abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216815984
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2025 11:33 schreef tizitl2 het volgende:

[..]
Ik heb het niet over CU en SGP maar over NSC en de BozeBoerenBeweging ;)

SGP en CU hebben veel gemeen, die opereren op meerdere plekken al als gezamenlijke fractie.
SGP en CU trekken juist de laatste jaren steeds minder met elkaar op.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_216816003
quote:
1s.gif Op maandag 24 februari 2025 11:34 schreef capricia het volgende:

[..]
Als jij een probleem hebt met de bestuurbaarheid in NL, ligt dat imo niet aan de kleinere partijen.
En 70.000 stemmen, dat is gewoon 1 zetel.
Dat ligt zeker wel aan de kleinere partijen. Er zijn steeds meer partijen nodig tegenwoordig om een meerderheid te vormen. En dat gaat ten koste van de bestuurbaarheid.
pi_216816047
En dan heb ik het nog niet eens gehad over dat kleinere partijen niet in staat zijn tot democratische controle op alle dossiers. Vanwege het beperkte aantal kamerleden moeten ze zich focussen op een beperkt aantal dossiers. Grotere partijen kunnen de dossiers verdelen over de fractieleden.

Laat staan dat kleinere partijen in staat zijn om fatsoenlijk wetgeving op poten te zetten op alle beleidsterreinen.
pi_216816075
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2025 11:40 schreef Breekfast het volgende:

[..]
Dat ligt zeker wel aan de kleinere partijen. Er zijn steeds meer partijen nodig tegenwoordig om een meerderheid te vormen. En dat gaat ten koste van de bestuurbaarheid.
Nee, het probleem is 1 hele grote partij in de eerste kamer en 1 hele grote partij in de tweede kamer die beide niet bestaan uit politici waarmee je het land kunt regeren, maar uit waarheidsontkennende schreeuwlelijkers die de naam volksvertegenwoordiger niet waard zijn. Dat heeft niks met de kleine partijen te maken.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  Moderator maandag 24 februari 2025 @ 11:47:02 #180
236264 crew  capricia
pi_216816089
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2025 11:40 schreef Breekfast het volgende:

[..]
PVV 37 zetels
VVD 24 zetels
NSC 20 zetels

Ik zie je punt niet. Deze drie hebben een meerderheid. In de TK dan.

En als je vindt dat NL slecht bestuurbaar is, heeft dat wellicht met andere oorzaken dan met de zetels van de SGP of de CU te maken?
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_216816105
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2025 11:43 schreef Breekfast het volgende:
En dan heb ik het nog niet eens gehad over dat kleinere partijen niet in staat zijn tot democratische controle op alle dossiers. Vanwege het beperkte aantal kamerleden moeten ze zich focussen op een beperkt aantal dossiers. Grotere partijen kunnen de dossiers verdelen over de fractieleden.

Laat staan dat kleinere partijen in staat zijn om fatsoenlijk wetgeving op poten te zetten op alle beleidsterreinen.
De kamer en de ondersteuning is te klein. Klopt. Wil je eenzelfde vertegenwoordiging hebben als in 1956, toen we naar 150 kamerleden gingen, dan moet je ongeveer naar 280 zetels. Doe daar ook minstens 1 en het liefst 2 of 3 man ondersteuning per kamerlid bij en je hebt het probleem opgelost.
  Moderator maandag 24 februari 2025 @ 11:47:59 #182
236264 crew  capricia
pi_216816106
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2025 11:45 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, het probleem is 1 hele grote partij in de eerste kamer en 1 hele grote partij in de tweede kamer die beide niet bestaan uit politici waarmee je het land kunt regeren, maar uit waarheidsontkennende schreeuwlelijkers die de naam volksvertegenwoordiger niet waard zijn. Dat heeft niks met de kleine partijen te maken.
Dit.

Daarom moest de BBB erbij.
- Goethe, “Faust”
pi_216816167
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2025 11:33 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik zou dan liever een 2e stem vastleggen. Dat je stemt op een partij en als die geen zetels haalt, dat dan naar je 2e stem gekeken zou worden. CU hoeft mijn stem niet aan de SGP te geven als ze buiten de boot vallen, dat is mij veel te rechts.
Denk dat dit vooral een administratieve rompslomp gaat worden.. is niet te doen helaas.
Zonder het woord van God is er alleen duisternis.
Als je niet kan relativeren, heb je weinig aan kennis.
  Moderator maandag 24 februari 2025 @ 11:53:05 #184
236264 crew  capricia
pi_216816174
Maar goed. In DL gooien ze nu dus 14% van de stemmen weg. 6,5 miljoen stemmen.

Hoe kun je hier voor zijn?
- Goethe, “Faust”
pi_216816180
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2025 11:32 schreef Hanca het volgende:

[..]
...en geen CU, geen SGP en was D66 na een paar keer er uit vallen wellicht al verdwenen. Hou je dus een 3 partijenstelsel over.
Als we ook nog van CU, D66 en SGP verlost kunnen worden zeg ik: meteen doen doe kiesdrempel.
-
  Moderator maandag 24 februari 2025 @ 11:59:42 #186
236264 crew  capricia
pi_216816273
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2025 11:53 schreef quo_ het volgende:

[..]
Als we ook nog van CU, D66 en SGP verlost kunnen worden zeg ik: meteen doen doe kiesdrempel.
Of dat onzalige idee van die CDA-vleugel waar NSC uit voortgekomen is, om bepaalde provincies meer gewicht toe te kennen in de verkiezingen.
Dingetje van Omtzigt.

Dus de ene burger heeft een zwaardere stem dan de andere.

Echt zo ondemocratisch. Nooit aan beginnen aub.
- Goethe, “Faust”
pi_216816334
quote:
1s.gif Op maandag 24 februari 2025 11:59 schreef capricia het volgende:

[..]
Of dat onzalige idee van die CDA-vleugel waar NSC uit voortgekomen is, om bepaalde provincies meer gewicht toe te kennen in de verkiezingen.
Dingetje van Omtzigt.

Inderdaad in een landje op postzegelformaat zou dat soort gegoochel helemaal waanzin zijn.
De huidige evenredige vertegenwoordiging is prima maar het uitfilteren van allerlei overbodige splinters zou wel een nuttige toevoeging zijn.
-
pi_216816339
quote:
1s.gif Op maandag 24 februari 2025 11:53 schreef capricia het volgende:
Maar goed. In DL gooien ze nu dus 14% van de stemmen weg. 6,5 miljoen stemmen.

Hoe kun je hier voor zijn?
Dan ben ik wel benieuwd wat je vindt van het Britse en Amerikaanse kiesstelsel :P
pi_216816350
quote:
1s.gif Op maandag 24 februari 2025 11:59 schreef capricia het volgende:

[..]
Dingetje van Omtzigt.

Wat dat betreft heeft Duitsland de lokale vertegenwoordiging dit jaar voor het eerst wel goed aangepakt.
pi_216816354
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2025 12:05 schreef Breekfast het volgende:

[..]
Dan ben ik wel benieuwd wat je vindt van het Britse en Amerikaanse kiesstelsel :P
Nauwelijks democratie te noemen.
  Moderator maandag 24 februari 2025 @ 12:06:38 #191
236264 crew  capricia
pi_216816358
quote:

[..]
Dat kun je vast wel bedenken. _O- ^O^
- Goethe, “Faust”
pi_216816411
Nederland is vrij uniek dat er geen kiesdrempel is, of slechts kiesdrempel onder 1 procent. Alle andere Europese en wereldwijde landen hebben een vorm van kiesdrempel of nationaal of regionaal. En 5% is niet eens heel bijzonder zie onze beide buurlanden. Duitsland heeft natuurlijk ook heel geschiedenis waarom er juist een kiesdrempel is ingesteld.

Zelfs een klein land als Luxemburg werkt met regionale lijsten met regionale zetels, waardoor de natuurlijk kiesdrempel hoog kan zijn

https://nl.wikipedia.org/(...)n_thresholds_map.svg

[ Bericht 6% gewijzigd door L3gend op 24-02-2025 12:21:31 ]
pi_216816558
quote:

[..]
Ik sta voor 75% achter het democratisch stelsel van Amerika (alleen al de grondwet vind ik op sommige vlakken superieur aan dat van de onze).
Het punt is dat in feite de hele Westerse democratie ten prooi is gevallen door mensen met de meeste centen.
Daarin is Elon Musk geen uitzondering. Het enige verschil is (en dat vind ik vooral bewonderingswaardig), dat Elon ervoor kiest om het niet schimmig te doen, maar door er vooral open en eerlijk over te zijn.
Alle schimmige geldstromen en belangen van NGO's overschaduwen het echte belang van het volk.
Dat is ernstig zorgwekkend wat steeds meer toeneemt. Meer bij links dan dan bij rechts.
pi_216816605
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2025 12:23 schreef Viesdik het volgende:

[..]
Ik sta voor 75% achter het democratisch stelsel van Amerika (alleen al de grondwet vind ik op sommige vlakken superieur aan dat van de onze).
Het punt is dat in feite de hele Westerse democratie ten prooi is gevallen door mensen met de meeste centen.
Daarin is Elon Musk geen uitzondering. Het enige verschil is (en dat vind ik vooral bewonderingswaardig), dat Elon ervoor kiest om het niet schimmig te doen, maar door er vooral open en eerlijk over te zijn.
Alle schimmige geldstromen en belangen van NGO's overschaduwen het echte belang van het volk.
Dat is ernstig zorgwekkend wat steeds meer toeneemt. Meer bij links dan dan bij rechts.
In de Verenigde Staten is dat vele malen erger dan hier. Hier moeten partijen donaties gewoon openbaren boven een bepaald bedrag.
  maandag 24 februari 2025 @ 12:27:46 #195
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_216816612
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2025 12:10 schreef L3gend het volgende:
Nederland is vrij uniek dat er geen kiesdrempel is, of slechts kiesdrempel onder 1 procent. Alle andere Europese en wereldwijde landen hebben een vorm van kiesdrempel of nationaal of regionaal. En 5% is niet eens heel bijzonder zie onze beide buurlanden. Duitsland heeft natuurlijk ook heel geschiedenis waarom er juist een kiesdrempel is ingesteld.

Zelfs een klein land als Luxemburg werkt met regionale lijsten met regionale zetels, waardoor de natuurlijk kiesdrempel hoog kan zijn

https://nl.wikipedia.org/(...)n_thresholds_map.svg
Mwuah, Veel landen in Europa hebben alleen een natuurlijke kiesdrempel op nationaal niveau. Ierland, IJsland, Portugal, Noorwegen, Zweden, Frankrijk, Zwitserland, Macedonia, Malta...

En in veel landen, zoals België, is de kiesdrempel bijvoorbeeld alleen per kiesdistrict. Landelijk hoeven ze de drempel niet te halen.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
Revolutions are the locomotives of history
pi_216816697
Tja en hoe vaak zie je in Nederland niet een nieuwe partij ontploffen als ze eenmaal in de kamer zitten en in diverse stukken uiteenvallen, dat maakt het ook niet perse bestuurbaarder allemaal.
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
  maandag 24 februari 2025 @ 12:35:32 #197
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_216816716
Dit biedt de nieuwe coalitie kansen.
twitter
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_216816723
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2025 12:27 schreef Breekfast het volgende:

[..]
In de Verenigde Staten is dat vele malen erger dan hier. Hier moeten partijen donaties gewoon openbaren boven een bepaald bedrag.
officieel wel, officieus niet.. maar je partij hoeft niet per se gelden te ontvangen om de belangen van ngo's te behartigen.
En er zijn genoeg routes denkbaar waarop geld toch links of rechtsom bij de juiste personen terecht komt.
  maandag 24 februari 2025 @ 13:32:56 #199
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_216817316
Ik vind het wel prima als de FvD zelfstandig blijft en niet onder een kiesdrempel verdwijnt. Dan zijn mooi alle wappies bij een splinterpartij verzameld.
pi_216817573
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2025 11:27 schreef Viesdik het volgende:
Persoonlijk vind ik zelfs dat partijen die niet genoeg stemmen halen voor 1 zetel, hun stemmen kunnen overbrengen op een andere partij. Uieraard moet zo'n verplaatsing wel voorafgaande aan de verkiezingen kenbaar gemaakt worden en geregistreerd worden door die partij in kwestie.
Dus stel dat VOLT net geen zetels haalt, dat deze partij zelf mag bepalen naar welke zuster/broederpartij hun stemmen gaat.

Zo zou de FvD bijvoorbeeld 4 zetels gehad kunnen hebben (of JA21 2 zetels) als BvNL (die net te weinig stemmen had) zou hebben overgeheveld.
Ja, dat lijkt me heel ondemocratisch..... dan hadden die mensen op die andere partij moeten stemmen. Ik heb ook wel eens gestemd op een partij die niet in de kamer kwam, waarom moet die stem dan een andere partij gegegeven worden?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')