quote:Woedende Trudeau: ‘Trump wil Canadese economie laten instorten voor annexatie’
President Donald Trump probeert de Canadese economie te verzwakken om annexatie makkelijker te maken. Dat zei premier Justin Trudeau tijdens een felle persconferentie over de handelsoorlog tussen beide landen.
Volgens Trudeau gebruikt Trump drugshandel als smoes om nieuwe heffingen in te voeren. 'Zijn excuus over fentanyl is totale onzin, compleet onterecht en absoluut vals', verklaarde hij. 'Wat hij echt wil, is dat onze economie instort, zodat annexatie makkelijker wordt.'
Trump heeft eerder gesuggereerd dat Canada de 51e staat van de Verenigde Staten kan worden om heffingen te vermijden. Eerst werd dit als een grap gezien, maar begin dit jaar klonk het dreigender toen hij dreigde 'economische druk' te gebruiken om Canada in te lijven. Trudeau liet weten dat hij deze dreiging serieus neemt.
Importheffingen
De VS heeft 10 procent heffingen ingevoerd op Canadese energieproducten en 25 procent op alle andere Canadese en Mexicaanse goederen. Als reactie op de Amerikaanse importheffingen heeft Canada invoerheffingen ingesteld op Amerikaanse producten ter waarde van 30 miljard Canadese dollars, waaronder cosmetica, banden, fruit en wijn. Binnen drie weken kunnen deze sancties worden uitgebreid tot een lijst ter waarde van 155 miljard CAD, inclusief auto's, aluminium en luchtvaartproducten.
Trudeau kondigde ook juridische stappen aan via de Wereldhandelsorganisatie en het Noord-Amerikaanse handelsverdrag USMCA. 'Niemand wint een handelsoorlog', benadrukte hij.
Extra maatregelen
Canadese provincies nemen extra maatregelen, zoals een exportheffing op elektriciteit naar de VS en het verwijderen van Amerikaanse alcohol uit staatswinkels.
Trudeau richtte zich direct tot Amerikanen. 'Uw regering brengt Amerikaanse banen in gevaar en verhoogt de kosten van uw dagelijkse uitgaven. Dit is een ontzettend domme zet.'
Reactie Trump
Trump heeft gezegd dat vergeldingstarieven opgelegd door Canada onmiddellijk zullen worden beantwoord met wederzijdse tarieven van dezelfde omvang.
'Leg alstublieft aan gouverneur Trudeau van Canada uit dat wanneer hij een vergeldingstarief oplegt aan de VS, ons wederkerige tarief onmiddellijk met eenzelfde bedrag zal stijgen!' schreef Trump op zijn socialemediaplatform Truth Social.
https://www.bnr.nl/nieuws(...)orten-voor-annexatie
Bekijk deze YouTube-videoquote:Ruzie VS en Canada over tarieven escaleert, Trudeau kondigt ook heffing aan
Deel dit artikel
De invoerheffing van 25 procent die de VS vanaf vandaag op goederen uit Canada heft, heeft een woedende reactie van de Canadese premier Trudeau opgeleverd. Hij noemt de maatregel "heel stom" en zegt dat Canada als tegenmaatregel 25 procent belasting gaat heffen op goederen uit de VS.
De Amerikaanse president Trump dreigt in een reactie daarop met het verdubbelen van de heffing op producten uit Canada. "Leg gouverneur Trudeau alstublieft uit dat als hij met een wraakheffing tegen de VS komt, onze wraakheffing net zo groot zal zijn."
Behalve voor Canadese producten gelden in de VS nu ook importheffingen op goederen uit Mexico en China. Trump hoopt dat de Amerikanen daardoor meer Amerikaanse producten gaan kopen.
Daarnaast zijn de importheffingen een vergelding voor de grote hoeveelheden van de verslavende drug fentanyl, die volgens Trump via de drie landen veel te makkelijk de VS binnenkomt. Ook wil hij afdwingen dat Canada en Mexico meer doen tegen migranten die illegaal de grens met de VS oversteken.
Vrienden en bondgenoten
Premier Trudeau heeft in januari zijn vertrek aangekondigd. Mogelijk voelt hij zich daardoor vrij om zijn boosheid te uiten over de Amerikaanse president, die al dan niet voor de grap zei dat hij Canada bij de VS wil voegen. Volgens Trudeau is de vernietiging van de economie voor Trump de eerste stap naar annexatie.
In een boodschap aan de Amerikaanse burgers zei hij dat Canada deze handelsoorlog niet wil. Doelend op Rusland vroeg hij zich af hoe Amerikanen denken "over het afdanken van vrienden en bondgenoten" ten gunste van een land dat het nooit goed met de Amerikanen zou hebben voorgehad.
De premier van de Canadese provincie Ontario zegt dat hij 25 procent belasting gaat heffen op de elektriciteit die Ontario naar de VS exporteert. Dat treft 1,5 miljoen Amerikaanse huishoudens. Hij zei ook dat de export helemaal stopt als de VS zijn heffingen niet intrekt.
https://nos.nl/artikel/25(...)digt-ook-heffing-aan
Vaatdoek wordt links ingehaald door Theedoek Donald.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 22:00 schreef VEM2012 het volgende:
Vaatdoek Trudeau heeft zelf de economie van Canada kapot gemaakt.
Oohja, want nu heeft Trump een vrijbrief om de Canadezen te 'bevrijden'quote:Op dinsdag 4 maart 2025 22:00 schreef VEM2012 het volgende:
Dat vind je al snel, als er geen volledig vrije markt is en je niet mag oproepen tot haat en geweld.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 22:00 schreef VEM2012 het volgende:
En ondertussen veroorzaakt de oranje clown een recessie in de VS.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 22:00 schreef VEM2012 het volgende:
Mwoah, ik denk dat je Putin weldegelijk een bondgenoot van Trump kunt noemen.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 21:49 schreef Starhopper het volgende:
Trump bewijst weer eens dat hij geen bondgenoten kent, alleen vijanden en onderdanen.
Dat geloof ik ook. Trump houdt van winnaars. En met de ambitie om Canada de lijven is hij aardig op weg om een Vierde Rijk te stichten.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 22:21 schreef Puntenjager het volgende:
[..]
Mwoah, ik denk dat je Putin weldegelijk een bondgenoot van Trump kunt noemen.
For a nickel and dime...quote:Op dinsdag 4 maart 2025 22:24 schreef TheFreshPrince het volgende:
Het schijnt dat ~80% van de kunstmest in de US uit Canada komt.
De boeren zullen wel blij zijn met een prijsverhoging van 25%.
Canada heeft nog wel wat meer mogelijkheden, 50% van de gebruikte nikkel in de US komt uit Canada, dus ook dat kunnen ze platleggen.
Tesla 100% erbovenopquote:Op dinsdag 4 maart 2025 22:24 schreef TheFreshPrince het volgende:
Canada heeft nog wel wat meer mogelijkheden, 50% van de gebruikte nikkel in de US komt uit Canada, dus ook dat kunnen ze platleggen.
Mwa, nee. Hij sloopt de Amerikaanse economie als ie straks vanuit Canada, Europa, China en Zuid-Amerika op z’n flikker krijgt. Wat een totaalidioot en wat hebben die Amerikanen zichzelf aangedaan.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 22:26 schreef core2duo het volgende:
[..]
Dat geloof ik ook. Trump houdt van winnaars. En met de ambitie om Canada de lijven is hij aardig op weg om een Vierde Rijk te stichten.
De mensen die vinden dat veel anderen heel fout bezig zijn en dat zelf niet zouden tolereren als zij de dictator waren?quote:Op dinsdag 4 maart 2025 22:49 schreef Glazenmaker het volgende:
Grappig is die overlap tussen Poetin Pijpers en Trump fans op dit forum.
En wat dacht je van uranium. Met zo'n 100 kernreactoren en nog een berg nucleaire marineschepen in de VS zal dat ook aardig pijn doen.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 22:24 schreef TheFreshPrince het volgende:
En dan? dan heeft Amerika helemaal een reden om Canada te annexeren.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 22:24 schreef TheFreshPrince het volgende:
En dan? Een land bezetten waar ze niet welkom zijn?quote:Op dinsdag 4 maart 2025 23:03 schreef theunderdog het volgende:
[..]
En dan? dan heeft Amerika helemaal een reden om Canada te annexeren.
Dit kan Canada niet winnen. Canada wordt de 51ste staat van Amerika als het echt zover komt.
De huiscuck meldt zich om weer eens de daden van een dubieus regime te bagatelliseren.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 22:00 schreef VEM2012 het volgende:
Dan moeten andere westerse landen Canadees-terreur steunen. Laat er veel volgende 11 septembers komen.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 23:04 schreef Hexagon het volgende:
[..]
En dan? Een land bezetten waar ze niet welkom zijn?
Wordt een hoop binnenlands terrorisme.
Genoeg productie nog bij z'n baasquote:Op dinsdag 4 maart 2025 22:24 schreef TheFreshPrince het volgende:
Soms schaam ik me wel dat ik mezelf als links identificeer. Ergens wel ironisch ook gezien de hele wapenlobby.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 22:22 schreef Hathor het volgende:
Ik vergeef het die sniper nooit dat hij die unieke kans gemist heeft om dat pompeuze varken uit te schakelen.
Er zal ongetwijfeld nog wel een poging worden gedaan.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 22:22 schreef Hathor het volgende:
Ik vergeef het die sniper nooit dat hij die unieke kans gemist heeft om dat pompeuze varken uit te schakelen.
Hoe zie je dat annexeren precies voor je?quote:Op dinsdag 4 maart 2025 23:03 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dit kan Canada niet winnen. Canada wordt de 51ste staat van Amerika als het echt zover komt.
En die gaat wat slecht qua internationale afzetmarkt. Kansen te over…quote:Op dinsdag 4 maart 2025 23:08 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Genoeg productie nog bij z'n baas
[ afbeelding ]
Hoe niet? kijk alleen al naar de verschillen qua militaire capaciteit.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 23:10 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Hoe zie je dat annexeren precies voor je?
Dat doe ik al een hele tijd.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 23:14 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
Zijn we trouwens allemaal nu druk bezig om Amerikaanse producten te boycotten tijdens deze heilige maand?
Wat spontaan en dat zonder aanleidingquote:
Neuh, dat is ad hoc nogal lastig te regelen. Ik heb geen zin en tijd om even al m’n mail (gmail) en backups (iCloud + AWS) te migreren.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 23:14 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
Zijn we trouwens allemaal nu druk bezig om Amerikaanse producten te boycotten tijdens deze heilige maand?
Ja, gmail is voor mij ook een probleem. Ik was een gebruiker van het eerste uur. Dat zijn honderden mensen die je dan een nieuw email adres moet sturen.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 23:20 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Neuh, dat is ad hoc nogal lastig te regelen. Ik heb geen zin en tijd om even al m’n mail (gmail) en backups (iCloud + AWS) te migreren.
Ja, maar dreigen is nog weer wat anders dan doen. Denk je dat Canada zo omrolt?quote:Op dinsdag 4 maart 2025 23:11 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Hoe niet? kijk alleen al naar de verschillen qua militaire capaciteit.
Ik snap het ook niet helemaal, wij kunnen gewoon vrolijk internationaal doorhandelen met betere deals en tarieven tussen allerlei internationale partners.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 22:43 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Mwa, nee. Hij sloopt de Amerikaanse economie als ie straks vanuit Canada, Europa, China en Zuid-Amerika op z’n flikker krijgt. Wat een totaalidioot en wat hebben die Amerikanen zichzelf aangedaan.
Bovendien is Canada uiterst geschikt voor een flink vervelende Guerillastrijd.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 23:23 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja, maar dreigen is nog weer wat anders dan doen. Denk je dat Canada zo omrolt?
Denk dat dat betrekkelijk weinig moeite kost ja. Het verschil qua defensie is absurd.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 23:23 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ja, maar dreigen is nog weer wat anders dan doen. Denk je dat Canada zo omrolt?
Wat een larie. Van de G7 heeft Canada de laagste staatsschuld en een van de stabielste economieën ter wereld. Een bescheiden groei (ongeveer 1,5%) en de werkloosheid daalt op dit moment ook weer.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 22:00 schreef VEM2012 het volgende:
Kom op, er zijn ook massaal mensen die van X naar Bluesky zijn overgegaan. Wat is dit voor een revolutie!quote:Op dinsdag 4 maart 2025 23:20 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Neuh, dat is ad hoc nogal lastig te regelen. Ik heb geen zin en tijd om even al m’n mail (gmail) en backups (iCloud + AWS) te migreren.
Gelukkig is het maar een klein stukje grond om te bezetten.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 23:25 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Denk dat dat betrekkelijk weinig moeite kost ja. Het verschil qua defensie is absurd.
Ik denk niet dat het Amerikaans leger veel zin heeft om Canada te veroveren.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 23:25 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Denk dat dat betrekkelijk weinig moeite kost ja. Het verschil qua defensie is absurd.
Inderdaad weinig kapot aan.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 23:26 schreef recursief het volgende:
[..]
Wat een larie. Van de G7 heeft Canada de laagste staatsschuld en een van de stabielste economieën ter wereld. Een bescheiden groei (ongeveer 1,5%) en de werkloosheid daalt op dit moment ook weer.
Ik zit niet op X en Instagram, dus dat scheelt weer.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 23:26 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
[..]
Kom op, er zijn ook massaal mensen die van X naar Bluesky zijn overgegaan. Wat is dit voor een revolutie!
Minder mooi voor diëtisten die het afgelopen anderhalf jaar al veel potentiële klanten zijn kwijtgeraakt. Oorlog is honger trek lijden.
Trump heeft straks oorlog met de halve wereld, als hij zo doorgaat.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 23:25 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Als je ook gewoon alternatieve feiten hanteert, dan is het verschrikkelijk in Canada.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 23:26 schreef recursief het volgende:
[..]
Wat een larie. Van de G7 heeft Canada de laagste staatsschuld en een van de stabielste economieën ter wereld. Een bescheiden groei (ongeveer 1,5%) en de werkloosheid daalt op dit moment ook weer.
Nee. Wel met veel ruzie. Maar hij blijft dan die een grote klootzak waar iedereen een hekel aan heeft, maar waar niemand iets tegen durft te doien.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 23:26 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Trump heeft straks oorlog met de halve wereld, als hij zo doorgaat.
Maar we zijn binnenkort in oorlog met Rusland, en Trump gaat dan zijn grote vriend helpen.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 23:28 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Nee. Wel met veel ruzie. Maar hij blijft dan die een grote klootzak waar iedereen een hekel aan heeft, maar waar niemand iets tegen durft te doien.
Ik denk dat het nog tegenvalt. Canadezen hebben ook nog zo'n 12 miljoen wapens in huis.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 23:25 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Als Canada slim is gaan ze gedetailleerd bespreken met Trump hoe die annexatie moet gaan verlopen en dat flink wat jaren rekken. Tegen die tijd is Trump toch al dement of dood, dus dat lost zich dan wel op.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 23:26 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Ik denk niet dat het Amerikaans leger veel zin heeft om Canada te veroveren.
Als het niet lukt, gaat het op zijn Putin's. Is Canada plat.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 23:31 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik denk dat het nog tegenvalt. Canadezen hebben ook nog zo'n 12 miljoen wapens in huis.
De Amerikanen zullen altijd op hun hoede moeten zijn.
Daarnaast zie ik ook niet in hoe het leger zomaar een oorlog of invasie zou kunnen starten tegen Canada.
Noodtoestand plus een dode Trump is alle macht aan de techbros via Vance.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 23:32 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als Canada slim is gaan ze gedetailleerd bespreken met Trump hoe die annexatie moet gaan verlopen en dat flink wat jaren rekken. Tegen die tijd is Trump toch al dement of dood, dus dat lost zich dan wel op.
Waren de Canadezen in de tweede wereldoorlog ook niet gevreesd door de Duitsers omdat ze zo meedogenloos waren? Beetje de Finnen van daarquote:Op dinsdag 4 maart 2025 23:24 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Bovendien is Canada uiterst geschikt voor een flink vervelende Guerillastrijd.
Ja maar woke of zo dus he-le-maal kapot.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 23:26 schreef recursief het volgende:
[..]
De VS kan nog niet eens winnen van een paar haatbaarden op slippers in een woestijnquote:Op dinsdag 4 maart 2025 23:31 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik denk dat het nog tegenvalt. Canadezen hebben ook nog zo'n 12 miljoen wapens in huis.
De Amerikanen zullen altijd op hun hoede moeten zijn.
Daarnaast zie ik ook niet in hoe het leger zomaar een oorlog of invasie zou kunnen starten tegen Canada.
Nouna winnen in eerste instantie wel. Maar op een of andere manier gedraagt de bevolking van het land zich dan niet zoals ze hoopten.quote:Op woensdag 5 maart 2025 00:09 schreef Starhopper het volgende:
[..]
De VS kan nog niet eens winnen van een paar haatbaarden op slippers in een woestijnDus Canada gaat zeker niet lukken.
De VS kan niet voorkomen dat fentanyl met tonnen tegelijk over de grens wordt gebracht. Tenminste, dat zegt Trump. Hoe gaan ze dan voorkomen dat Canadese guerrilla's de grens oversluipen en militairen en agenten in rode staten gaan beschieten? Ze hebben niet echt een woke huidskleur of zo.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 23:11 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Yep, geen Mac Donalds hier en Dolly al een aanbieding gedaan om in ons vakantiehuis te komen met ons als mantelzorger. En jij?quote:Op dinsdag 4 maart 2025 23:14 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
quote:Op woensdag 5 maart 2025 00:37 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Yep, geen Mac Donalds hier en Dolly al een aanbieding gedaan om in ons vakantiehuis te komen met ons als mantelzorger. En jij?
Dat ding met de naam 'vance' heeft sowieso een dusdanig repulsive uitstraling dat het ongezonde aan de rotkop ervan nauwelijks opvalt. Als het een groot gezondheidsprobleem heeft dan kan het tenminste dat oranje ding niet (lang) opvolgen zodra het onvermijdelijke laatste nieuws een keer luidt "DONALD TRUMP OVERLEDEN". Miljoenen mensen zullen de dopamineboost van hun leven beleven.quote:Op woensdag 5 maart 2025 00:39 schreef ootjekatootje het volgende:
Ben ik nou de enige hier die ziet dat Vance ineens een ongezonde rotkop heeft?
Skiën kan die ook al niet…
Mwuha. Ik heb ook zeer weinig op met de VS, maar logistiek gezien is een oorlog met een buurland wel even heel iets anders dan een oorlog aan de andere kant van de wereld.quote:Op woensdag 5 maart 2025 00:09 schreef Starhopper het volgende:
[..]
De VS kan nog niet eens winnen van een paar haatbaarden op slippers in een woestijnDus Canada gaat zeker niet lukken.
Ben je inmiddels gedraaid over Trump? Ik kan me namelijk nog wel wat discussies met jou herinneren waarin jij je hem verdedigde.quote:Op woensdag 5 maart 2025 06:36 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Om buffet maar te quoten, iemand die op economisch en misschien wel elk gebied van alles heeft meegemaakt in zijn leven, dat op een gegeven moment zo’n trade war eigenlijk gewoon een oorlogsverklaring is..
Het valt mij dan ook op dat trump constant zijn bondgenoten aanvalt met allerlei bewoordingen maar Poetin staat te prijzen bij iedere kans.. dat is opvallend.
Zelfs Grok ziet een hoge kans, van 1 tot 100, dat trump met grote waarschijnlijkheid onder grote invloed staat door Poetin.
Nieuwe informatie en kennis leid tot nieuwe inzichten.quote:Op woensdag 5 maart 2025 06:39 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Ben je inmiddels gedraaid over Trump? Ik kan me namelijk nog wel wat discussies met jou herinneren waarin jij je hem verdedigde.
En ondertussen staat Vance in de coulissen al klaar.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 23:10 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Er zal ongetwijfeld nog wel een poging worden gedaan.
Dat siert je. Genoeg hier die blind zijn voor deze nieuwe inzichten.quote:Op woensdag 5 maart 2025 06:50 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Nieuwe informatie en kennis leid tot nieuwe inzichten.
Dus ja op veel vlakken wel.
Trump heeft hier en daar nog steeds echt wel een punt, vooral het volledig uit de hand gelopen “woke en lgbtq” gebeuren, dat was ook ongezond aan het worden.
Maar die tarieven zijn gewoon een oorlogsverklaring en zelfs China zegt openlijk “of Amerika nou een handelsoorlog wil of een oorlog van elke aard dan ook, wij zijn bereid deze aan te gaan”… uh.. over ww3 gesproken.. en tegen China weet ik eerlijk gezegd niet wie dat wint.
Heb zelf afgelopen keer in Duitsland Canadese whiskey gekocht om mijn steun kenbaar te makenquote:
De VS is overmoedig, en ik hoop dat het ze uiteindelijk de kop kost.quote:Op woensdag 5 maart 2025 06:50 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Nieuwe informatie en kennis leid tot nieuwe inzichten.
Dus ja op veel vlakken wel.
Trump heeft hier en daar nog steeds echt wel een punt, vooral het volledig uit de hand gelopen “woke en lgbtq” gebeuren, dat was ook ongezond aan het worden.
Maar die tarieven zijn gewoon een oorlogsverklaring en zelfs China zegt openlijk “of Amerika nou een handelsoorlog wil of een oorlog van elke aard dan ook, wij zijn bereid deze aan te gaan”… uh.. over ww3 gesproken.. en tegen China weet ik eerlijk gezegd niet wie dat wint.
Nee Trump is overmoedig en dat gaat hem uiteindelijk de kop kosten.quote:Op woensdag 5 maart 2025 07:15 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
De VS is overmoedig, en ik hoop dat het ze uiteindelijk de kop kost.
1.5 miljoen mensen in New York zijn afhankelijk van elektra uit Canada.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 22:24 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ze denken dat ze alles intern kunnen produceren en verkopen, dit heeft echt nog nooit gewerkt, zelfs niet in de tijd van de Romeinen.quote:Op woensdag 5 maart 2025 07:15 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
De VS is overmoedig, en ik hoop dat het ze uiteindelijk de kop kost.
Mja. Vietnam hadden ze ook in the bag. Op papier.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 23:11 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ja daarom is er ook geen normaal land dat dit doet, sterker nog in zijn eerste termijn deed hij het ook en zag het fout gaan, maar goed, Trump doet Trump.quote:Op woensdag 5 maart 2025 07:32 schreef Pizzakoppo het volgende:
Ik begrijp weinig van het nut van de verhoging van de invoertarieven. Trump verwacht dat meer geld in het laatje te krijgen maar als producent bereken je toch gewoon door? Waarschijnlijk niet de volle 25% aan importverhoging maar 20% lijkt mij redelijk gezien je zelf abrupt 5% winstmarge moet inleveren.
Logischerwijs zul je dan minder verkopen gezien de prijsverhoging maar met een product als kunstmest wat dus klaarblijkelijk voor 80% uit Canada komt bijv. lijkt het mij dat er altijd vraag blijft bestaand. Hyperinflatie in the US ftw!
Dit soort heffingen werken alleen om je eigen markt te beschermen en alleen op bepaalde producten.quote:Op woensdag 5 maart 2025 07:24 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Ze denken dat ze alles intern kunnen produceren en verkopen, dit heeft echt nog nooit gewerkt, zelfs niet in de tijd van de Romeinen.
Trump, want het is denk ik niet de gemiddelde Amerikaan, grijpt steeds terug naar “tussenn 1870 en 1913 werkte tarieven geweldig”.. alsof die wereld van toen uberhaupt nog bestaat.
Er was toen ook geen FED, om maar 1 simpel voorbeeld te noemen.
Laat staan globale markten, overal een beurs en landen als China die bijna groter zijn dan de VS.
Een ford auto (even specifiek model kwijt uit geheugen) kostte eerst 80.000 dollar, nu al 100.000.quote:Op woensdag 5 maart 2025 07:38 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dit soort heffingen werken alleen om je eigen markt te beschermen en alleen op bepaalde producten.
Op Autos en Vliegtuigen werkt het bijvoorbeeld redelijk, maar niet op grondstoffen omdat die doorberekend worden, je wil met name voorkomen dat buitenlandse producten concurreren tegen de prijzen van je lokale goederen.
Maak een vendiagram.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 22:49 schreef Glazenmaker het volgende:
Grappig is die overlap tussen Poetin Pijpers en Trump fans op dit forum.
Misschien te optimistisch gedacht, maar eerlijk gezegd verwacht ik dit vooralsnog ook!quote:Op woensdag 5 maart 2025 05:38 schreef Hallojo het volgende:
Als Trump Canada aanvalt, verwacht ik dat vele Amerikanen aan de zijde van Canada zullen vechten. Verschillende staten zullen zich afscheiden en ook de kant van Canada kiezen. Dat zal het einde van Trump betekenen.
Voor auto's wordt het al lastig. De onderdelen voor auto's worden aan beide kanten van de grens geproduceerd. Het kan zijn dat 1 onderdeel zo'n 6 keer de grens over gaat voor het in een auto wordt gemonteerd. 6 x importheffing van 25%, tikt goed aan.quote:Op woensdag 5 maart 2025 07:38 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dit soort heffingen werken alleen om je eigen markt te beschermen en alleen op bepaalde producten.
Op Autos en Vliegtuigen werkt het bijvoorbeeld redelijk, maar niet op grondstoffen omdat die doorberekend worden, je wil met name voorkomen dat buitenlandse producten concurreren tegen de prijzen van je lokale goederen.
Ik bedoel meer voor complete wagens, maar dat was altijd al zo, Frankrijk was er ook heel berucht om, je zag daarom in het verleden in Frankrijk alleen Franse autos rijden, had je pech met je Japanner dan was je flink de sjaak want die onderdelen waren op zeker niet op voorraad.quote:Op woensdag 5 maart 2025 08:10 schreef Treinhoer het volgende:
[..]
Voor auto's wordt het al lastig. De onderdelen voor auto's worden aan beide kanten van de grens geproduceerd. Het kan zijn dat 1 onderdeel zo'n 6 keer de grens over gaat voor het in een auto wordt gemonteerd. 6 x importheffing van 25%, tikt goed aan.
Geld, charisma (van een lelijk soort, maar toch), boerenslim.quote:Op woensdag 5 maart 2025 08:15 schreef KoningWouter het volgende:
Hoe kan het zijn dat één man zo veel macht heeft?
Dat is voor mij eigenlijk ook hetgeen wat mij denk ik uiteindelijk nog het meest verbaast/bezighoudt/verafschuwt... en iets waar ik mij echt op verkeken blijk te hebben...quote:Op woensdag 5 maart 2025 08:15 schreef KoningWouter het volgende:
De VS wil graag een Sterke Leider.quote:Op woensdag 5 maart 2025 08:15 schreef KoningWouter het volgende:
Het compleet ontbreken van empathie zal ook wel helpen.quote:Op woensdag 5 maart 2025 08:18 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Geld, charisma (van een lelijk soort, maar toch), boerenslim.
Ja dat is zo. Maar ik bedoel meer dat het systeem niet goed in elkaar zit.quote:Op woensdag 5 maart 2025 08:18 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Geld, charisma (van een lelijk soort, maar toch), boerenslim.
Zie ook Putin.quote:Op woensdag 5 maart 2025 08:20 schreef knoopie het volgende:
[..]
Het compleet ontbreken van empathie zal ook wel helpen.
Ja dat zal, maar dan nog zou de president niet zoveel macht moeten hebben dat hij in zijn eentje de hele wereld aan gort kan helpen.quote:Op woensdag 5 maart 2025 08:20 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
De VS wil graag een Sterke Leider.
In de praktijk werkt dat meestal averechts, zoals we nu zien.
De VS wil ook graag continu horen dat ze de grootste en de sterkste zijn en zich niets van andere landen hoeven aan te trekken.quote:Op woensdag 5 maart 2025 08:22 schreef KoningWouter het volgende:
[..]
Ja dat zal, maar dan nog zou de president niet zoveel macht moeten hebben dat hij in zijn eentje de hele wereld aan gort kan helpen.
Ook niet als het Harris was geweest.
Precies.quote:Op woensdag 5 maart 2025 08:22 schreef KoningWouter het volgende:
[..]
Ja dat zal, maar dan nog zou de president niet zoveel macht moeten hebben dat hij in zijn eentje de hele wereld aan gort kan helpen.
Ook niet als het Harris was geweest.
Hij doet zich voor als "een man van het volk". Dus dat zegt ook heel wat over het volk ...quote:Op woensdag 5 maart 2025 08:28 schreef Forbry het volgende:
En dan is die ene man nog ontzettend lelijk, ontzettend dom en ontzettend kwaadaardig ook én dit alles is ook zo extreem overduidelijk in zijn geval.
Alle domheid, alle bullshit, alle incompetentie, alle leugens, alle slechtheid, alle machtswellust, alle gewetenloosheid, al het gebrek aan empathie, al het machtsmisbruik, alle corruptie, al het narcisme, al het gedrag van een kleuter, alle stappen richting een dictatuur, etc.... het is niet dat dat in dit geval ook maar enigszins verborgen plaatsvindt...
Tja, zie mijn opmerking hierboven...quote:Op woensdag 5 maart 2025 08:34 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Hij doet zich voor als "een man van het volk". Dus dat zegt ook heel wat over het volk ...
Je bedoelt: met de VS aan de kant van Rusland? Dat hebben we vannacht ook weer kunnen horen.quote:Op woensdag 5 maart 2025 08:36 schreef KoningWouter het volgende:
We zijn echt fucked hier in Europa
Straks geen NATO meer en dikke oorlog in Oekraine tegen notabene Rusland en dat zonder de VS.
I've got a bad feeling about this.
Gewoon Biden de schuld geven.quote:Op woensdag 5 maart 2025 08:36 schreef RamboDirk het volgende:
Ben wel benieuwd hoelang het electoraat dit gaat pikken. Het is niet dat al deze gekkigheid de koopkracht van de Amerikanen gaat helpen.
Ik had een paar dagen terug, voor het eerst ooit, een ban te pakken toen ik op een soortgelijke opmerking van iemand "bevestigend" reageerde...quote:Op woensdag 5 maart 2025 08:36 schreef Opnaarutrecht het volgende:
Ik hoop die imperialistische Poetinpijper Trump geliquideerd wordt.
Dat de VS meevecht met Rusland bedoel je?quote:Op woensdag 5 maart 2025 08:38 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Je bedoelt: met de VS aan de kant van Rusland? Dat hebben we vannacht ook weer kunnen horen.
Ze gaan de sancties tegen Rusland opheffen. Een goed middel om Zelenskyy en de EU onder druk te zetten is dan de hulp die ze aan Oekraïne gaven naar Rusland te sturen. Of er in ieder geval mee te dreigen.quote:Op woensdag 5 maart 2025 08:40 schreef KoningWouter het volgende:
[..]
Dat de VS meevecht met Rusland bedoel je?
Nah ik denk niet dat het zo ver komt. Maar zonder de VS met ons chaotische los zand leger tegen Rusland wordt een zware dobber.
Rusland had ook alle moeite met Oekraïne, dat wordt heus geen walkover tegen de gehele EU.quote:Op woensdag 5 maart 2025 08:40 schreef KoningWouter het volgende:
[..]
Nah ik denk niet dat het zo ver komt. Maar zonder de VS met ons chaotische los zand leger tegen Rusland wordt een zware dobber.
Ja zulke dingen gaan wel gebeuren inderdaad. Maar ik denk niet dat ze Amerikaanse wapens aan Rusland gaan geven.quote:Op woensdag 5 maart 2025 08:46 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ze gaan de sancties tegen Rusland opheffen. Een goed middel om Zelenskyy en de EU onder druk te zetten is dan de hulp die ze aan Oekraïne gaven naar Rusland te sturen. Of er in ieder geval mee te dreigen.
Ik vind het gevaarlijk om Rusland te onderschatten.quote:Op woensdag 5 maart 2025 08:46 schreef Durmada het volgende:
[..]
Rusland had ook alle moeite met Oekraïne, dat wordt heus geen walkover tegen de gehele EU.
Ik verwacht wel dat Rusland een eventuele Amerikaanse inval in Canada aangrijpt om Europa binnen te vallen.quote:Op woensdag 5 maart 2025 08:40 schreef KoningWouter het volgende:
[..]
Daarvoor is Oekraine niet belangrijk genoeg maak je maar niet druk.quote:Op woensdag 5 maart 2025 08:48 schreef KoningWouter het volgende:
[..]
Ik vind het gevaarlijk om Rusland te onderschatten.
En ik bedoel ook niet dat Europa overlopen wordt maar vooral dat onze leiders gaan beslissen dat we in Oekraine oorlog gaan voeren tegen Rusland.
Dat zou doodeng zijn maar helaas wel mogelijk tegenwoordig...quote:Op woensdag 5 maart 2025 09:03 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik verwacht wel dat Rusland een eventuele Amerikaanse inval in Canada aangrijpt om Europa binnen te vallen.
Als Canada en haar bondgenoten druk zijn Canada te verdedigen en de verdediging hier zwakker is.
Overigens verwacht ik ook van het Verenigd Koninkrijk niet dat ze een deel van de Commonwealth zomaar laten innemen door Trump.
Het zou zomaar eens een set-up van Trump en Poetin kunnen zijn: pak jij ze aan de voorkant, dan val ik ze vervolgens van achteren aan.
Met welk leger moet Rusland Europa binnenvallen?quote:Op woensdag 5 maart 2025 09:03 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik verwacht wel dat Rusland een eventuele Amerikaanse inval in Canada aangrijpt om Europa binnen te vallen.
Als Canada en haar bondgenoten druk zijn Canada te verdedigen en de verdediging hier zwakker is.
Overigens verwacht ik ook van het Verenigd Koninkrijk niet dat ze een deel van de Commonwealth zomaar laten innemen door Trump.
Het zou zomaar eens een set-up van Trump en Poetin kunnen zijn: pak jij ze aan de voorkant, dan val ik ze vervolgens van achteren aan.
Ja zoiets hoop ik ook nog op.quote:Op woensdag 5 maart 2025 09:04 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Daarvoor is Oekraine niet belangrijk genoeg maak je maar niet druk.
Er is een nieuw ijzeren gordijn, defensie wordt weer een speerpunt en onze kinderen zullen waarschijnlijk weer met dienstplicht te maken krijgen.
Misschien is het daarom ook redelijk verzwakt?quote:Op woensdag 5 maart 2025 09:06 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als Rusland geen leger zou hebben dan zaten we nu ook niet met een oorlog in Oekraïne.
Ja en Rusland is als een gek zijn leger aan het uitbreiden. Dat doen ze niet alleen voor Oekraine...quote:Op woensdag 5 maart 2025 09:06 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als Rusland geen leger zou hebben dan zaten we nu ook niet met een oorlog in Oekraïne.
Wel boerenslim (zoals eerder gezegd). Net iets meer dan anderen die dat zijn.quote:Op woensdag 5 maart 2025 08:28 schreef Forbry het volgende:
En dan is die ene man nog ontzettend lelijk, ontzettend dom en ontzettend kwaadaardig ook én dit alles is ook zo extreem overduidelijk in zijn geval.
Alle domheid, alle bullshit, alle incompetentie, alle leugens, alle slechtheid, alle machtswellust, alle gewetenloosheid, al het gebrek aan empathie, al het machtsmisbruik, alle corruptie, al het narcisme, al het gedrag van een kleuter, alle stappen richting een dictatuur, etc.... het is niet dat dat in dit geval ook maar enigszins verborgen plaatsvindt...
Binnenvallen hoeft niet, maar ze hebben genoeg duikboten en raketten om ons op een boel verschillende manieren het leven zuur te maken.quote:Op woensdag 5 maart 2025 09:04 schreef Tjacka het volgende:
[..]
Met welk leger moet Rusland Europa binnenvallen?
Zie ik zelf totaal niet zo. Gewoon veel geld + geen geweten + op een bepaalde groep blijkbaar een hele grote aantrekkingskracht, maar dat laatste zal ik dus echt nooit begrijpen.quote:Op woensdag 5 maart 2025 09:07 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Wel boerenslim (zoals eerder gezegd). Net iets meer dan anderen die dat zijn.
Trump heeft in zijn hoofd zitten dat een handelstekort (=je importeert meer dan dat je exporteert) met een ander land betekent dat dat land gebruik van jou maakt en wint. Een importheffing zorgt voor minder import uit dat land en een afname van dat tekort, zo is de gedachte.quote:Op woensdag 5 maart 2025 07:32 schreef Pizzakoppo het volgende:
Ik begrijp weinig van het nut van de verhoging van de invoertarieven. Trump verwacht dat meer geld in het laatje te krijgen maar als producent bereken je dat toch gewoon door? Waarschijnlijk niet de volle 25% aan importverhoging maar 20% lijkt mij redelijk gezien je zelf abrupt 5% winstmarge moet inleveren.
Logischerwijs zul je dan minder verkopen gezien de prijsverhoging maar met een product als kunstmest wat dus klaarblijkelijk voor 80% uit Canada komt bijv. lijkt het mij dat er altijd vraag blijft bestaan. Hyperinflatie in the US ftw!
Omdat het niet 1 man is, maar een beweging. De Nazi's was ook niet enkel Adolf.quote:Op woensdag 5 maart 2025 08:15 schreef KoningWouter het volgende:
quote:Op woensdag 5 maart 2025 09:08 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Binnenvallen hoeft niet, maar ze hebben genoeg duikboten en raketten om ons op een boel verschillende manieren het leven zuur te maken.
quote:Op woensdag 5 maart 2025 09:08 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nooit zo zwak als degene die de tegenstander onderschat....
Ik denk dat jullie dramatiseren. Ik zie geen directe confrontatie met Rusland in de toekomst. Zou wel een nieuwe Koud Oorlog worden met proxy wars en hybride oorlogsvoering.quote:Op woensdag 5 maart 2025 09:08 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Binnenvallen hoeft niet, maar ze hebben genoeg duikboten en raketten om ons op een boel verschillende manieren het leven zuur te maken.
Daar heb je dan wel weer gelijk in.quote:Op woensdag 5 maart 2025 09:12 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Omdat het niet 1 man is, maar een beweging. De Nazi's was ook niet enkel Adolf.
De balans in de wereld is weg.quote:Op woensdag 5 maart 2025 09:13 schreef Tjacka het volgende:
[..]
[..]
[..]
Ik denk dat jullie dramatiseren. Ik zie geen directe confrontatie met Rusland in de toekomst. Zou wel een nieuwe Koud Oorlog worden met proxy wars en hybride oorlogsvoering.
Wij dramatiseren terwijl jij in een ander topic claimt geen kinderen te willen uit angst voor oorlog in de toekomst?quote:Op woensdag 5 maart 2025 09:13 schreef Tjacka het volgende:
[..]
[..]
[..]
Ik denk dat jullie dramatiseren. Ik zie geen directe confrontatie met Rusland in de toekomst. Zou wel een nieuwe Koud Oorlog worden met proxy wars en hybride oorlogsvoering.
quote:Op woensdag 5 maart 2025 09:03 schreef Tjacka het volgende:
Dit is de reden dat ik en mijn vriendin geen kinderen nemen.
Niet vanwege een directe oorlog met Russiaquote:Op woensdag 5 maart 2025 09:15 schreef Leandra het volgende:
[..]
Wij dramatiseren terwijl jij in een ander topic claimt geen kinderen te willen uit angst voor oorlog in de toekomst?
Aan de ene kant is dat natuurlijk zo, maar toch denk ik dat het zonder verering van toch echt specifiek de persoon Donald Trump niet zo zou zijn gelopen (en dat zijn natuurlijk 'credits' die ik die oranje zak aardappelen nooit niet zou willen geven, maar het is, imo dus, nou éénmaal wel de realiteit).quote:Op woensdag 5 maart 2025 09:12 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Omdat het niet 1 man is, maar een beweging. De Nazi's was ook niet enkel Adolf.
De president van de VS heeft altijd deze macht, ongeacht politieke kleur.quote:Op woensdag 5 maart 2025 08:15 schreef KoningWouter het volgende:
Empathie richting wie precies?quote:Op woensdag 5 maart 2025 08:20 schreef knoopie het volgende:
[..]
Het compleet ontbreken van empathie zal ook wel helpen.
Vind je? Tot op heden zijn er juist verscheidene zeer positieve ontwikkelingen. Ook enkele mindere wat mij betreft (Oekraïne bijvoorbeeld, bekeken vanuit een Europees perspectief), maar dat zul je met elke president hebben.quote:Op woensdag 5 maart 2025 08:20 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
De VS wil graag een Sterke Leider.
In de praktijk werkt dat meestal averechts, zoals we nu zien.
Dat zal men aan de Democraten over willen laten, daar wijst men immers altijd met de vinger naar de Republikeinen.quote:
Ga vooral verder met drollen polijsten.quote:Op woensdag 5 maart 2025 09:23 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
De president van de VS heeft altijd deze macht, ongeacht politieke kleur.
[..]
Empathie richting wie precies?
[..]
Vind je? Tot op heden zijn er juist verscheidene zeer positieve ontwikkelingen. Ook enkele mindere wat mij betreft (Oekraïne bijvoorbeeld, bekeken vanuit een Europees perspectief), maar dat zul je met elke president hebben.
Wat we vooral kunnen concluderen is dat het beleid van Trump aan de linkerzijde van het politieke spectrum voor heel veel geschreeuw en gejammer zorgt. Maar dat ligt voornamelijk bij die mensen en hun wereldbeeld.
[..]
Dat zal men aan de Democraten over willen laten, daar wijst men immers altijd met de vinger naar de Republikeinen.
Het heeft geen fuck meer met politieke kleur te maken als de democratie wordt uitgehold en men richting een dictatuur gaat, en DAT is wat er nu gaande is. Uiteindelijk is dat een onwijs kwalijke zaak voor zowel Democraten áls Republikeinen. Alleen het is wél politieke kleur die (blijkbaar) verhindert dat te willen/kunnen zien, toe te geven en tegen te gaan.quote:Op woensdag 5 maart 2025 09:23 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
De president van de VS heeft altijd deze macht, ongeacht politieke kleur.
[..]
Empathie richting wie precies?
[..]
Vind je? Tot op heden zijn er juist verscheidene zeer positieve ontwikkelingen. Ook enkele mindere wat mij betreft (Oekraïne bijvoorbeeld, bekeken vanuit een Europees perspectief), maar dat zul je met elke president hebben.
Wat we vooral kunnen concluderen is dat het beleid van Trump aan de linkerzijde van het politieke spectrum voor heel veel geschreeuw en gejammer zorgt. Maar dat ligt voornamelijk bij die mensen en hun wereldbeeld.
[..]
Dat zal men aan de Democraten over willen laten, daar wijst men immers altijd met de vinger naar de Republikeinen.
Ah, een inhoudelijke reactie gaat dus niet. Het zijn lastige tijden voor sommigen begrijp ik. Nadat eerst dagelijks gal moest worden gespuwd over het huidige kabinet in Nederland, wordt nu de aandacht verlegd naar Trump & co. De duimpjes van geestverwanten op het gefoeter en geschuimbek zijn vervolgens een schrale troost.quote:Op woensdag 5 maart 2025 09:25 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ga vooral verder met drollen polijsten.
"zeer positieve ontwikkelingen"quote:Op woensdag 5 maart 2025 09:31 schreef Forbry het volgende:
als de democratie wordt uitgehold en men richting een dictatuur gaat, en DAT is wat er nu gaande is.
Zo is het.quote:Op woensdag 5 maart 2025 09:32 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ah, een inhoudelijke reactie gaat dus niet. Het zijn lastige tijden voor sommigen begrijp ik. Nadat eerst dagelijks gal moest worden gespuwd over het huidige kabinet in Nederland, wordt nu de aandacht verlegd naar Trump & co. De duimpjes van geestverwanten op het gefoeter en geschuimbek zijn vervolgens een schrale troost.
Dat is gewoon niet waar, de democratie wordt op geen enkele manier uitgehold. En als je van mening bent dat dit wél zo is, kom dan met goede voorbeelden waar dit uit zou blijken.quote:Op woensdag 5 maart 2025 09:31 schreef Forbry het volgende:
[..]
Het heeft geen fuck meer met politieke kleur te maken als de democratie wordt uitgehold en men richting een dictatuur gaat, en DAT is wat er nu gaande is. Uiteindelijk is dat een onwijs kwalijke zaak voor zowel Democraten áls Republikeinen. Alleen het is wél politieke kleur die (blijkbaar) verhindert dat te willen/kunnen zien, toe te geven en tegen te gaan.
Dat is omdat ze niet geilen op macht, maar ook de consequenties kunnen inschatten.quote:Op woensdag 5 maart 2025 09:23 schreef HowardRoark het volgende:
Al deze topics lopen in elkaar over omdat ze allemaal om Trump gaat die zijn gal spuwt en anderen bedreigd, zodat hij "mooie deals" kan sluiten. Het is voor hem allemaal een spelletje en een reality tv show.quote:
Uiteindelijk is het voor ons allemaal een spelletje.quote:Op woensdag 5 maart 2025 09:41 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Al deze topics lopen in elkaar over omdat ze allemaal om Trump gaat die zijn gal spuwt en anderen bedreigd, zodat hij "mooie deals" kan sluiten. Het is voor hem allemaal een spelletje en een reality tv show.
RIGHT IN YOUR FUCKING FACE. 'Goede voorbeelden' te over. Elke dag opnieuw en elke dag meer!quote:Op woensdag 5 maart 2025 09:33 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat is gewoon niet waar, de democratie wordt op geen enkele manier uitgehold. En als je van mening bent dat dit wél zo is, kom dan met goede voorbeelden waar dit uit zou blijken.
en ove 4 jaar weer een democraat, die de anaxatie weer ongedaan gaat maken... echt dit is zo getrol, dathet zorgelijk is.quote:Op woensdag 5 maart 2025 05:38 schreef Hallojo het volgende:
Als Trump Canada aanvalt, verwacht ik dat vele Amerikanen aan de zijde van Canada zullen vechten. Verschillende staten zullen zich afscheiden en ook de kant van Canada kiezen. Dat zal het einde van Trump betekenen.
Ik denk dat als trump opdracht geeft om Canada binnen te vallen dat het Amerikaanse leger dat weigert en er een constitutionele crisis in de usa komt.quote:Op woensdag 5 maart 2025 09:03 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dankzij de "meningsvrijheid" mag je hier blijkbaar dat zeggen.quote:Op woensdag 5 maart 2025 08:36 schreef Opnaarutrecht het volgende:
Ik hoop dat die imperialistische Poetinpijper Trump geliquideerd wordt.
Nee, het is vooral omdat men aan een bepaalde kant van het politieke spectrum woedend is over het feit dat Trump de recente Amerikaanse verkiezingen heeft gewonnen. Elke beslissingen zal nu tot in treurnis worden afgezeken aan de hand van allerlei ongefundeerde aantijgingen.quote:Op woensdag 5 maart 2025 09:37 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dat is omdat ze niet geilen op macht, maar ook de consequenties kunnen inschatten.
Ik hoop het, maar ik zou mijn vermogen er niet op inzetten.quote:Op woensdag 5 maart 2025 09:48 schreef nixxx het volgende:
[..]
Ik denk dat als trump opdracht geeft om Canada binnen te vallen dat het Amerikaanse leger dat weigert en er een constitutionele crisis in de usa komt.
Zulke dingen moeten eerst een tijdje sudderen en escaleren. Steeds meer maatregelen tegen elkaar nemen, steeds harder gaan schelden en dreigen, tot de bevolking er klaar voor is.quote:Op woensdag 5 maart 2025 09:48 schreef nixxx het volgende:
[..]
Ik denk dat als trump opdracht geeft om Canada binnen te vallen dat het Amerikaanse leger dat weigert en er een constitutionele crisis in de usa komt.
Nee, die zijn er niet. Wat je zegt klopt simpelweg niet.quote:Op woensdag 5 maart 2025 09:44 schreef Forbry het volgende:
[..]
RIGHT IN YOUR FUCKING FACE. 'Goede voorbeelden' te over. Elke dag opnieuw en elke dag meer!
Ja, want dat zijn echt de enige zaken die er gebeurd/gaande zijn. Houd toch eens op met deze onzin.quote:Op woensdag 5 maart 2025 09:53 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Nee, die zijn er niet. Wat je zegt klopt simpelweg niet.
Geen steun meer leveren aan Oekraïne (waar ik het ook niet mee eens ben), illegale migranten uitzetten of een handelsoorlog starten met heffingen zijn beleidskeuzes, geen uitholling van de democratie. Dit is precies waar veel Amerikanen voor gekozen hebben. Trump was heel duidelijk over zijn beleidsplannen in aanloop naar de verkiezingen.
Juist veel bedrijven hebben aangekondigd méér te willen produceren in de VS. Dit staat ook in het artikel dat je deelt:quote:Op woensdag 5 maart 2025 09:51 schreef Momo het volgende:
Lindt moving some chocolate production from US to Europe to avoid Canada’s retaliatory tariffs
Ben benieuwd of meer bedrijven een stap als dat overwegen
Zelfs TSMC, de Taiwanese producent van semiconductors (grootste ter wereld) heeft aangekondigd meer in de VS te willen gaan doen en hier 100 miljard voor uit te trekken. Zie bijvoorbeeld: TSMC unveils $100bn US chip investment.quote:Major companies, including Honda and Volkswagen, have reportedly discussed plans to boost their US manufacturing to avoid President Trump’s tariffs.
Lindt is one of the first to announce a production shift away from the US to avoid retaliatory tariffs from Canada – sending its shares up 7%.
Het ontmantelen van delen van Voting Rights Act is een directe actie wat leidt tot kiezersonderdrukking. Ga nu maar snel Google aanslingenen wat dat is en hoe het werkt.quote:Op woensdag 5 maart 2025 09:33 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dat is gewoon niet waar, de democratie wordt op geen enkele manier uitgehold. En als je van mening bent dat dit wél zo is, kom dan met goede voorbeelden waar dit uit zou blijken.
Laat ik voorop stellen dat ik de afgelopen weken al ontzettend verbaasd ben over wat er allemaal gebeurd is en hoe snel de shit de fan raakt, maar dit zie ik toch nog niet gebeuren.quote:Op woensdag 5 maart 2025 09:52 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Zulke dingen moeten eerst een tijdje sudderen en escaleren. Steeds meer maatregelen tegen elkaar nemen, steeds harder gaan schelden en dreigen, tot de bevolking er klaar voor is.
Oh, dat dikgedrukte zie ik ook zo en dat is hetgeen waar ik mij (blijkbaar) dus heel erg in heb vergist. Dacht echt dat het hele (Amerikaanse) systeem wel iets beter/veiliger in elkaar zou zitten.quote:Op woensdag 5 maart 2025 10:03 schreef nixxx het volgende:
[..]
Laat ik voorop stellen dat ik de afgelopen weken al ontzettend verbaasd ben over wat er allemaal gebeurd is en hoe snel de shit de fan raakt, maar dit zie ik toch nog niet gebeuren.
Howard heeft in zoverre een punt dat elke Amerikaanse president altijd deze macht had, het verschil is dat eerdere presidenten meer in het systeem zitten, de partijen, senaat/house e.d. En een lange termijn visie hadden ipv alleen korte termijn winst als een soort venture capitalist. En ik denk persoonlijk dat trump ook echt wel gecompromitteerd is door de russen… zie hem op een gegeven moment nog wel vluchten naar Moskou om daar de rest van zijn leven door te brengen
Je hebt wel zo'n type nodig dat klopt. Als die schutter hem geraakt zou hebben, zal het allemaal waarschijnlijk anders gelopen zijn.quote:Op woensdag 5 maart 2025 09:16 schreef Forbry het volgende:
[..]
Aan de ene kant is dat natuurlijk zo, maar toch denk ik dat het zonder verering van toch echt specifiek de persoon Donald Trump niet zo zou zijn gelopen (en dat zijn natuurlijk 'credits' die ik die oranje zak aardappelen nooit niet zou willen geven, maar het is, imo dus, nou éénmaal wel de realiteit).
Die wet is niet ontmantelt, zelfs niet in delen. En als je denkt van wel: onderbouwing graag.quote:Op woensdag 5 maart 2025 10:02 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Het ontmantelen van delen van Voting Rights Act is een directe actie wat leidt tot kiezersonderdrukking. Ga nu maar snel Google aanslingenen wat dat is en hoe het werkt.
Ja natuurlijk zijn er een boel schreeuwers en paniekzaaiers.quote:Op woensdag 5 maart 2025 09:50 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Nee, het is vooral omdat men aan een bepaalde kant van het politieke spectrum woedend is over het feit dat Trump de recente Amerikaanse verkiezingen heeft gewonnen. Elke beslissingen zal nu tot in treurnis worden afgezeken aan de hand van allerlei ongefundeerde aantijgingen.
'Democratie in gevaar!' (dit terwijl Trump aan de macht is gekomen via een overwinning in de recente verkiezingen' 'Fascisme!' 'Dictatuur!' (dit terwijl er letterlijk een op een democratie gebaseerd tweepartijenstelsel is)'.
Het is nogal vermoeiend. Je kunt het prima oneens zijn met de regering-Trump, maar enige concrete onderbouwing mag dan wel, met een lange reeks van ongefundeerde aantijgingen wordt het geen discussietopic meer maar simpelweg bashen.
So. Much. Winning.quote:Op woensdag 5 maart 2025 09:51 schreef Momo het volgende:
Lindt moving some chocolate production from US to Europe to avoid Canada’s retaliatory tariffs
Ben benieuwd of meer bedrijven een stap als dat overwegen
Welk deel snap je precies niet in dat verhaal? De benoeming van de Trump-gezinde rechters in het hooggerechtshof heeft gezorgd voor 3 directe maatregelen: de striktere ID-eisen, verminderen verlening vergunningen toegestane stemlokalen in democratisch gezinde delen van oa swingstates en de beperkingen op vroegstemmen en stemmen per post.quote:Op woensdag 5 maart 2025 10:17 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Die wet is niet ontmantelt, zelfs niet in delen. En als je denkt van wel: onderbouwing graag.
Ik denk niet dat Canada dat gaat doen. Die hebben geen querilla ervaring.quote:Op woensdag 5 maart 2025 00:35 schreef Ulx het volgende:
[..]
De VS kan niet voorkomen dat fentanyl met tonnen tegelijk over de grens wordt gebracht. Tenminste, dat zegt Trump. Hoe gaan ze dan voorkomen dat Canadese guerrilla's de grens oversluipen en militairen en agenten in rode staten gaan beschieten? Ze hebben niet echt een woke huidskleur of zo.
Zie de film over Dick Cheney maar eens. Dit gaat al terug tot de jaren 80 en werd versterkt onder Bush en zijn neocon kliek rond 2001.quote:Op woensdag 5 maart 2025 10:13 schreef Forbry het volgende:
[..]
Oh, dat dikgedrukte zie ik ook zo en dat is hetgeen waar ik mij (blijkbaar) dus heel erg in heb vergist. Dacht echt dat het hele (Amerikaanse) systeem wel iets beter/veiliger in elkaar zou zitten.
Maar ja, nu zit daar dus iemand die deze - op zich bij/door wet en democratie gegeven - macht misbruikt en daarmee nóg meer macht naar zich toetrekt...
De meeste amerikanen hebben gekozen voor trump vanuit economische overwegingen, omdat ze hopen het beter te krijgen. Dat heeft hij ook beloofd. Maar elke beleidskeuze tot nu toe leidt daar niet toe.quote:Op woensdag 5 maart 2025 09:53 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Nee, die zijn er niet. Wat je zegt klopt simpelweg niet.
Geen steun meer leveren aan Oekraïne (waar ik het ook niet mee eens ben), illegale migranten uitzetten of een handelsoorlog starten met heffingen zijn beleidskeuzes, geen uitholling van de democratie. Dit is precies waar veel Amerikanen voor gekozen hebben. Trump was heel duidelijk over zijn beleidsplannen in aanloop naar de verkiezingen.
Dat is in te spelen op de Amerikaanse markt. Dit is dan weer om in te spelen op de Canadese markt.quote:Op woensdag 5 maart 2025 09:58 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Juist veel bedrijven hebben aangekondigd méér te willen produceren in de VS. Dit staat ook in het artikel dat je deelt:
[..]
Zelfs TSMC, de Taiwanese producent van semiconductors (grootste ter wereld) heeft aangekondigd meer in de VS te willen gaan doen en hier 100 miljard voor uit te trekken. Zie bijvoorbeeld: TSMC unveils $100bn US chip investment.
Dit dus. Rusland is een groot gevaar. Bedoel je ziet hoe snel ze Oekraine hebben kunnen inlijven.quote:Op woensdag 5 maart 2025 08:36 schreef KoningWouter het volgende:
We zijn echt fucked hier in Europa
Straks geen NATO meer en dikke oorlog in Oekraine tegen notabene Rusland en dat zonder de VS.
I've got a bad feeling about this.
Maar welke mensen gaan productie arbeid doen in de VS en hoelang gaat het duren voordat er genoeg productie capaciteit in de VS is.quote:Op woensdag 5 maart 2025 09:58 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Juist veel bedrijven hebben aangekondigd méér te willen produceren in de VS. Dit staat ook in het artikel dat je deelt:
[..]
Dat komt wel door steun van de VS en Europa.quote:Op woensdag 5 maart 2025 10:38 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dit dus. Rusland is een groot gevaar. Bedoel je ziet hoe snel ze Oekraine hebben kunnen inlijven.
Nee, hoor. De VS heeft maar een relatief klein gedeelte gesteund. Dat kan prima worden opgevangen zonder de VS.quote:Op woensdag 5 maart 2025 10:41 schreef KoningWouter het volgende:
[..]
Dat komt wel door steun van de VS en Europa.
Als de VS weg valt gaat het sneller.
Ik vind 114 miljard euro nou niet echt een klein gedeelte.quote:Op woensdag 5 maart 2025 10:42 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Nee, hoor. De VS heeft maar een relatief klein gedeelte gesteund. Dat kan prima worden opgevangen zonder de VS.
De problematiek gaat hem erin zitten als er grondtroepen heen moeten, terwijl wij geen (lucht)steun krijgen van de VS. Maar verder valt het allemaal reuze mee.
https://www.consilium.eur(...)-solidarity-ukraine/quote:Sinds het begin van de Ruslands aanvalsoorlog hebben de EU en haar lidstaten bijna ¤ 135 miljard steun geboden aan Oekraïne en zijn bevolking.
Gaat wat sneller? Kijk naar de verliezen voor het grondgebied wat ze hebben.quote:Op woensdag 5 maart 2025 10:41 schreef KoningWouter het volgende:
[..]
Dat komt wel door steun van de VS en Europa.
Als de VS weg valt gaat het sneller.
Vice?quote:Op woensdag 5 maart 2025 10:30 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Zie de film over Dick Cheney maar eens. Dit gaat al terug tot de jaren 80 en werd versterkt onder Bush en zijn neocon kliek rond 2001.
Ja natuurlijk gaat het dan wat sneller.quote:Op woensdag 5 maart 2025 10:45 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Gaat wat sneller? Kijk naar de verliezen voor het grondgebied wat ze hebben.
Het is circa 20 a 25% van het totaal. De EU als geheel kan dat heel makkelijk opvangen.quote:Op woensdag 5 maart 2025 10:43 schreef KoningWouter het volgende:
[..]
Ik vind 114 miljard euro nou niet echt een klein gedeelte.
Ja klinkt leuk, maar feit is dat de geopolitieke balans weggevallen is.quote:Op woensdag 5 maart 2025 10:46 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Het is circa 20 a 25% van het totaal. De EU als geheel kan dat heel makkelijk opvangen.
En omtrent het uit de NATO stappen. Ja, liever niet. Maar de beslissing ligt bij hun. En een betrouwbare partner is het toch niet meer onder Trump, dus tja.
Ik zou zeggen: bye bye, zwaai zwaai.
Dat ontken ik toch niet? maar er is geen keuze.quote:Op woensdag 5 maart 2025 10:48 schreef KoningWouter het volgende:
[..]
Ja klinkt leuk, maar feit is dat de geopolitieke balans weggevallen is.
Het westen en de tweede wereld hielden elkaar in evenwicht. Het wegvallen van de VS, zonder fatsoenlijk leger van de EU maakt ons gewoon een sitting duck totdat we zelf militair op niveau zijn.
Dat is een gevaarlijke situatie.
De US heeft een jaarlijks militair budget van ruim $800 miljard en heeft deels oud (maar bruikbaar) materieel gestuurd, dat vaak toch aan vervanging toe was. Dus die $114 miljard is zo'n 5% van het militair budget in 3 jaar.quote:Op woensdag 5 maart 2025 10:43 schreef KoningWouter het volgende:
[..]
Ik vind 114 miljard euro nou niet echt een klein gedeelte.
Klopt, maar we moeten nu heel snel wat moeten doen aan die balans te herstellen.quote:Op woensdag 5 maart 2025 10:49 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dat ontken ik toch niet? maar er is geen keuze.
Als de VS weg wil, dan gaan ze weg. Het heeft ook talloze nadelen voor de VS zelf, moge ze het flink gaan voelen
Ja.quote:
De vraag is of het dat waard is.quote:Op woensdag 5 maart 2025 10:49 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De US heeft een jaarlijks militair budget van ruim $800 miljard en heeft deels oud (maar bruikbaar) materieel gestuurd, dat vaak toch aan vervanging toe was. Dus die $114 miljard is zo'n 5% van het militair budget in 3 jaar.
En voor dat geld is het leger van Rusland flink wat schade toegebracht.
Dit dus. De situatie van Oekraïne kan in mijn optiek vooral erg kut voor ze worden, als blijkt dat EU landen + UK, Canada enz toch niet bereid genoeg zijn om Oekraïne 'echt' te helpen.quote:Op woensdag 5 maart 2025 10:49 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
De US heeft een jaarlijks militair budget van ruim $800 miljard en heeft deels oud (maar bruikbaar) materieel gestuurd, dat vaak toch aan vervanging toe was. Dus die $114 miljard is zo'n 5% van het militair budget in 3 jaar.
En voor dat geld is het leger van Rusland flink wat schade toegebracht.
Nogmaals: gaat wat sneller? Totale inname van het grondgebied van Oekraïne of wat bedoel je?quote:Op woensdag 5 maart 2025 10:46 schreef KoningWouter het volgende:
[..]
Ja natuurlijk gaat het dan wat sneller.
Als de helft van de militaire steun weg valt, dan verwacht jij dat ze de status quo kunnen handhaven?
1: Neuh. De bal ligt echt bij Trump-Amerika. Wij doen op dit moment wat er van ons is gevraagd. Investeringen in defensie (gezamenlijk).quote:Op woensdag 5 maart 2025 10:51 schreef KoningWouter het volgende:
[..]
Klopt, maar we moeten nu heel snel wat moeten doen aan die balans te herstellen.
Uiteindelijk herstelt het zich wel, maar liever in een vrij Europa zoals het was.
Er is op dit moment een status quo. Beide partijen komen niet echt verder.quote:Op woensdag 5 maart 2025 10:52 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Nogmaals: gaat wat sneller? Totale inname van het grondgebied van Oekraïne of wat bedoel je?
Het is te weinig. Maar het is het wel waard.quote:Op woensdag 5 maart 2025 10:51 schreef KoningWouter het volgende:
[..]
De vraag is of het dat waard is.
Is Rusland echt "als een gek" militair aan het uitbreiden? Zijn daar betrouwbare cijfers over? En is het kwaliteit of kwantiteit?quote:Rusland is als een gek militair aan het uitbreiden, dat doen ze echt niet alleen voor Oekraine.
Dat heb ik van de week gelezen. Ik weet alleen niet meer waar.quote:Op woensdag 5 maart 2025 10:55 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het is te weinig. Maar het is het wel waard.
[..]
Is Rusland echt "als een gek" militair aan het uitbreiden? Zijn daar betrouwbare cijfers over?
Voorlopig hebben ze moeite met een land iets groter dan Frankrijk en om een gebied van ~20% te bezetten.
Hoe dan ook, we zullen in Europa ook moeten investeren in een modern leger.
Het westen levert minder en de Russen bouwen bij is in deze wel een bijzonder grijs gebied. Op de lange termijn moet ik nog maar zien wat Rusland actief kan doen aan deze patstelling en in hoeverre Trump zorgt voor eenheid bij de westerse landen om de hulp op te schroeven.quote:Op woensdag 5 maart 2025 10:55 schreef KoningWouter het volgende:
[..]
Er is op dit moment een status quo. Beide partijen komen niet echt verder.
Als je de helft van je kracht verliest, gaat de ander terrein winnen.
Het westen levert minder, Rusland bouwt bij.
Wat verwacht je dan zelf wat er dan gebeurt?
Of dat tot een totale inname zal leiden weet ik natuurlijk ook niet, maar ik verwacht wel dat Oekraine terrein gaat verliezen wat ze dus uiteindelijk nog zwakker aan de onderhandelingstafel maakt.
Of de EU moet de support van VS opvangen maar ik vraag me af of het electoraat die offers wil maken.
Als je dat soort dingen roept, is het wel handig dat je het zeker weet.quote:Op woensdag 5 maart 2025 10:56 schreef KoningWouter het volgende:
[..]
Dat heb ik van de week gelezen. Ik weet alleen niet meer waar.
Ik lees ook steeds dat Rusland dit economisch niet lang meer kan rekken en dat het aan de afgrond staat.quote:Op woensdag 5 maart 2025 10:56 schreef KoningWouter het volgende:
[..]
Dat heb ik van de week gelezen. Ik weet alleen niet meer waar.
Dit was het niet hoor, maar hier staat in de ze 42% van het budget op maken aan defensie.quote:Op woensdag 5 maart 2025 11:11 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als je dat soort dingen roept, is het wel handig dat je het zeker weet.
Anders wordt het zo'n gerucht dat rondgaat waar niemand de bron van weet.
Truequote:Op woensdag 5 maart 2025 11:19 schreef Zoddie het volgende:
[..]
Ik lees ook steeds dat Rusland dit economisch niet lang meer kan rekken en dat het aan de afgrond staat.
Dus tja, wie weet wat we nog kunnen geloven.
En in elk geval Europa heeft ze dat ook lange tijd verteld. In woord én in daad.quote:Op woensdag 5 maart 2025 08:25 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
De VS wil ook graag continu horen dat ze de grootste en de sterkste zijn en zich niets van andere landen hoeven aan te trekken.
Nee, de Amerikaanse democratie staat niet onder druk.quote:Op woensdag 5 maart 2025 10:30 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Welk deel snap je precies niet in dat verhaal? De benoeming van de Trump-gezinde rechters in het hooggerechtshof heeft gezorgd voor 3 directe maatregelen: de striktere ID-eisen, verminderen verlening vergunningen toegestane stemlokalen in democratisch gezinde delen van oa swingstates en de beperkingen op vroegstemmen en stemmen per post.
Kom nou niet aan met de onzin dat de man de democratie niet onder druk zet, want deze ontmantelingen van de wet is wel degelijk democratie-ondermijnend. Net zoals het ontslag van de FBI-directeur die onderzoek ging doen naar de Russische inmenging in de eerste verkiezingsronde. Ook dat was simpelweg een directe aanval op de democratie.
Valt wel mee met dat EU geen leger zou hebben, we hebben een leger van 2 miljoen soldaten, meer vliegtuigen dan Amerikanen, meer tanks en meer van alles en nog wat.quote:Op woensdag 5 maart 2025 10:48 schreef KoningWouter het volgende:
[..]
Ja klinkt leuk, maar feit is dat de geopolitieke balans weggevallen is.
Het westen en de tweede wereld hielden elkaar in evenwicht. Het wegvallen van de VS, zonder fatsoenlijk leger van de EU maakt ons gewoon een sitting duck totdat we zelf militair op niveau zijn.
Dat is een gevaarlijke situatie.
btw ik had mijn post geedit:
KoningWouter in NWS / Ruzie VS-Canada escaleert: Trudeau waarschuwt voor annexatie
het is rond de 45% dat de VS bijdraagt.
Net zoals het in normale democratieën de norm is om een bevolkingsregister bij te houden en iedere stemgerechtigde een stempas te sturen ipv dat bizarre Amerikaanse registreer je maar weer eens systeem..quote:Op woensdag 5 maart 2025 11:33 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Nee, de Amerikaanse democratie staat niet onder druk.
En een identiteitsbewijs als eis hebben voor het stemmen is de norm.
Dit is de wensdenken. De enorme regulering hier belemmerd juist heel veel techbedrijven. Er waren vorig jaar zelfs al geluiden dat ASML voor een deel Nederland zou willen verlaten en zie ook de recente situatie met (Message)Bird.quote:Op woensdag 5 maart 2025 10:39 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar welke mensen gaan productie arbeid doen in de VS en hoelang gaat het duren voordat er genoeg productie capaciteit in de VS is.
Het bedrijf waar ik werk heeft in ieder geval door het Trump gebral vanuit de vs veel aanvragen omdat deze amerikaanse bedrijven hun kunststoffen voorwerpen zelf weer willen gaan produceren in de VS, ipv in China uit te besteden en als dozen schuiver veel meer winst te maken en goedkopere producten voor de Amerikaanse klanten te leveren.
Dit gaat de high tech tooling industrie in Europa miljarden omzet opleveren..
Ah, dus bijvoorbeeld Canada of het VK, waar ook geen bevolkingsregister is, hebben geen normale democratie?quote:Op woensdag 5 maart 2025 11:37 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Net zoals het in normale democratieën de norm is om een bevolkingsregister bij te houden en iedere stemgerechtigde een stempas te sturen ipv dat bizarre Amerikaanse registreer je maar weer eens systeem..
Sorry maar je lult een hoop onzin.quote:Op woensdag 5 maart 2025 11:35 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Valt wel mee met dat EU geen leger zou hebben, we hebben een leger van 2 miljoen soldaten, meer vliegtuigen dan Amerikanen, meer tanks en meer van alles en nog wat.
Waar we tekort komen, zijn schepen en verkenningsvliegtuigen en dergelijke en transport.
Met name dit laatste blinken de Amerikanen in uit, veel grote transport vliegtuigen.
Maar het zou geen enkel probleem moeten zijn voor de EU een soort kern leger van 200 a 250.000 op te zetten met alles wat daarbij hoort.
Waar ik vooral de problemen zie is dat ze er niet over uit komen of je al die diverse wapensystemen wil terugbrengen naar een beter behapbaar geheel of juist divers wil laten voor flexibiliteit.
Ik ben meer voorstander van meer uniform maken, meer Europees wat veelal beter is versus Amerikaanse troep.. zie de jsf.
Lawaaierig ding wat veel te duur is en waar wij oh zo fijne bondgenoten een slap aftreksel van kunnen kopen, die ze ook nog eens op afstand kunnen uitzetten.
mij beschuldigen van wensdenken terwijl ik hier toch echt de Amerikaanse offertes en bestellingen voor miljoenen voorbij zien vliegen..quote:Op woensdag 5 maart 2025 11:38 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dit is de wensdenken. De enorme regulering hier belemmerd juist heel veel techbedrijven.
Haha, je bent bang dat de VS niet genoeg arbeidskrachten voor de techindustrie kan vinden? Nou, inderdaad, wie zou er nu naar de VS willen waar je een paar ton per jaar binnen kan slepen. De salarissen zijn in die sector enorm.quote:Op woensdag 5 maart 2025 11:49 schreef Basp1 het volgende:
[..]
mij beschuldigen van wensdenken terwijl ik hier toch echt de Amerikaanse offertes en bestellingen voor miljoenen voorbij zien vliegen..![]()
Het is vanuit Amerikaans standpunt wensdenken dat ze snel hun productiecapaciteit op stoom gaan krijgen met de bijbehorende pool van geschoolde technische werknemers.
Dat is in de verste verte niet de strekking van het verhaalquote:Op woensdag 5 maart 2025 11:33 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Nee, de Amerikaanse democratie staat niet onder druk.
En een identiteitsbewijs als eis hebben voor het stemmen is de norm. Zie je het immers al voor je dat jij hier in Nederland kunt stemmen zonder een identiteitsbewijs? Dat is ondenkbaar.
Bij het VK zijn daar ernstige twijfels idd.quote:Op woensdag 5 maart 2025 11:41 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ah, dus bijvoorbeeld Canada of het VK, waar ook geen bevolkingsregister is, hebben geen normale democratie?
Trump staat niet echt bekend om zijn geduld.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 23:32 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als Canada slim is gaan ze gedetailleerd bespreken met Trump hoe die annexatie moet gaan verlopen en dat flink wat jaren rekken. Tegen die tijd is Trump toch al dement of dood, dus dat lost zich dan wel op.
En Vance is zo mogelijk nog slechterquote:Op woensdag 5 maart 2025 14:48 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Trump staat niet echt bekend om zijn geduld.
Musk schijnt zo'n 250 miljoen (of meer) in zijn campagne gestoken te hebben, de hulp van libertariers RFK jr, democraten met een kandidaat die geen enkele stem in een voorverkiezing heeft gewoon schijnt, inflatie en oppositie erop en de democraten waren sterk voor Israel en tegen migratie wat ze in de swing states stemmen heeft gekost.quote:Op woensdag 5 maart 2025 08:15 schreef KoningWouter het volgende:
Ik doel dan eigenlijk dat het behoorlijk krom zit als je een systeem hebt waarin één enkele man zo veel macht heeft.quote:Op woensdag 5 maart 2025 14:57 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Musk schijnt zo'n 250 miljoen (of meer) in zijn campagne gestoken te hebben, de hulp van libertariers RFK jr, democraten met een kandidaat die geen enkele stem in een voorverkiezing heeft gewoon schijnt, inflatie en oppositie erop en de democraten waren sterk voor Israel en tegen migratie wat ze in de swing states stemmen heeft gekost.
Simpelweg samengevat. Een DNC die sterk naar rechts is gedraaid om stemmen te behouden en een zwakke leider in Biden/Harris. Daarnaast zijn Trump en Musk ontzettend goed in zaken doen en lobbyen.
Ik geloof dat veel wat Trump roept en tekent ook eigenlijk eerst door congress moet waar de republikeinen ook aan de macht zijn en niemand tegen durft te stribbelen.quote:Op woensdag 5 maart 2025 15:00 schreef KoningWouter het volgende:
[..]
Ik doel dan eigenlijk dat het behoorlijk krom zit als je een systeem hebt waarin één enkele man zo veel macht heeft.
Het maakt dan niet uit of je Trump of Harris hebt.
Hier moeten we bijvoorbeeld altijd een coalitie vormen van verschillende partijen. In de VS kun je kiezen voor de ene ellende of de andere en that's it.
Ja ik ben niet helemaal meer thuis in de Amerikaanse politiek. Maar volgens mij waren er 3 machten, president, huis van afgevaardigden en nog wat.quote:Op woensdag 5 maart 2025 15:03 schreef Zoddie het volgende:
[..]
Ik geloof dat veel wat Trump roept en tekent ook eigenlijk eerst door congress moet waar de republikeinen ook aan de macht zijn en niemand tegen durft te stribbelen.
Ja, voor twee jaar.quote:Op woensdag 5 maart 2025 15:05 schreef KoningWouter het volgende:
[..]
Ja ik ben niet helemaal meer thuis in de Amerikaanse politiek. Maar volgens mij waren er 3 machten, president, huis van afgevaardigden en nog wat.
Is dat allemaal in handen van de Republikeinen dan?
Hebben ze ook zelf om gevraagd door zo'n hysterisch wijf als Kamala Harris als kandidaat naar voren te schuiven. Ik ben er van overtuigd dat Trump niet gewonnen had als de Dems gewoon een charismatisch persoon als frontrunner hadden gebruikt. Zo iemand als Obama indertijd was. Met Harris hebben ze politieke zelfmoord gepleegd.quote:Op woensdag 5 maart 2025 15:26 schreef KoningWouter het volgende:
[..]
Oei dat is een hele slechte zaak. Dan hebben de dems het wel echt heel slecht gedaan zeg.
Ze hadden gewoon beter naar de bevolking moeten luisteren. Het getuigt wel van een ongelooflijke domheid en arrogantie om 3 keer op rij er naast te gaan zitten. Meestal wil het elecoraat graag wat anders dan de huidige macht.quote:Op woensdag 5 maart 2025 16:05 schreef Hathor het volgende:
[..]
Hebben ze ook zelf om gevraagd door zo'n hysterisch wijf als Kamala Harris als kandidaat naar voren te schuiven. Ik ben er van overtuigd dat Trump niet gewonnen had als de Dems gewoon een charismatisch persoon als frontrunner hadden gebruikt. Zo iemand als Obama indertijd was. Met Harris hebben ze politieke zelfmoord gepleegd.
Sorry ik moet het verduidelijken inderdaad.quote:Op woensdag 5 maart 2025 11:45 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Sorry maar je lult een hoop onzin.
Meer vliegtuigen dan de us? Wat?!?
Transportvliegtuigen heeft de Eu dan nou net wel weer genoeg. Komen voor groot gedeelte uit de us. Maar aantal landen maakt ze ook zelf.
En als het iets is waar de Eu juist niet te kort komt. Is het juist de marine..
Dus weet niet precies waar je je info vandaan hebt. Maar je lijkt precies het tegenovergestelde te zeggen.
Dat lezen we al 40 jaar...quote:Op woensdag 5 maart 2025 11:19 schreef Zoddie het volgende:
[..]
Ik lees ook steeds dat Rusland dit economisch niet lang meer kan rekken en dat het aan de afgrond staat.
Dus tja, wie weet wat we nog kunnen geloven.
Een clusterfuck zoals deze in Oekraïne is dan ook in die 40 jaar nog niet geweest. Althans de ineenstorting van de economie op zo’n schaal die ermee gemoeid was.quote:
Ook dit lezen we al 40 jaar. Die economie van Rusland is toch één en al een gemaakte economie. Die valt heel moeilijk met cijfertjes uit te lezen.quote:Op woensdag 5 maart 2025 16:44 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Een clusterfuck zoals deze in Oekraïne is dan ook in die 40 jaar nog niet geweest. Althans de ineenstorting van de economie op zo’n schaal die ermee gemoeid was.
Dat zien we hier bij de PVV ook gewoon. De PVV was ook jaloers op Trump dat die nu mag doen wat die wil.quote:Op woensdag 5 maart 2025 16:08 schreef KoningWouter het volgende:
[..]
Ze hadden gewoon beter naar de bevolking moeten luisteren. Het getuigt wel van een ongelooflijke domheid en arrogantie om 3 keer op rij er naast te gaan zitten. Meestal wil het elecoraat graag wat anders dan de huidige macht.
Maar uiteindelijk draait het om ideëen en niet om karakter. Hoewel het wel helpt natuurlijk.
Ik zie genoeg grotere clusterfucks dan het dossier Oekraïne in de afgelopen 25 laat staan 40 jaar zoals de invasie van Irak, het vernietigen van talloze landen in het Midden-Oosten met als gevolg enorme vluchtelingenstromen, de inval in Afghanistan, andere gekloot wereldwijd onder leiding van de VS met als resultaat een paar miljoen doden en enorme vernietiging, de kredietcrisis van 2007-2009 en meer. Wat te denken van de huidige genocide in Gaza volop gesteund door de VS (voornamelijk onder Biden & Blinken). Het kan aan beleving liggen natuurlijk.quote:Op woensdag 5 maart 2025 16:44 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Een clusterfuck zoals deze in Oekraïne is dan ook in die 40 jaar nog niet geweest. Althans de ineenstorting van de economie op zo’n schaal die ermee gemoeid was.
quote:Miljoenen doden door 'Amerikaanse oorlogen' na 9/11
Meer dan 4,5 miljoen mensen zijn omgekomen door oorlogen waarbij de Verenigde Staten betrokken waren sinds de terroristische aanslagen van 11 september 2001 (9/11). Dat is de conclusie van een studie van het Cost of War-project van Brown University in Providence, in de staat Rhode Island. Brown is een van de acht Amerikaanse topuniversiteiten die tezamen bekendstaan als de Ivy League.
Het Brown-rapport stelt dat tussen de 906.000 en 937.000 mensen zijn omgekomen als direct gevolg van oorlogen sinds 2001 in Afghanistan, Irak, Pakistan, Syrië, Jemen, Libië en Somalië. Daarnaast zijn 3,6 miljoen mensen gestorven door aan deze oorlogen gerelateerde problemen. Het rapport noemt onder meer economische ineenstorting, voedselonzekerheid, vernietiging van openbare gezondheidsvoorzieningen, milieuverontreiniging en terugkerend geweld.
https://www.bnr.nl/nieuws(...)nse-oorlogen-na-9-11
Wat heeft dat met de situatie van Rusland te maken?quote:Op woensdag 5 maart 2025 17:45 schreef Peppert het volgende:
[..]
Ik zie genoeg grotere clusterfucks dan het dossier Oekraïne in de afgelopen 25 laat staan 40 jaar zoals de invasie van Irak, het vernietigen van talloze landen in het Midden-Oosten met als gevolg enorme vluchtelingenstromen, de inval in Afghanistan, andere gekloot wereldwijd onder leiding van de VS met als resultaat een paar miljoen doden en enorme vernietiging, de kredietcrisis van 2007-2009 en meer. Wat te denken van de huidige genocide in Gaza volop gesteund door de VS (voornamelijk onder Biden & Blinken). Het kan aan beleving liggen natuurlijk.
[..]
Ja, het is een land waar dieven en moordenaars de leiding hebben. Maar dan nog is hetgeen we nu zien na de clusterfuck in Oekraïne met niks te vergelijken waar ze sinds het imploderen van de Sovjet-Unie in beland zijn.quote:Op woensdag 5 maart 2025 16:47 schreef xzaz het volgende:
[..]
Ook dit lezen we al 40 jaar. Die economie van Rusland is toch één en al een gemaakte economie. Die valt heel moeilijk met cijfertjes uit te lezen.
Was vooral problematisch dat men in de islamitische wereld niet met het begrip democratie uit de voeten kan.quote:Op woensdag 5 maart 2025 17:45 schreef Peppert het volgende:
Miljoenen doden door 'Amerikaanse oorlogen' na 9/11
Meer dan 4,5 miljoen mensen zijn omgekomen door oorlogen waarbij de Verenigde Staten betrokken waren sinds de terroristische aanslagen van 11 september 2001 (9/11). Dat is de conclusie van een studie van het Cost of War-project van Brown University in Providence, in de staat Rhode Island. Brown is een van de acht Amerikaanse topuniversiteiten die tezamen bekendstaan als de Ivy League.
Het Brown-rapport stelt dat tussen de 906.000 en 937.000 mensen zijn omgekomen als direct gevolg van oorlogen sinds 2001 in Afghanistan, Irak, Pakistan, Syrië, Jemen, Libië en Somalië. Daarnaast zijn 3,6 miljoen mensen gestorven door aan deze oorlogen gerelateerde problemen. Het rapport noemt onder meer economische ineenstorting, voedselonzekerheid, vernietiging van openbare gezondheidsvoorzieningen, milieuverontreiniging en terugkerend geweld.
Het overgrote deel van de wereld is niet democratisch. Dus dat is geen argument. Als je helemaal platgesanctioneerd of gebombardeerd wordt dan zullen er niet zomaar democratieën ontstaan. We bomb them to freedom. Vooral niet als je daarna nog bewust allerlei facties met wapens gaat ondersteunen.quote:Op woensdag 5 maart 2025 18:38 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Was vooral problematisch dat men in de islamitische wereld niet met het begrip democratie uit de voeten kan.
Net niet, mensen stemmen op het poppetje. Je moet charisma hebben en de mensen vertellen wat ze graag willen horen. In slogans.quote:Op woensdag 5 maart 2025 16:08 schreef KoningWouter het volgende:
Maar uiteindelijk draait het om ideëen en niet om karakter. Hoewel het wel helpt natuurlijk.
In de islamitische cultuur heeft men nogal moeite met vrijheden, voor vrouwen, minderheden en de vrijheid om van het geloof te stappen. Tel daarbij op dat men geen ervaringen heeft met democratie en het delen van de macht, en je ziet dat het vrij lastig wordt.quote:Op woensdag 5 maart 2025 18:56 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Het overgrote deel van de wereld is niet democratisch. Dus dat is geen argument. Als je helemaal platgesanctioneerd of gebombardeerd wordt dan zullen er niet zomaar democratieën ontstaan. We bomb them to freedom. Vooral niet als je daarna nog bewust allerlei facties met wapens gaat ondersteunen.
Absoluut. Je hebt geen vrijheid om zelf beslissingen te nemen, of toch heel minimaal. Er is altijd wel iemand anders die je vertelt wat je moet doen en hoe je het moet doen. Niet alleen is dat het Woord van de alwetende God, maar de lijfstraffen zijn ook niet mals. Zoals je hand afhakken als je iets steelt, tot de dood als je besluit de islamitische geboden niet meer te volgen. Ok, het hangt er wel van af in welk land je woont.quote:Op woensdag 5 maart 2025 19:37 schreef luxerobots het volgende:
[..]
In de islamitische cultuur heeft men nogal moeite met vrijheden, voor vrouwen, minderheden en de vrijheid om van het geloof te stappen. Tel daarbij op dat men geen ervaringen heeft met democratie en het delen van de macht, en je ziet dat het vrij lastig wordt.
Duitsland en Japan zijn overigens nog veel zwaarder gebombardeerd dan Afghanistan of Irak.quote:Op woensdag 5 maart 2025 18:56 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Het overgrote deel van de wereld is niet democratisch. Dus dat is geen argument. Als je helemaal platgesanctioneerd of gebombardeerd wordt dan zullen er niet zomaar democratieën ontstaan. We bomb them to freedom. Vooral niet als je daarna nog bewust allerlei facties met wapens gaat ondersteunen.
Ja maar witte landen tellen niet hoor.quote:Op woensdag 5 maart 2025 19:58 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Duitsland en Japan zijn overigens nog veel zwaarder gebombardeerd dan Afghanistan of Irak.
Japan is een interessant geval. In die tijd waren ze heel vergelijkbaar met islamitische regimes. Het ging ook allemaal om eer, bepaald door de cultuur. Als je geen eer had, was je geen mens maar een ding waar mensen die wel eer hadden mee konden doen waar ze zin in hadden. Daarom ook dit, 1 van de grootste slachtpartijen in de geschiedenis. De tijd van de samoerai, waar je meester of slaaf was, waarbij de meester kon beslissen over jouw leven. Dus niet in de buurt komen als hij een slecht humeur had!quote:Op woensdag 5 maart 2025 19:58 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Duitsland en Japan zijn overigens nog veel zwaarder gebombardeerd dan Afghanistan of Irak.
Werden in Duitsland en Japan daarna ook allerlei facties bewapend, waardoor een burgeroorlog uitbrak? Afghanistsn verkeerde al 40 jaar in een belabberde staat, kende alleen maar oorlogen en Irak kende 40 jaar lang eveneens oorlogen, interne spanningen, sancties en een dictatoriaal regime.Kortom, slecht vergelijkingsmateriaal.quote:Op woensdag 5 maart 2025 19:58 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Is je wereldbeeld beperkt tot de meest extremistische voorbeelden, meneer Wilders?quote:Op woensdag 5 maart 2025 19:43 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Absoluut. Je hebt geen vrijheid om zelf beslissingen te nemen, of toch heel minimaal. Er is altijd wel iemand anders die je vertelt wat je moet doen en hoe je het moet doen. Niet alleen is dat het Woord van de alwetende God, maar de lijfstraffen zijn ook niet mals. Zoals je hand afhakken als je iets steelt, tot de dood als je besluit de islamitische geboden niet meer te volgen. Ok, het hangt er wel van af in welk land je woont.
Welke 'facties' zijn door de Amerikanen bewapend waarna een burgeroorlog uitbrak?quote:Op woensdag 5 maart 2025 20:25 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Werden in Duitsland en Japan daarna ook allerlei facties bewapend, waardoor een burgeroorlog uitbrak?
Wat betreft Duitsland. Je had in 1870-1871 de Frans-Duitse oorlog, 1914-1918 de eerste wereldoorlog en 1939-1945 de tweede wereldoorlog. Dus oorlogen, interne spanningen, sancties en een dictatoriaal bewind waren allemaal aanwezig. Toch kwam er na de tweede wereldoorlog vrede en democratie. En dat blijft maar mislukken in het Midden-Oosten. Je kan er van alles van vinden, maar de islam (ingebakken in de cultuur) heeft daar ongetwijfeld mee te maken.quote:Afghanistsn verkeerde al 40 jaar in een belabberde staat, kende alleen maar oorlogen en Irak kende 40 jaar lang eveneens oorlogen, interne spanningen, sancties en een dictatoriaal regime.Kortom, slecht vergelijkingsmateriaal.
Het hele Iraakse leger werd lamgelegd, waardoor wapens lekker vrij naar de milities van Al Sadr konden. De Amerikanen hadden volstrekt geen oog voor de extreme spannningen tussen o.a. de soennieten, sjieten en de koerden. Het spelletje van remove the dictator is leuk, maar wat minder leuk als het land feitelijk een samenraapsel is van allerlei bevolkingsgroepen met hun eigen visie. Idem voor een land als Syrie.quote:Op woensdag 5 maart 2025 20:46 schreef luxerobots het volgende:
Welke 'facties' zijn door de Amerikanen bewapend waarna een burgeroorlog uitbrak?
Kortom, landen als Duitsland mogen prima een lange weg bewandelen met tientallen miljoenen doden als gevolg. Maar een land als Irak mag dat niet, want cultuur, moslims. Lekkah makkelijk!quote:Wat betreft Duitsland. Je had in 1870-1871 de Frans-Duitse oorlog, 1914-1918 de eerste wereldoorlog en 1939-1945 de tweede wereldoorlog. Dus oorlogen, interne spanningen, sancties en een dictatoriaal bewind waren allemaal aanwezig. Toch kwam er na de tweede wereldoorlog vrede en democratie. En dat blijft maar mislukken in het Midden-Oosten. Je kan er van alles van vinden, maar de islam (ingebakken in de cultuur) heeft daar ongetwijfeld mee te maken.
Nee, hoor. Ik ben het ook met je eens, dat het geen enkel nut heeft om mensen te verplichten om te gaan leven zoals gewapende bezetters vinden hoe dat moet, want anders! Ik ben een groot voorstander van mensen zoveel mogelijk te laten doen waar ze zin in hebben. Maar dan heb je een grote achterstand als je in een islamitisch land (of het oude Japan) geboren bent, waar iedereen jou van jongs af aan leert hoe je moet leven, want anders!quote:Op woensdag 5 maart 2025 20:28 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Is je wereldbeeld beperkt tot de meest extremistische voorbeelden, meneer Wilders?
Maar goed, de langspeelplaten worden weer lekker afgespeeld, die overigens niets van doen hebben met dit topic.
Je beleeft e.e.a. in een bubbel. Overal ter wereld word je namelijk van jongs af aan geleerd hoe je moet leven. In China, in Amerika, in Rusland, in Egypte en ook in Nederland. Dat is het probleem ook helemaal niet. Het probleem is hoe om te gaan met mensen die buiten die gestelde normen vallen. En dat is in elk land anders.quote:Op woensdag 5 maart 2025 20:56 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Nee, hoor. Ik ben het ook met je eens, dat het geen enkel nut heeft om mensen te verplichten om te gaan leven zoals gewapende bezetters vinden hoe dat moet, want anders! Ik ben een groot voorstander van mensen zoveel mogelijk te laten doen waar ze zin in hebben. Maar dan heb je een grote achterstand als je in een islamitisch land (of het oude Japan) geboren bent, waar iedereen jou van jongs af aan leert hoe je moet leven, want anders!
Een democratie kun je mensen niet opdringen, dat moeten ze zelf willen. En ja, je kunt mensen ook africhten. Pavlov. En ik zou het geweldig vinden als dat niet meer gebeurde, maar er zijn veel meer mensen die vinden dat zij de baas moeten zijn. "Hou je bek en doe wat ik zeg!" En een sausje van een almachtige God er overheen werkt prima om de mensen om hun heen te kunnen onderdrukken.
Ok, de aloude manier is gewoon met een groepje vrienden iedereen in de buurt te vertellen dat jij nu de baast zijn, want anders slaan we je hoofd in. Dit is wat geraffineerder, met een alziende God als degene die de straf uitdeelt.
Niemand zegt dat Irak het niet mag. Tuurlijk mag het wel. Niemand houdt ze tegen behalve de religie en hun eigen opvattingen.quote:Op woensdag 5 maart 2025 20:53 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Het hele Iraakse leger werd lamgelegd, waardoor wapens lekker vrij naar de milities van Al Sadr konden. De Amerikanen hadden volstrekt geen oog voor de extreme spannningen tussen o.a. de soennieten, sjieten en de koerden. Het spelletje van remove the dictator is leuk, maar wat minder leuk als het land feitelijk een samenraapsel is van allerlei bevolkingsgroepen met hun eigen visie. Idem voor een land als Syrie.
[..]
Kortom, landen als Duitsland mogen prima een lange weg bewandelen met tientallen miljoenen doden als gevolg. Maar een land als Irak mag dat niet, want cultuur, moslims. Lekkah makkelijk!
En dat heeft er niet mee te maken dat de islam een voedingsbodem voor extremisme en militant gedrag is? Mohamed was immers al een veldheer, en tal van mannen willen zijn voorbeeld natuurlijk maar al te graag volgen.quote:Op woensdag 5 maart 2025 20:53 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Het hele Iraakse leger werd lamgelegd, waardoor wapens lekker vrij naar de milities van Al Sadr konden. De Amerikanen hadden volstrekt geen oog voor de extreme spannningen tussen o.a. de soennieten, sjieten en de koerden. Het spelletje van remove the dictator is leuk, maar wat minder leuk als het land feitelijk een samenraapsel is van allerlei bevolkingsgroepen met hun eigen visie. Idem voor een land als Syrie.
Nu lijkt me het moment om Syrië democratisch te maken, dictator is weg, en er is niet tot nauwelijks gebombardeerd (door de VS althans).quote:Kortom, landen als Duitsland mogen prima een lange weg bewandelen met tientallen miljoenen doden als gevolg. Maar een land als Irak mag dat niet, want cultuur, moslims. Lekkah makkelijk!
Dat klopt. Maar er is een groot verschil tussen een slaaf zijn en zelf je beslissingen kunnen nemen.quote:Op woensdag 5 maart 2025 21:00 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Je beleeft e.e.a. in een bubbel. Overal ter wereld word je namelijk van jongs af aan geleerd hoe je moet leven. In China, in Amerika, in Rusland, in Egypte en ook in Nederland. Dat is het probleem ook helemaal niet. Het probleem is hoe om te gaan met mensen die buiten die gestelde normen vallen. En dat is in elk land anders.
Ja, de bevolking krijgt altijd de leiders die ze verdienen, omdat ze dat zelf ook hadden gedaan als ze aan de macht waren. Opvoeding en opleiding.quote:Op woensdag 5 maart 2025 21:12 schreef luxerobots het volgende:
Nu lijkt me het moment om Syrië democratisch te maken, dictator is weg, en er is niet tot nauwelijks gebombardeerd (door de VS althans).
Maar goed, ze lijken alweer af te glijden naar een religieuze autocratie. En dat heeft natuurlijk niets met de islam te maken...
Klopt. Je hebt genoeg mensen die overal tegenaan schoppen en dan heeft een zachte aanpak geen zin. Die hebben echt een pak rammel nodig.quote:Op woensdag 5 maart 2025 21:00 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Je beleeft e.e.a. in een bubbel. Overal ter wereld word je namelijk van jongs af aan geleerd hoe je moet leven. In China, in Amerika, in Rusland, in Egypte en ook in Nederland. Dat is het probleem ook helemaal niet. Het probleem is hoe om te gaan met mensen die buiten die gestelde normen vallen. En dat is in elk land anders.
En uiteindelijk zijn ze niet beter af dan onder Assad en de vrouwen helemaal niet.quote:Op woensdag 5 maart 2025 21:12 schreef luxerobots het volgende:
Maar goed, ze lijken alweer af te glijden naar een religieuze autocratie. En dat heeft natuurlijk niets met de islam te maken...
Als een Amerikaan dat plaatje post is het: olie, gas, uranium. Sterker, die hele stuip van Trump is omdat de VS meer importeert van Canada dan andersom en dus een handelstekort heeft met Canada.quote:
Wat een bizarre redenatie is. Internationale handel gaat in dollars. Wie maakt die dollars? Juist.quote:Op donderdag 6 maart 2025 09:08 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Als een Amerikaan dat plaatje post is het: olie, gas, uranium. Sterker, die hele stuip van Trump is omdat de VS meer importeert van Canada dan andersom en dus een handelstekort heeft met Canada.
Nogmaals, dat horen we al 40 jaar.quote:Op woensdag 5 maart 2025 18:30 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Ja, het is een land waar dieven en moordenaars de leiding hebben. Maar dan nog is hetgeen we nu zien na de clusterfuck in Oekraïne met niks te vergelijken waar ze sinds het imploderen van de Sovjet-Unie in beland zijn.
Als een Nederlander dit plaatje post is het ook Olie. Wat we weer gebruiken voor alledaagse dingen.quote:Op donderdag 6 maart 2025 09:08 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Als een Amerikaan dat plaatje post is het: olie, gas, uranium. Sterker, die hele stuip van Trump is omdat de VS meer importeert van Canada dan andersom en dus een handelstekort heeft met Canada.
Heel veel Amerikaanse producten gebruiken Canadezen grondstoffen. 75% van de kunstmest die de VS gebruikt komt bijvoorbeeld uit Canada.quote:
Vergeet nikkel, aluminium, hout, kunstmest en stroom ook niet.quote:Op donderdag 6 maart 2025 09:08 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Ik weet niet wat de opzet hiervan is maar de US haalt voor $412.7 miljard aan handel per jaar uit Canada.quote:
Afghanistan gaat veel verder terug vanaf 1813. The great gamequote:Op woensdag 5 maart 2025 20:25 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Werden in Duitsland en Japan daarna ook allerlei facties bewapend, waardoor een burgeroorlog uitbrak? Afghanistsn verkeerde al 40 jaar in een belabberde staat, kende alleen maar oorlogen en
Beetje dommige reactie dus, 'wat voor Canadese dingen kopen we'.quote:Wereldwijd bedroeg de productie ongeveer 41 miljoen ton in 2022, een forse stijging ten opzichte van 33 miljoen ton in 2010.[2] De grootste producent is Canada met een wereldwijd productieaandeel van ongeveer 33%.[2] Verder zijn Rusland en China belangrijke leveranciers, maar alle twee landen produceren elk ongeveer de helft van Canada. In Europa is Duitsland de grootste leverancier met zo'n 2,7 miljoen ton in 2022. Meer dan 90% van alle potas wordt verwerkt tot kunstmest.[2]
De drie grootste exporterende landen zijn Canada, Rusland en Wit-Rusland en samen nemen deze drie landen driekwart van de wereldwijde export voor hun rekening. Grote importerende landen zijn Brazilië, de Volksrepubliek China en de Verenigde Staten die gezamenlijk iets meer dan de helft van alle potas invoeren.
Okquote:Op donderdag 6 maart 2025 09:48 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Nogmaals: nee, dit hebben we niet eerder gezien.
Of jij moet voorbeelden hebben waarvan ik het bestaan niet weet natuurlijk. Eenzelfde “driedaagse” oorlog draaiend om een volledige oorlogseconomie die elke maand verder afzwakt.quote:
Leesvoer: https://www.bruegel.org/p(...)ts-russias-recessionquote:Op donderdag 6 maart 2025 10:42 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Of jij moet voorbeelden hebben waarvan ik het bestaan niet weet natuurlijk. Eenzelfde “driedaagse” oorlog draaiend om een volledige oorlogseconomie die elke maand verder afzwakt.
Maar dat is geen antwoord op mijn vraag. Het ging erom dat de situatie waarin Rusland zich nu bevindt uniek is in vergelijking met de laatste decennia. Dit is een clusterfuck geworden die ze nooit hadden voorzien.quote:Op donderdag 6 maart 2025 10:44 schreef xzaz het volgende:
[..]
Leesvoer: https://www.bruegel.org/p(...)ts-russias-recession
kort samengevat: de Russische economie is altijd shit
Ja inderdaad, we dienen ons niet te verlagen tot het niveau-Trumpquote:Op woensdag 5 maart 2025 09:50 schreef HowardRoark het volgende:
Het is nogal vermoeiend. Je kunt het prima oneens zijn met de regering-Trump, maar enige concrete onderbouwing mag dan wel, met een lange reeks van ongefundeerde aantijgingen wordt het geen discussietopic meer maar simpelweg bashen.
Zou nog grappiger zijn als ze de stroom aan Amerikaanse radars afsluiten. Een land dat je wil annexeren heeft geen waarschuwing voor noeks nodig toch?quote:Op donderdag 6 maart 2025 18:29 schreef Aether het volgende:
Doug Ford says Ontario will go ahead with 25 per cent tax on electricity it provides to the U.S. on Monday
https://www.ctvnews.ca/to(...)to-the-us-on-monday/
Je moet het wel op Amazon bestellen voor NL zo te zienquote:
Shady business van Tesla in Canada.quote:Suspicious Tesla Sales Surge Triggers Canadian Government Investigation
Canadian officials investigate Tesla’s sudden surge in sales before the EV rebate program was paused.
• Tesla reported 8,600 sales in three days, triggering $43 million in government EV rebates.
• A single Toronto Tesla location claimed over 1,200 sales, raising concerns about possible rebate misuse.
• Transport Canada is investigating potential irregularities in Tesla’s sales amid the suspension of the rebate program.
Canadian officials are investigating an unusual spike in Tesla vehicle sales that coincided with the suspension of the federal EV rebate program in January. Over a three-day period, Tesla reported selling 8,600 vehicles at four locations across the country, resulting in $43 million in government rebates.
One Tesla location in Toronto reported more than 1,200 sales on January 11 alone, accounting for $4 million in rebates. These figures have raised concerns among industry analysts, who question whether the registrations were legitimate or whether Tesla knew about the rebate program’s impending pause.
The Canadian Automobile Dealers Association has urged Transport Canada to investigate, citing potential misuse of the rebate system. Attempts to reach Tesla for comment have gone unanswered.
The federal EV rebate program, facilitating over 500,000 electric vehicle purchases since its inception, was paused on January 13, 72 hours after the government signaled its potential suspension. Officials are now reviewing the Tesla sales data to determine if any irregularities occurred during the program’s final days.
Polen heeft de leiding. Dat verdienen ze ook.quote:Op donderdag 6 maart 2025 23:53 schreef HiZ het volgende:
Het is wel aandoenlijk hoe de Britten nog denken dat ze een leiderschapsrol hebben in Europa. Bij implementatie van de huidige plannen is er geen schijn van kans dat ze de grotere EU lidstaten kunnen bijhouden in de groei van hun militaire bestedingen. Volgens mij hebben ze al bijna geen ruimte voor groei.
Vandaar dat trump meteen overstag ging.quote:Op zaterdag 8 maart 2025 00:15 schreef theunderdog het volgende:
Canada kan dit natuurlijk onmogelijk winnen. Canada is veel afhankelijker van Amerika, dan andersom.
Nee, de grondwet schrijft voor dat er iedere vier jaar verkiezingen zijn, geen uitzonderingen.quote:Op zaterdag 8 maart 2025 08:32 schreef fokexpert het volgende:
Is het niet zo als Trump een grote oorlog start dat er straks geen herverkiezingen kunnen plaatsvinden? En dat hij daardoor langer aan de macht kan blijven?
Nee er waren zelfs verkiezingen tijdens de Amerikaanse burgeroorlog.quote:Op zaterdag 8 maart 2025 08:32 schreef fokexpert het volgende:
Is het niet zo als Trump een grote oorlog start dat er straks geen herverkiezingen kunnen plaatsvinden? En dat hij daardoor langer aan de macht kan blijven?
Oekraïnse wetgeving is geen Amerikaanse wetgeving.quote:Op zaterdag 8 maart 2025 08:32 schreef fokexpert het volgende:
Waar baseer je dat op? Canada importeert vooral dingen die zo ook wel in China of Europa kunnen kopen, of zelf produceren.quote:Op zaterdag 8 maart 2025 00:15 schreef theunderdog het volgende:
Canada kan dit natuurlijk onmogelijk winnen. Canada is veel afhankelijker van Amerika, dan andersom.
Bij dat laatste heb je wel een goed punt. Maar stel even dat het enkel zou gaan om Canada tegen Amerika, dan heeft de Amerikaanse economie (alleen al vanwege de grote) toch veel meer mogelijkheden om schade op te vangen dan de economie van Canada? uit Amerika komen ook veel meer innovaties (zowel in absolute context wat evident is, maar ook in verhouding).quote:Op zaterdag 8 maart 2025 09:29 schreef knoopie het volgende:
[..]
Waar baseer je dat op? Canada importeert vooral dingen die zo ook wel in China of Europa kunnen kopen, of zelf produceren.
De VS daarentegen heeft bepaalde grondstoffen nodig uit Canada, die ze zelf niet hebben, en moeilijker van ver weg kunnen laten komen.
Bovendien is Trump nu met iedereen ruzie aan het zoeken. Dus als ik als bedrijf nu zou mogen kiezen uit exporteren naar een klant in Canada met een relatief voorspelbaar beleid, of naar een klant in de VS waar elk moment de regels kunnen veranderen, dan wist ik het wel.
Dit. De ene land is het andere niet. Er zijn ook landen waar een president ongelimiteerd gekozen kan worden.quote:Op zaterdag 8 maart 2025 09:14 schreef Leandra het volgende:
[..]
Oekraïnse wetgeving is geen Amerikaanse wetgeving.
Degenen die dat in de VS niet snappen zijn ook degenen die roepen dat Zelensky niet democratisch verkozen is.
Valt tegen, als je al je eten moet gaan importeren en niemand accepteert Dollars, stort je economie erg hard in. Maar Trump heeft wel het leger mee. Dus als USA Canada gaat bedreigen met het leger, zal Canada vrij snel overstag moeten.quote:Op zaterdag 8 maart 2025 09:36 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Bij dat laatste heb je wel een goed punt. Maar stel even dat het enkel zou gaan om Canada tegen Amerika, dan heeft de Amerikaanse economie (alleen al vanwege de grote) toch veel meer mogelijkheden om schade op te vangen dan de economie van Canada? uit Amerika komen ook veel meer innovaties (zowel in absolute context wat evident is, maar ook in verhouding).
Ze hebben meer reserve in absolute zin, maar ook veel meer inwoners. Ik durf niet te zeggen dat ze daarom langer vol zouden houden.quote:Op zaterdag 8 maart 2025 09:36 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Bij dat laatste heb je wel een goed punt. Maar stel even dat het enkel zou gaan om Canada tegen Amerika, dan heeft de Amerikaanse economie (alleen al vanwege de grote) toch veel meer mogelijkheden om schade op te vangen dan de economie van Canada?
Innovaties kan je niet eten. Veel innovaties zijn op dit moment ook beloftes voor de toekomst waar je nu nog helemaal niks aan hebt. Wat heb je aan je AI software voor zelfrijdende auto’s als je geen grondstoffen uit Canada hebt om de rest van je auto te bouwen?quote:uit Amerika komen ook veel meer innovaties (zowel in absolute context wat evident is, maar ook in verhouding).
https://data.imf.org/?sk=(...)85&sid=1409151240976quote:Op zaterdag 8 maart 2025 10:04 schreef knoopie het volgende:
[..]
Ze hebben meer reserve in absolute zin, maar ook veel meer inwoners. Ik durf niet te zeggen dat ze daarom langer vol zouden houden.
[..]
Innovaties kan je niet eten. Veel innovaties zijn op dit moment ook beloftes voor de toekomst waar je nu nog helemaal niks aan hebt. Wat heb je aan je AI software voor zelfrijdende auto’s als je geen grondstoffen uit Canada hebt om de rest van je auto te bouwen?
Klopt, daarnaast is er bijvoorbeeld in de auto-industrie een belangrijke economische relatie omdat de productieketens compleet in elkaar overlopen. Deze heffingen raken direct de Amerikaanse autobouwers. Grote kans dat het voor dat soort zaken snel weer verdwijnt…quote:Op zaterdag 8 maart 2025 09:29 schreef knoopie het volgende:
[..]
Waar baseer je dat op? Canada importeert vooral dingen die zo ook wel in China of Europa kunnen kopen, of zelf produceren.
De VS daarentegen heeft bepaalde grondstoffen nodig uit Canada, die ze zelf niet hebben, en moeilijker van ver weg kunnen laten komen.
Bovendien is Trump nu met iedereen ruzie aan het zoeken. Dus als ik als bedrijf nu zou mogen kiezen uit exporteren naar een klant in Canada met een relatief voorspelbaar beleid, of naar een klant in de VS waar elk moment de regels kunnen veranderen, dan wist ik het wel.
Wat bedoel je met "winnen"? Het is denk ik een lose-lose situatie die Trump creert.quote:Op zaterdag 8 maart 2025 00:15 schreef theunderdog het volgende:
Dat in een situatie waarbij de trade-war stand houdt en nog erger wordt, Amerika minder schade zal hebben dan Canada.quote:Op zaterdag 8 maart 2025 10:23 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Wat bedoel je met "winnen"? Het is denk ik een lose-lose situatie die Trump creert.
Dat lijkt me vrij lastig te voorspellen. Als de Amerikanen echt gek gaan doen, is de kans ook groot dat andere landen juist meer naar elkaar toetrekken en zo hun schade redelijk weten te beperken. Terwijl de VS weinig alternatieven heeft.quote:Op zaterdag 8 maart 2025 10:24 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dat in een situatie waarbij de trade-war stand houdt en nog erger wordt, Amerika minder schade zal hebben dan Canada.
Aha, gezien het percentage wat Canada importeert van de VS relatief aan hun economie veel groter is dan andersom zou de VS dat "winnen", lijkt me vrij eenvoudig te zien. Ik zou het zelf echter niet betitelen als "winnen" als beide ploegen verliezen.quote:Op zaterdag 8 maart 2025 10:24 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dat in een situatie waarbij de trade-war stand houdt en nog erger wordt, Amerika minder schade zal hebben dan Canada.
En de EU de 52ste?quote:Op dinsdag 4 maart 2025 23:03 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dan heb je dus ww3, alleen is het dan de meeste vrije landen versus de VS.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 23:03 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Al is de pijn nog zo groot, Trump weet hen er echt wel van te overtuigen dat het door de 'ander' komt.quote:Op zaterdag 8 maart 2025 10:56 schreef kladderadatsch het volgende:
Ik weet het nog zo net niet. Canada target zoveel mogelijk producten uit de zgn 'red states', als die de pijn daarvan goed beginnen te voelen over een paar maanden, kan er weer van alles gebeuren. Wat ik bedoel is dat Trump zomaar weer in kan gaan binden onder druk van z'n eigen achterban en dan 'wint' Canada dus alsnog.
Zag hierboven bijv. een X berichtje staan over hoe grappig het is dat de Canadezen de Amerikaanse whiskey en bourbon uit de schappen halen terwijl ze er al lang voor hebben betaald. Maar whiskey bederft niet zo snel, mits ongeopend. O, en flessen die een stop hebben van echte kurk moeten rechtop bewaard worden, anders kan de kurk gaan schimmelen. Afgezien daarvan kun je het wel een eeuw of langer bewaren hoor. Maw, die komen vast nog wel een keer op. Ondertussen verliezen ze in Kentucky en Tennessee wel inkomen, want de afname door Canada kunnen ze (tijdelijk) vergeten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |