Bron: https://www.bnr.nl/nieuws(...)erikaanse-bemoeienisquote:Portugal ziet af van F-35-straaljager, uit angst voor Amerikaanse bemoeienis
De Portugese minister van Defensie ziet af van de aankoop van F-35-straaljagers, uit angst dat de Verenigde Staten de inzet van die gevechtsvliegtuigen zou kunnen beperken. Portugal moet de huidige F-16's vervangen, de luchtmacht wil graag dat de moderne F-35 daarvoor, net als in Nederland, in de plaats komt. Wat betreft de demissionair minister Nuno Melo moet voorspelbaarheid de doorslag geven bij de keuze.
Bondgenoten van de VS lijken al langer gerust te zijn op het gebruik van Amerikaanse wapens die ze de afgelopen decennia hebben gekocht. De regering van president Donald Trump zette Oekraïne onder druk door beloofde wapens, munitie, reserveonderdelen, software-updates en informatie niet langer te leveren.
Samenwerking met Amerikanen
De luchtmacht wil dat de F-16's worden vervangen door de F-35, vliegtuigen van Amerikaanse makelij. Een dergelijk gevechtsvliegtuig kan onbruikbaar worden als de samenwerking met de Amerikanen stilvalt. Door de verandering in het Amerikaanse buitenlandse beleid is het echter minder waarschijnlijk dat Portugal de F-16's zal vervangen door Amerikaanse vliegtuigen.
De recente stellingname van de VS moet ons aan het denken zetten over de beste opties', zegt Nuno Melo in de krant Público. 'De voorspelbaarheid van onze bondgenoten is van groot belang', zegt de minister die liever heeft dat er naar Europese alternatieven voor straaljagers wordt gekeken. Of daarvoor bijvoorbeeld naar de Franse vliegtuigen wordt gekeken, wil hij niet zeggen.
Nederland
De regering waarvan Nuno Melo deel uitmaakt, is deze week gevallen. Na de verkiezingen (18 mei) krijgt Portugal mogelijk een andere defensieminister.
Nederland denkt er niet over te stoppen met de overstap op F-35's, zei de Nederlandse defensieminister Ruben Brekelmans eerder deze week.
Finse fregatten ja?quote:Op zondag 16 maart 2025 15:26 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dan moeten die maar met iets heel goeds komen. Net zoals we nu allemaal die Finse fregatten namaken.
Ja, ken je de bekende Nokia Klasse niet?quote:
Wie maakt die na?quote:
Daar zit een SMART-L van Thales Hengelo op, mooi, dan hebben wij ook een "Kill Switch", dat zal ze leren die Denen!!!quote:
Arrowhead 140 voor Griekenland, Type 31 voor het VK en Indonesie, Freedom voor de VS (als opvolger van de LCS), Wicher voor Polen en uiteraard ook de nieuwe Nederlandse ASWF fregatten, als ik het goed begrijp.quote:
Ja, de SMART-L doet het blijkbaar nog steeds uitstekendquote:Op zondag 16 maart 2025 16:33 schreef AchJa het volgende:
[..]
Daar zit een SMART-L van Thales Hengelo op, mooi, dan hebben wij ook een "Kill Switch", dat zal ze leren die Denen!!!
Die bouwen ze niet na de Britten hebben het ontwerp gekocht en er een heel ander multipurpose fregat van gemaakt met export in het achtergrondquote:Op zondag 16 maart 2025 16:49 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Arrowhead 140 voor Griekenland, Type 31 voor het VK en Indonesie, Freedom voor de VS (als opvolger van de LCS), Wicher voor Polen en uiteraard ook de nieuwe Nederlandse ASWF fregatten, als ik het goed begrijp.
[..]
Ja, de SMART-L doet het blijkbaar nog steeds uitstekend
"Geïnspireerd door / afgekeken van", dan. Ik heb van al die scheepstypen (vaak op de Wikipedia) een pagina gevonden die dat als inspiratie aanmerkte en/of aangaf dat het daar van was afgekeken.quote:Op zondag 16 maart 2025 17:06 schreef sp3c het volgende:
Origineel is een luchtverdedingsfregat, type31 duidelijk niet
Niemand maakt het na
Onmogelijk, de nieuwe Griekse fregatten en het ontwerp waar de nieuwe Amerikaanse fregatten zijn afgeleid zijn net zijn net zo oud als de over heudtveld klassequote:Op zondag 16 maart 2025 17:22 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
"Geïnspireerd door / afgekeken van", dan. Ik heb van al die scheepstypen (vaak op de Wikipedia) een pagina gevonden die dat als inspiratie aanmerkte en/of aangaf dat het daar van was afgekeken.
Ja, weet ik veel, ik ben geen scheepsontwerper. Het is een hele Deense familie van schepen die dezelfde systemen gebruiken, ook de voorganger van dat fregat, de Absalon. En die Amerikaanse LCS schepen en nieuwe destroyers zijn helemaal een chaos. En ik ben dat meerdere keren tegen gekomen en ze lijken inderdaad op elkaar, met dat hoge midschip en de modulariteit.quote:Op zondag 16 maart 2025 17:51 schreef sp3c het volgende:
[..]
Onmogelijk, de nieuwe Griekse fregatten en het ontwerp waar de nieuwe Amerikaanse fregatten zijn afgeleid zijn net zijn net zo oud als de over heudtveld klasse
Ik begrijp dat ik eerst aan jou moet vragen hoe het werkt. Jij (en AchJa) zeggen gewoon iedere keer op een wat vriendelijkere manier dat ik poep praat, in plaats van er op in te gaan. De gemiddelde post van jou is ook 10 woorden of zo en we hebben geen kristallen bol om het verhaal er achter te kunnen raden. Dus laat maar zitten.quote:Op zondag 16 maart 2025 18:15 schreef sp3c het volgende:
Deze staat ook weer vol verzonnen feitjes
Prima, je hebt gelijk
nou met alle respect maar je praat ook poep, dat is an sich niet erg maar door de stelligheid waarmee je onwaarheden zit te verkondigen en te verdedigen met nog meer onwaarheden voelt het alsof je tegen een muur zit te pratenquote:Op zondag 16 maart 2025 18:22 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ik begrijp dat ik eerst aan jou moet vragen hoe het werkt. Jij (en AchJa) zeggen gewoon iedere keer op een wat vriendelijkere manier dat ik poep praat, in plaats van er op in te gaan. De gemiddelde post van jou is ook 10 woorden of zo en we hebben geen kristallen bol om het verhaal er achter te kunnen raden. Dus laat maar zitten.
die maken de Arleigh Burke klasse van de Amerikanen naquote:
Ah, een post van meer dan 10 woorden waarbij je er ook op in gaat! Dat zou je vaker moeten doen.quote:Op maandag 17 maart 2025 08:05 schreef sp3c het volgende:
[..]
nou met alle respect maar je praat ook poep, dat is an sich niet erg maar door de stelligheid waarmee je onwaarheden zit te verkondigen en te verdedigen met nog meer onwaarheden voelt het alsof je tegen een muur zit te praten
Absalom is niet de voorganger van Iver Heudtfelt, ze hebben enkel het ontwerp van de romp gebruikt om de kosten te drukken, het is geen familie van schepen
waar jij op doelt is het stanflex concept waarbij wapensystemen in containers in een multi mission bay worden geplaatst zodat je voor iedere missie het meest geschikte schip samen kunt stellen, daar hebben internationaal wel veel marines naar gekeken maar niemand is die schepen aan het nabouwen, de Denen zijn er zelf niet eens super tevreden over
dat concept is verouderd, nu door de oorlog in oekraine denken we weer meer, meer, meer raketten
quote:I dont know if there is a kill switch in the F35’s or not. We obviously can not take your word for it.
As one of the decision makers behind Denmark’s purchase of F35’s, I regret it.
The USA can certainly disable the planes by simple stopping the supply of spare parts. They want to strengthen Russia and weaken Europa and are showing that they are willing to do tremendous damage to peaceful and loyal allies like Canada just because they insist on existing as a country.
I can easily imagine a situation where the USA will demand Greenland from Denmark and will threaten to deactivate our weapons and let Russia attack us when we refuse (which we will even in that situation).
Therefore, buying American weapons is a security risk that we can not run. We will make enormous investments in air defence, fighter jets, artillery and other weapons in the coming years, and we must avoid American weapons if at all possible.
I encourage our allies and friends to do the same.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |