abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219354877
quote:
1s.gif Op donderdag 27 november 2025 12:33 schreef Doedezemaar het volgende:
Leuke deelnemers, lekker divers seizoen denk ik
Ja, dat wordt weer elke zaterdag net na middernacht terugkijken :P
pi_219732764
Even in herinnering brengen dat het nieuwe seizoen van Verborgen Verleden vanavond begint, op NPO 2.
  zaterdag 3 januari 2026 @ 16:51:18 #33
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_219733391
Ja, zin in!
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_219735606
''Splinter Chabot onderzoekt een familiegeschiedenis waarin ooit een radicale breuk ontstond, en vindt liefde, verzoening en een onverwacht zebrapad.''

Ik weet niet wanneer deze aflevering wordt uitgezonden, maar ik weet al wel dat ik dan niet kan.
  zaterdag 3 januari 2026 @ 20:25:29 #35
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_219735950
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 19:59 schreef Niels_ het volgende:
''Splinter Chabot onderzoekt een familiegeschiedenis waarin ooit een radicale breuk ontstond, en vindt liefde, verzoening en een onverwacht zebrapad.''

Ik weet niet wanneer deze aflevering wordt uitgezonden, maar ik weet al wel dat ik dan niet kan.
Over vijf minuten. Maar geen probleem, ook bekrompen mensen kunnen gewoon NPO Start gebruiken om het terug te kijken!
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_219737623
Mooi verhaal met de romanticus Splinter Chabot. Ofwel Sjaboo…
pi_219740731
quote:
6s.gif Op zaterdag 3 januari 2026 20:25 schreef Dagoduck het volgende:

[..]
Over vijf minuten. Maar geen probleem, ook bekrompen mensen kunnen gewoon NPO Start gebruiken om het terug te kijken!
Hopelijk geldt dat ook voor enorm vermoeiende blijhoofden in clownskleding, want dan kan Splinter het zelf ook terugzien. Ik moet ook nog steeds hardop lachen om de eerste zin uit deze recensie: https://www.tzum.info/202(...)genoeg-ruimte-heeft/
pi_219740760
Oh wat gek.
Hoe irritant mensen mogelijk zijn…het verhaal en de rol van geschiedenis is oneindig interessant!
En er zijn zo veel zaken, die zich herhalen in geschiedenis met als gevolg,
dat mensen zich verplaatsen.
Vaak zich moeten verplaatsen om economische reden als werk of om het vege lijf te redden.

Bij het natafelen na het kerstdiner kwam de schoonfamilie erachter dat zij de op één na laatste generatie zijn als naamdrager.
Trouwens aan mijn kant idem.
  zondag 4 januari 2026 @ 11:04:30 #39
244108 StevenHyde
Bastognekoekadept
pi_219742164
Mooi dat zebrapad voor het huis van zijn vooooorouders
  zaterdag 10 januari 2026 @ 14:06:42 #40
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_219798656
Benieuwd naar Wennemars vanavond. Eens kijken of ik net als bij Ilse Warringa twee jaar geleden (ook Dalfsen) nog een familieconnectie kan vinden.
  zaterdag 10 januari 2026 @ 21:52:48 #41
49501 4-elements
Arrectis Auribus
pi_219803516
Ze hebben bij Erben wel heel erg moeten zoeken naar iemand van buiten Dalfsen/Zwolle. En ook die was waarschijnlijk landbouwer. :P
That's history. I say history because it happened in the past.
Murray Walker
pi_219804271
Blijkbaar was hij er zelf ook bezig geweest met de genealogie.
Vond de redactie toch nog een spoortje grens over.
Er was eerder eens iemand - acteur dacht ik - wiens voorouders zich bewogen rond het dorp. En ternauwernood / helemaal niet erbuiten.
  zondag 11 januari 2026 @ 00:33:19 #43
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_219804721
Aan de kant van zijn oma aan moeders kant komen de namen Westerhof, Westerkamp en Westerman voor. Geinig.
  zondag 11 januari 2026 @ 12:34:33 #44
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_219807007
Ook wel leuk dat het een beetje ging over naamsaanneming en achternamen. Hopelijk dat er wat kijkers zijn die daardoor ook onderzoek gaan doen naar hun eigen achternaam.
pi_219807059
quote:
6s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 14:06 schreef Dagoduck het volgende:
Benieuwd naar Wennemars vanavond. Eens kijken of ik net als bij Ilse Warringa twee jaar geleden (ook Dalfsen) nog een familieconnectie kan vinden.
En? Kwam nieuwe info of connecties voorbij?
#Dalfsen
pi_219807154
Trouwens: over achternamen…
Sinds Napoleon dus moesten namen worden vastgelegd. Prima.
Moeders kant zijn gevluchte Hugenoten uit Midden Frankrijk, met een prachtige naam. O+ Wel eens gedacht om die aan de mijne te plakken.
Heeft weinig zin zonder nakomelingen.

Vaderskant is Noord-Italië. Ws. economische vluchtelingen zou men nu zeggen: drie broers op zoek naar werk.
Ook een mooi klinkende naam, die ik graag gebruikte. Met die van echtgenoot kun je “de Oude Gracht dempen”, zei schoonvader. En was verontwaardigd dat ik die niet aannam.
Behalve sinds hackers actief zijn, gebruik ik vaders naam niet bij internet bestellingen bijv.

De vraag is: als Napoleon die verordening had, hoe was dat in Italië dan geregeld. Daar is hij toch niet geweest?

[ Bericht 4% gewijzigd door AnneX op 11-01-2026 12:54:43 ]
  zondag 11 januari 2026 @ 12:52:42 #47
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_219807230
quote:
1s.gif Op zondag 11 januari 2026 12:37 schreef AnneX het volgende:

[..]
En? Kwam nieuwe info of connecties voorbij?
#Dalfsen
Ik heb slechts een kleine connectie naar Dalfsen (via mijn moeders kant), maar wel wat in de regio tussen Dalfsen en Epe ongeveer. Ik heb wat gezocht vannacht maar zag zo snel geen connecties. Wel zag ik de naam Westerhof. Via mijn vaders kant stam ik af van een Westerhof uit Zwolle, die mogelijk uit Dalfsen kwam. Maar dit moet ik nog verder uitzoeken. Dan zitten we eerste helft 18e eeuw en wordt het wat lastig allemaal. Als ik het zo moet beoordelen denk ik niet dat mijn Westerhof en Erbens Westerhof van de dezelfde familie zijn.
  zondag 11 januari 2026 @ 13:07:09 #48
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_219807426
quote:
1s.gif Op zondag 11 januari 2026 12:45 schreef AnneX het volgende:
Trouwens: over achternamen…
Sinds Napoleon dus moesten namen worden vastgelegd. Prima.
Moeders kant zijn gevluchte Hugenoten uit Midden Frankrijk, met een prachtige naam. O+ Wel eens gedacht om die aan de mijne te plakken.
Heeft weinig zin zonder nakomelingen.

Vaderskant is Noord-Italië. Ook een mooi klinkende naam, die ik graag gebruikte. Met die van echtgenoot kun je “de Oude Gracht dempen”, zei schoonvader. En was verontwaardigd dat ik die niet aannam.
Behalve sinds hackers actief zijn, gebruik ik vaders naam niet bij internet bestellingen bijv.

De vraag is: als Napoleon die verordening had, hoe was dat in Italië dan geregeld. Daar is hij toch niet geweest?
Napoleon is dus niet de uitvinder van achternamen ofzo. Hij zorgde alleen dat die vast werden gelegd in (o.a.) Nederland zodat mensen in hun leven gewoon één naam gebruikten. Door vererving van de familienaam zorgde dit wel voor een einde van de patroniemtraditie. In Italië waren ook gewoon achternamen, en of die daar officieel werden vastgelegd dat zou je uit moeten zoeken.

Ik heb trouwens voorouders die gaven in de 1820s/1830s hun kinderen nog gewoon de patroniem als achternaam in de geboorteakte. Maar dat ben ik niet vaak tegengekomen want dat was officieel niet meer de bedoeling. Zie deze geboorteakte van Marijtje Lieuwesz, dochter van Lieuwe Siebesz. Het lijkt erop dat vader pas rond 1835 de achternaam de Jong aanneemt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')