abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220390072
De jongste heeft heel veel fantasie, maar niet per se in het samenspel. In zijn eentje rent hij de kamer door, speelt dan met legosets hele speelfilms uit voor mijn gevoel, maar onnavolgbaar voor anderen. Dat is echt zijn wereld, het is onmogelijk om daar anderen in mee te nemen. Zijn hoofd gaat sneller dat dat het uit te leggen is.

Hij heeft echter genoeg vrienden. Daar speelt hij tikkertje mee, politie en boefje, samen spelletjes doen op de telefoon of switch, dat soort dingen. Of ze bespreken hoe ze een tijdmachine kunnen uitvinden. Ook een soort fantasiespel maar niet wat de juf bedoelt neem ik aan :D. En eigenlijk is het altijd al zo geweest.
Neem een kijkje in mijn vogelhuisje O+
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_220390548
Blijkbaar ervaart de juf het anders dan het kind, maar wie heeft er dan een probleem?
Het is ook vaak zo dat hb’ers voordat ze gaan spelen eerst de regels duidelijk willen hebben. Dan overleggen ze dus eerst en gaan dan pas spelen, terwijl niet-hb’ers gewoon meteeen beginnen. Dan kan de juf zien dat het lang duurt voordat het spel begint, maar dat wil niet zeggen dat het kind niet goed kan spelen.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_220392413
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 17:20 schreef SaskiaR het volgende:
Blijkbaar ervaart de juf het anders dan het kind, maar wie heeft er dan een probleem?
Het is ook vaak zo dat hb’ers voordat ze gaan spelen eerst de regels duidelijk willen hebben. Dan overleggen ze dus eerst en gaan dan pas spelen, terwijl niet-hb’ers gewoon meteeen beginnen. Dan kan de juf zien dat het lang duurt voordat het spel begint, maar dat wil niet zeggen dat het kind niet goed kan spelen.
Dit inderdaad. Juf weet misschien niet hoe ze ermee om moet gaan, dus moet het kind naar therapie?

@MaJo Voor dat emotionele stuk snap ik het misschien nog wel, maar dat kan ook een uiting van frustratie zijn. Als Aapie niet in de juiste omgeving zit, komt hij veel frustrerende dingen tegen. Dan kan je gaan therapieën wat je wilt, maar dan kijk je alleen naar het gedrag. Het is belangrijk om te kijken wat er onder het gedrag zit :)
pi_220394698
Ik vind fantasie echt een lastige. Ik heb 2 kinderen die kunnen fantaseren, maar echt op een hele andere manier.

Zeker toen ze jong waren was dat duidelijk. De ene, slim/niet HB, speelde met auto-tjes, rondjes rijden over fictieve wegen, knuffels die op avontuur gingen over de berg (kussen). Heel erg in het moment.

De HB-er speelde wel fantasie spellen, poke-finder was op de basisschool zijn zelf bedachte spel. Een groepje kinderen trokken met hem mee daarin, maar dat was vooral avonturen van pokemon die hij kende naspelen, regels gebruiken, vooruitdenken over nieuwe avonturen. Meer gestructureerd. Die vriendjes vonden het geweldig, die waren net iets jonger en hadden thuis niet zoveel met pokemon, dus D hoefde geen moeite te doen om ze te laten volgen. (dat zou ook niet gelukt zijn bij die karakters). Daar zat wel fantasie in, maar meer op basis van wat hij al wist over pokemon. Hij vertelde soms ook wel dat hij op de fiets terug naar huis fantaseerde over het avontuur van morgen. Het is fantasie, maar vanuit een andere bron.

Voor D was dat ook wel zijn natuurlijke situatie, hij had genoeg kennis, maar niet altijd de emotionele ontwikkeling om me te kunnen. Hij kon beide prima passen in dat spel. En als het werkt, dan werkt het.

Hier ook, mede om die reden, nooit gekozen voor een voltijds hb school. Hij trok zo lekker op met kinderen van gemiddeld niveau en een klas lager. Dat kon op die basisschool prima met gemengde klassen. Sociaal zat hij 100% op zijn plek daar, en dat was voor ons het belangrijkste.

Inmiddels met PMT is dat emotionele deel ook helemaal bijgetrokken.
pi_220404482
@MevrouwCactus Jij ook weer eens hier, leuk! Hoe gaat het met Sjaak? (Die naam gebruikte je hier, toch?)
pi_220406958
quote:
0s.gif Op zondag 22 maart 2026 13:19 schreef Hupje het volgende:
@:MevrouwCactus Jij ook weer eens hier, leuk! Hoe gaat het met Sjaak? (Die naam gebruikte je hier, toch?)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hoe is het met jullie?
pi_220410195
Wat goed O+
Hier gaat z'n (nog steeds niet heel soepele) gangetje. Middelbare school uitgekozen met goede expertise O+ en deze week daar inschrijven.
pi_220411737
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 06:50 schreef Hupje het volgende:
Wat goed O+
Hier gaat z'n (nog steeds niet heel soepele) gangetje. Middelbare school uitgekozen met goede expertise O+ en deze week daar inschrijven.
Wat een spannend moment dan, deze week!
pi_220411792
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 12:04 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]
Wat een spannend moment dan, deze week!
Valt wel mee, het komende schooljaar is vooral weer spannend :7
pi_220413839
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 12:12 schreef Hupje het volgende:

[..]
Haha, wat dat betreft is ieder schooljaar hetzelfde :’) . Altijd spannend hoe het gaat.
pi_220415024
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2026 16:16 schreef Phaidra het volgende:
De jongste heeft heel veel fantasie, maar niet per se in het samenspel. In zijn eentje rent hij de kamer door, speelt dan met legosets hele speelfilms uit voor mijn gevoel, maar onnavolgbaar voor anderen. Dat is echt zijn wereld, het is onmogelijk om daar anderen in mee te nemen. Zijn hoofd gaat sneller dat dat het uit te leggen is.

Hij heeft echter genoeg vrienden. Daar speelt hij tikkertje mee, politie en boefje, samen spelletjes doen op de telefoon of switch, dat soort dingen. Of ze bespreken hoe ze een tijdmachine kunnen uitvinden. Ook een soort fantasiespel maar niet wat de juf bedoelt neem ik aan :D. En eigenlijk is het altijd al zo geweest.
Ik vind dat wel een "rare" voorwaarde van de juf. Mijn zoon had op regulier ook veel minder fantasiespel op school. Dat kwam pas op HB onderwijs omdat hij daar een gelijkgestemde vond in zijn spel. Op de reguliere school deed hij gewoon lekker mee met de rest.
Vind het een moeilijke wat ben echt niet van allemaal testen en zo mogelijk hb onderwijs. Ga alleen van eigen ervaring uit en ook (u)hb zijn allemaal verschillend
pi_220415070
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 16:54 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]
Haha, wat dat betreft is ieder schooljaar hetzelfde :’) . Altijd spannend hoe het gaat.
Dit is wel waar.

Mijn oudste worstelt in 2 gymnasium. Zijn advies voor volgend jaar in 3 havo, wat hij zelf prima vindt maar ik erg over twijfel. Vandaag even gespard met degene die hem twee jaar geleden getest heeft en ik ga me toch maar weer opmaken voor een actieplan om hem beter in beeld te krijgen op school. Never a dull moment he? :+
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_220416536
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 16:54 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]
Ja, dat is misschien ook wel zo.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
@Clubsoda Goed om even verder te kijken met school als jouw gevoel wat anders zegt inderdaad.
pi_220418180
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2026 12:12 schreef Hupje het volgende:

[..]
Ik hoop voor jullie dat het net zo gaat als hier. Van een basisschool leerling die door alles veel lijntjes nodig had, naar een mini puber die vanaf dag 1 het gevoel had dat hij nu groter was en zijn eigen verantwoordelijkheid oppakte.

Van minimaal elke 6 weken een drama contact met juf naar 2 keer per jaar contact met de mentor waar we gezellig kletsen.

SPOILER
  Moderator woensdag 25 maart 2026 @ 15:01:09 #215
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_220428348
Bedankt voor alle reacties! Gisteren is de speltherapeut gekomen en zij merkte ook niet iets bijzonders aan Aapie. We hebben het dus weer bij de juf neergelegd om toe te lichten waar volgens haar het probleem zit. Ze kwam weer met dat hij weinig fantasie heeft en moeilijk tot spel komt maar ook met iets anders: dat hij het moeilijk vindt om te communiceren en snel gaat slaan/duwen als hij iets niet leuk vindt. En dat hij daar hulp bij nodig heeft. Dat laatste herken ik dan weer wel, hij heeft inderdaad de neiging om boos te worden en dan meteen te gaan slaan, dat doet hij ook bij mij. Dit heb ik gisteren aangegeven bij de therapeut, dat ik daar eerder een probleem zie. Als de therapie daarvoor ingezet wordt dan snap ik het beter. Dus we wachten het verder maar even af :)
5 - 28 februari Thailand O+
pi_220431395
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2026 15:01 schreef MaJo het volgende:
Bedankt voor alle reacties! Gisteren is de speltherapeut gekomen en zij merkte ook niet iets bijzonders aan Aapie. We hebben het dus weer bij de juf neergelegd om toe te lichten waar volgens haar het probleem zit. Ze kwam weer met dat hij weinig fantasie heeft en moeilijk tot spel komt maar ook met iets anders: dat hij het moeilijk vindt om te communiceren en snel gaat slaan/duwen als hij iets niet leuk vindt. En dat hij daar hulp bij nodig heeft. Dat laatste herken ik dan weer wel, hij heeft inderdaad de neiging om boos te worden en dan meteen te gaan slaan, dat doet hij ook bij mij. Dit heb ik gisteren aangegeven bij de therapeut, dat ik daar eerder een probleem zie. Als de therapie daarvoor ingezet wordt dan snap ik het beter. Dus we wachten het verder maar even af :)
Dus eigenlijk is het meer de emotieregulatie ipv gebrek aan fantasie?

Als je fantasie/spel niet bij de groepgenoten past, dan is dat ook nogal frusterend.
  Moderator donderdag 26 maart 2026 @ 10:13:02 #217
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_220434089
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2026 21:25 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]
Dus eigenlijk is het meer de emotieregulatie ipv gebrek aan fantasie?

Als je fantasie/spel niet bij de groepgenoten past, dan is dat ook nogal frusterend.
Ja dat idee heb ik inderdaad. Misschien moeten we het vermoeden van HB ook eens uitspreken, dat hebben we tot nu toe nooit gedaan. Wel wordt er steeds gezegd dat hij cognitief erg sterk is maar daar blijft het een beetje hangen.
pi_220434208
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2026 10:13 schreef MaJo het volgende:

[..]
Ja dat idee heb ik inderdaad. Misschien moeten we het vermoeden van HB ook eens uitspreken, dat hebben we tot nu toe nooit gedaan. Wel wordt er steeds gezegd dat hij cognitief erg sterk is maar daar blijft het een beetje hangen.
Hier gebruiken ze op school tot de IQ test in groep 4 ook het woord HB niet. Daarvoor was een kind met een (fikse) ontwikkelingsvoorsprong.

Ik zou juf ook vragen of hij met gelijkwaardige kinderen ook die frustratie heeft. Dat hoeft niet perse zelfde niveau, maar in ieder geval dezelfde interesse.

Ze probeerden D aan diverse kinderen te koppelen in de kleuterklas. Hij bleef toch het meeste hangen bij een stel eigenwijze meiden. Die matchten zijn energie en interesse het meest op dat moment. De andere mogelijke HB-er wilde alleen dingen met planeten en sterren. tsja, dat boeit de mijne helemaal niet.
  Moderator donderdag 26 maart 2026 @ 11:23:24 #219
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_220434694
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2026 10:32 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]
Hier gebruiken ze op school tot de IQ test in groep 4 ook het woord HB niet. Daarvoor was een kind met een (fikse) ontwikkelingsvoorsprong.

Ik zou juf ook vragen of hij met gelijkwaardige kinderen ook die frustratie heeft. Dat hoeft niet perse zelfde niveau, maar in ieder geval dezelfde interesse.

Ze probeerden D aan diverse kinderen te koppelen in de kleuterklas. Hij bleef toch het meeste hangen bij een stel eigenwijze meiden. Die matchten zijn energie en interesse het meest op dat moment. De andere mogelijke HB-er wilde alleen dingen met planeten en sterren. tsja, dat boeit de mijne helemaal niet.
Hier koppelen ze juist de kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong met kinderen die achterlopen. In dit geval een jongetje die uit een oorlogsgebied komt. Mooi initiatief maar Aapie vindt hem niet leuk omdat hij hem steeds slaat (oh de ironie... :')) Ik denk dat hij ook veel beter uit de verf zou komen als hij in groep 2/3 had gezeten in plaats van 1/2. Hij is nu bijna de oudste en gezien zijn voorsprong vindt hij weinig aansluiting bij de jongere kinderen. Ik denk dat ze dat toch verkeerd hebben ingeschat.
pi_220434983
@MaJo, dat is echt goed kijken naar het kind. Is er een ib-er of duojuf die mee kan kijken?

De kleuterjuf van D zag een heel jong jochie en wilde hem lang laten kleuteren. Haar vibe was ook heel erg de zorgende kleuterjuf, op de emotionele ontwikkeling gericht. Een paralelkleuterjuf was juist een cognitief ingestelde juf en zij deed ook het plusuurtje voor kleuters. Die zag wel een pienter ventje (wel fysiek klein, december-jong en emotioneel achterlopend).
Voor mijn gevoel was de ene meer een peuterjuf en de andere een groep 3 juf. En dan is het kijken of het wel past in groep 1/2.

In ons geval was D blij met kinderen uit de groep onder hem vanwege dat emotionele deel. Cognitief was dat wel weer lastig. Maar dat boeide hem minder :X
pi_220435036
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2026 11:23 schreef MaJo het volgende:
Ik denk dat hij ook veel beter uit de verf zou komen als hij in groep 2/3 had gezeten in plaats van 1/2.
Op gebied van samenspelen en aansluiting in de beleefwereld mogelijk wel. Maar als hij alle kennis als een spons opzuigt dan gaat hij met een 2/3 combi ook de lesstof van groep 3 al opnemen en de vraag is of dat wel wenselijk is.
  Moderator donderdag 26 maart 2026 @ 13:16:03 #222
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_220435878
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2026 11:45 schreef Deepfreeze het volgende:
@:MaJo, dat is echt goed kijken naar het kind. Is er een ib-er of duojuf die mee kan kijken?

De kleuterjuf van D zag een heel jong jochie en wilde hem lang laten kleuteren. Haar vibe was ook heel erg de zorgende kleuterjuf, op de emotionele ontwikkeling gericht. Een paralelkleuterjuf was juist een cognitief ingestelde juf en zij deed ook het plusuurtje voor kleuters. Die zag wel een pienter ventje (wel fysiek klein, december-jong en emotioneel achterlopend).
Voor mijn gevoel was de ene meer een peuterjuf en de andere een groep 3 juf. En dan is het kijken of het wel past in groep 1/2.

In ons geval was D blij met kinderen uit de groep onder hem vanwege dat emotionele deel. Cognitief was dat wel weer lastig. Maar dat boeide hem minder :X
Ik zal het eens vragen :Y Wel interessant ook die verschillende inzichten, deze juf hamert inderdaad vooral op de emotionele ontwikkeling. Aapie is ook een jonge leerling (oktober) waardoor hij qua gedrag ook nog wat jonger is dan andere kinderen in de klas. Gelukkig pikte ze wel snel op dat hij erg goed kan leren en kreeg hij meteen taakjes op maat aangeboden.

Wat ik nog steeds vreemd vind is dat hij eerst in een speciaal projectgroepje zat voor kinderen die extra uitdaging nodig hadden maar daar aan het eind van het jaar uitgezet werd omdat hij te weinig initiatief toonde. Dat lijkt me toch een vreemde reden :?

quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2026 11:49 schreef Elleska het volgende:

[..]
Op gebied van samenspelen en aansluiting in de beleefwereld mogelijk wel. Maar als hij alle kennis als een spons opzuigt dan gaat hij met een 2/3 combi ook de lesstof van groep 3 al opnemen en de vraag is of dat wel wenselijk is.
De echte leermomenten worden de klassen wel weer apart gezet, dus beide groepen 2 gaan dan in 1 lokaal aan een letter werken bijvoorbeeld. Dus ik weet niet in hoeverre daarbuiten ook stof wordt behandeld die meegepikt kan worden. Mijn vriendin die juf is zei trouwens hetzelfde, laat hem maar lekker zo lang mogelijk spelen :Y Maar ja, dat is nu dus een beetje een probleem _O-

Op de BSO speelt hij ook het liefste met kinderen van een jaar of 7 want daarbij sluiten zijn interesses wel aan.
pi_220436116
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2026 13:16 schreef MaJo het volgende:

[..]
Ik zal het eens vragen :Y Wel interessant ook die verschillende inzichten, deze juf hamert inderdaad vooral op de emotionele ontwikkeling. Aapie is ook een jonge leerling (oktober) waardoor hij qua gedrag ook nog wat jonger is dan andere kinderen in de klas. Gelukkig pikte ze wel snel op dat hij erg goed kan leren en kreeg hij meteen taakjes op maat aangeboden.

Wat ik nog steeds vreemd vind is dat hij eerst in een speciaal projectgroepje zat voor kinderen die extra uitdaging nodig hadden maar daar aan het eind van het jaar uitgezet werd omdat hij te weinig initiatief toonde. Dat lijkt me toch een vreemde reden :?
[..]
De echte leermomenten worden de klassen wel weer apart gezet, dus beide groepen 2 gaan dan in 1 lokaal aan een letter werken bijvoorbeeld. Dus ik weet niet in hoeverre daarbuiten ook stof wordt behandeld die meegepikt kan worden. Mijn vriendin die juf is zei trouwens hetzelfde, laat hem maar lekker zo lang mogelijk spelen :Y Maar ja, dat is nu dus een beetje een probleem _O-

Op de BSO speelt hij ook het liefste met kinderen van een jaar of 7 want daarbij sluiten zijn interesses wel aan.
Dit zie je op veel basisscholen. De plusklas is vooral voor de slimme gemotiveerde leerling, niet per se voor HB'ers met eventueel bijbehorende problematiek (planning nog erg lastig, faalangstig, niet gewend door leerkuil te gaan, etc.). Erg jammer, want zo wordt nu al een zaadje geplant dat hij dus niet 'slim genoeg' is voor dit groepje...
Neem een kijkje in mijn vogelhuisje O+
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_220436335
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2026 13:16 schreef MaJo het volgende:

[..]

[..]

Mijn oudste had ook een klasgenootje, heel pienter jochie ook hb. Zijn ouders gaven dit aan, maar hij liet het op school niet zien en werd ook niet extra uitgedaagd, terwijl mijn oudste wel gewoon liet zien dat ze kon lezen e.d. en die werd wel uitgedaagd.
Heel krom vind ik dat... Waarom zou je een kind "straffen" voor het niet tonen van initiatief? Waarom zou je niet juist dat kind gaan helpen om te leren initiatief te tonen? Of het in elk geval blijven uitdagen, als dat het kind goed doet.
Fake it till you make it...
pi_220436626
Op onze school is wel een plusklas waar speciaal aan dat soort dingen gewerkt wordt. Maar dat is maar 3 kwartier per week. En de juf is al het hele schooljaar ziek, dus dan gaat het gewoon niet door. Alsof het niet belangrijk is :'(
Carpe diem, quam minimum credula postero.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')