Dit heeft ook te maken met het volledige wantrouwen in de federale overheid van de gemiddelde Amerikaan. Dat ligt al sinds 1970 onder de 50% en ligt de laatste 15 rond de ~20%.quote:Op donderdag 20 februari 2025 16:48 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Het is echt te absurd. De man probeerde een coup te plegen met fake kiesmannen, maar kennelijk was dat geen reden tot ernstige zorgen bij ~67% van hun electoraat.
Obama runde helemaal niet de campagne. Toen duidelijk werd dat Harris het stokje over zou nemen van Biden heeft Obama zelfs even gewacht met zijn endorsement. Dat leidde weer tot een hoop ophef bij GOP-gezinde media, die stiekem hoopten dat de Obama's het niet zagen zitten in Harris.quote:Op donderdag 20 februari 2025 16:50 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Je leest steeds slechter.
Wat ik bedoel is dat ondanks de positieve impulsen van Obama (hij deed wel meer dan steunbetuigingen, hij runde de half campagne) lukte het niet om te winnen. Daarmee wil ik zeggen dat het niet allemaal de schertsvertoning van Biden en Harris was waarom ze verloren. Het programma sprak niet aan. Het was niet alleen de kandidaat.
Kun je je voorstellen hoe het er aan toe gaat in mijn hoofd? En dan zitten er soms nog andere talen tussen ook.quote:Op donderdag 20 februari 2025 17:00 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Het is Navo expansie, of
Nato expension of,
Expansion de l'OTAN
En het lag aan van Baalen!
Trump is in principe geen slechte debater, hij heeft gewoon geen dossierkennis en roept maar wat. Stel je daar iemand tegenover die de getallen wel kent dan kun je hem direct daarop aanvallen, dat lukte Harris bijvoorbeeld helemaal niet.quote:Op donderdag 20 februari 2025 16:53 schreef phpmystyle het volgende:
Trump is een slechte debater, maar die podcasts hielpen wel mee.
Ja prima maar zelfs de hondendrol waar ik gister in ben gaan staan zou nog geschikter zijn als president dan die boze brulaap.quote:Op donderdag 20 februari 2025 16:55 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het was juist de kandidaat. Harris kon helemaal niet goed verkopen waar ze voor stond. Je kunt nog zo'n goed programma hebben (wat ook wel meeviel, maar heel slecht was het ook niet) maar als je kandidaat zo matig is tegenover een schreeuwlelijk als Trump ga je gewoon verliezen.
Dat valt de democraten dus wel degelijk aan te rekenen vind ik.
Dat ligt ook aan het onderwijs. Ik kreeg op de basisschool geen uitleg hoe de EU functioneert.quote:Op donderdag 20 februari 2025 16:42 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Ja, kritisch denkvermogen en denken over hoe een overheid zou moeten functioneren of weten hoe hun eigen overheidsinstanties ongeveer functioneren en wie waar verantwoordelijk voor is, is ook schrijnend. Net als die lui hier die elke keer achter de volgende messias aan huppelen.
Republikeinen: Je moet de overheid niet vertrouwen, stem op ons!quote:Op donderdag 20 februari 2025 17:01 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dit heeft ook te maken met het volledige wantrouwen in de federale overheid van de gemiddelde Amerikaan. Dat ligt al sinds 1970 onder de 50% en ligt de laatste 15 rond de ~20%.
Dat Trump iets als decentralisme in zijn program heeft zitten is dan ook veel belangrijker dan veel andere zaken. Dit is een typisch punt dat je in de Nederlandse media eigenlijk nooit terug ziet komen aangezien men vaak niet verder komt dan Washington, New York en Los Angeles.
Geen voorverkiezingen, waardoor Harris te laat in de spotlights kwam. Ze was daardoor te onzichtbaar en te onbekend voor veel Amerikanen. Tel daar de twijfels over Biden bij op, en de torenhoge inflatie in de eerste twee jaar van zijn termijn, en je hebt een recept voor ellende.quote:Op donderdag 20 februari 2025 16:55 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het was juist de kandidaat. Harris kon helemaal niet goed verkopen waar ze voor stond. Je kunt nog zo'n goed programma hebben (wat ook wel meeviel, maar heel slecht was het ook niet) maar als je kandidaat zo matig is tegenover een schreeuwlelijk als Trump ga je gewoon verliezen.
Dat weet ik, maar je gaat die hondendrol niet over halen om ergens anders te liggen omdat het nou eenmaal een hondendrol is.quote:Op donderdag 20 februari 2025 17:04 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ja prima maar zelfs de hondendrol waar ik gister in ben gaan staan zou nog geschikter zijn als president dan die boze bosaap.
Anyway.quote:Op donderdag 20 februari 2025 16:55 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Da's ook een argument geweest, dat Harris uit het niets kwam en ook weer in het niets verdween. Rationeel prima uit te leggen, maar..quote:Op donderdag 20 februari 2025 17:04 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Geen voorverkiezingen, waardoor Harris te laat in de spotlights kwam. Ze was daardoor te onzichtbaar en te onbekend voor veel Amerikanen. Tel daar de twijfels over Biden bij op, en de torenhoge inflatie in de eerste twee jaar van zijn termijn, en je hebt een recept voor ellende.
Hier knelt de schoen inderdaad.quote:En veel Amerikanen zijn ook gewoon enorm stompzinnig. Daar hoeven we niet heel ingewikkeld over te doen. Een aanzienlijk deel van dat land is zwakbegaafd.
Nee maar nadat je er al een keertje in bent gaan staan dan kijk je de volgende keer wel beter uit waar je je voeten zet wanneer het ergens naar stront ruikt.quote:Op donderdag 20 februari 2025 17:05 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat weet ik, maar je gaat die hondendrol niet over halen om ergens anders te liggen omdat het nou eenmaal een hondendrol is.
Enige gelijkenissen danwel verbanden met bekende politici zijn puur op toeval berust trouwens.
Sterker nog zijn autocratische tendensen en onzin maakte hem alleen maar populairder. Hij heeft deze keer ook de popular vote gewonnen.quote:Op donderdag 20 februari 2025 16:58 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Iemand die een coup probeert te plegen zou onverkiesbaar moeten zijn bij een weldenkende bevolking. Interesseert 2/3e klaarblijkelijk geen reet.
Dus ja, dan kun je zeggen dat Obama niet verloren zou hebben, (die vanuit oppositie destijds campagne kon voeren na 8 jaar Bush of Clinton na 12 jaar oppositie tegen Reagan en Bush... dus, mogelijk, maar zo zeker ben ik daar niet van), maar dan negeer je het hele fundamentele punt dat 2/3e het electoraat dictatoriaal gedrag prima vindt.
De bevolking heeft zelf ook een verantwoordelijkheid he...
Terwijl dat niet geheel waar is. Harris kon die boodschap gewoon echt niet over brengen. En Trump heeft een kudde achter zich aan die dat beeld maar al te graag bevestigd wil zien, of het nou waar is niet.quote:Op donderdag 20 februari 2025 17:06 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Anyway.
Een goede kandidaat kan zeker (kleine) verschillen maken. Maar het probleem bij de Dems was dat ze nogal stonden voor de woke-cultuur (tenminste dat imago hadden ze) terwijl de brede klasse toch iets anders wilde.
Het is vooral cultureel.
Vertrouwen speelt daarin slechst een beperkte rol. Er is in de VS een zeer sterke drang naar zo min mogelijk overheid en decentralisme. Washington wordt gezien als een corrupte bende waar veel te veel belastinggeld over de balk wordt gesmeten.quote:Op donderdag 20 februari 2025 17:04 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Republikeinen: Je moet de overheid niet vertrouwen, stem op ons!
Onder wie is de overheid daadwerkelijk ook niet te vertrouwen: Republikeinen.
Amerikanen
Klopt. Veel Nederlanders hebben bovendien geen idee dat Nederland een zeer welvarend land is dankzij de EU. De Nexit-roepers pleiten voor de economische ondergang van Nederland.quote:Op donderdag 20 februari 2025 17:04 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dat ligt ook aan het onderwijs. Ik kreeg op de basisschool geen uitleg hoe de EU functioneert.
Dat gebrek aan kennis zorgt ervoor dat elke nitwit denkt dat Brussel zomaar wetten oplegt. Dit terwijl ze daar helemaal niet de macht toe hebben. Dat is ook de reden dat alles zo stroperig gaat.
Ondertussen: https://tradingeconomics.com/commodity/eggs-usquote:Op donderdag 20 februari 2025 17:10 schreef xpompompomx het volgende:
Plus Trump had beloofd de eieren goedkoper te maken. Ook niet geheel onbelangrijk.
Dat is de vraag. Historische data laten zien dat de Nederlanden vanaf de late middeleeuwen altijd bij de welvarendste landen ter wereld gehoord hebben. Juist de periode bij de EU is wat dat betreft een periode waarin het minder sterk presteert.quote:Op donderdag 20 februari 2025 17:12 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
Klopt. Veel Nederlanders hebben bovendien geen idee dat Nederland een zeer welvarend land is dankzij de EU. De Nexit-roepers pleiten voor de economische ondergang van Nederland.
Ik denk dat de meerderheid haar wel kende op het moment dat de stembussen open gingen. Een gebrek aan bekendheid lijkt me dus niet de doorslag gegeven te hebben. Een gebrek aan uitstraling/charisma wel.quote:Op donderdag 20 februari 2025 17:04 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Geen voorverkiezingen, waardoor Harris te laat in de spotlights kwam. Ze was daardoor te onzichtbaar en te onbekend voor veel Amerikanen.
Sterker, de meeste Nederlanders hebben zelfs geen flauw idee hoe onze eigen overheden werken: lokaal, provinciaal en landelijk.quote:Op donderdag 20 februari 2025 17:04 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dat ligt ook aan het onderwijs. Ik kreeg op de basisschool geen uitleg hoe de EU functioneert.
Dat gebrek aan kennis zorgt ervoor dat elke nitwit denkt dat Brussel zomaar wetten oplegt. Dit terwijl ze daar helemaal niet de macht toe hebben. Dat is ook de reden dat alles zo stroperig gaat.
Ja, mee eens. Die cartooneske toneelspelletjes werkten natuurlijk wel gewoon.quote:Op donderdag 20 februari 2025 17:17 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ik denk dat de meerderheid haar wel kende op het moment dat de stembussen open gingen. Een gebrek aan bekendheid lijkt me dus niet de doorslag gegeven te hebben. Een gebrek aan uitstraling/charisma wel.
Trump is een waardeloze politicus. Maar hij is wel een goede showman. Trump als medewerker van de MacDonald's, en Trump als bestuurder van een vuilniswagen. Hij wist wel een beeld te scheppen alsof hij er voor de gewone/armere Amerikaan is.
Je zit weer eens te leuteren.quote:Op donderdag 20 februari 2025 16:40 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Clinton kwam in de gouden eeuw van de USA
toen kon alles
De USA was het machtigste land op aarde, USSR was net ineengezakt , China was nog niks en India een land van koelies
Harddrugs was onbekend , de dollar was the all Mighty Buck en Detroit was where the cars where made
[..]
Bekijk deze YouTube-video
De opkomst van allerlei soorten drugs, en daaraan verbonden criminaliteit, en war on drugs in de jaren 60, 70 en 80 gemist?quote:Harddrugs was onbekend
Detroit is de oliecrisis en de (ook deels daaraan verbonden) toenemende concurrentie door zogenaamde "imports" eigenlijk nooit te boven gekomen. Ook in het tijdperk-Clinton lagen de hoogtijdagen al een aantal decennia in het verleden.quote:Detroit was where the cars where made
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |