SGP en CU trekken juist de laatste jaren steeds minder met elkaar op.quote:Op maandag 24 februari 2025 11:33 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Ik heb het niet over CU en SGP maar over NSC en de BozeBoerenBeweging
SGP en CU hebben veel gemeen, die opereren op meerdere plekken al als gezamenlijke fractie.
Dat ligt zeker wel aan de kleinere partijen. Er zijn steeds meer partijen nodig tegenwoordig om een meerderheid te vormen. En dat gaat ten koste van de bestuurbaarheid.quote:Op maandag 24 februari 2025 11:34 schreef capricia het volgende:
[..]
Als jij een probleem hebt met de bestuurbaarheid in NL, ligt dat imo niet aan de kleinere partijen.
En 70.000 stemmen, dat is gewoon 1 zetel.
Nee, het probleem is 1 hele grote partij in de eerste kamer en 1 hele grote partij in de tweede kamer die beide niet bestaan uit politici waarmee je het land kunt regeren, maar uit waarheidsontkennende schreeuwlelijkers die de naam volksvertegenwoordiger niet waard zijn. Dat heeft niks met de kleine partijen te maken.quote:Op maandag 24 februari 2025 11:40 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Dat ligt zeker wel aan de kleinere partijen. Er zijn steeds meer partijen nodig tegenwoordig om een meerderheid te vormen. En dat gaat ten koste van de bestuurbaarheid.
PVV 37 zetelsquote:Op maandag 24 februari 2025 11:40 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Dat ligt zeker wel aan de kleinere partijen. Er zijn steeds meer partijen nodig tegenwoordig om een meerderheid te vormen. En dat gaat ten koste van de bestuurbaarheid.
De kamer en de ondersteuning is te klein. Klopt. Wil je eenzelfde vertegenwoordiging hebben als in 1956, toen we naar 150 kamerleden gingen, dan moet je ongeveer naar 280 zetels. Doe daar ook minstens 1 en het liefst 2 of 3 man ondersteuning per kamerlid bij en je hebt het probleem opgelost.quote:Op maandag 24 februari 2025 11:43 schreef Breekfast het volgende:
En dan heb ik het nog niet eens gehad over dat kleinere partijen niet in staat zijn tot democratische controle op alle dossiers. Vanwege het beperkte aantal kamerleden moeten ze zich focussen op een beperkt aantal dossiers. Grotere partijen kunnen de dossiers verdelen over de fractieleden.
Laat staan dat kleinere partijen in staat zijn om fatsoenlijk wetgeving op poten te zetten op alle beleidsterreinen.
Dit.quote:Op maandag 24 februari 2025 11:45 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, het probleem is 1 hele grote partij in de eerste kamer en 1 hele grote partij in de tweede kamer die beide niet bestaan uit politici waarmee je het land kunt regeren, maar uit waarheidsontkennende schreeuwlelijkers die de naam volksvertegenwoordiger niet waard zijn. Dat heeft niks met de kleine partijen te maken.
Denk dat dit vooral een administratieve rompslomp gaat worden.. is niet te doen helaas.quote:Op maandag 24 februari 2025 11:33 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik zou dan liever een 2e stem vastleggen. Dat je stemt op een partij en als die geen zetels haalt, dat dan naar je 2e stem gekeken zou worden. CU hoeft mijn stem niet aan de SGP te geven als ze buiten de boot vallen, dat is mij veel te rechts.
Als we ook nog van CU, D66 en SGP verlost kunnen worden zeg ik: meteen doen doe kiesdrempel.quote:Op maandag 24 februari 2025 11:32 schreef Hanca het volgende:
[..]
...en geen CU, geen SGP en was D66 na een paar keer er uit vallen wellicht al verdwenen. Hou je dus een 3 partijenstelsel over.
Of dat onzalige idee van die CDA-vleugel waar NSC uit voortgekomen is, om bepaalde provincies meer gewicht toe te kennen in de verkiezingen.quote:Op maandag 24 februari 2025 11:53 schreef quo_ het volgende:
[..]
Als we ook nog van CU, D66 en SGP verlost kunnen worden zeg ik: meteen doen doe kiesdrempel.
Inderdaad in een landje op postzegelformaat zou dat soort gegoochel helemaal waanzin zijn.quote:Op maandag 24 februari 2025 11:59 schreef capricia het volgende:
[..]
Of dat onzalige idee van die CDA-vleugel waar NSC uit voortgekomen is, om bepaalde provincies meer gewicht toe te kennen in de verkiezingen.
Dingetje van Omtzigt.
Dus de ene burger heeft een zwaardere stem dan de andere.
Echt zo ondemocratisch. Nooit aan beginnen aub.
Dan ben ik wel benieuwd wat je vindt van het Britse en Amerikaanse kiesstelselquote:Op maandag 24 februari 2025 11:53 schreef capricia het volgende:
Maar goed. In DL gooien ze nu dus 14% van de stemmen weg. 6,5 miljoen stemmen.
Hoe kun je hier voor zijn?
Wat dat betreft heeft Duitsland de lokale vertegenwoordiging dit jaar voor het eerst wel goed aangepakt.quote:Op maandag 24 februari 2025 11:59 schreef capricia het volgende:
[..]
Of dat onzalige idee van die CDA-vleugel waar NSC uit voortgekomen is, om bepaalde provincies meer gewicht toe te kennen in de verkiezingen.
Dingetje van Omtzigt.
Dus de ene burger heeft een zwaardere stem dan de andere.
Echt zo ondemocratisch. Nooit aan beginnen aub.
Nauwelijks democratie te noemen.quote:Op maandag 24 februari 2025 12:05 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Dan ben ik wel benieuwd wat je vindt van het Britse en Amerikaanse kiesstelsel
Dat kun je vast wel bedenken.quote:Op maandag 24 februari 2025 12:05 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Ik sta voor 75% achter het democratisch stelsel van Amerika (alleen al de grondwet vind ik op sommige vlakken superieur aan dat van de onze).quote:Op maandag 24 februari 2025 12:05 schreef Breekfast het volgende:
[..]
In de Verenigde Staten is dat vele malen erger dan hier. Hier moeten partijen donaties gewoon openbaren boven een bepaald bedrag.quote:Op maandag 24 februari 2025 12:23 schreef Viesdik het volgende:
[..]
Ik sta voor 75% achter het democratisch stelsel van Amerika (alleen al de grondwet vind ik op sommige vlakken superieur aan dat van de onze).
Het punt is dat in feite de hele Westerse democratie ten prooi is gevallen door mensen met de meeste centen.
Daarin is Elon Musk geen uitzondering. Het enige verschil is (en dat vind ik vooral bewonderingswaardig), dat Elon ervoor kiest om het niet schimmig te doen, maar door er vooral open en eerlijk over te zijn.
Alle schimmige geldstromen en belangen van NGO's overschaduwen het echte belang van het volk.
Dat is ernstig zorgwekkend wat steeds meer toeneemt. Meer bij links dan dan bij rechts.
Mwuah, Veel landen in Europa hebben alleen een natuurlijke kiesdrempel op nationaal niveau. Ierland, IJsland, Portugal, Noorwegen, Zweden, Frankrijk, Zwitserland, Macedonia, Malta...quote:Op maandag 24 februari 2025 12:10 schreef L3gend het volgende:
Nederland is vrij uniek dat er geen kiesdrempel is, of slechts kiesdrempel onder 1 procent. Alle andere Europese en wereldwijde landen hebben een vorm van kiesdrempel of nationaal of regionaal. En 5% is niet eens heel bijzonder zie onze beide buurlanden. Duitsland heeft natuurlijk ook heel geschiedenis waarom er juist een kiesdrempel is ingesteld.
Zelfs een klein land als Luxemburg werkt met regionale lijsten met regionale zetels, waardoor de natuurlijk kiesdrempel hoog kan zijn
https://nl.wikipedia.org/(...)n_thresholds_map.svg
officieel wel, officieus niet.. maar je partij hoeft niet per se gelden te ontvangen om de belangen van ngo's te behartigen.quote:Op maandag 24 februari 2025 12:27 schreef Breekfast het volgende:
[..]
In de Verenigde Staten is dat vele malen erger dan hier. Hier moeten partijen donaties gewoon openbaren boven een bepaald bedrag.
Ja, dat lijkt me heel ondemocratisch..... dan hadden die mensen op die andere partij moeten stemmen. Ik heb ook wel eens gestemd op een partij die niet in de kamer kwam, waarom moet die stem dan een andere partij gegegeven worden?quote:Op maandag 24 februari 2025 11:27 schreef Viesdik het volgende:
Persoonlijk vind ik zelfs dat partijen die niet genoeg stemmen halen voor 1 zetel, hun stemmen kunnen overbrengen op een andere partij. Uieraard moet zo'n verplaatsing wel voorafgaande aan de verkiezingen kenbaar gemaakt worden en geregistreerd worden door die partij in kwestie.
Dus stel dat VOLT net geen zetels haalt, dat deze partij zelf mag bepalen naar welke zuster/broederpartij hun stemmen gaat.
Zo zou de FvD bijvoorbeeld 4 zetels gehad kunnen hebben (of JA21 2 zetels) als BvNL (die net te weinig stemmen had) zou hebben overgeheveld.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |