Dat laatste weet je dan goed te verbergen.quote:Op maandag 24 februari 2025 09:44 schreef Viesdik het volgende:
[..]
Je komt vaak verder met intuïtie dan met intellect.
Ik prijs mij gelukkig over beide te beschikken.
Veel Ossies denken nog met weemoed terug aan de DDR tijd en het communisme. Dus nee.quote:Op maandag 24 februari 2025 09:38 schreef Viesdik het volgende:
[..]
Omdat Oost-Duitsland ervaart dat het communisme nu van de linkerkant komt
Dat doen de Duitsers al decennia. De afgelopen twee decennia heeft Duitsland al honderden miljarden geïnvesteerd in Oost-Duitsland om economische en sociale verschillen te overbruggen. Ondanks aanzienlijke verbeteringen in infrastructuur, lonen en onderwijs, blijft er een kloof bestaan.quote:Op maandag 24 februari 2025 09:59 schreef Breekfast het volgende:
Nieuwe coalitie zou er in ieder geval verstandig aan doen om flink te gaan investeren in Oost-Duitsland.
Dat stuk rond Saksisch Zwitserland lijkt me qua omgeving een van de mooiste gebieden van Duitsland.quote:Op maandag 24 februari 2025 10:06 schreef Perrin het volgende:
[..]
Dat doen de Duitsers al decennia. De afgelopen twee decennia heeft Duitsland al honderden miljarden geïnvesteerd in Oost-Duitsland om economische en sociale verschillen te overbruggen. Ondanks aanzienlijke verbeteringen in infrastructuur, lonen en onderwijs, blijft er een kloof bestaan.
Grote steden als Leipzig en Dresden gaan wel beter dankzij industrie, innovatie en culturele aantrekkingskracht. Er is ook wel verbetering in plattelandsgebieden maar dat gaat langzaam.
Ik heb ook gelezen dat de in Oost-Duitsland achtergebleven bevolking nogal passief is en niet heel ondernemend en dat de meeste nieuwe ondernemingen in dat gebied worden gestart door mensen met een Poolse of anderssoortige buitenlandse achtergrond. Dat helpt ook niet bepaald mee om het gebied mee te krijgen in de vaart der volkeren.quote:Op maandag 24 februari 2025 10:02 schreef tizitl2 het volgende:
Mensen onderschatten nog wel eens wat die hereniging in het Oosten betekende, er zijn daar bondsstaten die meer dan 20% van de bevolking zagen wegtrekken.
Dat betekent dat kinderen, vrienden, familieleden etc ineens op een paar honderd km afstand wonen en de mensen met nieuwe ideeën en energie weg zijn. Nog naast dat veel mensen hun baan verloren doordat de industrie nie competitief was en het Oosten weinig bood, maar wel bescherming tegen onzekerheid.
Wat je nu hebt is een generatie die de onderdrukking niet bewudt heeft meegemaakt maar de achterstelling (lonen zijn nog steeds lager), werkloosheid en klappen wel.
Dat voedt revanchisme en dat is de primaire emotie waar rechtspopulisme om draait.
Zeker! Beetje zoals Frankrijk. Prachtig land, jammer van de mensen die er wonenquote:Op maandag 24 februari 2025 10:08 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Dat stuk rond Saksisch Zwitserland lijkt me qua omgeving een van de mooiste gebieden van Duitsland.
Ja dat geloof ik ook wel, maar het blijft een proces van de lange adem. En misschien is er wel een groter gebaar nodig qua investeringen.quote:Op maandag 24 februari 2025 10:06 schreef Perrin het volgende:
[..]
Dat doen de Duitsers al decennia. De afgelopen twee decennia heeft Duitsland al honderden miljarden geïnvesteerd in Oost-Duitsland om economische en sociale verschillen te overbruggen. Ondanks aanzienlijke verbeteringen in infrastructuur, lonen en onderwijs, blijft er een kloof bestaan.
Grote steden als Leipzig en Dresden gaan wel beter dankzij industrie, innovatie en culturele aantrekkingskracht. Er is ook wel verbetering in plattelandsgebieden maar dat gaat langzaam.
Of het aantrekkelijker maken voor mensen met de juiste positieve, ondernemende mindset om zich daar te vestigen.quote:Op maandag 24 februari 2025 10:12 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Ja dat geloof ik ook wel, maar het blijft een proces van de lange adem. En misschien is er wel een groter gebaar nodig qua investeringen.
Sterker: het is één van de mooiste gebieden van Europa. Ik heb al redelijk wat binnen en zelfs buiten Europa gehad, maar ik vond het daar echt overweldigend mooi. Het is ook perfect georganiseerd voor wandeltoerisme, de enige plek waar dat net zo goed was is in de Harz, ook Duitsland. Er is echt fors in geïnvesteerd.quote:Op maandag 24 februari 2025 10:08 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Dat stuk rond Saksisch Zwitserland lijkt me qua omgeving een van de mooiste gebieden van Duitsland.
Stukje landelijke gentrificatie en het gaat daar hopelijk vooruit met zowel de economie als de mindset.quote:Op maandag 24 februari 2025 10:13 schreef Hanca het volgende:
[..]
Sterker: het is één van de mooiste gebieden van Europa. Ik heb al redelijk wat binnen en zelfs buiten Europa gehad, maar ik vond het daar echt overweldigend mooi. Het is ook perfect georganiseerd voor wandeltoerisme, de enige plek waar dat net zo goed was is in de Harz, ook Duitsland.
Je zou dus ook zeggen dat het helemaal geen arm gebied hoeft te zijn, al zijn wandeltoeristen niet de toeristen die het meeste met geld smijten.
Maar met (hoge) percentages in streken waar bijna niemand woont haal je geen zetels in het parlement.quote:Op maandag 24 februari 2025 08:57 schreef Perrin het volgende:
[..]
Met 3.5% migranten een van de meest puurbloedige streken. Hoe minder migranten en hoe meer gelegen in de periferie, hoe meer boosrechtse stemmers.
Beetje zoals hier de PVV ook het populairst is in perifere streken waar weinig andersculturelen rondlopen, zoals Oost-Groningen, Zuid-Oost Limburg en het zuidwesten van Noord-Brabant.
* xpompompomx is het daar niet helemaal mee eens.quote:Op maandag 24 februari 2025 10:13 schreef Hanca het volgende:
[..]
Sterker: het is één van de mooiste gebieden van Europa. Ik heb al redelijk wat binnen en zelfs buiten Europa gehad, maar ik vond het daar echt overweldigend mooi. Het is ook perfect georganiseerd voor wandeltoerisme, de enige plek waar dat net zo goed was is in de Harz, ook Duitsland. Er is echt fors in geïnvesteerd.
Je zou dus ook zeggen dat het helemaal geen arm gebied hoeft te zijn, al zijn wandeltoeristen niet de toeristen die het meeste met geld smijten.
Het is wel een indicatie waar het verhaal van boosrechts resoneert. Ik denk dat je op microschaal vergelijkbare effecten kunt zien?quote:Op maandag 24 februari 2025 10:17 schreef quo_ het volgende:
[..]
Maar met (hoge) percentages in streken waar bijna niemand woont haal je geen zetels in het parlement.
De gebieden die je noemt zijn met elkaar goed voor ruim 1 van de pvv zetels.
Sinds de Wende heb je het over duizenden miljarden, geld van de West-Duitse belastingbetalersquote:Op maandag 24 februari 2025 10:06 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ja, dat klop, zit nog geheel nieuw in de doos, met de folie er nog omheen. Niets mee gedaan. Moet je zo bewaren, over een jaar of 20 - 30 zijn daar verzamelaars voor.quote:Op maandag 24 februari 2025 09:44 schreef Viesdik het volgende:
[..]
Je komt vaak verder met intuïtie dan met intellect.
Ik prijs mij gelukkig over beide te beschikken.
Je kunt je natuurlijk afvragen hoe effectief dat is besteed.quote:Op maandag 24 februari 2025 10:22 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Sinds de Wende heb je het over duizenden miljarden, geld van de West-Duitse belastingbetalers
Wier sin immah noch satt jeworjequote:Op maandag 24 februari 2025 09:55 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Veel Ossies denken nog met weemoed terug aan de DDR tijd en het communisme. Dus nee.
Het laat vooral zien dat ergens maar geld in pompen niet helpt om mensen op andere ideeën te brengen.quote:Op maandag 24 februari 2025 10:25 schreef Perrin het volgende:
[..]
Je kunt je natuurlijk afvragen hoe effectief dat is besteed.
Bonussen voor ondernemende West-Duitsers die zich daar willen vestigen zou me dus wel effectief lijken. Het moet denk ik niet alleen economisch en materieel zijn maar ook vanuit het het menselijke kapitaal komen.
Voor mensen als jij welquote:Op maandag 24 februari 2025 09:55 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Dat laatste weet je dan goed te verbergen.
Onjuiste weergave van de realiteit.quote:Op maandag 24 februari 2025 09:55 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Veel Ossies denken nog met weemoed terug aan de DDR tijd en het communisme. Dus nee.
Doe wat meer onderzoek. Er is zelfs een term voorquote:Op maandag 24 februari 2025 10:27 schreef Viesdik het volgende:
[..]
Onjuiste weergave van de realiteit.
c.q. verzonnen waarheden om het gelijk aan je zijde te krijgen.
Viesdik is a bit thickquote:Op maandag 24 februari 2025 10:29 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Doe wat meer onderzoek. Er is zelfs een term voor
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ostalgie
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |