De Amerikanen trekken zich terug uit artikel 5. 'Article what? I don't care' zou Trump zeggen?quote:Op dinsdag 18 februari 2025 17:18 schreef adder het volgende:
In 2023 waren er ongeveer 887.000 etnische Russen in de Baltische Staten:
296.000 in Estland
445.000 in Letland
145.000 in Litouwen
Met 1,8 miljoen inwoners totaal heeft Letland een grote Russische minderheid en dat zou een target van Putin kunnen worden. Maar het is een NAVO-land dus artikel 5 en dus heb je gelijk oorlog met in ieder geval Engeland en Frankrijk. Ik zie het niet gebeuren.
De Duitsers hebben alleen dat niet terugbetaald. Er wel voor geleend bij de Amerikanen. Dat brak hun en ons later behoorlijk op na de Amerikaanse beurskrach.quote:Op dinsdag 18 februari 2025 16:57 schreef einzeinz het volgende:
Oekrane moet de VS 500 miljard euro terugbetalen voor de Amerikaanse steun de laatste 3 jaar.
Dat is meer dan hetgeen Duitsland na WO I moest betalen aan Europa als schadevergoeding!
- Alle Amerikaanse troepen terugtrekken uit voormalige Oostbloklanden die geen lid zijn van de EU.quote:Op dinsdag 18 februari 2025 17:09 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Op basis van de indruk dusver heeft Oekraine al geen onderhandelingspositie en wordt basically alles aan Rusland gegeven waar het om vraagt (afstaan Krim, afstaan Donbas, geen NAVO enz, VS die probeert Oekraine haar bodemschatten te claimen enz). Dus hoe precies moet deze "onderhandelingspositie" nog slechter worden, vraag ik me af.
Actief saboteren is een scenario dat ik neit waarschijnlijk acht.quote:Op dinsdag 18 februari 2025 17:05 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Het is alleen jammer, dat het nu dus weggegooid geld is. We hebben nu 40 F-35's, die we in ieder geval voor 4 jaar in de kast moeten zetten. Want we kunnen er niet op vertrouwen dat ze niet uit de lucht vallen als we de steun van de VS verliezen.
Laat ik het omdraaien: het zou theoretisch wel mogelijk kunnen zijn dat er geen achterdeurtjes in de software zitten waarmee ze dat ding op afstand onklaar kunnen maken, maar die kans lijkt me heel erg klein. Zeker bij Amerikaanse wapens. Dus dan zijn we Oekrane aan het verdedigen, tegen de wil van Trump in en dan nemen ze ineens allemaal een duikvlucht.
Ok, dat trucje werkt maar 1 keer, maar ga je als Generaal dat risico nemen?
Dan hebben we wel veel geld over in het luchtmachtbudget.
Das heel wat anders.quote:Op dinsdag 18 februari 2025 17:22 schreef einzeinz het volgende:
[..]
De Amerikanen trekken zich terug uit artikel 5. 'Article what? I don't care' zou Trump zeggen?
Denk je dat Engeland en Frankrijk een leger hebben? Ze kunnen de moslimterroristen nog niet eens aan! Ze kunnen hun eigen drugsbendes in Marseille niet eens de baas.
Wat gaan ze doen als Poetin straks 500.000 jonge mannen oproept om te gaan vechten? Die staan er morgen wel h!
En iedere raket die wordt afgeschoten kost gemiddeld een paar miljoen per stuk. Kruisraketten zijn wat goedkoper. Gewone bommen worden steeds minder vaak gebruikt, want die moet je in grote hoeveelheden afwerpen en bommenwerpers zijn groot en traag en dus makkelijk uit de lucht te schieten. Dus zelfs bommen hebben tegenwoordig vleugels en een besturing.quote:Op dinsdag 18 februari 2025 17:10 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Wat een verkwisting aan geld zeg.
Er is binnen het oorlogsgebied aldaar best heel wat gebeurd, tot kwesties aan toe die volgens uw en onze begrippen ver buiten alle proporties gaan. Het valt niet goed te praten, maar het is van alle tijden in oorlogssituaties!quote:Op dinsdag 18 februari 2025 17:19 schreef einzeinz het volgende:
[..]
Geloof jij echt dat er onderhandelt wordt?
Ze stropen de EU! Ze willen een democratie om ver werpen terwijl we er op staan kijken!
Gezien de werkelijke verhoudingen op de grond is dat voor Oekrane geen slechte deal. Het wordt pas een slechte deal voor Oekrane als ze grondgebied moeten opgeven wat momenteel niet in Russische handen is.quote:Op dinsdag 18 februari 2025 17:09 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Op basis van de indruk dusver heeft Oekraine al geen onderhandelingspositie en wordt basically alles aan Rusland gegeven waar het om vraagt (afstaan Krim, afstaan Donbas, geen NAVO enz, VS die probeert Oekraine haar bodemschatten te claimen enz). Dus hoe precies moet deze "onderhandelingspositie" nog slechter worden, vraag ik me af.
En het stopt de oorlog, niet onbelangrijk.quote:Op dinsdag 18 februari 2025 17:33 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Gezien de werkelijke verhoudingen op de grond is dat voor Oekrane geen slechte deal. Het wordt pas een slechte deal voor Oekrane als ze grondgebied moeten opgeven wat momenteel niet in Russische handel is.
Bij een goede grensbewaking kunnen de vluchtelingen terug.
Het NAVO-lidmaatschap is ook nooit een optie geweest, niet onder Biden en niet onder Trump. We moeten het simpelweg niet zo negatief inzien.
Dat bedoel ik, gewoon Putin z'n zin geven, hoop dat EU leiders de middelvinger geven.quote:Op dinsdag 18 februari 2025 17:33 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Die sancties moeten gewoon blijven. Het zou vrij stompzinnig zijn om Poetin's oorlogskas te gaan spekken.
quote:Op dinsdag 18 februari 2025 17:18 schreef einzeinz het volgende:
Zelensky die Poetin en Trump ontmoet en ineens een kalasjnikov bovenhaalt en zonder verpinken beiden door de kop schiet! Alleen zo kan het beter worden!
Daar zijn wel afspraken over gemaakt. Zoals het nu staat is dat Oekrane in de toekomst lid kan worden maar er is geen specifiek tijdpad vastgesteld.quote:Op dinsdag 18 februari 2025 17:33 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Het NAVO-lidmaatschap is ook nooit een optie geweest, niet onder Biden en niet onder Trump. We moeten het simpelweg niet zo negatief inzien.
Dat is zoiets als Turkije bij de EU.quote:Op dinsdag 18 februari 2025 17:42 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Daar zijn wel afspraken over gemaakt. Zoals het nu staat is dat Oekrane in de toekomst lid kan worden maar er is geen specifiek tijdpad vastgesteld.
Nee, dat was de EEG.quote:Op dinsdag 18 februari 2025 17:09 schreef Perrin het volgende:
[..]
De EU is niet perfect. Verre van. De EU is wl het beste wat we hebben.
De EU is een buitenlandse macht en een organisatie van voornamelijk buitenlandse machten die niet het beste met ons voorhebben. Het is dezelfde naiviteit om te denken dat de wereldorde en geopolitiek door het recht en rechtvaadigheid bepaald worden als dat de EU er is voor democratie, vrijheid en alle burgers van de lidstaten.quote:Stem op partijen die het beter maken. Niet op partijen die ons aan buitenlandse machten overleveren, wat het enige alternatief is. Buitenlandse machten die helemaal niks goeds met ons voorhebben.
Neutraliteit bestaat niet. Schuilen voor de geopolitieke werkelijkheid kan niet.
Ik zou, gezien Trump's intellectuele vermogen, dat niet al te vroeg gaan roepen.quote:Op dinsdag 18 februari 2025 17:46 schreef nixxx het volgende:
Ik zou gezien sommige posts in dit topic het vergrijp defaitisme wel willen opnemen in het Nederlandse strafrecht
https://www.nationaalarch(...)e-rechtspleging-cabrquote:Op dinsdag 18 februari 2025 17:33 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Er is binnen het oorlogsgebied aldaar best heel wat gebeurd, tot kwesties aan toe die volgens uw en onze begrippen ver buiten alle proporties gaan. Het valt niet goed te praten, maar het is van alle tijden in oorlogssituaties!
Maar juist nu vredesbesprekingen de revue passeren, is aanhoudend wantrouwen weinig vruchtbaar. Derhalve is het van groot belang om belangrijk onderhoud tussen de VS en de russen thans een waardige kans te gunnen.
Scjvb
En het moedigt Poetin aan om zo snel mogelijk opnieuw oorlog te gaan beginnen, want 4 jaar zijn zo voorbij, dus je moet even kijken hoeveel oorlogen je daar in kunt proppen.quote:Op dinsdag 18 februari 2025 17:37 schreef Lospedrosa het volgende:
En het stopt de oorlog, niet onbelangrijk.
Waarom heeft de VS dat eigenlijk nooit gebruikt tegen de F-14's en Phantoms van Iran?quote:Op dinsdag 18 februari 2025 17:05 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Het is alleen jammer, dat het nu dus weggegooid geld is. We hebben nu 40 F-35's, die we in ieder geval voor 4 jaar in de kast moeten zetten. Want we kunnen er niet op vertrouwen dat ze niet uit de lucht vallen als we de steun van de VS verliezen.
Laat ik het omdraaien: het zou theoretisch wel mogelijk kunnen zijn dat er geen achterdeurtjes in de software zitten waarmee ze dat ding op afstand onklaar kunnen maken, maar die kans lijkt me heel erg klein. Zeker bij Amerikaanse wapens. Dus dan zijn we Oekrane aan het verdedigen, tegen de wil van Trump in en dan nemen ze ineens allemaal een duikvlucht.
Ok, dat trucje werkt maar 1 keer, maar ga je als Generaal dat risico nemen?
Dan hebben we wel veel geld over in het luchtmachtbudget.
Die zaten niet vol met computers, dat was allemaal nog heel rudimentair.quote:Op dinsdag 18 februari 2025 17:52 schreef Ulx het volgende:
[..]
Waarom heeft de VS dat eigenlijk nooit gebruikt tegen de F-14's en Phantoms van Iran?
Bij een vrede moet je als EU natuurlijk ook doorgaan met het expanderen van defensie.quote:Op dinsdag 18 februari 2025 17:51 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
En het moedigt Poetin aan om zo snel mogelijk opnieuw oorlog te gaan beginnen, want 4 jaar zijn zo voorbij, dus je moet even kijken hoeveel oorlogen je daar in kunt proppen.
Ben ik het niet echt mee eens.quote:Op dinsdag 18 februari 2025 17:33 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Gezien de werkelijke verhoudingen op de grond is dat voor Oekrane geen slechte deal. Het wordt pas een slechte deal voor Oekrane als ze grondgebied moeten opgeven wat momenteel niet in Russische handel is.
Poetin kan niet stoppen zonder een grote overwinning, anders is het meteen afgelopen met hem. Als je je voordoet als de sterke man, moet je dat wel waarmaken.quote:Op dinsdag 18 februari 2025 17:54 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Ben ik het niet echt mee eens.
Het gaat Rusland niet bepaald van het leien dakje, grondgebied van Oekraine innemen.
Hoeveel (honderd)duizenden jonge mannen willen ze daar dan nog de dood injagen?
Als je uiteindelijk implodeert, omdat Rusland haar populatie en economie al veel te klein is voor haar grootte, eindig je natuurlijk ook met lege handen.
Wat betreft het NAVO lidmaatschap, dat dat volgend jaar niet zou gaan gebeuren is logisch maar Oekraine de mogelijkheid ontnemen om uberhaupt (vroeg of laat) lid te worden is wel nieuw.
Wegens wat gedoe met lui die je noemt in die laatste zin heeft de VS als enige land artikel 5 gebruikt.quote:Op dinsdag 18 februari 2025 17:22 schreef einzeinz het volgende:
[..]
De Amerikanen trekken zich terug uit artikel 5. 'Article what? I don't care' zou Trump zeggen?
Denk je dat Engeland en Frankrijk een leger hebben? Ze kunnen de moslimterroristen nog niet eens aan!
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |