abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216971277
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2025 11:16 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
en trump doet heel kalm aan tot de Russen heel Oekraine hebben en dan gaat Putin door naar Estonia en Moldova
Want het lukt Poetin inderdaad al 3 jaar om steeds meer van Oekraïne in te nemen?

Het front is in 2 jaar tijd amper verschoven.
pi_216971278
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2025 11:15 schreef Chadi het volgende:

[..]
En 350 verschillende systemen geloof ik wat allemaal niet op elkaar past. Als ik het goed begrepen had op BNR
Niet alles hoeft op elkaar te passen om samen te kunnen werken. En de dingen die moeten samen werken doen dat ook. Maar minder varianten is wel goedkoper en praktischer. Wat dreigender is dat soms voor samenwerking de Amerikanen onmisbaar zijn.
pi_216971286
quote:

[..]
En 350 verschillende systemen geloof ik wat allemaal niet op elkaar past. Als ik het goed begrepen had op BNR
Dat maakt niets uit zo lang het maar gecoördineerd kan worden zoals nu bij de NAVO het geval is
pi_216971288
Congo is het meest grondstof rijke land ter wereld.

twitter
  Overall beste user 2022 zaterdag 8 maart 2025 @ 11:21:08 #180
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_216971293
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 maart 2025 10:51 schreef HiZ het volgende:

[..]
Je wilt de hele EU als EU kunnen verdedigen tegen de Russen. En dat kunnen we niet omdat alle centrale functies Amerikaans zijn. Daarnaast zijn we gewoon niet gevechtsklaar. 800 miljard is wat de Amerikanen elk jaar uitgeven. Dit bedrag is voor een meerjarig plan.
Dat zegt toch minder dan je denkt. De VS heeft geen vijanden naast zich want ze zitten op een afgelegen continent. Maar dat betekent ook dat dan wel wat nodig hebt om je leger overal in te kunnen zetten. In Europa is zo'n enorme logistiek apparaat veel minder noodzakelijk. Wij kunnen voertuigen gewoon op treinwagons zetten en ze zo van Rotterdam naar Roemenië brengen als het moet. Dat is een stuk goedkoper dan via de lucht. We hebben om die reden ook veel minder behoefte aan bases overal te wereld zoals de VS, 11 vliegdekschepen met elk 100 F-35C's en 15 Amphibious Assault Ships met elk 6-20 F-36B's en/of Osprey's en helikopters aan boord.
We hebben ook geen honderden C-5's en C-17's nodig. Dat scheelt heel wat geld.
Je moet kijken naar de slagkracht die je beschikbaar hebt, en hoe snel je die op een slagveld kunt krijgen. En geloof het of niet: Als Europa voor de USAF het luchtruim sluit hebben ze wel ineens een probleem.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_216971316
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2025 11:15 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Dat laatste begrijp ik wel en waarom zouden we ook? Maar het volgt toch allemaal een grote lijn? Trump is helemaal niet geïnteresseerd in oorlog en zeker niet een waarin hij on/of Amerika niks te winnen heeft. Dat vinden we in Europa verschrikkelijk maar waarom hebben wij zelf niet de rol van de Amerikanen overgenomen? Obama had al bijzonder weinig interesse in Oekraïne en toen wisten we al dat we het vroeg of laat zelf op konden gaan lossen.
Kunnen we heel boos naar Amerika en Trump gaan wijzen maar zelf hebben we ook nog wel wat aan onszelf, als Europa in relatie tot Oekraïne, te danken hoor.
Neemt niet weg dat een eind aan de oorlog op Russische termen levensgevaarlijk is voor Europa. Dat het letterlijk in ons belang is dat de Oekraïners kunnen door vechten. Ons daarvoor laten betalen is niet het probleem. Onze belangen actief schaden door geen informatie meer ter beschikking te stellen is een vijandige daad. Want het belemmert ons óók in de opbouw van een effectieve defensie tegen de Russische aggressor. Als Europeaan is er op dat punt geen neutraliteit mogelijk. Je bent ofwel voor Europa of ertegen.
pi_216971345
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2025 11:21 schreef Ulx het volgende:

[..]
Dat zegt toch minder dan je denkt. De VS heeft geen vijanden naast zich want ze zitten op een afgelegen continent. Maar dat betekent ook dat dan wel wat nodig hebt om je leger overal in te kunnen zetten. In Europa is zo'n enorme logistiek apparaat veel minder noodzakelijk. Wij kunnen voertuigen gewoon op treinwagons zetten en ze zo van Rotterdam naar Roemenië brengen als het moet. Dat is een stuk goedkoper dan via de lucht. We hebben om die reden ook veel minder behoefte aan bases overal te wereld zoals de VS, 11 vliegdekschepen met elk 100 F-35C's en 15 Amphibious Assault Ships met elk 6-20 F-36B's en/of Osprey's en helikopters aan boord.
We hebben ook geen honderden C-5's en C-17's nodig. Dat scheelt heel wat geld.
Je moet kijken naar de slagkracht die je beschikbaar hebt, en hoe snel je die op een slagveld kunt krijgen. En geloof het of niet: Als Europa voor de USAF het luchtruim sluit hebben ze wel ineens een probleem.
In een andere reactie geef ik al aan dat het absurd is om te denken dat wij onze eigen logistiek niet kunnen organiseren zonder de Amerikanen. Maar het wordt wel duidelijk ondertussen dat het model waarbinnen wij sommige systemen hebben gekocht je wel een beetje kunt twijfelen of ze van ons zijn of van de VS.
  Overall beste user 2022 zaterdag 8 maart 2025 @ 11:28:09 #183
3928 Ulx
pi_216971351
quote:

[..]
Onzin. Niet alles is uitwisselbaar, maar heel veel is gewoon NAVO standaard. En zolang je geen eenheden uit verschillende landen door elkaar gaat husselen is er niets aan de hand. Dat probleem was tijdens de Tweede Wereldoorlog groter.
De VS gebruikt ook heel erg veel Europees materiaal. Hun Abrams heeft gewoon een Leo2 A4 kanon. Wel uiteraard met een Amerikaanse aanduiding want die gaan natuurlijk niet zeggen dat ze dat zo is, maar het is gewoon een Rheinmetall kanon. Hun M249 machinegeweer is gewoon een Belgische FN Minimi. Zo kun je doorgaan.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
  Overall beste user 2022 zaterdag 8 maart 2025 @ 11:29:53 #184
3928 Ulx
pi_216971363
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2025 11:15 schreef Vliegbaard het volgende:

Trump is helemaal niet geïnteresseerd in oorlog
Groenland, Canada, Mexico en Panama denken daar anders over.
  zaterdag 8 maart 2025 @ 11:30:00 #185
201761 phpmystyle
De weg vooruit is de weg terug
pi_216971365
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2025 11:16 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
en trump doet heel kalm aan tot de Russen heel Oekraine hebben en dan gaat Putin door naar Estonia en Moldova
Dat zou kunnen. Maar dan houdt het wel op.
Verder dan dat kan hij en wil hij niet komen.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_216971376
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2025 11:23 schreef HiZ het volgende:

[..]
Neemt niet weg dat een eind aan de oorlog op Russische termen levensgevaarlijk is voor Europa. Dat het letterlijk in ons belang is dat de Oekraïners kunnen door vechten. Ons daarvoor laten betalen is niet het probleem. Onze belangen actief schaden door geen informatie meer ter beschikking te stellen is een vijandige daad. Want het belemmert ons óók in de opbouw van een effectieve defensie tegen de Russische aggressor. Als Europeaan is er op dat punt geen neutraliteit mogelijk. Je bent ofwel voor Europa of ertegen.
Wat ik een beetje duidelijk probeer te maken. We kunnen nu met een vingertje naar Ome Amerika gaan wijzen maar dat heeft geen enkel nut. Feit is dat we ons als Europa in slaap hebben latten sussen door een oude seniel waarvan we logischerwijs konden inschatten dat deze op termijn vervangen zou worden voor een oranje clown. We wisten ook al dat die oranje clown een stuk minder ophad met Europa en veel meer naar de belangen van Amerika kijkt. In die drie jaar dat deze oorlog nu duurt zijn we eigenlijk tot aan de verkiezing van Trump weinig opgeschoten en hebben we zitten wachten tot het onvermijdelijke zou gebeuren.

Het feit dat wij in Europa zoveel bezig zijn met een Amerikaanse clown zegt wat dat betreft genoeg. Wij zijn tot veel meer in staat dan Amerika en Rusland samen. Wij zijn tot veel meer in staat als we onze belangen en samenwerkingen gewoon op orde brengen. Maar we vonden het allemaal wel prima zo en nu vinden we het niet leuk dat een ander voor ons de beslissing gaat maken. Dat hadden we vooraf al in kunnen schatten en al voor de Speciale Militaire Operatie op orde kunnen brengen maar dat hebben we niet gedaan.
  Moderator zaterdag 8 maart 2025 @ 11:31:07 #187
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_216971379
quote:

[..]
Dat valt allemaal wel mee

Daar is stanag voor bedacht
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_216971392
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2025 11:16 schreef HiZ het volgende:

[..]
We starten niet vanaf nul. Er zijn Europese alternatieven voor veel dingen die de Amerikanen doen. Daarmee zijn alleen wapensystemen die te geïntegreerd zijn met Amerikaanse systemen een probleem dat we over een langere termijn moeten uitfaseren. (Patriots, F-35). Maar het idee dat we voor het acute probleem van logistiek geen oplossing hebben is te gek voor woorden.

Het zal wel een paar indringende sessies in Brussel vergen voordat we het grootste deel van die 800 miljard richting Europese producten gaat. Maar de mensen die dat hebben besloten weten dat ze geen 10 jaar kunnen zitten praten.
Je hebt dus geen bronnen. Tja...
  Overall beste user 2022 zaterdag 8 maart 2025 @ 11:35:18 #189
3928 Ulx
pi_216971420
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2025 11:27 schreef HiZ het volgende:

[..]
In een andere reactie geef ik al aan dat het absurd is om te denken dat wij onze eigen logistiek niet kunnen organiseren zonder de Amerikanen. Maar het wordt wel duidelijk ondertussen dat het model waarbinnen wij sommige systemen hebben gekocht je wel een beetje kunt twijfelen of ze van ons zijn of van de VS.
Het enige is een gedeelte van de luchtverdediging en wat vliegtuigen. En zelfs daar kan de VS weinig tegen doen behalve stoppen met leveren van onderdelen en/of munitie. Maar dat heb je met alle wapens die je niet binnen de landsgrenzen maakt.
  zaterdag 8 maart 2025 @ 11:36:19 #190
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_216971429
quote:
7s.gif Op zaterdag 8 maart 2025 11:30 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Dat zou kunnen. Maar dan houdt het wel op.
Verder dan dat kan hij en wil hij niet komen.
Putin die houd niet op, een oorlogseconomie kun je niet stoppen , anders dan met gigantische werkloosheid en onrust
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zaterdag 8 maart 2025 @ 11:37:20 #191
201761 phpmystyle
De weg vooruit is de weg terug
pi_216971439
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2025 11:36 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Putin die houd niet op, een oorlogseconomie kun je niet stoppen , anders dan met gigantische werkloosheid en onrust
Er is ook niet een echte oorlogseconomie. De overheid doet wel meer bestellingen dan voorheen en daarom drukt zij de rente. Maar het is niet zo a la wo2 dat bijna iedereen wel iets doet voor de grote vaderlandse oorlog.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  Overall beste user 2022 zaterdag 8 maart 2025 @ 11:39:50 #192
3928 Ulx
pi_216971459
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2025 11:30 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Wat ik een beetje duidelijk probeer te maken. We kunnen nu met een vingertje naar Ome Amerika gaan wijzen maar dat heeft geen enkel nut. Feit is dat we ons als Europa in slaap hebben latten sussen door een oude seniel waarvan we logischerwijs konden inschatten dat deze op termijn vervangen zou worden voor een oranje clown. We wisten ook al dat die oranje clown een stuk minder ophad met Europa en veel meer naar de belangen van Amerika kijkt. In die drie jaar dat deze oorlog nu duurt zijn we eigenlijk tot aan de verkiezing van Trump weinig opgeschoten en hebben we zitten wachten tot het onvermijdelijke zou gebeuren.

Het feit dat wij in Europa zoveel bezig zijn met een Amerikaanse clown zegt wat dat betreft genoeg. Wij zijn tot veel meer in staat dan Amerika en Rusland samen. Wij zijn tot veel meer in staat als we onze belangen en samenwerkingen gewoon op orde brengen. Maar we vonden het allemaal wel prima zo en nu vinden we het niet leuk dat een ander voor ons de beslissing gaat maken. Dat hadden we vooraf al in kunnen schatten en al voor de Speciale Militaire Operatie op orde kunnen brengen maar dat hebben we niet gedaan.
Speelt al veel en veel langer: De VS wilde dat we hun konden helpen met zandbakoorlogen. Die verkochten dat vanaf de jaren negentig met het "dan kan je leger kleiner worden, en wij houden onze bases in Europa wel aan, dus maak je geen zorgen...." Het Dividend van de Vrede is een in de VS bedachte term.
  Overall beste user 2022 zaterdag 8 maart 2025 @ 11:48:28 #193
3928 Ulx
pi_216971532
quote:
7s.gif Op zaterdag 8 maart 2025 11:37 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Er is ook niet een echte oorlogseconomie. De overheid doet wel meer bestellingen dan voorheen en daarom drukt zij de rente. Maar het is niet zo a la wo2 dat bijna iedereen wel iets doet voor de grote vaderlandse oorlog.
De SMO is een plundertocht.. Als ze geen graan en grondstoffen kunnen roven uit Oekraïne gaat het net zo hard mis. Dus ze moeten wel doorgaan.
pi_216971542
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2025 11:30 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

En wat helpt dit ons vandaag? Gaan we bijeenkomsten houden waar oud-regeringsleiders met een puntmuts op hun fouten moeten opbiechten? Of gaan we doen wat we moeten doen?

Waarbij ik een voorkeur heb voor het laatste eerst. En dat begint met het internaliseren dat NATO op sterven ligt en dat er in het Witte Huis een vijand zit. (Want iemand die zijn veiligheidsdiensten opdrachten geeft die ons schaden)
pi_216971543
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2025 11:39 schreef Ulx het volgende:

[..]
Speelt al veel en veel langer: De VS wilde dat we hun konden helpen met zandbakoorlogen. Die verkochten dat vanaf de jaren negentig met het "dan kan je leger kleiner worden, en wij houden onze bases in Europa wel aan, dus maak je geen zorgen...." Het Dividend van de Vrede is een in de VS bedachte term.
Natuurlijk speelt dat al veel langer maar we hebben het hier niet over die zandbakoorlogen maar over Oekraïne.
En natuurlijk is er een onderliggend probleem. Maar feit blijft dat we vanaf 2014 al het belang van de Amerikanen in Oekraïne kenden, Obama had helemaal geen interesse in Oekraïne en in een oorlog daar.
We wisten ook dat Trump voor een tweede termijn zou gaan en hoe hij tegen de invasie aan keek.
Als wij als Europa vinden dat de oorlog in onze achtertuin gevoerd wordt, waarom hebben we ons daar niet wat actiever voor ingezet?
pi_216971544
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 maart 2025 10:29 schreef Hyperdude het volgende:
Stukje vertaalde speech van Tusk eerder deze week. Al behandeld?

Polish prime minister Tusk gave a speech in parliament today.
Some excerpts and commentary translated by google:

“Today, the situation of Poland, objectively, and the situation of Ukraine above all, is more difficult than a few months ago and we have to deal with this fact"
“We are dealing with a deep correction" of US policy towards the war in Ukraine. "We cannot be offended by reality" - he said; as he emphasized, "a clear assessment of the situation" is crucial so that "Poland can actively participate in this"

The Prime Minister said he could cut off speculation about whether Poland would send troops to Ukraine as part of some contingent. "There are no such expectations,"
Intelligence from EU countries and Ukraine indicates that Russia is preparing for a full-scale war within 3-4 years.
We will try to have a model ready by the end of this year, so that every adult man in Poland will be trained in case of war so that this reserve is really comparable and adequate to possible threats"
We are seriously talking with the French about the idea of a nuclear umbrella. It's time to look more boldly at the latest battlefield technologies. Conventional means are no longer enough," he said. "We have to reach for the most modern solutions related to nuclear weapons and the most modern conventional weapons" As he added, Poles will not accept the philosophy that we are "completely powerless and helpless if President Trump decides to correct his policy".
"500 million Europeans are begging 300 million Americans to protect us from 140 million Russians who have not been able to cope with 40 million Ukrainians for 3 years. There is no reason (...) for Europe as a whole to have any complexes towards Russia" - emphasized the prime minister.
Defense expenditures should be removed from the traditional rules of budget discipline and such a decision has been made on this issue" - assured Tusk. The leaders of the 27 EU Member States gave the green light to a plan to re-equip Europe at Thursday's summit in Brussels, including a ¤150 billion loan package and an increase in defence spending beyond EU budgetary discipline. Member States, with the exception of Hungary, have also adopted provisions of support for Ukraine.

Dikgedrukt vind ik wel een mooie observatie.
Ik vind dit erg interessant;

Intelligence from EU countries and Ukraine indicates that Russia is preparing for a full-scale war within 3-4 years..

Ook juist dat Trump bewust dus geen inlichtingen meer wil over Rusland, puur om zijn kop in het zand te kunnen te kunnen steken. Cruciale basissen sluiten zoals op de zwarte zee in Griekenland etc.
pi_216971562
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 maart 2025 11:10 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
De provincie "Overijssel" komt ook weer met stoere commentaar, en waarvan een kwart van de bevolking ook nog Russisch is.
  zaterdag 8 maart 2025 @ 11:53:17 #198
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_216971583
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2025 11:49 schreef Korenfok het volgende:

[..]
Ik vind dit erg interessant;

Intelligence from EU countries and Ukraine indicates that Russia is preparing for a full-scale war within 3-4 years..

Ook juist dat Trump bewust dus geen inlichtingen meer wil over Rusland, puur om zijn kop in het zand te kunnen te kunnen steken. Cruciale basissen sluiten zoals op de zwarte zee in Griekenland etc.
Griekenland ligt niet ad Zwarte Zee.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  Moderator zaterdag 8 maart 2025 @ 11:53:22 #199
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_216971584
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2025 11:51 schreef Idisrom het volgende:

[..]
De provincie "Overijssel" komt ook weer met stoere commentaar, en waarvan een kwart van de bevolking ook nog Russisch is.
Overijssel is voor een kwart Russisch :?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_216971586
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 maart 2025 11:32 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Je hebt dus geen bronnen. Tja...
Leuk argument. Vooral van iemand die het cijfer 10 uit de lucht plukt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')