Ik moet het toch op 1 of andere manier proberen te verwoorden, ik kan ook gewoon posten met een lege post , begrijp je t dan beter? Of? De term God is ook gewoon buitenproportioneel uit verband getrokken, die gebruik ik liever niet.quote:Op maandag 10 maart 2025 18:31 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Dit zijn toch al allemaal voorwaarden waaraan God zou moeten voldoen? God is alles. God is niets. God is het leven. God zorgt voor leven. God is schoonheid geopenbaard in het minutieuze. En eerder zei je; God is licht.
Dat zijn allemaal voorwaarden.
Met de voorwaarden die jij aan God stelt vallen er heel wat bijbelse voorwaarden voor wat God, God maakt weg. Er is nog maar een aftreksel over. Het is een persoonlijk gemaakt godje. Op
Deze reactie slaat de spijker op zijn kop. Je hoeft geen heel epistel te schrijven om naar de waarheid te verwijzenquote:Op maandag 10 maart 2025 18:33 schreef Mijk het volgende:
[..]
Ik moet het toch op 1 of andere manier proberen te verwoorden, ik kan ook gewoon posten met een lege post , begrijp je t dan beter? Of? De term God is ook gewoon buitenproportioneel uit verband getrokken, die gebruik ik liever niet.
Ben jij je bewust van wat je leest nu hier? deze zin?
Bestaat bewustzijn ansich?
Ben je je bewust van jezelf?
dát bewustzijn, is het.
Als jij dit "persoon" zo goed kent, waarom weet je het dan niet? Je hebt hem zelf verzonnen met je knappe hersenen, dan weet je alles over hem.quote:
Ik snap je helemaal. Maar op 1 of andere manier lijkt het erop je de bijbelse God erbij wilt betrekken. Tenminste het lijkt erop dat je die in dit godsbeeld probeert te proppen. Mijn inziens is de bijbelse God te complex daarvoor.quote:Op maandag 10 maart 2025 18:33 schreef Mijk het volgende:
[..]
Ik moet het toch op 1 of andere manier proberen te verwoorden, ik kan ook gewoon posten met een lege post , begrijp je t dan beter? Of? De term God is ook gewoon buitenproportioneel uit verband getrokken, die gebruik ik liever niet.
Ben jij je bewust van wat je leest nu hier? deze zin?
Bestaat bewustzijn ansich?
Ben je je bewust van jezelf?
dát bewustzijn, is het.
Wie Jezus heeft gezien heeft de vader gezien.quote:Op maandag 10 maart 2025 20:12 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Als jij dit "persoon" zo goed kent, waarom weet je het dan niet? Je hebt hem zelf verzonnen met je knappe hersenen, dan weet je alles over hem.
Maar Jezus is dood dus wie je dan 'gezien' hebt, is een raadsel. Was het niet gewoon een stemmetje in je hoofd, hetgeeen een vorm van zelfreflectie of innerlijke spraak is? Dit houdt in dat je een geweten of moreel kompas hebt die jezelf hebt gecreëerd. Dit is natuurlijk geweldig.quote:Op maandag 10 maart 2025 20:50 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Wie Jezus heeft gezien heeft de vader gezien.
Is het je wel eens opgevallen dat er in Mattheus 22 :32 staat:quote:Op maandag 10 maart 2025 15:05 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
En is een persoon. Hij is.
Exo 3:14 KJV And God said unto Moses, I AM THAT I AM: and he said, Thus shalt thou say unto the children of Israel, I AM hath sent me unto you.
Joh 8:58 KJV Jesus said unto them, Verily, verily, I say unto you, Before Abraham was, I am.
Mar 13:6 KJV For many shall come in my name, saying, I am Christ (Christ staat niet in de grondtekst); and shall deceive many.
I am in het Grieks: ego eimi
Waar ik zelf een beetje mee zit, is dat je als baby al "met zonde" wordt geboren. Dat is wat er dus verteld wordt. Dus voordat je ook nog maar één stap hebt gezet, nog maar één brabbel hebt geuit, nog maar één slok moedermelk hebt gehad, ben je al voorbeschikt voor de hel en rust op je de verplichting dat je in Jezus moet geloven. En verdorie, je zou maar als homo worden geboren, dan ben je helemaal klaar.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 06:10 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Maar Jezus is dood dus wie je dan 'gezien' hebt, is een raadsel. Was het niet gewoon een stemmetje in je hoofd, hetgeeen een vorm van zelfreflectie of innerlijke spraak is? Dit houdt in dat je een geweten of moreel kompas hebt die jezelf hebt gecreëerd. Dit is natuurlijk geweldig.
Apofenie is vaak terug te voeren op basale psychologische denkfouten.
Zo werkt dat niet denk ik. Wat me wel opvalt dat alleen die drie mensen worden genoemd. En de rest dan?quote:Op dinsdag 11 maart 2025 08:26 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Is het je wel eens opgevallen dat er in Mattheus 22 :32 staat:
Ik ben de God van Abraham, en de God van Isaak, en de God van Jakob.
En niet: ik ben de God van Abraham, Isaak en Jacob?
Het gaat hier om 3 Goden. Iedereen heeft een persoonlijke God.
Voorbeschikking betekent dat streven naar een 'zinvol' leven geen zin heeft omdat alles wat je doet op grond van een innerlijk moreel kompas nutteloos is. Alles is immers voor je uitgestippeld, je noodlot staat al vast. Een afschuwelijke gedachte.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 08:29 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Waar ik zelf een beetje mee zit, is dat je als baby al "met zonde" wordt geboren. Dat is wat er dus verteld wordt. Dus voordat je ook nog maar één stap hebt gezet, nog maar één brabbel hebt geuit, nog maar één slok moedermelk hebt gehad, ben je al voorbeschikt voor de hel en rust op je de verplichting dat je in Jezus moet geloven. En verdorie, je zou maar als homo worden geboren, dan ben je helemaal klaar.
Kijk, als je na een leven vol leugens hulp nodig hebt, dat snap ik, maar dat je als baby al de verplichting krijgt om te geloven, daar heb ik moeite mee. Of er moet iets bestaan als reïncarnatie.
Voorbeschikking is een vondst van een bepaalde kerk. Het is trouwens ook een filosofisch vraagstuk. Alles wat in het verleden is gebeurd, is nooit meer terug te draaien. Ik tik dit nu, en wat ik nu doe is over een ondeelbare seconde niet meer terug te draaien. Als ik in de toekomst kan kijken naar een dag verder, staat al vast wat ik deze dag doe. Morgen is het definitief. Dat in de toekomst kijken mogelijk is, weet ik. Dus hoe zit je dan met je vrijheid binnen dit kader. Ja, je hebt wel vrijheid, maar het handelen binnen die vrijheid staat vooraf al vast.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 09:17 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Voorbeschikking betekent dat streven naar een 'zinvol' leven geen zin heeft omdat alles wat je doet op grond van een innerlijk moreel kompas nutteloos is. Alles is immers voor je uitgestippeld, je noodlot staat al vast. Een afschuwelijke gedachte.
Maar gelukkig is een gedachte vaak niet anders dan een mening en berust het niet op feiten.
Dit zijn natuurlijk de bekende veronderstelde aartsvaders die wel vaker in één adem genoemd worden.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 08:30 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Zo werkt dat niet denk ik. Wat me wel opvalt dat alleen die drie mensen worden genoemd. En de rest dan?
Je kan jezelf afvragen waarom kinderen überhaupt hier geboren worden. Als ze zonder zonden geboren worden, dan zouden ze in de hemel geboren worden. Waarom treft hen (ons, want we waren eens ook baby's) hetzelfde lot als Adam en Eva, de gevolgen van hun daad, waarbij we verwijderd zijn van die paradijselijke staat en opgroeien en geneigd zijn tot zonden, goed en kwaad, alsof het inherent is aan ons aard (wat je vanaf geboorte meekrijgt)? Ik bedoel dit dus filosofisch, als een vraag en iets om over na te denken, en beweer niks.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 08:29 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Waar ik zelf een beetje mee zit, is dat je als baby al "met zonde" wordt geboren. Dat is wat er dus verteld wordt.
Ja, zo denk ik ook. Dit geeft een goede basis voor de reïncarnatietheorie, waar ik ook van uitga. Als je van de bijbel uitgaat, kom je niet verder dan de erfzonde. En dat is onrechtvaardig. Op aarde geboren worden is het gevolg van iets wat jezelf hebt gedaan en dan is het in zonde geboren zijn wel goed te beredeneren. In feite zit er veel meer waarheid achter de waarheid en is de bijbel niet het enige. Door de bijbel te combineren met spiritisme en dingen die we zelf kunnen meten in onze wereld (lees wetenschap) kom je tot de meest kromme dingen.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 11:19 schreef Kerelx het volgende:
[..]
Je kan jezelf afvragen waarom kinderen überhaupt hier geboren worden. Als ze zonder zonden geboren worden, dan zouden ze in de hemel geboren worden. Waarom treft hen (ons, want we waren eens ook baby's) hetzelfde lot als Adam en Eva, de gevolgen van hun daad, waarbij we verwijderd zijn van die paradijselijke staat en opgroeien en geneigd zijn tot zonden, goed en kwaad, alsof het inherent is aan ons aard (wat je vanaf geboorte meekrijgt)? Ik bedoel dit dus filosofisch, als een vraag en iets om over na te denken, en beweer niks.
Die hele Epistels zijn om uit te leggen hoe dit symbolisch bedoeld werd in élke religie, buiten dat bestaat er niets idd, want dat is the infinity, de nothing, the All. En hoe daar dan te geraken he, want daar zijn wél methodieken voor nodig omdat je anders gevangen zit in je ego. Forever, zonder dat je het doorhebt.quote:Op maandag 10 maart 2025 19:48 schreef Bill_Hillie het volgende:
[..]
Deze reactie slaat de spijker op zijn kop. Je hoeft geen heel epistel te schrijven om naar de waarheid te verwijzen![]()
God is ook maar een woord natuurlijk en in woorden zit de waarheid niet, maar ze verwijzen er slechts naar...zoals meneer Tolle het ongeveer al eens mooi formuleerde.
Zo complex wordt deze gemaakt ja, maar slaat op ditzelfde. Maargoed, als je liever wacht op een 2nd coming met een pegasus uit de hemel, terwijl deze nu al haalbaar is (hemel (nirvana)), dan wacht je tot je dood op iets wat nu al beschikbaar is. Da's zonde. Dat is waarom ik hier meedoe in discussie.quote:Op maandag 10 maart 2025 20:37 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Ik snap je helemaal. Maar op 1 of andere manier lijkt het erop je de bijbelse God erbij wilt betrekken. Tenminste het lijkt erop dat je die in dit godsbeeld probeert te proppen. Mijn inziens is de bijbelse God te complex daarvoor.
Ik vraag me vooral af waar het begrip liefde is gebleven in het god= "het allesomvattende bewustzijn". Dat is denk ik het grootste gemis aan dit versimpelde beeld.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 12:17 schreef Mijk het volgende:
[..]
Die hele Epistels zijn om uit te leggen hoe dit symbolisch bedoeld werd in élke religie, buiten dat bestaat er niets idd, want dat is the infinity, de nothing, the All. En hoe daar dan te geraken he, want daar zijn wél methodieken voor nodig omdat je anders gevangen zit in je ego. Forever, zonder dat je het doorhebt.
[..]
Zo complex wordt deze gemaakt ja, maar slaat op ditzelfde. Maargoed, als je liever wacht op een 2nd coming met een pegasus uit de hemel, terwijl deze nu al haalbaar is (hemel (nirvana)), dan wacht je tot je dood op iets wat nu al beschikbaar is. Da's zonde. Dat is waarom ik hier meedoe in discussie.
Dat laatste wat je zegt ,is wat het is.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 12:26 schreef Panterjong het volgende:
Hoe ervaar jij dit Nirwana. Of hoe denk jij dat te halen.
Tevreden zijn in het hier en nu is voor mij van belang. Meestal lukt dat. Meer heeft een mens niet nodig.
Natuurlijk worden kinderen geboren op aarde en niet in de hemel want de hemel bestaat immers niet. Het is een mentaal construct, gevormd door menselijke cultuur, religie en psychologie. Ik heb altijd het idee van een transcendente, paradijselijke plek na de dood merkwaardig gevonden. Het komt in veel religies en tradities voor, vaak als beloning voor een deugdzaam leven. Dit lijkt voort te komen uit diepgewortelde menselijke verlangens naar rechtvaardigheid, troost en voortbestaan na de dood. Het is een treurig misverstand dat mensen niet willen geloven in een Nietsnamaals, d.w.z. dat er na de dood niets meer is en dat je als aardse sterveling spoedig zal zijn gewist uit het collectieve geheugen van de mensheid.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 11:19 schreef Kerelx het volgende:
[..]
Je kan jezelf afvragen waarom kinderen überhaupt hier geboren worden. Als ze zonder zonden geboren worden, dan zouden ze in de hemel geboren worden. Waarom treft hen (ons, want we waren eens ook baby's) hetzelfde lot als Adam en Eva, de gevolgen van hun daad, waarbij we verwijderd zijn van die paradijselijke staat en opgroeien en geneigd zijn tot zonden, goed en kwaad, alsof het inherent is aan ons aard (wat je vanaf geboorte meekrijgt)? Ik bedoel dit dus filosofisch, als een vraag en iets om over na te denken, en beweer niks.
Om tevreden te zijn blijf ik dromen hoor. Een vakantie in het vooruitzicht, de aanschaf van een plaat die binnenkort uitkomt, het uitspelen van Baldurs Gate 3 zonder leuke karakters te verliezen, m'n dochter die haar ptsd overwint of er iig beter mee leert leven.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 12:28 schreef Mijk het volgende:
[..]
Dat laatste wat je zegt ,is wat het is.
Daarom heb ik het over "desirelesness".
Ego-ing = Wanting. dát moet eruit. Precies wat je in je laatste zin (wat ik hier quote) zegt. T lijkt erop dat we nu ergens komen.
Voorbeeld?quote:Op dinsdag 11 maart 2025 12:28 schreef Mijk het volgende:
[..]
Dat laatste wat je zegt ,is wat het is.
Daarom heb ik het over "desirelesness".
Ego-ing = Wanting. dát moet eruit. Precies wat je in je laatste zin (wat ik hier quote) zegt. T lijkt erop dat we nu ergens komen.
Nou, bedankt voor je bevestiging, die komt vanuit behoorlijk onverwachte hoek.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 12:55 schreef Alarmonoff het volgende:
In de bijbel staan twee gevallen beschreven, bij de een gaat het er niet uit,
Wat heb ik zelf zoal gedaan waardoor ik op aarde geboren ben?quote:Op dinsdag 11 maart 2025 11:24 schreef Vincent_student het volgende:
Op aarde geboren worden is het gevolg van iets wat jezelf hebt gedaan en dan is het in zonde geboren zijn wel goed te beredeneren.
Daarom denk ik dat het werk van Jezus Christus uiteindelijk voor alle mensen zal gelden, we hebben niks zelf gedaan om 'in' zondige Adam geboren te worden en Jezus kwam met het doel om het gevolg van Adam ongedaan te maken, daarom wordt hij de laatste Adam genoemd.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 13:06 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Wat heb ik zelf zoal gedaan waardoor ik op aarde geboren ben?
Uit de context komt kameel door het oog van de naald vandaan.quote:Op dinsdag 11 maart 2025 13:02 schreef Mijk het volgende:
[..]
Nou, bedankt voor je bevestiging, die komt vanuit behoorlijk onverwachte hoek.
Jaag geen aardse schatten na, bijv.
Dit resoneert 100 met non-attachment. Zowel jouw voorbeeld, als de mijne.
Ja wat heeft dat te maken met wat we hier benoemen?quote:Op dinsdag 11 maart 2025 13:17 schreef Alarmonoff het volgende:
[..
Uit de context komt kameel door het oog van de naald vandaan.
Klopt, spirituele schatten.quote:Jaag geen aardse schatten na maar jaag na, verzamel hemelse schatten staat er
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |