SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Diverse afleveringen van de laatste drie seizoenen via NPO Plus terug te kijken:
https://npo.nl/start/serie/verborgen-verleden
Seizoen 18 start op zaterdag 8 maart en telt zes afleveringen. Drie deelnemers zijn inmiddels bekend: Hadewych Minis, Gover Meit (ook bekend als Stefano Keizers, cq. Donny Ronny) en Sybrand van Haersma Buma.
Programmapagina NTR: https://ntr.nl/Verborgen-Verleden/77/
Facebook-pagina: https://www.facebook.com/VerborgenverledenNTR/
CBG Centrum voor familiegeschiedenis: https://cbg.nl/kennis/verborgenverleden/
[ Bericht 41% gewijzigd door DJ11 op 10-02-2025 18:30:30 ]
Mijn biologische vader komt van Sardinië. Nooit gekend enzo. Dus dat schiet niet op,quote:Op zaterdag 29 maart 2025 22:35 schreef Firuze60 het volgende:
Weinig interesse hier. Vorige week met Gover Meit vond ik al verrassend, dit keer met Frank Lammers ook. Hun voorvaderen hebben nogal door Europa gezworven. Ooit heb ik eens genealogisch onderzoek gedaan naar die van mij, kwam niet verder dan Rotterdam.
Lammers….le….maire…goed gevonden.quote:Op zaterdag 29 maart 2025 22:35 schreef Firuze60 het volgende:
Weinig interesse hier. Vorige week met Gover Meit vond ik al verrassend, dit keer met Frank Lammers ook. Hun voorvaderen hebben nogal door Europa gezworven. Ooit heb ik eens genealogisch onderzoek gedaan naar die van mij, kwam niet verder dan Rotterdam.
Ja, dat vond ik ook wel triest van die oma en daar de vader weer van. Ach ja, nu noem je dat misschien ADHD of bipolair en valt er prima mee te leven, toen werden ze in een gesticht gemikt en werden daar alleen maar gekker.quote:Op zondag 30 maart 2025 14:22 schreef AnneX het volgende:
[..]
Lammers….le….maire…goed gevonden.
Het duurde wel even zeg voordat de Poolse connectie duidelijk werd.
Trieste familiegeschiedenis met twee generaties levenslang in een gesticht opgesloten. Kan mij voorstellen dat het feit de huidige generaties huiverig maakt.
Een allochtone ex soldaat, die Nederlands onderwijzer wordt…🙃 Daar raakte ik het spoor even bijster…
Ik heb een behoorlijk diverse mix aan voorouders uit verschillende gebieden en daarbij zowel platteland als stad. Dan is de kans wel groter dat je ergens wat buitenlanders vindt dan wanneer al je voorouders uit een dorp in Drenthe komen. Sowieso trokken mensen uit het buitenland vaker naar een stad dus als je daar je voorouders hebt is de kans al veel groter.quote:Op zaterdag 29 maart 2025 22:35 schreef Firuze60 het volgende:
Wel leuk om dat uit te zoeken en Limburg ligt natuurlijk al halverwege richting Frankrijk. Ik denk dat er maar weinig oorspronkelijke bewoners (zeg maar 20 generaties) in Nederland zijn.quote:Op woensdag 2 april 2025 13:31 schreef 4-elements het volgende:
Ik kom voorlopig niet verder dan Maastricht in mijn familie (circa 1750). Daar raken we het spoor bijster. Mogelijk komen ze uit België, maar de missende schakel is nog niet gevonden. Maar misschien moet ik eens in de zijtakken gaan kijken voor buitenlandse avonturen.
Ja, dat graven in oude archieven is een tijdlang mijn hobby ook geweest. Een kind van mij heeft zijn dna online gemikt in zo'n commerciele bedoening (daar ben ik geen fan van) en daaruit zat een haard van dezelfde soort in de UK, ach ja, een havenplaats was Rotterdam ook, haha. En het grappige is dan weer dat mijn zoon nu in de UK woont.quote:Op donderdag 3 april 2025 00:07 schreef DJ11 het volgende:
Mijn familie, voor zover bekend, komt allemaal uit Oost-Nederland: grofweg het gebied Noordoost-Gelderland, Salland, Twente en nog een klein beetje Achterhoek en wellicht wat Zuid-Drenthe. Van vaders kant (dus de tak van mijn achternaam) ligt de bekende roots (rond de 17e eeuw) maar een paar kilometer van mijn huidige woonplaats.
Grote onzekere factor is de niet-bekende vader van mijn moeder, vrijwel zeker afkomstig van de andere kant van de grote plas. Voor mijn moeders oma geldt hetzelfde. Daardoor is toch meer dan een kwart van de stamboom sowieso in beeld. Ik ben nog aan het nadenken of ik eens een DNA-test wil doen.
Wat het programma betreft: ik geniet er wekelijks van. De aflevering met Gover Meit vond ik met name erg fraai.
Als ik kijk naar mijn eigen familienaam (de tak die naar Limburg leidt is via mijn oma), dan gaat die tot circa 1640 terug, allemaal in Nederland. Sterker nog, allemaal in Zuid-Holland. Waar ik dus ook nog woon.quote:Op woensdag 2 april 2025 20:35 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Wel leuk om dat uit te zoeken en Limburg ligt natuurlijk al halverwege richting Frankrijk. Ik denk dat er maar weinig oorspronkelijke bewoners (zeg maar 20 generaties) in Nederland zijn.
Och ja, Arib kon er ook niks aan doen dat er in haar verleden geen op nauwkeurige westerse bureaucratisch wijze het volk werd bijgehouden in boeken, ze moest het van mondelinge verhalen hebben. Niet iedereen staat overal ergens beschreven toen. Ze probeerden er toch wat van te maken.quote:Op zaterdag 12 april 2025 22:44 schreef DJ11 het volgende:
Na een matige aflevering met Arib, die qua aanpak/insteek erg uit de toon viel, vond ik de slotaflevering met Bridget Maasland weer erg geslaagd. Ze deed ook erg leuk mee en was op het eind dan toch ontroerd.
Hopelijk komt er snel weer een nieuw seizoen. Bij de NTR of welke omroep dan ook.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |