Graag zelfs!quote:Op dinsdag 4 maart 2025 18:01 schreef capricia het volgende:
Je EV snachts opladen nog wel okay?
Stroom is dan goedkoper.
Die spiegel werkt in ieder geval niet, want nog steeds geen politicus. Maar probeer het gerust nog een keer.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 18:01 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Jij hebt een glazen bol en ik heb een spiegel. Problemen mee?
Ik doe gewoon overdag, want zonnepanelen. Gratis tanken én geld erbij uit krijgenquote:Op dinsdag 4 maart 2025 18:01 schreef capricia het volgende:
Je EV snachts opladen nog wel okay?
Stroom is dan goedkoper.
Ik krijg net een pushmelding van mijn dynamische stroomaanbieder. Morgenmiddag rond 12:00 is de prijs nóg lager. Negatief in de elektriciteitsmarkt, maar nog steeds positief voor de consument vanwege de energiebelasting.quote:
De spiegel weergeeft jouw glazen bol. Als de informatie over jouw persoon incorrect is dan geldt dat ook in omgekeerde richting. Wellicht een idee om die glazen bol weg te zetten en te verdiepen natuurkunde.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 18:05 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Die spiegel werkt in ieder geval niet, want nog steeds geen politicus. Maar probeer het gerust nog een keer.
Rare spiegel dan, want ik heb geen bol. Dat jij roeptoetert dat ik die wel heb is leuk, maar dat maakt het nog niet waar. Wat ik niet heb kan ik niet weg zetten, maar, zet de spiegel maar eventjes weg, want dan kun je gaan kijken wanneer je je wasmachine morgen aan kunt zetten.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 18:08 schreef ACT-F het volgende:
[..]
De spiegel weergeeft jouw glazen bol. Als de informatie over jouw persoon incorrect is dan geldt dat ook in omgekeerde richting. Wellicht een idee om die glazen bol weg te zetten en te verdiepen natuurkunde.
quote:Op dinsdag 4 maart 2025 18:12 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Rare spiegel dan, want ik heb geen bol. Dat jij roeptoetert dat ik die wel heb is leuk, maar dat maakt het nog niet waar. Wat ik niet heb kan ik niet weg zetten, maar, zet de spiegel maar eventjes weg, want dan kun je gaan kijken wanneer je je wasmachine morgen aan kunt zetten.
quote:Op dinsdag 4 maart 2025 18:06 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ik krijg net een pushmelding van mijn dynamische stroomaanbieder. Morgenmiddag rond 12:00 is de prijs nóg lager. Negatief in de elektriciteitsmarkt, maar nog steeds positief voor de consument vanwege de energiebelasting.
Lijkt me vervelend wel, om daar omheen te moeten plannen.quote:
Kijk hier. We hebben tussen de 5 en 25 GW nodig, afhankeijk van de tijd van de dag. 's nachts is het gebruik het laagste, 's morgens gaat het wat omhoog, rond 12:00 is het weer wat lager en tussen 18:00 en 21:00 is die het hoogste. Vergelijk dat eens wat je bij die link ziet. (De grootverbruikers, aluminiumsmelters, datacentra en zo, hebben 24/7 ongeveer dezelfde afname.)quote:Op dinsdag 4 maart 2025 17:52 schreef knoopie het volgende:
[..]
“Men” werkte altijd al van 9-5, dus dat vind ik een matig excuus. Als dat het probleem zou zijn, dan hebben ze al een eeuw de tijd gehad om zich daarop in te stellen.
Zonnepanelen zijn een nu ook al een jaartje of dertig mee bezig. Ook niet echt nieuw te noemen.
Verder snap ik je uitleg van wat de consequenties zijn, maar ik vind het wat makkelijk hoe snel die elektriciteitsbedrijven en netbeheerders in de slachtofferrol kruipen. Omdat de huidige situatie dus absoluut geen verrassing is.
Het bedienen van de startuitstel is minder vervelend dan de was zelf. En de zon is rond het middaguur op het hoogste punt. Die voorspelbaarheid hebben de Babyloniërs 4000 jaar geleden gebruikt om een klok te maken.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 18:19 schreef CoolGuy het volgende:
Lijkt me vervelend wel, om daar omheen te moeten plannen.
Ja, ik maak dan weer gebruik van iets waardoor ik daar niet op hoef te letten.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 18:25 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Het bedienen van de startuitstel is minder vervelend dan de was zelf. En de zon is rond het middaguur op het hoogste punt. Die voorspelbaarheid hebben de Babyloniërs 4000 jaar geleden gebruikt om een klok te maken.
Zou het niet ook juist een oplossing zijn om zo veel mogelijk bij de eindgebruiker accu’s te hebben? Als bij wijze van spreken iedereen een (kleine) accu in zijn woning heeft, dan kan die in de nacht worden opgeladen voor de ochtendpiek en overdag met de zonnepanelen voor de avondpiek. Dat zou ideaal zijn voor het net qua belasting. Bij warmtepompen is het nog makkelijker; gewoon een groter buffervat en dan kan je die altijd laten draaien als het elektriciteitsaanbod goed is, en niet wanneer de vraag is.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 18:21 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Kijk hier. We hebben tussen de 5 en 25 GW nodig, afhankeijk van de tijd van de dag. 's nachts is het gebruik het laagste, 's morgens gaat het wat omhoog, rond 12:00 is het weer wat lager en tussen 18:00 en 21:00 is die het hoogste. Vergelijk dat eens wat je bij die link ziet. (De grootverbruikers, aluminiumsmelters, datacentra en zo, hebben 24/7 ongeveer dezelfde afname.)
Het elektriciteitsnetwerk is vrij serieel van opzet: de energie vloeit van groot naar klein (en het allerlaatste stukje ook weer terug). Er is wel enige verdeelcapaciteit, maar dat is vooral het hoogspanningsnet. Verder is het niet ingericht op teruglevering. Dan moet je dat eigenlijk allemaal verzamelen en weer terug naar een verdeelstation leiden.
Als jij een zonnepark of een paar windturbines neerzet, dan moet je daar een afspraak voor maken met de netwerkbeheerder en die leggen dan een aparte kabel voor jou aan. Maar als het nu in de zomer rond de middag hard waait, moeten we de elektriciteitscentrales uitzetten omdat het dan allemaal van zon en wind komt. En dus van een andere locatie. De topografie van het netwerk is daar helemaal verkeerd voor.
Als je dat wilt, moet je accu's in de wijkcentrales stoppen en daar hele grote, schakelende voedingen van maken. En die moeten dan rechtstreeks verbonden worden met het hoogspanningsnet. En dan kom je er ook niet als al die kabels dezelfde spanning moeten hebben en je met trafo's werkt. Dan moet je al snel aan een heel nieuw HVDC (hoog voltage gelijkspanning) gaan denken. Kortom, dan moet je het in zijn geheel gaan vervangen. Je hebt het dan over een prijskaartje van meer dan de helft van de rijksbegroting over minimaal de komende 25 jaar. Als we daar de mensen voor zouden hebben.
Kortom, om het haalbaar en betaalbaar te houden, moeten we het bestaande netwerk zo veel mogelijk in stand houden. En dat gaat alleen met een heleboel grote centrales die je aan en uit kunt zetten wanneer nodig, niet met wiebelstroom die volledig van de tijd en het weer afhankelijk is en waar we dus maar weinig mee kunnen. Want dan gaat de elektriciteit alle kanten op en worden delen van het netwerk regelmatig overbelast. En dus ook geen teruglevering meer.
Je zou nog een tussenweg kunnen bedenken met vaste spanningen voor de omvormers, maar daar gaan de particulieren met zonnepanelen ook niet blij mee zijn. Dan staan die panelen het grootste deel van de tijd gewoon uit.
Wij hebben geen jaarlijks overschot qua zonnepanelen.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 18:05 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik doe gewoon overdag, want zonnepanelen. Gratis tanken én geld erbij uit krijgen
21 kWh verbruik vandaag, tot nu toe, en daarvan is net aan 4 kWh uit het net![]()
Dit dus. Het is constant huishoudens lastig vallen met allerlei nutsproblematiek terwijl de minste winst te halen is.quote:
Dat is zeker een verbetering en ook waar de energieleveranciers naar toe willen. Maar dan heb je dus als zonnepaneelbezitter in de zomer te veel stroom en in de winter te weinig. Dus het is geen oplossing voor de energieleveranciers en netwerkbeheerders.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 19:49 schreef knoopie het volgende:
[..]
Zou het niet ook juist een oplossing zijn om zo veel mogelijk bij de eindgebruiker accu’s te hebben? Als bij wijze van spreken iedereen een (kleine) accu in zijn woning heeft, dan kan die in de nacht worden opgeladen voor de ochtendpiek en overdag met de zonnepanelen voor de avondpiek. Dat zou ideaal zijn voor het net qua belasting. Bij warmtepompen is het nog makkelijker; gewoon een groter buffervat en dan kan je die altijd laten draaien als het elektriciteitsaanbod goed is, en niet wanneer de vraag is.
Ze zijn eigendom van de regering ...quote:Op dinsdag 4 maart 2025 19:59 schreef Cockwhale het volgende:
Is het nou normaal geworden dat dit soort bedrijven alleen maar klagen? Fix het dan, gvd. Oh nee, dat moet de burger natuurlijk doen via belastingen
Tyf toch op.
Ja, belast de bedrijven en gebruik dat geld voor basisbehoeften. Dat zou verreweg het grootste deel van al onze problemen oplossen. Maar rechtse regeringen zijn er voor dat bedrijfsleven, niet voor de burgers. Of alleen in naam, zodat ze genoeg stemmen krijgen. Beste voorbeeld: PVV.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 20:07 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dit dus. Het is constant huishoudens lastig vallen met allerlei nutsproblematiek terwijl de minste winst te halen is.
Schroef de energiebelasting op grootverbruik eens op. Dan stuur je vermogens.
Dat geld wat zij verdienen gaat dus allemaal naar de staat?quote:Op dinsdag 4 maart 2025 20:18 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ze zijn eigendom van de regering ...
Voor het overgrote deel, ja.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 21:01 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Dat geld wat zij verdienen gaat dus allemaal naar de staat?
Dat verbaast mij niets, mensen geloven en masse in zaken waarvoor degelijke bewijsgronden ontbreken. Zonnepanelen+batterijen kunnen ook zeer goedkope energie zijn alleen de voorwaarde dat je je dan dichtbij de evenaar moet bevinden omdat er (nog) geen economische rendabele opslag bestaat voor langdurige grootschalige opslag om sterke seizoensinvloeden te kunnen overbruggen kan of wil men niet vattenquote:Op woensdag 5 maart 2025 22:39 schreef SymbolicFrank het volgende:
Veel mensen denken nog steeds, dat zonnepanelen gratis energie zijn en het klimaatprobleem oplossen, als we alle daken er mee bedekken.
Ik dacht, dat er nauwelijks nieuwe woningen gebouwd worden?quote:Op donderdag 6 maart 2025 07:49 schreef HSG het volgende:
Dat krijg je er van als je een land steeds voller laat worden. Dan moet je meer woningen bouwen en die hebben ook stroom en water nodig.
Het vorige kabinet met D66 en CU heeft er ook niks aan gedaan en het kabinet met VVD/PvdA ook niet.quote:Op dinsdag 4 maart 2025 20:21 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, belast de bedrijven en gebruik dat geld voor basisbehoeften. Dat zou verreweg het grootste deel van al onze problemen oplossen. Maar rechtse regeringen zijn er voor dat bedrijfsleven, niet voor de burgers. Of alleen in naam, zodat ze genoeg stemmen krijgen. Beste voorbeeld: PVV.
Men wil er 500.000 bijbouwen. Waarschijnlijk wel meer.quote:Op donderdag 6 maart 2025 07:54 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ik dacht, dat er nauwelijks nieuwe woningen gebouwd worden?
D66 is niet links. Het is een partij voor elitaire Nederlanders die doen alsof ze links zijn zolang ze zelf maar geen last hebben van de nadelen van de linkse ideeën.quote:Op donderdag 6 maart 2025 07:58 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Het vorige kabinet met D66 en CU heeft er ook niks aan gedaan en het kabinet met VVD/PvdA ook niet.
Decennialang wanbestuur toejuichen om de libs te ownen. Ben je op je hoofd gevallen als kind?quote:Op dinsdag 4 maart 2025 15:00 schreef ACT-F het volgende:
[..]
https://www.nu.nl/economi(...)ms-niet-voldoet.html
Meer van dit soort berichten graagDit krijg je als je onrealistische doelen stelt. Zodra stroomstoringen vaker plaatsvinden zullen zelfs de fanatiekste klimaatridders een toontje lager zingen. Welvaart betekent keuzes maken, want sprookjesland bestaat alleen in je idealen.
Meermaals zelfs. Het leren fietsen ging met vallen en opstaan maar het is geluktquote:Op donderdag 6 maart 2025 08:09 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Decennialang wanbestuur toejuichen om de libs te ownen. Ben je op je hoofd gevallen als kind?
Ik dacht dat de VVD het vorige kabinet ook present was? Zelfs paars met Kok was een VVD feestje. Dat is al lang de rode lijn: een VVD kabinet met een sausje.quote:Op donderdag 6 maart 2025 07:58 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Het vorige kabinet met D66 en CU heeft er ook niks aan gedaan en het kabinet met VVD/PvdA ook niet.
Is dat ook niet omdat er tijdens Rutte heel weinig gebouwd is, terwijl de bejaardentehuizen zijn afgebroken, veel huurwoningen zijn verkocht en de gezinnen kleiner zijn geworden? Een inhaalrace om de effecten van dat beleid te herstellen?quote:Op donderdag 6 maart 2025 08:01 schreef HSG het volgende:
Men wil er 500.000 bijbouwen. Waarschijnlijk wel meer.
Ook dat. Als iedereen in dit land zijn carrière belangrijker vindt en rond paradeert met "ik wil lekker voor altijd single zijn want ik heb geen partner nodig" dan heb je inderdaad nog meer woningen nodig want in plaats van twee mensen in een huis heb je twee huizen nodig. Ook heb je te maken met statushouders, migranten buiten en binnen de Schengenzone die hier willen werken.quote:Op donderdag 6 maart 2025 08:45 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Is dat ook niet omdat er tijdens Rutte heel weinig gebouwd is, terwijl de bejaardentehuizen zijn afgebroken, veel huurwoningen zijn verkocht en de gezinnen kleiner zijn geworden? Een inhaalrace om de effecten van dat beleid te herstellen?
Ja dat is ontzettend handig, heb je ook gekeken wat die thuisbatterijen kosten?quote:Op dinsdag 4 maart 2025 19:49 schreef knoopie het volgende:
[..]
Zou het niet ook juist een oplossing zijn om zo veel mogelijk bij de eindgebruiker accu’s te hebben? Als bij wijze van spreken iedereen een (kleine) accu in zijn woning heeft, dan kan die in de nacht worden opgeladen voor de ochtendpiek en overdag met de zonnepanelen voor de avondpiek. Dat zou ideaal zijn voor het net qua belasting. Bij warmtepompen is het nog makkelijker; gewoon een groter buffervat en dan kan je die altijd laten draaien als het elektriciteitsaanbod goed is, en niet wanneer de vraag is.
En hoe groot is het percentage van de niet-EU immigranten op het geheel? Als het een paar procent is, is het veel.quote:Op donderdag 6 maart 2025 08:51 schreef HSG het volgende:
[..]
Ook dat. Als iedereen in dit land zijn carrière belangrijker vindt en rond paradeert met "ik wil lekker voor altijd single zijn want ik heb geen partner nodig" dan heb je inderdaad nog meer woningen nodig want in plaats van twee mensen in een huis heb je twee huizen nodig. Ook heb je te maken met statushouders, migranten buiten en binnen de Schengenzone die hier willen werken.
Ja, die verdien je niet snel terug.quote:Op donderdag 6 maart 2025 08:54 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ja dat is ontzettend handig, heb je ook gekeken wat die thuisbatterijen kosten?
Jazeker, omdat ik momenteel er zelf ook naar zit te kijken. Ik woon niet in NL, dus we hebben hier geen salderingsregeling voor zonnepanelen en ik kan hem daardoor waarschijnlijk relatief snel terugverdienen.quote:Op donderdag 6 maart 2025 08:54 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ja dat is ontzettend handig, heb je ook gekeken wat die thuisbatterijen kosten?
Nee ongeveer 750 euro per KWH, een huishouden verbruikt gemiddeld 7KWH per dag, dus dat is een investering van 6000 euro. Uitgaande van Afschrijftijd van 20 jaar is dat 300 euro terugverdienen per jaar, dat hebben de meeste mensen niet aan stroomverbruik met zonnepanelen.quote:Op donderdag 6 maart 2025 09:04 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, die verdien je niet snel terug.
Interessant genoeg is mijn daltarief vanaf volgende maand hoger dan mijn dagtarief. Begrijpelijk, maar misschien niet handig als je wilt dat mensen hun auto 's nachts opladen.
Je maakt een veel gemaakte denkfout, je kunt niet zomaar even "vervangen", wat ga je doen als er 10 dagen geen wind/zon is?quote:Op donderdag 6 maart 2025 09:12 schreef knoopie het volgende:
[..]
Jazeker, omdat ik momenteel er zelf ook naar zit te kijken. Ik woon niet in NL, dus we hebben hier geen salderingsregeling voor zonnepanelen en ik kan hem daardoor waarschijnlijk relatief snel terugverdienen.
Een thuisbatterij van 10kwh kost E5000 ongeveer. Dat zou voor de meeste huishoudens ruimschoots voldoende zijn om de pieken in de ochtend en avond op te vangen. Dat zou voor heel Nederland dus 8 miljoen keer E5000 kosten, wat 40 miljard voor heel Nederland is (in de praktijk kunnen veel kleinere huishoudens wel met de helft toe, en zullen ze veel goedkoper worden als ze in zulke aantallen verkocht gaan worden).
Dat is een boel geld, maar nog steeds veel minder dan de 200 miljard die ze zeggen nodig te hebben om het stroomnet uit te breiden.
Auto's met vehicle to grid mogelijkheden worden ook steeds gangbaarder. Dus die kunnen ook geintegreerd worden om de avondpiek op te vangen. Natuurlijk is dat extra slijtage van je accu, maar voor de juiste prijs willen mensen hun auto daar zeker wel voor beschikbaar stellen.
Bovendien zouden er volgens het artikel uit de OP ook al een heleboel problemen opgelost zijn door grootverbruikers zoals de autolader niet direct aan te zetten als je om 17:00 thuis komt, maar even te wachten tot iedereen naar bed is. Dus bijvoorbeeld daar een beetje intelligenter plannen zou ook al heel veel schelen. En bijvoorbeeld de warmtepomp pas aan te zetten rond het middaguur, als er veel zon is en weinig mensen thuis, en niet aan laten springen als er iemand om 7:00 onder de douche stapt.
Punt is, we kunnen wel 200 miljard in het netwerk investeren in de hoop daarmee de problemen op te lossen, maar er zijn ook aan het einde van de keten een heleboel mogelijkheden om de piekbelastingen glad te strijken. En ik denk dat het verstandig is om te kijken welke van de twee het meest effectief is. Waarschijnlijk een combinatie van beide.
Je daltarief hoger dan je normaal tarief? Wouw. Dat kende ik helemaal niet. Dat zou voor mij wel even wennen zijn. Nu doen we zo veel mogelijk snachts aan.quote:Op donderdag 6 maart 2025 09:04 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, die verdien je niet snel terug.
Interessant genoeg is mijn daltarief vanaf volgende maand hoger dan mijn dagtarief. Begrijpelijk, maar misschien niet handig als je wilt dat mensen hun auto 's nachts opladen.
Als je uit zou gaan van twee cycli per dag, opladen in de nacht, verbruik in de ochtend, opladen in de middag, verbruik in de avond, dan kan je grofweg met de helft toe. En dan heb je de twee verbruikspieken in de avond en ochtend al gladgestreken.quote:Op donderdag 6 maart 2025 09:15 schreef raptorix het volgende:
[..]
Nee ongeveer 750 euro per KWH, een huishouden verbruikt gemiddeld 7KWH per dag, dus dat is een investering van 6000 euro. Uitgaande van Afschrijftijd van 20 jaar is dat 300 euro terugverdienen per jaar, dat hebben de meeste mensen niet aan stroomverbruik met zonnepanelen.
Doorgaans wel, het probleem is hier ook weer de uitzonderingen dat je lange tijd geen zon hebt. Bovendien is een probleem dat heel veel mensen geen zonnepanelen kunnen nemen, bijvoorbeeld mij zelf.quote:Op donderdag 6 maart 2025 09:18 schreef knoopie het volgende:
[..]
Als je uit zou gaan van twee cycli per dag, opladen in de nacht, verbruik in de ochtend, opladen in de middag, verbruik in de avond, dan kan je grofweg met de helft toe. En dan heb je de twee verbruikspieken in de avond en ochtend al gladgestreken.
Het gaat om het voorkomen van piekverbruik in de woonwijk, in de ochtend en in de avond. Dat kan je opvangen door in de nacht en in de middag op te laden, als er niemand ontbijt/avondeten aan het maken is, onder de douche staat, etc. Dat staat relatief los van zon en wind.quote:Op donderdag 6 maart 2025 09:16 schreef raptorix het volgende:
[..]
Je maakt een veel gemaakte denkfout, je kunt niet zomaar even "vervangen", wat ga je doen als er 10 dagen geen wind/zon is?
Het piekverbruik kun je inderdaad deels opvangen, maar de algemene opwek niet natuurlijk.quote:Op donderdag 6 maart 2025 09:21 schreef knoopie het volgende:
[..]
Het gaat om het voorkomen van piekverbruik in de woonwijk, in de ochtend en in de avond. Dat kan je opvangen door in de nacht en in de middag op te laden, als er niemand ontbijt/avondeten aan het maken is, onder de douche staat, etc. Dat staat relatief los van zon en wind.
Dat gaat om een paar procent (inclusief die hier komen vanwege specialisme).quote:Op donderdag 6 maart 2025 09:01 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
En hoe groot is het percentage van de niet-EU immigranten op het geheel? Als het een paar procent is, is het veel.
Dat was voor de pc of telefoon ook al gaande maar het is wel erger geworden. Daarnaast onredelijke verwachtingen die partners van elkaar eisen maakt het ook niet makkelijk. Maar de grootste boosdoener is omdat mensen amper met elkaar communiceren (dat is de reden waarom ook 1 op de 3 huwelijken na zoveel jaren strandt).quote:Dat steeds meer mensen alleen wonen en er minder kinderen gemaakt worden heeft er veel mee te maken dat mensen steeds meer achter hun pc of telefoon zitten. Ook is samenwerken een vies woord aan het worden, door het neoliberalisme. Zelfredzaamheid op een globale markt.
Maar de algemene opwek is het probleem niet voor het netwerk in NL. Tenminste, daarover gaat het niet in het artikel uit de OP.quote:Op donderdag 6 maart 2025 09:23 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het piekverbruik kun je inderdaad deels opvangen, maar de algemene opwek niet natuurlijk.
Volgens mij moet er dan nog steeds behoorlijk geinvesteerd worden in het netwerk.quote:Op donderdag 6 maart 2025 09:33 schreef knoopie het volgende:
[..]
Maar de algemene opwek is het probleem niet voor het netwerk in NL. Tenminste, daarover gaat het niet in het artikel uit de OP.
Op dit moment hebben veel huishoudens een 3x25A aansluiting, wat ongeveer 17kW is. Dus de kabel door de straat is waarschijnlijk berekend op 17kW maal het aantal woningen.
Maar zoals je al schreef gebruiken huishoudens maari iets van 7kWh per dag. Dus als je met opslag thuis dat verbruik in het ideale geval over 24h zou kunnen uitsmeren, dan heb je ineens nog maar een kabeltje nodig waar 0,3kW overheen kan. Dan kunnen er ineens veel meer huishoudens op dezelfde kabel aangesloten worden, en hebben we het netwerk ontlast.
In de praktijk zal de winst natuurlijk minder zijn, maar er is veel te halen door de pieken weg te schaven.
Ja, veel mensen zijn over gegaan of gaan binnenkort over van 1 x 35 A naar 3 x 25 A. En dat is eigenlijk al te weinig, met een warmtepomp, een inductiefornuis en een elektrische auto. Maar 3 x 35 A is heel duur, omdat de netbeheerder dan al snel nieuwe kabels moeten gaan trekken. Dus daar moet je onder blijven.quote:Op donderdag 6 maart 2025 09:56 schreef raptorix het volgende:
[..]
Volgens mij moet er dan nog steeds behoorlijk geinvesteerd worden in het netwerk.
Natuurlijk. Maar zeker weten minder dan 200 miljard. En (tijdelijke) opslag is in alle scenario's positief. Als we vol op kernenergie in zouden zetten, dan zijn we ook gebaat bij een zo constant mogelijke belasting. En zelfs aardgascentrales zouden efficiënter draaien als ze niet continue moeten opschakelen en afschakelen, maar meer constant belast worden.quote:Op donderdag 6 maart 2025 09:56 schreef raptorix het volgende:
[..]
Volgens mij moet er dan nog steeds behoorlijk geinvesteerd worden in het netwerk.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |