abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator vrijdag 21 maart 2025 @ 15:14:12 #101
5428 crew  miss_sly
pi_217130452
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 maart 2025 14:29 schreef capricia het volgende:

[..]
Wij vrouwen groeien niet zomaar flink en snel in spiermassa. Daar helpt geen eiwit aan. :D
Rond lichaamsgewicht is toch prima.
Zit je er iets boven of onder, ook geen nood aan de vrouw.

Maar dat eiwit langer verzadigt, dat hoor ik vaker.
Ik moet zeggen dat 500 gram kwakr als ontbijt me echt nooit zou lukken :D Ik eet een havermoutkoekje van havermout, banaan en pindakaas als ontbijt en dan heb ik tot de lunch echt voldoende.
Dus ik neem een whey shake na het sporten en probeer bij de lunch en avondeten een goede portie proteine binnen te krijgen.

Ik weet dat we als vrouw niet zo sneel heel erg groeit, maar een beetje zou ik wel fijn vinden. Ik heb een paar beroerde maanden achter de rug met vakantie, ziekte van mezelf, ziekte en overlijden van mijn vader, dus ik ben nu sinds twee weken weer goed aan de slag.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator vrijdag 21 maart 2025 @ 15:15:01 #102
5428 crew  miss_sly
pi_217130454
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 maart 2025 15:00 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Iets meer kan geen kwaad, maar lijkt mij niet nodig. Ligt er ook een beetje aan wat je voor ogen hebt. Om ietsje gespierder te worden, hoef je echt geen massa's eiwitten te eten.
Mijn sportschoolbegeleider zegt iedere dag een shey shake. Mijn man vindt alleen na de training voldoende, want artificial. Wat denk jij?
  Moderator vrijdag 21 maart 2025 @ 15:18:50 #103
236264 crew  capricia
pi_217130474
quote:
7s.gif Op vrijdag 21 maart 2025 15:14 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik moet zeggen dat 500 gram kwakr als ontbijt me echt nooit zou lukken :D Ik eet een havermoutkoekje van havermout, banaan en pindakaas als ontbijt en dan heb ik tot de lunch echt voldoende.
Dus ik neem een whey shake na het sporten en probeer bij de lunch en avondeten een goede portie proteine binnen te krijgen.

Ik weet dat we als vrouw niet zo sneel heel erg groeit, maar een beetje zou ik wel fijn vinden. Ik heb een paar beroerde maanden achter de rug met vakantie, ziekte van mezelf, ziekte en overlijden van mijn vader, dus ik ben nu sinds twee weken weer goed aan de slag.
Ik weet ook niet goed hoe dat zit met vrouwen in de overgang/ boven een bepaalde leeftijd (ik zelf dus).
Want echt spieren aankomen lijkt gewoon lastiger te zijn geworden.

Sws natuurlijk boven je onderhoud eten, want anders gebeurt er weinig. Als je spieren wil aanzetten.

Maar ik heb de indruk dat dit boven een bepaalde leeftijd eerder als vet opgeslagen wordt.
Het zal heel veel met hormonen te maken hebben.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator vrijdag 21 maart 2025 @ 15:19:27 #104
236264 crew  capricia
pi_217130481
quote:
7s.gif Op vrijdag 21 maart 2025 15:15 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Mijn sportschoolbegeleider zegt iedere dag een shey shake. Mijn man vindt alleen na de training voldoende, want artificial. Wat denk jij?
Je eet wel boven je onderhoud?
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator vrijdag 21 maart 2025 @ 15:21:34 #105
5428 crew  miss_sly
pi_217130508
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 maart 2025 15:18 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik weet ook niet goed hoe dat zit met vrouwen in de overgang/ boven een bepaalde leeftijd (ik zelf dus).
Want echt spieren aankomen lijkt gewoon lastiger te zijn geworden.

Sws natuurlijk boven je onderhoud eten, want anders gebeurt er weinig. Als je spieren wil aanzetten.

Maar ik heb de indruk dat dit boven een bepaalde leeftijd eerder als vet opgeslagen wordt.
Het zal heel veel met hormonen te maken hebben.
De overgang is een bitch :{w
Ik heb hst, dat scheelt, maar het wordt er niet gemakkelijker op om vet te verliezen en spieren te kweken. En zo twee maanden niet sporten en ongezond eten want tijdgebrek enzo doen echt geen goed. Bovendien voel ik me nog steeds wat labiel en krachteloos, dus het vergt echt wel wat om het weer goed op te pakken. Ik zou zo graag een kleine spurt maken, maar dat lijkt niet echt mogelijk.
  Moderator vrijdag 21 maart 2025 @ 15:24:12 #106
236264 crew  capricia
pi_217130534
quote:
7s.gif Op vrijdag 21 maart 2025 15:21 schreef miss_sly het volgende:

[..]
De overgang is een bitch :{w
Ik heb hst, dat scheelt, maar het wordt er niet gemakkelijker op om vet te verliezen en spieren te kweken. En zo twee maanden niet sporten en ongezond eten want tijdgebrek enzo doen echt geen goed. Bovendien voel ik me nog steeds wat labiel en krachteloos, dus het vergt echt wel wat om het weer goed op te pakken. Ik zou zo graag een kleine spurt maken, maar dat lijkt niet echt mogelijk.
Dat is de heilige graal: vet verliezen en tegelijkertijd spieren kweken.
Volgens mij kan die combinatie niet, of nauwelijks, samen.

Je mag blij zijn als je met vet verliezen je spieren houdt, en daar niet op inlevert.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator vrijdag 21 maart 2025 @ 15:24:20 #107
5428 crew  miss_sly
pi_217130535
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 maart 2025 15:19 schreef capricia het volgende:

[..]
Je eet wel boven je onderhoud?
Haha, ik ben wat ambivalent daarin. Ik wil ook vet kwijt/afvallen. Dus ik probeer een beetje halfslachtig ongeveer op onderhoud maar wel goed op de eiwitten.
  Moderator vrijdag 21 maart 2025 @ 15:29:34 #108
236264 crew  capricia
pi_217130576
quote:
7s.gif Op vrijdag 21 maart 2025 15:24 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Haha, ik ben wat ambivalent daarin. Ik wil ook vet kwijt/afvallen. Dus ik probeer een beetje halfslachtig ongeveer op onderhoud maar wel goed op de eiwitten.
Ik denk op onze leeftijd, dat gewoon een gezond gewicht en voldoende beweging het beste is. En daar hoort ook echt wel krachttraining bij, super goed ook voor je botdichtheid. En buiten wandelen en fietsen. En gezond eten enzo.

Maar echt spieren aanzetten? Ik vrees het ergste. :D
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator vrijdag 21 maart 2025 @ 15:32:01 #109
5428 crew  miss_sly
pi_217130592
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 maart 2025 15:29 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik denk op onze leeftijd, dat gewoon een gezond gewicht en voldoende beweging het beste is. En daar hoort ook echt wel krachttraining bij, super goed ook voor je botdichtheid. En buiten wandelen en fietsen. En gezond eten enzo.

Maar echt spieren aanzetten? Ik vrees het ergste. :D
Gelukkig vind ik krachttraining echt heel leuk. Dus dat hou ik wel vol. En ik wil ook wel graag progressie, al gaat het langzaam.
Maar ik ben 56 en gezond eten en voldoende beweging zijn inderdaad wel de belangrijkste ingredienten. Maar stiekem ga ik toch nog proberen wat spiermassa te kweken.

Ik heb het nog niet eerder gedaan, maar wellicht ga ik ook nog wel eens een tijdje op brocolli, rijs en kipfilet leven :P
  Moderator vrijdag 21 maart 2025 @ 15:36:12 #110
236264 crew  capricia
pi_217130647
quote:
7s.gif Op vrijdag 21 maart 2025 15:32 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Gelukkig vind ik krachttraining echt heel leuk. Dus dat hou ik wel vol. En ik wil ook wel graag progressie, al gaat het langzaam.
Maar ik ben 56 en gezond eten en voldoende beweging zijn inderdaad wel de belangrijkste ingredienten. Maar stiekem ga ik toch nog proberen wat spiermassa te kweken.

Ik heb het nog niet eerder gedaan, maar wellicht ga ik ook nog wel eens een tijdje op brocolli, rijs en kipfilet leven :P
Haha!
Maak je wel voor en na fotos? Voor jezelf. Om je eigen progressie te zien.
En natuurlijk je one rep max ergens registreren en dan over een jaar of zo weer. :D

Ik ben benieuwd wat je resultaten zijn over een jaar.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_217130892
quote:
7s.gif Op vrijdag 21 maart 2025 15:32 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Voor spiermassa kweken hoef je niet op rijst, kip en broccoli te leven hé. Boven je onderhoudt eten met voldoende eiwitten en hard trainen. That's it.
  Moderator vrijdag 21 maart 2025 @ 15:58:00 #112
5428 crew  miss_sly
pi_217130996
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2025 15:47 schreef Pinuts het volgende:

[..]
Voor spiermassa kweken hoef je niet op rijst, kip en broccoli te leven hé. Boven je onderhoudt eten met voldoende eiwitten en hard trainen. That's it.
Dat weet ik :)

Het klinkt zo ontzettend clean, dat bevalt me wel om eens te proberen.
pi_217131094
quote:
7s.gif Op vrijdag 21 maart 2025 15:58 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Dat weet ik :)

Het klinkt zo ontzettend clean, dat bevalt me wel om eens te proberen.
Oh echt? Mij juist helemaal niet. Ja ik ben best veel afgevallen en probeer zeker op mijn voeding te letten, maar ik hou ook van lekker eten! Dus ik zou juist gruwelen van kip, rijst en broccoli. Ik probeer vaak juist gezond en lekker te koken of bijvoorbeeld een gezondere variant van een 'cheatmeal' te maken. Zo ben ik bijvoorbeeld fan van een Turkse pizza die ik dan zelf maak en 'shoarma' maak van kipfilet. Dat voelt echt als een mega treat en toch maar 670 kcal met 53 gram eiwit.
pi_217131687
quote:

[..]
Ik weet niet wat je doelen zijn en hoe hard je traint. En ik weet niet wat je verder eet ook. Maar alle ongebruikte overschotten aan eiwitten worden ook gewoon vetmassa.

De meeste mensen, vooral vrouwen, willen vaak maar ietsje meer spiermassa. Die hebben veel meer baat bij een mindering van vetmassa en een beetje beginnersgroei en hoeven amper meer eiwit aan hun dieet toe te voegen. 1gr per kg lichaamsgewicht is dan meer dan voldoende.

[ Bericht 8% gewijzigd door Cockwhale op 21-03-2025 17:40:28 ]
pi_217131842
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 maart 2025 17:03 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Ik weet niet wat je doelen zijn en hoe hard je traint. En ik weet niet wat je verder eet ook. Maar alle ongebruikte overschotten aan eiwitten worden ook gewoon vetmassa.

De meeste mensen, vooral vrouwen, willen vaak meer iets meer spiermassa. Die hebben veel meer baat bij een mindering van vetmassa en een beetje beginnersgroei en hoeven amper meer eiwit aan hun dieet toe te voegen. 1gr per kg lichaamsgewicht is dan meer dan voldoende.
Met dat eerste gedeelte, een overschot aan eiwitten wordt vetmassa ben ik het eens.
Met het tweede niet. Waarom zouden vrouwen amper eiwitten aan hun dieet moeten toevoegen? Trainen en eten voor vrouwen en mannen verschilt niet zo veel. Ja natuurlijk, wij vrouwen maken (zeker in absolute getallen) minder snel spiermassa aan. Maar het is niet zo dat een vrouw per kg lichaamsgewicht minder eiwit zou moeten eten dan een man. En ik denk dat juist veel vrouwen baat hebben bij spiermassa. Juist vrouwen denken vaak dat hun lichaam beter wordt door alleen af te vallen en zijn bang voor krachttraining.
pi_217131880
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2025 17:17 schreef Pinuts het volgende:

[..]
Met dat eerste gedeelte, een overschot aan eiwitten wordt vetmassa ben ik het eens.
Met het tweede niet. Waarom zouden vrouwen amper eiwitten aan hun dieet moeten toevoegen? Trainen en eten voor vrouwen en mannen verschilt niet zo veel. Ja natuurlijk, wij vrouwen maken (zeker in absolute getallen) minder snel spiermassa aan. Maar het is niet zo dat een vrouw per kg lichaamsgewicht minder eiwit zou moeten eten dan een man. En ik denk dat juist veel vrouwen baat hebben bij spiermassa. Juist vrouwen denken vaak dat hun lichaam beter wordt door alleen af te vallen en zijn bang voor krachttraining.
Omdat de meeste mensen helemaal niet zoveel extra spiermassa willen en om meer 'toned' te worden, is het beter om vet te verliezen dan spiermassa te kweken. Voor een six pack hoef je alleen maar naar 12/10% vetpercentage te gaan. Spieren zijn dan ook veel meer 'pronounced'. Nou kan spiermassa bijdragen aan vetverlies, want spieren vreten meer energie, maar het is niet noodzakelijk. Bij afvallen in vetmassa icm met beginnersgroei, is er vaak niet meer nodig dan 1 a 1,5gr eiwit per kg lichaamsgewicht om gespierder te ogen

Die 2,5 gr regel is alleen als je naar bodybuilder niveau spiermassa toe wil of gigantisch hard en vaak traint.
pi_217131938
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 maart 2025 17:20 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Omdat de meeste mensen helemaal niet zoveel extra spiermassa willen en om meer 'toned' te worden, is het beter om vet te verliezen dan spiermassa te kweken. Voor een six pack hoef je alleen maar naar 12/10% vetpercentage te gaan. Spieren zijn dan ook veel meer 'pronounced'. Nou kan spiermassa bijdragen aan vetverlies, want spieren vreten meer energie, maar het is niet noodzakelijk. Bij afvallen in vetmassa icm met beginnersgroei, is er vaak niet meer nodig dan 1 a 1,5gr eiwit per kg lichaamsgewicht om gespierder te ogen

Die 2,5 gr regel is alleen als je naar bodybuilder niveau spiermassa toe wil of gigantisch hard en vaak traint.
2,5 is inderdaad overdreven maar ik denk dat voor mensen die veel sporten 1,5 tot 2x lichaamsgewicht (idealiter vetvrije lichaamsgewicht) een mooi streven is.
En eens, een sixpack of spieren zijn alleen zichtbaar bij een lager vetpercentage. Maar ik denk dat juist veel vrouwen onderschatten wat krachttraining voor je lichaam kan doen. Er is nog steeds de mythe dat je dan een hulk wordt. Juist als je mooi toned wil zijn zal je krachttraining moeten doen ipv alleen afvallen en uiteindelijk een soort van skinny fat zijn.
  Moderator vrijdag 21 maart 2025 @ 18:11:43 #118
18653 crew  D.
pi_217132295
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2025 08:17 schreef Pinuts het volgende:
Wat zijn jullie tips voor het sporten weer oppakken na vakantie/ziekte/rust? Ik heb 10 dagen niet getraind vanwege vakantie. Daarna afgelopen zondag en dinsdag getraind. De eerste training zaten 2 nieuwe oefeningen bij (RDL en chinup) en daar heb ik echt extreme spierpijn van gehad. Echt dat ik me amper kon bewegen. Nu ben ik sinds woensdag ook ziek en dus moet ik helaas de training die vandaag gepland stond skippen.
Zondag staat de volgende gepland, even kijken of die haalbaar is en hoe ik me dan voel. Maar nu ben ik een beetje bang omdat het dan ook weer even geleden is dat ik getraind heb weer deze extreme spierpijn krijg.

Hoe pakken jullie het op na een tijdje eruitliggen/vakantie/nieuwe oefening? Bewust even met een wat lager gewicht om je lichaam te laten wennen? Want het moet natuurlijk ook niet zo zijn dat je zo lang spierpijn hebt dat de volgende training weinig zin heeft.
Ligt eraan

Ben je weer beter maar nog niet fit dan een tandje terug.
Na vakantie ga ik er meestal gewoon weer vol in, tenzij je een maand niet gesport hebt moet dat geen probleem zijn.
pi_217132313
Ik eet vegetarisch en waarschijnlijk faal ik behoorlijk op eiwitten. Zou het eigenlijk eens bij moeten houden zodat ik weet of het echt zo erg is.

Eetpatroon is ongeveer:
O: overnight oats (havermout, lijnzaad, ongezoete sojamelk) met rozijnen en banaan
T: snackgroente
L: 4 volkoren boterhammen met hummus, snackgroente
T: fruit, nootjes
D: meestal iets als een groentecurry met rijst en peulvruchten/tofu, of pasta met vegagehakt, of groente en aardappels en kikkererwten uit de oven
T: (na het sporten) sojayoghurt met een schep jam

Nou eet en sport ik ook niet om af te vallen. Ik sport omdat ik het leuk vind om dingen te kunnen. Ik kan nu zware dingen tillen (inclusief mezelf -- gisteren voor het eerst 6 pullups gelukt), ver lopen, ver fietsen.

Mijn collega's grapten dat ik de enige van het team ga zijn die de zombie apocalypse kan overleven. Want ik ren weg en daarna klim ik in een boom :P

@Pinuts beterschap! :*
@miss-sly welkom terug, wat naar van alle gebeurtenissen van de afgelopen tijd, hopelijk nu gauw weer in een fijne flow terugkomen :*
  Moderator vrijdag 21 maart 2025 @ 18:17:01 #120
18653 crew  D.
pi_217132321
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 maart 2025 12:08 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
1,5 tot 2,5x je lichaamsgewicht aan eiwitten is alleen belangrijk als je flink en snel in spiermassa wil groeien (en tegelijkertijd minstens 4x per week traint)
Om te groeien moet je eten, niet alleen eiwitten, ook koolhydraten en vetten

En als je spieren hebt en wil behouden moet je ook je eiwitten nemen, dus niet enkel om 'flink en snel' te groeien
  Moderator vrijdag 21 maart 2025 @ 18:20:51 #121
18653 crew  D.
pi_217132344
quote:

[..]
Mijn sportschoolbegeleider zegt iedere dag een shey shake.
Ik neem er 2 :Y
  Moderator vrijdag 21 maart 2025 @ 18:25:53 #122
18653 crew  D.
pi_217132382
Ik zit op 270gr eiwit per dag, maar da's meer omdat ik mijn kcal 'moet' halen. 2 gram per kilo minimaal wat ik wil haal ik dus altijd wel :Y
pi_217137692
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 maart 2025 18:17 schreef D. het volgende:

[..]
Om te groeien moet je eten, niet alleen eiwitten, ook koolhydraten en vetten

En als je spieren hebt en wil behouden moet je ook je eiwitten nemen, dus niet enkel om 'flink en snel' te groeien
Dat eiwitten vreten om spieren behouden is alleen als je bijna bodybuilder niveau spiermassa hebt. Anders hoef je helemaal niet meer dan 1,5gr pkglg binnen te krijgen. 't Is ook echt niet zo dat je spiermassa anders ineens flink gaat afnemen :') Daar gaan jaren overheen.

Zijn genoeg wetenschappelijke onderzoeken die de 2,5gr eiwit bs ontkrachten, maar de whey en supplementen industrie moet natuurlijk wel flink blijven door verdienen.

En natuurlijk heb je koolhydraten nodig, anders ontbreekt het aan suikers om uberhaupt te kunnen presteren. Daarnaast wil je zoveel mogelijk voorkomen dat je eiwit inname als energie wordt verbruikt.

Verder is 270gr eiwitten op een dag echt buitensporig veel, tenzij je uit 130kg aan pure spiermassa bestaat of 2,10m bent. Maar succes met je nieren en darmen met zulke innames.
pi_217138068
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 03:57 schreef Cockwhale het volgende:

[..]
Dat eiwitten vreten om spieren behouden is alleen als je bijna bodybuilder niveau spiermassa hebt. Anders hoef je helemaal niet meer dan 1,5gr pkglg binnen te krijgen. 't Is ook echt niet zo dat je spiermassa anders ineens flink gaat afnemen :') Daar gaan jaren overheen.

Zijn genoeg wetenschappelijke onderzoeken die de 2,5gr eiwit bs ontkrachten, maar de whey en supplementen industrie moet natuurlijk wel flink blijven door verdienen.

En natuurlijk heb je koolhydraten nodig, anders ontbreekt het aan suikers om uberhaupt te kunnen presteren. Daarnaast wil je zoveel mogelijk voorkomen dat je eiwit inname als energie wordt verbruikt.

Verder is 270gr eiwitten op een dag echt buitensporig veel, tenzij je uit 130kg aan pure spiermassa bestaat of 2,10m bent. Maar succes met je nieren en darmen met zulke innames.
Hoe kijk jij tegen reformer pilates aan? Ik zie het zelf als een vorm van krachttraining omdat we met weerstand balans en uithoudingsvermogen trainen met focus op een sterke core. Ik kan bijv. 4 - 5 min planken en mijn man haalt de 3 min niet. Maar hij is wel veel sterker. Ik zie ook alle mannen die het proberen veel moeite hebben. Sommigen zeggen dan dat ze een blessure hebben als het niet lukt, dat viel me op. Zijn kennelijk toch andere spiergroepen die worden getraind lijkt me.
  Moderator zaterdag 22 maart 2025 @ 09:07:15 #125
18653 crew  D.
pi_217139103
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 maart 2025 03:57 schreef Cockwhale het volgende:

[..]

De enige die 2,5 zegt ben jij. Ik zeg 1,5 tot 2.

Daarnaast spreek ik uit ervaring dat spiermassa afneemt, en ik heb nergens gezegd dat dat overnacht was.

En de 270gr is het resultaat. Ik probeer goed te eten, en daar zitten nou eenmaal veel eiwitten in.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')