abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216921518
Met de huidige internationale politieke ontwikkelingen (Amerika/Rusland/Ukraine/EU etc) ben ik best benieuwd of jullie je als ouders wel eens zorgen maken of de wereld waarin je kind zal opgroeien. En zoja, wat voor zorgen zijn dit dan zo?

Of kunnen jullie deze thema’s makkelijk naast jullie neer leggen? En indien dit het geval is, waarom houdt het jullie niet zo bezig?
...it is a tale told by an idiot, full of sound and fury, signifying nothing...
pi_216921546
Nee, absoluut niet.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_216921663
En dan gaat het een generatie verder weer een stuk beter en dan heb je de babyboomers 2.0. Het is wat je er zelf van maakt, interesseert allemaal geen flikker.
pi_216921768
Enige waar ik mij zorgen over maak dat er bijna 1biljoen euro aan wapens uitgegeven gaat worden.
Nu is het geld er ineens wel.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  Spellchecker dinsdag 4 maart 2025 @ 16:05:20 #5
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_216922494
Nou niet perse over de oorlog, meer over de omgang met elkaar en online gedrag van mensen.

Alles wordt/is steeds afstandelijker en individualistischer. Je wordt soms al raar aangekeken als je iemand op straat gedag zegt.
  Spellchecker dinsdag 4 maart 2025 @ 16:58:55 #7
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_216922567
Ze zullen niet zo onbezorgd opgroeien als de huidige generatie. Helaas
  Moderator dinsdag 4 maart 2025 @ 17:02:03 #8
236264 crew  capricia
pi_216922597
Ben benieuwd of die generatie een 'opkomstplicht/ dienstplicht nieuw model' gaat meemaken.

Wat is de leeftijd voor de dienstplicht officieel nu..tussen de 17 en 45 of zo?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_216922741
Ik niet zo. Mijn vrouw wel, af en toe.

Ik denk niet dat we ons meer zorgen maken dan generaties voor ons. Er zijn altijd oorlogen geweest, maatschappelijke onrusten, dreigingen, vraagstukken over de vergiftiging van de zieltjes en lichamen van onze kinderen, dat werk.

Ik maak me over het algemeen meer zorgen over maatschappelijke dingen als telefoongebruik en kunstmatige intelligentie en hoe dat de sociale verhoudingen en de werkgelegenheid aantast dan over oorlog. Dat zijn natuurlijk dingen waar we als ouder en opvoeder zelf nog wat invloed op kunnen uitoefenen bij onze eigen kinderen, dus dat is pragmatischer dan de grote zorgen over het wereldtoneel.

Overigens, niemand stuurt zijn kind graag de oorlog in, maar in tijden van oorlog geloof ik wel in een soort dienstplicht en patriottisme. Maar ik vind mezelf geschikter om training te volgen dan jongvolwassen kanonnenvoer. Dus als we weer meldplicht gaan invoeren, dan zou ik graag willen dat het voor de leeftijden 35-60 zou zijn.
-nee-
pi_216930944
Ja, ik maak me wel zorgen. En misschien is het van alle tijden, maar toen mijn kinderen geboren werden, voelde ik me veel positiever over de lange-termijntoekomst. Na een pandemie en een politiek klimaat dat steeds rechtser wordt en mensen luisteren naar de hardste schreeuwer, zie ik het minder positief in.

Maar ik probeer het naast me neer te leggen. Het heeft niet zo veel zin om je zorgen te maken. Het frustreert me hoe een paar rijke, megalomane witte mannen de wereld naar de tering helpen, maar zelf kan ik er bijzonder weinig aan veranderen.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_216930976
Dit is de reden dat ik en mijn vriendin geen kinderen nemen.
Groot fan van User Wotte
pi_216931020
quote:
19s.gif Op woensdag 5 maart 2025 09:03 schreef Tjacka het volgende:
Dit is de reden dat ik en mijn vriendin geen kinderen nemen.
Dat klinkt wel heel fatalistisch.

(En grammaticaal incorrect)

Als je kinderen neemt kunnen zij natuurlijk juist met goede voornemens de wereld een betere plek maken.
-nee-
pi_216931040
quote:
14s.gif Op woensdag 5 maart 2025 09:08 schreef Marsenal het volgende:

[..]

Als je kinderen neemt kunnen zij natuurlijk juist met goede voornemens de wereld een betere plek maken.
Sorry
Groot fan van User Wotte
pi_216931053
quote:
19s.gif Op woensdag 5 maart 2025 09:10 schreef Tjacka het volgende:

[..]
Sorry
Geeft niks, je kan vandaag nog aan kinderen beginnen!
-nee-
pi_216931162
quote:
14s.gif Op woensdag 5 maart 2025 09:11 schreef Marsenal het volgende:

[..]
Geeft niks, je kan vandaag nog aan kinderen beginnen!
Nee hoor
Groot fan van User Wotte
pi_216931786
quote:
14s.gif Op woensdag 5 maart 2025 09:08 schreef Marsenal het volgende:

[..]

Het is wel een factor die bij ons ook meespeelde destijds. Maar 10-15 jaar geleden had dat voor ons een minder grote waarde dan ik het nu zou geven. Ik vind het in ieder geval logisch dat je er bewust over nadenkt.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_216932507
quote:
0s.gif Op woensdag 5 maart 2025 10:30 schreef Phaidra het volgende:

[..]
Het is wel een factor die bij ons ook meespeelde destijds. Maar 10-15 jaar geleden had dat voor ons een minder grote waarde dan ik het nu zou geven. Ik vind het in ieder geval logisch dat je er bewust over nadenkt.
Onze ouders maken zich ook altijd zorgen om ons (hun fout :P ), terwijl wij zelf eigenlijk een vrij zorgeloos bestaan hebben. Maar als je kijkt naar een mogelijke verplichte dienstplicht, de waarschijnlijk aankomende economische crisissen en de toenemende geopolitieke spanningen, wordt het wel een stuk lastiger om je kinderen datzelfde zorgeloze leven te geven. Dat is ook een van de redenen waarom wij geen kinderen willen. Het voelt gewoon niet verantwoord in deze tijd.
Groot fan van User Wotte
  woensdag 5 maart 2025 @ 11:45:25 #18
37248 BertV
Klei indiaan
pi_216932518
Weer allemaal bange mensen. Kijk minder of niet meer naar de media zou ik zeggen.
Handgemaakt
  woensdag 5 maart 2025 @ 12:34:09 #19
396386 sturmpie
for night & nature
pi_216933327
Het gaat best goed op de wereld afgezien van de vervuiling.
Rusland doet moeilijk, er zijn wat guerilla's in Afrika, Mexico heeft cartels, en verder is 't redelijk rustig.
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_216935902
Natuurlijk niet, je hebt er toch geen invloed op.
pi_216936505
Ik maak me wel zorgen om de praktische kant van hun toekomst. Weinig goede vakmensen, personeelstekort bij belangrijke overheidsdiensten... Maar goed, ik kan daar weinig aan veranderen behalve mijn kinderen te stimuleren om voor een nuttig beroep te kiezen en zo snel mogelijk hun schaapjes op het droge te hebben, dus echt druk maak ik me er ook niet over.

Zo’n flapdrol in de VS is wel jammer, maar die invloed zie ik als veel beperkter op het dagelijks leven hier. Ik verwacht ook geen echte wereldoorlog met veldslagen, en bij een atoombom zitten we toch allemaal in hetzelfde schuitje. En over 3,5 jaar zijn de democraten weer aan de macht en schuift alles weer terug.

Maar deze ontwikkelingen (en met name corona) hebben er wel voor gezorgd dat we zo min mogelijk leuke dingen uitstellen. Geld wordt toch steeds minder waard, dan kun je het maar beter uitgeven aan leuke herinneringen, zelfs als de kinderen nog te jong zijn om het zich zelf te kunnen herinneren.
pi_216943435
quote:
14s.gif Op dinsdag 4 maart 2025 17:16 schreef Marsenal het volgende:
Ik niet zo. Mijn vrouw wel, af en toe.

Ik denk niet dat we ons meer zorgen maken dan generaties voor ons. Er zijn altijd oorlogen geweest, maatschappelijke onrusten, dreigingen, vraagstukken over de vergiftiging van de zieltjes en lichamen van onze kinderen, dat werk.

Ik maak me over het algemeen meer zorgen over maatschappelijke dingen als telefoongebruik en kunstmatige intelligentie en hoe dat de sociale verhoudingen en de werkgelegenheid aantast dan over oorlog. Dat zijn natuurlijk dingen waar we als ouder en opvoeder zelf nog wat invloed op kunnen uitoefenen bij onze eigen kinderen, dus dat is pragmatischer dan de grote zorgen over het wereldtoneel.

Overigens, niemand stuurt zijn kind graag de oorlog in, maar in tijden van oorlog geloof ik wel in een soort dienstplicht en patriottisme. Maar ik vind mezelf geschikter om training te volgen dan jongvolwassen kanonnenvoer. Dus als we weer meldplicht gaan invoeren, dan zou ik graag willen dat het voor de leeftijden 35-60 zou zijn.
Dienstplicht is vooral belangrijk om patriotisme, maar vooral discipline bij te brengen en dat is voor heel veel gen z ers geen overbodige luxe als ik naar mijn collega’s kijk…. Sorry
Als het echt oorlog wordt, zal iedereen opgeroepen worden.

Mijn zoon deed zijn spreekbeurt over het leger en heeft uitgelegd wat de dienstplicht is en daarna gevraagd aan de klas of de dienstplicht opnieuw ingevoerd moet worden. De meerderheid was voor.

Ik maak mij ook niet zoveel zorgen voor mijn kinderen over de wereldpolitiek. Ik ben ook midden in de koude oorlog geboren, en het was wat dat betreft ook minder zorgeloos als wij nu allen denken volgens mij. Maar ik maak mij wel heel veel zorgen over de leefbaarheid van onze planeet in de nabije toekomst.
  Moderator donderdag 6 maart 2025 @ 08:12:16 #23
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_216943692
Geen moment.
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
  vrijdag 7 maart 2025 @ 08:45:04 #24
37248 BertV
Klei indiaan
pi_216957659
quote:
14s.gif Op donderdag 6 maart 2025 08:12 schreef onlogisch het volgende:
Geen moment.
De acties van de eu zorgen wel voor een Self-fulfilling prophecy, zoals dat in goed nederlands heet.
Handgemaakt
pi_216957666
Ik heb geen kinderen (niet om geopolitieke redenen) maar kan me daarnaast er ook niet zoveel zorgen om maken.
pi_216957668
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 maart 2025 16:58 schreef maily het volgende:
Ze zullen niet zo onbezorgd opgroeien als de huidige generatie. Helaas
Als je ze angstig opvoedt niet nee
  vrijdag 7 maart 2025 @ 09:26:14 #27
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_216957987
quote:
0s.gif Op woensdag 5 maart 2025 12:34 schreef sturmpie het volgende:
Het gaat best goed op de wereld afgezien van de vervuiling.
Rusland doet moeilijk, er zijn wat guerilla's in Afrika, Mexico heeft cartels, en verder is 't redelijk rustig.
En de wereldbevolking blijft maar toenemen…

Toch maak ik me geen zorgen. Hier hebben we het goed. En ik denk niet dat dit snel gaat veranderen. En oplettendheid is niet verkeerd. Dat we nadenken over dat zoiets anders kan zijn en we ons best moeten doen dit te behouden (de veiligheid hier)
Dat geef ik m’n kinderen ook mee.
Wie dit leest is een lezer van dit
  vrijdag 7 maart 2025 @ 10:02:17 #28
33189 RM-rf
1/998001
pi_216958571
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 maart 2025 15:29 schreef margaretha_01 het volgende:
Of kunnen jullie deze thema’s makkelijk naast jullie neer leggen? En indien dit het geval is, waarom houdt het jullie niet zo bezig?
Heeft dat dan zin om je er voortdurend mee bezig te houden en jezelf bang te maken?

Je hoeft het niet geheel te negeren; er zijn zeker bepaalde zaken die misschien de kansen en mogelijkheden van een toekomstige generatie bedreigen, maar daarmee kun je ook constructief omgaan en denken in oplossingen.

enkel 'angst' te hebben of je 'zorgen te maken' verandert daaraan verder niet zoveel, en dat maakt het ook een beetje zonde van de energie.

[ Bericht 3% gewijzigd door RM-rf op 07-03-2025 10:32:58 ]
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_216958621
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 maart 2025 15:29 schreef margaretha_01 het volgende:
Met de huidige internationale politieke ontwikkelingen (Amerika/Rusland/Ukraine/EU etc) ben ik best benieuwd of jullie je als ouders wel eens zorgen maken of de wereld waarin je kind zal opgroeien. En zoja, wat voor zorgen zijn dit dan zo?
Ja tuurlijk maak ik me wel eens zorgen in wat voor wereld ze terechtkomen.

Maar aan de andere kant hadden mijn grootouders last van WO II, mijn ouders van het gezeik in de jaren '70 en '80 en wij nu van dit gedoe. Elke tijd heeft zijn eigen issues.

quote:
Het houdt nooit op en toch blijft de planneet gewoon onverstroorbaar rondjes draaien. Wat ik niet zo geweldig kan beïnvloeden kan ik me ook niet zo geweldig permitteren om me daar steeds druk over te maken.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')