quote:Op dinsdag 25 februari 2025 12:22 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Ja dat verwachten ze waarschijnlijk door maatschappelijke factoren als economie, vergrijzing, individualisme, 'onvruchtbaarheid', Bill Gates ?
Maar tot nu is het altijd exponentieel gegroeid net als bacteriën.
En Afrika?quote:Op dinsdag 25 februari 2025 12:14 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat heeft meer met toenemende medische kennis en techniek en welvaart te maken.
Tja, als in het Westen de mensen hun mondje maar blijven volproppen met voedsel, niet genoeg bewegen en blijven roken en drinken dan zal de wal het schip doen keren.quote:Op dinsdag 25 februari 2025 12:35 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
En Afrika?
Er gaan in het Westen misschien minder mensen dood aan infecties maar we krijgen vaker dan ooit kanker. Door welvaart en techniek misschien en overwegingen in het voordeel van winst. Veel ouder dan vroeger worden we volgens mij niet.
Er worden wel eens fossielen gevonden die aanvankelijk niet of nauwelijks in de bestaande voorspelde plek/volgorde te plaatsen zijn.quote:Op dinsdag 25 februari 2025 12:14 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Waar wordt dan aan getornd? Hoe is evolutietheorie te falsificeren?
Als er altijd exponentiële groei is geweest met een constante groeifactor wel. Maar dat is er natuurlijk niet. De afgelopen eeuwen voldoet de wereldbevolking eerder aan een logistische groei,quote:Op dinsdag 25 februari 2025 11:52 schreef Alarmonoff het volgende:
Zegt de huidige bevolking en exponentiële groei van de mensheid niet iets over een jong 'startpunt'?
quote:Op dinsdag 25 februari 2025 12:14 schreef Alarmonoff het volgende:
What Are the Top Ten Problems with Darwinian Evolution?
https://evolutionnews.org/2012/07/what_are_the_to_1/
Goh, een website die pseudowetenschap als ID promoot heeft kritiek op de evolutietheorie. Verrassing.quote:Evolution News & Science Today publishes work by scientists associated with Discovery Institute’s Center for Science & Culture as well as independent scholars and writers.
Dus alleen in het geval van confirmation bias verdient een uiteenzetting de aandacht?quote:Op dinsdag 25 februari 2025 13:16 schreef Haushofer het volgende:
[..]
[..]
Goh, een website die pseudowetenschap als ID promoot heeft kritiek op de evolutietheorie. Verrassing.
Als je wilt weten hoe je de evolutietheorie kunt falsifiëren, zie b.v.
https://rationalwiki.org/wiki/Falsifiability_of_evolution
Misschien is het bestaan van mensen als unieke soort het bewijs. Toch wel bizar dat we bestaan en alles is zoals het is.quote:Op dinsdag 25 februari 2025 13:52 schreef Bassie48 het volgende:
Laten we eerst eens experimenten ontwikkelen die de hypothese "God bestaat" kunnen falsifiëren. Tot nu toe is dat niet mogelijk geweest. Voor de orthodoxen onder ons is dat weer een 'bewijs' dat de wegen des Heren mysterieus zijn. Zo worden drogredenen ondersteund door andere drogredenen.
Een logistische functie is wel aannemelijk.quote:Op dinsdag 25 februari 2025 13:11 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Als er altijd exponentiële groei is geweest met een constante groeifactor wel. Maar dat is er natuurlijk niet. De afgelopen eeuwen voldoet de wereldbevolking eerder aan een logistische groei,
https://nl.wikipedia.org/wiki/Logistische_functie
Dus nee, je kunt de huidige bevolking en groei niet gebruiken om de betogen dat de populatie hooguit duizenden jaren oud is, als je dat bedoelt.
-edit Nog een andere leuke schijnbare "paradox" is dat als je het aantal voorouders gaat uitrekenen van -tig generaties terug, je uitkomt op veel meer mensen dan dat er ooit op aarde hebben geleefd. Zelfde soort logica.
Stel, elke eeuw heb je 3 generaties. Dan heb je na 2000 jaar dus 60 generaties gehad. Dat betekent 260 = (ongeveer) 1018 mensen. Maar er hebben naar schatting maar hooguit 100 miljard mensen ooit geleefd. Conclusie: de aarde is jonger dan 2000 jaar
Ben het met je eens. Een van de meest bizarre eigenschappen van een mens is de fantasie en het vermogen om kunst te scheppen. Voorstellingvermogen.quote:Op dinsdag 25 februari 2025 15:17 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Misschien is het bestaan van mensen als unieke soort het bewijs. Toch wel bizar dat we bestaan en alles is zoals het is.
Dat kunnen sommige dieren ook.quote:Op dinsdag 25 februari 2025 15:32 schreef Vincent_student het volgende:
Ben het met je eens. Een van de meest bizarre eigenschappen van een mens is de fantasie en het vermogen om kunst te scheppen. Voorstellingvermogen.
We bestaan door de Big Bang en door evolutie. En dat heeft zich niet in slechts 6.000 jaar voltrokken. Het hoe, wat en waarom is nog steeds in nevelen gehuld. Het bestaan van een Opperwezen vind ik onwaarschijnlijk, de wetenschap heeft ook (nog) niet het definitieve antwoord kunnen geven. Dus tja, we moeten voorlopig leven met het vraagstuk van de onbegrijpelijke oneindigheid van tijd en ruimte.quote:Op dinsdag 25 februari 2025 15:17 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Misschien is het bestaan van mensen als unieke soort het bewijs. Toch wel bizar dat we bestaan en alles is zoals het is.
Ja, alleen danquote:Op dinsdag 25 februari 2025 15:06 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Dus alleen in het geval van confirmation bias verdient een uiteenzetting de aandacht?
Net zoals het bewijs van een loterijwinnaar dat de loterij speciaal voor hem die loterij heeft georganiseerd. Bizar toch?quote:Op dinsdag 25 februari 2025 15:17 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Daarvoor zou eerst bepaald moeten worden wie of wat er precies met God bedoeld wordt.quote:Op dinsdag 25 februari 2025 13:52 schreef Bassie48 het volgende:
Laten we eerst eens experimenten ontwikkelen die de hypothese "God bestaat" kunnen falsifiëren. Tot nu toe is dat niet mogelijk geweest. Voor de orthodoxen onder ons is dat weer een 'bewijs' dat de wegen des Heren mysterieus zijn. Zo worden drogredenen ondersteund door andere drogredenen.
Klopt allemaal. God (welke?) kan niet worden aangetoond door waarnemingen, testen of experimenten net als het Vliegend Spaghettimonster.quote:Op dinsdag 25 februari 2025 17:47 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Daarvoor zou eerst bepaald moeten worden wie of wat er precies met God bedoeld wordt.
Als we puur naar de bijbel kijken dan zijn er eigenlijk al te grote verschillen en tegenstrijdigheden tussen de beelden van God zoals de schrijvers deze hadden om tot een eenzelvig beeld van God te komen.
Naast de God van de bijbel moet je ook rekening houden met de God uit andere religies / culturen en nog belangrijker het persoonlijke beeld van God dat mensen hebben.
Het is onmogelijk.
Pas als we God afzwakken door eigenschappen die we aan God toekennen te begrenzen kunnen we God bewijzen. Vraag is dan echter of we God aan het bewijzen zijn of het zoveelste slappe aftreksel...
Whut?quote:Op dinsdag 25 februari 2025 15:32 schreef Vincent_student het volgende:
Een steen heeft helemaal niets nodig. Waarom zou een steen zich veranderen tot een levende soort als dat de dood met zich meebrengt? Wat dat betreft zijn stenen de meest succesvolle soort in ons heelal. Waarom zou je iets succesvols veranderen?
Dat is wat ik wil vertellen. Er is geen schakel tussen een steen en leven. De levensvonk zit niet in natuurwetten. Volgens heel veel mensen is leven toevallig ontstaan. Door een mengseltje aminozuren. Ik denk dat dat idee niet klopt. Trouwens, zwarte gaten hebben een korter leven dan een hoop stenen. De zwarte gaten zullen eens verdwijnen als het hele heelal is afgekoeld en alle sterren ook zijn verdwenen.quote:Op dinsdag 25 februari 2025 21:37 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Whut?
Waarom valt een geit van een kerktoren als dat de dood met zich meebrengt?
Evolutie verandert toch niet stenen in levende wezens?
En waarom zijn stenen "succesvol"? Stenen zijn toch niet onderhevig aan natuurlijke selectie? Stenen planten zich toch niet voort? Dit zijn toch basale categoriefouten?
Met jou idee van "succes" zijn zwarte gaten uiteindelijk het meest "succesvol" in het heelal. Dat heeft alleen niks met biologische (bio = leven) evolutie te maken.
Dat geeft niet, dat ben ik ook.quote:Op dinsdag 25 februari 2025 21:39 schreef Haushofer het volgende:
Ik word een beetje cynisch, merk ik
Daar heb ik al tijden last van sinds ik hier kom.quote:Op dinsdag 25 februari 2025 21:39 schreef Haushofer het volgende:
Ik word een beetje cynisch, merk ik
1) Waarom pas je dan natuurlijke selectie en evolutie toe op stenen als die schakel er niet is? En waarom zou leven niet naturalistisch verklaard kunnen worden? En wil je hier dan God als stoppenlap gebruiken, zoals in het verleden al talloze keren is gedaan voor andere onverklaarde fenomenen?quote:Op dinsdag 25 februari 2025 22:34 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Dat is wat ik wil vertellen. Er is geen schakel tussen een steen en leven. De levensvonk zit niet in natuurwetten. Volgens heel veel mensen is leven toevallig ontstaan. Door een mengseltje aminozuren. Ik denk dat dat idee niet klopt. Trouwens, zwarte gaten hebben een korter leven dan een hoop stenen. De zwarte gaten zullen eens verdwijnen als het hele heelal is afgekoeld en alle sterren ook zijn verdwenen.
De meest geaccepteerde theorie is dat het heelal blijft uitdijen en dat dat nooit meer stopt. Op een gegeven moment zijn alle elementen t/m ijzer opgebrand en doven de sterren. Leven kan er nog wel zijn op planeten die rond witte dwergen draaien. Sterrenstelsels verdwijnen uit zicht. Als alle sterren zijn gedoofd verdwijnen ook zwarte gaten door een natuurkundig proces. Ik kan het niet zo snel lezen, maar ik heb het ergens gelezen. Wat er overblijft zijn kille donkere planeten en kernresten van sterren.quote:Op woensdag 26 februari 2025 10:03 schreef Haushofer het volgende:
[..]
1) Waarom pas je dan natuurlijke selectie en evolutie toe op stenen als die schakel er niet is? En waarom zou leven niet naturalistisch verklaard kunnen worden? En wil je hier dan God als stoppenlap gebruiken, zoals in het verleden al talloze keren is gedaan voor andere onverklaarde fenomenen?
Ik snap de logica niet.
2) De "levensduur" van een zwart gat met 1 zonsmassa is 10.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000 jaar. Voor een zwart gat met 10 zonsmassa's is dit nog es 1000 keer zo groot. Ik denk niet dat een steen daar snel aan zal tippen. Zie b.v.
https://en.wikipedia.org/wiki/Hawking_radiation
Omdat niet-creanisten dat doen. Even voor de goede orde: Ik ga uit van een oude-aarde-theorie en ik weet niet hoe het is ontstaan. Ik denk wel dat er sprake is van een levensvonk die buiten de natuurwetten om is gegaan. Er is dus duidelijk een bewuste oorzaak. Of het nu god is, een geestesrijk, of het spaghettimonster, laat ik in deze discussie in het midden.quote:Op woensdag 26 februari 2025 10:03 schreef Haushofer het volgende:
Waarom pas je dan natuurlijke selectie en evolutie toe op stenen als die schakel er niet is?
Ik vraag me af of de wetenschap dat het probeert te ontkrachten of corrigeren wel allemaal pseudowetenschap is. In mijn ogen lijkt het meteen als pseudowetenschap bestempeld te worden als het gaat tornen aan gevestigde wetenschap en dan niet door amateurs op pseudo wijze, veel ervan wordt volgens mij gepubliceerd.quote:Op dinsdag 25 februari 2025 17:37 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, alleen danWe willen als dogmatische wetenschappers natuurlijk niet dat paradigma's worden verworpen waar we zo emotioneel aan verknocht zijn.
Oh, en kritiek op wetenschap die niet politiek- en religieus gemotiveerd is. Dat ook
Maar goed, ook voor jou: prima, kritiek op wetenschap. Van mij part wordt het Darwiniaanse paradigma aangepast; mij zal het aan m'n kont roesten, net als de leeftijd of vorm van de aarde. Wat mij vooral ergert bij creationisten is dat gebrek aan wetenschappelijke interesse en het geveins dat dat er wel is. Maar wat ze uiteindelijk gewoon willen is pseudowetenschap inzetten om hun religieuze of politieke agenda te onderbouwen.
Dáár zit voor mij de ergernis.
Als 99.000 vakgenoten A zeggen, en die éne gekke professor B, dan is B geen wetenschappelijk state of the art.quote:Op woensdag 26 februari 2025 10:36 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Ik vraag me af of de wetenschap dat het probeert te ontkrachten of corrigeren wel allemaal pseudowetenschap is. In mijn ogen lijkt het meteen als pseudowetenschap bestempeld te worden als het gaat tornen aan gevestigde wetenschap en dan niet door amateurs op pseudo wijze, veel ervan wordt volgens mij gepubliceerd.
Dat was m'n punt.
Die vakgenoten werken ermee omdat het voldoet en die professor filosofeert erover, die professor waarnaar je verwijst laat alleen inconsistenties en tegenstrijdigheden zien. Het waren buitengewone enkelingen die voor een revolutie zorgden, omdat ze op het minst bewandelde pad gingen door geloof in een wacko ingeving of inzicht.quote:Op woensdag 26 februari 2025 10:52 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Als 99.000 vakgenoten A zeggen, en die éne gekke professor B, dan is B geen wetenschappelijk state of the art.
Blijft die gekke professor volharden in zijn afwijkende mening, dan is het een pseudowetenschapper.
Zo moeilijk is het allemaal niet.
Of je moet "zeker weten" dat die 99.000 wetenschappers een geheim genootschap hebben gevormd om het christelijke geloof te ondermijnen. Denk jij dat?
![]()
Vraag maar aan @Haushofer waar je denkfout ligt wat betreft Bayesiaanse inferentiequote:Op woensdag 26 februari 2025 11:14 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Die vakgenoten werken ermee omdat het voldoet en die professor filosofeert erover, die professor waarnaar je verwijst laat alleen inconsistenties en tegenstrijdigheden zien. Het waren buitengewone enkelingen die voor een revolutie zorgden, omdat ze op het minst bewandelde pad gingen door geloof in een wacko ingeving of inzicht.
Maxwell prees de Heer op z'n vroege sterfbed, Voltaire schreeuwde het uit.
niet door enkel onvolkomen heden aan te kaarten, maar juist door nieuwe oplossingen te bedenken.quote:Op woensdag 26 februari 2025 11:14 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Die vakgenoten werken ermee omdat het voldoet en die professor filosofeert erover, die professor waarnaar je verwijst laat alleen inconsistenties en tegenstrijdigheden zien. Het waren buitengewone enkelingen die voor een revolutie zorgden, omdat ze op het minst bewandelde pad gingen door geloof in een wacko ingeving of inzicht.
Maxwell prees de Heer op z'n vroege sterfbed, Voltaire schreeuwde het uit.
Orthodoxe christenen zoeken waarheid liever via geloof en heilige teksten. Ze weigeren in te zien dat dit botst met de wetenschappelijke methode. Ook kritisch denken ontbreekt bij hen, het gezag van geestelijke leiders en heilige teksten weegt zwaar.quote:Op woensdag 26 februari 2025 12:16 schreef dop het volgende:
[..]
niet door enkel onvolkomen heden aan te kaarten, maar juist door nieuwe oplossingen te bedenken.
roepen jouw theorie klopt niet is gemakkelijk, daar hoef je niet voor gestudeerd te hebben.
Een nieuw inzicht een aanvulling op of zelfs een geheel nieuwe theorie dat is de kunst.
Nieuwe methode en oplossingen, gebaseerd op onderzoek. en niet enkel gebaseerd op gevoel. en zogenaamde logica en vooraf ingevulde antwoorden.
Ja, zwarte gaten verdwijnen, maar op een veel, veel, véél langere tijdschaal dan wat dan ook.quote:Op woensdag 26 februari 2025 10:19 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
De meest geaccepteerde theorie is dat het heelal blijft uitdijen en dat dat nooit meer stopt. Op een gegeven moment zijn alle elementen t/m ijzer opgebrand en doven de sterren. Leven kan er nog wel zijn op planeten die rond witte dwergen draaien. Sterrenstelsels verdwijnen uit zicht. Als alle sterren zijn gedoofd verdwijnen ook zwarte gaten door een natuurkundig proces. Ik kan het niet zo snel lezen, maar ik heb het ergens gelezen. Wat er overblijft zijn kille donkere planeten en kernresten van sterren.
?quote:Op woensdag 26 februari 2025 10:21 schreef Vincent_student het volgende:
Omdat niet-creanisten dat doen.
Intelligent Design is pseudowetenschap, net als b.v. astrologie.quote:Op woensdag 26 februari 2025 10:36 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Ik vraag me af of de wetenschap dat het probeert te ontkrachten of corrigeren wel allemaal pseudowetenschap is. In mijn ogen lijkt het meteen als pseudowetenschap bestempeld te worden als het gaat tornen aan gevestigde wetenschap en dan niet door amateurs op pseudo wijze, veel ervan wordt volgens mij gepubliceerd.
Dat was m'n punt. Ben niet tegen wetenschap of zelfs Darwinisme, want het werkt. Ik zie het als incompleet.
Het welbekende Galilei-argument. "Galilei werd ook verketterd, wat mijn crank-theorie waarschijnlijker maakt".quote:Op woensdag 26 februari 2025 12:13 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Vraag maar aan @:Haushofer waar je denkfout ligt wat betreft Bayesiaanse inferentie
En een (veranderende) omgeving waardoor/waarin die mutaties maximaal gedijen.quote:Op woensdag 26 februari 2025 16:55 schreef Haushofer het volgende:
[..]
?
Hoe kom je daar in vredesnaam bij?
Voor natuurlijke selectie heb je op z'n minst genetische mutaties nodig, voortplanting en erfelijkheid nodig.
Laat maar, ik weet het zelf ook niet meer. Ik ben zelf totaal de weg kwijt.quote:Op woensdag 26 februari 2025 16:55 schreef Haushofer het volgende:
[..]
?
Hoe kom je daar in vredesnaam bij?
Voor natuurlijke selectie heb je op z'n minst genetische mutaties nodig, voortplanting en erfelijkheid nodig.
Wat is er aan de hand Vincent?quote:Op woensdag 26 februari 2025 20:17 schreef Vincent_student het volgende:
Ik denk, laat maar zitten. Het hele geloof. Ik weet het gewoon helemaal niet meer.
Geloof kan nuttig zijn. Voor kennis is de bijbel volstrekt onbruikbaar maar voor moraal en ethiek is genoeg inspiratie te vinden, zelfs voor mij.quote:Op woensdag 26 februari 2025 20:17 schreef Vincent_student het volgende:
Ik denk, laat maar zitten. Het hele geloof. Ik weet het gewoon helemaal niet meer.
Als je je ei kwijt wilt, kun je er een apart topic over openen waar je precies mee zitquote:Op woensdag 26 februari 2025 20:17 schreef Vincent_student het volgende:
DNA methylation speelt ook een rol wat geen pseudowetenschap is.quote:Op woensdag 26 februari 2025 18:19 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
En een (veranderende) omgeving waardoor/waarin die mutaties maximaal gedijen.
Duik in de bijbel! Laat je niet van de wijs brengen. Wetenschap is een schepping van de schepping en is een gift. De grote namen van de wetenschap en wiskunde waren gelovigen. Faraday had niet eens onderwijs genoten, nu zouden ze hem wegzetten als pseudowetenschapper omdat hij de formele skills niet heeft. Wetenschap/kennis, intellectualisme en nihilisme lijken een afgod of gouden kalf vandaag de dag.quote:Op woensdag 26 februari 2025 20:17 schreef Vincent_student het volgende:
Iedereen mag geloven wat hij of zij wil. Subjectieve overtuigingen zijn vooral voor orthodoxe/apofenische christenen ook een manier om de schijnbaar chaotische wereld te ordenen en hun leven dragelijk te maken. Vooral de persoonlijke overtuiging "er is leven na de dood" geeft hen kracht en moed om maar verder te gaan met hun leventje.quote:Op woensdag 26 februari 2025 22:38 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
DNA methylation speelt ook een rol wat geen pseudowetenschap is.
Voor wie lijkt dat dan zo?quote:Op woensdag 26 februari 2025 23:06 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Duik in de bijbel! Laat je niet van de wijs brengen. Wetenschap is een schepping van de schepping en is een gift. De grote namen van de wetenschap en wiskunde waren gelovigen. Faraday had niet eens onderwijs genoten, nu zouden ze hem wegzetten als pseudowetenschapper omdat hij de formele skills niet heeft. Wetenschap/kennis, intellectualisme en nihilisme lijken een afgod of gouden kalf vandaag de dag.
Ik geef niet af aan wetenschap, vind wetenschap juist interessant en het liegt niet (maar fraude en censuur/doofpot komt voor, ook door vooraanstaande, het zijn net mensen). Het is nu: wetenschap in de plaats van God, en: wetenschap dus geen God, terwijl het was: wetenschap want God.quote:Op donderdag 27 februari 2025 08:41 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Voor wie lijkt dat dan zo?
Je doet hier hetzelfde als KerelX en Ali_kannibali: wetenschap afschilderen als iets dogmatisch. Terwijl, als je het met veel religie vergelijkt, juist vooruitstrevend is vanwege een sterk zelfregulerend vermogen. Dat die vooruitgang soms met horten en stoten gaat doet daar niets aan af.
Waarom toch die wetenschap zo afschilderen? Vormt dat dan zo'n bedreiging voor je wereldbeeld?
Nogmaals: voor wie?quote:Op donderdag 27 februari 2025 11:27 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Ik geef niet af aan wetenschap, vind wetenschap juist interessant en het liegt niet (maar fraude en censuur/doofpot komt voor, ook door vooraanstaande, het zijn net mensen). Het is nu: wetenschap in de plaats van God.
Darwinisme sluit God helemaal niet uit: je corrigeert jezelf daarna al, want Darwinisme heeft God niet nodig als verklarende factor. Net zoals de natuurkunde dat bijvoorbeeld niet nodig heeft. Dat sluit God niet uit.quote:Darwinisme sluit God uit, maar de theorie is niet eens compleet [...]
Darwinisme heeft God niet nodig.
Creationisten zoeken in al hun wanhoop God vooral in datgene wat we nog niet kennen. Hun beweegredenen daarvoor zullen verschillen, maar ik vermoed een fundamentele angst en onvermogen om met de onzekerheid van het bestaan om te gaan. Maar goed, dat is psychologie van de koude grond.quote:Het boek van Weizsäcker over het wereldbeeld van de fysica houdt me nog erg bezig. Het is me weer eens duidelijk geworden dat we God niet mogen gebruiken om de lacunes in onze kennis aan te vullen, want dan wordt God teruggedrongen naarmate de wetenschap vooruitgaat en die vooruitgang is niet te stuiten. Dan is God constant op de terugtocht. In wat we kennen moeten we God vinden, niet in wat we niet kennen.
(Bonhoeffer in een brief aan Eberhard Bethge. Uit Verzet en overgave)
Oeps, ik word aangesproken.quote:Op donderdag 27 februari 2025 11:27 schreef Alarmonoff het volgende:
Mensen die in de wetenschap geloven (en verder niks) denken er volgens mij wel vaak dogmatisch over en praten het alleen maar na zoals gelovigen de bijbel napraten.
Ik had jou niet in gedachten, mensen zeggen altijd 'ik geloof niet in God, ik geloof in de wetenschap' zonder echt te weten wat de wetenschap zegt, jij weet nog waar je moet kijken. DNA methylation en epigenetica is state of the art. Ik filosofeer alleen maar wat over het gehele plaatje, echt niet in detail, ik moet het ook doen met de hoofdlijnen en eigen aannames die niet altijd kloppen.quote:Op donderdag 27 februari 2025 11:55 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Oeps, ik word aangesproken.
Ik denk niet dogmatisch, ik stel alleen vast dat "de wetenschap" volgens de wetenschappelijke methode te werk gaat en dat apofenische pseudowetenschappers dat niet doen. That's all.
Verder ben ik geen specialist in kwantummechanica, kernfysica, kosmologie, genetica, evolutiebiologie en paleontologie om maar een paar disciplines te noemen die het ontstaan van het heelal en/of de ontwikkeling van het leven trachten te verklaren. Dus ik ga af wat de state of the art is in die wetenschappelijke vakgebieden. Gewoon op hoofdlijnen lezen wat de communis opinio is onder de vakbroeders. Dat jij in staat bent om op PhD niveau in detail te praten over al die disciplines en hen van repliek te dienen, vind ik vreselijk knap. Mag ik je alsjeblieft aanraken?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |