Extra aanwijzingen voor dit topic:quote:Het project, opgezet in 2022, heeft tot doel tienduizenden conservatieven te rekruteren om huidige federale ambtenaren te vervangen – die sommige Republikeinen karakteriseren als onderdeel van de 'deep state' – en om de doelstellingen van de volgende Republikeinse president te bevorderen. Het gaat uit van een vergaande interpretatie van de theorie van de unitaire uitvoerende macht, een omstreden interpretatie van artikel II van de grondwet van de Verenigde Staten die ervan uitgaat dat de president bij zijn inauguratie absolute zeggenschap over de uitvoerende macht verkrijgt.
Project 2025 beoogt diepgaande veranderingen binnen de overheid, met name het economisch en sociaal beleid en de rol van de federale overheid en haar agentschappen. In het plan wordt voorgesteld de financiering voor het ministerie van Justitie te verlagen, de FBI en het ministerie van Binnenlandse Veiligheid (DHS) te ontmantelen, de regelgeving op het gebied van milieu en klimaatverandering sterk te verminderen ten gunste van de winning van fossiele brandstoffen, het ministerie van Handel op te heffen en de onafhankelijkheid van federale agentschappen zoals de Federal Communications Commission (FCC) en de Federal Trade Commission (FTC) te beëindigen.
Als men daar heel voortvarend mee bezig was, dan was dat zeker problematisch geweest.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 16:02 schreef Perrin het volgende:
De komende tijd is het vooral psychologie en anticipatie op die middellange termijn. Er zit zoveel inertia in de wereldeconomie.
Er zitten zelfs wat korte-termijn voordelen aan die importheffingen.
Vergeet ook niet de directe effecten van het wegjagen van de undocumented workers op veel bedrijven.
Oud nieuws. Beelden gezien van uitgestorven farmers markets; niet perse vanwege uitzettingen, maar vanwege dat volk daar bang voor is.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 16:07 schreef Monolith het volgende:
Ik lees echter nog weinig over het en masse uitzetten van illegalen die werken in de landbouw en dergelijke.
Elk protest waarvoor geen vergunning afgegeven wordt? Hoe moeilijk is het om dat te begrijpen?quote:Op dinsdag 4 maart 2025 15:46 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Je stelt de verkeerde vraag, wat is een illegaal protest? Zodra we dat hebben vastgesteld dan kunnen we pas oordelen of dit soort wetgeving schadelijk is. Wat we nu doen is slechts invullen wat het mogelijk zou kunnen betekenen.
Ik zie wel wat anekdotische verhalen op de socials maar nog niet veel betrouwbaars nee.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 16:07 schreef Monolith het volgende:
[..]
Als men daar heel voortvarend mee bezig was, dan was dat zeker problematisch geweest.
Ik lees echter nog weinig over het en masse uitzetten van illegalen die werken in de landbouw en dergelijke.
Dat creert toch precies wat Trump wil. Je kunt ervanuitgaan dat de fascsistische clownsshow in het Witte Huis ervoor gaat zorgen dat studenten willen protesteren. Vervolgens wil geen universiteit dat protest goedkeuren. Studenten laten zich natuurlijk niet door een gebrek aan goedkeuring stoppen. Hoppa Trump heeft zijn reden om keihard te kunnen optreden tegen de protesteerders én de universiteit te pakken.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 16:14 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Elk protest waarvoor geen vergunning afgegeven wordt? Hoe moeilijk is het om dat te begrijpen?
En hoe groot acht je de kans dat een universiteit het lef heeft om een anti-regeringsdemonstratie goed te keuren? Elke tegenstander van Trump's regime is inmiddels bedreigd of afgeperst. Dit is ook afpersing natuurlijk.
Al eerder genoemd: ze pakken mensen op in democratische staten, maar niet in republikeinse staten. In bijvoorbeeld Texas en Florida zit een groot aandeel van de illegale immigranten maar die zijn daar nodig om bijvoorbeeld de voedselindustrie op peil te houden.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 16:16 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ik zie wel wat anekdotische verhalen op de socials maar nog niet veel betrouwbaars nee.
Hogere importheffingen gaat men vroeg of laat natuurlijk voelen, zeker als andere landen terug gaan slaan en de export daalt.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 16:00 schreef Monolith het volgende:
[..]
Zit nog wel een beetje in de typische economische waarzeggersfase lees ik. De Atlanta Fed stelt de prognose bij van 2,25% groei naar 1,5% krimp. JP morgen verwacht een daling van 2,25 naar 1,5 onder de aanname dat na een dramatisch januari een betere februari en maart volgen. Het eerste zou natuurlijk een monumentale clusterfuck zijn, zeker omdat daar geen externe oorzaak voor is. Het tweede is niet per se goed nieuws, maar niet rampzalig.
Zoals je ook in het stuk leest moeten er natuurlijk nog heel veel effecten gaan landen. De effecten van heel fors (en blind) snijden in de federale overheid zal zich op de middellange termijn manifesteren, net als importheffingen want daar heeft men zeker voor houdbare goederen al weer snel op geanticipeerd door een buffervoorraad te importeren.
Ja klopt, en het dan voor elkaar krijgen om in een tweet onderscheid te maken tussen afkomst en welke straf je dna verdient.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 16:19 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Dat creert toch precies wat Trump wil. Je kunt ervanuitgaan dat de fascsistische clownsshow in het Witte Huis ervoor gaat zorgen dat studenten willen protesteren. Vervolgens wil geen universiteit dat protest goedkeuren. Studenten laten zich natuurlijk niet door een gebrek aan goedkeuring stoppen. Hoppa Trump heeft zijn reden om keihard te kunnen optreden tegen de protesteerders én de universiteit te pakken.
Als studenten protesteren buiten het universiteitsterrein hebben de scholen daar toch niets over te zeggen?quote:Op dinsdag 4 maart 2025 16:19 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Dat creert toch precies wat Trump wil. Je kunt ervanuitgaan dat de fascsistische clownsshow in het Witte Huis ervoor gaat zorgen dat studenten willen protesteren. Vervolgens wil geen universiteit dat protest goedkeuren. Studenten laten zich natuurlijk niet door een gebrek aan goedkeuring stoppen. Hoppa Trump heeft zijn reden om keihard te kunnen optreden tegen de protesteerders én de universiteit te pakken.
Oh zeker, ik denk dat economen het er vrij collectief over eens zijn dat de cocktail van maatregelen die Trump en MAGA voor ogen hebben potentieel desastreus zijn voor de economie. Helaas daarmee ook voor de rest van de wereld. Want dat de wereldeconomie niet zero-sum is betekent helaas dat hoewel internationale handel veelal win-win is, het terugdringen van die handel ook lose-lose is.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 16:21 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Hogere importheffingen gaat men vroeg of laat natuurlijk voelen, zeker als andere landen terug gaan slaan en de export daalt.
Verder lijkt mij dat het ontslaan van tienduizenden ambtenaren - waar jij ook naar verwijst - mij ook niet direct een zegen voor de economie. Ja, je bespaart kosten als overheid, maar je vergroot ook de financiële onzekerheid van talloze Amerikanen, wat weer negatieve gevolgen heeft voor het consumentenvertrouwen.
Dan zijn er nog de economische gevolgen door reputatieschade. Ik denk niet dat de VS kapot wordt geboycot, maar het zijn mogelijk wel weer een paar extra druppels in de vollopende emmer.
Ik las ook dat internationale toeristen - met name Canadezen - de VS de rug toekeren. Dat zal niet leiden tot de economische ineenstorting van de VS, maar deze misgelopen inkomsten kunnen toch zeer nadelig uitpakken, zeker op microniveau (individuele ondernemers die sterk leunen op buitenlands toerisme). Dat zijn weer een paar druppels in de vollopende emmer.
Alles bij elkaar opgeteld kan het rampzalig uitpakken voor de Amerikaanse economie.
Ja buiten universiteitsterreinen zal Trump ook de autoriteiten onder druk zetten geen anti-regerings protesten toe te staan.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 16:29 schreef aquawoman het volgende:
[..]
Als studenten protesteren buiten het universiteitsterrein hebben de scholen daar toch niets over te zeggen?
Ik denk niet dat het een lose-lose is dat Amerika zijn economische hegemonie te grabbel gooit. Op de korte termijn geloof ik dat wel maar voor Europa en China brengt dit juist nieuwe kansen.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 16:35 schreef Monolith het volgende:
[..]
Oh zeker, ik denk dat economen het er vrij collectief over eens zijn dat de cocktail van maatregelen die Trump en MAGA voor ogen hebben potentieel desastreus zijn voor de economie. Helaas daarmee ook voor de rest van de wereld. Want dat de wereldeconomie niet zero-sum is betekent helaas dat hoewel internationale handel veelal win-win is, het terugdringen van die handel ook lose-lose is.
Ergens vrees ik dat het noodzakelijk is voor een deel van de Amerikaanse kiezers om de effecten van dat beleid te voelen voordat ze hun mening over Trump bijstellen, maar dat heeft wel heel veel nadelige bijeffecten.
Voor Xi begint het Jaar van de Slang uitstekend.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 16:39 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ik denk niet dat het een lose-lose is dat Amerika zijn economische hegemonie te grabbel gooit. Op de korte termijn geloof ik dat wel maar voor Europa en China brengt dit juist nieuwe kansen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Lekker makkelijk, het gaat eerder om de vorm van protest in plaats van het onderwerp. Als het onderwerp een reden moet zijn dan druist dat in tegen het recht op vvmu. Kortom dan zou deze wetgeving geen kans van slagen hebben.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 16:14 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Elk protest waarvoor geen vergunning afgegeven wordt? Hoe moeilijk is het om dat te begrijpen?
En hoe groot acht je de kans dat een universiteit het lef heeft om een anti-regeringsdemonstratie goed te keuren? Elke tegenstander van Trump's regime is inmiddels bedreigd of afgeperst. Dit is ook afpersing natuurlijk.
Dit is hetzelfde soort denken dat Trump tentoonspreid. Een andere economie kapot maken is geen winst voor je eigen economie. Je bent goedkope import en daarmee welvaart voor consuenten kwijt en je bent een belangrijke afzetmarkt voor je producten en diensten kwijt.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 16:39 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ik denk niet dat het een lose-lose is dat Amerika zijn economische hegemonie te grabbel gooit. Op de korte termijn geloof ik dat wel maar voor Europa en China brengt dit juist nieuwe kansen.
Je mening bijstellen betekent erkennen dat je je in iemand hebt vergist. Er zal nog een behoorlijke poos van alles bij worden gesleept om vol te kunnen houden dat Trump de juiste weg bewandelt.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 16:35 schreef Monolith het volgende:
[..]
Oh zeker, ik denk dat economen het er vrij collectief over eens zijn dat de cocktail van maatregelen die Trump en MAGA voor ogen hebben potentieel desastreus zijn voor de economie. Helaas daarmee ook voor de rest van de wereld. Want dat de wereldeconomie niet zero-sum is betekent helaas dat hoewel internationale handel veelal win-win is, het terugdringen van die handel ook lose-lose is.
Ergens vrees ik dat het noodzakelijk is voor een deel van de Amerikaanse kiezers om de effecten van dat beleid te voelen voordat ze hun mening over Trump bijstellen, maar dat heeft wel heel veel nadelige bijeffecten.
Trump heeft vóór zijn aanstellen al de oorlog aan zijn politieke tegenstanders uitgeroepen, ze willen iedereen ontslaan uit de overheid die niet MAGA is en hij heeft de gouverneur van Maine al afgeperst omdat ze kritiek toonde.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 16:41 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Lekker makkelijk, het gaat eerder om de vorm van protest in plaats van het onderwerp. Als het onderwerp een reden moet zijn dan druist dat in tegen het recht op vvmu. Kortom dan zou deze wetgeving geen kans van slagen hebben.
Nee? Ik stel niet dat Amerika de eigen economie moet slopen. Daarbij kan het weldegelijk winst zijn voor de eigen economie als bijvoorbeeld hier ook tech bedrijven kunnen ontstaan zonder de oneerlijke concurrentie vanuit Amerika. Goedkope import komt niet zoveel uit Amerika. Dat je afzetmarkt verliest door een herschikking van de economische orde hoeft ook helemaal niet het geval te zijn.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 16:43 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dit is hetzelfde soort denken dat Trump tentoonspreid. Een andere economie kapot maken is geen winst voor je eigen economie. Je bent goedkope import en daarmee welvaart voor consuenten kwijt en je bent een belangrijke afzetmarkt voor je producten en diensten kwijt.
De EU gaat hier veel sterker uitkomen dan de VS.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 16:51 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Nee? Ik stel niet dat Amerika de eigen economie moet slopen. Daarbij kan het weldegelijk winst zijn voor de eigen economie als bijvoorbeeld hier ook tech bedrijven kunnen ontstaan zonder de oneerlijke concurrentie vanuit Amerika. Goedkope import komt niet zoveel uit Amerika. Dat je afzetmarkt verliest door een herschikking van de economische orde hoeft ook helemaal niet het geval te zijn.
Zeker nu ze ons als vijanden afschilderen kunnen we dus eindelijk een hoop van de regels die onze economie verstikken veranderen.
Het idee dat aan de leiband lopen van Amerika ons voorspoed brengt wordt eindelijk verleden tijd, apart dat je dat een Trumpiaanse mening vindt. Het is ook niet alsof ik blij ben dat Trump is gekozen of dat Amerika dit doet. ik zeg enkel dat het ook mogelijkheden biedt, terwijl jij doet alsof het alleen maar nadelig is. Dat het alleen maar nadelig is vind ik een veel te simplistische voorstelling van zaken.
Ja, maar ik blijft het zeggen. De 'fanatieke fans' zijn bijj lange na niet het volledig electoraat dat op Trump heeft gestemd. Voor het gros van de stemmers was naast 'immigratie' ook primair de economie een speerpunt. Tankt ie die, dan gaan er toch veel mensen teleurgesteld raken.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 16:44 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Je mening bijstellen betekent erkennen dat je je in iemand hebt vergist. Er zal nog een behoorlijke poos van alles bij worden gesleept om vol te kunnen houden dat Trump de juiste weg bewandelt.
Dat zie je zelfs bij Trumpfans is ons land. Je zou denken dat het opzichtige heulen met de Russen leidt tot een consensus over het Amerikaanse buitenlandbeleid, zeker onder Europeanen. Maar degenen die Trump het meest enthousiast hebben verdedigd houden vol dat Europa en Oekraïne - en dus niet de VS en Rusland - aan de verkeerde kant staan.
Scheelt natuurlijk ook dat niet het volledige electoraat van Trump zich tegen hem/de GOP hoeft te keren. Een relatief klein percentage is al genoeg om de stemming te doen kantelen. Het is immers niet alsof hij met enorme overmacht de verkiezingen heeft gewonnen.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 17:10 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ja, maar ik blijft het zeggen. De 'fanatieke fans' zijn bijj lange na niet het volledig electoraat dat op Trump heeft gestemd. Voor het gros van de stemmers was naast 'immigratie' ook primair de economie een speerpunt. Tankt ie die, dan gaan er toch veel mensen teleurgesteld raken.
En migratie is ook een issue waarop de opvattingen een stuk ambivalenter zijn dan ze misschien denken. Genoeg mensen die leven in de wereld dat Trump de boze bruine criminelen uit gaat zetten, maar niet helemaal beseffen dat MAGA veel en veel verder wil gaan dan dat.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |