Kansloos natuurlijk.quote:Op zaterdag 22 maart 2025 13:24 schreef ExTec het volgende:
[..]
Europees federaal.
Zeg 2 jaar, dienstplicht, en van bv de 120 man die in NL opkomen, stuur je er 100 naar een ander land, en maar 20 blijven hier. En die 20 die je hier blijven, vul je aan met mensen uit andere europese landen, waar ze hetzelfde trucje doen.
Empire building. Kweek je mensen die per definitie meer dan 1 europese taal spreken, hoop blijven hangen vanwege partner, etc.
Heb je binnen een paar generaties de verenigde staten van europa.

Hoe is het sentiment bij de militairen eigenlijk tegenover de VS?quote:Op zaterdag 22 maart 2025 19:11 schreef AchJa het volgende:
[..]
Een "leger" bestaat uit 3 legerkorpsen... En daar hadden we in de tijd van de Koude Oorlog eentje van... (1 LK)...
Dat wij dus "legers" zouden moeten hebben is per definitie niet haalbaar.

Dat was al in gang gezet dankzij Poetin. Zelfs deze versnelling is door hem veroorzaakt. Poetin dacht dat als zijn trekpop Trump als een wilde om zich heen zou slaan Europa verlamd zou raken van schrik omdat men de VS te vriend zou willen houden, en dat is zoals wel vaker bij Poetin helemaal mislukt. Nu ineens hoor je het Kremlin piepen dat herbewapening slecht is en wjhatnot. Daar snappen ze wat Europa aan het doen is. Trump zelf heeft het nog niet helemaal in de smiezen, maar dat komt wel.quote:Op zaterdag 22 maart 2025 18:06 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Trump is een verschrikkelijke Trump, maar je moet hem 1 ding nageven. Eindelijk gaat Europa eens haar Defensie op orde brengen, hopelijk ook haar Intelligence en zelfstandigheid.

Bolle! Niet in khaki opgekomen zijn...quote:Op zaterdag 22 maart 2025 13:35 schreef ExTec het volgende:
Ik ben van mening dat je het roepings-element negeert.
Ik heb veel banen gehad, incl. rondhobbelen in woodland.
Maar dat wat ik nu doe, zit niet werkelijk in alle poriën van mijn bestaan. Dat is iets wat ik comfortabel van 8:30 tot 17:00 doe.
Die periode in woodland drukte een definitief stempel op mijn bestaan.

Ik ook niet.quote:En daar is niks mis mee, nature of the beast, maar het is simpelweg niet voor iedereen.
En dan veronderstellen dat we wel genoeg mensen tussen die 18mln die hier wonen, hebben, die er zo inzitten, ben ik niet zo zeker van.

Klopt, als je daar op een vliegveld met je NATO reiswijzer gaat wapperen gaan plotseling de prioty lanes voor je open en gaan ze "Thank you for your service" roepen etc. Zo gek hoeft het van mij niet hier in Nederland maar iets meer waardering voor militairen en veteranen zou wmb wel mogen.quote:Op zaterdag 22 maart 2025 13:57 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Dat is de VS niet, maar er is daar wel veel meer waardering en respect voor defensie dan hier.

Natuurlijk weet ik dat dit "by design" is. Maar vroeger had je een bureau huisvesting en had defensie in elke leger-/garnizoensplaats trekkingsrecht op woningen. Werd je overgeplaatst ging je naar bureau huisvesting en kon je door een map bladeren en een hut uitzoeken, vervolgens ging je kijken en kreeg je de sleutels, diezelfde week stond het verhuisbedrijf bij je oude woning en werd je verhuisd. Was binnen een paar weken geregeld, En goh, dat was 1 van de eerste dingen die wegbezuinigd zijn. Het ging uiteraard wel om huurwoningen. Wilde je niet verhuizen dan kreeg je naar rang legering en dan kreeg je als beroeps al vrij rap een 1 persoons kamer gelegerd. Tegenwoordig is er amper legering en mag je als grootmajoor van in de 50 een kamer delen met een oude (pleonasme) adjudant oid... Ja, fijn...quote:Op zaterdag 22 maart 2025 19:08 schreef ExTec het volgende:
[..]
Je weet overigens dat dit by design is, he?
Leger wil geen kazerne in regio X, volledig bemant door mensen die ook allemaal wonen in regio X.
Zou ik persoonlijk toejuichen, is ook voor het thuisfront als de wederhelft voor langere tijd weg een uitkomst, je hebt een serieus sociaal vangnet dan.quote:Wat niet betekent dat je geen gelijk hebt, natuurlijk heb je dat,
On-base housing a'la de yanks doen?

Men maakt zich er niet echt druk om. Trump overleven we als NATO wel, simpel zat.quote:Op zaterdag 22 maart 2025 19:15 schreef Lospedrosa het volgende:
Hoe is het sentiment bij de militairen eigenlijk tegenover de VS?
Is er nog synergie?

Ja precies wat ik eigenlijk ook bedoel.quote:Op zaterdag 22 maart 2025 19:38 schreef AchJa het volgende:
[..]
Men maakt zich er niet echt druk om. Trump overleven we als NATO wel, simpel zat.

Het is een wake up call geweest, de europese NATO landen worden nu echt met de neuzen op de feiten geduwd dat ze hun shit niet voorelkaar hebben, daarom slaat de paniek toe. Over een jaar of 10 a 15 zijn wij strategisch minder afhankelijk van de VS maar de VS is nog steeds een NATO lid en zullen we nog steeds gezamenlijk optrekken.quote:Op zaterdag 22 maart 2025 19:41 schreef Lospedrosa het volgende:
Ja precies wat ik eigenlijk ook bedoel.
Hier op Fok maar ook bv op Nu.nl reacties is het net of we al in oorlog zijn met de VS.

Wat mij betreft is dat erg functionele paniek. Het helpt de broodnodige verbetering te realiseren.quote:Op zaterdag 22 maart 2025 19:47 schreef AchJa het volgende:
[..]
Het is een wake up call geweest, de europese NATO landen worden nu echt met de neuzen op de feiten geduwd dat ze hun shit niet voorelkaar hebben, daarom slaat de paniek toe. Over een jaar of 10 a 15 zijn wij strategisch minder afhankelijk van de VS maar de VS is nog steeds een NATO lid en zullen we nog steeds gezamenlijk optrekken.
De 75/25 verhouding zal dan een 50/50 verhouding zijn. Als Fok! dan nog bestaat mag je deze wmb quoten...

Dat denk ik ook hoor.quote:Op zaterdag 22 maart 2025 19:47 schreef AchJa het volgende:
[..]
Het is een wake up call geweest, de europese NATO landen worden nu echt met de neuzen op de feiten geduwd dat ze hun shit niet voorelkaar hebben, daarom slaat de paniek toe. Over een jaar of 10 a 15 zijn wij strategisch minder afhankelijk van de VS maar de VS is nog steeds een NATO lid en zullen we nog steeds gezamenlijk optrekken.
De 75/25 verhouding zal dan een 50/50 verhouding zijn. Als Fok! dan nog bestaat mag je deze wmb quoten...

Shit niet voor elkaar in de zin van materieel snap ik, maar hoe zit het met het gezamenlijk optreden, integreren van de krijgsmachten en combined arms? Ik las dat de VS daar wel echt een heel erg groot aandeel in heeft om dat voor elkaar te krijgen. En dat we zonder de VS daar heel veel moeite mee gaan hebben. Denk ook aan satellietbeelden e.d.quote:Op zaterdag 22 maart 2025 19:47 schreef AchJa het volgende:
[..]

Zonder figuren als Poetin en nu Trump was ons defensiebudget van pakweg 1,3,% helemaal prima. Beetje expeditair hobbien, meestal op verzoek van de Amerikanen, verder was er geen dreiging. Poetin heeft zijn eigen vijand gecreëerd, Trump veroorzaakt alleen maar dat de extra bestedingen niet grotendeels richting de VS vloeien. Veel meer niet.quote:Op zaterdag 22 maart 2025 19:47 schreef AchJa het volgende:
[..]

NATO blijft NATO met of zonder de VS, de [url=https://www.nato.int/cps/cn/natohq/topics_69269.htm]STANAG's[url] veranderen niet:quote:Op zaterdag 22 maart 2025 20:10 schreef Discombobulate het volgende:
Shit niet voor elkaar in de zin van materieel snap ik, maar hoe zit het met het gezamenlijk optreden, integreren van de krijgsmachten en combined arms? Ik las dat de VS daar wel echt een heel erg groot aandeel in heeft om dat voor elkaar te krijgen. En dat we zonder de VS daar heel veel moeite mee gaan hebben. Denk ook aan satellietbeelden e.d.
Dat het europese NATO smaldeel bijzonder weinig heeft geinvesteerd in capaciteiten wordt nu pijnlijk duidelijk. Maar ook zonder de VS kunnen wij ons nog prima redden verder. Op een aantal vlakken zullen we het met mindere kwaliteit moeten doen maar dat is wel te overzien.quote:NATO defines a standard as a “document, established by consensus and approved by a recognised body, that provides, for common and repeated use, rules, guidelines or characteristics for activities or their results, aimed at the achievement of the optimum degree of order in a given context.”
In practical terms, standards enable people from a wide variety of countries and backgrounds to have compatible equipment, to understand each other’s methods and procedures, and to operate smoothly even if they have just started working together. This is called interoperability, which is the ultimate goal of standardization.
A Standardization Agreement (STANAG) is a NATO standardization document that specifies the agreement of member countries to implement a standard.
NATO Allies have agreed hundreds of STANAGs over the years, covering a huge range of technical specifications for equipment and common practices. Some examples include equipment and procedures for air-to-air refuelling; common sizes, safety rules and tests to make ammunition interchangeable; specifications to make national communications systems compatible; and formats to facilitate sharing intelligence and other information.

Dat laatste ben ik het niet mee eens. We hebben totaal geen voortzettingsvermogen.quote:Op zaterdag 22 maart 2025 20:18 schreef mcmlxiv het volgende:
Zonder figuren als Poetin en nu Trump was ons defensiebudget van pakweg 1,3,% helemaal prima. Beetje expeditair hobbien, meestal op verzoek van de Amerikanen, verder was er geen dreiging. Poetin heeft zijn eigen vijand gecreëerd, Trump veroorzaakt alleen maar dat de extra bestedingen niet grotendeels richting de VS vloeien. Veel meer niet.
Zeker met Finland en Zweden erbij en een Polen wat al ongeveer klaar is voor een serieuze oorlog kunnen we Rusland prima zonder de VS tegenhouden, geen enkel probleem

Probleem lijkt mij het grootst dat ef geen leider meer is waar naar geluisterd wordt. Je hebt kans dat het een militaire EU wordt waar er alleen gebabbeld wordt en er niemand wilt luisteren. Wat je nu ook een beetje ziet gebeuren. Alsof je aanvoerder van 35 uit je team vertrekt en je achterblijft met alleen jonkies die talent hebben maar niet gestuurd worden.quote:Op zaterdag 22 maart 2025 20:19 schreef AchJa het volgende:
[..]
NATO blijft NATO met of zonder de VS, de [url=https://www.nato.int/cps/cn/natohq/topics_69269.htm]STANAG's[url] veranderen niet:
[..]
Dat het europese NATO smaldeel bijzonder weinig heeft geinvesteerd in capaciteiten wordt nu pijnlijk duidelijk. Maar ook zonder de VS kunnen wij ons nog prima redden verder. Op een aantal vlakken zullen we het met mindere kwaliteit moeten doen maar dat is wel te overzien.

Grote vraag zal ook zijn hoe onze luchtmacht het gaat doen tegen de Russen aangezien je nu ziet dat ze een marginale rol spelen in Oekraïne. Dat was vantevoren ook niet verwacht.quote:Op zaterdag 22 maart 2025 20:20 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat laatste ben ik het niet mee eens. We hebben totaal geen voortzettingsvermogen.

Mocht het oorlog worden dan zal de inmiddels enigszins ontwaakte industrie pas echt op gang komen. Het is niet 1938 nu, de potentiële economische macht van Europa is 20 keer groter dan Rusland. En lange termijn is oorlog een economisch en logistiek spel.quote:Op zaterdag 22 maart 2025 20:20 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat laatste ben ik het niet mee eens. We hebben totaal geen voortzettingsvermogen.

Akkoord, daar heb je een punt.quote:Op zaterdag 22 maart 2025 18:00 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
https://www.hrw.org/news/(...)sion-act-becomes-law
[..]

Het boeit binnen de NATO helemaal niemand uit welk land hoogste baas komt. Nederland heeft in 2006 en 2008 2 commandanten RC South (Afghanistan) geleverd, respectievelijk de Gerneraal Majoors van Loon en de Kruif. Die gaven uiteindelijk leiding aan een coaltie van zo'n 45.000 man.quote:Op zaterdag 22 maart 2025 20:23 schreef BEFEM het volgende:
Probleem lijkt mij het grootst dat ef geen leider meer is waar naar geluisterd wordt. Je hebt kans dat het een militaire EU wordt waar er alleen gebabbeld wordt en er niemand wilt luisteren. Wat je nu ook een beetje ziet gebeuren. Alsof je aanvoerder van 35 uit je team vertrekt en je achterblijft met alleen jonkies die talent hebben maar niet gestuurd worden.
Zeg ik als buitenstaander uiteraard.

Het aantal mensen zijn je probleem.quote:Op zaterdag 22 maart 2025 20:27 schreef mcmlxiv het volgende:
Mocht het oorlog worden dan zal de inmiddels enigszins ontwaakte industrie pas echt op gang komen. Het is niet 1938 nu, de potentiële economische macht van Europa is 20 keer groter dan Rusland. En lange termijn is oorlog een economisch en logistiek spel.
De eerste weken moeten overleeft worden, daarna zijn in een oorlogseconomie middelen het kleinste probleem

Die de Kruif vind ik wel sneu dat die nu overal op TV verschijnt, het is ook duidelijk dat die helemaal geen info meer krijgt want hij zegt maar wat naar mijn idee.quote:Op zaterdag 22 maart 2025 20:42 schreef AchJa het volgende:
[..]
Het boeit binnen de NATO helemaal niemand uit welk land hoogste baas komt. Nederland heeft in 2006 en 2008 2 commandanten RC South (Afghanistan) geleverd, respectievelijk de Gerneraal Majoors van Loon en de Kruif. Die gaven uiteindelijk leiding aan een coaltie van zo'n 45.000 man.

Als dat bekend is niet nee. Maar wie zou er de leiding nemen als de VS uit de NAVO zou gaan en Rusland valt over een jaar aan? Denk dat het dan vrij chaotisch gaat worden.quote:Op zaterdag 22 maart 2025 20:42 schreef AchJa het volgende:
[..]
Het boeit binnen de NATO helemaal niemand uit welk land hoogste baas komt. Nederland heeft in 2006 en 2008 2 commandanten RC South (Afghanistan) geleverd, respectievelijk de Gerneraal Majoors van Loon en de Kruif. Die gaven uiteindelijk leiding aan een coaltie van zo'n 45.000 man.

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |