abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 9 februari 2025 @ 19:31:44 #276
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216611660
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2025 19:28 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
In bijbelse zin, gaat het denk ik toch echt meer om het hebben van die titel, het hoofd van een staat/koning, over een gebied. Andere interpretaties zouden te subjectief zijn.

Wat je beschrijft lijken mij allerlei gebeurtenissen te zijn die hebben geleid tot dat definitieve verlies dat begon vanaf 1798, toen de paus officieel zijn titel en autoriteit als hoofd van een staat verloor.

Ik ben overiges afgelopen zomer in Avignon geweest. Indrukwekkend kasteel, en een mooie stad vol historie.
Persoonlijk acht ik de interpretatie 'dodelijke wond' gewichtig... kijkend naar de pauselijke geschiedenis is 1798 dan echt klein geld.

Dat definitieve verlies begon niet vanaf 1798, maar vanaf 1054 toen de eenheid van de kerk gebroken werd.

Avignon is verder inderdaad een prachtig plaatsje.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zondag 9 februari 2025 @ 21:35:41 #277
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_216613100
Ali spuugt weer gif rond met z'n haat propaganda gericht op die satansiche katholieken

In werkelijkheid is de kleine hoorn Antiochus.

Daniel is geen profetisch boek.

Ondanks de fictie heeft het boek enige historische waarde omdat het verhaalt over gebeurtenissen die impact hadden op Israël.

Het boek heeft minstens 3 auteurs en is gedurende een lange tijd totstand gekomen. Waarschijnlijk door het samensmeden van 3 boeken tot 1 boek.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_216614398
Mattheus 24:4 En Jezus antwoordde en zei tegen hen: Pas op dat niemand u misleidt.
15 Wanneer u dan de gruwel van de verwoesting, waarover gesproken is door de profeet Daniël, zult zien staan op de heilige plaats – laat hij die het leest, daarop letten! –
16laten dan zij die in Judea zijn, vluchten naar de bergen.
17Wie op het dak is, moet niet naar beneden gaan om iets uit zijn huis te halen,
18en wie op de akker is, moet niet terugkeren naar wat hij achterliet om zijn kleren te halen.
19Maar wee de zwangeren en de zogenden in die dagen!
20En bid dat uw vlucht niet zal plaatsvinden in de winter en ook niet op een sabbat.

[ Bericht 22% gewijzigd door Ali_Kannibali op 10-02-2025 00:11:18 ]
  maandag 10 februari 2025 @ 00:21:07 #279
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_216614813
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2025 23:24 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Mattheus 24:4 En Jezus antwoordde en zei tegen hen: Pas op dat niemand u misleidt.
15 Wanneer u dan de gruwel van de verwoesting, waarover gesproken is door de profeet Daniël, zult zien staan op de heilige plaats – laat hij die het leest, daarop letten! –
16laten dan zij die in Judea zijn, vluchten naar de bergen.
17Wie op het dak is, moet niet naar beneden gaan om iets uit zijn huis te halen,
18en wie op de akker is, moet niet terugkeren naar wat hij achterliet om zijn kleren te halen.
19Maar wee de zwangeren en de zogenden in die dagen!
20En bid dat uw vlucht niet zal plaatsvinden in de winter en ook niet op een sabbat.
Bedankt voor de toevoeging. Mattheus verwijst hier inderdaad naar Antiochus. Het gaat om de ontheiliging van de tempel door de kleine Hoorn en doelt op een afgodsbeeld. Zie ook 1 Makkabeeen 1 58.

58 En de vijftiende dag van de maand Chasleu in het honderdenvijfenveertigste jaar, bouwden zij een gruwel der verwoesting op het reukaltaar en rondom in alle steden van Juda bouwden zij altaren
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_216615952
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 00:21 schreef Panterjong het volgende:

[..]
Bedankt voor de toevoeging. Mattheus verwijst hier inderdaad naar Antiochus. Het gaat om de ontheiliging van de tempel door de kleine Hoorn en doelt op een afgodsbeeld. Zie ook 1 Makkabeeen 1 58.

58 En de vijftiende dag van de maand Chasleu in het honderdenvijfenveertigste jaar, bouwden zij een gruwel der verwoesting op het reukaltaar en rondom in alle steden van Juda bouwden zij altaren
Huh?

Hoe kan 'Mattheüs' (Jezus) hier nu weer naar een Griekse koning verwijzen die van 215 v.Chr. tot 164 v.Chr. leefde?

De vraag was: 3 Toen Hij op de Olijfberg zat, gingen de discipelen naar Hem toe toen zij alleen waren, en zeiden: Zeg ons, wanneer zullen deze dingen gebeuren? En wat is het teken van Uw komst en van de voleinding van de wereld?

En het antwoord:

4En Jezus antwoordde en zei tegen hen: Pas op dat niemand u misleidt.
5 Want velen zullen komen onder Mijn Naam en zeggen: Ik ben de Christus; en zij zullen velen misleiden.
6U zult horen van oorlogen en geruchten van oorlogen; pas op, word niet verschrikt, want al die dingen moeten gebeuren, maar het is nog niet het einde.
7 Want het ene volk zal tegen het andere volk opstaan, en het ene koninkrijk tegen het andere koninkrijk; en er zullen hongersnoden zijn en besmettelijke ziekten en aardbevingen in verscheidene plaatsen.
8Maar al die dingen zijn nog maar een begin van de weeën.
9 Dan zullen zij u overleveren aan verdrukking en u doden, en u zult door alle volken gehaat worden omwille van Mijn Naam.
10En dan zullen er velen struikelen en zij zullen elkaar overleveren en elkaar haten.
11 En er zullen veel valse profeten opstaan en die zullen er velen misleiden.
12En doordat de wetteloosheid zal toenemen, zal de liefde van velen verkillen.
13 Maar wie volharden zal tot het einde, die zal zalig worden.
14En dit Evangelie van het Koninkrijk zal in heel de wereld gepredikt worden tot een getuigenis voor alle volken; en dan zal het einde komen.
15 Wanneer u dan de gruwel van de verwoesting, waarover gesproken is door de profeet Daniël, zult zien staan op de heilige plaats - laat hij die het leest, daarop letten! -
16laten dan zij die in Judea zijn, vluchten naar de bergen.
17Wie op het dak is, moet niet naar beneden gaan om iets uit zijn huis te halen,
18en wie op de akker is, moet niet terugkeren naar wat hij achterliet om zijn kleren te halen.
19Maar wee de zwangeren en de zogenden in die dagen!
20En bid dat uw vlucht niet zal plaatsvinden in de winter en ook niet op een sabbat.
21 Want dan zal er een grote verdrukking zijn, zoals er niet geweest is vanaf het begin van de wereld, tot nu toe, en zoals er ook nooit meer zijn zal.
22En als die dagen niet ingekort werden, zou er geen vlees behouden worden; maar ter wille van de uitverkorenen zullen die dagen ingekort worden.

'Zullen' is een werkwoord dat wij in het Nederlands voor de toekomstige tijd gebruiken. Het wordt gebruikt om te verwijzen naar dingen die in de toekomst gebeuren. Niet om te verwijzen naar dingen die in het verleden hebben plaatsgevonden. Daarvoor gebruiken we de verleden tijd.

Jezus verwijst naar wat 'Daniël de profeet' (dus volgens Jezus is Daniël wel een profeet blijkbaar, in tegenstelling tot wat jij beweert) zegt. Dat gaat over toekomstige gebeurtenissen die nog zullen gebeuren. En dan zeg jij dat Jezus niet over een gebeurtenis begon die zich nog zou moeten gebeuren, maar naar een gebeurtenis die 200 jaar eerder had plaatsgevonden? Terwijl de hele tekst over toekomstige gebeurtenissen gaat die Jezus aanwijst als dingen die plaatsvinden in aanloop naar het einde van de wereld en Zijn wederkomst?

Dat is alsof je over een paar maanden op vakantie gaat en iemand jou vraagt: Hé Panterjong, wanneer kom je weer terug van vakantie? En dan zeg jij: tien jaar geleden!

[ Bericht 1% gewijzigd door Ali_Kannibali op 10-02-2025 07:26:37 ]
  maandag 10 februari 2025 @ 07:32:12 #281
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_216616020
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 07:10 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Huh

Hoe kan 'Mattheüs' (Jezus) hier nu weer naar een Griekse koning verwijzen die van 215 v.Chr. tot 164 v.Chr. leefde?

De vraag was: 3 Toen Hij op de Olijfberg zat, gingen de discipelen naar Hem toe toen zij alleen waren, en zeiden: Zeg ons, wanneer zullen deze dingen gebeuren? En wat is het teken van Uw komst en van de voleinding van de wereld?

Jezus verwijst dan naar wat 'Daniël de profeet' (dus volgens Jezus is Daniël wel een profeet blijkbaar, in tegenstelling tot wat jij beweert). En dan zeg jij dat Jezus niet over gebeurtenissen begon die zich nog zouden moeten voltrekken, maar naar gebeurtenissen die 200 jaar eerder hadden plaatsgevonden?

Dat is alsof je over een paar maanden op vakantie gaat en iemand jou vraagt: Hé Panterjong, wanneer kom je weer terug van vakantie vakantie? En dat jij zegt: tien jaar geleden.

Is dat logisch?

Heb je ook nog enige onderbouwing voor je stelling behalve een zin uit een niet-bijbelboek?
Hoezo zou je niet naar een historisch karakter kunnen verwijzen. Heel vaag.

Ik zeg verder niet dat Mattheus Jezus woorden bij Jezus in de mond legt die al plaats hebben gevonden.

Lees eens wat beter.

Het is een verwijzing. Wat begrijp je niet aan dat woord?

Mattheus legt met de woorden die hij Jezus in de mond legt een verband tussen Antiochus, de kleine hoorn, en de Romeinen.

Het gedeelte van Daniel over de kleine hoorn is na Antiochus opgeschreven. Over datering van Daniel heb ik je al eerder gesproken.

Het begrip profeet zoals jij dat verstaat wijkt af met wat een profeet volgens de bijbel is.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_216616054
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2025 19:19 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Pausen hebben 'territorium' doorheen de geschiedenis al verloren.

Wat heet, ineens schiet me nog een iets dringender gebeurtenis te binnen: Karel V en zijn bezetting van Rome in 1527. Vanaf dat moment verschoof de wereldlijke macht meer naar de keizer dan naar de paus. Waarom zou dit niet gelden als de 'dodelijke wond'? Had ook iets meer implicaties dan de Republiek van Napoleon.

Maar zelfs dat is slechts grondgebied. Het gaat om wereldlijke macht, niet om land. En die wereldlijke macht slonk meer in 1054 en 1517 dan 1798.

Nog maar eens:

Wat is dodelijker?

De voornoemde aardverschuivingen in macht in 1054 en 1517, of dus 1527, of het feit dat een staat een jaar lang Republiek speelde?
Bekijk deze YouTube-video
pi_216616523
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 07:32 schreef Panterjong het volgende:

[..]
Hoezo zou je niet naar een historisch karakter kunnen verwijzen. Heel vaag.
Het punt is niet of je dat kunt. Het punt is of dat hier wordt gedaan. Ik denk van niet, aangezien Jezus het over toekomstige gebeurtenissen heeft die nog gaan plaatsvinden. Ben je dat niet met me eens, als Jezus het over 'tekenen van het einde van de wereld en Zijn terugkomst' heeft?

quote:
Ik zeg verder niet dat Mattheus Jezus woorden bij Jezus in de mond legt die al plaats hebben gevonden.
Wat zeg je wel dan? Dat wanneer Jezus wordt gevraagd over gebeurtenissen die in de toekomst zullen plaatsvinden, hij verwijst naar gebeurtenissen in het verleden ... die nog moeten plaatsvinden? :?

quote:
Mattheus legt met de woorden die hij Jezus in de mond legt een verband tussen Antiochus, de kleine hoorn, en de Romeinen.
Hoezo dan? Er staat toch dit:

15 Wanneer u dan de gruwel van de verwoesting, waarover gesproken is door de profeet Daniël, zult zien staan op de heilige plaats - laat hij die het leest, daarop letten! -

"Wanneer u zult zien'. Dus hij zegt dat zijn publiek die 'gruwel der verwoesting' zal zien. Hoezo verwijst Jezus hier naar een gebeurtenis van 200 jaar eerder? Komt Antiochus Epiphanus IV in de toekomst terug, als een soort spook misschien? Of wekt God hem uit de doden op? Wat bedoel je precies? Waarom zou Daniël niet simpelweg naar de Romeinen hebben verwezen?

Kun je trouwens ook even citeren waar in de bijbel wordt gezegd dat de 'gruwel der verwoesting' in Daniël de Griekse koning Antiochus Epiphanus IV is? Ik zie die naam nergens staan in de bijbel:

https://biblehub.com/search.php?q=Antiochus Search results for: antiochus No results found.
https://biblehub.com/search.php?q=Epiphanus Search results for: epiphanus No results found.

quote:
Het gedeelte van Daniel over de kleine hoorn is na Antiochus opgeschreven. Over datering van Daniel heb ik je al eerder gesproken.

Het begrip profeet zoals jij dat verstaat wijkt af met wat een profeet volgens de bijbel is.
Wat is dan de definitie van een profeet zoals die hier in Mattheüs wordt gehanteerd voor Daniël, en waarom?

En denk je dat Markus ook woorden van Jezus in de mond heeft gelegd?

14 Wanneer u dan de gruwel van de verwoesting, waarover door de profeet Daniël gesproken is, zult zien staan waar het niet behoort - laat hij die het leest, daarop letten! - laten dan zij die in Judea zijn, vluchten naar de bergen.

Is het niet zo dat jij zelf Mattheüs, Markus, Jezus en Daniël woorden in de mond legt door te stellen dat zij het over Antiochus Epiphanus IV hebben, terwijl die naam nergens staat en het ook een compleet onlogische redenering is?

[ Bericht 2% gewijzigd door Ali_Kannibali op 10-02-2025 10:21:05 ]
pi_216616807
quote:
0s.gif Op zondag 9 februari 2025 19:31 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Persoonlijk acht ik de interpretatie 'dodelijke wond' gewichtig... kijkend naar de pauselijke geschiedenis is 1798 dan echt klein geld.

Dat definitieve verlies begon niet vanaf 1798, maar vanaf 1054 toen de eenheid van de kerk gebroken werd.

Avignon is verder inderdaad een prachtig plaatsje.
Ik acht die ook gewichtig en heb gisteravond nog eens opgezocht wat er toen precies gebeurd is. Het is niet slechts een kwestie van 'een deel van zijn territorium verliezen', maar daadwerkelijk zijn officiële status als hoofd van een staat verliezen, bij wet. Dat gebeurde in 1798, hoewel dat maar tijdelijk was. Dat doet er niet toe, want de wond wordt ook genezen, het leek maar een dodelijke wond te zijn geen definitieve wond.

Het beginjaar voor de 1260 profetische dagen (oftewel 3,5 profetische jaren, even lang als het ministerie van Christus) zien wij als 538 (de precieze berekening daarvan laat ik even achterwege). In 538 werd het decreet van Justinianus van kracht dat de paus het 'hoofd van alle kerken' zou zijn met de macht om 'ketters te vervolgen'. Tevens werd de huidige paus afgezet door Belisarius, generaal van Justinianus, en plaatste hij zijn eigen paus op de troon:

Pope Silverius, if not an Arian, was at least suspected of sympathy with the Goths as against Justinian and his supporters. In 537 this pope was deposed by Belisarius. There being some question as to the authority of a military leader sum­marily to depose a pope, an appeal was taken to the Emperor Justinian, whose capital was Constantinople. The em­peror sustained the action of his gen­eral, and the following year, 538, Schaff tells us, "Vigilius, a pliant crea­ture of Theodora [wife of Justinian], ascended the papal chair under the military protection of Belisarius."­"History of the Christian Church," Vol. III, p. 327.

Wat we hier dus zien, is dat kerk en staat zich verenigen.

Is het niet opvallend dat nu juist in 1798 een militaire generaal Rome binnengaat en de paus afzet? Als een spiegel van wat er in 537/538 is gebeurd. De paus wordt aangesteld, en de paus wordt afgezet. Hij krijgt zijn wereldelijke autorteit en het temporele zwaard, en verliest die weer.

In 1798 werd daadwerlijk een nieuwe wet afgekondigd in Rome, die een einde maakte aan het pausdom tot dan toe:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Meer over 1798 hier https://m.egwwritings.org/en/book/1579.4900#4900

Wat ik verder heel typisch vind, is dat het het pausdom precies het patroon van Jezus Christus volgt. Het blijft 3,5 profetische jaren 'aan de macht', zoals Jezus' ministerie ook 3,5 jaar duurde. Vervolgens 'lijkt het een dodelijke wond' te krijgen, zoals Jezus gekruisigd werd. Daarna 'wordt die wond genezen', zoals Jezus uit de dood opstond. En na de dood van Christus is er een 'wet van vrijheid', zoals ook met Christus' dood de 'wet van dood en slavernij' werd vervangen door de 'wet van geloof en het leven' waarmee we 'vrijgemaakt' zijn. Antichristus volgt hetzelfde patroon als de echte Christus, omdat Satan als Christus wil zijn, en zelf ook niets origineels kan bedenken (God is de bron van creativiteit, Satan kan dingen alleen perverteren).

[ Bericht 0% gewijzigd door Ali_Kannibali op 10-02-2025 09:49:46 ]
pi_216617490
Nu krijgen we allerlei mitsen maren en tekstverwijzingen die de Bijbel als een soort Goddelijke sudoku opvatten, zonder dat de vraag opduikt: waarom zou God dit nu op deze buitengewoon vage manier communiceren?

Je verwacht van een alwetende God dat Zij dit toch iets duidelijker aanpakt. En je verwacht van de religieuze mens dat deze allerlei patronen en verborgen boodschappen vindt in zijn/haar religieuze teksten zodat deze het gevoel krijgt een goddelijke/kosmische boodschap te ontrafelen, zoals we ook bij andere religies zien of bijvoorbeeld voorspellers als Nostradamus en astrologen. Maar al die religies, profetieën en voorspellingen zijn dan weer niet consistent met elkaar.

Wat voor conclusie moeten we hier nou uit trekken? Zou het nou God zijn die gek is op dit soort "Wie is de Mol? "-praktijken, of de zinzoekende mens? Moeilijk, moeilijk...
  maandag 10 februari 2025 @ 10:37:35 #286
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_216617612
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 08:54 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Het punt is niet of je dat kunt. Het punt is of dat hier wordt gedaan. Ik denk van niet, aangezien Jezus het over toekomstige gebeurtenissen heeft die nog gaan plaatsvinden. Ben je dat niet met me eens, als Jezus het over 'tekenen van het einde van de wereld en Zijn terugkomst' heeft?
[..]
Wat zeg je wel dan? Dat wanneer Jezus wordt gevraagd over gebeurtenissen die in de toekomst zullen plaatsvinden, hij verwijst naar gebeurtenissen in het verleden ... die nog moeten plaatsvinden? :?
[..]
Hoezo dan? Er staat toch dit:

15 Wanneer u dan de gruwel van de verwoesting, waarover gesproken is door de profeet Daniël, zult zien staan op de heilige plaats - laat hij die het leest, daarop letten! -

"Wanneer u zult zien'. Dus hij zegt dat zijn publiek die 'gruwel der verwoesting' zal zien. Hoezo verwijst Jezus hier naar een gebeurtenis van 200 jaar eerder? Komt Antiochus Epiphanus IV in de toekomst terug, als een soort spook misschien? Of wekt God hem uit de doden op? Wat bedoel je precies? Waarom zou Daniël niet simpelweg naar de Romeinen hebben verwezen?

Kun je trouwens ook even citeren waar in de bijbel wordt gezegd dat de 'gruwel der verwoesting' in Daniël de Griekse koning Antiochus Epiphanus IV is? Ik zie die naam nergens staan in de bijbel:

https://biblehub.com/search.php?q=Antiochus Search results for: antiochus No results found.
https://biblehub.com/search.php?q=Epiphanus Search results for: epiphanus No results found.
[..]
Wat is dan de definitie van een profeet zoals die hier in Mattheüs wordt gehanteerd voor Daniël, en waarom?

En denk je dat Markus ook woorden van Jezus in de mond heeft gelegd?

14 Wanneer u dan de gruwel van de verwoesting, waarover door de profeet Daniël gesproken is, zult zien staan waar het niet behoort - laat hij die het leest, daarop letten! - laten dan zij die in Judea zijn, vluchten naar de bergen.

Is het niet zo dat jij zelf Mattheüs, Markus, Jezus en Daniël woorden in de mond legt door te stellen dat zij het over Antiochus Epiphanus IV hebben, terwijl die naam nergens staat en het ook een compleet onlogische redenering is?
Het probleem is dat jij niet zo goed bent in begrijpend lezen, er wat anders van maakt dan wat er gezegd wordt en woorden verdraait en op grond van wat er zich in jou hoofd afspeelt er van maakt dat het onlogisch is.

Lees mijn vorige post nog eens, verdiep je in de geschiedenis, kijk even wat de wetenschappelijke consensus is. Zet voor heel even dat adventsbrilletje af en kijk er dan nog eens na.

Het is zeer vermoeiend om je elke keer te moeten corrigeren.

Misschien dat ik er van de week op terug kom. Ben nu far en morrpølse aan het maken. Vanavond verjaardag en rest van de week ook druk.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_216617866
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 10:29 schreef Haushofer het volgende:
Nu krijgen we allerlei mitsen maren en tekstverwijzingen die de Bijbel als een soort Goddelijke sudoku opvatten, zonder dat de vraag opduikt: waarom zou God dit nu op deze buitengewoon vage manier communiceren?

Je verwacht van een alwetende God dat Zij dit toch iets duidelijker aanpakt. En je verwacht van de religieuze mens dat deze allerlei patronen en verborgen boodschappen vindt in zijn/haar religieuze teksten zodat deze het gevoel krijgt een goddelijke/kosmische boodschap te ontrafelen, zoals we ook bij andere religies zien of bijvoorbeeld voorspellers als Nostradamus en astrologen. Maar al die religies, profetieën en voorspellingen zijn dan weer niet consistent met elkaar.

Wat voor conclusie moeten we hier nou uit trekken? Zou het nou God zijn die gek is op dit soort "Wie is de Mol? "-praktijken, of de zinzoekende mens? Moeilijk, moeilijk...
God verwacht dat wij de dingen goed lezen. Dan kom je ook niet tot allerlei gekke aannames. Als je de tekst gewoon neemt zoals hij is, kom je niet bij enige Griekse koningen uit, geloof je niet dat Daniël alleen over dingen in het verleden spreekt, geloof je dat Jezus Daniêl als profeet beschouwde. En dan kom je ook niet in de problemen.

[ Bericht 8% gewijzigd door Ali_Kannibali op 10-02-2025 11:08:11 ]
pi_216617903
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 10:37 schreef Panterjong het volgende:

[..]
Het probleem is dat jij niet zo goed bent in begrijpend lezen, er wat anders van maakt dan wat er gezegd wordt en woorden verdraait en op grond van wat er zich in jou hoofd afspeelt er van maakt dat het onlogisch is.

Lees mijn vorige post nog eens, verdiep je in de geschiedenis, kijk even wat de wetenschappelijke consensus is. Zet voor heel even dat adventsbrilletje af en kijk er dan nog eens na.

Het is zeer vermoeiend om je elke keer te moeten corrigeren.

Misschien dat ik er van de week op terug kom. Ben nu far en morrpølse aan het maken. Vanavond verjaardag en rest van de week ook druk.
Dit is ad hominem natuurlijk.

Je zegt dat Jezus en Daniël naar Antiochus Epiphanus IV verwijzen als de 'gruwel der verwoesting'. Maar geeft daar geen enkel bijbels bewijs voor.

Je zegt: Jezus verwijst naar Antiochus, als vergelijking met de Romeinen. Maar je legt niet uit wat Antiochus en de Romeinen met elkaar te maken hebben, waarom Jezus daarnaar zou verwijzen. Waarom zou hij niet gewoon naar de Romeinen verwijzen? Dat zeg je puur en alleen omdat je er al vanuit gaat dat Daniël niet over de Romeinen sprak. Omdat je niet gelooft dat Daniël een profeet was. Maar Jezus noemt Daniël letterlijk een profeet.

Je verklaart niet waarom Jezus zegt dat zijn publiek die gruwel der verwoesting zelf 'zal zien'. Dat kan geen koning zijn die 200 jaar eerder leefde.

Als het de Romeinen zijn waar Jezus naar verwijst, waarom dan verwijzen naar iemand van 200 jaar geleden? Hoe is het zien van de Romeinen het zien van Antiochus?

Er zijn dus zowel inhoudelijke als taalkundige problemen met je stelling.

Ik kan niet anders dan de conclusie trekken dat je verhaal niet steekhoudend is en je je vooral baseert op ongefundeerde aannames, waardoor je tot een erg onlogisch verhaal komt. Het idee dat Daniêl over Antiochus zou spreken, is een aanname die niet met de tekst gerechtvaardigd kan worden. Het feit dat Jezus naar die Antiochus zou verwijzen als hij Daniël citeert, is een aanname. Het zijn allemaal aannames om je eigen vooringenomen conclusie te bevestigen, namelijk dat Daniël geen profeet was en die daarom dus niet over toekomstige gebeurtenissen kan hebben gesproken. Terwijl Jezus zelf duidelijk over toekomstige gebeurtenissen spreekt en een gebeurtenis in Daniël aanhaalt als een toekomstige gebeurtenis, niet een gebeurtenis in het verleden waarmee hij een toekomstige gebeurtenis vergelijkt.

[ Bericht 1% gewijzigd door Ali_Kannibali op 10-02-2025 12:53:18 ]
pi_216619366
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 10:57 schreef Ali_Kannibali het volgende:
God verwacht dat wij de dingen goed lezen. Dan kom je ook niet tot allerlei gekke aannames. Als je de tekst gewoon neemt zoals hij is, kom je niet bij enige Griekse koningen uit, geloof je niet dat Daniël alleen over dingen in het verleden spreekt, geloof je dat Jezus Daniêl als profeet beschouwde. En dan kom je ook niet in de problemen.
Als God verwacht dat wij "de dingen goed lezen", zeker met ons zielenheil in Zijn achterhoofd, dan had er toch ook gewoon kunnen staan:

quote:
Daniël 1:1- 1:2
"Ene Jezus uit Nazareth, geboren in Betlehem als zoon van Jozef en Maria (maar eigenlijk verwekt door de heilige geest) wordt door toedoen van Zijn eigen volk aan een kruis genageld onder het bewind van Pontius Pilatus, zo'n 40 jaar voor de tweede Tempelverwoesting en ongeveer 75 jaar na de dood van Herodes de Grote. Hij is de messias en staat na 3 dagen op uit de dood. Groetjes,

God".
Maar nee, het moet weer op de gebruikelijke manier die uitermate vatbaar is voor apofenie, confirmation/survivor bias en het Barnum-Forer effect. Alsof God dacht: dat levensbeschouwelijke caviadoolhof waar Ik Mijn schepping aan onderwerp is nog niet ingewikkeld genoeg!

Ik snap dat deze manier van lezen voor jou heel aantrekkelijk is, maar voor een buitenstaander is het volstrekt ongeloofwaardig.
pi_216619513
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 12:57 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Als God verwacht dat wij "de dingen goed lezen", zeker met ons zielenheil in Zijn achterhoofd, dan had er toch ook gewoon kunnen staan:
[..]
Maar nee, het moet weer op de gebruikelijke manier die uitermate vatbaar is voor apofenie, confirmation/survivor bias en het Barnum-Forer effect. Alsof God dacht: dat levensbeschouwelijke caviadoolhof waar Ik Mijn schepping aan onderwerp is nog niet ingewikkeld genoeg!

Ik snap dat deze manier van lezen voor jou heel aantrekkelijk is, maar voor een buitenstaander is het volstrekt ongeloofwaardig.
Hoezo snap je dat het voor mij heel aantrekkelijk is? Ik probeer simpelweg te begrijpen wat er staat.

Ik moest erg lachen om je opmerking. Want wat zou jij zeggen denk je, als dat zo in het OT zou staan en je in het NT had gelezen dat al die dingen betrekking hadden op Jezus?

"Dat hebben de auteurs van het NT er natuurlijk expres ingezet om het te laten lijken dat Daniël profetische woorden sprak!"

Dat doe je nu immers ook al met de meer 'cryptische' beschrijvingen'. Denk je niet dat dat nog veel erger zou zijn als de dingen veel letterlijker waren geweest (hoewel ze nu ook al aardig letterljik zijn vind ik)? Gewoon net doen alsof dat het zo gebeurd is en dingen letterlijk kopiëren, klaar. Dat zou nog veel overtuigender zijn dan de situatie nu waar je nog enige moeite moet doen om de teksten te begrijpen.

Het probleem is echt niet wat de bijbel niet zegt, het probleem is dat je niet gelooft in wat de bijbel wel zegt.

Die staat namelijk bol van de details over de messias, en allerlei andere gebeurtenissen, zoals het hele verloop van de wereldrijken in de geschiedenis, tot op de dag van vandaag. Maar je moet er wel serieus naar kijken.

Waar je ook eens mee zou moeten ophouden, is de bijbel als een soort door mensen verzonnen werk zien, waar je lustig je eigen aannames op kunt loslaten, zoals het idee dat een Jesaja 3 auteurs heeft, terwijl daar werkelijk geen enkele goede reden voor is, zowel niet qua inhoud als qua taal. Het feit dat een stel critici dat zeggen en anderen hen daarin volgen omdat hen dat op school is verteld, wil niet zeggen dat het ook echt waar is.

Als je daarmee begint en het hele OT dus als één werk ziet met dezelfde inspiratiebron, is het slechts een kwestie van de relevante teksen bij elkaar brengen. En dan kom je dingen als dit tegen, die letterlijk vervuld zijn in Jezus Christus:

2 Mijn God, mijn God, waarom hebt U mij verlaten,
bent U ver van mijn verlossing, van de woorden van mijn jammerklacht?
3Mijn God, ik roep overdag, maar U antwoordt niet,
en 's nachts, maar ik vind geen stilte.
4Maar U bent heilig,
U troont op de lofzangen van Israël.
5Op U hebben onze vaderen vertrouwd,
zij hebben vertrouwd en U hebt hen bevrijd.
6Tot U hebben zij geroepen en zij zijn gered,
op U hebben zij vertrouwd en zij zijn niet beschaamd.
7Maar ik ben een worm en geen man,
een smaad van mensen en veracht door het volk.
8Allen die mij zien, bespotten mij;
zij trekken de lippen op, zij schudden het hoofd en zeggen:
9 Hij heeft zijn zaak op de HEERE gewenteld - laat Die hem bevrijden!
Laat Die hem redden, als Hij hem genegen is.

10U bent het toch Die mij uit de buik hebt getrokken,
Die mij vertrouwen gaf, toen ik aan mijn moeders borst lag.
11Op U ben ik geworpen van de baarmoeder af,
vanaf de moederschoot bent U mijn God.
12Blijf dan niet ver van mij, want de nood is nabij;
er is immers geen helper.

13Vele stieren hebben mij omringd,
sterke stieren van Basan hebben mij omsingeld.
14Zij hebben hun muil tegen mij opengesperd
als een verscheurende en brullende leeuw.
15Als water ben ik uitgestort,
ontwricht zijn al mijn beenderen;
mijn hart is als was,
het is gesmolten diep in mijn binnenste.
16Mijn kracht is verdroogd als een potscherf,
mijn tong kleeft aan mijn gehemelte;
U legt mij in het stof van de dood.
17Want honden hebben mij omsingeld,
een horde kwaaddoeners heeft mij omgeven;
zij hebben mijn handen en mijn voeten doorboord.

18Al mijn beenderen zou ik kunnen tellen;
en zij, zij zien het aan, zij kijken naar mij.
19 Zij verdelen mijn kleding onder elkaar
en werpen het lot om mijn gewaad.


1En u, Bethlehem-Efratha,
al bent u klein om te zijn onder de duizenden van Juda,
uit u zal Mij voortkomen
Die een Heerser zal zijn in Israël.
Zijn oorsprongen zijn van oudsher,
van eeuwige dagen af.

2Daarom zal Hij hen overgeven
tot de tijd dat zij die baren zal, gebaard heeft.
Dan zal de rest van Zijn broeders zich bekeren,
met de Israëlieten.
3Hij zal staan en hen weiden in de kracht van de HEERE,
in de majesteit van de Naam van de HEERE, Zijn God.
Zij zullen veilig wonen, want nu zal Hij groot zijn
tot aan de einden van de aarde.

14Daarom zal de Heere Zelf u een teken geven: Zie, de maagd zal zwanger worden. Zij zal een Zoon baren en Hem de naam Immanuel geven. (Immanuel = God met ons).

Dit zijn toch vrij expliciete woorden die betrekking hebben op de messias. Het OT beschrijft wanneer de messias zou komen, waar hij geboren zou worden, wat hij in zijn leven zou doen, en hoe hij zou sterven. Wat wil je nog meer? Ik kan niet alle relevante teksten citeren hier natuurlijk, maar buiten de meer expliciete teksten zoals hierboven, is het hele verhaal van de messias verweven in de vele verhalen van het OT.

Daniël heeft het letterlijk over de messias, en zegt precies wanneer die zou komen. Het begin van de rekenperiode wordt heel nauwkeurig gegeven: vanaf het specifieke decreet wat ik hierboven heb beschreven. We weten wanneer dat is. Het staat er allemaal gewoon, tot op het jaar nauwkeurig. Maar je gelooft er niet in. Dat is niet de schuld van de tekst.

Hij zegt ook dat hij na 3,5 jaar zou sterven.
Dat hij niet voor zichzelf zou sterven.

Daarnaast hebben de woorden vaak een specifieke poëtische structuur die meer informatie geeft over de betekenis. Dit gaat vaak verloren in vertalingen, maar het speelt ook een rol.

Je moet die dingen bestuderen. Ook zijn er mensen om je erbij te helpen deze dingen te begrijpen.

[ Bericht 66% gewijzigd door Ali_Kannibali op 10-02-2025 13:57:52 ]
pi_216620384
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 13:07 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dat doe je nu immers ook al met de meer 'cryptische' beschrijvingen'. Denk je niet dat dat nog veel erger zou zijn als de dingen veel letterlijker waren geweest (hoewel ze nu ook al aardig letterljik zijn vind ik)? Gewoon net doen alsof dat het zo gebeurd is en dingen letterlijk kopiëren, klaar. Dat zou nog veel overtuigender zijn dan de situatie nu waar je nog enige moeite moet doen om de teksten te begrijpen.
Sorry, maar ik zit als gelovige met hetzelfde probleem. Ik wil hier niet stoken en ruziemaken, dat is niet mijn bedoeling, en ook niet spotten. Maar waarom staat alles zo in geheimtaal? Dan denk ik: schrijf het dan niet in de Bijbel. Ja, het is al erg genoeg als het er letterlijk staat, schrijf er dan helemaal niet over. Wat je dan krijgt is dat dingen dan verkeerd worden geïnterpreteerd, zoals die hoer van Babylon, die van alles zijn kan.
Maar wat ook al eerder werd genoemd: Er stort een vliegtuig neer en er is één overlevende, een jongen. Waarom is de rest niet gered?
Als ik het vermogen had het leven van een vriend te redden, zou ik geen enkel moment twijfelen. Als ik het niet zou doen, zou ik een zeer slecht mens zijn.

Nog even wat anders naar jouw toe, en dit is echt niet om te spotten: maar je vertelt hier dingen of je alles weet, je kunt alles verklaren. En dan dat hele cijferwerk van die jaren, dan vraag ik me af: waar haal je al die wijsheid vandaan? En ga me niet vertellen, dat fluistert God me allemaal in, want dat gaat er bij mij echt niet in.
  maandag 10 februari 2025 @ 14:12:38 #292
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_216620430
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 11:00 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Dit is ad hominem natuurlijk.

Je zegt dat Jezus en Daniël naar Antiochus Epiphanus IV verwijzen als de 'gruwel der verwoesting'. Maar geeft daar geen enkel bijbels bewijs voor.

Je zegt: Jezus verwijst naar Antiochus, als vergelijking met de Romeinen. Maar je legt niet uit wat Antiochus en de Romeinen met elkaar te maken hebben, waarom Jezus daarnaar zou verwijzen. Waarom zou hij niet gewoon naar de Romeinen verwijzen? Dat zeg je puur en alleen omdat je er al vanuit gaat dat Daniël niet over de Romeinen sprak. Omdat je niet gelooft dat Daniël een profeet was. Maar Jezus noemt Daniël letterlijk een profeet.

Je verklaart niet waarom Jezus zegt dat zijn publiek die gruwel der verwoesting zelf 'zal zien'. Dat kan geen koning zijn die 200 jaar eerder leefde.

Als het de Romeinen zijn waar Jezus naar verwijst, waarom dan verwijzen naar iemand van 200 jaar geleden? Hoe is het zien van de Romeinen het zien van Antiochus?

Er zijn dus zowel inhoudelijke als taalkundige problemen met je stelling.

Ik kan niet anders dan de conclusie trekken dat je verhaal niet steekhoudend is en je je vooral baseert op ongefundeerde aannames, waardoor je tot een erg onlogisch verhaal komt. Het idee dat Daniêl over Antiochus zou spreken, is een aanname die niet met de tekst gerechtvaardigd kan worden. Het feit dat Jezus naar die Antiochus zou verwijzen als hij Daniël citeert, is een aanname. Het zijn allemaal aannames om je eigen vooringenomen conclusie te bevestigen, namelijk dat Daniël geen profeet was en die daarom dus niet over toekomstige gebeurtenissen kan hebben gesproken. Terwijl Jezus zelf duidelijk over toekomstige gebeurtenissen spreekt en een gebeurtenis in Daniël aanhaalt als een toekomstige gebeurtenis, niet een gebeurtenis in het verleden waarmee hij een toekomstige gebeurtenis vergelijkt.
Je reactie is nog steeds gebaseerd op onjuiste aannamen en verdraaiingen.

Ik zei verder al dat ik er mogelijk later op terug kom.

Dat er met jou niet te praten valt zal wel aan mij liggen. Dus dat is dan geen ad hominem. Met een baby valt ook niet te praten. Met een hersenpoeld seltelid heb ik kennelijk ook moeite.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_216620608
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 13:07 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Hoezo snap je dat het voor mij heel aantrekkelijk is? Ik probeer simpelweg te begrijpen wat er staat.

Ik moest erg lachen om je opmerking. Want wat zou jij zeggen denk je, als dat zo in het OT zou staan en je in het NT had gelezen dat al die dingen betrekking hadden op Jezus?

"Dat hebben de auteurs van het NT er natuurlijk expres ingezet om het te laten lijken dat Daniël profetische woorden sprak!"

Dat doe je nu immers ook al met de meer 'cryptische' beschrijvingen'. Denk je niet dat dat nog veel erger zou zijn als de dingen veel letterlijker waren geweest (hoewel ze nu ook al aardig letterljik zijn vind ik)? Gewoon net doen alsof dat het zo gebeurd is en dingen letterlijk kopiëren, klaar. Dat zou nog veel overtuigender zijn dan de situatie nu waar je nog enige moeite moet doen om de teksten te begrijpen.

Het probleem is echt niet wat de bijbel niet zegt, het probleem is dat je niet gelooft in wat de bijbel wel zegt.

Die staat namelijk bol van de details over de messias, en allerlei andere gebeurtenissen, zoals het hele verloop van de wereldrijken in de geschiedenis, tot op de dag van vandaag. Maar je moet er wel serieus naar kijken.

Waar je ook eens mee zou moeten ophouden, is de bijbel als een soort door mensen verzonnen werk zien, waar je lustig je eigen aannames op kunt loslaten, zoals het idee dat een Jesaja 3 auteurs heeft, terwijl daar werkelijk geen enkele goede reden voor is, zowel niet qua inhoud als qua taal. Het feit dat een stel critici dat zeggen en anderen hen daarin volgen omdat hen dat op school is verteld, wil niet zeggen dat het ook echt waar is.

Als je daarmee begint en het hele OT dus als één werk ziet met dezelfde inspiratiebron, is het slechts een kwestie van de relevante teksen bij elkaar brengen. En dan kom je dingen als dit tegen, die letterlijk vervuld zijn in Jezus Christus:

2 Mijn God, mijn God, waarom hebt U mij verlaten,
bent U ver van mijn verlossing, van de woorden van mijn jammerklacht?
3Mijn God, ik roep overdag, maar U antwoordt niet,
en 's nachts, maar ik vind geen stilte.
4Maar U bent heilig,
U troont op de lofzangen van Israël.
5Op U hebben onze vaderen vertrouwd,
zij hebben vertrouwd en U hebt hen bevrijd.
6Tot U hebben zij geroepen en zij zijn gered,
op U hebben zij vertrouwd en zij zijn niet beschaamd.
7Maar ik ben een worm en geen man,
een smaad van mensen en veracht door het volk.
8Allen die mij zien, bespotten mij;
zij trekken de lippen op, zij schudden het hoofd en zeggen:
9 Hij heeft zijn zaak op de HEERE gewenteld - laat Die hem bevrijden!
Laat Die hem redden, als Hij hem genegen is.

10U bent het toch Die mij uit de buik hebt getrokken,
Die mij vertrouwen gaf, toen ik aan mijn moeders borst lag.
11Op U ben ik geworpen van de baarmoeder af,
vanaf de moederschoot bent U mijn God.
12Blijf dan niet ver van mij, want de nood is nabij;
er is immers geen helper.

13Vele stieren hebben mij omringd,
sterke stieren van Basan hebben mij omsingeld.
14Zij hebben hun muil tegen mij opengesperd
als een verscheurende en brullende leeuw.
15Als water ben ik uitgestort,
ontwricht zijn al mijn beenderen;
mijn hart is als was,
het is gesmolten diep in mijn binnenste.
16Mijn kracht is verdroogd als een potscherf,
mijn tong kleeft aan mijn gehemelte;
U legt mij in het stof van de dood.
17Want honden hebben mij omsingeld,
een horde kwaaddoeners heeft mij omgeven;
zij hebben mijn handen en mijn voeten doorboord.

18Al mijn beenderen zou ik kunnen tellen;
en zij, zij zien het aan, zij kijken naar mij.
19 Zij verdelen mijn kleding onder elkaar
en werpen het lot om mijn gewaad.


1En u, Bethlehem-Efratha,
al bent u klein om te zijn onder de duizenden van Juda,
uit u zal Mij voortkomen
Die een Heerser zal zijn in Israël.
Zijn oorsprongen zijn van oudsher,
van eeuwige dagen af.

2Daarom zal Hij hen overgeven
tot de tijd dat zij die baren zal, gebaard heeft.
Dan zal de rest van Zijn broeders zich bekeren,
met de Israëlieten.
3Hij zal staan en hen weiden in de kracht van de HEERE,
in de majesteit van de Naam van de HEERE, Zijn God.
Zij zullen veilig wonen, want nu zal Hij groot zijn
tot aan de einden van de aarde.

14Daarom zal de Heere Zelf u een teken geven: Zie, de maagd zal zwanger worden. Zij zal een Zoon baren en Hem de naam Immanuel geven. (Immanuel = God met ons).

Dit zijn toch vrij expliciete woorden die betrekking hebben op de messias. Het OT beschrijft wanneer de messias zou komen, waar hij geboren zou worden, wat hij in zijn leven zou doen, en hoe hij zou sterven. Wat wil je nog meer? Ik kan niet alle relevante teksten citeren hier natuurlijk, maar buiten de meer expliciete teksten zoals hierboven, is het hele verhaal van de messias verweven in de vele verhalen van het OT.

Daniël heeft het letterlijk over de messias, en zegt precies wanneer die zou komen. Het begin van de rekenperiode wordt heel nauwkeurig gegeven: vanaf het specifieke decreet wat ik hierboven heb beschreven. We weten wanneer dat is. Het staat er allemaal gewoon, tot op het jaar nauwkeurig. Maar je gelooft er niet in. Dat is niet de schuld van de tekst.

Hij zegt ook dat hij na 3,5 jaar zou sterven.
Dat hij niet voor zichzelf zou sterven.

Daarnaast hebben de woorden vaak een specifieke poëtische structuur die meer informatie geeft over de betekenis. Dit gaat vaak verloren in vertalingen, maar het speelt ook een rol.

Je moet die dingen bestuderen. Ook zijn er mensen om je erbij te helpen deze dingen te begrijpen.

Kortom: je vraagt me om de Bijbel te interpreteren als een christen.

Interpreteer jij de Koran als een moslim? De Tenach als een jood? De Griekse en Romeinse mythen als een gelovige in de Griekse en Romeinse goden?

Jij draait telkens het plaatje om: het is onredelijk om wetenschappelijk en rationeel naar de Bijbel te kijken en de tekst spreekt voor zichzelf. Alleen: jij hebt eenzelfde kritische bril op als jij al die honderden andere religies en mythen beoordeelt. Maar nee, in precies jouw ene geval is dat wél onredelijk. Uiteraard.

Daarom is deze opmerking
quote:
Waar je ook eens mee zou moeten ophouden, is de bijbel als een soort door mensen verzonnen werk zien
ook nogal ironisch; natuurlijk zie ik het als een door mensen verzonnen en geschreven werk. Ik ben namelijk geen christen. Net zoals ik al die andere religieuze teksten zo benader. Net als jij, overigens.

En dat is ook het lastige aan dit soort discussies, net zoals ik in het verleden vele gesprekken met creationisten en apologeten heb gehad: er wordt constant ingezoomd op allerlei tekstuele en historische details, maar het grotere plaatje blijft vaak onberoerd. Zoals de vraag: waarom zou God in hemelsnaam zo cryptisch formuleren?

Jij hebt daar uiteraard weer een antwoord op, maar dat betekent dus dat jij zowel bij een vage formulering als een spot on formulering alles kunt verklaren. Het is heel simpel: als we ooit een spot on verklaring zouden vinden in een tekstrol, en we zouden deze b.v. met een C-14 methode kunnen dateren ver voor de gebeurtenissen die worden beschreven, dan zou dat een sterke aanwijzing zijn dat we tekortschieten met een naturalistische beschrijving. En dat is de hoge standaard die je in een wetenschappelijke methode hanteert, en niet op zijn Nostradamus allerlei teksten apofenisch interpeteren. Want zo komen jouw interpretaties op mij, en (vermoed ik) elk redelijk rationele niet-christen, over.

En jij verklaart dat weer weg met "criciti zullen het nooit willen geloven". Alsof de critici degenen met een bias zijn.
pi_216620690
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 14:06 schreef Vincent_student het volgende:
Nog even wat anders naar jouw toe, en dit is echt niet om te spotten: maar je vertelt hier dingen of je alles weet, je kunt alles verklaren. En dan dat hele cijferwerk van die jaren, dan vraag ik me af: waar haal je al die wijsheid vandaan? En ga me niet vertellen, dat fluistert God me allemaal in, want dat gaat er bij mij echt niet in.
Er is binnen het christendom een lange traditie van voorspellingen en interpreteren met behulp van geheime boodschappen. Zo zijn b.v. de JG's en ZDA's ook ontstaan: vanuit de Grote Teleurstelling omtrent Millers voorspelling van Jezus' terugkeer. Om vervolgens met hun eigen herinterpretaties te komen, b.v. op basis van de Hebreeënbrief. We zien dit keer op keer weer terugkomen in allerlei christelijke stromingen, en elke stroming denkt nu écht "de ware interpretatie" te hebben gevonden.

Een soort van Bijbels recyclen dus :P Ik schrijf hier ook over in mijn boek Goddelijke patronen voor als je de geschiedenis en psychologie hiervan wilt weten ;)

Maar goed, je vraag was aan Ali gericht, dus excuus als ik je het gevoel geef je post te kapen.
pi_216620771
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 14:06 schreef Vincent_student het volgende:

[..]
Sorry, maar ik zit als gelovige met hetzelfde probleem. Ik wil hier niet stoken en ruziemaken, dat is niet mijn bedoeling, en ook niet spotten. Maar waarom staat alles zo in geheimtaal? Dan denk ik: schrijf het dan niet in de Bijbel. Ja, het is al erg genoeg als het er letterlijk staat, schrijf er dan helemaal niet over. Wat je dan krijgt is dat dingen dan verkeerd worden geïnterpreteerd, zoals die hoer van Babylon, die van alles zijn kan.
Ik kan natuurlijk alleen maar speculeren, omdat ik zelf niet de auteur ben. Maar wat ik zelf observeer:

De teksten hebben bijna altijd meerdere lagen en zijn relevant voor mensen van verschillende tijden. Die meerdere lagen zijn vaak historisch (dus de letterlijke gebeurtenissen), profetisch (omdat ze over gebeurtenissen in de toekomst spreken), soteriologisch (omdat ze betrekking op verlossing en de messias hebben), eschatologisch (omdat ze iets zeggen over de eindtijd).

De meeste teksten in de bijbel hebben 2 of meer van die lagen. Dat is iets dat je steeds beter herkent als je meer bekend bent met de teksten zelf en hoe die naar elkaar verwijzen. Daardoor zie je steeds thema's terug die meestal over dezelfde realiteit spreken. Het is als een gewoven tapijt waarvan de draden een harmonisch geheel vormen.

Een voorbeeld is bijvoorbeeld het verhaal over Noach en de zondvloed.

Historisch, want het verhaalt de gebeurtenissen zoals ze zijn gebeurd.
Profetisch, omdat het over het komende oordeel geïllustreerd wordt.
Soteriologisch, omdat het iets vertelt over hoe God redt met zijn genade.
Eschatologisch, omdat het specifiek ook betrekking heeft op het eindoordeel.

Hetzelfde zie je in het verhaal van Abraham die zijn zoon Isaac offert. Dat is een historisch verhaal, maar staat tevens symbool voor de verlossing die God brengt door het offer van Zijn enige zoon.

Het is dus geen 'geheimtaal', maar het zijn teksten met meerdere lagen van betekenis en relevantie voor mensen in verschillende tijden, en voor verschillende aspecten van het plan van verlossing die ermee geopenbaard worden.

Hoe meer je leest en begrijpt, hoe duidelijker dat je dit gaat zien.

Ook zijn er natuurlijk visioenen waarin de profeet letterlijk dingen ziet en die beschrijft. Maar gelukkig geeft de bijbel zelf meestal voldoende elementen om die visioenen te interpreteren. Niet per se alles, maar genoeg om je vooruit te helpen en de rest te interpreteren.

Wat betreft de hoer van Babylon, daar zijn dus ontzettend veel details over gegeven, in het boek van Daniël, in Openbaring, en door de hele bijbel heen in andere werken. Dat kun je niet in 1 post even uitleggen (hoewel ik altijd wel probeer om dat samenvattend te doen). Je kan dan denk ik beter uitgaan van één specifieke vraag. Ik kan daar nog wel over berichten hier als je wil, maar dan moet je ook wel echt de tijd nemen om die dingen te lezen en zelf te controleren.

quote:
Maar wat ook al eerder werd genoemd: Er stort een vliegtuig neer en er is één overlevende, een jongen. Waarom is de rest niet gered?
Als ik het vermogen had het leven van een vriend te redden, zou ik geen enkel moment twijfelen. Als ik het niet zou doen, zou ik een zeer slecht mens zijn.
Maar God heeft ook alles gedaan om ons te redden van deze wereld. In Jezus Christus.

Tijdelijk ervaren wij een wereld waarin God niet de ultieme autoriteit heeft en alles dus niet verloopt zoals God dat wil. Dat is het gevolg van de zonde. Dat is een tijdelijke aangelegenheid die voorbij zal gaan, want 'God zal alle tranen van hun ogen vegen'. De pijn en het leed dat we hier ervaren zijn simpelweg de realiteit van een wereld waarin de mensheid gebroken heeft met God. Dat wil niet zeggen dat God nooit ergens ingrijpt, maar eigenlijk zouden wij allemaal al lang dood moeten zijn, de hele mensheid zou al lang niet meer moeten bestaan. Wij bestaan nog dankzij Gods genade. Maar Gods genade wil niet zeggen dat hij alle gevolgen van onze daden wegneemt.

quote:
Nog even wat anders naar jouw toe, en dit is echt niet om te spotten: maar je vertelt hier dingen of je alles weet, je kunt alles verklaren. En dan dat hele cijferwerk van die jaren, dan vraag ik me af: waar haal je al die wijsheid vandaan? En ga me niet vertellen, dat fluistert God me allemaal in, want dat gaat er bij mij echt niet in.
Ik weet niet alles, ik weet maar heel weinig. Maar ik heb wel vertrouwen dat de dingen die ik zeg, goed onderbouwd zijn. Daarom spreek ik daar ook over met vertrouwen in wat ik zeg, omdat ik ervan overtuigd bent dat wat ik zeg ik ook goed kan onderbouwen en ervan kan aantonen dat het klopt. Anders zou ik het niet zeggen. Verder heb ik geen opdracht gekregen om heel bescheiden en timide over deze zaken te spreken, maar om ze duidelijk naar voren te brengen voor mensen die ernaar willen luisteren. Dus dat doe ik ook. Als je zelf denk het beter te weten, is er discussie mogelijk.

Het is niet 'mijn wijsheid', het is simpelweg wat door de eeuwen heen is geopenbaard aan Gods volk, allerlei mensen. Bijna niets van wat ik zeg is door mij origineel bedacht. Ik lees de teksten, zoek uitleg, en wat klopt, houd ik aan. De rest verwerp ik.

Dat cijferwerk staat gewoon in de bijbel. Die spreekt over die cijfers. Waarom zou dat er staan? Om het te negeren, te zeggen 'we begrijpen het niet', en klaar? Nee, die dingen staan er omdat ze belangrijk voor ons zijn om te begrijpen. Daar moeten we denk ik dus ook moeite voor doen. Anders zou je weleens heel belangrijke informatie kunnen missen. Zoals het feit dat Jezus de aangekondigde messias is bijvoorbeeld.

[ Bericht 1% gewijzigd door Ali_Kannibali op 10-02-2025 14:56:11 ]
pi_216620773
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 14:40 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Er is binnen het christendom een lange traditie van voorspellingen en interpreteren met behulp van geheime boodschappen. Zo zijn b.v. de JG's en ZDA's ook ontstaan: vanuit de Grote Teleurstelling omtrent Millers voorspelling van Jezus' terugkeer. Om vervolgens met hun eigen herinterpretaties te komen, b.v. op basis van de Hebreeënbrief. We zien dit keer op keer weer terugkomen in allerlei christelijke stromingen, en elke stroming denkt nu écht "de ware interpretatie" te hebben gevonden.

Een soort van Bijbels recyclen dus :P Ik schrijf hier ook over in mijn boek Goddelijke patronen voor als je de geschiedenis en psychologie hiervan wilt weten ;)

Maar goed, je vraag was aan Ali gericht, dus excuus als ik je het gevoel geef je post te kapen.
Oh nee, hoor, het is een openbaar discussieforum. Het zijn ook vragen die ik mezelf stel. En waarschijnlijk zijn er ook allemaal redenen voor. Zo staat ook in de bijbel een vraag van Jezus waarin hij zich afvraagt als hij terugkomt hoeveel geloof hij nog aan zal treffen. Tja, dan denk ik, vind je het raar of zo als er bijna niet meer gelooft als je helemaal niets van je laat horen, hele volkstammen door enge ziektes dood laat gaan en na 10.000 jaar weer eens komt kijken. Dan moet de gemiddelde mens wel heel veel van zichzelf eisen om te blijven geloven.
Het speelt bij mij niet alleen bij het geloof, maar ook bij de reïncarnatiegedachte. Stel je hebt in je vorig leven allerlei fouten gemaakt en nu weet je er niets meer van. Dat is toch ontzettend onhandig? Als ik in mijn leven lui op school was geweest en geen enkel diploma had gehaald en ik nu een kutbaan zou hebben, zou ik donders goed weten hoe dat gekomen is, maar ook hoe ik dit kan herstellen.
pi_216620829
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 14:31 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Kortom: je vraagt me om de Bijbel te interpreteren als een christen.

Interpreteer jij de Koran als een moslim? De Tenach als een jood? De Griekse en Romeinse mythen als een gelovige in de Griekse en Romeinse goden?

Jij draait telkens het plaatje om: het is onredelijk om wetenschappelijk en rationeel naar de Bijbel te kijken en de tekst spreekt voor zichzelf. Alleen: jij hebt eenzelfde kritische bril op als jij al die honderden andere religies en mythen beoordeelt. Maar nee, in precies jouw ene geval is dat wél onredelijk. Uiteraard.

Daarom is deze opmerking
[..]
ook nogal ironisch; natuurlijk zie ik het als een door mensen verzonnen en geschreven werk. Ik ben namelijk geen christen. Net zoals ik al die andere religieuze teksten zo benader. Net als jij, overigens.

En dat is ook het lastige aan dit soort discussies, net zoals ik in het verleden vele gesprekken met creationisten en apologeten heb gehad: er wordt constant ingezoomd op allerlei tekstuele en historische details, maar het grotere plaatje blijft vaak onberoerd. Zoals de vraag: waarom zou God in hemelsnaam zo cryptisch formuleren?

Jij hebt daar uiteraard weer een antwoord op, maar dat betekent dus dat jij zowel bij een vage formulering als een spot on formulering alles kunt verklaren. Het is heel simpel: als we ooit een spot on verklaring zouden vinden in een tekstrol, en we zouden deze b.v. met een C-14 methode kunnen dateren ver voor de gebeurtenissen die worden beschreven, dan zou dat een sterke aanwijzing zijn dat we tekortschieten met een naturalistische beschrijving. En dat is de hoge standaard die je in een wetenschappelijke methode hanteert, en niet op zijn Nostradamus allerlei teksten apofenisch interpeteren. Want zo komen jouw interpretaties op mij, en (vermoed ik) elk redelijk rationele niet-christen, over.

En jij verklaart dat weer weg met "criciti zullen het nooit willen geloven". Alsof de critici degenen met een bias zijn.
Wat vind je nu precies zo cryptisch? Wat begrijp je niet? Ik heb een aantal teksten geciteerd die letterlijk terugkomen in het NT en worden toegepast op de messias, ook dingen die je in je eigen post noemde. Dat is toch niet cryptisch?

Dus wat begrijp je nu niet precies, wat was de aanleiding voor je post?
pi_216621631
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 14:52 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Wat vind je nu precies zo cryptisch? Wat begrijp je niet? Ik heb een aantal teksten geciteerd die letterlijk terugkomen in het NT en worden toegepast op de messias, ook dingen die je in je eigen post noemde. Dat is toch niet cryptisch?

Dus wat begrijp je nu niet precies, wat was de aanleiding voor je post?
Ja, in het NT wordt teruggegrepen op profetieën uit het OT, nogal wiedes. Het gaat erom dat het verre van duidelijk is wie er b.v. met de messias uit Daniël wordt bedoeld, of b.v. met de vermeende messias uit Jesaja die niet eens expliciet messias wordt genoemd maar alleen "de lijdende knecht".

Voor een buitenstaander is dat "cryptisch". Voor iemand die de sleutel naar "de ware lezing" in handen meent te hebben natuurlijk niet, da's nogal wiedes.
pi_216622574
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 15:53 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Ja, in het NT wordt teruggegrepen op profetieën uit het OT, nogal wiedes. Het gaat erom dat het verre van duidelijk is wie er b.v. met de messias uit Daniël wordt bedoeld, of b.v. met de vermeende messias uit Jesaja die niet eens expliciet messias wordt genoemd maar alleen "de lijdende knecht".

Voor een buitenstaander is dat "cryptisch". Voor iemand die de sleutel naar "de ware lezing" in handen meent te hebben natuurlijk niet, da's nogal wiedes.
We kunnen het exacte jaar berekenen waarin die messias zou verschijnen. Daar is Daniël vrij specifiek over: 483 jaar nadat Artaxerxes het decreet gaf om de tempel en Jeruzalem te herbouwen. In onze jaartelling 27 n.Chr.

Dan zijn er natuurlijk niet zoveel kandidaten meer over.

Dan worden er een aantal karakteristieken gegeven. De messias komt:

om de overtreding te beëindigen,
de zonden te verzegelen,
de ongerechtigheid te verzoenen,
om een eeuwige gerechtigheid tot stand te brengen,
om visioen en profeet te verzegelen,
en om de Heiligheid van heiligheden te zalven.

Verder:

zal de Messias uitgeroeid worden, maar het zal niet voor Hemzelf zijn.

Dan heb je toch al een aardig lijstje van karakteristieken van wanneer die messias komt en wat hij zou doen.
pi_216622593
quote:
0s.gif Op maandag 10 februari 2025 17:06 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
We kunnen het exacte jaar berekenen waarin die messias zou verschijnen. Daar is Daniël vrij specifiek over: 483 jaar nadat Artaxerxes het decreet gaf om de tempel en Jeruzalem te herbouwen. In onze jaartelling 27 n.Chr.

Dan zijn er natuurlijk niet zoveel kandidaten meer over.

Pardon? Er staat duidelijk in de bijbel dat alleen de Vader die dag kent, en niemand anders.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')