abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216623251

Verborgen Verleden is een documentaireserie waarin bekende Nederlanders op zoek gaan naar hun familiegeschiedenis. In elke aflevering gaat een BN'er op reis om een deel van diens stamboom te onderzoeken. Verborgen Verleden is een programma van de NTR en wordt uitgezonden op NPO 2.

Verborgen Verleden is gebaseerd op het Engelse format Who Do You Think You Are? en kent ook gelijkenissen met de Amerikaanse serie Finding Your Roots. Het programma wordt gemaakt in samenwerking met het CBG Centrum voor familiegeschiedenis. De vertrouwde voice-over is Gijs Scholten van Aschat.

De eerste aflevering was op 26 september 2010 te zien en sindsdien zijn er 17 seizoenen uitgezonden, met in totaal bijna 130 deelnemers.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Diverse afleveringen van de laatste drie seizoenen via NPO Plus terug te kijken:
https://npo.nl/start/serie/verborgen-verleden

Seizoen 18 start op zaterdag 8 maart en telt zes afleveringen. Drie deelnemers zijn inmiddels bekend: Hadewych Minis, Gover Meit (ook bekend als Stefano Keizers, cq. Donny Ronny) en Sybrand van Haersma Buma.

Programmapagina NTR: https://ntr.nl/Verborgen-Verleden/77/
Facebook-pagina: https://www.facebook.com/VerborgenverledenNTR/
CBG Centrum voor familiegeschiedenis: https://cbg.nl/kennis/verborgenverleden/

[ Bericht 41% gewijzigd door DJ11 op 10-02-2025 18:30:30 ]
  maandag 10 februari 2025 @ 21:05:10 #2
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_216626338
Toevallig dat ik vanochtend naar Verborgen Verleden zocht en die informatie vond en dat NTR er vanmiddag over bericht :D
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_216941128
Het nieuwe seizoen van Verborgen Verleden telt zes afleveringen en start aanstaande zaterdag. Naast de al eerder genoemde Hadewych Minis, Sybrand van Haersma Buma en Gover Meit (Stefano Keizers) zijn er ook afleveringen met de volgende drie hoofdrolspelers: Frank Lammers, Khadija Arib en Bridget Maasland.

Komende zaterdag bijt Hadewych Minis het spits af.
  woensdag 5 maart 2025 @ 21:51:38 #4
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_216941282
Sybrand van Haersma Buma heb ik een keer gedag gezegd in het stadhuis van Leeuwarden. Frank Lammers heb ik een keer bij een concert in Paradiso zien staan.

/nuttelozefeitjes
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_216981447
Interessante aflevering!
pi_216982380
Wat een leuke verrassende aflevering!
pi_217002681
Erg bijzondere aflevering zo met Hadewych
pi_217124753
De aflevering met Hadewych Minis vond ik erg geslaagd. Die met Buma op zich ook wel, maar wat minder. Dat komt omdat Buma al ontzettend veel van zijn familiegeschiedenis wist. Het ging daardoor allemaal wel erg ver terug in de tijd. Op een bepaald moment zat die Zuid-Afrikaanse man van dat museum uitgebreid over z'n eigen ervaringen te vertellen; het dwaalde me wat te ver af.

Ben benieuwd naar Gover Meit komende zaterdag.
  donderdag 20 maart 2025 @ 23:12:18 #9
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_217124977
Hadewych was ook gewoon heel enthousiast. Bij Buma vond ik het juist wel eens leuk dat een deelnemer zelf enige ervaring had met genealogie. Al vond ik het verhaal verder niet heel bijzonder. Het goede/slechte kant van voorouders-verhaal lag er heel dik bovenop. Ik had het prima gevonden als ze het een halve aflevering lang over de familie Buma hadden gehad. Misschien over de verschillende naamsvarianten/takken (Van Haersma Buma, Hopperus Buma en Hora Buma) en hoe zoiets ontstond. Dan maar geen diversiteitsverhaal. Maar goed, dan had het misschien een WNL-programma moeten zijn :+ en hij wilde zelf graag meer weten over het Zuid-Afrikaanse verhaal.
  zaterdag 22 maart 2025 @ 20:40:15 #10
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_217146617
Den Helder :D
pi_217223826
Weinig interesse hier. Vorige week met Gover Meit vond ik al verrassend, dit keer met Frank Lammers ook. Hun voorvaderen hebben nogal door Europa gezworven. Ooit heb ik eens genealogisch onderzoek gedaan naar die van mij, kwam niet verder dan Rotterdam. :D
  Trouwste user 2022 zondag 30 maart 2025 @ 13:46:22 #12
7889 tong80
Spleenheup
pi_217229453
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 maart 2025 22:35 schreef Firuze60 het volgende:
Weinig interesse hier. Vorige week met Gover Meit vond ik al verrassend, dit keer met Frank Lammers ook. Hun voorvaderen hebben nogal door Europa gezworven. Ooit heb ik eens genealogisch onderzoek gedaan naar die van mij, kwam niet verder dan Rotterdam. :D
Mijn biologische vader komt van Sardinië. Nooit gekend enzo. Dus dat schiet niet op, :)

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_217230044
quote:
Lammers….le….maire…goed gevonden.

Het duurde wel even zeg voordat de Poolse connectie duidelijk werd.
Trieste familiegeschiedenis met twee generaties levenslang in een gesticht opgesloten. Kan mij voorstellen dat het feit de huidige generaties huiverig maakt.

Een allochtone ex soldaat, die Nederlands onderwijzer wordt…🙃 Daar raakte ik het spoor even bijster…
pi_217237616
quote:
1s.gif Op zondag 30 maart 2025 14:22 schreef AnneX het volgende:

[..]
Lammers….le….maire…goed gevonden.

Het duurde wel even zeg voordat de Poolse connectie duidelijk werd.
Trieste familiegeschiedenis met twee generaties levenslang in een gesticht opgesloten. Kan mij voorstellen dat het feit de huidige generaties huiverig maakt.

Een allochtone ex soldaat, die Nederlands onderwijzer wordt…🙃 Daar raakte ik het spoor even bijster…
Ja, dat vond ik ook wel triest van die oma en daar de vader weer van. Ach ja, nu noem je dat misschien ADHD of bipolair en valt er prima mee te leven, toen werden ze in een gesticht gemikt en werden daar alleen maar gekker.
  woensdag 2 april 2025 @ 13:01:50 #15
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_217262240
quote:
Ik heb een behoorlijk diverse mix aan voorouders uit verschillende gebieden en daarbij zowel platteland als stad. Dan is de kans wel groter dat je ergens wat buitenlanders vindt dan wanneer al je voorouders uit een dorp in Drenthe komen. Sowieso trokken mensen uit het buitenland vaker naar een stad dus als je daar je voorouders hebt is de kans al veel groter.

Ik heb zelf tien voorouders die naar Nederland kwamen (na de middeleeuwen zeg maar, oude adel tel ik niet mee), waarvan ik het zeker weet. Daar zijn misschien wel verhaaltjes á la Verborgen Verleden over te vertellen. Verder nog zeven voorouders die hun roots in het buitenland moeten hebben (vanwege de naam) maar waarvan ik behalve de naam nog geen link gevonden heb.

Meeste uit wat nu Duitsland is, zuidelijke Nederlanden, Frankrijk, Zwitserland en Polen.
  woensdag 2 april 2025 @ 13:31:48 #16
49501 4-elements
Arrectis Auribus
pi_217262532
Ik kom voorlopig niet verder dan Maastricht in mijn familie (circa 1750). Daar raken we het spoor bijster. Mogelijk komen ze uit België, maar de missende schakel is nog niet gevonden. Maar misschien moet ik eens in de zijtakken gaan kijken voor buitenlandse avonturen.
That's history. I say history because it happened in the past.
Murray Walker
pi_217267885
quote:
0s.gif Op woensdag 2 april 2025 13:31 schreef 4-elements het volgende:
Ik kom voorlopig niet verder dan Maastricht in mijn familie (circa 1750). Daar raken we het spoor bijster. Mogelijk komen ze uit België, maar de missende schakel is nog niet gevonden. Maar misschien moet ik eens in de zijtakken gaan kijken voor buitenlandse avonturen.
Wel leuk om dat uit te zoeken en Limburg ligt natuurlijk al halverwege richting Frankrijk. Ik denk dat er maar weinig oorspronkelijke bewoners (zeg maar 20 generaties) in Nederland zijn.
pi_217270360
Mijn familie, voor zover bekend, komt allemaal uit Oost-Nederland: grofweg het gebied Noordoost-Gelderland, Salland, Twente en nog een klein beetje Achterhoek en wellicht wat Zuid-Drenthe. Van vaders kant (dus de tak van mijn achternaam) ligt de bekende roots (rond de 17e eeuw) maar een paar kilometer van mijn huidige woonplaats.

Grote onzekere factor is de niet-bekende vader van mijn moeder, vrijwel zeker afkomstig van de andere kant van de grote plas. Voor mijn moeders oma geldt hetzelfde. Daardoor is toch meer dan een kwart van de stamboom sowieso in beeld. Ik ben nog aan het nadenken of ik eens een DNA-test wil doen.

Wat het programma betreft: ik geniet er wekelijks van. De aflevering met Gover Meit vond ik met name erg fraai.
pi_217270429
quote:
0s.gif Op donderdag 3 april 2025 00:07 schreef DJ11 het volgende:
Mijn familie, voor zover bekend, komt allemaal uit Oost-Nederland: grofweg het gebied Noordoost-Gelderland, Salland, Twente en nog een klein beetje Achterhoek en wellicht wat Zuid-Drenthe. Van vaders kant (dus de tak van mijn achternaam) ligt de bekende roots (rond de 17e eeuw) maar een paar kilometer van mijn huidige woonplaats.

Grote onzekere factor is de niet-bekende vader van mijn moeder, vrijwel zeker afkomstig van de andere kant van de grote plas. Voor mijn moeders oma geldt hetzelfde. Daardoor is toch meer dan een kwart van de stamboom sowieso in beeld. Ik ben nog aan het nadenken of ik eens een DNA-test wil doen.

Wat het programma betreft: ik geniet er wekelijks van. De aflevering met Gover Meit vond ik met name erg fraai.
Ja, dat graven in oude archieven is een tijdlang mijn hobby ook geweest. Een kind van mij heeft zijn dna online gemikt in zo'n commerciele bedoening (daar ben ik geen fan van) en daaruit zat een haard van dezelfde soort in de UK, ach ja, een havenplaats was Rotterdam ook, haha. En het grappige is dan weer dat mijn zoon nu in de UK woont.
pi_217284033
Weer een bijzondere aflevering, je zag Frank echt worstelen met het verhaal van oma en haar vader, volgens mij liet hij ook doorschemeren dat de erfelijke component ook in recentere generaties voorkomt, dan komt het natuurlijk nog dichterbij.
  dinsdag 8 april 2025 @ 21:49:35 #21
49501 4-elements
Arrectis Auribus
pi_217322384
quote:
0s.gif Op woensdag 2 april 2025 20:35 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Wel leuk om dat uit te zoeken en Limburg ligt natuurlijk al halverwege richting Frankrijk. Ik denk dat er maar weinig oorspronkelijke bewoners (zeg maar 20 generaties) in Nederland zijn.
Als ik kijk naar mijn eigen familienaam (de tak die naar Limburg leidt is via mijn oma), dan gaat die tot circa 1640 terug, allemaal in Nederland. Sterker nog, allemaal in Zuid-Holland. Waar ik dus ook nog woon.
That's history. I say history because it happened in the past.
Murray Walker
pi_217352995
Na een matige aflevering met Arib, die qua aanpak/insteek erg uit de toon viel, vond ik de slotaflevering met Bridget Maasland weer erg geslaagd. Ze deed ook erg leuk mee en was op het eind dan toch ontroerd.

Hopelijk komt er snel weer een nieuw seizoen. Bij de NTR of welke omroep dan ook.
pi_217353313
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 april 2025 22:44 schreef DJ11 het volgende:
Na een matige aflevering met Arib, die qua aanpak/insteek erg uit de toon viel, vond ik de slotaflevering met Bridget Maasland weer erg geslaagd. Ze deed ook erg leuk mee en was op het eind dan toch ontroerd.

Hopelijk komt er snel weer een nieuw seizoen. Bij de NTR of welke omroep dan ook.
Och ja, Arib kon er ook niks aan doen dat er in haar verleden geen op nauwkeurige westerse bureaucratisch wijze het volk werd bijgehouden in boeken, ze moest het van mondelinge verhalen hebben. Niet iedereen staat overal ergens beschreven toen. Ze probeerden er toch wat van te maken.
Ik vond Bridget haar geschiedenis leuk en best ontroerend ook.

Leiden en Katwijk heb ik een zwak voor, mijn grootouders woonden in Oegstgeest en Rijnsburg. Ook grappig vond ik dat ze het had over haar overgrootouders, geboren 1896, allemachtig! Mijn grootmoeder was geboren in 1885, nog ouder dan haar overgrootouders. Naja, ik heb die nog meegemaakt, voel mij bijna een fossiel.. :D

In principe had Bridget mijn dochter kunnen zijn, dat dan wel weer (had ze een jonge moeder gehad).

[ Bericht 5% gewijzigd door Firuze60 op 13-04-2025 00:03:49 ]
  maandag 14 april 2025 @ 09:44:22 #24
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_217365421
Leuk dat van Leiden. De overgrootvader van mijn overgrootvader had een broer die was ook kurassier in Leiden, wonende in de doelen. Die kreeg in 1826 ook een dochter buiten het huwelijk.

Zij kreeg de naam Aaltje Gordineau de Gouberville i.p.v. Gordinou de Gouberville. Het is jammer dat het een dochter was anders was er misschien een tak geweest met een net iets andere schrijfwijze.

Die ouders trouwden uiteindelijk niet. De vader kreeg met zijn vrouw een jaar later een dochter die ook de naam Aaltjen Gordinou de Gouberville kreeg. Hij stierf iets meer dan een jaar na het huwelijk.
pi_217422236
Nu pas kunnen zien! Wat een mooi verhaal.
En zó herkenbaar voor Bridget met de ondernemende stoere vrouwen vóor haar.
Volkomen begrijpelijke emoties voor een toffe vrouw. _O_
Linkje vond ik alsnog hier https://npo.nl/start/seri(...)-maasland_2/afspelen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')