Leuke vragen dit.quote:Op dinsdag 4 februari 2025 19:09 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
De kernvraag is dit:
Als men geen 'goede werken' betracht, of niet actief het kwade probeert te mijden, is geloof dan alsnog genoeg?
De ene bespotte Jezus: 9En een van de misdadigers die daar hingen, lasterde Hem en zei: Als U de Christus bent, verlos dan Uzelf en ons.quote:De goede dief, waaruit bleek zijn geloof? Speelt daar het bestraffen van zijn lotgenoot aan de andere zijde van Jezus een rol in?
Ik denk ook niet dat alles wat Origenes over elk onderwerp zei per se verkeerd was. Luther citeert ook Augustinus. Het lijkt meer een wirwar aan ideeën te zijn, waarvan er sommige juist waren, en andere niet. Ik lees zelfs in werken van vrijmetselaars weleens dingen die mij aanspreken, bijv. Albert Pike spreekt over Jezus als het toonbeeld van de goede mens en moraliteit. Ik kan het daar niet mee oneens zijn. Maar tegelijkertijd kun je niet negeren wat er ook is geschreven, en hoe zulke uitspraken dan weer in het geheel passen, en of je daarin mee kunt gaan. Uiteindelijk gaat het om de relatie die we met God ontwikkelen: een relatie van totaal vertrouwen op wat Hij voor ons en in ons kan doen. Maar omdat de mens de neiging heeft om dingen zelf te willen doen, zijn er allerlei stromingen en religies die subtiel of minder subtiel de nadruk leggen op wat mensen zelf kunnen voortbrengen, in plaats van te vertrouwen op wat God voor ons kan doen.quote:PS: But so long as we live in this vale of misery, we shall be plagued and vexed with flies, with beetles, and with vermin, etc., that is, with the devil, with the world, and with our own flesh; yet we must press through, and not suffer ourselves to recoil, is niet veel anders dan wat Origenes stelt.
quote:Op maandag 10 februari 2025 09:31 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik acht die ook gewichtig en heb gisteravond nog eens opgezocht wat er toen precies gebeurd is. Het is niet slechts een kwestie van 'een deel van zijn territorium verliezen', maar daadwerkelijk zijn officiële status als hoofd van een staat verliezen, bij wet. Dat gebeurde in 1798, hoewel dat maar tijdelijk was. Dat doet er niet toe, want de wond wordt ook genezen, het leek maar een dodelijke wond te zijn geen definitieve wond.
Het beginjaar voor de 1260 profetische dagen (oftewel 3,5 profetische jaren, even lang als het ministerie van Christus) zien wij als 538 (de precieze berekening daarvan laat ik even achterwege). In 538 werd het decreet van Justinianus van kracht dat de paus het 'hoofd van alle kerken' zou zijn met de macht om 'ketters te vervolgen'. Tevens werd de huidige paus afgezet door Belisarius, generaal van Justinianus, en plaatste hij zijn eigen paus op de troon:
Pope Silverius, if not an Arian, was at least suspected of sympathy with the Goths as against Justinian and his supporters. In 537 this pope was deposed by Belisarius. There being some question as to the authority of a military leader summarily to depose a pope, an appeal was taken to the Emperor Justinian, whose capital was Constantinople. The emperor sustained the action of his general, and the following year, 538, Schaff tells us, "Vigilius, a pliant creature of Theodora [wife of Justinian], ascended the papal chair under the military protection of Belisarius.""History of the Christian Church," Vol. III, p. 327.
Wat we hier dus zien, is dat kerk en staat zich verenigen.
Is het niet opvallend dat nu juist in 1798 een militaire generaal Rome binnengaat en de paus afzet? Als een spiegel van wat er in 537/538 is gebeurd. De paus wordt aangesteld, en de paus wordt afgezet. Hij krijgt zijn wereldelijke autorteit en het temporele zwaard, en verliest die weer.
In 1798 werd daadwerlijk een nieuwe wet afgekondigd in Rome, die een einde maakte aan het pausdom tot dan toe:Als iemand die ervoor geleerd heeft kan ik je verzekeren dat in de pauselijke geschiedenis 1798 echt niets voorstelt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Meer over 1798 hier https://m.egwwritings.org/en/book/1579.4900#4900
Wat ik verder heel typisch vind, is dat het het pausdom precies het patroon van Jezus Christus volgt. Het blijft 3,5 profetische jaren 'aan de macht', zoals Jezus' ministerie ook 3,5 jaar duurde. Vervolgens 'lijkt het een dodelijke wond' te krijgen, zoals Jezus gekruisigd werd. Daarna 'wordt die wond genezen', zoals Jezus uit de dood opstond. En na de dood van Christus is er een 'wet van vrijheid', zoals ook met Christus' dood de 'wet van dood en slavernij' werd vervangen door de 'wet van geloof en het leven' waarmee we 'vrijgemaakt' zijn. Antichristus volgt hetzelfde patroon als de echte Christus, omdat Satan als Christus wil zijn, en zelf ook niets origineels kan bedenken (God is de bron van creativiteit, Satan kan dingen alleen perverteren).Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
Nou, de paus werd gedwongen om afstand te doen van zijn temporele macht. Dat is precies wat Openbaring zegt: een beest (of dier afhankelijk van de vertaling), oftewel het temporele, statelijke deel van de macht, lijkt dodelijk te zijn gewond. Want een beest is een koning of koninkrijk:quote:Op maandag 10 februari 2025 18:20 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Als iemand die ervoor geleerd heeft kan ik je verzekeren dat in de pauselijke geschiedenis 1798 echt niets voorstelt.
Die was hij in 1054 al kwijt.quote:Op maandag 10 februari 2025 18:46 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nou, de paus werd gedwongen om afstand te doen van zijn temporele macht. Dat is precies wat Openbaring zegt: een beest (of dier afhankelijk van de vertaling), oftewel het temporele, statelijke deel van de macht, lijkt dodelijk te zijn gewond. Want een beest is een koning of koninkrijk:
Het vierde dier zal het vierde koninkrijk op aarde zijn,
dat verschillen zal van al de andere koninkrijken.
Ik begrijp je punt hoor, dat het met het oog op andere gebeurtenissen in de geschiedenis van de kerk minder significant lijkt, maar als we strikt gezien bij de definities blijven die in de bijbel worden gegeven voor deze zaken, is 1798 wel significant. Ik ben niet bekend met een andere gebeurtenis waarbij de kerk haar temporele macht verloor.
Het schisma? Daarmee verloor hij toch niet al zijn temporele macht?quote:Op maandag 10 februari 2025 18:46 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Die was hij in 1054 al kwijt.
Voor miljoenen christenen in gigantische gebieden?quote:Op maandag 10 februari 2025 18:47 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Het schisma? Daarmee verloor hij toch niet al zijn temporele macht?
Het schisma van Constantinopel? Daar gingen vele jaren/eeuwen van verwijdering tussen Oost & West aan vooraf.quote:Op maandag 10 februari 2025 18:47 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Het schisma? Daarmee verloor hij toch niet al zijn temporele macht?
Jammer dat Nostradamus toen nog niet was geboren. Die had dat zeker spot on kunnen voorspellen.quote:Op maandag 10 februari 2025 18:46 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Die was hij in 1054 al kwijt.
Wanneer de maan huilt in het geheime kasteel,quote:Op maandag 10 februari 2025 21:39 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Jammer dat Nostradamus toen nog niet was geboren. Die had dat zeker spot on kunnen voorspellen.
Zelfs al zou het zo klip en klaar zijn (wat niet zo is; zie mijn boek Goddelijke patronen), dan klopt het alsnog niet: de overtreding is b.v. niet "beëindigd". Ook wordt er niet gesproken over DE messias, maar over een gezalfde zoals de term elders in het OT ook werd gebruikt. Latere christenen en sommige joden in de 1e eeuw gingen dat later zo interpreteren; hints daarvoor zien we b.v. bij Josephus (zie weer mijn boek). Dat maakt het ook niet zo verwonderlijk dat het christendom juist toen ontstond, natuurlijk.quote:Op maandag 10 februari 2025 17:06 schreef Ali_Kannibali het volgende: [..] We kunnen het exacte jaar berekenen waarin die messias zou verschijnen. Daar is Daniël vrij specifiek over: 483 jaar nadat Artaxerxes het decreet gaf om de tempel en Jeruzalem te herbouwen. In onze jaartelling 27 n.Chr. Dan zijn er natuurlijk niet zoveel kandidaten meer over. Dan worden er een aantal karakteristieken gegeven. De messias komt: om de overtreding te beëindigen, de zonden te verzegelen, de ongerechtigheid te verzoenen, om een eeuwige gerechtigheid tot stand te brengen, om visioen en profeet te verzegelen, en om de Heiligheid van heiligheden te zalven. Verder: zal de Messias uitgeroeid worden, maar het zal niet voor Hemzelf zijn. Dan heb je toch al een aardig lijstje van karakteristieken van wanneer die messias komt en wat hij zou doen.
Mooi. Wat vind je van deze:quote:Op maandag 10 februari 2025 21:56 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Wanneer de maan huilt in het geheime kasteel,
en de zwaluw diens gouden ei legt,
in de tijd van de keizerlijke waardigheid,
openbaart zich de waarheid.
Voorspelling van Nostradamus over de eerste Top Veertig hit van Andre Hazes.
Dat zei ik dus ook al in het vorige deel. Het was een geleidelijk proces waarbij in 1798 de paus voor het eerst wettelijk geen troon en territorium meer had, en daarmee ook wettelijk gezien zijn titel als hoofd van de kerken en corrector van ketters verloor. Ook dat is een belangrijk aspect, omdat een kenmerk van antichrist is dat deze de autoriteit krijgt om Gods volk te vervolgen:quote:Op maandag 10 februari 2025 21:34 schreef blomke het volgende:
[..]
Het schisma van Constantinopel? Daar gingen vele jaren/eeuwen van verwijdering tussen Oost & West aan vooraf.
Überhaupt is het temporale machtsverlies van de kerken geen instantane gebeurtenis; is heden een proces van jaren, nu in een stroomversnelling geraakt.
Ik kan je boek niet zien. Stuur er maar een digitale versie van op.quote:Op maandag 10 februari 2025 22:07 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Zelfs al zou het zo klip en klaar zijn (wat niet zo is; zie mijn boek Goddelijke patronen), dan klopt het alsnog niet: de overtreding is b.v. niet "beëindigd". Ook wordt er niet gesproken over DE messias, maar over een gezalfde zoals de term elders in het OT ook werd gebruikt. Latere christenen en sommige joden in de 1e eeuw gingen dat later zo interpreteren; hints daarvoor zien we b.v. bij Josephus (zie weer mijn boek). Dat maakt het ook niet zo verwonderlijk dat het christendom juist toen ontstond, natuurlijk.
Maar goed, hier gaan we het dus niet over eens worden; dat werden we in eerdere topics al niet over de datering en oorsprong van de tekst. Volgens jou is het allemaal heel duidelijk, voor mij leest het als Nostradamus met paddenstoelen op. Laten we het daar maar bij houden.
SDA staart zich niet blind op religieus Rome, wij lopen in de voetstappen van een minstens 800 jaar oude interpretatie van de geschriften (en waarschijnlijk nog veel ouder) die op basis van gedegen bijbelstudie en de feiten over het RKK-systeem tot de conclusie komt dat dit systeem in de profeties wordt aangewezen als antichristelijk.quote:Op maandag 10 februari 2025 23:35 schreef Alarmonoff het volgende:
Dit maakte Isaac Newton ervan:
1. The kingdom of the Vandals and Alans in Spain and Africa.
2. The kingdom of the Suevians in Spain.
3. The kingdom of the Visigoths.
4. The kingdom of the Alans in Gallia.
5. The kingdom of the Burgundians.
6. The kingdom of the Franks.
7. The kingdom of the Britains.
8. The kingdom of the Hunns.
9. The kingdom of the Lombards.
10. The kingdom of Ravenna.
https://www.blueletterbib(...)phecies/daniel06.cfm
Dit is ook een interessante:
Prophetic Empires Timeline
Babylon to Rome's Partial Restoration
https://www.biblestudy.or(...)cies-of-empires.html
Prophetic Empires Timeline
Charlemagne to the Beast Power
https://www.biblestudy.or(...)-power-timeline.html
Sda staart zich blind op religieus Rome en misschien klopt er niks van.
De straf voor de zonde is volgens jouw eerdere citaten de dood. We gaan nog steeds dood dus met de zonde is zeker niet afgerekend.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 07:42 schreef Ali_Kannibali het volgende:
De overtreding is beïndigd in de zin dat in Christus afgerekend is met de zonde, die heeft hij immers overwonnen door zondeloos te sterven als plaatsvervangend verzoenoffer.
In Christus heb je het eeuwige leven. De lichamelijke dood is geen definitieve dood als je in Christus bent.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 07:52 schreef hoatzin het volgende:
[..]
De straf voor de zonde is volgens jouw eerdere citaten de dood. We gaan nog steeds dood dus met de zonde is zeker niet afgerekend.
Wat we weten is dat we sterven. Wat je gelooft is wat anders.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 07:58 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
In Christus heb je het eeuwige leven. De lichamelijke dood is geen definitieve dood als je in Christus bent.
Je kan het eerste deel online lezenquote:Op dinsdag 11 februari 2025 07:42 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik kan je boek niet zien. Stuur er maar een digitale versie van op.
Oftewel: een zeer concrete verwachting wordt gespiritualiseerd, wat ook bij de Grote Teleurstelling gebeurde, en bij de ufo-cult waar Festinger zijn boek "When prophecies fail" over schreef en cognitieve dissonantie op toepaste.quote:De overtreding is beïndigd in de zin dat in Christus afgerekend is met de zonde, die heeft hij immers overwonnen door zondeloos te sterven als plaatsvervangend verzoenoffer.
Dan zou je dus verwachten dat "DE" messias ook bepaald wordt beschreven in Daniël. En dat is niet zo.quote:Het OT spreekt inderdaad over meerdere 'gezalfden', maar er is maar één 'gezalfde' die vanaf het begin af aan beloofd is, vanaf het moment dat de eerste mensen zondigden in Genesis. Diezelfde beloofde messias wordt aan Abraham aangekondigd, een nageslacht waarin alle volkeren der aarde gezegend zullen worden. Er is maar één beloofde messias die zijn koninkrijk wereldwijd zal vestigen, alle naties onderwerpen, de heidenen regeren met een ijzeren scepter, er is er maar één die uit een maagd geboren wordt, die verkocht en doorboord wordt, die 'uitgeroeid wordt, maar niet voor zichzelf', die uit Betlehem komt, en die alle andere profeties vervult over die ene beloofde messias die van God zelf uit zou gaan, en geen gewoon mens is.
Da's waar.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 08:23 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Wat we weten is dat we sterven. Wat je gelooft is wat anders.
Waar zie je dat staan, dat hij dat begon te denken omdat hij de een na de andere volgeling zag sterven?quote:Paulus geloofde aanvankelijk ook dat hij niet zou sterven. Toen om hem heen de een na de andere volgeling van zijn leer stierf begon hij daar anders over te denken. Het hele idee "de lichamelijke dood is niet defintief" begon toen, als uitvlucht, vorm te krijgen.
Ze stierven. In zijn brieven, zoals in 2 Timoteüs 4:6-8, spreekt hij over zijn leven en de strijd die hij heeft gestreden, en hij lijkt te geloven dat zijn tijd om te sterven nabij is.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 08:38 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Da's waar.
[..]
Waar zie je dat staan, dat hij dat begon te denken omdat hij de een na de andere volgeling zag sterven?
Is dat ook relevant voor deze discussie? Stuur maar een linkje hoor.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 08:28 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Je kan het eerste deel online lezen
Nou nee, want in datzelfde boek van Daniël en in hetzelfde visioen lezen we dat de goddelozen zullen blijven bestaan tot het laatste oordeel, dat pas veel later zou plaatsvinden. De 70 zevens zijn immers onderdeel van de 2300 avonden en morgens en het laatste oordeel en de vernietiging van de goddelozen vindt pas plaats na die 2300 avonden en morgens (jaar dus).quote:[..]
Oftewel: een zeer concrete verwachting wordt gespiritualiseerd, wat ook bij de Grote Teleurstelling gebeurde, en bij de ufo-cult waar Festinger zijn boek "When prophecies fail" over schreef en cognitieve dissonantie op toepaste.
Zo klopt het altijd
Waarom zou je dat moeten verwachten? Staat er ergens in de bijbel dat als het 'DE' messias is, het die beloofde messias is, en als dat er niet staat, dat hij dat niet is? Opnieuw is dit een persoonlijke interpretatie die je als maatstaf hanteert, niet een die gebaseerd is op de teksten zelf.quote:Dan zou je dus verwachten dat "DE" messias ook bepaald wordt beschreven in Daniël. En dat is niet zo.
Oké, maar waar lees je dat dit de reden is dat hij van gedachten is veranderd?quote:Op dinsdag 11 februari 2025 08:44 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ze stierven. In zijn brieven, zoals in 2 Timoteüs 4:6-8, spreekt hij over zijn leven en de strijd die hij heeft gestreden, en hij lijkt te geloven dat zijn tijd om te sterven nabij is.
Aanvankelijk leek hij daarvan niet overtuigd. Dan rijpt het begrip tussen de regels door vanzelf.quote:Op dinsdag 11 februari 2025 08:50 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Oké, maar waar lees je dat dit de reden is dat hij van gedachten is veranderd?
Nee, maar we lezen ook dat hij tijdens zijn leven onderwees dat die dag niet zou komen tot de afval zou plaatsvinden:quote:Op dinsdag 11 februari 2025 08:52 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Aanvankelijk leek hij daarvan niet overtuigd. Dan rijpt het begrip tussen de regels door vanzelf.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |