abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218156383
quote:
5s.gif Op dinsdag 8 juli 2025 09:48 schreef vosss het volgende:

[..]
Hoeveel pecunia scheelt dat nou werkelijk per jaar?
Voor haar maximaal want ik heb de batterijen betaald :+

quote:
Als dat een investering van heb ik jou daar is met een terugverdientijd van 10+ jaar ofzo dan is dat toch helemaal niet relevant verder? Wie dan leeft wie dan zorgt.
In m'n eigen woning komt 40kWh aan thuisbatterijen. Is pure hobby.
pi_218156519
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2025 10:36 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Voor haar maximaal want ik heb de batterijen betaald :+
[..]
In m'n eigen woning komt 40kWh aan thuisbatterijen. Is pure hobby.
Dat kost toch klauwen met geld of is dat inmiddels allemaal redelijk betaalbaar?
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_218156538
En is het daadwerkelijk nuttig? Ik bedoel met 40kwh kan ik welgeteld 2,5 keer op en neer naar m'n werk. Dus mocht de stroom er een keer 3 dagen af liggen dan heb ik die derde dag al een probleem (als ik verder helemaal geen stroom zou gebruiken, wat natuurlijk niet is).

En dan moet ik dus realistisch gezien op dag 2 al weer op benzine rijden op de terugweg.

Is het dan het geld wel waard vraag ik me af.

Voor de besparing met goedkoop opslaan en zelf gebruiken op dure momenten levert niet genoeg op denk ik.

Leuk voor mensen die elk jaar overstappen van leverancier of zorgverzekeraar om 100 euro per jaar te besparen, maar als je het daarvan moet hebben dan heb je je financiën niet op orde.

En misschien vergis ik mij ook compleet, ik heb me er verder nooit in verdiept. Dit is wat ik nu denk zegmaar als leek.

:)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  Moderator dinsdag 8 juli 2025 @ 10:51:59 #54
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_218156543
quote:
7s.gif Op dinsdag 8 juli 2025 10:47 schreef vosss het volgende:

[..]
Dat kost toch klauwen met geld of is dat inmiddels allemaal redelijk betaalbaar?
Ik las dat die dingen nog goud geld kosten en je beter gewoon een vrachtwagen accu in je woonkamer kan zetten :D
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_218156849
quote:
7s.gif Op dinsdag 8 juli 2025 10:51 schreef vosss het volgende:
En is het daadwerkelijk nuttig? Ik bedoel met 40kwh kan ik welgeteld 2,5 keer op en neer naar m'n werk. Dus mocht de stroom er een keer 3 dagen af liggen dan heb ik die derde dag al een probleem (als ik verder helemaal geen stroom zou gebruiken, wat natuurlijk niet is).

En dan moet ik dus realistisch gezien op dag 2 al weer op benzine rijden op de terugweg.

Is het dan het geld wel waard vraag ik me af.
Zo'n accu is niet om voor 3 dagen je stroom vast te houden (al kan het wel, bij grootschalige stroomuitval maar dan is je werk ook dicht).

Zo'n accu is om iedere dag te laden met goedkope stroom (uit je zonnepanelen en in de winter met de goedkoopst beschikbare dynamische stroom) en te ontladen in de uren dat de zon niet schijnt of als de stroom duur is.

Normaal zal 5 tot 15kWh voor een gezin meer dan genoeg zijn om dat te overbruggen maar ik heb straks 2 warmtepompen, een EV, een PHEV en een hele hobby aan computers en servers draaien, dus voor mij kan 40kWh wel uit (dat zal op sommige dagen nog te weinig zijn).

quote:
Voor de besparing met goedkoop opslaan en zelf gebruiken op dure momenten levert niet genoeg op denk ik.

Leuk voor mensen die elk jaar overstappen van leverancier of zorgverzekeraar om 100 euro per jaar te besparen, maar als je het daarvan moet hebben dan heb je je financiën niet op orde.

En misschien vergis ik mij ook compleet, ik heb me er verder nooit in verdiept. Dit is wat ik nu denk zegmaar als leek.

:)
Deels uit zonnestroom (vooral week 10 tot week 42) en deels uit het net halen (rest van de weken van het jaar).

Of het uit kan is voor mij ook nog een vraag, maar ik zie het als hobby. M'n stroomrekening zal iig fors laag blijven, gas heb ik al sinds 2018 niet meer.
pi_218231688
quote:
Caretaker Dutch government scales back offshore wind farms

The caretaker Dutch government says it plans to scale back its plans to build wind turbines in the North Sea over the next 15 years, because earlier targets for offshore wind energy are no longer realistic.

Demand for green electricity is increasing more slowly than expected because industry is struggling to move away from fossil fuels, caretaker climate minister Sophie Hermans told MPs in a briefing

Current targets call for 50 gigawatts (GW) of offshore wind capacity by 2040, but Hermans now aims for at least 30 GW, with the possibility of expanding to 40 GW if supporting infrastructure is built.

At present, offshore wind farms supply around 4.7 GW, or one-sixth of the Netherlands’ electricity needs. Several additional wind farms are under construction.

The government, Hermans said, will continue laying the necessary undersea cables and offshore connection points to enable future growth, but each step beyond 30 GW will be assessed based on technical, economic and social feasibility.

Hermans said industrial demand for electricity and green hydrogen is not growing as fast as planned. Many factories still rely on gas, coal and oil, and plans to switch to clean energy have been delayed by high prices, grid congestion and international competition.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_218242214
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2025 08:19 schreef Het_Bokje het volgende:

Toch maar een 6e hands Tesla aanschaffen dan, kun je iig nog frituren als de buurt plat ligt.
Dat is nu juist net het merk die geen stroom wil terug leveren.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
pi_218274232
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juli 2025 18:50 schreef 215 het volgende:

[..]
Dat is nu juist net het merk die geen stroom wil terug leveren.
Vuile hoeredingen dan. WEG ER MEE

Ik heb as maandag al nummerplaat van n Tesla geschraapt, telt dat ook?
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_218274773
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2025 19:00 schreef Digi2 het volgende:

[..]

We kunnen nu al raden wat de berichten rond 2030 gaan zijn.
Kortzichtig beleid.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_218620167
quote:
Utrecht zet meer gas in vanwege vol stroomnet, mogelijk volgen andere regio's

Over een jaar komen er definitief extra gasgeneratoren in de provincie Utrecht, om de overbelasting van het stroomnet tegen te gaan. Het is volgens netbeheerder Stedin "geen fijne boodschap" dat dat nodig is, maar de generatoren zullen meestal stilstaan.

Daarom kijkt de netbeheerder volgens hem liever naar andere manieren om het stroomnet te ontlasten. Om de piekdrukte op het net te voorkomen, zullen auto's op gunstigere momenten moeten laden en worden ook bedrijven gevraagd om de spits te mijden. Nieuwbouwwijken worden in Utrecht zo gebouwd dat ze slimmer omgaan met stroom.

Maar de inzet van gas is ondanks de kosten en de CO2-uitstoot toch verantwoord, zegt Ten Zijthoff. "Door deze noodmaatregel kunnen we bijvoorbeeld 60.000 nieuwe warmtepompen aansluiten, die het hele jaar duurzame warmte leveren. Ik noem het dan ook een beetje grijs voor meer groen."
De redenering een beetje grijs voor meer groen, dus ook minder afhankelijkheid als eindresultaat kan ik wel waarderen.
pi_219167732
quote:
Flinke vertraging bij uitbreiden stroomnet: honderden projecten later klaar

Netbeheerders lopen bij de uitbreiding van het stroomnet tegen tal van problemen aan. Daardoor hebben vierhonderd van de ruim negenhonderd grote projecten vertraging opgelopen, meldt Netbeheer Nederland vrijdag.
Onder meer personeelstekorten, te weinig beschikbare plekken en trage vergunningsprocedures zorgen ervoor dat netbeheerders langer doen over het verzwaren van het net.

"De plaatsen waar het relatief eenvoudig is om elektriciteitsinfrastructuur te bouwen zijn wel zo'n beetje benut", stelt Maarten Abbenhuis, COO van netbeheerder TenneT. "Nu wordt het moeilijker om in ons dichtbevolkte land ruimte te vinden en tijdig de vergunningen te krijgen."

De uitbreiding is nodig omdat we in Nederland steeds meer stroom verbruiken. Dat komt onder meer doordat huizen van het gas af gaan en er meer elektrische auto's rondrijden.

Daar komt bij dat veel huishoudens zonnepanelen op het dak hebben liggen. De stroom die daarmee wordt opgewekt wordt deels teruggeleverd aan het elektriciteitsnet. Daardoor wordt het nog drukker op het net.
:{
pi_219167752
Voer gewoon daltarief weer in, probleem opgelost lijkt me.
pi_219168653
Heel Nederland aan het dynamisch, dan vlakken de tarieven vanzelf weer uit.

Ondertussen heel hard bouwen aan de grote lijnen van de infrastructuur en het (weer) meer stimuleren van verspreid opwekken en opslaan van energie. Door particulieren of door bedrijven.
pi_219169055
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2025 15:08 schreef 215 het volgende:

Ondertussen heel hard bouwen aan de grote lijnen van de infrastructuur en het (weer) meer stimuleren van verspreid opwekken en opslaan van energie. Door particulieren of door bedrijven.
Hard/snel bouwen gaat dus niet als trage vergunningsprocedures en personeelstekorten de realiteit zijn ;)
pi_219172805
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2025 16:17 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Hard/snel bouwen gaat dus niet als trage vergunningsprocedures en personeelstekorten de realiteit zijn ;)
Ja, maar als je alleen maar beren op de weg ziet kom je nergens.

Ook plannen en voorbereiden is hard werken btw. Bovendien heb ik niet de indruk dat er gebrek is aan productie en installatie personeel van decentrale opwek en opslag. Tenminste voor zover het vorige kabinet die sector niet de nek heeft omgedraaid.
  zaterdag 1 november 2025 @ 22:30:13 #66
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_219172923
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2025 22:14 schreef 215 het volgende:
Bovendien heb ik niet de indruk dat er gebrek is aan productie en installatie personeel van decentrale opwek en opslag.
Onderbuikgevoel?
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_219172949
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2025 13:35 schreef Digi2 het volgende:

[..]
:{
Ik ben benieuwd hoe Jetten dit gaat oplossen.
pi_219172952
quote:
5s.gif Op zaterdag 1 november 2025 22:30 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Onderbuikgevoel?
Nee, google. Al;s je panelen of een batterij besteld is de levertijd minimaal.
pi_219172966
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 november 2025 22:33 schreef RotatoR het volgende:

[..]
Ik ben benieuwd hoe Jetten dit gaat oplossen.
Niet, het oplossend vermogen van de regering is en blijft nihil.
  zaterdag 1 november 2025 @ 22:43:11 #70
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_219173044
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2025 22:36 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Niet, het oplossend vermogen van de regering is en blijft nihil.
omdat zowel Groen Links alsl ook de VVD geen enkele baat heeft bij woningbouw en een goed stroomnet of een eind aan de stikstofwaanzin

VVD is alleen bezig met fiscale trucs en GroenLinks met hun woke onzin
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zaterdag 1 november 2025 @ 22:58:19 #71
24533 ACT-F
pi_219173183
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2025 22:34 schreef 215 het volgende:

[..]
Nee, google. Al;s je panelen of een batterij besteld is de levertijd minimaal.
Dat is logisch nu de markt is ingestort na de aankondiging dat de salderingsregeling stopt. Die mensen gaan andere dingen doen in de techniek,
pi_219173482
quote:
7s.gif Op zaterdag 1 november 2025 22:58 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Dat is logisch nu de markt is ingestort na de aankondiging dat de salderingsregeling stopt. Die mensen gaan andere dingen doen in de techniek,
Nou, voor zover ik weet pleit ik dus voor het weer stimuleren van die markt.
  zondag 2 november 2025 @ 19:42:31 #73
24533 ACT-F
pi_219179066
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2025 23:44 schreef 215 het volgende:

[..]
Nou, voor zover ik weet pleit ik dus voor het weer stimuleren van die markt.
Dan stimuleer je ook negatieve prijzen. Je kunt beter investeren in buffercapaciteit.
pi_219179087
Het zou ideaal zijn als je bedrijven dichterbij de plek van opwekken zet.
  zondag 2 november 2025 @ 19:56:54 #75
24533 ACT-F
pi_219179167
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2025 19:45 schreef Chadi het volgende:
Het zou ideaal zijn als je bedrijven dichterbij de plek van opwekken zet.
Of de opwekker bij de bedrijven.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')