Het is een epos over de mensheid, de bijbel leert het, zou het niet zelf kunnen verzinnen.quote:Op zondag 16 maart 2025 13:02 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Dit is een grappige voorstelling over goed en kwaad. Fantasierijk ook, het lijkt wel een sprookje.
Maar dat epos is zo verschrikkelijk ingekleurd door persoonlijke meningen, cultuur en plaatselijke gewoonten. Inderdaad, net als een sprookje.quote:Op zondag 16 maart 2025 13:05 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Het is een epos over de mensheid, de bijbel leert het, zou het niet zelf kunnen verzinnen.
Zonde is als de boze wolf die door woke een sympathieke remake krijgt (omdat ze er niet vanaf weten te komen).
De mensch in Adam probeert er het beste van te maken maar God blijft ons 'verschonen', hij bedekte ook Adam en Eva na de val, de mens schoof God aan de kant maar God verliet mens nooit.quote:Op zondag 16 maart 2025 13:08 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Maar dat epos is zo verschrikkelijk ingekleurd door persoonlijke meningen, cultuur en plaatselijke gewoonten. Inderdaad, net als een sprookje.
Inhoudelijke argumenten waar?quote:Op zondag 16 maart 2025 12:59 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Inhoudelijk is het zonneklaar dat jouw argumenten slechts persoonlijke meninkjes zijn. Andere meningen fakkel jij bij voorbaat af. Ik zie geen enkele zelfreflectie, geen enkele wil tot dialoog. Dat maakt het allemaal zo dieptreurig.
Ik zou het fijn vinden als jij dit forum niet meer bezoekt. Of vraag ik nu te veel?
Dit is geen goede voorstelling van zaken, want de liefde is al gegeven. Wij moeten er alleen in geloven. God kan ons niet dwingen.quote:Op zondag 16 maart 2025 12:39 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
1. Die liefde is wel degelijk voorwaardelijk, want wie niet gelooft in dat offer zoals jij dat doet, of er geheel niet in gelooft, verdient die liefde en waardigheid niet. Dus hoe dan ook voorwaardelijk: er moet een soort 'geloofsbeslissing' plaatsvinden die stelt of jij als mens liefde verdient of niet.
Nee, maar wij hebben vandaag wel de keuze om niet in dezelfde val als Adam te trappen en God wel te geloven.quote:2. Ik verwerp God niet. Ik verwerp de zeer katholieke leer van de erfzonde en dat baby's al besmet en defect geboren worden. Vreemd ook dat je het over keuzes maken hebt. Adam's keuze was niet die van jou of van mij, wij waren er namelijk niet en hebben die keuze niet gemaakt.
Adam viel omdat Hij niet meer in Gods liefde geloofde. Zodoende worden wij gered door weer wel in Gods liefde te geloven.quote:3. Je maakt een buitengewoon absurde gevolgtrekking. Daden hebben gevolgen. Keuzes hebben gevolgen. Edoch herleid je deze daden en deze keuzes altijd terug tot de daden en keuzes van één persoon, lang geleden. Dat was zijn daad en zijn keuze. Vervolgens stel je, zonder enig bewijs, dat die keus er toe leidt dat IEDEREEN na hem is zoals hij is, vanwege zijn daad en zijn keus, en, nog meer, dat eenieder een 'rebelse natuur' heeft overgeërfd, waardoor zijn keuzes en daden a priori altijd al gedreven zullen zijn door het negatieve.
Daarmee tracht je de idee overeind te houden dat de mensheid an sich 'zondig' is. En daarom is er een 'geloof' nodig, een zeer specifiek geloof, dat weer tot gehoorzaamheid leidt (waardoor die liefde dus VOORWAARDELIJK is) en kennelijk een 'keus' betreft die je zelf niet kunt maken wegens je rebelse natuur.
Kan allemaal, het is alleen volstrekt niet met logische argumentatie onderbouwt. Eerder een zeer krampachtig letterlijk willen lezen van teksten, bezien door de hardnekkige, traditioneel Augustiniaanse lens van volstrekte menselijke verdorvenheid.
Dat is heel mooi, maar al het goede komt van God.quote:4. Iedereen draagt op een of andere wijze ook bij aan het opruimen van die puinhoop die deze wereld is. Praat eens met ouderenverzorgers, pleegouders of dierenartsen, om maar wat te noemen.
Je draagt ook geen verantwoording over andermans daden. Je draagt verantwoording over je eigen daden. Ongeacht de redenen van die daden.quote:5. Rechtvaardig is verantwoording dragen voor jouw daden. Niet die van anderen.
Sorry maar Erasmus was al bezig met scheiding van kerk en staat en dergelijke. Edict van Nantes. Enzovoorts. Dus dit klopt echt niet.quote:6. De Reformatie heeft net als de RKK geprobeerd mensen te knechten. Dat is niet gelukt. Integendeel, de meest seculiere landen nu zijn landen die Luthers of Calvinistisch werden toen. Dat is niet dankzij de Reformatie, dat is dankzij de Verlichting.
Seculiere waarden staan dan ook los van de oerconservatieve waarden van de Reformatoren.
Omdat begrijpend lezen niet je ding is, stel je voortdurend dezelfde vraag. Je zit gevangen in een web van fantasieën en leugens die jezelf hebt gesponnen. Ik zeg het maar even, tegen beter weten in.quote:
Dit is krom redeneren. In de eerste plaats hoef je die rebelse natuur niet de erven. In de tweede plaats, als je die wel erft en je doet er niets mee, heb je niets fouts gedaan. En valt er ook helemaal niets te vergeven. En is er geen Jezus nodig om te redden. Als ik straks moet rijden en ik heb zin in een biertje en geef niet toe aan die zin, en ik drink een glas water, heb ik me uitstekend gedragen.quote:Op zaterdag 15 maart 2025 23:04 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
We erven ook Adams schuld niet, maar Adams rebelse natuur.
De uitdrukking geboren in zonde is hiervan afgeleid:quote:Op zondag 16 maart 2025 14:10 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Dit is krom redeneren. In de eerste plaats hoef je die rebelse natuur niet de erven. In de tweede plaats, als je die wel erft en je doet er niets mee, heb je niets fouts gedaan. En valt er ook helemaal niets te vergeven. En is er geen Jezus nodig om te redden. Als ik straks moet rijden en ik heb zin in een biertje en geef niet toe aan die zin, en ik drink een glas water, heb ik me uitstekend gedragen.
Neemt nog niet weg wat het argument is dat een baby die nog helemaal niets heeft gedaan "in zonde is geboren", waarbij "In zonde geboren zijn" ook nog eens op meerdere manieren uit te leggen is: Of de baby is al zondig of de baby wordt geboren in een zondige omgeving, dat is de aarde, kan ook.
Als je zegt, de baby is al zondig, kun je zeggen, de natuur van de zonde zit in de baby besloten, dan kan dat kloppen, maar ik zie dat niet als argument om het kind hellewaarts te sturen.
Waar slaat dit nou weer op?quote:Op zondag 16 maart 2025 07:55 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Tja, want mensen worden uit apen geboren natuurlijk, dat observeren we elke dag. O nee, wacht, we moeten het nuanceren: mensen en apen worden uit dezelfde niet-menselijke en niet-apelijke voorouders geboren. Ook dat observeren we elke dag. Ga maar naar de dierentuin.
Verder heeft bovenstaande niets te maken met een zondvloed.
En verder zijn de bewijzen dat de wereld in het verleden volledig onder water heeft gestaan aanzienlijk.
Maar je kunt inderdaad beter in onbewezen sprookjes geloven dan in de overleveringen van de mensen die erbij waren.
De vertaling is niet getrouw maar de taal is wel simpeler. Feitquote:Op zondag 16 maart 2025 15:15 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
moet zijn: Alarmonoff vindt NBV een slechtere vertaling.
Dat is persoonlijke smaak.
Er zijn veel zaken die men aanvankelijk als kolder en belachelijk afdeed die later toch bevestigd werden. Iets kolder of belachelijk vinden is daarom geen argument. We zien de gevolgen van wat in het verhaal beschreven staat nog steeds en bepaalde aspecten van het verhaal zijn gaandeweg door de tijd door onderzoek bevestigd.quote:Op zondag 16 maart 2025 03:24 schreef bedachtzaam het volgende:
Ik vind het helemaal geen goede post.
Het is wat mij betreft grote kolder om het verhaal over de zondeval letterlijk te lezen en dat dan ook vervolgens te betrekken op de huidige bevolking die in zonde geboren zou zijn.
Adam en Eva de eerste mensen... echt te belachelijk als dat letterlijk genomen wordt.
Inhoud, Bassie. Dit is geen inhoud.quote:Op zondag 16 maart 2025 14:07 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Omdat begrijpend lezen niet je ding is, stel je voortdurend dezelfde vraag. Je zit gevangen in een web van fantasieën en leugens die jezelf hebt gesponnen. Ik zeg het maar even, tegen beter weten in.
Welke verhalen?quote:Op zondag 16 maart 2025 15:21 schreef Kerelx het volgende:
[..]
Er zijn veel zaken die men aanvankelijk als kolder en belachelijk afdeed die later toch bevestigd werden. Iets kolder of belachelijk vinden is daarom geen argument. We zien de gevolgen van wat in het verhaal beschreven staat nog steeds en bepaalde aspecten van het verhaal zijn gaandeweg door de tijd door onderzoek bevestigd.
Dat dacht men over wel meer verhalen in de Bijbel die men aanvankelijk belachelijk vond, maar later toch door wetenschap bevestigd zijn. Dus die houding van het is onzin en belachelijk vind ik niet overtuigend of rationeel. Die houding zie je overigens ook bij nieuwe wetenschappelijke hypothesen die men aanvankelijk als belachelijk afdoet, maar later toch voor paradigmaverschuivingen zorgen.
Prometheus & Bobquote:Op zondag 16 maart 2025 15:29 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Als Adam en Eva niet de eerste mensen zijn, wie dan wel?
Enjoy!quote:Op zondag 16 maart 2025 15:20 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
De vertaling is niet getrouw maar de taal is wel simpeler. Feit
Nbv=nieuwste bijbel vervalsing
Niv=non-inspired version
quote:Op zondag 16 maart 2025 15:29 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Als Adam en Eva niet de eerste mensen zijn, wie dan wel?
De eerste mens leefde miljoenen jaren voor jouw afgod volgens de adventsleer de aarde geschapen heeft op aarde.quote:Op zondag 16 maart 2025 16:32 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Compleet verzonnen dit. Deze wezens bestaan alleen in de fantasie van de makers.
De gekozen naam Lucy voor de paar restanten van een oermens is ook niet toevallig.quote:Op zondag 16 maart 2025 16:32 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Compleet verzonnen dit. Deze wezens bestaan alleen in de fantasie van de makers.
We moeten maar geloven dat dit:quote:Op zondag 16 maart 2025 16:32 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |