen, dat je daar niet vanaf morgen mee begint. Er zijn denk ik bar weinig mensen op deze aardbol die een auto kunnen ontwerpen elén tevens genoeg geld hebben om een productielijn op te starten. Musk zal ongetwijfeld hetzelfde idee hebben gehad en de gedeelde interesse brengt 2 partijen bij elkaar. Waarschijnlijk waren er in die tijd meerdere startups en had Tesla het beste idee volgens Musk. Nogmaals daar mag hij voor geroemd worden. Maar Musk heeft 0 inspraak gehad over de Roadster.
[..]
Musk is gewoon de ordinaire suikeroom van Tesla geweest en heeft zich daarmee als CEO in het bedrijf gekocht. Hoe moeilijk is dat om dat te erkennen?
Ik kende de naam niet. Maar ik zie dat de man vanaf 1991 bij Heineken in dienst is getreden, klopt dat?quote:Op zondag 23 maart 2025 12:55 schreef raptorix het volgende:
[..]
Volgens mij was de Internationale expansie meer het werk van Karel Vuursteen, in ieder geval wat Amerika betreft.
Ik snap heel goed dat de Porsche en de Tesla Model S geen warme broodjes zijn. Maar Porsche heeft wel het maximale in zich wat VAG kan maken op dit gebied. Dus is het wel interessant om daar naar te kijken.quote:Op zondag 23 maart 2025 11:01 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Uiteindelijk zijn dat niet de modellen waar de omzet in zit.
Je moet kijken naar de Y / 3 en het segment waar de concurrentie zit.
De nieuwe Y is goed geslaagd (afgezien van de missende hendels / stalks) maar vanwege Musk zou ik die nu niet kopen.
De Q1 cijfers (aantal verkopen en later ook kwartaalcijfer) worden heel interessant, dat kan een "duik" of "vlieg" moment voor het aandeel worden.
Och, is de stengel toch weer terug? Die knopjes op het stuur waren gewoon kut maar dat vond ik ook al toen ik nog wel in de race was voor een Model Y.quote:Op zondag 23 maart 2025 13:13 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
De nieuwe Y heeft een stengel om richting aan te geven. Schakelen gebeurt automatisch als je dat wil. Als je weet hoe dan hoef je zelden nog naar het scherm te gaan.
Ja, dat zal wel de toon zetten.quote:Q1 ben ik ook benieuwd naar.
Heineken was bij het terugtreden van Freddy al actief in 170 landen. Vanaf de jaren '40-'50 begon de export naar Noord-Amerika. Vanaf de jaren '70 is de groei enorm geweest, vergeleken met de positie die het bedrijf had bij zijn aantreden. Het was toen niet eens de grootste bierbrouwer van Nederland.quote:
Ik vind het automatisch schakelen echt heel fijn werken. Maar goed, ik vond het schakelen aan het stuur dan ook k met peren.quote:Op zondag 23 maart 2025 13:29 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Och, is de stengel toch weer terug? Die knopjes op het stuur waren gewoon kut maar dat vond ik ook al toen ik nog wel in de race was voor een Model Y.
Ik volg het niet zo hard meer omdat m'n interesse weg is.
Nu die voor het schakelen nog.
Echt van die wijzigingen waar niemand om gevraagd heeft.
[..]
Ja, dat zal wel de toon zetten.
Bekijk deze YouTube-videoquote:Tesla is DONE in Germany, 94% won't buy it
Logisch met die dure stroom daar. Alleen een fiets is nog betaalbaar en is nog 'groen' ook.quote:Op zondag 23 maart 2025 15:06 schreef michaelmoore het volgende:
Duitsers spugen op Poetin en op Tesla
[..]
Bekijk deze YouTube-video
https://www.demorgen.be/n(...)t-nu-lijkt~bb372cde/quote:Op maandag 24 maart 2025 08:38 schreef VEM2012 het volgende:
Het sentiment lijkt in de VS alweer te draaien:
https://x.com/MarioNawfal(...)len.17180%2Fpage-674
In China hebben ze de MYLR in prijs verhoogd (teken dat ze meer kunnen verkopen dan produceren) en ook in Europa zijn er geluiden dat de MY Juniper goed verkoopt.
En terecht.
De reacties onder de tweet zeggen ook wel genoeg.quote:Op maandag 24 maart 2025 09:56 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik heb meer vertrouwen in de kwartaalcijfers dan een tweet van een random persoon.
Op zich helemaal terecht.quote:Op maandag 24 maart 2025 09:56 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik heb meer vertrouwen in de kwartaalcijfers dan een tweet van een random persoon.
groen en stikstof is overratedquote:Op maandag 24 maart 2025 08:46 schreef niggeplease het volgende:
[..]
Logisch met die dure stroom daar. Alleen een fiets is nog betaalbaar en is nog 'groen' ook.
Ik wil hem helemaal niet wegzetten als een simpele investeerder.quote:Op zondag 23 maart 2025 13:02 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Heel makkelijk als je de realiteit geweld aan wil doen. Musk wegzetten als een simpele investeerder is erg dom.
Dit is ook geen gekke insteek. Ik vind Tesla's ook overrated, als je puur naar de kwaliteit van de auto's kijkt. Qua batterijtechnologie, connectivity en laadinfrastructuur lopen of liepen ze mijns inziens wel ver voor op de concurrentie.quote:Op maandag 24 maart 2025 17:03 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Ik wil hem helemaal niet wegzetten als een simpele investeerder.
Hij heeft de eerste investeringsronde geïnitieerd notabene. Maar die hele investering is gestoeld op gebakken lucht en die verkoopt hij nu nog steeds.
De hoge beursnotering tov de huidige marktwaarde van Tesla zegt imo genoeg, het is een marketingtechnisch geweldig bedrijf en dat breng allerlei voordelen met zich mee. De Tesla zelf is en blijft een overrated Chinese prulwagen.
Nou, dan zal tampon Tim Walz weer de deur plat lopen bij de psychiater…quote:Op maandag 24 maart 2025 16:39 schreef over_hedge het volgende:
Gaat nu wel lekker omhoog. 270 dollar nu
Gek dat iemand die er wel verstand van heeft, zoals Munro, daar wezenlijk anders over denkt dan ene Vliegbaard van Fok!quote:Op maandag 24 maart 2025 17:03 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Ik wil hem helemaal niet wegzetten als een simpele investeerder.
Hij heeft de eerste investeringsronde geïnitieerd notabene. Maar die hele investering is gestoeld op gebakken lucht en die verkoopt hij nu nog steeds.
De hoge beursnotering tov de huidige marktwaarde van Tesla zegt imo genoeg, het is een marketingtechnisch geweldig bedrijf en dat breng allerlei voordelen met zich mee. De Tesla zelf is en blijft een overrated Chinese prulwagen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |