Instructeur had in mijn geval (voor B dan) gewoon drie pedalen. In de vrachtauto zaten er maar twee (rem en koppeling).quote:Op zaterdag 3 mei 2025 14:33 schreef r_one het volgende:
[..]
Lijkt me sterk: de dubbele bediening had doorgaans geen gaspedaal (weet niet hoe het nu zit).
?een dubbele bediening zonder gaspedaal is mogelijk maar eerder een uitzondering dan de regel.quote:Op zaterdag 3 mei 2025 14:33 schreef r_one het volgende:
[..]
Lijkt me sterk: de dubbele bediening had doorgaans geen gaspedaal (weet niet hoe het nu zit).
quote:Op zaterdag 3 mei 2025 14:38 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Instructeur had in mijn geval (voor B dan) gewoon drie pedalen. In de vrachtauto zaten er maar twee (rem en koppeling).
Dan is dat in de loop der tijd idd veranderd (ik heb jaren 80 m'n B gedaan).quote:Op zaterdag 3 mei 2025 14:39 schreef dop het volgende:
[..]
?een dubbele bediening zonder gaspedaal is mogelijk maar eerder een uitzondering dan de regel.
Nee dat is altijd al geweest, ook in de jaren 80.quote:Op zaterdag 3 mei 2025 14:41 schreef r_one het volgende:
[..]
[..]
Dan is dat in de loop der tijd idd veranderd (ik heb jaren 80 m'n B gedaan).
Mijn ervaringen zijn anders.quote:Op zaterdag 3 mei 2025 14:43 schreef dop het volgende:
[..]
Nee dat is altijd al geweest, ook in de jaren 80.
Mij rijlessen zijn van veel later maar ik heb als kind heel wat leswagens van binnen gezien (mijn vader was rijinstructeur).quote:
Oke.quote:Op zaterdag 3 mei 2025 14:54 schreef dop het volgende:
[..]
Mij rijlessen zijn van veel later maar ik heb als kind heel wat leswagens van binnen gezien (mijn vader was rijinstructeur).
Het is overigens niet verplicht om ook een gaspedaal te hebben, dus het komt zeker nog wel voor dat er geen gaspedaal aanwezig is.
Same here.quote:Op zaterdag 3 mei 2025 15:06 schreef r_one het volgende:
[..]
Oke.
Maar nogmaals: ik ken niet anders. En meteen les #1 al weggereden met zelf gas/remmen/koppeling., ondersteund door de instructeur met zijn pedalen.
Vier uur achter elkaar continu rijles lijkt me best wel veel, zowel voor de cursist als voor de instructeur. Of was er halverwege die vier uur nog wel een korte pauze?quote:Op zaterdag 3 mei 2025 14:03 schreef Ridocar het volgende:
Als je het aankunt, 2x60. Ik had met de vrachtauto blokken van 4 uur, en dat ging prima. Dan heb je maar één keer een kwartiertje 'inkomen', en ben je continu aan het lessen. Daarnaast kom je nog eens op onbekende plekken omdat je dan verder kunt rijden.
Same here: 20 lessen in een halfjaar tijd, in 1x geslaagd. Weet nog dat ik amper 3 maanden later hele vakantie in Engeland en Schotland heb gereden (m'n vader durfde niet links te rijden).quote:Op zaterdag 3 mei 2025 15:15 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Same here.
Ik kon al prima technisch autorijden. Het probleem zit 'm in het afleren van bepaalde vaardigheden, en dat iedereen in drie, vier lessen al kan schakelen, gasgeven, sturen en remmen. De overige tijd leer je de verkeersregels en kijken.
20 lesuren had ik nodig voor B.
Tsja op de fiets kijken ze ook dus wat dat betreftquote:Op zaterdag 3 mei 2025 14:29 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Inclusief kijken en beslissingen nemen? Dat lijkt me nogal overweldigend voor een beginnend leerling.
Nee, geen pauze. De rijinstructeur heeft zich ook aan de atw en rijtijden te houden. Die vier uur sturen vliegen ook zo voorbij, en die uren moeten ook maximaal worden benut.quote:Op zaterdag 3 mei 2025 15:23 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Vier uur achter elkaar continu rijles lijkt me best wel veel, zowel voor de cursist als voor de instructeur. Of was er halverwege die vier uur nog wel een korte pauze?
Oh ik heb dat ook gehad hoor op leeg terrein. Heel veel. Ik kan gewoon niet schakelen en op de weg letten. Het schakelen klikt niet in mijn hoofd. Ik krijg er alleen maar stress van.quote:Op zaterdag 3 mei 2025 11:05 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Misschien komt dit ook een beetje door de lesmethode. Als je bij de rijles meteen het verkeer in gaat, dan wordt het al gauw te veel als je er ook nog bij moet leren schakelen.
Een beter lesmethode zou dan zijn om eerst een aantal uren te oefenen op een verkeersoefenterrein zodat je eerst de bediening van de auto leert en dat op een gegeven moment min of meer routinematig gaat, en dat je pas daarna rijles neemt in het verkeer.
Tja, tegenwoordig kom je met code 78 een aardig eind. De automaat wordt steeds meer gemeengoed. Onze luxe wagen (Suzuki Vitara) is ook een automaat, en dat rijdt prima.quote:Op zaterdag 3 mei 2025 18:20 schreef roos94 het volgende:
[..]
Oh ik heb dat ook gehad hoor op leeg terrein. Heel veel. Ik kan gewoon niet schakelen en op de weg letten. Het schakelen klikt niet in mijn hoofd. Ik krijg er alleen maar stress van.
Vrachtwagen rijden lijkt mij erg heftig. Wat ik me altijd afvraag: voelt een gewone auto rijden super chill/easy als je een vrachtwagen gewend bent?quote:Op zaterdag 3 mei 2025 14:03 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Als je het aankunt, 2x60. Ik had met de vrachtauto blokken van 4 uur, en dat ging prima. Dan heb je maar één keer een kwartiertje 'inkomen', en ben je continu aan het lessen. Daarnaast kom je nog eens op onbekende plekken omdat je dan verder kunt rijden.
De eerste lessen in een vrachtauto zijn het ergst. Je denkt dat je alles platrijdt, maar je leert wel met de afmetingen om te gaan. Daarna gaat alles als vanzelf.quote:Op zaterdag 3 mei 2025 19:06 schreef roos94 het volgende:
[..]
Vrachtwagen rijden lijkt mij erg heftig. Wat ik me altijd afvraag: voelt een gewone auto rijden super chill/easy als je een vrachtwagen gewend bent?het is toch een stuk compacter lichter etc.
Is het niet zo dat, na de 'check', in de tijd dat jij terugloopt en in je cabine stapt, er dán alsnog iets of iemand achter je trailer kan komen te staan? Kans is klein maar niet ondenkbeeldig, lijkt me.quote:Op zaterdag 3 mei 2025 19:52 schreef Ridocar het volgende:
als je achteruit gaat rijden en je bent niet zeker van wat er achter je gebeurt, stap je even uit. Ja, het is 2x 16 meter lopen, maar dan ben je een stuk zekerder van je zaak
Daarom had ik ook altijd een hekel aan filiaalritten. Altijd op een parkeerterrein, winkelend volk dat zich onkwetsbaar waant en gewoon achter je oplegger langs loopt. Dat is zo'n beetje het ergste. Dààr moet je juist heel veel geduld voor hebben. Gelukkig heb ik dat niet vaak hoeven doen. Maar op goed geluk achteruit rijden is een no-go.quote:Op zaterdag 3 mei 2025 21:05 schreef r_one het volgende:
[..]
Is het niet zo dat, na de 'check', in de tijd dat jij terugloopt en in je cabine stapt, er dán alsnog iets of iemand achter je trailer kan komen te staan? Kans is klein maar niet ondenkbeeldig, lijkt me.
Geen idee. Wat ik wel van collega's heb gehoord die nog op de bus hebben gezeten is dat het allemaal iets soepeler, maar wel anders gaat. Het stuurt anders, want de voorwielen zitten achter de bestuurder, je zit een stuk lager en je hebt een enorme uitzwaai achter. En je hebt natuurlijk levende have bij je die niet te beroerd is om kritiek te leveren op je rijstijl.quote:Op zaterdag 3 mei 2025 21:12 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Hoe zou het zijn om op een bus te rijden?
Zou dat veel anders zijn dan op een vrachtwagen?
Er zijn proefdagen dat je je kan inschrijven om het te proberen.quote:Op zaterdag 3 mei 2025 21:12 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Hoe zou het zijn om op een bus te rijden?
Zou dat veel anders zijn dan op een vrachtwagen?
Ja daarom ben jij geen rijsintructeurquote:Op zaterdag 3 mei 2025 14:06 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Ben er geen voorstander van , gewoon meteen alles laten doen vind ik het beste.
Lesschool van Mootje Oulehquote:Op zondag 4 mei 2025 20:39 schreef JopieKlaassen het volgende:
Vanmiddag een lesauto die me (naar eigen inschatting) met 160km/h voorbij rijdt op de A12. Lekkere reclame voor je toko wel aangezien de naam op de lesauto stond geprint
Altijd leuk, asogedrag en dan de bedrijfsnaam levensgroot eropquote:Op zondag 4 mei 2025 20:39 schreef JopieKlaassen het volgende:
Vanmiddag een lesauto die me (naar eigen inschatting) met 160km/h voorbij rijdt op de A12. Lekkere reclame voor je toko wel aangezien de naam op de lesauto stond geprint
het is altijd volgen omdat je moet stoppen op een veilige plek voor jezelf en de politiequote:Op zondag 11 mei 2025 16:48 schreef roos94 het volgende:
Ik krijg echt een error van sommige vragen..
[ afbeelding ]
Als de politie zegt STOP, moet ik het antwoord volgen aanklikken
Ik heb ook weleens deze vraag gehad en dan gaf het bordje volg aan, dan is het logisch om te volgen. Maar je moet gewoon altijd volgen aldus cbr.
U moet de snelheid maximale snelheid rijden waar dit kan en mag. Regel technisch kun je met een voertuig dat minimaal 60km per uur kan de snelweg op. Als je sneller kunt zul je ook met het verkeer mee moeten rijden en mag je niet zomaar 60km/h gaan rijden.quote:[ afbeelding ]
Maar op een snelweg rijd je normaliter 100 of 130. Als je veel langzamer rijdt dan de rest, zegt het kapstokwet artikel 5 dat je een gevaar bent en in overtreding gaat. Dus waar slaat dit dan op?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |