abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 4 maart 2025 @ 15:00:02 #1
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_216921107
quote:
Stedin ziet de problemen op het stroomnet alsmaar verder toenemen. Afgelopen Kerst heeft de netbeheerder zelfs voor het eerst aggregaten moeten inzetten, omdat de reservecapaciteit ook niet genoeg was. Het bedrijf waarschuwt dat stroomstoringen vaker kunnen voorkomen.

De aggregaten zijn met Kerstmis ingezet in Walcheren, vooral vanwege de grote toestroom van toeristen. Dit jaar zal dat met Pasen opnieuw zo zijn.

Ook in veel andere gebieden waar de netbeheerder actief is, worden de problemen steeds nijpender. Het gaat onder meer om de regio's Amersfoort, Gouda en Dordrecht. Daar heeft Stedin de reservecapaciteit moeten aanspreken. In eerdere jaren hoefde de netbeheerder die capaciteit alleen in te zetten bij storingen.

Door de reserves aan te spreken, komt meer elektriciteit beschikbaar en dat is vooral in de wintermaanden nodig, met name tussen 16.00 en 21.00 uur. Dan loopt het stroomgebruik op, bijvoorbeeld doordat het licht eerder aangaat.

"Consumenten en bedrijven merken van het gebruiken van de storingsreserve in eerste instantie niets. Maar mocht er een kabel kapot gaan, dan is er geen back-up en kan een stroomstoring langer duren dan normaal", meldt Stedin in een toelichting op de jaarcijfers die dinsdag verschijnen.

Betrouwbaarheid stroomnet onder druk

Het elektriciteitsnet is de afgelopen jaren steeds voller geworden. Dit komt door een snelle stijging van zowel de vraag naar stroom als het aanbod ervan. De vraag stijgt onder meer door de populariteit van elektrisch rijden en huizen die van het gas afgaan. Het aanbod is vooral gegroeid door de komst van veel windmolens en zonnepanelen.

Netbeheerders investeren volop in uitbreidingen. Bij Stedin was er vorig jaar zelfs een record van bijna 1,1 miljard euro. De netbeheerder voegde met de uitgaven 344 megavoltampère toe aan het net. Dat is genoeg om drie kwart van alle huizen in een stad als Rotterdam van stroom te voorzien. Ook is meer dan 1.000 kilometer aan nieuwe kabels in de grond gelegd.

Helaas zijn al die inspanningen niet voldoende om de drukte op het propvolle net aan te kunnen. "We halen alles uit de kast om iedereen van stroom te kunnen blijven voorzien, ook als hiervoor de inzet van dieselaggregaten of gasgeneratoren nodig is", aldus topman Koen Bogers, die eraan toevoegt dat de betrouwbaarheid wel steeds meer onder druk staat.

Drukte blijft nog jaren duren

Stedin en andere netbeheerders blijven investeren in uitbreidingen. Maar het duurt nog jaren voordat dit de drukte echt verlicht. Tot die tijd wordt gekeken naar andere oplossingen.

Zo deed Stedin vorig jaar een oproep aan elektrische rijders om de auto niet tussen 16.00 en 21.00 uur aan de stekker te leggen. Dinsdag herhaalt de netbeheerder die oproep.

Sowieso zou Stedin graag zien dat huishoudens en bedrijven hun stroomgebruik verminderen tijdens deze 'spitsuren'. "Dan blijft er genoeg capaciteit op het net over en stijgen de kosten voor de uitbreiding minder snel."
https://www.nu.nl/economi(...)ms-niet-voldoet.html

Meer van dit soort berichten graag _O_ Dit krijg je als je onrealistische doelen stelt. Zodra stroomstoringen vaker plaatsvinden zullen zelfs de fanatiekste klimaatridders een toontje lager zingen. Welvaart betekent keuzes maken, want sprookjesland bestaat alleen in je idealen.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  Moderator dinsdag 4 maart 2025 @ 15:04:48 #2
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_216921178
Maar als er vaker stroomstoringen plaats vinden dan ben jij daar niet immuun voor lijkt me?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_216921225
Dit is de oplossing. Zodra de Nederlander minder voor stroom hoeft te betalen op momenten dat er meer dan genoeg van is en meer moet betalen op momenten dat er teveel vraag is, dan is die gedragsverandering er direct. Alle oproepen om 'bewust met stroom' om te gaan en noodkreten van de regering zijn zinloos. De Nederlander spreekt met de portemonnee en is zeer gevoelig voor kortingen en gratis dingen.

quote:
Lagere stroomprijs zorgt voor verschuiving in energieverbruik
Bijna gratis stroom zorgt ervoor dat klanten hun stroomverbruik verplaatsen naar momenten dat er veel goedkope groene stroom wordt opgewekt. Dat blijkt uit onderzoek van Budget Energie. Deze gedragsverandering is van belang, omdat de energiesector vanaf 2026 meer verschillende energieprijzen gedurende de dag wil invoeren.

Budget Energie bood afgelopen zomer 'gratis' stroom aan aan nieuwe klanten. Deze klanten kregen vanaf april tot en met augustus in de weekenden tussen 12 en 17 uur gratis stroom. De elektriciteit was niet helemaal gratis, want klanten betaalden wél energiebelasting.

In zonnige maanden is er vaak veel aanbod van zon- en windenergie, die deels verloren gaat. Inmiddels is de helft van onze stroom afkomstig uit zon- en windenergie.

Energieleveranciers moeten elke dag voorspellen hoeveel duurzame opwek er is en hoeveel stroom klanten verbruiken. Energiebedrijven betalen hiervoor onbalanskosten aan netbeheerders, omdat het stroomnetwerk op 50 Hertz moeten blijven om storingen te voorkomen. En de consument betaalt via zijn energierekening mee aan deze onbalanskosten.

Budget Energie was benieuwd of klanten hun energiegebruik zouden aanpassen als ze minder moeten betalen. Bovendien snijdt het mes aan meerdere kanten: klanten profiteren van een lage prijs, er zijn minder onbalanskosten en het stroomnetwerk blijft beter in balans.

Besparing van één tot twee wasbeurten per week
En ja, de prijsbewuste Nederlander verplaatst zijn energieverbruik naar de goedkopere weekenden. Budget Energie-klanten gebruikten gemiddeld 0,87 kWh méér stroom tijdens de ‘gratis’ uren en ze gebruikten doordeweeks gemiddeld 1,04 kWh minder. Dat staat gelijk aan één tot twee wasbeurten per week.

Verder blijkt uit het onderzoek van Budget Energie dat klanten met een app, die continu worden herinnerd aan de actie, nog beter opletten. Ze bespaarden doordeweeks gemiddeld 1,38 kWh stroom en gebruikten in de gratis uren gemiddeld 1,32 kWh meer.

Gedragsverandering
Ralph Thoen, directeur Energie Budget Thuis, zegt dat door slimmer energieverbruik iedereen kan profiteren van een betaalbare en toekomstbestendige energierekening. "Hoewel gedragsverandering complex is en niet al het energieverbruik te verplaatsen is, laten de resultaten zien dat bewust omgaan met energie mogelijk is."

Dit experiment sluit aan bij de wens van energieleveranciers om het stroomtarief in meer verschillende prijsblokjes op te delen. Nu hebben consumenten met een variabel of vast energiecontract twee tarieven: een duurder dag- en een goedkoper nachttarief. Het streven is om vanaf 2026 meerdere prijsblokken op de dag in te voeren met verschillende tarieven.

Je gaat bijvoorbeeld meer betalen tijdens drukke stroompieken tussen 7 en 9 uur ‘s ochtends en tussen 16 en 21 uur ‘s avonds. En in de middaguren - als er veel duurzame stroom is - betalen consumenten minder. Zo worden mensen gestimuleerd om in goedkope uren hun vaatwasser of wasmachine aan te zetten of hun elektrische auto op te laden. Nu doen veel mensen dit zonder na te denken of er voldoende stroom beschikbaar is.

Daarom draaide Greenchoice dit voorjaar al het dag- en nachttarief om. "Zo proberen we vraag en aanbod beter op elkaar af te stemmen en doordat klanten overdag stroom uit wind en zon gebruiken voorkomen we dat ’s avonds de gascentrale aan moet", zegt woordvoerder Lonneke Klijnsmit.

Ook de branchevereniging van energieleveranciers, Energie-Nederland, hoopt dat mensen hun energieverbruik verschuiven naar de goedkope prijsblokken. "Deze gedragsverandering draagt bij aan het verminderen van netcongestie", zegt Energie-Nederland. Want nu lopen netbeheerders aan tegen de grenzen van een overvol stroomnetwerk.
https://www.rtl.nl/nieuws(...)ving-energieverbruik
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  dinsdag 4 maart 2025 @ 15:13:03 #4
24533 ACT-F
pi_216921305
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 maart 2025 15:04 schreef CoolGuy het volgende:
Maar als er vaker stroomstoringen plaats vinden dan ben jij daar niet immuun voor lijkt me?
Ik heb een UPS voor essentiële zaken en een gasaansluiting waar ik eventueel een gasgenerator op kan aansluiten als de problemen hier ook beginnen.
  Moderator dinsdag 4 maart 2025 @ 15:13:58 #5
16180 crew  CoolGuy
pi_216921315
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 maart 2025 15:07 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Dit is de oplossing. Zodra de Nederlander minder voor stroom hoeft te betalen op momenten dat er meer dan genoeg van is en meer moet betalen op momenten dat er teveel vraag is, dan is die gedragsverandering er direct. Alle oproepen om 'bewust met stroom' om te gaan en noodkreten van de regering zijn zinloos. De Nederlander spreekt met de portemonnee en is zeer gevoelig voor kortingen en gratis dingen.
[..]

Maar gaat het minder zijn, of gaat het 'veel' en 'nog meer' zijn? Want dat goedkoper geloof ik niet zo. Ik vind het links of rechtsom best, maar dit is gewoon slim verkopen dat mensen stroom moeten verbruiken als het goedkoop is, wat overdag is, wat betekent dat de mensen die de hele dag niet thuis zijn omdat ze op locatie werken het moeten hebben van de (duurdere) uren dat ze thuis zijn.

Het is puur een manier om meer winst te maken.
  Moderator dinsdag 4 maart 2025 @ 15:15:17 #6
16180 crew  CoolGuy
pi_216921331
quote:
7s.gif Op dinsdag 4 maart 2025 15:13 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Ik heb een UPS voor essentiële zaken en een gasaansluiting waar ik eventueel een gasgenerator op kan aansluiten als de problemen hier ook beginnen.
Ja, die hebben we allemaal voor essentiële zaken en dan zetten we er nog een accu naast en anders maak ik de open haard aan. Wat is dan precies het probleem?
  dinsdag 4 maart 2025 @ 15:17:03 #7
24533 ACT-F
pi_216921369
quote:
[..]

Daarom heb ik een dynamisch contract. Vanmiddag was de elektriciteitsprijs negatief waardoor ik geprikkeld word om op dat moment de grote verbruikers te gebruiken. Een ideaal moment om de wasmachine en vaatwasser aan te zetten.
  Moderator dinsdag 4 maart 2025 @ 15:18:41 #8
16180 crew  CoolGuy
pi_216921395
quote:
7s.gif Op dinsdag 4 maart 2025 15:17 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Daarom heb ik een dynamisch contract. Vanmiddag was de elektriciteitsprijs negatief waardoor ik geprikkeld word om op dat moment de grote verbruikers te gebruiken. Een ideaal moment om de wasmachine en vaatwasser aan te zetten.
Ja, daarom heb ik zonnepanelen, dan hoef ik niet te wachten op negatieve prijzen tijdens een of ander verloren uurtje, maar dan is alles gratis, zoals vandaag bijvoorbeeld.
  dinsdag 4 maart 2025 @ 15:23:29 #9
24533 ACT-F
pi_216921450
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 maart 2025 15:15 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja, die hebben we allemaal voor essentiële zaken en dan zetten we er nog een accu naast en anders maak ik de open haard aan. Wat is dan precies het probleem?
Dat moet je aan de fantasten vragen die gasvrij op 6 hoog wonen zonder zonnepanelen. Hydrofoor werkt niet, dus geen waterdruk. Lift werkt niet, dus lekker sjouwen met je boodschappen. Kookplaat werkt niet, dus bammetjes smeren. Verwarming werkt niet, dus 3 lagen kleding aan. Geen licht, dus kaarsen of het lampje van je mobiel gebruiken totdat die leeg is. Als het lang genoeg duurt dan zijn de UPS'en van zendmasten ook leeg. Terug naar de jaren '80 O+
  Moderator dinsdag 4 maart 2025 @ 15:26:00 #10
16180 crew  CoolGuy
pi_216921476
quote:
10s.gif Op dinsdag 4 maart 2025 15:23 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Dat moet je aan de fantasten vragen die gasvrij op 6 hoog wonen zonder zonnepanelen. Hydrofoor werkt niet, dus geen waterdruk. Lift werkt niet, dus lekker sjouwen met je boodschappen. Kookplaat werkt niet, dus bammetjes smeren. Verwarming werkt niet, dus 3 lagen kleding aan. Geen licht, dus kaarsen of het lampje van je mobiel gebruiken totdat die leeg is. Als het lang genoeg duurt dan zijn de UPS'en van zendmasten ook leeg. Terug naar de jaren '80 O+
Geen idee welke fantasten precies daar wonen volgens jou, maar in die situatie zit jij niet en ik niet, dus wat is voor jou precies het probleem daarvan?

Of is dit puur leedvermaak vanuit een of andere verwrongen onderbuikgevoeletje aan jouw kant, waarbij je alvast een voorschot neemt op dat schijnbaar hele specifieke groepjes hier in de toekomst last van zouden kunnen krijgen?
pi_216921499
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 maart 2025 15:13 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Maar gaat het minder zijn, of gaat het 'veel' en 'nog meer' zijn? Want dat goedkoper geloof ik niet zo. Ik vind het links of rechtsom best, maar dit is gewoon slim verkopen dat mensen stroom moeten verbruiken als het goedkoop is, wat overdag is, wat betekent dat de mensen die de hele dag niet thuis zijn omdat ze op locatie werken het moeten hebben van de (duurdere) uren dat ze thuis zijn.

Het is puur een manier om meer winst te maken.
Nu is op piekmomenten het stroomnet zo overbelast dat stroomboeren generators in moeten zetten om voldoende stroom te kunnen leveren. Dat is enorm duur.
Wat de stroomboeren nog meer geld kost (om maar te zwijgen over onze samenleving) is dat ze aansluiting op het net van goede klanten zoals bedrijven moeten weigeren omdat de piekmomenten nu te groot zijn.

Wanneer de gewone consument vaker stroom gaat afnemen op goedkope momenten en minder op de piekmomenten, dan besparen ze de kosten van die generators en kunnen er extra bedrijven bij het stroomnet bij.

Dat is winst voor iedereen: gewone consument die minder betaald, de samenleving omdat bedrijven die geen aansluiting kunnen krijgen enorm veel geld kost, die bedrijven omdat ze eindelijk kunnen draaien en de stroomboeren omdat ze daardoor ongetwijfeld extra kunnen verdienen.
  dinsdag 4 maart 2025 @ 15:30:57 #12
24533 ACT-F
pi_216921535
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 maart 2025 15:26 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Geen idee welke fantasten precies daar wonen volgens jou, maar in die situatie zit jij niet en ik niet, dus wat is voor jou precies het probleem daarvan?

Of is dit puur leedvermaak vanuit een of andere verwrongen onderbuikgevoeletje aan jouw kant, waarbij je alvast een voorschot neemt op dat schijnbaar hele specifieke groepjes hier in de toekomst last van zouden kunnen krijgen?
Ik, ik, ik. Het gaat niet om jou of mij. Als er geen stroom is staat de economie stil en ook jij voelt dat in je portemonnee.
  Moderator dinsdag 4 maart 2025 @ 15:31:02 #13
16180 crew  CoolGuy
pi_216921537
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 maart 2025 15:27 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Nu is op piekmomenten het stroomnet zo overbelast dat stroomboeren generators in moeten zetten om voldoende stroom te kunnen leveren. Dat is enorm duur.
Wat de stroomboeren nog meer geld kost (om maar te zwijgen over onze samenleving) is dat ze aansluiting op het net van goede klanten zoals bedrijven moeten weigeren omdat de piekmomenten nu te groot zijn.

Wanneer de gewone consument vaker stroom gaat afnemen op goedkope momenten en minder op de piekmomenten, dan besparen ze de kosten van die generators en kunnen er extra bedrijven bij het stroomnet bij.

Dat is winst voor iedereen: gewone consument die minder betaald, de samenleving omdat bedrijven die geen aansluiting kunnen krijgen enorm veel geld kost, die bedrijven omdat ze eindelijk kunnen draaien en de stroomboeren omdat ze daardoor ongetwijfeld extra kunnen verdienen.
Ik denk dus zomaar dat de gewone consument niet minder gaat betalen.
  Moderator dinsdag 4 maart 2025 @ 15:32:32 #14
16180 crew  CoolGuy
pi_216921559
quote:
13s.gif Op dinsdag 4 maart 2025 15:30 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Ik, ik, ik. Het gaat niet om jou of mij. Als er geen stroom is staat de economie stil en ook jij voelt dat in je portemonnee.
Ach kom op zeg, jij wil gewoon dat de fanatiekste klimaatridders een toontje lager zingen zodat jij kunt zeggen 'haha lekker voor je'.
pi_216921580
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 maart 2025 15:31 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik denk dus zomaar dat de gewone consument niet minder gaat betalen.
Als de Nederlander geen financiële prikkel krijgt om op bepaalde momenten minder te gaan gebruiken, dan doet hij dat niet. Morele beroepen en noodkreten zijn zinloos. En aangezien de energieboeren weldegelijk financieel belang hebben bij zo'n flexibel tarief zal dat meer en meer ingevoerd gaan worden.
  Moderator dinsdag 4 maart 2025 @ 15:37:20 #16
16180 crew  CoolGuy
pi_216921615
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 maart 2025 15:34 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Als de Nederlander geen financiële prikkel krijgt om op bepaalde momenten minder te gaan gebruiken, dan doet hij dat niet. Morele beroepen en noodkreten zijn zinloos. En aangezien de energieboeren weldegelijk financieel belang hebben bij zo'n flexibel tarief zal dat meer en meer ingevoerd gaan worden.
Dat zit er dik in, maar dat is prima. Natuurlijk hebben die daar belang bij, dat is dan ook waar het ze om gaat. Dat ze dat verpakken als 'gunstig voor de consument, lagere tarieven' is wat doorzichtig.
  dinsdag 4 maart 2025 @ 15:43:33 #17
24533 ACT-F
pi_216921671
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 maart 2025 15:32 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ach kom op zeg, jij wil gewoon dat de fanatiekste klimaatridders een toontje lager zingen zodat jij kunt zeggen 'haha lekker voor je'.
Dat is jouw opvatting niet mijn intentie. Wat ik wil is dat klimaatriders nadenken over de consequenties van hun idealen. We leven niet in een sprookje waar alles kan zonder dat er nadelen aan kleven. Klimaatridders zien alleen de voordelen waardoor zaken te rooskleurig voorgesteld worden.

Ik heb een elektrotechnisch achtergrond en zag deze problemen al in de jaren '90 kort na de overgang van 220 naar 230 volt. Mijn eerste gedachte was waarom we niet gelijk met een nieuw ontwerp komen waar we zaken grootser aanpakken. Dus standaardisatie van alle verschillende stekkers wereldwijd, standaardisatie van laagspanning, middenspanning en hoogspanning zodat we niet tig verschillende kabelsoorten en transformatoren nodig hebben. Daarmee bespaar je tijd en geld.

Maar nee, we laten alles aan de markt over en verbieden een nieuwe gasaansluiting. Zie het gevolg :')
  dinsdag 4 maart 2025 @ 15:46:31 #18
24533 ACT-F
pi_216921704
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 maart 2025 15:37 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dat zit er dik in, maar dat is prima. Natuurlijk hebben die daar belang bij, dat is dan ook waar het ze om gaat. Dat ze dat verpakken als 'gunstig voor de consument, lagere tarieven' is wat doorzichtig.
Jij doelt duidelijk op de salderingsregeling. Jouw voordeeltje betaald door een ander.
pi_216921756
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 maart 2025 15:04 schreef CoolGuy het volgende:
Zijn er echt meer stroomstoringen? Het kan toeval zijn, maar ik kan mij de laatste stroomstoring niet meer precies herinneren waar ik zelf van betroffen was. Ergens in de jaren 90 volgens mij? Af en toe lees ik wel krantenberichten, maar dat is ook vaak omdat een graafmachine een kabel uit de grond trekt of een boom ergens tegenaan gevallen is.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
  Forum Admin dinsdag 4 maart 2025 @ 15:53:01 #20
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_216921765
Bouw anders nog wat datacenters
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  dinsdag 4 maart 2025 @ 15:54:37 #21
24533 ACT-F
pi_216921784
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 maart 2025 15:53 schreef Straatcommando. het volgende:
Bouw anders nog wat datacenters
AI gaat alle problemen oplossen :+
  dinsdag 4 maart 2025 @ 15:57:15 #22
24533 ACT-F
pi_216921811
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 maart 2025 15:52 schreef knoopie het volgende:

[..]
Zijn er echt meer stroomstoringen? Het kan toeval zijn, maar ik kan mij de laatste stroomstoring niet meer precies herinneren waar ik zelf van betroffen was. Ergens in de jaren 90 volgens mij? Af en toe lees ik wel krantenberichten, maar dat is ook vaak omdat een graafmachine een kabel uit de grond trekt of een boom ergens tegenaan gevallen is.
Niks aan de hand mensen. Niks aan hand. Die energieboeren zeuren gewoon! Het zijn allemaal geldwolven die jou willen uitknijpen. Allemaal! Het is een groot complot.
pi_216921828
quote:
10s.gif Op dinsdag 4 maart 2025 15:57 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Niks aan de hand mensen. Niks aan hand. Die energieboeren zeuren gewoon! Het zijn allemaal geldwolven die jou willen uitknijpen. Allemaal! Het is een groot complot.
Het is een serieuze vraag. Zijn er daadwerkelijk meer stroomstoringen door overbelasting? Weet jij het antwoord? Ik kan niks vinden.
pi_216921868
quote:
17s.gif Op dinsdag 4 maart 2025 15:00 schreef ACT-F het volgende:

[..]
https://www.nu.nl/economi(...)ms-niet-voldoet.html

Meer van dit soort berichten graag _O_ Dit krijg je als je onrealistische doelen stelt. Zodra stroomstoringen vaker plaatsvinden zullen zelfs de fanatiekste klimaatridders een toontje lager zingen. Welvaart betekent keuzes maken, want sprookjesland bestaat alleen in je idealen.
344 MW. Aardgas? Kolen? Of zon en wind? Ik verwacht het laatste en daar maak je de problemen alleen maar erger mee.
  dinsdag 4 maart 2025 @ 16:05:53 #25
24533 ACT-F
pi_216921915
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 maart 2025 15:58 schreef knoopie het volgende:

[..]
Het is een serieuze vraag. Zijn er daadwerkelijk meer stroomstoringen door overbelasting? Weet jij het antwoord? Ik kan niks vinden.
Je moet niet naar je eigen beleving kijken maar naar het totaalplaatje. Dat het in jouw wijk nog goed gaat betekent niet dat het op landelijke schaal goed gaat. Het is een kwestie van rekenen en extrapoleren. Als de vraag sneller groeit dan aanbod dan kun je inschatten wanneer het fout gaat. Dat laat zich niet aankondigen voor een willekeurige wijk. Zodra het begonnen is, is het te laat. De vraag naar elektriciteit zal gematigd moeten worden zodat de vraag het aanbod niet overstijgt. Dat er dieselaggregaten nodig zijn om de boel draaiende te houden is een zeer zorgwekkende ontwikkeling.
pi_216921927
quote:
[..]

Dat kan, maar dan moet je die wasmachine ook vanaf je werk met je mobieltje aan en uit kunnen zetten. En je weet het: de B in IOT (Internet of Things) staat voor beveiliging.

Plus, dat lost het probleem alleen maar op als je die stroomprijzen lokaal maakt. Want dat er landelijk een overschot is, wil niet zeggen dat je de afname in een villawijk zomaar kunt verdubbelen.
pi_216921988
quote:
3s.gif Op dinsdag 4 maart 2025 16:05 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Je moet niet naar je eigen beleving kijken maar naar het totaalplaatje. Dat het in jouw wijk nog goed gaat betekent niet dat het op landelijke schaal goed gaat. Het is een kwestie van rekenen en extrapoleren. Als de vraag sneller groeit dan aanbod dan kun je inschatten wanneer het fout gaat. Dat laat zich niet aankondigen voor een willekeurige wijk. Zodra het begonnen is, is het te laat.
Ja, maar zijn daar cijfers van, over het aantal problemen? En wordt dat echt meer? Want dit is de hele tijd zo een vage discussie overal, over "het grote gevaar" maar niemand weet precies hoe groot.
quote:
De vraag naar elektriciteit zal gematigd moeten worden zodat de vraag het aanbod niet overstijgt. Dat er dieselaggregaten nodig zijn om de boel draaiende te houden is een zeer zorgwekkende ontwikkeling.
Maar de vraag per huishouden is juist al sinds jaren aan het afnemen. Ondanks elektrische autos en warmtepompen. Dus aan de gemiddelde vraag ligt het niet.
  Moderator dinsdag 4 maart 2025 @ 16:13:04 #28
16180 crew  CoolGuy
pi_216922040
quote:
4s.gif Op dinsdag 4 maart 2025 15:46 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Jij doelt duidelijk op de salderingsregeling. Jouw voordeeltje betaald door een ander.
Ja, precies. En straks is het een accu, die ik volduw met diezelfde panelen. En dan?
pi_216922058
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 maart 2025 15:52 schreef knoopie het volgende:

[..]
Nog niet. Gelukkig.

Het probleem zit hem er in, dat bijna alle stroomgeneratoren alleen werken als ze een werkende netaansluiting hebben. Als er geen 230 volt in gaat, doen ze het niet. En als er 1 centrale ergens uitvalt wegens overbelasting, zijn de centrales daaromheen meteen ook overbelast en gaan ze ook uit.

Er zijn wel noodplannen op de zaak weer op te starten en een paar elektriciteitscentrales die zelfstandig kunnen starten, maar hoe zorg je er voor dat die lang genoeg kunnen blijven draaien om de andere centrales de tijd te geven ook op te starten? En daar we dat nog nooit getest hebben ...

Kortom, dat is ook de reden dat die nieuwe grootverbruikers niet aangesloten mogen worden. Want als het omvalt door overbelasting, is de kans groot dat je het zonder ingrijpende maatregelen niet meer krijgt opgestart. Dan is het beste alternatief rolling blackouts: de zaak preventief lokaal op een gecontroleerde manier een deel van de dag uitzetten.
  dinsdag 4 maart 2025 @ 16:15:38 #30
24533 ACT-F
pi_216922085
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 maart 2025 16:02 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
344 MW. Aardgas? Kolen? Of zon en wind? Ik verwacht het laatste en daar maak je de problemen alleen maar erger mee.
Het begrip gelijktijdigheidsfactor is nog niet geland bij de beleidsmakers. Het verschil tussen vraaggestuurde en aanbodgestuurde energiebronnen evenmin. Gelukkig is er in het artikel een reactie uitgelicht van iemand die het wel begrijpt. Dit heb ik 4 jaar geleden nog uitgelegd door middel van rekenvoorbeelden:

ACT-F in NWS / Nederland wil in 2030 verbod op verkoop benzine- en dieselauto

Ik kan dit rekenvoorbeeld ook gebruiken voor het geval dat iedereen massaal zonne-energie gaat opwekken in de wijk door negatief verbruik in te vullen. Je zult zien dat het gaat knellen omdat bij de aanleg van de wijk geen rekening is gehouden met een gelijktijdigheidsfactor van 1. Het zit inderdaad op c.a. 0,3 zoals degene aangeeft. Dat ging prima toen we nog massaal aan het gas waren en zonder zonnepanelen. Wat we nu vragen van het elektriciteitsnet is teveel met storingen tot gevolg zodra het kantelpunt bereikt is.
  Moderator dinsdag 4 maart 2025 @ 16:16:25 #31
16180 crew  CoolGuy
pi_216922088
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 maart 2025 16:10 schreef knoopie het volgende:

[ afbeelding ]
Dat maakt niet uit. Het gaat erom dat TS meer van dit soort berichten wil, zodat een select groepje op de spreekwoordelijke koffie komt. Dat allerlei andere mensen daar dan óók door getroffen worden is gewoon collateral damage. Zolang die klimaatdrammers maar zuur kijken maar zogenaamd gaat het 'om de economie'.

Right.
pi_216922099
quote:
3s.gif Op dinsdag 4 maart 2025 16:15 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Het begrip gelijktijdigheidsfactor is nog niet geland bij de beleidsmakers. Het verschil tussen vraaggestuurde en aanbodgestuurde energiebronnen evenmin. Gelukkig is er in het artikel een reactie uitgelicht van iemand die het wel begrijpt. Dit heb ik 4 jaar geleden nog uitgelegd door middel van rekenvoorbeelden:

ACT-F in NWS / Nederland wil in 2030 verbod op verkoop benzine- en dieselauto

Ik kan dit rekenvoorbeeld ook gebruiken voor het geval dat iedereen massaal zonne-energie gaat opwekken in de wijk door negatief verbruik in te vullen. Je zult zien dat het gaat knellen omdat bij de aanleg van de wijk geen rekening is gehouden met een gelijktijdigheidsfactor van 1. Het zit inderdaad op c.a. 0,3 zoals degene aangeeft. Dat ging prima toen we nog massaal aan het gas waren en zonder zonnepanelen. Wat we nu vragen van het elektriciteitsnet is teveel met storingen tot gevolg zodra het kantelpunt bereikt is.
Ja, dat heb je daar mooi uitgelegd ^O^
  dinsdag 4 maart 2025 @ 16:18:53 #33
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_216922121
quote:

[..]
Ja, maar zijn daar cijfers van, over het aantal problemen? En wordt dat echt meer? Want dit is de hele tijd zo een vage discussie overal, over "het grote gevaar" maar niemand weet precies hoe groot.
[..]
Maar de vraag per huishouden is juist al sinds jaren aan het afnemen. Ondanks elektrische autos en warmtepompen. Dus aan de gemiddelde vraag ligt het niet.
[ afbeelding ]
Misschien dat @ACT-F hier beter antwoord op kan geven maar het stroomverbruik bestaat uit meer dan alleen huishoudens alleen. Ook groeit het aantal woningen en neemt het aantal personen per huishouding = woning al jaren gestaag af = gemiddeld stroomverbruik daalt. Alleen dat al kan een deel van de daling uit jouw grafiek verklaren.

Daarnaast is het aanbod significant veranderd en gaat het ook om afstemming aanbod-vraag. Dus zo'n gemiddeld grafiekje zegt niet zoveel.
pi_216922210
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 maart 2025 16:18 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Misschien dat @:ACT-F hier beter antwoord op kan geven maar het stroomverbruik bestaat uit meer dan alleen huishoudens alleen. Ook groeit het aantal woningen en neemt het aantal personen per huishouding = woning al jaren gestaag af = gemiddeld stroomverbruik daalt. Alleen dat al kan een deel van de daling verklaren.

Daarnaast is het aanbod significant veranderd en gaat het ook om afstemming aanbod-vraag. Dus zo'n gemiddeld grafiekje zegt niet zoveel.
Ledverlichting, betere isolatie, zuinigere apparatuur en natuurlijk besparingsdrang doen ook mee. Zonnepanelen verminderen het eigen verbruik ook, maar niet zo veel, omdat rond 12:00 het verbruik heel laag is. En sinds we van het gas af moeten en elektrisch moeten rijden is het ook weer gaan stijgen, alleen heeft het de besparingen nog niet ingehaald.

Plus dat een heleboel zware industrie zoals bauxietsmelterijen (aluminium fabrieken) de deuren heeft moeten sluiten omdat elektriciteit te duur was geworden.
  dinsdag 4 maart 2025 @ 16:29:35 #35
12902 pmponer
One Punch is enough
pi_216922225
wat een gelul, lekker privatiseren, lekker de bonussen opstrijken maar infra op de toekomst voorbereiden ho maar.
We leggen de rekening wel bij de consument.

Ik heb me laten vertellen dat het google datacenter in de eemshaven, net zoveel stroom verbruikt per jaar als ... Portugal. Dus misschien beter om die af en toe uit te zetten.
Drop you like an ill, bad habit
  dinsdag 4 maart 2025 @ 16:33:45 #36
24533 ACT-F
pi_216922266
quote:

[..]
[..]
[ afbeelding ]
Er is geen algemene rekensom te maken omdat het maatwerk is. Het verschilt echt per aansluiting. Jouw omvormer kan uitvallen omdat die net de grens van 253 volt heeft bereikt, terwijl jouw buren slechts enkele meters dichterbij de trafo zitten en net eronder blijven waardoor ze volop kunnen terugleveren. Maar dat is niet het grootste probleem, maar de gelijktijdigheidsfactor. Als iedereen in de wijk 3x16A teruglevert dan overstijgt dat ruimschoots de gelijktijdigheidsfactor van 0,3 wat neerkomt op c.a. 3x5A. Dit is ook de reden waarom netwerkbeheerders de spanning bewust verhogen in bepaalde wijken zodat omvormers eerder afschakelen om te voorkomen dat de stroom te hoog wordt.

In jouw grafiek wordt gesproken over de totaalsom en niet de afname of teruglevering op enig moment. Omdat ons totaalverbruik verbruik minus teruglevering is klopt het dat we netto minder afnemen, maar op het moment dat we werken maken onze zonnepanelen overuren met overbelasting tot gevolg. En zodra we in de avond thuis zijn is de overbelasting in omgekeerde richting, want eenmaal thuis gaat de auto aan de lader en gaat daarna de kookplaat en magnetron aan. En dit gaat eigenlijk maar net goed per huishouden, maar op wijkniveau gaat het knellen als vrijwel iedereen van 9 tot 5 werkt. Het geluk is meestal dat sommigen niet thuis zijn of andere werktijden hebben. Rond de kerstdagen is de gelijktijdigheid het grootst. En dat was ook precies het moment dat de dieselaggregaten aan moesten.
  dinsdag 4 maart 2025 @ 16:57:56 #37
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_216922552
https://www.volkskrant.nl(...)-gebruiken~b7c68149/

(Dit gaat over Enexis)

quote:
Komende winters dreigt de elektriciteitsvraag van consumenten en bedrijven op koude dagen zo groot te worden, dat het bedrijf een deel van zijn klanten mogelijk preventief enkele uren in het donker moet gaan zetten.
pi_216922709
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 maart 2025 16:16 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dat maakt niet uit. Het gaat erom dat TS meer van dit soort berichten wil, zodat een select groepje op de spreekwoordelijke koffie komt. Dat allerlei andere mensen daar dan óók door getroffen worden is gewoon collateral damage. Zolang die klimaatdrammers maar zuur kijken maar zogenaamd gaat het 'om de economie'.

Right.
Het gaat er bij mij gewoon niet in dat het probleem enkel door meer verbruik door warmtepompen en elektrische auto’s komt. Want sinds de tweede wereldoorlog is het verbruik van heel NL al ongeveer met een factor 15 gestegen. En met voldoende investeringen kon het electriciteitsnet dat altijd bijbenen.

Maar nu is het ineens de schuld van de warmtepompen en elektrische auto’s, terwijl het gemiddelde verbruik van een huishouden al jaren gedaald is?
  dinsdag 4 maart 2025 @ 17:14:47 #39
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_216922724
AI wordt steeds meer gebruikt, en is niet heel energiezuinig.
  Moderator dinsdag 4 maart 2025 @ 17:22:57 #40
16180 crew  CoolGuy
pi_216922788
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 maart 2025 17:13 schreef knoopie het volgende:

[..]
Het gaat er bij mij gewoon niet in dat het probleem enkel door meer verbruik door warmtepompen en elektrische auto’s komt. Want sinds de tweede wereldoorlog is het verbruik van heel NL al ongeveer met een factor 15 gestegen. En met voldoende investeringen kon het electriciteitsnet dat altijd bijbenen.

Maar nu is het ineens de schuld van de warmtepompen en elektrische auto’s, terwijl het gemiddelde verbruik van een huishouden al jaren gedaald is?
Geen idee of dat volledig daar aan te wijten is, maar dat het een dankbare zondebok is voor de groep mensen die heel graag anti-warmtepomp/EV zijn snap ik wel.
  dinsdag 4 maart 2025 @ 17:24:12 #41
24533 ACT-F
pi_216922796
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 maart 2025 16:16 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Right.
Ik begrijp uit je reactie dat jij de kost verdient met helderziendheid in een tent met glazen bol op de kermis. Jij denkt mijn intenties uit te kunnen lezen.
  Moderator dinsdag 4 maart 2025 @ 17:29:54 #42
16180 crew  CoolGuy
pi_216922838
quote:
10s.gif Op dinsdag 4 maart 2025 17:24 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Ik begrijp uit je reactie dat jij de kost verdient met helderziendheid in een tent met glazen bol op de kermis. Jij denkt mijn intenties uit te kunnen lezen.
Neuh, dat niet, maar in je OP heb je het in ieder geval niet over 'de economie', daar gaat het vooral over dat een bepaalde groep mensen het deksel op hun neus krijgen. Later probeer je dat dan een beetje te verbloemen ná dat ik zeg dat jij daar dan ook last van zou kunnen krijgen, en dan ineens gaat het over 'de economie'.

Dat bij daadwerkelijke stroomuitval er meer mensen dan de door jou verguisde groep daar last van heeft, moet schijnbaar wijken voor jouw genoegdoening dan genoemde groep daar dan hinder van heeft. Maar zogenaamd gaat het dan wél om de economie.
  dinsdag 4 maart 2025 @ 17:36:01 #43
24533 ACT-F
pi_216922893
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 maart 2025 17:13 schreef knoopie het volgende:

[..]

De oorzaak ligt in het beleid. De eerste duidelijke waarschuwing dateert uit de jaren '70 kort na de oliecrisissen. Begin jaren '80 is dit onderwerp uitgebreid besproken in de Tweede Kamer, maar al die aanpassingen waren duur en Nederland zat in en economische recessie. Sindsdien is dit onderwerp een ondergeschoven kindje. Tot begin 2018, toen Wiebes het briljantje plan had opgevat dat we met stoom en kokend water aan de warmtepomp moesten en al vanaf juli 2018 geen nieuwe gasaansluitingen mochten komen. Waar was men in de jaren '90 toen het economisch voor de wind ging en we juist bezig waren om de spanning te verhogen van 220 volt naar 230 volt. Dacht je nu werkelijk dat die 5% extra toereikend is? Ingenieurs waarschuwen al decennia.

Het ligt niet aan de consument die vanzelfsprekend geld wil besparen. Als je energiebelasting op elektriciteit verlaagt en de belasting op gas verhoogt dan krijg je inderdaad een energietransitie op gang, maar dan moet je elektriciteitsnet er wel klaar voor zijn. En nee, dat lukt je niet in 10 jaar. Die 10 jaar is 8 jaar plannen en procedures en 2 jaar uitvoering van het uitbreiden van 1 hoogspanningsstation. Het zijn er honderden en ze kunnen niet allemaal tegelijk opgewaardeerd worden omdat er te weinig mankracht is. Het uitbreiden van het middenspanningsnet kan met kortere procedures, maar ook daar is te weinig mankracht. We gaan op dit moment te snel met de energietransitie.
  dinsdag 4 maart 2025 @ 17:37:37 #44
24533 ACT-F
pi_216922905
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 maart 2025 17:29 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Neuh, dat niet, maar in je OP heb je het in ieder geval niet over 'de economie', daar gaat het vooral over dat een bepaalde groep mensen het deksel op hun neus krijgen. Later probeer je dat dan een beetje te verbloemen ná dat ik zeg dat jij daar dan ook last van zou kunnen krijgen, en dan ineens gaat het over 'de economie'.

Dat bij daadwerkelijke stroomuitval er meer mensen dan de door jou verguisde groep daar last van heeft, moet schijnbaar wijken voor jouw genoegdoening dan genoemde groep daar dan hinder van heeft. Maar zogenaamd gaat het dan wél om de economie.
Wat schuift dat nou zo'n helderziendheidssessie?
  Moderator dinsdag 4 maart 2025 @ 17:45:13 #45
16180 crew  CoolGuy
pi_216922965
quote:
5s.gif Op dinsdag 4 maart 2025 17:37 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Wat schuift dat nou zo'n helderziendheidssessie?
Genoeg om heel comfortabel te kunnen leven.
pi_216923041
quote:
3s.gif Op dinsdag 4 maart 2025 16:33 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Er is geen algemene rekensom te maken omdat het maatwerk is. Het verschilt echt per aansluiting. Jouw omvormer kan uitvallen omdat die net de grens van 253 volt heeft bereikt, terwijl jouw buren slechts enkele meters dichterbij de trafo zitten en net eronder blijven waardoor ze volop kunnen terugleveren. Maar dat is niet het grootste probleem, maar de gelijktijdigheidsfactor. Als iedereen in de wijk 3x16A teruglevert dan overstijgt dat ruimschoots de gelijktijdigheidsfactor van 0,3 wat neerkomt op c.a. 3x5A. Dit is ook de reden waarom netwerkbeheerders de spanning bewust verhogen in bepaalde wijken zodat omvormers eerder afschakelen om te voorkomen dat de stroom te hoog wordt.

In jouw grafiek wordt gesproken over de totaalsom en niet de afname of teruglevering op enig moment. Omdat ons totaalverbruik verbruik minus teruglevering is klopt het dat we netto minder afnemen, maar op het moment dat we werken maken onze zonnepanelen overuren met overbelasting tot gevolg. En zodra we in de avond thuis zijn is de overbelasting in omgekeerde richting, want eenmaal thuis gaat de auto aan de lader en gaat daarna de kookplaat en magnetron aan. En dit gaat eigenlijk maar net goed per huishouden, maar op wijkniveau gaat het knellen als vrijwel iedereen van 9 tot 5 werkt. Het geluk is meestal dat sommigen niet thuis zijn of andere werktijden hebben. Rond de kerstdagen is de gelijktijdigheid het grootst. En dat was ook precies het moment dat de dieselaggregaten aan moesten.
“Men” werkte altijd al van 9-5, dus dat vind ik een matig excuus. Als dat het probleem zou zijn, dan hebben ze al een eeuw de tijd gehad om zich daarop in te stellen.
Zonnepanelen zijn een nu ook al een jaartje of dertig mee bezig. Ook niet echt nieuw te noemen.

Verder snap ik je uitleg van wat de consequenties zijn, maar ik vind het wat makkelijk hoe snel die elektriciteitsbedrijven en netbeheerders in de slachtofferrol kruipen. Omdat de huidige situatie dus absoluut geen verrassing is.
  dinsdag 4 maart 2025 @ 17:56:41 #47
24533 ACT-F
pi_216923095
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 maart 2025 17:45 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Genoeg om heel comfortabel te kunnen leven.
Ah, een politicus. Veel beloven en weinig geven doet een gek in vreugde leven. Lekker teren op andermans geld totdat de aap uit de mouw komt. Dan geef je de boodschapper de schuld in plaats van de boodschap. De natuurwetten waren er al voordat we konden lezen en schrijven. De kenners waarschuwen al decennia dat het beleid haaks op de natuurwetten is. Het is jammer dat vooral het lezen bij bepaalde groepen selectief is. Alleen de voordelen willen zien, want dat verkoopt zo mooi aan het publiek.
  Moderator dinsdag 4 maart 2025 @ 17:58:19 #48
16180 crew  CoolGuy
pi_216923107
quote:
10s.gif Op dinsdag 4 maart 2025 17:56 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Ah, een politicus. Veel beloven en weinig geven doet een gek in vreugde leven. Lekker teren op andermans geld totdat de aap uit de mouw komt. Dan geef je de boodschapper de schuld in plaats van de boodschap. De natuurwetten waren er al voordat we konden lezen en schrijven. De kenners waarschuwen al decennia dat het beleid haaks op de natuurwetten is. Het is jammer dat vooral het lezen bij bepaalde groepen selectief is. Alleen de voordelen willen zien, want dat verkoopt zo mooi aan het publiek.
Ahh, dus klagen over glazen bollen maar je er tegelijkertijd wel zelf van bedienen? Want verre van politicus, maar, laat dat je niet tegenhouden.
  dinsdag 4 maart 2025 @ 18:00:51 #49
24533 ACT-F
pi_216923132
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 maart 2025 17:52 schreef knoopie het volgende:

[..]
“Men” werkte altijd al van 9-5, dus dat vind ik een matig excuus. Als dat het probleem zou zijn, dan hebben ze al een eeuw de tijd gehad om zich daarop in te stellen.
Zonnepanelen zijn een nu ook al een jaartje of dertig mee bezig. Ook niet echt nieuw te noemen.

Verder snap ik je uitleg van wat de consequenties zijn, maar ik vind het wat makkelijk hoe snel die elektriciteitsbedrijven en netbeheerders in de slachtofferrol kruipen. Omdat de huidige situatie dus absoluut geen verrassing is.
Elektriciteitsbedrijven en netbeheerders zijn uitvoerders. Degenen die het beleid bepalen zijn de aandeelhouders. En die aandelen zijn in het bezit van het Rijk, provincies en/of gemeentes. Die beleidsmakers annex aandeelhouders vonden dividend belangrijker dan hogere investeringen. Daar plukken we nu de wrange vruchten van.
  dinsdag 4 maart 2025 @ 18:01:39 #50
24533 ACT-F
pi_216923142
quote:
10s.gif Op dinsdag 4 maart 2025 17:58 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ahh, dus klagen over glazen bollen maar je er tegelijkertijd wel zelf van bedienen? Want verre van politicus, maar, laat dat je niet tegenhouden.
Jij hebt een glazen bol en ik heb een spiegel. Problemen mee?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')