bronquote:Máxima maakt einde aan friet/patat-discussie: 'Het is friet'
Met grote interesse luisterde Maxima vrijdag naar de belangrijke vraag die Demi haar stelde (foto: ANP).
Met een koninklijk besluit is vrijdag een einde gekomen aan de friet/patat-discussie. De 29-jarige Demi Kaspers uit Best zat op een vrijwilligersmiddag tegenover koningin Máxima en zag haar kans schoon om die ene, buitengewoon belangrijke vraag te stellen. De koningin zag maar één juiste benaming voor de gefrituurde aardappelsteeltjes. "Het is friet", zei de hoogheid volgens Demi volmondig.
Demi had vrijdagochtend nog geen idee dat zij de vraag der vragen ging stellen aan de vorstin. "We gingen vrijwilligerswerk doen met collega's bij een buurthuis voor NLdoet. Toen we aankwamen, zagen we allemaal politieauto's en kwamen we erachter dat de koning en koningin te gast waren."
Gelukkig was ze voorbereid op dit koninklijke bezoek. "Ik heb er weleens erover nagedacht wat ik zou vragen als ik ooit de koning en koningin zou ontmoeten", vertelt Demi.
Toch was daar niet direct gelegenheid voor. Tijdens het maken van een mozaïekwerk werd eerst gesproken over vrijwilligerswerk doen. "Daarna werd de sfeer gemoedelijker en ging het over Formule1 en het ouderschap."
Demi zag haar kans schoon en stelde de vraag die ons land al jaren in zijn greep houdt. "Er is geen fout antwoord, maar zeggen jullie thuis friet of patat", vroeg Demi, terwijl ze lichtelijk doelde op het eerste antwoord.
De koningin hoefde daar niet lang over na te denken. "Het is friet", zei ze volgens Demi volmondig. "In het Engels en Spaans wordt ook gesproken van 'french fries' en 'patatas fritas", was haar verklaring.
Op de vervolgvraag of Máxima haar frietje het liefst met mayonaise of ketchup eet, had ze geen voorkeur. "Als het maar friet is", zei de koningin.
Mooi gesproken Maxima 'de Nederlander bestaat niet' Zorreguieta.quote:Op vrijdag 14 maart 2025 20:09 schreef recursief het volgende:
"In het Engels en Spaans wordt ook gesproken van 'french fries' en 'patatas fritas", was haar verklaring.
quote:Op zondag 4 december 2022 15:11 schreef Pizzakoppo het volgende:
Friet verwijst naar de bereidingswijze, frituren. Een patat is een andere benaming voor een aardappel, het product. Als je een product benoemd naar de bereidingswijze is een frikandel eveneens friet.
Ftfyquote:Op vrijdag 14 maart 2025 20:39 schreef Filosoofert het volgende:
Patat
[ afbeelding ]
Aardappel
[ afbeelding ]
Hoe kun je dat nu zeggen als Amsterdammer man.quote:Op vrijdag 14 maart 2025 21:07 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
Bij het uitspreken van het woord patat al, gertjanverdorie zeg, al die spetters speeksel op vitrine in snackbar slash friettent slash friet whatever.
Daarom, doe normaal en zeg voortaan friet , tyfus tokkie dat je bent.
Kent iemand nog een Argentijnse piloot die haar terug kan brengen?quote:Op vrijdag 14 maart 2025 21:12 schreef BillDauterive het volgende:
Ik was altijd pro koningshuis, maar nu gaan ze te ver.
Pindasaus gaat er standaard opquote:Op vrijdag 14 maart 2025 21:44 schreef Harvest89 het volgende:
Als ik een Hollander al met zijn accent "patat met pindasaus" hoor zeggen moet ik al kotsen.
Het is friet. En daar gooi je geen pindasaus overheen, stelletje ransapen.
En een berenklauw is een spoetnik. Daar gooi je curry overheen.
quote:Op vrijdag 14 maart 2025 21:44 schreef Harvest89 het volgende:
Als ik een Hollander al met zijn accent "patat met pindasaus" hoor zeggen moet ik al kotsen.
quote:
Heb van de week zo'n airfryer gekocht en valt me toch niet tegen.quote:Op vrijdag 14 maart 2025 22:15 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Patat of friet
Interesseer me niet
Maar ovenfriet smaakt zoals natte honden ruiken
Airfrier is kut
Frituren in T vet, bij voorkeur ossewit
En met mayonaise, geen frietsaus
https://nl.wikipedia.org/wiki/Berenhapquote:Op vrijdag 14 maart 2025 22:20 schreef Mikeytt het volgende:
[..]In de delen van het land die er toe doen heet dit gewoon een Bereklauw
Maar wikipedia noemt het ook frietquote:Op vrijdag 14 maart 2025 22:22 schreef Perrin het volgende:
[..]
https://nl.wikipedia.org/wiki/Berenhap
Wikipedia heeft altijd gelijk. Berenklauw noemen ze het in Noord-Nederland geloof ik? Dat is maar net iets minder erg dan spoetnik.
Wanneer heb je voor het laatst verse friet uit de ossewit gehad?quote:Op vrijdag 14 maart 2025 22:20 schreef ReplaR het volgende:
[..]
Heb van de week zo'n airfryer gekocht en valt me toch niet tegen.
Het is satésaus.quote:Op vrijdag 14 maart 2025 21:44 schreef Harvest89 het volgende:
Nee;quote:
Héél lang geleden, maar was patat, de tijden dat je een patatzaak vanaf 500 meter kon ruikenquote:Op vrijdag 14 maart 2025 22:58 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Wanneer heb je voor het laatst verse friet uit de ossewit gehad?
quote:Op vrijdag 14 maart 2025 23:08 schreef matigeuser het volgende:
Lal, mensen die patat zeggen zijn echt niet goed bij hun hoofd.
Heb je ooit 'patatsaus' of 'minipatat' of 'verse patat' in de winkel zien liggen?
Dus hoe noemen producenten van alle frietproducten hun eigen product? Juist, friet.
Heb je ooit in België een 'patatkot' zien staan?
Dus hoe noemen de uitvinders van het product hun eigen product? Juist, friet.
Daarnaast spreekt de rest van de hele wereld van friet. Behalve dan een paar gare provincies in ons kikkerlandje.
In het Engels is het 'fries'. In het spaans 'fritas'. In het Chinees 'fliet'.
Etc etc.
Serieus, als je nu nog steeds patat zegt ben je gewoon een klein kind die zijn vingers in zijn oren stopt en 'lalala' zegt want 'zo zeggen we het altijd al'.
Ja, goed argument kneus.
Dat van wikipedia was ook alleen maar omdat er eerst over de spoetnik werd gezeurdquote:Op vrijdag 14 maart 2025 23:03 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Nee;
Maar chatGPT wel
Het is friet. Geen discussie. 🔥
Waarom? Omdat "friet" afgeleid is van het Franse frites (pommes frites), wat letterlijk "gebakken aardappelen" betekent. "Patat" komt van patates (aardappelen), maar dat zegt nog niks over de bereidingswijze. Dus strikt genomen slaat "patat" op alle soorten aardappelen, terwijl "friet" specifiek is voor gefrituurde reepjes aardappel.
Dus ja, het is friet. Maar als je in het noorden of westen woont, mag je het patat noemen, al krijg je dan misschien een scheve blik in Brabant of België.
Vraag om patat, krijg je vanzelf oorlogquote:Op vrijdag 14 maart 2025 23:40 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
Wat ik me trouwens afvraag, kan ik onder de rivieren een frietje oorlog bestellen?
quote:Op zaterdag 15 maart 2025 00:03 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Vraag om patat, krijg je vanzelf oorlog
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |