Ik vergat toen ik net mijn rijbewijs had wel eens het licht aan te doen, want mijn lesauto had automatische verlichting en mijn auto heeft dat niet. Dan gaan de mensen dus maar je toeteren. Tegenwoordig denk ik er meestal wel aan al rijd ik niet zo vaak meer in het donker. Ik rijd überhaupt maar weinig auto meer. Ik ga namelijk zelden ergens heen. Als ik al ergens heen ga is het vaak dichtbij en ga ik liever op de fiets.quote:Op maandag 17 maart 2025 11:21 schreef Stepperoller het volgende:
Dat in het donker zonder verlichting deelnemen aan het verkeer onveilig is geldt natuurlijk voor elke verkeersdeelnemers en is niet exclusief voor voetgangers.
Afgelopen winter heb ik toevallig ook met enige regelmaat auto's in het donker zonder verlichting zien rijden. Dat was vrijwel altijd 's ochtends vroeg, dus ze moeten ook in het donker vertrokken zijn.
Ik heb nu ook automagische verlichting op de auto, en het is heel handig. Toch blijf je zelf verantwoordelijk. En dat is best lastig als je auto voor je gaat nadenken. Denk aan lane assist of adaptive cruise control. Zit je een keer in een andere auto zonder deze handigheidjes, dan is het ook een stukje bewustwording.quote:Op maandag 17 maart 2025 12:30 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Ik vergat toen ik net mijn rijbewijs had wel eens het licht aan te doen, want mijn lesauto had automatische verlichting en mijn auto heeft dat niet. Dan gaan de mensen dus maar je toeteren. Tegenwoordig denk ik er meestal wel aan al rijd ik niet zo vaak meer in het donker. Ik rijd überhaupt maar weinig auto meer. Ik ga namelijk zelden ergens heen. Als ik al ergens heen ga is het vaak dichtbij en ga ik liever op de fiets.
Die hebben niet eens in de gaten dat ze rijden als een debiel. Dat is jarenlang een rijstijl aanleren die ze blijkbaar bevalt en een flinke dosis dogma doet de rest.quote:Op maandag 17 maart 2025 22:52 schreef littlemindy het volgende:
Mensen die de vaardigheid "tijdig gas terugnemen" niet kennen, maar in plaats daarvan plankgas geven totdat ze bovenop iemands bumper zitten en dan vol in de remmen gaan. Middenop de snelweg.
Of levensgevaarlijke inhaalmanoevres uithalen en dan 200 meter verderop gewoon naast je voor het stoplicht eindigen. Wat ben je dan opgeschoten, stomme idioot.
Dat soort types rijden ook altijd dezelfde auto's ook: Volkswagens, Audi's, Tesla's.
Mensen die dat niet kunnen horen niet in het verkeer thuis…quote:Op woensdag 19 maart 2025 05:42 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Ik heb nu ook automagische verlichting op de auto, en het is heel handig. Toch blijf je zelf verantwoordelijk. En dat is best lastig als je auto voor je gaat nadenken. Denk aan lane assist of adaptive cruise control. Zit je een keer in een andere auto zonder deze handigheidjes, dan is het ook een stukje bewustwording.
Het wordt helemaal een uitdaging bij de systemen die je niet ziet, zoals abs en tractiecontrole. Tegenwoordig heeft iedere auto wel zulke systemen, maar je zult maar eens in een oud hok stappen zonder...
Ik ben dus eigenlijk alleen maar oude auto's gewendquote:Op woensdag 19 maart 2025 05:42 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Ik heb nu ook automagische verlichting op de auto, en het is heel handig. Toch blijf je zelf verantwoordelijk. En dat is best lastig als je auto voor je gaat nadenken. Denk aan lane assist of adaptive cruise control. Zit je een keer in een andere auto zonder deze handigheidjes, dan is het ook een stukje bewustwording.
Het wordt helemaal een uitdaging bij de systemen die je niet ziet, zoals abs en tractiecontrole. Tegenwoordig heeft iedere auto wel zulke systemen, maar je zult maar eens in een oud hok stappen zonder...
JAAA, hij is weer ontopic:quote:Op donderdag 20 maart 2025 22:26 schreef pedaalemmerzak het volgende:
Ik besloot daarom maar te claxonneren
Mijn auto wil dat zelf nog wel eens doen op de adaptive cc, wanneer bijvoorbeeld iemand voor me een baan opschuift. Is natuurlijk een kwestie van ingrijpen, maar anders zou ik ook nog weleens met een rotvaart op de volgende afrijden.quote:Op maandag 17 maart 2025 22:52 schreef littlemindy het volgende:
Mensen die de vaardigheid "tijdig gas terugnemen" niet kennen, maar in plaats daarvan plankgas geven totdat ze bovenop iemands bumper zitten en dan vol in de remmen gaan. Middenop de snelweg.
Of levensgevaarlijke inhaalmanoevres uithalen en dan 200 meter verderop gewoon naast je voor het stoplicht eindigen. Wat ben je dan opgeschoten, stomme idioot.
Dat soort types rijden ook altijd dezelfde auto's ook: Volkswagens, Audi's, Tesla's.
Same here.quote:Op woensdag 19 maart 2025 08:21 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Ik ben dus eigenlijk alleen maar oude auto's gewendDie van ons komt uit 2001 en heeft electrische ramen en ehm.... een radio met bluetooth en dat was het wel
Dus ik ben een beetje het tegenovergestelde wat dat betreft, ik ga er in 1e instantie vanuit dat ik alles zelf moet doen.
Kordaat afgehandeld.quote:Op donderdag 20 maart 2025 22:26 schreef pedaalemmerzak het volgende:
Ik reed vandaag op een lokale weg buiten de bebouwde kom waar de maximumsnelheid 60 km/u bedraagt. Er zit een scherpe bocht in de weg die je niet met 60 moet nemen. Ik nam de bocht met aangepaste snelheid, linkerspiegel linkerschouder. Na de bocht versnel ik natuurlijk naar de 60 maar in een suzuki duurt dat even.
Helaas was dit voor een niet-nader-te-noemen persoon in het busje achtermij niet vlot genoeg. Hij reed me meteen na de bocht al toeterend (ja, hij eerst) voorbij met een enorme vaart. Ofschoon het wel mogelijk is om 80 km/u te rijden op deze weg, is dit niet toegestaan daar het een zone 60 betreft. Bovendien zijn er ook geparkeerde auto's etc (ja buiten de bebouwde kom zelfs). Ik besloot daarom maar te claxonneren n.a.v. het claxonneren van desbetreffende.
Waarom kijk je over je schouder als je een bocht maakt?quote:Op donderdag 20 maart 2025 22:26 schreef pedaalemmerzak het volgende:
Ik reed vandaag op een lokale weg buiten de bebouwde kom waar de maximumsnelheid 60 km/u bedraagt. Er zit een scherpe bocht in de weg die je niet met 60 moet nemen. Ik nam de bocht met aangepaste snelheid, linkerspiegel linkerschouder. Na de bocht versnel ik natuurlijk naar de 60 maar in een suzuki duurt dat even.
Helaas was dit voor een niet-nader-te-noemen persoon in het busje achtermij niet vlot genoeg. Hij reed me meteen na de bocht al toeterend (ja, hij eerst) voorbij met een enorme vaart. Ofschoon het wel mogelijk is om 80 km/u te rijden op deze weg, is dit niet toegestaan daar het een zone 60 betreft. Bovendien zijn er ook geparkeerde auto's etc (ja buiten de bebouwde kom zelfs). Ik besloot daarom maar te claxonneren n.a.v. het claxonneren van desbetreffende.
Ja, viel mij ook op. En spiegelt. Zal wel een auto (busje) in z'n dode hoek verwachten. Of hij nam de binnenbocht.quote:Op vrijdag 21 maart 2025 15:05 schreef Bargehassus het volgende:
[..]
Waarom kijk je over je schouder als je een bocht maakt?
In dat geval gewoon 90 gaan rijden. Of ze vreten zich op of ze gaan je voorbij.quote:Op zondag 23 maart 2025 00:22 schreef WcPot het volgende:
Rij je netjes op een autoweg waar je 100 mag 100 op je cruise control dus met een constante snelheid. Zijn er toch weer automobilisten die vinden dat het niet snel genoeg gaat. Gaan ze knipperen met de lichten en irritant bumperkleven en een beetje heen en weer in de rijstrook rijden. Alsof ik niet zie dat er een debiel achter mij zit.
Die kreeg van mij eenmalig een korte (brake)check dat net mijn remlichten even aangingen. Toen was het ook weer over.
En ondertussen maar klagen dat de brandstof zo duur is. Daar is in de praktijk weinig van te merken net als op het laatste moment uitvoegen. Waarom denk ik dan?
Pot verwijt de ketel.quote:Op zondag 23 maart 2025 00:22 schreef WcPot het volgende:
Rij je netjes op een autoweg waar je 100 mag 100 op je cruise control dus met een constante snelheid. Zijn er toch weer automobilisten die vinden dat het niet snel genoeg gaat. Gaan ze knipperen met de lichten en irritant bumperkleven en een beetje heen en weer in de rijstrook rijden. Alsof ik niet zie dat er een debiel achter mij zit.
Die kreeg van mij eenmalig een korte (brake)check dat net mijn remlichten even aangingen. Toen was het ook weer over.
En ondertussen maar klagen dat de brandstof zo duur is. Daar is in de praktijk weinig van te merken net als op het laatste moment uitvoegen. Waarom denk ik dan?
Misschien niet links rijden?quote:Op zondag 23 maart 2025 00:22 schreef WcPot het volgende:
Rij je netjes op een autoweg waar je 100 mag 100 op je cruise control dus met een constante snelheid. Zijn er toch weer automobilisten die vinden dat het niet snel genoeg gaat. Gaan ze knipperen met de lichten en irritant bumperkleven en een beetje heen en weer in de rijstrook rijden. Alsof ik niet zie dat er een debiel achter mij zit.
Die kreeg van mij eenmalig een korte (brake)check dat net mijn remlichten even aangingen. Toen was het ook weer over.
En ondertussen maar klagen dat de brandstof zo duur is. Daar is in de praktijk weinig van te merken net als op het laatste moment uitvoegen. Waarom denk ik dan?
Kan me niet voorstellen dat dat verplicht wordt gezien de lange levensduur van sommige autos. In bepaalde oude autos is zelfs een simpele veiligheidsmaatregel zoals een gordel nog niet eens verplicht.quote:Op vrijdag 21 maart 2025 05:55 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Same here.
Twee situaties gehad waarbij de techniek mij behoorlijk in de weg zit:
De lane departure warning system van Scania, opeens een trillend stuur en een tokketokketokke uit de speaker, als je te dicht bij het lijntje komt. Meteen uitgezet, maarja, bij iedere start staat 'ie weer aan.
En een leenauto, een Suzuki X-cross. Ik rem af, want rotonde en verkeer voor mij. Opeens het hele dashboard alles in het rood. Collision warning. Volgens de handleiding is dat een voorwaarschuwing. Stap twee is dat het ding voor je gaat remmen. Als dit de toekomst is, laat dan maar zitten voor mij. Maarja, tegenwoordig zijn of worden die systemen verplicht...
Jij bent gezakt voor je rijbewijs. Meteen inleveren.quote:Op vrijdag 21 maart 2025 15:05 schreef Bargehassus het volgende:
[..]
Waarom kijk je over je schouder als je een bocht maakt?
Jij bent ook gezakt voor rijbewijs B. Rijbewijs inleveren.quote:Op vrijdag 21 maart 2025 16:34 schreef r_one het volgende:
[..]
Ja, viel mij ook op. En spiegelt. Zal wel een auto (busje) in z'n dode hoek verwachten. Of hij nam de binnenbocht.
(maar voorlopig staat er een streepje door z'n naam)
Lazer toch op met je gevaarzetting. Het gebruik van de claxon is alleen ter afwending van dreigend gevaar. Niet om je eigen tekortkomingen te compenseren om de schuld af te schuiven of je frustratie te uiten. Rijbewijs inleveren.quote:Op maandag 31 maart 2025 12:28 schreef pedaalemmerzak het volgende:
Van het weekend reed ik op een 60 km/u weg die na een bocht overgaat in een autosnelweg overdag 100 km /u (oprit). Ik besloot dus vaart te gaan maken van 60 richting de 100 om veilig in te voegen op de autosnelweg.
Helaas besloot Helmut (Duits kenteken) midden op deze weg in de bochtstil te gaan staan waardoor de auto vóór mij en ikzelf een noodstop moesten maken. Dit leverde een zeer gevaarlijke situatie op. Ik stond gelukkig op tijd stil maar het scheelde niet heel veel hoor. Gelukkig houd ik juist voor dit soort gevallen genoeg afstand waardoor er geen sprake was van een aanrijding.
In verband met de gevaarzetting heb ik besloten om gebruik te maken van de claxon.
Ik zeg doen.quote:Op maandag 31 maart 2025 17:21 schreef Litpho het volgende:
Niet dat je per sé ongelijk hebt, maar als we rijbewijzen in gaan nemen van mensen die hun claxon voor frustratie gebruiken heb je direct het fileprobleem opgelost.
Welke tekortkoming van mij bedoel je?quote:Op maandag 31 maart 2025 16:13 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Lazer toch op met je gevaarzetting. Het gebruik van de claxon is alleen ter afwending van dreigend gevaar. Niet om je eigen tekortkomingen te compenseren om de schuld af te schuiven of je frustratie te uiten. Rijbewijs inleveren.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |