Bron Business Insiderquote:Het aandeel Tesla bevindt zich op glad ijs, nadat de Amerikaanse fabrikant van elektrische auto’s dinsdag bekendmaakte in het eerste kwartaal van dit jaar veel minder auto’s te hebben geleverd dan verwacht.
Tesla verkocht in de eerste drie maanden van het jaar 386.810 duizend elektrische voertuigen, fors lager dan de 450.000 waar analisten gemiddeld op rekenden.
De tegenvallende cijfers zijn voor analisten van zakenbank JPMorgan reden om het ‘underweight’-advies voor het aandeel Tesla te handhaven. De zakenbank verlaagt zijn koersdoel van 130 dollar naar 115 dollar. Woensdag sloot Tesla op 168 dollar, zodat het nieuwe koersdoel een daling van 31 procent impliceert ten opzichte van de huidige koers.
Het aandeel Tesla bereikte in november 2021 een recordhoogte van 381 dollar en is sindsdien 55 procent gedaald. Analist Ryan Brinkman van JPMorgan, denkt dat die daling verder kan doorzetten, schrijft hij in een rapport naar aanleiding van verkoopcijfers over het eerste kwartaal.
Brinkman wijt de problemen bij Tesla aan afnemende vraag naar elektrische auto's en toenemende concurrentie. Volgens de analist kan het geduld van beleggers opraken, omdat Tesla op de beurs al drie jaar op rij tegenvallend presteert.
De analist benadrukt dat Tesla niet eerder zoveel minder auto's leverde dan vooraf werd verwacht. Dit gegeven maakt volgens hem duidelijk hoe groot de misser van Tesla is, zeker omdat de verwachtingen van analisten al neerwaarts waren bijgesteld in de aanloop naar de publicatie van de verkoopcijfers.
Medio 2022 bleek uit een peiling van persbureau Bloomberg onder analisten dat de gemiddelde verwachting voor het eerste kwartaal van 2024 lag op 626.000 verkochte auto's. De fabrikant wist er uiteindelijk 387.000 te slijten, dus 38 procent minder dan minder dan twee jaar geleden werd verwacht.
Het grote gat tussen de verwachtingen en daadwerkelijke autoverkopen van Tesla komt volgens kenners mede door verstoringen in de toeleveringsketen van autofabrieken en toenemende (prijs)concurrentie van Chinese autofabrikanten.
Hedgefonds: aandeel Tesla is een bubbel
Sommige beleggers zijn extreem kritisch over de vooruitzichten van Tesla. Zo denkt hedgefondsmanager Per Lekander dat het aandeel Tesla een zeepbel is en dat er zelfs een risico is dat het bedrijf failliet gaat. Lekander gaf deze week tegen over de Amerikaanse tv-zender CNBC aan dat hij sinds 2020 speculeert op een daling van het aandeel Tesla.
"Dit is echt het begin van het einde van de Tesla-bubbel, naar mijn mening de grootste zeepbel op de aandelenmarkt in de moderne geschiedenis", zei Lekander tegen CNBC.
De criticus verwacht dat de koers van Tesla kan zakken naar 14 dollar, wat een daling van ruim 90 procent zou inhouden ten opzichte van de huidige beurskoers.
Lekander heeft grote twijfels over het verdienmodel van Tesla, dat volgens hem afhankelijk is van stabiele en hoge omzetgroei. Die omzetgroei komt uit het direct verkopen van auto's aan klanten, waar winst uit voortvloeit.
"Dit is een geweldig model wanneer er groei is, want je vangt als bedrijf via directe verkopen de volledige winstmarge. Het probleem is dat wanneer de situatie zich omdraait en de autoverkopen dalen, de rest van het model ook kantelt", aldus Lekander.
Volgens de criticus zit Tesla vast aan hoge vaste kosten en een negatief werkkapitaal.
De druk op de verkopen komt op een moment dat Tesla al te kampen heeft met beperkte vernieuwing in het aanbod. Tesla verkoopt vooral de Model 3 en de Model Y. Een nieuw model staat pas gepland voor 2025. Lekander is sceptisch over de planning en zegt dat het model waarschijnlijk pas in 2026 uitkomt. "Ik zie geen enkele reden om de komende twee jaar herstel te zien, gelet op het feit dat deze modellen oudbakken zijn en omdat economie niet omhoog schiet".
Beleggers zullen volgens de hedgefondsmanager een "echte schok" ervaren, als Tesla over een paar weken de financiële cijfers over het eerste kwartaal presenteert.
Lekander is al jaren kritisch over Tesla en miste zodoende ook de sterke stijgingen van het aandeel. In 2020 noteerde het aandeel nog op 30 dollar. Op het huidige koersniveau van bijna 170 dollar is het aandeel nog altijd vijf keer zoveel waard.
Sommige analisten op Wall Street blijven ook optimistisch over Tesla. Zo zien analisten van adviesbureau. Wedbush ziet nog steeds een opwaartse trend van 66 procent voor het aandeel, ondanks de "ramp" in eerste kwartaal bij de verkopen.
Bron.quote:Tesla delivered 386,810 vehicles in the first quarter of 2024, an 8.5 percent drop compared to the first quarter of 2023. Tesla produced 433,371 vehicles in Q1 2024, a year-over-year decline of 1.7 percent.
"Decline in volumes was partially due to the early phase of the production ramp of the updated Model 3 at our Fremont factory and factory shutdowns resulting from shipping diversions caused by the Red Sea conflict and an arson attack at Gigafactory Berlin," Tesla announced today.
In Q1 2023, Tesla produced 440,808 cars and delivered 422,875. Tesla's Q4 2023 numbers were 494,989 cars produced and 484,507 delivered.
The Q1 2024 numbers mark Tesla's "first year-over-year decline in quarterly deliveries since 2020, missing Wall Street's expectations and stoking further concern about the company's growth prospects this year," The Wall Street Journal wrote. Tesla's stock price was down over 5 percent today and has fallen over 33 percent in 2024.
Wanneer je kijkt naar het aantal aanvragen voor nieuwe patenten door tesla in de afgelopepn jaren: Dan zie dat tesla vanaf 2017 een duidelijke daling laat zien in patent registratie aanvraag:quote:Op zaterdag 22 maart 2025 10:21 schreef VEM2012 het volgende: [..] Het klopt absoluut niet dat Tesla niet meer innoveert. Denk aan 48v bij de Cybertruck. Dat is een technisch hoogstandje. En ingehaald door klassieke autobedrijven? Klopt ook niets van.
Nee. Jij bent weer net aan het doen alsof je gek bent, want in jouw eerste reactie begreep je precies wat ik schreef.quote:Op zaterdag 22 maart 2025 10:36 schreef Wantie het volgende: [..] Ah, het was dus weer een lege reactie.
De eerste generaties auto's en raketten zijn gebouwd door veteranen. Dat was heel goed: als je nieuwe bedrijven op zet, neem de beste mensen uit de branche aan. En daar beide branches (raketten en elektrische auto's) lagen te slapen, konden daar flinke stappen gezet worden.quote:Op zaterdag 22 maart 2025 11:01 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Wanneer je kijkt naar het aantal aanvragen voor nieuwe patenten door tesla in de afgelopepn jaren: Dan zie dat tesla vanaf 2017 een duidelijke daling laat zien in patent registratie aanvraag, in 2020; 169, 2021;161, 2022: 273, 2023:169, 2024; 9 bron. BMW alleen in 2024; 564 aanvragen. van beide bedrijven worden natuurlijk niet alle aanvragen goed gekeurd, maar dit geeft wel een ander beeld van de zogenaamd gigantische innovatieve voorsprong tesla heeft, die valt dus tegen, als je de cijfers er bijhaalt. De cybertruck wordt massaal terug gberacht door verkeerde lijm keuze. niks wat niet opgelost kan worden. Maar wat vindt je de stock prijs van tesla op basis van hun prestaties?
zo zwart wit wil ik het niet zeggen. Maar Musk lijkt dus niet de ultieme genie te zijn, zoals hij zich zelf graag presenteert. ik snap nog steeds zoals bij lequea of Legends een account op koopt en doet alsof hij dit zelf heeft opgebouwd (wat gewoon 5 tot 10 jaar dagelijks 6 tot 8 uur gamen kost om dat level te bereiken).quote:Op zaterdag 22 maart 2025 11:15 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
De eerste generaties auto's en raketten zijn gebouwd door veteranen. Dat was heel goed: als je nieuwe bedrijven op zet, neem de beste mensen uit de branche aan. En daar beide branches (raketten en elektrische auto's) lagen te slapen, konden daar flinke stappen gezet worden.
Het gaat pas fout als Musk zelf het voortouw neemt. Eerst bij de nieuwe productiefaciliteit van de model 3, die helemaal naar zijn inzicht was opgezet. Met als resultaat dat ze die dingen buiten in tenten met de hand in elkaar moesten gaan zetten. "Production hell", noemde Musk het. Maar wel helemaal zijn eigen schuld.
Zowel de Starship als de Cybertruck zijn dingen uit zijn jeugd, die hij wilde verwezenlijken. Starship is een idioot ontwerp, maar wel 1 uit de verhalen die hij als kind las. De booster, toegevoegd om het feitelijke "ruimteschip" de lucht in te krijgen, is op zich prima, maar de bovenste trap moet je minimaal nog in 2 en liefst in 3 stukken hakken. Maar ja, dat wil hij niet. En dus moet je voor een retourtje Maan twintig keer tanken in de ruimte en is Mars onbereikbaar. Niet dat je met zo'n hoog ding op 1 van die twee kunt landen.
De rest van zijn bedrijven heeft hij ook zelf bedacht en is dus ook niet veel soeps.
Kortom, zolang hij bezig was de spullen te verkopen en subsidies binnen te harken, ging het uitstekend. Toen hij zich ook met de bedrijfsvoering en producten ging bemoeien, was het een aflopende zaak.
Het was in ieder geval een bedankje waard.quote:Op zaterdag 22 maart 2025 10:49 schreef knoopie het volgende:
[..]
Waarom is het een technisch hoogstandje om van 12v naar 48v te gaan? Iedereen weet dat het bij hogere belastingen een hogere spanning efficiënter is. Daarom zijn we ook lang geleden van 6v naar 12v gegaan.
Maar het is vooral een logistiek drama, omdat alle bestaande leveranciers nu nog 12v onderdelen maken. Dus je moet of alle leveranciers overtuigen, of je moet al je spul zelf maken.
Een duidelijke daling? Meer vrij constant met een uitschieter naar boven en een uitschieter naar beneden.quote:Op zaterdag 22 maart 2025 11:01 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Wanneer je kijkt naar het aantal aanvragen voor nieuwe patenten door tesla in de afgelopepn jaren: Dan zie dat tesla vanaf 2017 een duidelijke daling laat zien in patent registratie aanvraag:
in 2020; 169, 2021;161, 2022: 273, 2023:169, 2024; 9 bron.
BMW alleen in 2024; 564 aanvragen (bron)
Van beide bedrijven worden natuurlijk niet alle aanvragen goed gekeurd, maar dit geeft wel een ander beeld van de zogenaamd gigantische innovatieve voorsprong tesla heeft, die valt dus tegen.
De cybertruck wordt massaal terug gberacht door verkeerde lijm keuze. niks wat niet opgelost kan worden. Maar wat vindt je de stock prijs van Tesla op basis van hun prestaties?
Is geen zelfrijdende auto en het lukte in California waar de autoriteiten Musk opzettelijk dwars zitten.quote:Op zaterdag 22 maart 2025 11:16 schreef Korenfok het volgende:
Nog een voorbeeld dat tesla wordt ingehaald:
Mercedes kreeg eerder de zelfrijdende auto geregisteerd dan Tesla.
https://cleantechnica.com(...)e-mercedes-benz-eqs/
Uitschieter? ze vroegen in 2024 9 aanvragen aan. Maar mijn punt is de vergelijking met BMW, dat tesla wordt ingehaald op innovatie gebied.quote:Op zaterdag 22 maart 2025 11:35 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Een duidelijke daling? Meer vrij constant met een uitschieter naar boven en een uitschieter naar beneden.
Musk staat bekend om hele bijzondere oplossingen te bedenken waar een team al langere tijd het hoofd over breekt.quote:Op zaterdag 22 maart 2025 11:24 schreef Korenfok het volgende:
[..]
zo zwart wit wil ik het niet zeggen. Maar Musk lijkt dus niet de ultieme genie te zijn, zoals hij zich zelf graag presenteert. ik snap nog steeds zoals bij lequea of Legends een account op koopt en doet alsof hij dit zelf heeft opgebouwd (wat gewoon 5 tot 10 jaar dagelijks 6 tot 8 uur gamen kost om dat level te bereiken).
En dat is net als met veel dingen wie in de media geroepen worden, veel experts interesseert het niet wat er in de media staat als het niet klopt. dat heb ik ook in mijn eigen professie, veel zaken denk je: laat maar te veel moeite om dit echt te generaliseren of uit te leggen.
Hij viel heel snel door de mand tijdens die stream. dat was natuurlijk best bijzonder dat de rijkste man ter wereld zoveel externe waardering nodig heeft.
maar goed... ik zie dat je niet inhoudelijk wil discussieren en alleen dit soort dooddoeners posts. Jammer.quote:Op zaterdag 22 maart 2025 11:37 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Is geen zelfrijdende auto en het lukte in California waar de autoriteiten Musk opzettelijk dwars zitten.
Jij gelooft musk echt op zijn woordequote:Op zaterdag 22 maart 2025 11:41 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Musk staat bekend om hele bijzondere oplossingen te bedenken waar een team al langere tijd het hoofd over breekt.
Maar natuurlijk leunt hij ook op expertise van anderen. Niemand kan alles het beste. En zelfs al doet hij niet meer dan de omstandigheden creëren waardoor een product of bedrijf kan ontstaan en floreren, dan nog is dat een prestatie.
Zonder Musk zou niemand proberen zelfrijdende auto’s te maken, want toen hij daaraan begon werd hij uitgelachen omdat het toch nooit zou lukken.
quote:
Dit was wel mijn beste run ooit, bijna recht naar beneden. Was eigenlijk gewoon gratis geld. Nu denk ik winst te nemenquote:Op woensdag 22 januari 2025 00:41 schreef LXIV het volgende:
Ben wel short op Tesla. Iets wat ik zelden doe en waarmee ik nooit verloren heb.
Musk is gewoon te raar en wispelturig, consumenten keren zich af, de marketcap is groter dan die van alle Duitse fabrikanten en de koers is zonder echte reden verdubbeld
Een duidelijke daling is 200, 150, 100, 50. Jouw reeks voldoet daar niet aan. Als 2025 nu ook heel laag is, ok. Maar op basis van 1 jaar?quote:Op zaterdag 22 maart 2025 11:40 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Uitschieter? ze vroegen in 2024 9 aanvragen aan. Maar mijn punt is de vergelijking met BMW, dat tesla wordt ingehaald op innovatie gebied.
Ander voorbeeld:
Dus waarom is het niet waar dat Tesla wordt ingehaald volgens jou?
en ik zou graag je mening willen horen over de stockprijs van tesla, met een P/E van 115, wat is jou verklaring hiervoor?
Onzin.quote:Op zaterdag 22 maart 2025 11:42 schreef Korenfok het volgende:
[..]
maar goed... ik zie dat je niet inhoudelijk wil discussieren en alleen dit soort dooddoeners posts. Jammer.
Denk je niet dat je hem hier een wat al te grote veer in zijn reet steekt? Dat hij er als eerste mee begon, prima, maar dat er nu nog niemand mee bezig zou zijn zonder ElonGOD lijkt me echt schromelijk overdreven.quote:Op zaterdag 22 maart 2025 11:41 schreef VEM2012 het volgende:
Zonder Musk zou niemand proberen zelfrijdende auto’s te maken, want toen hij daaraan begon werd hij uitgelachen omdat het toch nooit zou lukken.
Jij denkt echt dat ik dit van Elon heb?quote:Op zaterdag 22 maart 2025 11:46 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Jij gelooft musk echt op zijn woorde
Want logisch gedacht: Musk is geen getrainde engineer, geen getrainde natuurkundige, geen getrainde chemicus... dus kans is erg klein dat hij echt vakinhoudelijk dit kan overstijgen, qua kennis.
Elk genie moet ook praktijk ervaring (oefenen, meters maken etc) om echt te exceleren. musk presenteert zich als geniaal bestuurder, ingenieur, ontwerper, natuurkundige, gamer etc. Prima dat je dit gelooft, maar logisch lijkt het niet.
Toen Musk het begon te promoten reden de eerste zelfrijdende auto’s al rond. Dus deze claim is op zijn zachtst gezegd al schromelijk overdreven.quote:Op zaterdag 22 maart 2025 11:41 schreef VEM2012 het volgende:
Zonder Musk zou niemand proberen zelfrijdende auto’s te maken, want toen hij daaraan begon werd hij uitgelachen omdat het toch nooit zou lukken.
Waarom zouden ze er wel mee begonnen zijn als iedereen in de branche dacht dat het onmogelijk was (en velen nog steeds: is) en er geen vraag naar is?quote:Op zaterdag 22 maart 2025 12:46 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Denk je niet dat je hem hier een wat al te grote veer in zijn reet steekt? Dat hij er als eerste mee begon, prima, maar dat er nu nog niemand mee bezig zou zijn zonder ElonGOD lijkt me echt schromelijk overdreven.
Waar reden ze dan rond? Daar zie ik graag een bron van, want ik las in die tijd (en nog vaak) dat het onzinnig was om eraan te beginnen.quote:Op zaterdag 22 maart 2025 13:10 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Toen Musk het begon te promoten reden de eerste zelfrijdende auto’s al rond. Dus deze claim is op zijn zachtst gezegd al schromelijk overdreven.
en hoe is die trend bij BMW en vergelijk je de aanvragen ook van BMW vs tesla?quote:Op zaterdag 22 maart 2025 12:26 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Een duidelijke daling is 200, 150, 100, 50. Jouw reeks voldoet daar niet aan. Als 2025 nu ook heel laag is, ok. Maar op basis van 1 jaar?
En kijk ik nou scheef of is het hetzelfde voorbeeld?
en mercedes ook. Waarom heeft Tesla het nog steeds niet kunnen registreren, in geen een land / staat in de wereld? Mercedes in meerderer landen.quote:Op zaterdag 22 maart 2025 12:27 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Onzin.
Wat Mercedes mag in Cali, dat kan Autopilot al ongeveer 10 jaar.
De trend bij BMW is niet relevant voor de trend bij Tesla.quote:Op zaterdag 22 maart 2025 13:14 schreef Korenfok het volgende:
[..]
en hoe is die trend bij BMW en vergelijk je de aanvragen ook van BMW vs tesla?
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Waymoquote:Op zaterdag 22 maart 2025 13:13 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Waar reden ze dan rond? Daar zie ik graag een bron van, want ik las in die tijd (en nog vaak) dat het onzinnig was om eraan te beginnen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |