Het is echt niet te geloven zeg.quote:Oude Titel: 'Togadriehoek' Amsterdam slaat alarm: rechtsstaat steeds meer onder druk
Nieuwe Titel: Noodkreet rechters, advocaten en officieren: rechtsstaat steeds meer onder druk
Commentaar leveren op uitspraken van de rechter, advocaten vereenzelvigen met de daad van hun cliënt, online bedreiging: de zogenoemde togadriehoek in Amsterdam maakt zich ernstig zorgen over afkalving van de rechtsstaat. "Als er gemorreld wordt aan de instituties van de rechtsstaat, dan kan die wel eens in elkaar storten."
De hoofdofficier van justitie, de president van de rechtbank Amsterdam en de deken van de orde van advocaten schrijven samen in De Telegraaf dat ze zich ernstige zorgen maken over de rechtstaat. Het is vrij zeldzaam dat deze drie takken gezamenlijk optreden. Maar alle drie zien ze dat het stelsel, dat zij in evenwicht moeten houden, steeds meer ondermijnd wordt.
"De dreiging komt van verschillende kanten", zegt Jacqueline Schaap, deken van de orde van advocaten, tegen de NOS. "Van politici, vanuit de pers, of van burgers die zich uitspreken." De driehoek schrijft dat uitspraken van de rechter tegenwoordig worden afgedaan als 'ook maar een mening'. Volgens Schaap schaadt dit het vertrouwen in de instituties van de rechtsstaat.
Vroeger was de rechtsstaat vanzelfsprekend, maar de instituties worden steeds minder erkend, ziet Schaap. "Mensen gaan niet meer naar de rechter om te horen wie er gelijk heeft, maar om te horen dát ze gelijk hebben. En ze leggen zich niet meer neer bij een vonnis."
Online intimidatie
Het is niet alleen een Amsterdams geluid. De driehoek ziet dit soort bedreiging en intimidatie in het hele land. "Wij horen dit geluid overal. Wij voelden ons nu geroepen om de klok te luiden. Het stuk lag al klaar, maar wat er vorige week gebeurde was de druppel."
De rechtbank in Amsterdam oordeelde toen dat de islamitische predikers, die door ministers Van Weel en Faber geweerd werden, toch mochten komen spreken omdat het besluit van de ministers niet goed was onderbouwd. Vervolgens werden privégegevens van een rechter en zijn partner gedeeld op sociale media. De rechtbank deed aangifte van online intimidatie.
'Ga eens lezen'
Uiteraard kun je het oneens zijn met een uitspraak van de rechter en mag je daar iets van zeggen, zegt Schaap. "Maar het gaat om de manier waarop. Richt je op de uitspraak, en niet op de persoon die de uitspraak doet."
De driehoek waarschuwt dat rechters daardoor niet meer onafhankelijk kunnen oordelen. Ook advocaten, die soms worden vereenzelvigd met de daden van hun cliënt, kunnen op die manier hun werk niet meer doen.
"In de landen om ons heen zien we waartoe dat kan leiden; corruptie, discriminatie, intimidatie. In een rechtsstaat gelden regels waar iedereen zich aan moet houden, ook de overheid. Dat behoedt ons voor het recht van de sterkste, de rijkste, of van wie het hardste schreeuwt."
De Amsterdamse driehoek vindt het beschermen van de rechtsstaat een verantwoordelijkheid van iedereen en hoopt dat er door deze noodkreet een discussie op gang komt. "Kijk eerst naar de feiten voor je iets roept. Ga eens lezen. Roep niet meteen dat het onzin is en dat een rechter of advocaat het niet goed doet. Je uitspraken kunnen gevolgen hebben."
quote:Vervolgens werden privégegevens van een rechter en zijn partner gedeeld op sociale media. De rechtbank deed aangifte van online intimidatie.
quote:Uiteraard kun je het oneens zijn met een uitspraak van de rechter en mag je daar iets van zeggen, zegt Schaap. "Maar het gaat om de manier waarop. Richt je op de uitspraak, en niet op de persoon die de uitspraak doet."
Ook eens kappen met 2 maten meten: demonstreer je voor iets links, geen straf. Demonstreer je voor iets niet links, wel straf.quote:Op dinsdag 25 februari 2025 12:26 schreef inslagenreuring het volgende:
Oh ja nu draaien ze het om. Misschien eens kappen met het drijven van politiek in de rechtszaal.
Helaas is de werkelijkheid andersom, ben je een migrant, moslim of links dan word je met fluwelen handschoenen aangepakt.quote:Op dinsdag 25 februari 2025 12:34 schreef Hugo862 het volgende:
Het volk wil dan ook geen rechtsstaat waarbij de overheid zich aan de wet moet houden. Het volk wil een rechtse staat waarbij de wet niet meer geld als het om het aanpakken van migranten, moslims, linksen en andere "volksvijanden" gaat. Die moeten gewoon aangepakt kunnen worden zonder dat de overheid zich aan de regels hoeft te houden.
Het volk wilt geen onafhankelijke rechtspraak. Ze willen rechtsspraak waarbij de onderbuik de uitkomst bepaald.
Strafmaat wordt niet bepaald door de rechters.quote:Op dinsdag 25 februari 2025 12:31 schreef quo_ het volgende:
Hulie huilie verhaal van een over het paard getilde beroepsgroep die totaal vervreemd is van de samenleving.
Heel veel gewone burgers die uiteindelijk het salaris betalen van deze verhevenen hebben dat gevoel al veel langer.
Belachelijke straffen voor criminelen en allerlei volk dat er enkel en alleen op uit is om zo veel mogelijk van deze samenleving te profiteren.
Systematisch bevoordelen van de woke asielindustrie. Het saboteren van elke poging die de huidige regering onderneemt om een eind te maken van de positie van Nederland als de gekke Henkie van Europa.
Kom eens van dat voetstuk af en gedraag je als onderdeel van deze samenleving en dan praten we wel weer.
ik ben het niet oneens met de kritiek maar andermans persoonlijke gegevens plaatsen op het internet is niet coolquote:Op dinsdag 25 februari 2025 12:31 schreef quo_ het volgende:
Hulie huilie verhaal van een over het paard getilde beroepsgroep die totaal vervreemd is van de samenleving.
Heel veel gewone burgers die uiteindelijk het salaris betalen van deze verhevenen hebben dat gevoel al veel langer.
Belachelijke straffen voor criminelen en allerlei volk dat er enkel en alleen op uit is om zo veel mogelijk van deze samenleving te profiteren.
Systematisch bevoordelen van de woke asielindustrie. Het saboteren van elke poging die de huidige regering onderneemt om een eind te maken van de positie van Nederland als de gekke Henkie van Europa.
Kom eens van dat voetstuk af en gedraag je als onderdeel van deze samenleving en dan praten we wel weer.
Hardop gelachen, volgens mij maakt het parlement de wetten waaraan de rechters toetsen.quote:Op dinsdag 25 februari 2025 12:31 schreef quo_ het volgende:
Er waren geen gegevens gelekt, alles stond al online.quote:Op dinsdag 25 februari 2025 12:38 schreef gwn_een_user het volgende:
[..]
ik ben het niet oneens met de kritiek maar andermans persoonlijke gegevens plaatsen op het internet is niet cool
Onzin. Het volk verwacht zekere mate van pragmatisme van de rechtspraak. Vooral met de huidige problemen in Nederland. Maar werkelijk ieder besluit op de bekende beleidsterreinen wordt rigide afgefloten aan de hand van EU wetgeving of persoonlijke invulling.quote:Op dinsdag 25 februari 2025 12:34 schreef Hugo862 het volgende:
Het volk wil dan ook geen rechtsstaat waarbij de overheid zich aan de wet moet houden. Het volk wil een rechtse staat waarbij de wet niet meer geld als het om het aanpakken van migranten, moslims, linksen en andere "volksvijanden" gaat. Die moeten gewoon aangepakt kunnen worden zonder dat de overheid zich aan de regels hoeft te houden.
Het volk wilt geen onafhankelijke rechtspraak. Ze willen rechtsspraak waarbij de onderbuik de uitkomst bepaald.
huh er staat toch privégegevens in het artikel, of heb ik het verkeerdquote:Op dinsdag 25 februari 2025 12:39 schreef ReplaR het volgende:
[..]
Er waren geen gegevens gelekt, alles stond al online.
Dit is niet waar. Zelfs de gegevens van het gezin (vrouw en studerende kinderen) van de desbetreffende rechter zijn gelekt.quote:Op dinsdag 25 februari 2025 12:39 schreef ReplaR het volgende:
[..]
Er waren geen gegevens gelekt, alles stond al online.
Lekker uit de hoogte joh. Flink hoor.quote:Op dinsdag 25 februari 2025 12:38 schreef XSbig het volgende:
[..]
Hardop gelachen, volgens mij maakt het parlement de wetten waaraan de rechters toetsen.
Ben je wel goed bij je hoofd?quote:Op dinsdag 25 februari 2025 12:37 schreef raptorix het volgende:
[..]
Strafmaat wordt niet bepaald door de rechters.
Begin maar eens met de opleiding rechtsgeleerdheid. Deze toga's doen alsof ze niet weten wat de rechtsstaat is en doen alsof zij de rechtsstaat zijn, in een tijd dat er sowieso een wildgroei aan claims op de rechtsstaat is die allemaal even opportunistisch als onzinnig zijn.quote:Op dinsdag 25 februari 2025 12:22 schreef Mikeytt het volgende:
https://nos.nl/artikel/25(...)eeds-meer-onder-druk
[..]
Het is echt niet te geloven zeg.
Ook wel een resultaat van jarenlang bezuinigen op het onderwijs. Men weet niet eens meer wat trias politica echt is.... En onze eigen overheid faciliteert deze afbraak
Wat weer keurig en diplomatiek verwoord.quote:Op dinsdag 25 februari 2025 12:46 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Begin maar eens met de opleiding rechtsgeleerdheid. Deze toga's doen alsof ze niet weten wat de rechtsstaat is en doen alsof zij de rechtsstaat zijn, in een tijd dat er sowieso een wildgroei aan claims op de rechtsstaat is die allemaal even opportunistisch als onzinnig zijn.
De trias politica wordt ook veel vaker geroepen dan begrepen. We hebben geen trias politica, en de grote problemen met de machtenscheiding in Nederland zijn afkomstig van rechters die op de stoel van de wetgever gaan zitten, rechters die op de stoel van de uitvoerende macht gaan zitten, rechters die de overheid antirechtsstatelijk laat zijn, het OM dat op de stoel van de rechter gaat zitten, en het OM dat in de driehoek op schoot van de uitvoerende macht kruipt.
Ik ben geabbonneerd op drie kranten, en heb meerdere familieleden die werkzaam zijn in de rechtspraak. (Nee, ikzelf niet. Ik sta iedere dag met een hamer in mijn hand) Dus ik denk dat ik opzich prima weet hoe het er in de praktijk aan toe gaat.quote:Op dinsdag 25 februari 2025 12:42 schreef quo_ het volgende:
[..]
Lekker uit de hoogte joh. Flink hoor.
En lees eens een krant of een informatieve website, dan kun je zien hoe het er in de praktijk aan toe gaat.
Dan moet de politiek komen met goede wetten ipv de invulling aan de rechtspraak over te laten.quote:Op dinsdag 25 februari 2025 12:26 schreef inslagenreuring het volgende:
Oh ja nu draaien ze het om. Misschien eens kappen met het drijven van politiek in de rechtszaal.
Nu was het mijn beurt om hardop te lachen.quote:Op dinsdag 25 februari 2025 12:51 schreef XSbig het volgende:
[..]
Ik ben geabbonneerd op drie kranten, en heb meerdere familieleden die werkzaam zijn in de rechtspraak. (Nee, ikzelf niet. Ik sta iedere dag met een hamer in mijn hand) Dus ik denk dat ik opzich prima weet hoe het er in de praktijk aan toe gaat.
Voortaan even het woordenboek er bij pakken, dan kun je de correcte moeilijke woorden gebruiken.quote:Jij klaarblijkelijk niet als je niet begrijpt dat een rechter toetst aan wetten en precedenten.
Ga je nog reageren op het feit dat de rechters niet de strafmaat bepalen? Of blijf je hangen?quote:Op dinsdag 25 februari 2025 12:57 schreef quo_ het volgende:
[..]
Nu was het mijn beurt om hardop te lachen.
[..]
Voortaan even het woordenboek er bij pakken, dan kun je de correcte moeilijke woorden gebruiken.
Héél kort door de bocht, de Hoge Raad (en/of de Raad van State dacht ik)quote:Op dinsdag 25 februari 2025 12:56 schreef thedeedster het volgende:
Het hele punt is; wie controleert de rechters?
Hoe leggen zij verantwoording af?
En aan wie leggen zij verantwoording af?quote:Op dinsdag 25 februari 2025 13:05 schreef XSbig het volgende:
[..]
Héél kort door de bocht, de Hoge Raad (en/of de Raad van State dacht ik)
Maar dit is vrij ingewikkeld staatsrecht, en laat ik daar nou net niet in afgestudeerd zijn.
Blijf vooral met de handen werken.quote:Op dinsdag 25 februari 2025 12:51 schreef XSbig het volgende:
[..]
Ik ben geabbonneerd op drie kranten, en heb meerdere familieleden die werkzaam zijn in de rechtspraak. (Nee, ikzelf niet. Ik sta iedere dag met een hamer in mijn hand) Dus ik denk dat ik opzich prima weet hoe het er in de praktijk aan toe gaat.
Jij klaarblijkelijk niet als je niet begrijpt dat een rechter toetst aan wetten en precedenten.
Tja en die kant gaan we ondertussen op.quote:Op dinsdag 25 februari 2025 13:09 schreef Caland het volgende:
Het zou pas echt gevaarlijk worden als rechters structureel ergens verantwoording dienden af te leggen.
Een rechter ook toch?quote:Op dinsdag 25 februari 2025 12:51 schreef XSbig het volgende:
[..]
(Nee, ikzelf niet. Ik sta iedere dag met een hamer in mijn hand)
quote:Op dinsdag 25 februari 2025 12:34 schreef Hugo862 het volgende:
Wie bepaalt dat dan volgens jou?quote:Op dinsdag 25 februari 2025 13:03 schreef XSbig het volgende:
[..]
Ga je nog reageren op het feit dat de rechters niet de strafmaat bepalen? Of blijf je hangen?
De Hoge Raad kan een eerdere beslissing van een rechter ongedaan maken, en besluiten dat de zaak vervalt, of dat de zaak overnieuw moet worden behandeld met een andere rechter, en alleen indien er fouten in de eerdere juridische procedures zijn gemaakt. Als ook in hoger beroep door het OM een veel te lage straf wordt opgelegd kan de HR zich daar niet mee bemoeien. De HR kan niet een rechter ter verantwoording roepen.quote:Op dinsdag 25 februari 2025 13:05 schreef XSbig het volgende:
[..]
Héél kort door de bocht, de Hoge Raad (en/of de Raad van State dacht ik)
Maar dit is vrij ingewikkeld staatsrecht, en laat ik daar nou net niet in afgestudeerd zijn.
quote:Op dinsdag 25 februari 2025 12:26 schreef inslagenreuring het volgende:
Jullie vergoelijken hiermee het delen van prive gegevens van rechters/ovj/advocatenquote:Op dinsdag 25 februari 2025 12:31 schreef quo_ het volgende:
Het zelfreinigende vermogen van de rechtspraak stelt teleur. Dat het hierop uitdraait is jammer maar komt niet uit de lucht vallen.quote:Op dinsdag 25 februari 2025 15:34 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
[..]
Jullie vergoelijken hiermee het delen van prive gegevens van rechters/ovj/advocaten
Lekker bezig.
Er is veel aan te merken op veel rechters, zoals het voor het levend benoemd zijn en het matige controle/balanceer mechanisme er achter. Dat doe je niet door de mensen waar het om gaat vogelvrij te verklaren.quote:Op dinsdag 25 februari 2025 15:48 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Het zelfreinigende vermogen van de rechtspraak stelt teleur. Dat het hierop uitdraait is jammer maar komt niet uit de lucht vallen.
Als je de volksvertegenwoordiger wilt uithangen met politiek geladen uitspraken, sta het volk dan ook te woord.
In plaats daarvan gaan we een constitutioneel hof optuigen. Good times. Krijg je het huidige activisme in tienvoud.quote:Op dinsdag 25 februari 2025 15:53 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Er is veel aan te merken op veel rechters, zoals het voor het levend benoemd zijn en het matige controle/balanceer mechanisme er achter. Dat doe je niet door de mensen waar het om gaat vogelvrij te verklaren.
Hiervoor moet je bij de politiek zijn.
Dat is een populistisch verzinsel. In werkelijkheid gebeurt dat nauwelijks. Ik heb bijvoorbeeld de beschuldigingen in die richting in de recente zaak van het inreisverbod gelezen, ook vanuit de PVV en helaas slikken veel mensen de bewering dat de rechter daar politiek bedrijft voor zoete koek zonder zelf het vonnis te lezen. Het is namelijk klinkklare onzin. Als er ergens een vonnis te vinden is waarin helder uitgelegd wordt hoe aan de wet getoetst is, dan is het wel dit vonnis. Nul politiek.quote:Op dinsdag 25 februari 2025 12:35 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Veel rechters bedrijven gewoon politiek, trias politica is al lang dood en begraven.
Ik ben het er mee eens dat je geen prive gegevens mag openbaren, zeker niet van de partner en kinderen maar de rechterlijke macht treft hier zelf ook blaam, dit ligt niet alleen bij de politiek.quote:Op dinsdag 25 februari 2025 15:53 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Er is veel aan te merken op veel rechters, zoals het voor het levend benoemd zijn en het matige controle/balanceer mechanisme er achter. Dat doe je niet door de mensen waar het om gaat vogelvrij te verklaren.
Hiervoor moet je bij de politiek zijn.
Wetten kunnen alleen worden aangepast binnen wettelijke kaders, meen je dat nou?quote:Op dinsdag 25 februari 2025 16:06 schreef Cruzinats het volgende:
Als de politiek een wetswijziging wil doorvoeren en de rechter gaat vervolgens toetsen of die wetswijziging wel rechtsgeldig is dan ben je natuurlijk keihard de democratie aan het ondermijnen.
Die rechter neemt een politiek standpunt in als hij zegt dat de overheid fout zit en dat die gasten naar binnen mogen.quote:Op dinsdag 25 februari 2025 16:01 schreef recursief het volgende:
[..]
Dat is een populistisch verzinsel. In werkelijkheid gebeurt dat nauwelijks. Ik heb bijvoorbeeld de beschuldigingen in die richting in de recente zaak van het inreisverbod gelezen, ook vanuit de PVV en helaas slikken veel mensen de bewering dat de rechter daar politiek bedrijft voor zoete koek zonder zelf het vonnis te lezen. Het is namelijk klinkklare onzin. Als er ergens een vonnis te vinden is waarin helder uitgelegd wordt hoe aan de wet getoetst is, dan is het wel dit vonnis. Nul politiek.
De rechter spreekt recht. De uitspraak is volledig onderbouwd, zonder een greintje politiek. Zolang je de onderbouwing van de rechter niet onderuit kan halen ben je gewoon aan het trollen in de marge.quote:Op dinsdag 25 februari 2025 16:03 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Ik ben het er mee eens dat je geen prive gegevens mag openbaren, zeker niet van de partner en kinderen maar de rechterlijke macht treft hier zelf ook blaam, dit ligt niet alleen bij de politiek.
Als rechterlijke macht moet je de schijn van vooringenomenheid voorkomen en dat doe je niet door een rechter die getrouwd is met een extreemlinkse activist te laten rechtspreken op het gebied dat raakt aan het gebied waar zijn partner activist is. Zeker niet als die rechter ook nog eens zeer eenzijdig oordeelt. Dan kan je je niet blijven verschuilen achter het dogma dat de rechter alles objectief afweegt en zich niet laat beïnvloeden. Hij laat zich daar natuurlijk net als ieder mens door beinvloeden zeker omdat hij savonds weer in bed ligt met een activist. In theorie zou de rechter thuis zelfs pikstraf kunnen krijgen als hij oordeelt tegen het activistische straatje van zijn vrouw.
De uitspraak wordt onderbouwd met feiten. Ja. Zoals het hoort. En je neemt geen politiek standpunt in als je zegt dat de overheid een beslissing niet deugdelijk heeft gemotiveerd. Immers, daar liggen feiten aan ten grondslag.quote:Op dinsdag 25 februari 2025 16:11 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Die rechter neemt een politiek standpunt in als hij zegt dat de overheid fout zit en dat die gasten naar binnen mogen.
Voor die mening zijn vervolgens feiten te vinden in het vonnis.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |