abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 16 februari 2025 @ 11:50:23 #1
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_216701060
https://nos.nl/artikel/25(...)ccin-is-soms-te-duur

quote:
Voor ouderen riskante gordelroos te voorkomen, maar vaccin is soms te duur

Elk jaar hebben ruim 90.000 mensen te maken met gordelroos. Een zeer pijnlijke infectieziekte die in het beste geval relatief kort een gekmakend brandend gevoel en jeuk veroorzaakt. Maar chronische zenuwpijn voor de rest van het leven is ook een reëel risico.

In de toekomst zal gordelroos steeds vaker voorkomen omdat de aandoening met name ouderen treft en de samenleving de komende tien jaar razendsnel vergrijst.

GGD-artsen en ouderenbonden hebben zorgen dat de toename van gordelroos een gezondheidskloof onder ouderen kan veroorzaken. Want inmiddels is er een effectief vaccin, Shingrix, dat langdurig en effectief beschermt tegen gordelroos. Maar het wordt niet vergoed. Wie gevaccineerd wil worden, moet zelf bijna 400 euro betalen om bij de GGD prikken te krijgen.

'Mensen haken af vanwege prijs'
"We zien dat sommige mensen die informeren naar de mogelijkheden voor vaccinaties afhaken zodra duidelijk wordt dat ze honderden euro's moeten betalen", zegt Timo Boelsums, arts-infectieziektebestrijding bij de GGD in de regio Rotterdam-Rijnmond. "Maar je wil natuurlijk iedereen kunnen beschermen."

Deskundigen schatten dat 10 tot 25 procent van de mensen chronisch ziek blijft na een infectie. Waar in de meeste gevallen de pijn met het verdwijnen van de blaasjes en bultjes ook stopt, ontwikkelt bij sommige mensen een zenuwpijn die niet meer weggaat, zogenoemde postherpetische neuralgie.

Methadon
"Het voelt alsof je heel erg bent verbrand omdat je veel te lang in de zon hebt gelegen", zegt Peter Belien. Hij kreeg in 2023 gordelroos. "Daarnaast voelt het soms alsof mijn ribben zijn gebroken. Je hebt mindere en betere dagen, maar de pijn is constant."

Genezing is niet mogelijk. Soms verzachten medicijnen de pijn. Maar het gaat dan om zeer zware medicatie als anti-epileptica, antidepressiva of zelfs methadon, een opioïde. Bovendien slaan deze medicijnen, die riskante bijwerkingen kunnen hebben, vaak niet aan.
Voorkomen beter dan genezen

Voorkomen via vaccins is de effectiefste optie. In onder meer Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk worden de vaccins wel vergoed. De Gezondheidsraad adviseerde in 2019 om vaccinaties ook in Nederland voor 60-plussers te vergoeden.

Opeenvolgende kabinetten weigerden dat te doen omdat ze de prijs van het vaccin te hoog vonden. Ondanks het positieve advies van de Gezondheidsraad is deze belangrijke adviseur van de overheid het wel eens met het kabinet dat een vaccinatieprogramma vanwege de hoge prijs niet "kosteneffectief" zou zijn.

Chantal Tesson, voorzitter van de stichting Pijn na Gordelroos, betwijfelt of dat het geval is. "Elk jaar komen er een paar duizend mensen bij met chronische zenuwpijn na gordelroos. Alsof de kosten voor allerlei medicatie, ondersteuning en zorg om met die pijn om te gaan niet hoog zijn. Die kosten neem je grotendeels weg met vaccinaties."

Medicijntekorten
Er worden tegen chronische zenuwpijn dus nu al anti-epileptica of antidepressiva gebruikt. Los van de kosten zijn dit middelen die vanwege tekorten steeds vaker niet beschikbaar zijn. Elke vorm van preventie beperkt de tekorten die anders ook weer tot extra kosten zouden leiden.

Daarbij komt dat mensen met zenuwpijn in sommige gevallen niet meer goed kunnen bewegen en waarschijnlijk eerder dan normaal mantelzorg of verpleegzorg nodig hebben.

Dat die kosten en knelpunten in de zorg zonder een hoge vaccinatiegraad zullen toenemen, is aannemelijk vanwege de dubbele vergrijzing waarbij er meer ouderen bij komen, die bovendien langer leven. De grootste potentiële patiëntengroep voor gordelroos, de 60-plussers, zal de komende 15 jaar dan ook explosief stijgen met 800.000 mensen. In 2070 zullen er bijna anderhalf miljoen 60-plussers bij zijn gekomen.

De demografische ontwikkeling wat betreft leeftijd:

"Maar het gaat ook om de menselijke maat", zegt Tesson. "Je kunt mensen een verschrikkelijke pijn besparen. Er zijn mensen die hierom euthanasie plegen."

De krant Tubantia tekende het verhaal op van de Enschedeër Rob Schutte die vorig jaar vanwege de ondraaglijke pijn voor euthanasie koos. In zijn afscheidsinterview zei hij het te betreuren niet 10 kilometer verderop in Duitsland te wonen. "Dan had ik de vaccinatie tegen gordelroos gewoon gekregen. Dan had ik deze rotziekte niet gehad."

Kamerleden Julian Bushoff (GroenLinks-PvdA) en Wieke Paulusma (D66) vroegen vorige week in een debat aan staatssecretaris Karremans om gordelroos alsnog in het rijksvaccinatieprogramma op te nemen. Uit de voorjaarsnota moet duidelijk worden of het kabinet toch bereid is om de vaccinaties te financieren.
[..]
Het ergste is nog wel dat het kapitalisme hier gewoon naar behoren werkt. Tot 25% van deze mensen chronisch ziek laten worden, want ze zijn niet rendabel.

En dan antidepressiva voorschrijven na een infectie die je allang had kunnen voorkomen.. Zelfs euthanasie omdat de pijn niet verdraaglijk is.

[ Bericht 5% gewijzigd door Pizzakoppo op 16-02-2025 12:40:33 ]
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_216701146
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2025 11:50 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Het ergste is nog wel dat het kapitalisme hier gewoon naar behoren werkt. Tot 25% van deze mensen chronisch ziek laten worden, want ze zijn niet rendabel. :r Ziek systeem

En dan antidepressiva voorschrijven na een infectie die je allang had kunnen voorkomen.. :') Zelfs euthanasie omdat de pijn niet verdraaglijk is.

"Maarja, bejaarden zijn duur, dus vooral niet vergoeden" :r
Correct. Zorgkosten reizen de pan uit naarmate je ouder wordt. Dat is een feit. Net zoals het een feit is dat deze kosten vooral gefinancierd worden door de steeds kleiner wordende groep werkende mensen.

Het systeem waarbij kosten nog moeite worden bespaard om iedereen zo lang mogelijk met zo min mogelijk klachten te laten leven staat behoorlijk onderbdruk.
pi_216701172
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2025 11:50 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Het ergste is nog wel dat het kapitalisme hier gewoon naar behoren werkt. Tot 25% van deze mensen chronisch ziek laten worden, want ze zijn niet rendabel. :r Ziek systeem

En dan antidepressiva voorschrijven na een infectie die je allang had kunnen voorkomen.. :') Zelfs euthanasie omdat de pijn niet verdraaglijk is.

"Maarja, bejaarden zijn duur, dus vooral niet vergoeden" :r
Google even op QALY.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_216701187
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2025 11:56 schreef Hugo862 het volgende:

[..]
Correct. Zorgkosten reizen de pan uit naarmate je ouder wordt. Dat is een feit. Net zoals het een feit is dat deze kosten vooral gefinancierd worden door de steeds kleiner wordende groep werkende mensen.

Het systeem waarbij kosten nog moeite worden bespaard om iedereen zo lang mogelijk met zo min mogelijk klachten te laten leven staat behoorlijk onderbdruk.
En dat met zo een bemoeizuchtige staat. Minder eerst daar maar eens.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  zondag 16 februari 2025 @ 12:12:47 #5
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_216701362
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2025 11:57 schreef ludovico het volgende:

[..]
Google even op QALY.
:Y Gezonde levensverwachting is in Nederland ook niet meer gestegen sinds 2005. We zitten momenteel nog steeds onder het niveau van voor covid... en het aantal levensjaren zonder chronische ziekten is sinds 1980 dalende...
  zondag 16 februari 2025 @ 12:18:16 #6
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_216701458
quote:

[..]

Het gaat hier niet om "zo min mogelijk klachten". Het gaat hier om gordelroos, waarvan de klachten in sommige gevallen dusdanig erg zijn dat men de dood liever ziet dan de pijn nog doorstaan.

Dat het systeem onder druk staat, is een keuze. We hebben zelf gekozen voor een systeem waarbij de lage inkomens de zwaarste lasten dragen en waar de hogere inkomens de laagste belastingdruk genieten.
  zondag 16 februari 2025 @ 12:21:31 #7
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_216701504
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2025 11:57 schreef ludovico het volgende:

[..]
Google even op QALY.
Het is pas nieuws op het moment dat een groepje bejaarden er last van krijgt.

Over de honderden mensen per jaar die sterven omdat werkende behandelingen niet vergoed worden in Nederland hoor je niemand.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_216701512
Tja, het doel van onze gezondheidszorg is nou eenmaal geld verdienen, niet mensen beter maken. In Japan was (is?) het zo, dat jij de dokter betaalt om je gezond te houden en hij moet jou betalen als je ziek wordt.

"Ja, maar de zorg wordt veel te duur!" Dat krijg je als je er zoveel mogelijk verdienmodellen in stopt. En de zelfredzame burgers moeten steeds meer overal zelf voor betalen, uiteraard. Er wordt al genoeg geklaagd door mensen die het prima kunnen betalen, dat zij zich niet geroepen voelen om ook voor de kosten van de zwakkeren op te draaien, dus dan krijg je dat.

En als je niet vroegtijdig dood gaat, hoor je straks ook bij die zwakkeren. Maar tegen die tijd is het betalen of doodgaan.
pi_216701547
Alsof ze zelf die 400 euro van een vaccin niet kunnen betalen. Maar de meest gierige generatie die Nederland ooit heeft gekend moet het weer op anderen verhalen.
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
pi_216701692
quote:
1s.gif Op zondag 16 februari 2025 12:24 schreef Mortaxx het volgende:
Alsof ze zelf die 400 euro van een vaccin niet kunnen betalen. Maar de meest gierige generatie die Nederland ooit heeft gekend moet het weer op anderen verhalen.
Mijn beide ouders hebben zich hun hele leven lang de pleuris gewerkt, vanaf hun 14e tot hun 70e, mijn vader alleen een klein pensioentje, voor hun is 400 euro veel geld wat ze niet even gedachteloos neerleggen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  zondag 16 februari 2025 @ 12:34:16 #11
3542 Gia
User under construction
pi_216701696
quote:
Als dit wordt opgenomen in het rijksvaccinatieprogramma dan profiteert iedereen ervan.
pi_216701925
De meeste medicijnen zijn met een goed lab redelijk eenvoudig te maken, tegen een fractie van de prijs die een fabrikant vraagt.

Dit medicijn werd goedgekeurd in de EU in 2018. Daarvoor gingen mensen medisch shoppen in de USA. Maar dat kan niet iedereen. Mn ouderen en kankerpatienten (en zorg medewerkers, gordelroos is erg besmettelijk) hebben veel baat hebben bij de injectie-behandeling.

quote:
"[Vaccinatie voor 60+-ers]...Opeenvolgende kabinetten weigerden dat te doen omdat ze de prijs van het vaccin te hoog vonden. Ondanks het positieve advies van de Gezondheidsraad is deze belangrijke adviseur van de overheid het wel eens met het kabinet dat een vaccinatieprogramma vanwege de hoge prijs niet "kosteneffectief" zou zijn...."
(nos)
pi_216701985
quote:
Jij behoort tot de meest egoïstische generatie die Nederland ooit gaat kennen, en gierig dat ze zijn!
pi_216702047
quote:
Ik denk dat veel ouderen het wel kunnen en willen betalen, maar dat ze zich er niet van bewust zijn dat er een vaccin is, en wat het verloop van de ziekte zelf kan zijn.

Ik heb het van dichtbij gezien en ik wil er wel 400 euro voor betalen om het te voorkomen.
pi_216702245
Laat die boomers lekker de rambam krijgen. We moeten nou eenmaal flink snijden in de zorgkosten.
pi_216702288
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2025 13:10 schreef Jahr00n het volgende:
Laat die boomers lekker de rambam krijgen. We moeten nou eenmaal flink snijden in de zorgkosten.
Hier heeft zich een kandidaat gemeld, flink snijden in deze zorgkostenpost van de maatschappij.

Beter voor nu, beter voor later. Beter voor iedereen.
  zondag 16 februari 2025 @ 13:17:56 #17
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_216702328
Het is maar wat jeuk :') Niet zo aanstellen aub :')
  zondag 16 februari 2025 @ 13:22:54 #18
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_216702391
quote:

[..]

Kleiner wordende groep werkende mensen? Er zijn nog nooit zoveel mensen geweest in dit land. Zit iedereen dan bij de soos?
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
  zondag 16 februari 2025 @ 13:23:38 #19
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_216702401
Waarom staat hier vaak bij: ‘Genezing is niet mogelijk’.

Is misschien nóg niet mogelijk.
pi_216702573
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2025 13:22 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]
Kleiner wordende groep werkende mensen? Er zijn nog nooit zoveel mensen geweest in dit land. Zit iedereen dan bij de soos?
Volgens mij doet een steeds groter wordende groep mensen een beroep op onze verzorgingsstaat, die groep groeit harder dan de groep werkenden (die volgens mij ook nog eens minder bijdragen dan vroeger).
  zondag 16 februari 2025 @ 13:38:17 #21
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_216702577
Ik had zo'n vijf jaar geleden met alle liefde 400 euro betaald om geen gordelroos te krijgen, als ik wist wat me te wachten stond. Duurde ongeveer twee weken, misschien tweeënhalf, plus een maand voor alle korstjes verdwenen waren. De eerste halve week was de hel. Daarna werd het met veel zinkzalf en pijnstillers beheersbaar en elke dag iets minder naar.

Die blaasjes zijn zeker in de eerste fase, voordat ze gaan indrogen, achterlijk gevoelig: elke aanraking (inclusief van je kleding of gewoon zelfs van de haartjes die daar toevallig al zaten) voelt alsof je met de aangedane plek in de brandnetels ligt. Het is echt geen toptijd. Bij mij zat het alleen achter in plaats van een typische gordel, maar laat ik nou net een wat harige onderrug hebben... :{

Overigens heeft m'n huisarts me destijds een antiviraal middel gegeven, maar geen idee of het echt hielp of dat het toevallig net over het ergste punt heen was. Echter leek het er goed op te reageren. Volgens de officiële lezing had zoiets niet moeten werken, want het virus is eenmaal actief (opnieuw, want het is The Revenge of the Waterpokken) niet te onderdrukken. Soit.

Gelukkig is het bij mij gewoon verdwenen zonder die postherpetische zenuwpijn. Maar het gebeurt dus niet eens alleen ouderen, voor zover dat al een argument kan zijn. Ik was 30.

Het probleem is denk ik niet eens het wel of niet gratis verstrekken (hoewel dat kosteneffectief-argument een walgelijk stukje BV Nederland is en het makkelijk uit kan met alle chronische pijnlijders die je uitspaart), maar als je het niet doet, hoe ga je dan als overheid iedereen van het bestaan van dat vaccin op de hoogte brengen?
Een foldertje met "Hoi, ooit waterpokken gehad? Pas op voor gordelroos! Het is heel kut en voor minstens 10% verneukt het hun hele leven! Oh ja, er is nu een vaccin maar dat moet je op eigen kosten aanvragen, succes en veel wijsheid!" ? :')

Het gaat hier vooral om een gebrek aan bewustzijn. Nou ja, en voor een aantal is het inderdaad veel geld en dus een behoorlijke drempel voor iets vaags dat je misschien wel nooit krijgt. Dus biedt het mensen nou gewoon aan...

[ Bericht 0% gewijzigd door Kriegel op 16-02-2025 15:36:16 ]
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_216703450
Een oom van mij had het ook aan het eind van zijn leven. Zo erg dat hij inderdaad euthanasie wilde maar nog voor die afspraak is naast zijn bed op de grond gevallen en niet meer opgestaan.

Als deze discussie niet leidt tot een gratis vaccin dan ga ik er zelf wel een bekostigen.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
  zondag 16 februari 2025 @ 14:37:40 #23
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_216703674
Sommige mensen krijgen die shit ook nog eens in hun gezicht in plaats van bij de heupen, dan ben je schijnbaar getekend voor het leven. Blindheid in een oog zelfs, dat soort lol.

En dan met wat pech die zenuwaandoening er nog overheen, want dat komt bij die variant wat vaker voor. Nee fantastisch, geen subsidie nodig.
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_216704244
quote:
0s.gif Op zondag 16 februari 2025 13:38 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Volgens mij doet een steeds groter wordende groep mensen een beroep op onze verzorgingsstaat, die groep groeit harder dan de groep werkenden (die volgens mij ook nog eens minder bijdragen dan vroeger).
Dat eerste is waar. Vooral doordat 100% van de ouderen een uitkering hebben overigens, dus een hoger percentage ouderen is door de AOW een hoger percentage uitkeringsgerechtigden. In wezen hebben ook wij daarin een omslagstelsel en zal het zonder verhoging van de AOW leeftijd of een grotere arbeidsmigratie-instroom dit dus ook verder gaan toenemen.

Dat tweede zou ik niet durven te beweren, de participatie is nog nooit zo hoog geweest en de werkloosheid en het aantal bijstandsuitkeringen zijn historisch aan de lage kant. Mensen studeren wellicht iets langer, maar werken ook langer door (niet alleen door pensioen maar ook door het afschaffen van zaken als de VUT) en zijn productiever.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')