abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216510201
Tilburgse middelbare school staat gebedsrituelen niet toe: ‘Wij zijn een school en daar wordt geleerd’
Het Cobbenhagenlyceum laat leerlingen geen gebedsrituelen uitvoeren, ook niet in de fietsenstalling of op het schoolplein. Muslim Rights Watch, de zelfbenoemde waakhond van de islamitische gemeenschap, zegt dat er sprake is van discriminatie en stapt naar de rechter.

Muslim Rights Watch Nederland (MRWN) kwam in actie na een incident op de school, waarbij volgens een woordvoerder een leerling ‘abrupt’ werd gedwongen om te stoppen met bidden. Omdat de school geen gebedsruimtes heeft, zocht de leerling de rust van de fietsenstalling op. Dat werd niet toegestaan door de schoolleiding.

Een ouder nam daarop contact op met MRWN, die het gesprek probeerde aan te gaan met de school. Toen daar niet op in werd gegaan, verspreidde MRWN samen met de Tilburgse moslimorganisatie Moslim Empowerment Tilburg (MET) een bericht op sociale media. Daarin werd opgeroepen om directeur Ronald Verschuren te mailen of bellen om hem aan te spreken op het ‘illegaal gebedsverbod’. De oproep werd de afgelopen dagen veelvuldig gedeeld onder moslimjongeren.

,,Niet prettig”, zo noemt Verschuren de oproep van MRWN. Hij ontving mailtjes uit heel Nederland. ,,Zo’n bericht haalt de kwestie uit de context en mist de nuance. Bovendien vraag ik me af, moet ik nu met al die mensen in gesprek gaan?

De directeur zegt over het beleid van het Cobbenhagenlyceum: bidden mag, maar ‘actief belijden’, dus met een ritueel, dat doe je thuis. Dus ook niet in de pauze en ook niet op een rustig plekje in of rond het schoolgebouw. Hij wil dus niet van een gebedsverbod spreken. ,,Wij hebben niet de ruimte om bidden te faciliteren. Dat willen we ook niet want dat is niet onze opdracht. Wij zijn een school en daar wordt geleerd.”

Kerstviering en iftar
Volgens Verschuren biedt het Cobbenhagenlyceum religieuze leerlingen alle ruimte om zich te uiten en wordt er tijdens levensbeschouwelijke lessen ook veel over religie gesproken. Zo wordt ieder jaar een iftar georganiseerd, net zoals een kerstviering. Er wordt echter een grens getrokken bij gebedsrituelen.
,,Religie is een privéaangelegenheid. Bidden kan thuis of in een religieuze setting gebeuren”, aldus Verschuren, die ook praktische bezwaren ziet. ,,Wat als er straks tientallen leerlingen willen bidden? Daar is geen ruimte voor.

We kunnen die leerlingen dan ook niet storen. Dat soort ingewikkelde situaties willen we voorkomen.” Volgens Verschuren heeft de oproep niet tot onrust geleid. De school heeft alsnog een afspraak met MRWN voor een gesprek.

Volgens MRWN is er sprake van discriminatie. ,,Wij vragen niet om een gebedsruimte want dat is de school niet verplicht, maar als een leerling op een rustig plekje in gebed wil gaan, dan moet dat kunnen.” De stelling dat het Cobbenhagenlyceum ook christelijke gebeden niet toestaat, wijst de woordvoerder van de hand: ,,In de praktijk houdt de school alleen moslims tegen om te bidden.”

Drukmiddel
Volgens de woordvoerder voert de school geen consequent beleid door wel een iftar te organiseren, maar bidden niet toe te staan. ,,Zeg dan gewoon eerlijk dat moslims niet mogen bidden omdat het een katholieke school is.” MRWN spant daarom een kort geding aan om het gebedsverbod op de school op korte termijn op te heffen. Daarnaast wil de organisatie een bodemprocedure starten voor een definitieve uitspraak van de rechter.

De gemeente Tilburg stelt dat het Cobbenhagenlyceum zelf mag bepalen hoe de school omgaat met bidden. Burgemeester Theo Weterings noemt het ‘verwerpelijk’ dat MRWN in de oproep het persoonlijke telefoonnummer van de schooldirecteur deelde. ,,Dat kan alleen als drukmiddel beschouwd worden en dat is niet de weg om ongenoegen te uiten.” MRWN wijst erop dat het betreffende nummer op een website van de school te vinden was.
https://www.bd.nl/brabant(...)dt-geleerd~a69ac96e/
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_216510323
Groot gelijk gemeente
pi_216510363
En hier gaan we weer, doordrammen, op elk vlak, en daarbij lekker hard islamofobie roepen.

En maar raar opkijken als PVV, AfD, Trump etc meer en meer stemmen krijgen wereldwijd :').
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_216510384
quote:
13s.gif Op zaterdag 1 februari 2025 18:45 schreef HeatWave het volgende:
En hier gaan we weer, doordrammen, op elk vlak, en daarbij lekker hard islamofobie roepen.

En maar raar opkijken als PVV, AfD, Trump etc meer en meer stemmen krijgen wereldwijd :').
Meest misselijke vind ik de oproepen om de directeur te ‘benaderen’. Krijg daar Paty flashbacks van.
pi_216510406
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 februari 2025 18:46 schreef Pizzakoppo het volgende:

[..]
Meest misselijke vind ik de oproepen om de directeur te ‘benaderen’. Krijg daar Paty flashbacks van.
Ja, dat is best zorgwekkend ook weer, als men niet goedschiks buigt, dan maar weer kwaadschiks.

Maar ook dat is niets nieuws, ook hier in Nederland niet.
Get woke, go broke!
  zaterdag 1 februari 2025 @ 18:48:58 #6
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_216510415
Ben benieuwd waar MRWN door gefinancierd wordt en wie de leiders zijn.

quote:

[..]
Intimidatie. Een welbekend recept van extremisten. En jezelf dan verschuilen achter een of andere vage organisatie.
pi_216510422
quote:
Meest misselijke vind ik de oproepen om de directeur te ‘benaderen’.
Inclusief zijn mobiele nummer :r
pi_216510454
Geouwehoer altijd met religies. Hou dat achter je eigen voordeur of in de moskee/kerk ofzo.
pi_216510455
quote:

[..]
Dat is dan ook de modus operandi van dit soort extremisten.

100% dat ze straks een gebedsruimte voor moslims in gaan richten. Vinger, hand.
  zaterdag 1 februari 2025 @ 18:53:32 #10
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_216510472
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 februari 2025 18:51 schreef Scorpie het volgende:

[..]

En daarna is de kantine 100% halal, niet een uitzondering maken voor halal, nee gewoon alles halal.

En zo gaat de islamisering verder, dag in, dag uit.

En maar janken dat men rechts stemt.
Get woke, go broke!
  zaterdag 1 februari 2025 @ 19:02:06 #11
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_216510577
Als minderjarige al bidden :')!

Overigens gewoon verwerpelijk van de school in kwestie en een directe walgelijke vorm van islamofobie. Ik ga ook maar even een mail sturen.
Goed dat MRWN een kort geding heeft aangespannen. Dit verbod wordt natuurlijk gewoon verworpen.
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  zaterdag 1 februari 2025 @ 19:02:29 #12
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_216510587
Waarom is mijn reactie weggehaald?
  zaterdag 1 februari 2025 @ 19:03:34 #13
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_216510600
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 februari 2025 18:53 schreef HeatWave het volgende:

[..]
En daarna is de kantine 100% halal, niet een uitzondering maken voor halal, nee gewoon alles halal.

En zo gaat de islamisering verder, dag in, dag uit.

En maar janken dat men rechts stemt.
Een veganistische kantine is altijd halal, en dat heeft wel de voorkeur.
  zaterdag 1 februari 2025 @ 19:04:21 #14
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_216510613
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 februari 2025 19:03 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Een veganistische kantine is altijd halal, en dat heeft wel de voorkeur.
Echt, er zou een verplichte tag bij jou moeten komen, iets als "parodie op een user" ofzo :').
Get woke, go broke!
  zaterdag 1 februari 2025 @ 19:05:48 #15
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_216510637
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 februari 2025 18:51 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Dat zou in dat geval volledig toe te rekenen zijn aan de school. Niemand heeft immers om een aparte gebedsruimte gevraagd. Enkel dat deze leerlingen op een rustig plekje zoals de fietsenstalling hun persoonlijke levensovertuiging kunnen praktiseren.

Als de school van mening is dat er per se een aparte gebedsruimte moet komen, dan is dat ook prima.
pi_216510647
Mogen ze allemaal doen in hun eigen land, maar niet hier. Die ongein van daar hoort hier simpelweg niet thuis.
Gewoon aanpassen aan de regels die hier gelden. Niet mee eens = oprotten naar je eigen land.
pindazakje
pi_216510680
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 februari 2025 19:05 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Dat zou in dat geval volledig toe te rekenen zijn aan de school. Niemand heeft immers om een aparte gebedsruimte gevraagd. Enkel dat deze leerlingen op een rustig plekje zoals de fietsenstalling hun persoonlijke levensovertuiging kunnen praktiseren.

Als de school van mening is dat er per se een aparte gebedsruimte moet komen, dan is dat ook prima.
Deze school is van mening dat religie geen plaats heeft op hun terrein, en dat is helemaal uitstekend. Daar dient elke gelovige zich gewoon aan te houden.
  zaterdag 1 februari 2025 @ 19:09:44 #18
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_216510684
quote:
10s.gif Op zaterdag 1 februari 2025 19:04 schreef HeatWave het volgende:

[..]
Echt, er zou een verplichte tag bij jou moeten komen, iets als "parodie op een user" ofzo :').
Was als grapje bedoeld, maar nu ik er over nadenk... Waarom niet gewoon alle kantines veganistisch? Het heeft werkelijk geen enkel nadeel.

> goedkoper
> iedereen kan mee eten
> gezonder
> je hebt geen aparte gerechten meer nodig voor mensen met dieet-restricties
pi_216510685
Zolang ze dat in de pauzes doen ergens op een rustig plekje snap ik niet zo goed dat je daar zo moeilijk over wilt doen.
pi_216510696
  zaterdag 1 februari 2025 @ 19:10:28 #21
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_216510697
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 februari 2025 19:05 schreef Mikeytt het volgende:

[..]

Geloof is geen openbare gelegenheid. We hebben een scheiding van kerk en staat. De invloed van de Islam op onze "samen"leving begint steeds groter te worden. Een te groot deel van de moslims wil helemaal niet samen leven.
pi_216510706
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 februari 2025 19:09 schreef Kickinalfa het volgende:
Zolang ze dat in de pauzes doen ergens op een rustig plekje snap ik niet zo goed dat je daar zo moeilijk over wilt doen.
“Ik heb moeite met regels volgen dus waarom doen jullie zo moeilijk”
  zaterdag 1 februari 2025 @ 19:11:14 #23
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_216510711
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 februari 2025 19:09 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Was als grapje bedoeld, maar nu ik er over nadenk... Waarom niet gewoon alle kantines veganistisch? Het heeft werkelijk geen enkel nadeel.

> goedkoper
> iedereen kan mee eten
> gezonder
> je hebt geen aparte gerechten meer nodig voor mensen met dieet-restricties
Ik zal eens een FB topic openen als feature, iets als "Gimmick account" lijkt me een prima tag :).
Get woke, go broke!
pi_216510722
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 februari 2025 19:10 schreef Scorpie het volgende:
[ link | afbeelding ]
Dezelfde foto weer hergebruiken _O_ _O- _O_
  zaterdag 1 februari 2025 @ 19:11:52 #25
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_216510726
quote:
Het Cobbenhagenlyceum laat leerlingen geen gebedsrituelen uitvoeren, ook niet in de fietsenstalling of op het schoolplein. Muslim Rights Watch, de zelfbenoemde waakhond van de islamitische gemeenschap, zegt dat er sprake is van discriminatie en stapt naar de rechter.
Dit geldt voor iedereen, waar is dan de discriminatie?
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')