abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216814754
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2025 09:44 schreef Viesdik het volgende:

[..]
Je komt vaak verder met intuïtie dan met intellect.
Ik prijs mij gelukkig over beide te beschikken.
Dat laatste weet je dan goed te verbergen.
pi_216814761
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2025 09:38 schreef Viesdik het volgende:

[..]
Omdat Oost-Duitsland ervaart dat het communisme nu van de linkerkant komt
Veel Ossies denken nog met weemoed terug aan de DDR tijd en het communisme. Dus nee.
pi_216814796
Nieuwe coalitie zou er in ieder geval verstandig aan doen om flink te gaan investeren in Oost-Duitsland.
pi_216814829
Mensen onderschatten nog wel eens wat die hereniging in het Oosten betekende, er zijn daar bondsstaten die meer dan 20% van de bevolking zagen wegtrekken.

Dat betekent dat kinderen, vrienden, familieleden etc ineens op een paar honderd km afstand wonen en de mensen met nieuwe ideeën en energie weg zijn. Nog naast dat veel mensen hun baan verloren doordat de industrie nie competitief was en het Oosten weinig bood, maar wel bescherming tegen onzekerheid.

Wat je nu hebt is een generatie die de onderdrukking niet bewudt heeft meegemaakt maar de achterstelling (lonen zijn nog steeds lager), werkloosheid en klappen wel.

Dat voedt revanchisme en dat is de primaire emotie waar rechtspopulisme om draait.
  maandag 24 februari 2025 @ 10:06:16 #105
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_216814858
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2025 09:59 schreef Breekfast het volgende:
Nieuwe coalitie zou er in ieder geval verstandig aan doen om flink te gaan investeren in Oost-Duitsland.
Dat doen de Duitsers al decennia. De afgelopen twee decennia heeft Duitsland al honderden miljarden geïnvesteerd in Oost-Duitsland om economische en sociale verschillen te overbruggen. Ondanks aanzienlijke verbeteringen in infrastructuur, lonen en onderwijs, blijft er een kloof bestaan.

Grote steden als Leipzig en Dresden gaan wel beter dankzij industrie, innovatie en culturele aantrekkingskracht. Er is ook wel verbetering in plattelandsgebieden maar dat gaat langzaam.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  maandag 24 februari 2025 @ 10:08:42 #106
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_216814871
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2025 10:06 schreef Perrin het volgende:

[..]
Dat doen de Duitsers al decennia. De afgelopen twee decennia heeft Duitsland al honderden miljarden geïnvesteerd in Oost-Duitsland om economische en sociale verschillen te overbruggen. Ondanks aanzienlijke verbeteringen in infrastructuur, lonen en onderwijs, blijft er een kloof bestaan.

Grote steden als Leipzig en Dresden gaan wel beter dankzij industrie, innovatie en culturele aantrekkingskracht. Er is ook wel verbetering in plattelandsgebieden maar dat gaat langzaam.
Dat stuk rond Saksisch Zwitserland lijkt me qua omgeving een van de mooiste gebieden van Duitsland.
  maandag 24 februari 2025 @ 10:10:38 #107
38496 Perrin
pi_216814891
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2025 10:02 schreef tizitl2 het volgende:
Mensen onderschatten nog wel eens wat die hereniging in het Oosten betekende, er zijn daar bondsstaten die meer dan 20% van de bevolking zagen wegtrekken.

Dat betekent dat kinderen, vrienden, familieleden etc ineens op een paar honderd km afstand wonen en de mensen met nieuwe ideeën en energie weg zijn. Nog naast dat veel mensen hun baan verloren doordat de industrie nie competitief was en het Oosten weinig bood, maar wel bescherming tegen onzekerheid.

Wat je nu hebt is een generatie die de onderdrukking niet bewudt heeft meegemaakt maar de achterstelling (lonen zijn nog steeds lager), werkloosheid en klappen wel.

Dat voedt revanchisme en dat is de primaire emotie waar rechtspopulisme om draait.
Ik heb ook gelezen dat de in Oost-Duitsland achtergebleven bevolking nogal passief is en niet heel ondernemend en dat de meeste nieuwe ondernemingen in dat gebied worden gestart door mensen met een Poolse of anderssoortige buitenlandse achtergrond. Dat helpt ook niet bepaald mee om het gebied mee te krijgen in de vaart der volkeren.

Zo blijft het een beetje een achtergebleven gebied en het is niet bepaald magneet voor ondernemende Duitsers uit West-Duitsland die zich daar zouden willen vestigen.
  maandag 24 februari 2025 @ 10:11:23 #108
38496 Perrin
pi_216814899
quote:
1s.gif Op maandag 24 februari 2025 10:08 schreef Immerdebestebob het volgende:

[..]
Dat stuk rond Saksisch Zwitserland lijkt me qua omgeving een van de mooiste gebieden van Duitsland.
Zeker! Beetje zoals Frankrijk. Prachtig land, jammer van de mensen die er wonen :P
pi_216814914
quote:

[..]

Ja dat geloof ik ook wel, maar het blijft een proces van de lange adem. En misschien is er wel een groter gebaar nodig qua investeringen.
  maandag 24 februari 2025 @ 10:13:24 #110
38496 Perrin
pi_216814923
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2025 10:12 schreef Breekfast het volgende:

[..]
Ja dat geloof ik ook wel, maar het blijft een proces van de lange adem. En misschien is er wel een groter gebaar nodig qua investeringen.
Of het aantrekkelijker maken voor mensen met de juiste positieve, ondernemende mindset om zich daar te vestigen.
pi_216814930
quote:
1s.gif Op maandag 24 februari 2025 10:08 schreef Immerdebestebob het volgende:

[..]
Sterker: het is één van de mooiste gebieden van Europa. Ik heb al redelijk wat binnen en zelfs buiten Europa gehad, maar ik vond het daar echt overweldigend mooi. Het is ook perfect georganiseerd voor wandeltoerisme, de enige plek waar dat net zo goed was is in de Harz, ook Duitsland. Er is echt fors in geïnvesteerd.

Je zou dus ook zeggen dat het helemaal geen arm gebied hoeft te zijn, al zijn wandeltoeristen niet de toeristen die het meeste met geld smijten.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  maandag 24 februari 2025 @ 10:15:56 #112
38496 Perrin
pi_216814949
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2025 10:13 schreef Hanca het volgende:

[..]
Sterker: het is één van de mooiste gebieden van Europa. Ik heb al redelijk wat binnen en zelfs buiten Europa gehad, maar ik vond het daar echt overweldigend mooi. Het is ook perfect georganiseerd voor wandeltoerisme, de enige plek waar dat net zo goed was is in de Harz, ook Duitsland.

Je zou dus ook zeggen dat het helemaal geen arm gebied hoeft te zijn, al zijn wandeltoeristen niet de toeristen die het meeste met geld smijten.
Stukje landelijke gentrificatie en het gaat daar hopelijk vooruit met zowel de economie als de mindset.

In steden als Leipzig en Dresden gaat dat proces iig beduidend beter.
pi_216814971
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2025 08:57 schreef Perrin het volgende:

[..]
Met 3.5% migranten een van de meest puurbloedige streken. Hoe minder migranten en hoe meer gelegen in de periferie, hoe meer boosrechtse stemmers.

Beetje zoals hier de PVV ook het populairst is in perifere streken waar weinig andersculturelen rondlopen, zoals Oost-Groningen, Zuid-Oost Limburg en het zuidwesten van Noord-Brabant.
Maar met (hoge) percentages in streken waar bijna niemand woont haal je geen zetels in het parlement.
De gebieden die je noemt zijn met elkaar goed voor ruim 1 van de pvv zetels.
-
  Moderator maandag 24 februari 2025 @ 10:18:15 #114
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_216814975
quote:
1s.gif Op maandag 24 februari 2025 10:13 schreef Hanca het volgende:

[..]
Sterker: het is één van de mooiste gebieden van Europa. Ik heb al redelijk wat binnen en zelfs buiten Europa gehad, maar ik vond het daar echt overweldigend mooi. Het is ook perfect georganiseerd voor wandeltoerisme, de enige plek waar dat net zo goed was is in de Harz, ook Duitsland. Er is echt fors in geïnvesteerd.

* xpompompomx is het daar niet helemaal mee eens.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  maandag 24 februari 2025 @ 10:20:16 #115
38496 Perrin
pi_216815010
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2025 10:17 schreef quo_ het volgende:

[..]
Maar met (hoge) percentages in streken waar bijna niemand woont haal je geen zetels in het parlement.
De gebieden die je noemt zijn met elkaar goed voor ruim 1 van de pvv zetels.
Het is wel een indicatie waar het verhaal van boosrechts resoneert. Ik denk dat je op microschaal vergelijkbare effecten kunt zien?
  maandag 24 februari 2025 @ 10:22:39 #116
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_216815046
quote:

[..]

Sinds de Wende heb je het over duizenden miljarden, geld van de West-Duitse belastingbetalers
  maandag 24 februari 2025 @ 10:24:12 #117
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_216815077
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2025 09:44 schreef Viesdik het volgende:

[..]
Je komt vaak verder met intuïtie dan met intellect.
Ik prijs mij gelukkig over beide te beschikken.
Ja, dat klop, zit nog geheel nieuw in de doos, met de folie er nog omheen. Niets mee gedaan. Moet je zo bewaren, over een jaar of 20 - 30 zijn daar verzamelaars voor.
  maandag 24 februari 2025 @ 10:25:01 #118
38496 Perrin
pi_216815086
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2025 10:22 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Sinds de Wende heb je het over duizenden miljarden, geld van de West-Duitse belastingbetalers
Je kunt je natuurlijk afvragen hoe effectief dat is besteed.

Bonussen voor ondernemende West-Duitsers die zich daar willen vestigen zou me dus wel effectief lijken. De investering moet denk ik niet alleen economisch en materieel zijn maar ook vanuit het het menselijke kapitaal komen.
  maandag 24 februari 2025 @ 10:25:06 #119
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_216815089
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2025 09:55 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Veel Ossies denken nog met weemoed terug aan de DDR tijd en het communisme. Dus nee.
Wier sin immah noch satt jeworje
  maandag 24 februari 2025 @ 10:26:34 #120
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_216815112
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2025 10:25 schreef Perrin het volgende:

[..]
Je kunt je natuurlijk afvragen hoe effectief dat is besteed.

Bonussen voor ondernemende West-Duitsers die zich daar willen vestigen zou me dus wel effectief lijken. Het moet denk ik niet alleen economisch en materieel zijn maar ook vanuit het het menselijke kapitaal komen.
Het laat vooral zien dat ergens maar geld in pompen niet helpt om mensen op andere ideeën te brengen.
pi_216815120
quote:

[..]
Dat laatste weet je dan goed te verbergen.
Voor mensen als jij wel ;)
Zonder het woord van God is er alleen duisternis.
Als je niet kan relativeren, heb je weinig aan kennis.
pi_216815132
quote:

[..]
Onjuiste weergave van de realiteit.

c.q. verzonnen waarheden om het gelijk aan je zijde te krijgen.
Zonder het woord van God is er alleen duisternis.
Als je niet kan relativeren, heb je weinig aan kennis.
  maandag 24 februari 2025 @ 10:29:22 #123
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_216815139
Wagenknecht is het niet eens met de uitslag. Gaat naar Karlsruhe (Rechtbank voor de grondwet) omdat ze vind dat het niet klopt dat wanneer je 13.400 stemmen te weinig hebt je niet in het parlement komt.
pi_216815143
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2025 10:27 schreef Viesdik het volgende:

[..]
Onjuiste weergave van de realiteit.

c.q. verzonnen waarheden om het gelijk aan je zijde te krijgen.
Doe wat meer onderzoek. Er is zelfs een term voor

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ostalgie
  maandag 24 februari 2025 @ 10:30:16 #125
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_216815150
quote:
0s.gif Op maandag 24 februari 2025 10:29 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Doe wat meer onderzoek. Er is zelfs een term voor

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ostalgie
Viesdik is a bit thick