We hebben het over de recente geschiedenis. Dat lijkt mij duidelijk.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 10:05 schreef over_hedge het volgende:
[..]
China was gewoon een bondgenoot in ww2 hoor.

quote:Op vrijdag 7 maart 2025 10:08 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
We hebben het over de recente geschiedenis. Dat lijkt mij duidelijk.
 Nog nooit moet ik lezen als recente geschiedenis? Apart.
 Nog nooit moet ik lezen als recente geschiedenis? Apart.

Tja, juist omdat het imo zo overduidelijk is allemaal, valt er in wezen ook niet zo veel (meer) over te zeggen tegenover mensen zoals jij...quote:Op vrijdag 7 maart 2025 10:07 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Voor iemand die zo overtuigd is van je gelijk heb je inhoudelijk erg weinig.

Je kan niet als Europa Oekraïne blijven steunen als dat feitelijk betekent dat vrede dan niet mogelijk is, zonder dat je de Navo opblaast.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 10:06 schreef zuchtje het volgende:
[..]
Naar mijn idee doen ze dat ook. Trump is onbetrouwbaar, heeft meerdere keren laten merken dat het niks om Europa, of onze lange samenwerking geeft, en lijkt op de hand van onze vijand te zijn. Dan is het best slim om te kijken hoe we zelf onze defensiezaakjes kunnen regelen, en Oekraine te steunen. Ook al is dat tegen het zere been van die clown.

Ik herhaalde letterlijk wat geschreven werd als argument. Dus je richt je nu tot de verkeerde.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 10:09 schreef over_hedge het volgende:
[..]Nog nooit moet ik lezen als recente geschiedenis? Apart.

Wie zegt dat?quote:Op vrijdag 7 maart 2025 10:11 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Je kan niet als Europa Oekraïne blijven steunen als dat feitelijk betekent dat vrede dan niet mogelijk is, zonder dat je de Navo opblaast.
Timmermans zegt dat natuurlijk ook vooral vanuit diplomatiek oogpunt. Het is geen schreeuwert zoals aan de andere kant van de oceaan die in 1 week alle diplomatieke relaties te grabbel wil gooien. Maar zoals je ook hoort vanuit Europa (Tusk), het is gek dat 500 miljoen Europeanen de steun van 320 Amerikanen moeten vragen.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 10:11 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Niet alleen dat: om Oekraïne te blijven steunen is de VS noodzakelijk (daar zijn ook mensen als Timmermans het mee eens, dus dat zal wel geen Kremlin leugen zijn...). Dus het kan niet eens.

Heeft niets met normen en waarden te maken.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 10:10 schreef Forbry het volgende:
[..]
Tja, juist omdat het imo zo overduidelijk is allemaal, valt er in wezen ook niet zo veel (meer) over te zeggen tegenover mensen zoals jij...
Ik denk dat het uiteindelijk ook voor een deel in een heel groot verschil in bepaalde normen en waarden zit.

Ik richt me op het stukje: China was nog nooit een bondgenoot. Nou dat klopt gewoon niet.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 10:14 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik herhaalde letterlijk wat geschreven werd als argument. Dus je richt je nu tot de verkeerde.

Want zonder NAVO houden we op te bestaan? Trump draait graag, dus met een sterker Europa is het best mogelijk dat hij weer onze kant op draait.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 10:11 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Je kan niet als Europa Oekraïne blijven steunen als dat feitelijk betekent dat vrede dan niet mogelijk is, zonder dat je de Navo opblaast.
Leg maar uit waarom het noodzakelijk is? "Steun" behelst zoveel. Wij als Europa kunnen prima het luchtruim gaan verdedigen zonder de VS.quote:Niet alleen dat: om Oekraïne te blijven steunen is de VS noodzakelijk (daar zijn ook mensen als Timmermans het mee eens, dus dat zal wel geen Kremlin leugen zijn...). Dus het kan niet eens.
We willen ook met Rusland praten. Op uitnodiging van Zelenskyy, als gelijkwaardige. Niet als overlord die maar gaat bepalen wat er met dat kapotgeschoten land moet gebeuren.quote:De VS wil je niet aan tafel (wat ik op zich wel snap, omdat de EU bepaald niet met 1 mond praat). Ga dan maar praten met Rusland.

Als Amerika linksaf gaat en de rest rechtsaf, dan ontstaat er toch gewoon een scheuring.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 10:15 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Wie zegt dat?
Het alternatief is dat we als Europa de grootste aggressor hun zin geven. Dan ben je als contintent nog veel instabieler.

Kijk naar waar ik het zei en de quote waar ik op reageer. Ik heb die opmerking gelezen als recente geschiedenis en ik vond het onzinnig om gelet op de context dat verder uit te diepen.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 10:17 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Ik richt me op het stukje: China was nog nooit een bondgenoot. Nou dat klopt gewoon niet.
Dan was jouw antwoord: Ja met nog nooit bedoel ik natuurlijk de recente geschiedenis!
Dat is toch gewoon een beetje raar antwoord?
Als iemand anders eerst zei dat china nog nooit een bondgenoot was. Dan heeft die het ook verkeerd.
Maar vond je antwoord gewoon een beetje raar.

Hier komt het gewoon 100% op neer. Europa heeft al behoorlijk weinig 'ruggegraat' getoond de afgelopen jaren. Als we nu gewoon het handdoekje in de ring gooien en zeggen "oke oke.... sorry dat we zo moeilijk deden, hier... pak Oekraïne maar, is oke, mag je hebben. Maar, ehh... dan wel stoppen daarna ok? Please? Laat je ons dan alsjeblieeeeeft met rust daarna?"quote:Op vrijdag 7 maart 2025 10:15 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Wie zegt dat?
Het alternatief is dat we als Europa de grootste aggressor hun zin geven. Dan ben je als contintent nog veel instabieler.

Rusland heeft nog altijd geen millimeter bewogen. En zo lang dat het geval is, is al dat gelul over vrede amper serieus te nemen.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 10:05 schreef uitkeringsgenieter het volgende:
Wat een hoop vervuiling weer hier in dit topic van de usual suspects.
Anyway. Een update van The Institute for the Study of War: https://www.understanding(...)essment-march-6-2025
• De Russische president Vladimir Poetin en andere Kremlin-functionarissen hebben expliciet geweigerd om concessies te doen in toekomstige vredesonderhandelingen of om enige Amerikaanse, Europese of Oekraïense vredesvoorstellen te accepteren. Het Russische ministerie van Buitenlandse Zaken (MFA) verwierp op 6 maart de mogelijkheid van een onderhandeld staakt-het-vuren.
• Russische functionarissen zullen waarschijnlijk profiteren van de opschorting van Amerikaanse militaire hulp en inlichtingenuitwisseling met Oekraïne om een langlopende Russische desinformatiecampagne te verspreiden, die ten onrechte een Russische overwinning als onvermijdelijk afschildert.
• Het Kremlin verwelkomde recente uitspraken van een functionaris van de Trump-administratie, die de illegale en niet-uitgelokte invasie van Oekraïne door Rusland verkeerd weergaven als een "proxy-oorlog." Russische media presenteerden deze verklaring als een erkenning dat de Verenigde Staten deelnemer zijn aan de oorlog.
• Amerikaanse en Oekraïense delegaties zullen volgende week bilaterale gesprekken voeren in Saoedi-Arabië.
• Oekraïense oppositiepolitici hebben de mogelijkheid afgewezen om verkiezingen in Oekraïne te houden vóór het einde van de oorlog.
• Europese landen blijven nieuwe militaire hulppakketten en andere maatregelen aankondigen ter ondersteuning van het Oekraïense leger.
• Oekraïense troepen zijn onlangs opgerukt in de richting van Pokrovsk, terwijl Russische troepen recentelijk terrein hebben gewonnen in de richtingen van Kupjansk, Borova, Siversk, Pokrovsk en Koerachove.
• President Vladimir Poetin probeerde de Russische bevolking gerust te stellen over de inzet van dienstplichtigen in de oorlog, te midden van aanhoudende berichten dat Russische militaire eenheden dienstplichtigen dwingen contracten te ondertekenen met het Russische ministerie van Defensie (MoD).

Dat Timmermans dat roept is vooral diplomatiek. Het betekent uiteraard niet dat we zonder USA nu en nooit niet meer iets kunnen betekenen.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 10:18 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Als Amerika linksaf gaat en de rest rechtsaf, dan ontstaat er toch gewoon een scheuring.
Maar goed, je quote maar half... het tweede deel is wellicht nog veel relevanter. We zijn er niet eens toe in staat (nogmaals, dat haal ik uit diverse bronnen, waaronder de zeer onverdachte Frans Timmermans).

Nee, maar dan zijn we 2-4 jaar zeer kwetsbaar. Zoals ik al eerder schreef: dat zou zomaar iets zijn voor Poetin om Königsberg te koppelen aan Rusland middels een corridor.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 10:17 schreef zuchtje het volgende:
Want zonder NAVO houden we op te bestaan?

Timmermans is allesbehalve diplomatiek in zijn uitlatingen en alle serieuze bronnen geven gemotiveerd aan dat we momenteel zonder de VS een probleem hebben defensief en dat het 2-4 jaar (minimaal!) gaat duren om dat op te lossen.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 10:20 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Dat Timmermans dat roept is vooral diplomatiek. Het betekent uiteraard niet dat we zonder USA nu en nooit niet meer iets kunnen betekenen.

Dat we een probleem hebben is al iets heel anders dan dat we niet zonder de USA kunnen.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 10:24 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Timmermans is allesbehalve diplomatiek in zijn uitlatingen en alle serieuze bronnen geven gemotiveerd aan dat we momenteel zonder de VS een probleem hebben defensief en dat het 2-4 jaar (minimaal!) gaat duren om dat op te lossen.

Nou ja, even uitgaande van puur dit (maar ik heb meer van je gelezen), dan snap ik je punt op zich best en verschillen we vooral in de manier waarop we vinden dat je met deze situatie moet dealen. Maar het verschil hierin wordt ook bepaald door onze persoonlijke normen en waarden, denk ik... juist/zelfs ook t.a.v. onze blik op wat (on)verstandig is om te doen...quote:Op vrijdag 7 maart 2025 10:16 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Heeft niets met normen en waarden te maken.
Ik zie dat Europa de VS voorlopig nog hard nodig heeft en daarom vind ik het onverstandig dat ook Europa nu het pad kiest van ruziemaken.
Dat Trump de aanstichter is, is niet zo relevant. Dat zou het geweest zijn als we wel al op eigen benen hadden gestaan.

Dat zie je dan verkeerdquote:Op vrijdag 7 maart 2025 10:22 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nee, maar dan zijn we 2-4 jaar zeer kwetsbaar. Zoals ik al eerder schreef: dat zou zomaar iets zijn voor Poetin om Königsberg te koppelen aan Rusland middels een corridor.
Ik zie daar dus een veiligheidsrisico.
Waar ik geen vergroot veiligheidsrisico zie bij het beëindigen van de Oorlog met Oekraïne.

Dat hangt af van wat je onder niet zonder kunnen verstaat. Het is dan niet zo dat in Europa het licht direct uitgaat. Van de andere kant, als de VS besluit om geen olie en gas meer te leveren (wat natuurlijk niet gaat gebeuren...), dan is dat laatste ook nog mogelijk.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 10:24 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Dat we een probleem hebben is al iets heel anders dan dat we niet zonder de USA kunnen.

O, we zullen best andere normen en waarden hebben.quote:Op vrijdag 7 maart 2025 10:24 schreef Forbry het volgende:
[..]
Nou ja, even uitgaande van puur dit (maar ik heb meer van je gelezen), dan snap ik je punt op zich best en verschillen we vooral in de manier waarop we vinden dat je met deze situatie moet dealen. Maar het verschil hierin wordt ook bepaald door onze persoonlijke normen en waarden, denk ik... juist/zelfs ook t.a.v. onze blik op wat (on)verstandig is om te doen...

Je hebt het over een bondgenoot op economisch en militair opzicht wat stopt met militaire steun en handelstarieven oplegt aan economische bondgenoten. En dat ga je vergelijken met China?quote:Op vrijdag 7 maart 2025 09:26 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dreiging met tarieven doet Trump om onderhandelingen af te dwingen. Niet netjes, maar goed. Daar valt best mee te dealen.
Ten aanzien van de Navo is Trump vooral uit op meer commitment. Hij heeft natuurlijk wel een punt dat Europa ernstig heeft verzaakt. Zijn opmerking: niet betalen, dan ook niet naar ons kijken kan je ook positief uitleggen: zo lang als jullie zelf ook netjes betalen, dan kunnen jullie op ons rekenen. Lijkt mij een gezondere kijk als je langer met elkaar door wil.
En Oekraïne wordt niet zo zeer in de steek gelaten door Trump. Oekraïne is door Biden (en ook Europa in zijn kielzog) voor de leeuwen gegooid met beloftes die toch niet echt waargemaakt worden. Trump ziet dat het conflict nergens naartoe gaat en alleen maar klauwen met geld kost en wil daar een einde aan maken. De contouren van een mogelijk akkoord liggen er al. Sterker nog, de Oekraïners waren er bijna uit met de Russen, alleen stak Biden cs daar een stokje voor.
Verder negeer jij dat China zich kan misdragen tot ze een ons wegen en nooit lees je iets over een boycot. Dat is vreemd.

Nouja wat ik er onder versta, dit zijn letterlijk jouw woorden:quote:Op vrijdag 7 maart 2025 10:26 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dat hangt af van wat je onder niet zonder kunnen verstaat.
Dat ligt allemaal wat genuanceerder. Rusland heeft ook een jasje uitgedaan.quote:

Dat is een vrij specifieke vorm van boycot. Telt de oproep om de Winterspelen te boycotten, ook veelvuldig in de pers, dan ook niet mee?quote:Op vrijdag 7 maart 2025 09:28 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
ASML cs is een ander verhaal. En dat heeft alles te maken met de angst die in de VS bestaat dat China militair sterker kan worden dan de VS, onder meer door gebruikmaking van AI.
Ik heb het over dat de pers consumenten oproept tot een koopstaking.

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |