https://www.rtvutrecht.nl(...)Cg4KgFbPBO0-i7NjmmsQquote:Vrouwencaf Besties in Lombok weigerde mannen onterecht, ook vergunningen blijken niet op orde
Utrecht - Het alleen voor vrouwen toegankelijke caf Besties in de Utrechtse wijk Lombok mag mannen niet weigeren. Dat laat burgemeester Sharon Dijksma weten in antwoord op schriftelijke vragen van UtrechtNu!, CDA en VVD. Er blijken meerdere meldingen van discriminatie te zijn gedaan.
De partijen wilden van de burgemeester weten of een caf zich uitsluitend mag richten op vrouwelijke gasten en mannen de toegang mag weigeren. In een eerder interview met het AD zei eigenaresse Ibtissam Bendadi dat dat wel mocht.
"Als een man toch binnenkomt, mag ik hem vriendelijk de deur wijzen. Dat staat zwart op wit. Zelfs mijn eigen man, die mij op het idee bracht om een caf te openen, is hier niet welkom. Er zijn genoeg andere plekken waar je als man wl naar binnen mag", zei ze tegen de krant.
Verboden
Dat blijkt toch anders te zitten, laat Dijksma nu dus weten. Een caf mag zich wel richten op een specifieke doelgroep, ook vrouwen. Ook mag een horecagelegenheid zich presenteren als een plek voor en door vrouwen. "Het is echter verboden om mensen, op basis van geslacht, actief te weigeren."
Bij de provincie Utrecht en de gemeente Utrecht zijn over Besties in totaal drie meldingen van discriminatie binnengekomen. Bij de politie zijn geen meldingen gedaan.
Gesloten
Toch gaat de gemeente op dit moment het gesprek met het caf niet aan, laat de burgemeester weten. Besties is namelijk gesloten vanwege het ontbreken van de vereiste vergunningen. "Verdere informatie kunnen wij niet delen over een individuele casus."
RTV Utrecht heeft de eigenaresse van Besties benaderd voor een reactie, maar nog niet bereikt.
Ik denk om te zieken.quote:Op woensdag 12 maart 2025 13:01 schreef Chivaz het volgende:
Waarom zou je daar als man berhaupt naar binnen willen gaan? Al die vrouwen die daar gaan zitten willen niet dat jij daar binnenkomt als man.
Je hebt het over de man met goede bedoelingen. Maar er zijn ook mannen die uit willen lokken. Bijvoorbeeld een WIllem Engel-type, die willen trollen. Dat zijn dan de soort mannen die binnenkomen. Maar inderdaad, een gewone vent heeft denk ik geen behoefte om daar een biertje te gaan halen.quote:Op woensdag 12 maart 2025 13:01 schreef Chivaz het volgende:
Waarom zou je daar als man berhaupt naar binnen willen gaan? Al die vrouwen die daar gaan zitten willen niet dat jij daar binnenkomt als man.
Je moet als bruin cafe eens proberen in te stellen dat je op bepaalde avonden bgeen vrouwen binnen wilt laten, dan is de wereld te klein. Dus als man bij zo'n vrouwencafe binnenlopen is een mooi statement tussen de scheve beleving waarmee sommige groepjes in deze wereld staan.quote:Op woensdag 12 maart 2025 13:11 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Je hebt het over de man met goede bedoelingen. Maar er zijn ook mannen die uit willen lokken. Bijvoorbeeld een WIllem Engel-type, die willen trollen. Dat zijn dan de soort mannen die binnenkomen. Maar inderdaad, een gewone vent heeft denk ik geen behoefte om daar een biertje te gaan halen.
Omdat je hebt afgesproken met vrienden in de buurt en je even wat wil drinken voordat de film gaat kijken en... omdat je een mens bent en je net zo veel toegang tot de maatschappij verdient als ieder ander persoon misschien?quote:Op woensdag 12 maart 2025 13:01 schreef Chivaz het volgende:
Waarom zou je daar als man berhaupt naar binnen willen gaan?
Hetzelfde als bij de vrouwen voetbaltraining? Bij sportieve activiteiten is scheiden op geslacht gewoon toegestaan en gebeurt het voortdurend.quote:Op woensdag 12 maart 2025 13:09 schreef Quyxz_ het volgende:
Hoe werkt dat dan met 'vrouwen-zwemmen' in het gemeentezwembad?
Het is dan ook het vrouwelijke alternatief voor de coffeeshop vol met uitkeringstrekkende Turken die je in de binnensteden ziet.quote:Op woensdag 12 maart 2025 13:19 schreef Evangelion het volgende:
Openingstijden 10:00 - 18:00
Alsof je op die tijden al last hebt van mannen in een cafe
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op woensdag 12 maart 2025 13:19 schreef Evangelion het volgende:
Openingstijden 10:00 - 18:00
Alsof je op die tijden al last hebt van mannen in een cafe
Als dat in een straat is met 5 zwembaden....quote:Op woensdag 12 maart 2025 13:21 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Hetzelfde als bij de vrouwen voetbaltraining? Bij sportieve activiteiten is scheiden op geslacht gewoon toegestaan en gebeurt het voortdurend.
Als je een zwembad begint alleen voor vrouwen wordt het een ander verhaal.
Een bruin caf is voor iedereen. Natuurlijk is dan de wereld te klein. Daarbij vergeet je dat vrouwen nog steeds worden gediscrimineerd. De mannen hebben nog steeds overwicht in onze maatschappij. Dus ik snap zo'n initiatief helemaal.quote:Op woensdag 12 maart 2025 13:18 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Je moet als bruin cafe eens proberen in te stellen dat je op bepaalde avonden bgeen vrouwen binnen wilt laten, dan is de wereld te klein. Dus als man bij zo'n vrouwencafe binnenlopen is een mooi statement tussen de scheve beleving waarmee sommige groepjes in deze wereld staan.
En dan moet je naar een caf waar je niet welkom bent? Officieel mogen ze niet discrimineren maar ik mag toch hopen dat je zelf wel door hebt dat je niet welkom bent in zo’n caf.quote:Op woensdag 12 maart 2025 13:21 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Omdat je hebt afgesproken met vrienden in de buurt en je even wat wil drinken voordat de film gaat kijken en... omdat je een mens bent en je net zo veel toegang tot de maatschappij verdient als ieder ander persoon misschien?
High tea-en met je vriendin of moeder.quote:Op woensdag 12 maart 2025 13:01 schreef Chivaz het volgende:
Ik denk dat ze voor verwijfde kerels misschien wel een uitzondering maken op verzoek van de dames zelf uiteraard.quote:Op woensdag 12 maart 2025 13:37 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
High tea-en met je vriendin of moeder.
Exploitatievergunning.quote:Op woensdag 12 maart 2025 13:24 schreef Weltschmerz het volgende:
Waarom bemoeit de burgemeester zich daarmee? Strafbare discriminatie is aan het OM om te vervolgen. "Trias Politica" iemand?
Waarom mag Ladies Night niet meer?quote:Op woensdag 12 maart 2025 13:05 schreef Hexagon het volgende:
Vroeger was het geen probleem aangezien in Amsterdam jaren zo'n kroeg zat, die heette Saarein.
Maar Ladies Night mag ook niet meer dus lijkt het een logisch gevolg.
Korting geven op basis van geslacht.quote:Op woensdag 12 maart 2025 14:43 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Waarom mag Ladies Night niet meer?
Vroeger was het geen probleem omdat we toen nog niet de moralistische woke gekte hadden. Dat er nu moeilijk over wordt gedaan is gewoon een tegenreactie.quote:Op woensdag 12 maart 2025 13:05 schreef Hexagon het volgende:
Vroeger was het geen probleem aangezien in Amsterdam jaren zo'n kroeg zat, die heette Saarein.
Maar Ladies Night mag ook niet meer dus lijkt het een logisch gevolg.
Wellicht is dit een hint:quote:Op woensdag 12 maart 2025 13:24 schreef Weltschmerz het volgende:
Waarom bemoeit de burgemeester zich daarmee? Strafbare discriminatie is aan het OM om te vervolgen. "Trias Politica" iemand?
quote:Dat laat burgemeester Sharon Dijksma weten in antwoord op schriftelijke vragen van UtrechtNu!, CDA en VVD. Er blijken meerdere meldingen van discriminatie te zijn gedaan.
Ongelijke behandeling.quote:Op woensdag 12 maart 2025 14:43 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Waarom mag Ladies Night niet meer?
Die vrouwenkroegen van vroeger riepen ook weerstand op. Waren geregeld opstootjes. Verdiep je eens in de geschiedenis voor je van alles gaat roepen.quote:Op woensdag 12 maart 2025 15:04 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Vroeger was het geen probleem omdat we toen nog niet de moralistische woke gekte hadden. Dat er nu moeilijk over wordt gedaan is gewoon een tegenreactie.
Bedankt progressieven, jullie hebben zelf de tolerantie om zeep geholpen.
Nee, daar oordeelt de rechter over. Ik geloof niet dat de gemeente Utrecht in een ideologische toetsing voor exploitatievergunningen heeft voorzien.quote:Op woensdag 12 maart 2025 15:08 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Wellicht is dit een hint:
[..]
In die meningen die je hebt ... vervang eens het woord "mannen" met het woord "kleurlingen".quote:Op woensdag 12 maart 2025 13:36 schreef Chivaz het volgende:
[..]
En dan moet je naar een caf waar je niet welkom bent? Officieel mogen ze niet discrimineren maar ik mag toch hopen dat je zelf wel door hebt dat je niet welkom bent in zo’n caf.
zelfs als vrouw krijg ik hier de rillingen van en loop ik er met een gigantische boog omheen. Net zoals women only gym ofzo. Donder op manquote:Op woensdag 12 maart 2025 13:01 schreef Chivaz het volgende:
weigeren niet. Je mag er gerust een kopje koffie drinken (de barbiers die ik ken) als je man/hubbie (quote:Op woensdag 12 maart 2025 13:09 schreef KaheemSaid het volgende:
Er zijn toch ook barber zaken waar ze vrouwen weigeren.
Ze zijn er denk ik wel die dat zouden doen. Misschien filmen voor tiktok.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |