abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219172805
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2025 16:17 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Hard/snel bouwen gaat dus niet als trage vergunningsprocedures en personeelstekorten de realiteit zijn ;)
Ja, maar als je alleen maar beren op de weg ziet kom je nergens.

Ook plannen en voorbereiden is hard werken btw. Bovendien heb ik niet de indruk dat er gebrek is aan productie en installatie personeel van decentrale opwek en opslag. Tenminste voor zover het vorige kabinet die sector niet de nek heeft omgedraaid.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
  zaterdag 1 november 2025 @ 22:30:13 #66
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_219172923
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2025 22:14 schreef 215 het volgende:
Bovendien heb ik niet de indruk dat er gebrek is aan productie en installatie personeel van decentrale opwek en opslag.
Onderbuikgevoel?
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_219172949
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2025 13:35 schreef Digi2 het volgende:

[..]
:{
Ik ben benieuwd hoe Jetten dit gaat oplossen.
pi_219172952
quote:
5s.gif Op zaterdag 1 november 2025 22:30 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Onderbuikgevoel?
Nee, google. Al;s je panelen of een batterij besteld is de levertijd minimaal.
pi_219172966
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 november 2025 22:33 schreef RotatoR het volgende:

[..]
Ik ben benieuwd hoe Jetten dit gaat oplossen.
Niet, het oplossend vermogen van de regering is en blijft nihil.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  zaterdag 1 november 2025 @ 22:43:11 #70
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219173044
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2025 22:36 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Niet, het oplossend vermogen van de regering is en blijft nihil.
omdat zowel Groen Links alsl ook de VVD geen enkele baat heeft bij woningbouw en een goed stroomnet of een eind aan de stikstofwaanzin

VVD is alleen bezig met fiscale trucs en GroenLinks met hun woke onzin
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zaterdag 1 november 2025 @ 22:58:19 #71
24533 ACT-F
pi_219173183
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2025 22:34 schreef 215 het volgende:

[..]
Nee, google. Al;s je panelen of een batterij besteld is de levertijd minimaal.
Dat is logisch nu de markt is ingestort na de aankondiging dat de salderingsregeling stopt. Die mensen gaan andere dingen doen in de techniek,
pi_219173482
quote:
7s.gif Op zaterdag 1 november 2025 22:58 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Dat is logisch nu de markt is ingestort na de aankondiging dat de salderingsregeling stopt. Die mensen gaan andere dingen doen in de techniek,
Nou, voor zover ik weet pleit ik dus voor het weer stimuleren van die markt.
  zondag 2 november 2025 @ 19:42:31 #73
24533 ACT-F
pi_219179066
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2025 23:44 schreef 215 het volgende:

[..]
Nou, voor zover ik weet pleit ik dus voor het weer stimuleren van die markt.
Dan stimuleer je ook negatieve prijzen. Je kunt beter investeren in buffercapaciteit.
pi_219179087
Het zou ideaal zijn als je bedrijven dichterbij de plek van opwekken zet.
  zondag 2 november 2025 @ 19:56:54 #75
24533 ACT-F
pi_219179167
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2025 19:45 schreef Chadi het volgende:
Het zou ideaal zijn als je bedrijven dichterbij de plek van opwekken zet.
Of de opwekker bij de bedrijven.
pi_219181939
quote:
3s.gif Op zondag 2 november 2025 19:42 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Dan stimuleer je ook negatieve prijzen. Je kunt beter investeren in buffercapaciteit.
Nou, als je goed leest zie je dat ik baterijen ook wil stimuleren.

Negatieve prijzen bestaan alleen maar door prijsgaranties die ooit gegeven zijn. Dat moet dus zsm afgebouwd worden, dan werkt de markt weer zoals bedoeld.

Dat er zo nu en dan een overschot is lijkt mij geen probleem meer als genoemde prijsgaranties er niet zijn. Zowel zon als wind is relatief simpel en zeer vlot af te schalen voor het moment. Dan kan de prijs tot nul zakken maar zal er zo goed als nooit onder komen. Ik heb wel meer dingen in huis die ik niet de hele dag door gebruik maar toch hun geld wel waard zijn.
  maandag 3 november 2025 @ 11:15:59 #77
24533 ACT-F
pi_219182669
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 09:31 schreef 215 het volgende:
Dat er zo nu en dan een overschot is lijkt mij geen probleem meer als genoemde prijsgaranties er niet zijn.
Zonder prijsgaranties is er geen investeerder te vinden die windmolens wil bouwen. Eigenlijk zouden de accu's bij de windmolen moeten staan om stroom te leveren wanneer er vraag is maar dan wordt het prijskaartje nog hoger dan dat het al is.
pi_220020447
quote:
Bedrijven grijpen naar dieselaggregaat door overvol stroomnet
Een deel van de 14.000 bedrijven die op de wachtlijst staan voor een stroomaansluiting, wekt met diesel eigen stroom op. Het gaat tegen alle vergroeningsplannen in, maar wachtende ondernemers zien geen andere uitweg. Het kan nog jaren duren voordat ze daadwerkelijk een stroomaansluiting hebben die volstaat en die tijd hebben ze niet.

"We hebben echt alles geprobeerd, maar dit is de meest haalbare oplossing op de korte termijn", zegt Rutger Schuur van laadpalenfabrikant Flexicharge. Naast zijn bedrijfspand in aanbouw in Den Bosch staat een rode dieselaggregaat te brommen, net iets kleiner dan een compacte personenauto. Elke twee weken gaat er 800 liter diesel in.

Hoeveel ondernemers als Schuur er in het land zijn? Niemand die het weet, want cijfers over aggregaten worden voor zover bekend niet bijgehouden. Het ministerie van Klimaat en Groene Groei weet wel dat er ondernemers zijn die naar dieselgeneratoren grijpen, net als netbeheerder Enexis en de koepelorganisatie van omgevingsdiensten in Nederland.

Meer aggregaten verhuurd
Aggregaatverhuurder Atlas Copco in Zwijndrecht heeft ook geen landelijke cijfers, maar ziet de vraag wel toenemen. "We hebben er nog wel wat om te verhuren, maar niet meer veel," zegt Geert Jansens.

"Er zijn bedrijven die geen netaansluiting kunnen krijgen", weet hij. "Of ze hebben een aansluiting, maar willen hun productie uitbreiden. Dan hebben ze een grotere aansluiting nodig, maar die kunnen ze niet krijgen. Dan kun je er een generator bijplaatsen."

Als consument merk je er misschien nog weinig van, maar het stroomnet in Nederland is op bepaalde tijdstippen erg vol. Netbeheerders laten niet zomaar nieuwe bedrijven toe tot het net, omdat het anders overbelast dreigt te raken. Dat belemmert duizenden bedrijven in hun groei.
https://nos.nl/artikel/26(...)or-overvol-stroomnet
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_220024000
Prachtig om te zien wat een gigantische clusterfuck het geworden is. :')

Maar overbevolking als oorzaak aanwijzen? Dat nooit.
pi_220024317
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 10:46 schreef Alpha0 het volgende:

Dead horse theorie. Altijd met een andere smoes aankomen.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_220024364
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 11:16 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Dead horse theorie. Altijd met een andere smoes aankomen.
Dat is letterlijk de oorzaak, net als bij elk ander tekort waar we nu mee kampen in de wereld :')
No amount of money ever bought a second of time.
pi_220024380
quote:

Soms geef ik m'n mening over pro-life actiegroepen. Inmiddels zitten er horden aan anti-abortus gekkies achter mij aan, want ik pleeg 'genocide' 8)7
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_220024749
Je kan natuurlijk ook op piekmomenten de stroomprijs enorm verhogen. Snap niet dat dat niet veel meer gebeurd, ipv dat vrijblijvende verzoek om niet tussen 16u en 21u je auto op te laden.
pi_220024789
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 12:05 schreef Alpha0 het volgende:
Je kan natuurlijk ook op piekmomenten de stroomprijs enorm verhogen. Snap niet dat dat niet veel meer gebeurd, ipv dat vrijblijvende verzoek om niet tussen 16u en 21u je auto op te laden.
want iedereen mag dan 3x de hoofdprijs betalen omdat beleid gefaald heeft?
het is niet alsof iedereen kan kiezen wanneer ze thuiskomen en gaan koken bv

voor mijzelf: ik kan niet kiezen, geen zonnepanelen ofzo want appartement.. dus ik wordt opgezadelt met een last die veroorzaakt is door falend beleid en de "rijkdom" van andere die wel zonnepanelen kunnen (ge/mis)bruiken

leg de extra belasting daar lekker neer, leveren ze niks meer terug en heeft het net er ook geen last meer van
mentions en alerts staan uit, pm/dm mij
pi_220024830
quote:

In wat voor achterlijke kronkel moet je zitten om zelfs dit op overbevolking te willen gooien _O- ?

Dat terwijl juist in dit geval de oorzaken vrij simpel zijn aan te wijzen en in een compleet andere hoek zitten.
pi_220024863
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 12:10 schreef mschol het volgende:

[..]

voor mijzelf: ik kan niet kiezen, geen zonnepanelen ofzo want appartement.. dus ik wordt opgezadelt met een last die veroorzaakt is door falend beleid en de "rijkdom" van andere die wel zonnepanelen kunnen (ge/mis)bruiken

leg de extra belasting daar lekker neer, leveren ze niks meer terug en heeft het net er ook geen last meer van
Het principe van piek- en daltarieven voor energie is natuurlijk niet iets nieuws. Dat bestaat al decennia, alleen zijn de pieken en dalen verschoven…
Overigens kan je ook als je in een appartement woont natuurlijk keuzes maken in wanneer je daadwerkelijk energie verbruikt. Wasmachines of vaatwassers zonder timer worden volgens mij al bijna niet meer verkocht.
pi_220024895
Dus een hoogleraar moet uitleggen dat als je gas voor verwarming en benzine voor auto’s vervangt voor elektra uit het net dat dan het net verzwaard moet worden?

En dat “we” (lees de overheid) daardoor “verrast” werden?
Vakman pur sang
  zaterdag 7 februari 2026 @ 13:35:55 #88
24533 ACT-F
pi_220025707
quote:
10s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 12:17 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
In wat voor achterlijke kronkel moet je zitten om zelfs dit op overbevolking te willen gooien _O- ?

Dat terwijl juist in dit geval de oorzaken vrij simpel zijn aan te wijzen en in een compleet andere hoek zitten.
In wat voor achterlijke kronkel moet je zitten om de boodschapper aan te vallen in plaats van de boodschap _O-

Dit is een discussieforum. Reageer op de boodschap of bespaar je energie (en die van de datacenter waar FOK! op draait O-) ).
  zaterdag 7 februari 2026 @ 13:39:09 #89
24533 ACT-F
pi_220025756
quote:
10s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 12:22 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Het principe van piek- en daltarieven voor energie is natuurlijk niet iets nieuws. Dat bestaat al decennia, alleen zijn de pieken en dalen verschoven…
Overigens kan je ook als je in een appartement woont natuurlijk keuzes maken in wanneer je daadwerkelijk energie verbruikt. Wasmachines of vaatwassers zonder timer worden volgens mij al bijna niet meer verkocht.
Appartement met dynamisch contract hier. Wasmachine en vaatwasser zijn zojuist aangezet vanwege de zon 8-)
pi_220025811
toch wel gek dat we eerst aan de zonnepanelen zijn gegaan, en nu aan de stroomaggregaten.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  zaterdag 7 februari 2026 @ 13:52:25 #91
24533 ACT-F
pi_220025854
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 12:29 schreef Lospedrosa het volgende:
Dus een hoogleraar moet uitleggen dat als je gas voor verwarming en benzine voor auto’s vervangt voor elektra uit het net dat dan het net verzwaard moet worden?

En dat “we” (lees de overheid) daardoor “verrast” werden?
Die hoogleraar is niks gevraagd. Men besloot begin 2018 dat we stante pede van het gas af moesten nadat in Den Haag het bericht bereikt had dat Groningen sinds 1986 last heeft van aardbevingen en de boel in elkaar dondert.

Omdat we niet zo graag uit Rusland wilden importeren besloot men dat vanaf juli 2018, dus 6 maanden na het besluit decreet, geen nieuwe woningen van een gasaansluiting te voorzien. Eventjes geen rekening gehouden dat de infra al aangelegd is die berekend is op een gasaansluiting evenals het ontwerp van het huis 8)7

Ondertussen verder gaan met het stimuleren en afdwingen van elektrische bedrijfsauto's en vrachtwagens. Zie je het voor je dat die peperdure elektrische vrachtwagen bij het bedrijf aan de laadpaal gevoed wordt door een dieselaggregaat zodat die het bordje milieuzone elders kan passeren? 8)7
pi_220026108
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 12:10 schreef mschol het volgende:

[..]

Die zonnepanelen zijn echt het probleem niet tussen 16:00 en 21:00
  zaterdag 7 februari 2026 @ 14:45:11 #93
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220026147
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 14:39 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
nou ze dragen ook niets meer bij om de stroom piek te verhelpen , bij mij is er nu wel iets stroom voor de pc, maar dat is met een uurtje ook gedaan
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zaterdag 7 februari 2026 @ 14:45:18 #94
24533 ACT-F
pi_220026148
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 14:39 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ook geen oplossing:

pi_220026210
quote:
6s.gif Op zaterdag 7 februari 2026 14:45 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Ook geen oplossing:

[ afbeelding ]
Als de zon onder is, zitten de overschotten allang veilig in m'n 40kWh thuisbatterij.

pi_220026215
Het net moet altijd een groot deel van de tijd een flink overschot hebben, omdat pieken in gebruik inherent zijn met de werk en leef tijden van mensen.
Door nu proberen te zeggen dat mensen iets verkeerd doen, is misplaatst en verbergen dat je het verprustst hebt.
Vakman pur sang
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')