raptorix | donderdag 30 januari 2025 @ 05:04 |
https://nos.nl/artikel/25(...)uchthaven-washington https://edition.cnn.com/u(...)-01-29-25/index.html Aardappelhoofd live: Bekijk deze YouTube-video Even volgen. | |
kree | donderdag 30 januari 2025 @ 05:06 |
terroristen. even denken welk land nu weer aan te vallen ![]() | |
sp3c | donderdag 30 januari 2025 @ 05:08 |
Denk gewoon een ongeluk | |
kree | donderdag 30 januari 2025 @ 05:10 |
wss natuurlijk. maargoed moet toch zeggen die stream is nog wel humoristisch. ![]() | |
raptorix | donderdag 30 januari 2025 @ 05:23 |
Helicopter op ze kop in de rivier, vliegtuig ligt in 2 stukken in de rivier. | |
kree | donderdag 30 januari 2025 @ 05:25 |
niks aan de hand, tragisch ongeluk, mss krijgt het 2 min in het nieuws nog hier in NL. | |
superniger | donderdag 30 januari 2025 @ 05:38 |
Regilio Tuur gaat iedereen redden. | |
koffiekoekjes | donderdag 30 januari 2025 @ 05:58 |
koffiekoekjes | donderdag 30 januari 2025 @ 06:04 |
Geluid van ATC https://archive.liveatc.net/kdca/KDCA1-Twr-Jan-30-2025-0130Z.mp3 Vanaf 17:30 laatste communicatie tussen heli en ATC Aircraft involved: American Airlines Flight 5342 (CRJ700) from Wichita & Army Black Hawk helicopter. Tot nu toe 4 overlevenden (uit het water gevist blijkbaar) | |
raptorix | donderdag 30 januari 2025 @ 06:05 |
Net even opgezocht een Blackhawk maakt geen gebruik van het TCAS systeem dat er voor zorgt dat vliegtuigen op gelijke hoogte uitwijken. | |
koffiekoekjes | donderdag 30 januari 2025 @ 06:11 |
koffiekoekjes | donderdag 30 januari 2025 @ 06:11 |
Piloot van Blackhawk krijgt wel meerdere keren een waarschuwing en piloot geeft ook aan het vliegtuig te zien, dus wat er dan verder misgaat...? | |
koffiekoekjes | donderdag 30 januari 2025 @ 06:15 |
Dit verklaart het een beetje dan... | |
raptorix | donderdag 30 januari 2025 @ 06:17 |
Ik denk dat het wel duidelijk word, zo een Blackhawk zal een soort van Live Camera systeem hebben. | |
kree | donderdag 30 januari 2025 @ 06:23 |
militair ongelukje? nou reken er maar niet op dat hier veel meer aandacht aan gaat worden besteed, zeker niet met trump ![]() | |
Eyjafjallajoekull | donderdag 30 januari 2025 @ 06:27 |
Bizar... vlieg er gewoon recht op? | |
-Deluzion- | donderdag 30 januari 2025 @ 06:48 |
Ik heb redelijk verstand van luchtvaart, al heb ik begrepen dat de helikopter geen TCAS had. Het ontbreken van dit systeem kan in bepaalde situaties het risico op een botsing verhogen, aangezien het TCAS in vliegtuigen helpt bij het detecteren van andere vliegtuigen en het geven van waarschuwingen en manoeuvreeradviezen om een botsing te voorkomen. Zonder dit systeem was het voor de helikopter moeilijker om de nabijheid van andere vliegtuigen tijdig te herkennen en adequaat te reageren. Dit benadrukt het belang van het hebben van moderne veiligheidssystemen aan boord van alle luchtvaartuigen inclusief helikopters, vooral in drukke luchtruimen. Voor wie het interesseert: Vliegtuigen en helikopters zijn doorgaans uitgerust met het Traffic Alert and Collision Avoidance System (TCAS) om de veiligheid in de lucht te verbeteren. Wanneer twee vliegtuigen dicht bij elkaar komen, verschijnt er een wit stipje op het scherm van elk vliegtuig, vergezeld van de waarschuwing “traffic, traffic.” Op dit punt is de situatie nog niet kritiek, maar naarmate de vliegtuigen dichterbij komen, verandert de stip van kleur naar geel wat wijst op een mogelijke botsingsroute. Als de vliegtuigen doorgaan zonder actie te ondernemen en de afstand verder afneemt, verandert de stip naar rood wat wijst op een ernstig risico op een botsing. Op dit moment geeft het TCAS een Resolutie Advies (RA), waarbij het ene vliegtuig wordt geadviseerd om te stijgen en het andere te dalen, om een botsing in de lucht te voorkomen. Als de vliegtuigen nog steeds te dicht bij elkaar komen, wordt de waarschuwing opgehoogd en adviseert het systeem om de klim of daalsnelheid te verhogen om de vliegtuigen verder uit elkaar te krijgen. Als beide vliegtuigen zijn uitgerust met TCAS, zouden deze systemen idealiter een botsing moeten voorkomen, omdat ze real-time, onafhankelijke waarschuwingen en acties bieden om het risico te verminderen. Daarnaast zou de luchtverkeersleiding (ATC) het verkeer moeten aanduiden en de piloten vragen om het verkeer in zicht te melden, wat een extra laag communicatie en situatiebewustzijn toevoegt. Wanneer zowel het TCAS als de ATC goed samenwerken wordt de kans op een botsing in de lucht aanzienlijk verminderd, mits de piloten correct reageren op de waarschuwingen. In theorie, als beide vliegtuigen hun TCAS-systemen goed functioneren en de adviezen opvolgen zou een botsing voorkomen moeten worden. | |
Basp1 | donderdag 30 januari 2025 @ 06:51 |
Hadden sommige airtraffic control mensen hun ontslag al geaccepteerd dat dit zo kan gebeuren? | |
Beau_ter_Ham | donderdag 30 januari 2025 @ 06:54 |
Welke tegenstander van Trump zat er aan boord? | |
kree | donderdag 30 januari 2025 @ 06:58 |
het klopt hoe je het uitlegt. alleen militair enzo, en dan denk ik niet dat ze die hebben sowieso, wss nooit van toepassing ook voor hun want meer visueel, zeker met helikopters. dus ja tragisch ongeluk, tis wel weer dat USA of althans iig die YouTube e video gast doet alsof het america under stack is enzo. | |
roos94 | donderdag 30 januari 2025 @ 06:58 |
![]() | |
NoXia | donderdag 30 januari 2025 @ 07:22 |
-Deluzion- | donderdag 30 januari 2025 @ 07:25 |
Je hebt absoluut gelijk het is simpelweg een tragisch ongeluk en geen aanval op Amerika. er wordt vaak pas actie ondernomen n een ernstig ongeluk in plaats van preventief maatregelen te treffen. Daarom is de kans groot dat er nu regels komen die TCAS verplicht stellen voor alle vliegtuigen, inclusieff militaire helikopters om dit in de toekomst te voorkomen. En ja, het blijft een extreem zeldzaam scenario dat een vliegtuig en een helikopter met elkaar in botsing komen. Maar zoals je weet: if it can happen, it will happen eventually. | |
Scrummie | donderdag 30 januari 2025 @ 07:30 |
Gvd ![]() Gister tickets geboekt naar Washington en vorig jaar nog over de Potomac (over een brug) gereden. Komt wel dichtbij zo. | |
voetbalmanager2 | donderdag 30 januari 2025 @ 07:32 |
Niet het eerste passagiersvliegtuig dat in de Potomac eindigt. | |
Momo | donderdag 30 januari 2025 @ 07:56 |
Er zouden sport profs aan boord zijn lees ik? Kunstschaatsers? | |
MissButterflyy | donderdag 30 januari 2025 @ 08:01 |
![]() Moest er ook meteen aan denken. | |
maily | donderdag 30 januari 2025 @ 08:07 |
Dat poppetje links. Don't fear the reaper. | |
PzKpfw | donderdag 30 januari 2025 @ 08:16 |
Wederom een Boeing? Ik weet dat dat niet relevant is maar het zou de reputatie van Boeing in ieder geval geen goed doen. | |
raptorix | donderdag 30 januari 2025 @ 08:16 |
https://www.kansas.com/news/local/article299420529.html | |
Jedi_Pimp | donderdag 30 januari 2025 @ 08:18 |
Zal wel weer de schuld zijn van DEI-beleid. | |
onlogisch | donderdag 30 januari 2025 @ 08:30 |
@GGMM sprak hier ook al zijn afschuw over uit. | |
opgebaarde | donderdag 30 januari 2025 @ 08:37 |
heywoodu | donderdag 30 januari 2025 @ 08:42 |
Dat geeft dan weer weinig informatie, want er is niet echt zoiets als 'de elite division'. Maar goed, is ook niet het belangrijkste nu natuurlijk. | |
TARAraboemdijee | donderdag 30 januari 2025 @ 08:49 |
Zullen ze vast zo willen framen ofzo. Maar '45' richt zich pijlen nu op Air Traffic Control https://www.hindustantime(...)101738218783586.html Echter, een week geleden: https://www.livemint.com/(...)-11738212465996.html Air Traffic Safety board gestopt door Trump, en ontslagronde aangeboden aan een heleboel binnen organisaties, waaronder Air Traffic Control. Ik weet niet hoe meneer dit gaat buigen, maar dit is het gevolg geweest van eigen beleid | |
PluggieOD | donderdag 30 januari 2025 @ 08:49 |
Type: Sikorsky UH-60L Black Hawk Owner/operator: US Army Registration: 00-26860 Type: Bombardier CRJ-701ER (CL-600-2C10) Owner/operator: American Eagle, opb PSA Airlines Registration: N709PS | |
TARAraboemdijee | donderdag 30 januari 2025 @ 08:58 |
Sven Kramer doet niets met kunstschaatsen, en al helemaal niet met het nationale jeugdteam van de VS. Geen idee waarom je dit opeens roept? Want het slaat echt helemaal nergens op | |
raptorix | donderdag 30 januari 2025 @ 09:01 |
OP Reddit las ik dat het om jonge talenten gingen, in r/iceskating loopt er een thread over. | |
roos94 | donderdag 30 januari 2025 @ 09:01 |
Aaaaah | |
Perrin | donderdag 30 januari 2025 @ 09:05 |
Gewoon alle veiligheidslui ontslaan, wat kan er fout gaan? | |
Kim-Holland | donderdag 30 januari 2025 @ 09:07 |
HLN heeft het over Russische schaatsers https://www.hln.be/ | |
raptorix | donderdag 30 januari 2025 @ 09:13 |
En al tijdje als Coach werkzaam in de VS. | |
Eyjafjallajoekull | donderdag 30 januari 2025 @ 09:17 |
Mja, net zoals dat de reps de dems voor de bosbranden verantwoordelijk houden vind ik dit ook een beetje onzin. Wordt meteen een politiek tintje aan gegeven, nog letterlijk voordat de slachtoffers geborgen zijn. | |
Perrin | donderdag 30 januari 2025 @ 09:18 |
De vorige crash van een commerciële vlucht in de VS was 16 jaar ofzo geleden. Het zijn heel zeldzame gebeurtenissen. Alles en iedereen die over veiligheid gaat ontslaan helpt zeker niet mee. Trump had hier meer invloed op dan Biden op de bosbranden. | |
raptorix | donderdag 30 januari 2025 @ 09:21 |
Als je ziet wat daar in zo een commissie zit aan mensen, dan krijg ik inderdaad ook het idee dat het wel wat minder mag: https://www.tsa.gov/for-i(...)ty-committee-members | |
TARAraboemdijee | donderdag 30 januari 2025 @ 09:36 |
Klopt, dat Air Safety Committee ging meer over veiligheid aan boord, checks op terroristen, etc. Dat heeft met dit ongeluk weinig te maken (al is het wel een kwalijke zaak). Echter, de huidige president is vorige week ook bij Air Traffic Control begonnen met een ontslagronde, en dat heeft wel direct invloed https://www.livemint.com/(...)-11738212465996.html Dit was een official statement van 22 januari, 8 dagen geleden Dus ja, ik snap wel, zeker als de president Air Traffic Control beschuldigd, dat deze keihard teruggekaatst wordt. En politiek in deze betrokken wordt, want de kans is groot dat dit wel meespeelt | |
Nielsch | donderdag 30 januari 2025 @ 09:37 |
Dus het vorige hoofd van de FAA moest opstappen zodat faalhaas Trump een nieuw hoofd kon aanstellen en een week later heb je dit. Tientallen Amerikanen dood door het beleid van Trump (en Musk). | |
Haags | donderdag 30 januari 2025 @ 09:38 |
Dat maakt het al iets minder erg. | |
matthijst | donderdag 30 januari 2025 @ 09:40 |
Geen filmpjes? Waar zijn die spotters als je ze nodig hebt. | |
PluggieOD | donderdag 30 januari 2025 @ 09:44 |
Bovenstaande gaat over het inhuren van nieuw personeel en heeft 0,0 invloed op direct operationele procedures. Wacht gewoon het onderzoek af. | |
Kim-Holland | donderdag 30 januari 2025 @ 09:53 |
Vooralsnog 2 schaatsers. Het las alsof in het vliegtuig alleen Russen zaten, maar ze hebben het aangepast. | |
TARAraboemdijee | donderdag 30 januari 2025 @ 10:16 |
Beter kijken!
| |
TARAraboemdijee | donderdag 30 januari 2025 @ 10:17 |
Lees het hele artikel even. Het gaat ook over ontslagen bij air traffic control, die al onder werkdruk staan En het gaat ook over het ontslag van de FAA directeur, zonder dat daar een vervanger voor is | |
PluggieOD | donderdag 30 januari 2025 @ 10:27 |
Heeft niets te maken met de operationele TC bezetting op DCA. Beetje het probleem met social media: Iedereen denkt dat zijn mening ertoe doet. Is helemaal niet zo. | |
LethalNinja | donderdag 30 januari 2025 @ 10:28 |
Hoezo geen nieuwsbericht op de Frontpage?????? | |
TweedeKlum | donderdag 30 januari 2025 @ 10:50 |
Trump gaat ongelukken verbieden. ![]() | |
Discombobulate | donderdag 30 januari 2025 @ 10:53 |
Zat er een keer aan te komen. Traffic control daar is sowieso relatief slecht. | |
D. | donderdag 30 januari 2025 @ 11:12 |
https://www.theguardian.c(...)ngton-figure-skaters | |
tesssssssss | donderdag 30 januari 2025 @ 11:18 |
Maar waarom is die helicopter eigenlijk niet uitgeweken? Misschien stomme vraag, maar die moeten er ook zijn. | |
Sabata | donderdag 30 januari 2025 @ 11:28 |
er werd geroepen dat het een training was, dus misschien een beginnend piloot? maar goed onderzoek loopt dus wilde theorien hebben nu weinig zin | |
Straatcommando. | donderdag 30 januari 2025 @ 11:37 |
Zat dat toestel nou voor met russen of zagen er een paar in. Wat een naar toeval ook weer. | |
Perrin | donderdag 30 januari 2025 @ 11:39 |
Vermoeden is dat hij het vliegtuig niet zag. Schijnt ook een militaire trainingsvlucht te zijn dus misschien onervaren piloot. | |
PluggieOD | donderdag 30 januari 2025 @ 11:48 |
Kan nou eens met die onzin. Het lijkt het Ukraine topic wel. c/s van de 12 AVN helie was PAT25 PAT = (USAr) Priority Air Travel Oftewel: een VIP vlucht. | |
Basp1 | donderdag 30 januari 2025 @ 11:49 |
Eigenlijk best vaag welk weldenkend persoon lijkt het een goed idee om militaire piloten te trainen in de buurt van aanvliegroutes van burger luchtvaart vliegtuigen? | |
Sabata | donderdag 30 januari 2025 @ 11:53 |
fair punt. guardian noemt dit in zijn newsreel
| |
Perrin | donderdag 30 januari 2025 @ 12:05 |
Ik zeg 'schijnt'. En hier is de bron. Met je onzin.
| |
heywoodu | donderdag 30 januari 2025 @ 12:07 |
Volgens mij gaat het met 'Russen' gewoon om twee voormalig top-kunstschaatsers (oud-wereldkampioenen), die voor Rusland uitkwamen in hun carrire in de jaren negentig, maar die inmiddels al vele jaren in de VS woonden en daar coach waren. Hun zoon is ook een van de betere kunstschaatsers in de VS, met serieuze kans op deelname aan de Spelen (namens de VS, dus). Ik denk dat daar de verwarring vandaan kwam, niet dat er 10 Russen in zaten ofzo. | |
Tourniquet | donderdag 30 januari 2025 @ 12:21 |
Goede en feitelijke analyse: Bekijk deze YouTube-video | |
TARAraboemdijee | donderdag 30 januari 2025 @ 12:23 |
Het is geen onzin! The US Army Black Hawk that collided with a passenger plane on Wednesday was on a training flight at the time of the incident, Joint Task Force-National Capital Region media chief Heather Chairez tells CNN. The 12th Aviation Battalion, based out of Fort Belvoir, provides helicopter transportation and “technical rescue support” to the National Capital Region. It’s not clear where the Black Hawk took off from before the collision. https://edition.cnn.com/u(...)4ioz00083b6msjwyc92c | |
PluggieOD | donderdag 30 januari 2025 @ 12:30 |
Wel onzin. PAT = geen trainingsvlucht. Wat CNN ook schrijft. | |
PluggieOD | donderdag 30 januari 2025 @ 12:35 |
Dat is nou net het probleem. | |
zuchtje | donderdag 30 januari 2025 @ 12:41 |
The BlackHawk was taking part in a training flight, said Heather Chairez, a spokesperson with the Joint Task Force-National Capital Region. https://www.reuters.com/w(...)ollision-2025-01-30/ Het zal wel een samenzwering zijn. de VIP was zo belangrijk dat ze zeggen dat het een trainingsvlucht was, terwijl het eigenlijk de koning van Saudi-Arabi was of zo. Of was het toch een trainingsvlucht, en boeken ze dat in het systeem als PAT? | |
Perrin | donderdag 30 januari 2025 @ 12:44 |
Het is goed met je. Jij beweert stellig allerlei bullshit maar de mensen die voorzichtig statements maken, onderbouwd door bronnen, zijn het probleem. Zoek eens een spiegel op, vriend. | |
Tourniquet | donderdag 30 januari 2025 @ 12:44 |
Aanvullend: onder de 1000 feet AGL geeft TCAS geen RA's, omdat een daaladvies op zo'n geringe hoogte de situatie juist kan verslechteren. Of de heli wel of geen TCAS had is volgens mij nog niet bekend. Zou me niet verbazen als ze gewoon altijd die callsign gebruiken, of het nu een trainingsvlucht of een daadwerkelijk VIP-transport betreft. [ Bericht 16% gewijzigd door Tourniquet op 30-01-2025 12:52:25 ] | |
PluggieOD | donderdag 30 januari 2025 @ 12:59 |
Het ging om de opmerking "trainingsvlucht met onervaren piloten". PATxx = Priority Air Travel = VIP flight Anders gebruikt men Rxxxxx In Nederland hetzelfde. Voorbeeld CH-47: SABRExx = speciale missie OMEGAxx = training Je laatste zin kan. PAX cnx, vlucht door laten gaan onder gefiled flightplan. Aanname: onderzoek zal zich voornamelijk gaan richten of VFR separatie 's nachts gewenst is. En of men mode-S/MLAT data met ADS-B gegevens moet combineren. De eerste heeft een 4 tot 6 seconde delay. Hierboven las ik al dat het de schuld van Trump en Musk was. Dus op Fok! zijn we al klaar. | |
PluggieOD | donderdag 30 januari 2025 @ 13:00 |
Ik lees van jou dat het onervaren piloten zijn en het de schuld van Trump is. Zoek eens een spiegel op, vriend | |
Sabata | donderdag 30 januari 2025 @ 13:03 |
en als je nu op een redelijke toon informatie had gegeven zonder meteen straffe taal uit te gaan slaan over onzin in topics, dan hadden er mensen je waarschijnlijk bedankt voor de nuttige info, ipv terug te schelden ![]() | |
PluggieOD | donderdag 30 januari 2025 @ 13:04 |
Eens. Verbeterpunt. Ik steek de hand in eigen boezem. | |
Gremen | donderdag 30 januari 2025 @ 13:12 |
Ik vind het een raar ongeval. Om met een helicopter tegen een vliegtuig te botsen, moet je eigenlijk wel je best doen ![]() | |
heywoodu | donderdag 30 januari 2025 @ 13:16 |
Ja, dat geldt wel voor iedereen, gok ik ![]() | |
recursief | donderdag 30 januari 2025 @ 13:29 |
Ik begreep dat die toestellen uit security-overwegingen altijd het PAT callsign gebruiken, ook als er geen VIP aan boord is. De redenatie is dat als je de PAT callsign alleen gebruikt als er een VIP aan boord is je er in feite een easy target van maakt. Je beveiliging gaat er gewoon op vooruit als je niet je PAT c/s gebruikt om de hele wereld te laten weten dat je een VIP vervoert. Dus: trainingsvlucht en PAT callsign hoeven elkaar niet uit te sluiten. | |
Perrin | donderdag 30 januari 2025 @ 13:49 |
Je zou ervan kunnen leren, in plaats van stijfkoppig het tegendeel te beweren. | |
Ulx | donderdag 30 januari 2025 @ 13:59 |
Trump's frisse wind geeft snel resultaat. Dit besloot hij afgelopen dinsdag. Trump Guts Key Aviation Safety Committee, Fires Heads Of TSA, Coast Guard
| |
PluggieOD | donderdag 30 januari 2025 @ 14:00 |
Kwartje valt niet he. Het is niet de schuld van Trump. Het zijn ws geen onervaren piloten. Je zou ervan kunnen leren. Heb ik hierboven ook gedaan. | |
voetbalmanager2 | donderdag 30 januari 2025 @ 14:03 |
Reddingswerkers die langs de ramen zwommen zagen dat een groot deel van de passagiers nog in de gordels in hun stoel zaten. ![]() | |
Sabata | donderdag 30 januari 2025 @ 14:03 |
als ik het goed begrijp gaat dat wat @Ulx noemt om het veiligheids committee, maar zijn dan ook gelijk de ATC's op non actief gezet? | |
Ulx | donderdag 30 januari 2025 @ 14:07 |
Trump snapt er in ieder geval niets van lees ik net op de FP. Wel raar dat hij dan zulke beslissingen neemt. | |
voetbalmanager2 | donderdag 30 januari 2025 @ 14:10 |
Bekijk deze YouTube-video | |
Tourniquet | donderdag 30 januari 2025 @ 14:11 |
Hier de Tower-comms met ondertiteling: Bekijk deze YouTube-video Ik ben redelijk op de hoogte van luchtvaart RT, maar heb toch wel moeite dit te volgen op basis van alleen de audio. ![]() Geen overlevenden btw. ![]() [ Bericht 4% gewijzigd door Tourniquet op 30-01-2025 14:17:26 ] | |
PluggieOD | donderdag 30 januari 2025 @ 14:30 |
Nee, dat kan ook helemaal niet. Dan gaat direct een veld dicht omdat men niet meer voldoet aan de luchtvaartwet. | |
miaeak | donderdag 30 januari 2025 @ 14:57 |
Zaten als in nog levend en bij kennis? Dat zou een lijpe dood zijn, dat ijskoude water in zakken met je cabine. | |
matthijst | donderdag 30 januari 2025 @ 15:04 |
Die gasten ook. Wat een blinde sukkels joh, vliegen dr recht op af. | |
saparmurat_niyazov | donderdag 30 januari 2025 @ 15:09 |
Luguber, maar dat maakt het bergen van de lichamen denk ik wel een stuk makkelijker dan tientallen ronddrijvende lijken die ver door de rivier meegevoerd kunnen worden. | |
voetbalmanager2 | donderdag 30 januari 2025 @ 15:10 |
Het vliegtuig brak in tween bij de inslag en zal direct volgelopen zijn. De passagiers zullen niet meer lang geleefd hebben. Vandaar dat het merendeel ook nog in hun stoel zat. | |
saparmurat_niyazov | donderdag 30 januari 2025 @ 15:12 |
Bekijk deze YouTube-video | |
Captain_Jack_Sparrow | donderdag 30 januari 2025 @ 15:13 |
Je verhaal is technisch correct, maar dit is 'gewoon' een ATC fuck-up. Uit de communicatie die tot nu toe bekend is, blijkt dat ATC wel aan de Blackhawk heeft gevraagd of ze 'traffic in sight' hadden, maar niet aan de CRJ. En de Blackhawk zat op een andere frequentie dan de CRJ, dus het is aannemelijk dat de CRJ nooit heeft geweten dat er een Blackhawk in de buurt van hun final approach zat. | |
Captain_Jack_Sparrow | donderdag 30 januari 2025 @ 15:17 |
Pffft, domste opmerking in de hele thread.... Het was overigens een Bombardier. | |
PluggieOD | donderdag 30 januari 2025 @ 15:22 |
Waarschijnlijk heeft PAT25 de "number 1" on final visual gehad en niet de CRJ welke als "number 2" op final hangt. Dat mag het onderzoek uit gaan wijzen. Verder is het identificeren van licht wat recht op je af komt (boven een verlichte stad) niet zo heel makkelijk. Lufthansa en Iberia weigeren dit soort nachtelijke VFR separation. | |
Hyperdude | donderdag 30 januari 2025 @ 15:29 |
![]() Plaatje ![]() | |
PzKpfw | donderdag 30 januari 2025 @ 15:34 |
Gewoon een vraag gast.. Over domme opmerkingen gesproken ![]() | |
PluggieOD | donderdag 30 januari 2025 @ 15:48 |
Qua hoogte separatie gaat het ook mis. De CRJ zit ILS short final terwijl de heli op dezelfde hoogte zit. | |
saparmurat_niyazov | donderdag 30 januari 2025 @ 15:51 |
En de heli: Bekijk deze YouTube-video | |
Origami94 | donderdag 30 januari 2025 @ 15:53 |
Effe Apeldoorn bellen ![]() | |
Origami94 | donderdag 30 januari 2025 @ 15:57 |
Het wordt tijd dat er weer geklapt gaat worden voor de piloten bij de landing | |
miaeak | donderdag 30 januari 2025 @ 16:06 |
BaBabah... | |
Straatcommando. | donderdag 30 januari 2025 @ 16:08 |
Mocht het schelen, het is vrijwel uitgesloten dat die mensen nog bij bewustzijn waren | |
Ulx | donderdag 30 januari 2025 @ 16:09 |
Dit was toch een flinke klap bij de landing? | |
mitt | donderdag 30 januari 2025 @ 16:11 |
Dat is maar te hopen voor ze. | |
miaeak | donderdag 30 januari 2025 @ 16:12 |
Schelen ja, als ik wist waar het op gebaseerd was. | |
Straatcommando. | donderdag 30 januari 2025 @ 16:14 |
De impact van het op het water klappen. | |
Discombobulate | donderdag 30 januari 2025 @ 16:30 |
Hoe kun je dat zo stellig zeggen? | |
KoosVogels | donderdag 30 januari 2025 @ 16:34 |
Ik begrijp van de Amerikaanse minister van Transport dat dit niet de bedoeling was. Waardevol commentaar van deze meneer. | |
Straatcommando. | donderdag 30 januari 2025 @ 16:36 |
Omdat je nogal wat energie nodig hebt om een toestel te laten breken. | |
Origami94 | donderdag 30 januari 2025 @ 16:36 |
Bekijk deze YouTube-video | |
PluggieOD | donderdag 30 januari 2025 @ 16:39 |
Bekijk deze YouTube-video | |
xpompompomx | donderdag 30 januari 2025 @ 16:43 |
Is dit satire? ![]() | |
Origami94 | donderdag 30 januari 2025 @ 16:44 |
Ja op het eind wordt het duidelijk. Maar duurde effe voordat ik het door had. | |
Discombobulate | donderdag 30 januari 2025 @ 16:48 |
Maar er zijn allemaal krachten in alle richtingen. Waren ook mensen bij Azerbaijan nog in leven ondanks dat het toestel in stukken lag. | |
Momo | donderdag 30 januari 2025 @ 16:50 |
Straatcommando. | donderdag 30 januari 2025 @ 16:50 |
Overleven is niet hetzelfde als bewustzijn. En dat toestel is rollend en rollend uit elkaar gebroken, daar is wat jij zegt meer op toepassing. | |
Momo | donderdag 30 januari 2025 @ 16:58 |
Stukje Final Destination omgekeerd | |
Perrin | donderdag 30 januari 2025 @ 16:59 |
Beter elders of op een ander moment trainen. | |
opgebaarde | donderdag 30 januari 2025 @ 17:16 |
| |
superniger | donderdag 30 januari 2025 @ 17:45 |
Trump blames DEI for deadly chopper collision. | |
superniger | donderdag 30 januari 2025 @ 17:55 |
Topshow op CNN. | |
PirE | donderdag 30 januari 2025 @ 17:56 |
Omdat de chopper zich ineens identificeerde als "deadly chopper"? Ik snap hem niet. Denk zelf dat het de schuld is van Trump, die is de baas daar en dus verantwoordelijk voor alles. | |
xpompompomx | donderdag 30 januari 2025 @ 17:57 |
En dan ging men tekeer over een dementerende Biden..... ![]() | |
Perrin | donderdag 30 januari 2025 @ 17:57 |
Als Biden president was had hij er van de Trumpanzees zeker de schuld van gekregen. | |
xpompompomx | donderdag 30 januari 2025 @ 17:59 |
Nee joh. De doorsnee populist wil wel macht, maar niet de bijbehorende verantwoordelijkheid. | |
Nyamuk | donderdag 30 januari 2025 @ 18:09 |
Dat hadden net zo goed tweee fietsers kunnen zijn op straat. Uitwijken naar dezelfde richting. Althans dat is hoe ik dit interpreteer. Correct me if I am wrong. | |
raptorix | donderdag 30 januari 2025 @ 18:22 |
![]() | |
MissButterflyy | donderdag 30 januari 2025 @ 18:26 |
Ahhhh zo kennen we Trump weer. Geeft een speech waarin hij de luchvaartleiding alvast vrijspreekt, het lag echt aan de helicopter, dat weet hij al zeker. https://www.nu.nl/buitenl(...)rash-washington.html | |
Hyperdude | donderdag 30 januari 2025 @ 18:26 |
Hoor nu Trump over helicopters. Wat een demente debiel. ![]() | |
MissButterflyy | donderdag 30 januari 2025 @ 18:33 |
Vervolgens probeerde Trump het beleid van eerdere Democratische regeringen de schuld te geven van de crash. "We moeten de hoogste normen hanteren voor degenen die in ons luchtvaartsysteem werken", zei hij. Trump beweerde dat die normen onder zowel de Democratische president Barack Obama als voormalig president Joe Biden waren verlaagd. Volgens Trump zouden in het kader van diversiteitsbeleid mensen met een beperking en psychische problemen aangenomen zijn voor functies als luchtverkeersleider. Daarvoor leverde hij geen bewijs. "Het had zomaar gekund", antwoordde hij op de vraag of het diversiteitsbeleid de oorzaak is van de botsing. Toen journalisten hem vroegen of hij dat zo definitief kon stellen, zei de president: "Omdat ik gezond verstand heb en helaas hebben veel mensen dat niet." ![]() Nu.nl | |
Momo | donderdag 30 januari 2025 @ 18:59 |
Gezond verstand is ook het meest holle begrip geworden de laatste jaren. | |
The-BFG | donderdag 30 januari 2025 @ 19:55 |
En zijn fans knikken instemmend hun hoofden. | |
Kapt-Ruigbaard | donderdag 30 januari 2025 @ 20:07 |
Eigenlijk zouden alle luchtverkeersleiders in Amerika het werk moeten neerleggen en publiek excuses moeten eisen van de orange man. | |
Jed1Gam | donderdag 30 januari 2025 @ 20:11 |
Barack "Hussein" Oboema heeft het gedaan ![]() | |
Jed1Gam | donderdag 30 januari 2025 @ 20:15 |
Hij is verward, en bedoeld zichzelf en RFK. | |
SnertMetChoco | donderdag 30 januari 2025 @ 20:16 |
Ja joh, waarom wachten totdat je weet wat er aan de hand is als je ook omfloerst kunt beweren dat zwarten en vrouwen dit soort baantjes niet kunnen. | |
TLC | donderdag 30 januari 2025 @ 20:50 |
Toch bijzonder, de helicopter piloot ziet het vliegtuig best n tijd van tevoren maar knalt er toch tegenaan Gevalletje zelfmoord ? | |
Tourniquet | donderdag 30 januari 2025 @ 21:06 |
We weten niet of de heli de CRJ (het verongelukte vliegtuig) wel daadwerkelijk zag, of iets anders zag. Een stukje achter de CRJ vloog ook een Airbus. | |
Hyperdude | donderdag 30 januari 2025 @ 21:14 |
Dan ontslaat ie ze allemaal. Net zoals Ronnie deed. | |
Captain_Jack_Sparrow | donderdag 30 januari 2025 @ 21:58 |
De helicopter piloot zei dat hij 'visual contact' had. Maar vlak voor de CRJ waar hij tegenaan vloog, zat nog een CRJ. Best aannemelijk dat hij naar het verkeerde toestel heeft gekeken. Of anders dat hij snelheid en richting compleet verkeerd inschatte. De verkeersleider had de cockpitcrew van de CRJ moeten informeren over de Blackhawk en aan hen vragen of ze de Blackhawk zagen. Dat hij dat niet heeft gedaan is voor 80% de oorzaak van dit drama. | |
Haushofer | donderdag 30 januari 2025 @ 22:02 |
Makkelijk knikken als je hoofd hol is. ![]() | |
Perrin | donderdag 30 januari 2025 @ 22:02 |
bron | |
Tourniquet | donderdag 30 januari 2025 @ 22:31 |
Welke 2e CRJ doel je op? Het helpt ook niet dat de militairen op een andere frequentie zitten. Sowieso vind ik toestaan dat er verkeer dwars door het glijpad van een actieve landingsbaan gaat van de zotte, al helemaal bij nacht in zo’n megadruk stukje luchtruim. | |
Perrin | donderdag 30 januari 2025 @ 23:59 |
Lekker bezig. | |
Tourniquet | vrijdag 31 januari 2025 @ 00:02 |
Bekijk deze YouTube-video | |
Friggles | vrijdag 31 januari 2025 @ 00:49 |
Wat een mongool. | |
RotatoR | vrijdag 31 januari 2025 @ 01:11 |
Droopie | vrijdag 31 januari 2025 @ 01:15 |
Dubbelzuurrr | vrijdag 31 januari 2025 @ 01:49 |
We are doomed. | |
Hyperdude | vrijdag 31 januari 2025 @ 06:05 |
Bekijk deze YouTube-video Juan Brown's samenvatting. Altijd goed. ![]() | |
Gunner | vrijdag 31 januari 2025 @ 08:05 |
En dus Biden Goed wie had het hier voorspeld? | |
raptorix | vrijdag 31 januari 2025 @ 10:01 |
Wow ik zag redelijk wat haat berichten voorbijkomen dat het om een Transgender piloot zou gaan van de Blackhawk, maar nu kom ik dit tegen: https://the-smerconish-po(...)-members-perspective Het lijkt me niet geheel onwaarschijnlijk, maar als het waar is zou dit wel eens een bommetje kunnen zijn. | |
Perrin | vrijdag 31 januari 2025 @ 10:08 |
Net als je denkt dat het niet gekker kan.. | |
Sabata | vrijdag 31 januari 2025 @ 10:09 |
het is dan een rotje ipv bommetje. https://www.google.com/am(...)story%3fid=118276697 geen National Guard, reguliere luchtmacht. men zoekt naar mogelijkheden om iemands domme rant over DEI gelijk te geven | |
Perrin | vrijdag 31 januari 2025 @ 10:16 |
Stukje heksenjacht. Heel normaal weer tegenwoordig in het 'beschaafde' Westen. Opgezweept door volksmenners kan iedereen weer los met zijn vooroordelen. | |
KoosVogels | vrijdag 31 januari 2025 @ 10:30 |
De (voorbarige) beschuldigingen die door Trump worden geuit zijn natuurlijk belachelijk en ronduit kwaadaardig, maar dan is er ook nog dit: Trump launched air controller diversity program that he now decries | |
Hyperdude | vrijdag 31 januari 2025 @ 10:34 |
Army. Heli's zijn Army, fixed wing zijn AF. Doet er verder niet toe. ![]() | |
Momo | vrijdag 31 januari 2025 @ 10:39 |
Maar gaan we nu gedoe krijgen als blijkt dat een van de betrokkene zwart of hispanic was, of vrouw was of zou behoren tot LGBT gemeenschap? | |
Sabata | vrijdag 31 januari 2025 @ 10:41 |
ik denk te Nederlands idd ![]() dat begint er wel op te lijken h? sluizen zijn open, zondebok gevonden, vol op het orgel. en als het allemaal niet waar is, tsja dan hoor je niemand . zo typisch dat Donnie de 47e president is, hij is ook degene die gemiddeld 47 leugens, foute aannames of onbevestigde uitspraken doet. geen wonder dat de GOP van factcheckers af wil | |
xpompompomx | vrijdag 31 januari 2025 @ 10:50 |
Ja. | |
HowardRoark | vrijdag 31 januari 2025 @ 10:53 |
Nee. Al benadrukken tragedies zoals deze natuurlijk wel dat kwaliteit en niet intersectionele identiteitspolitiek leidend moeten zijn. | |
KoosVogels | vrijdag 31 januari 2025 @ 10:57 |
Waarom benadrukt deze tragedie dat precies? Weet jij meer dan wij over de oorzaak? En dan is er nog dit: Trump launched air controller diversity program that he now decries | |
Perrin | vrijdag 31 januari 2025 @ 11:03 |
En jij vindt het niet een beetje apart dat juist Trump mensen aanneemt op basis van loyaliteit en kontkus-skills en niet op competentie? | |
KoosVogels | vrijdag 31 januari 2025 @ 11:13 |
Ja, maar die figuren zijn blank en conservatief. In dat geval vindt HowardRoark het geen probleem. | |
HowardRoark | vrijdag 31 januari 2025 @ 11:14 |
Omdat er ook specifiek binnen de luchtvaartindustrie verschillende initiatieven zijn geweest voor DEIB. Zie bijvoorbeeld: Of: Het blijkt dat voor sommige beroepen zoals piloten maar bijvoorbeeld ook medici, pure kwaliteit leidend moet zijn en niet huidskleur, geslacht of seksuele orintatie. Nu zal deze tragedie waarschijnlijk helemaal losstaan van DEIB, maar het geeft aan wat een verantwoordelijkheid er bij een beroep als piloot komt kijken, je moet daar echt de beste van de beste hebben. Een kleine fout kan vele mensenlevens kosten. | |
Basp1 | vrijdag 31 januari 2025 @ 11:17 |
Het benadrukt vooral dat sommige conservatieve maga mensen achter elke boom een transgender denken te zien en daarmee wederom hier hun totaal gebrek aan oorzaak en gevolg denken mee aan te tonen. Maar als hun Trump God dat zegt moet het wel waar zijn voor de zichtbaar slaafse volgers van het maga cultdom. ![]() | |
KoosVogels | vrijdag 31 januari 2025 @ 11:18 |
Maar waarom haal je dit aan in relatie tot deze ramp? Zie jij een koppeling met het vermeende 'DEI-aannamebeleid'? En wat vind je er dan van dat het Trump zelf is die (deels) verantwoordelijk is voor het aannamebeleid dat hij nu als schuldige aanwijst? | |
HowardRoark | vrijdag 31 januari 2025 @ 11:21 |
Trump neemt mensen aan op basis van kwaliteit. Alleen dit is voor velen die links en progressief zijn lastig te erkennen omdat zij vanuit hun eigen verwrongen wereldbeeld elke kandidaat als niet geschikt achten, en deze daarom dan maar op een denigrerende manier wegzetten. Je vraagt iets, waarvan het antwoord duidelijk in mijn post staat. En wat vind jij zelf eigenlijk van diversiteitsinitiatieven binnen de luchtvaartindustrie? | |
Momo | vrijdag 31 januari 2025 @ 11:25 |
Je moet toch allemaal testen door om uberhaupt op die plek te zitten? Je moet ook medisch aan allerlei eisen voldoen. Als die mensen daar allemaal doorkomen zijn ze goed genoeg. Welke huidskleur of geslacht ze ook hebben? | |
HowardRoark | vrijdag 31 januari 2025 @ 11:29 |
Daar zal wel mee worden gespeeld, net zoals bij toelatingen tot gerenommeerde universiteiten of bepaalde banen, omdat men anders ook niet kunstmatig groepen kunt gaan samenstellen op basis van onveranderlijke kenmerken. Heb je zelf ook niet het idee dat het simpelweg beter is om dit niet doen en gewoon kwaliteit leidend te laten zijn? | |
KoosVogels | vrijdag 31 januari 2025 @ 11:33 |
Ik zou je een stuk serieuzer nemen als je je niet zou laten leiden door deze domme partijdigheid. Trump omringt zich dit keer met bestuurders met weinig tot geen relevante werkervaring. Hun belangrijkste kwalificatie is loyaliteit. Acht jaar geleden vulde hij zijn kabinet voor een aanzienlijk deel met competente bestuurders, die in staat zijn tot kritisch en zelfstandig denken. Dat is dit keer niet het geval. Ja, ik kan lezen. Ik begrijp dat je dit beleid hekelt - dat dus door Trump is omarmd tijdens zijn vorige termijn - maar het is mij niet duidelijk wat de relevantie is in een topic over deze ramp. Kun je mij dat uitleggen? | |
KoosVogels | vrijdag 31 januari 2025 @ 11:34 |
'Daar zal wel...' Met aannames kunnen we niet zo gek veel, beste Howard. | |
Momo | vrijdag 31 januari 2025 @ 11:35 |
Ohja dan moeten ze wel gespeeld hebben met die medische eisen of testen, anders zouden er nooit zoveel vrouwen en donkere mensen door die opleiding komen? | |
recursief | vrijdag 31 januari 2025 @ 11:35 |
En die de een na de ander konden vertrekken omdat ze te kritisch waren. | |
xpompompomx | vrijdag 31 januari 2025 @ 11:41 |
Een dronken, vrouwen aanrandende Fox-presentator, zonder enige managementervaring en die een blauwe maandag bij het leger heeft gezeten zal zonder twijfel de beste keus voor het ministerie van defensie zijn inderdaad. | |
Sabata | vrijdag 31 januari 2025 @ 11:45 |
doet me denken aan een goede film die ik laatst zag: Red tails, over de eerste zwarte piloten in de luchtmacht in WW2. hun instructeurs waren zo overtuigd dat ze hadden vals gespeeld bij theoretische examens dat ze ze die een paar keer overnieuw lieten doen. tot hun superieuren ingrepen omdat de oorlog niet tegen eigen mensen werd gevochten | |
KoosVogels | vrijdag 31 januari 2025 @ 11:48 |
Niet om het een of ander, maar als Biden een donkere vrouw zonder enige relevante bestuurlijke ervaring had gebombardeerd tot minister, dan stond HowardRoark hier nu het hardst te roepen. En laten we wel wezen: niet elke jan doedel kan leiding geven aan een van de grootste organisaties ter wereld (want dat is het Amerikaanse ministerie van Defensie). Sowieso is leiding geven een vak. Ik ben best goed in wat ik doe, maar je kunt mij niet morgen hoofdredacteur van de New York Times maken. Daar ben ik niet geschikt voor. | |
Basp1 | vrijdag 31 januari 2025 @ 11:56 |
Woke progressieve linkse zelfkennis die je hier toont, het gaat bij de maga mensen om pretenderen dat je de beste bent en bij onderbouwde kritiek worden de maga minions ingezet om doelpalen te verzetten en anderen de schuld te geven.. ![]() | |
HowardRoark | vrijdag 31 januari 2025 @ 12:11 |
Nee hoor, dat is helemaal niet waar. Trump heeft geselecteerd op kwaliteit. En ik laat mij niet leiden door partijdigheid, doe jij een aantal anderen hier juist door een diepe aversie jegens Trump en de Republikeinse partij. Probeer dit eens te onderbouwen, waaruit denk je dit te kunnen opmaken en heb je hier enkele voorbeelden van? Dat heb ik duidelijk uitgelegd in mijn vorige posts, ik ga dit niet nog een keer doen.. Je bedoelt zoals Kamala Harris? Iets dat met hand en tand verdedigd door degenen die nu kritiek uiten op de Trump-regering. | |
HowardRoark | vrijdag 31 januari 2025 @ 12:15 |
Probeer deze claims eens verder te onderbouwen ... Ik zou iemand met 20 jaar ervaring in het leger en papiertjes van gerenommeerde Amerikaanse universiteiten als Princeton en Harvard namelijk niet ongeschikt willen noemen als Minister van Defensie. Wat jij nu doet is doelbewust de kwaliteiten van iemand bagatelliseren, vermengd met enkele onbewezen aantijgingen, omdat je het totaal niet eens bent met diens politieke wereldbeeld. Dat mag natuurlijk, maar netjes is het niet. | |
Zwansen | vrijdag 31 januari 2025 @ 12:25 |
Harris heeft 6 jaar leiding gegeven aan de department of justice in California met bijna 5.000 medewerkers en daarna was ze een aantal jaar senator. Hoezo geen ervaring? | |
KoosVogels | vrijdag 31 januari 2025 @ 12:28 |
Jij hebt duidelijk nul werkervaring, anders zou je beter weten. Binnen het leger heeft Hegseth nauwelijks bestuurlijke ervaring opgedaan. Hij was een majoor in de National Guard. Leuk, maar relatief klein bier. Papiertjes zijn leuk, maar zeggen niets over iemands leidinggevende capaciteiten. Dat je aan Harvard hebt gestudeerd, betekent niet dat je aan het hoofd kunt staan van een enorme organisatie zoals het ministerie van Def. Het is in dat opzicht grappig dat je Harris aanhaalt in je eerdere post. Zij heeft wist het tot openbaar aanklager te schoppen en beschikt ook over de relevante papieren. Vervolgens was ze senator namens Californi. Toch beschouw je Harris als een DEI-hire en vond je haar ongeschikt voor het vice-presidentschap, al voordat ze aantrad. | |
KoosVogels | vrijdag 31 januari 2025 @ 12:33 |
Neem mannen zoals Sessions en Mattis. Die beschikten over ruime ervaring, durfden zelfstandig beslissingen te nemen en zo nodig tegen de president in te gaan. Dat is wat je mag verwachten van bestuurders op het niveau van de federale overheid. Maar nu heb je figuren zoals Hegseth, Patel, Gabberd, RFK jr, Duffy. Die hebben hun nominatie volledig te danken aan hun loyaliteit richting Trump, ze zijn niet geschikt. | |
Perrin | vrijdag 31 januari 2025 @ 12:38 |
Duidelijkere opname van de ramp. | |
HowardRoark | vrijdag 31 januari 2025 @ 12:57 |
Nee hoor, 20 jaar in leger is simpelweg geen 'klein bier'. Dan heb je gewoon de nodige ervaring en papiertjes van prestigieuze universiteit als Harvard en Princeton tonen wel degelijk iets aan. We hebben het hier over twee van de beste universiteiten ter wereld, niet Hogeschool Inholland of zo. En Harris had welgeteld drie jaar ervaring in de nationale politiek alvorens zij VP werd. En ik omschrijf haar niet als een DEI-hire, dat deed Biden zelf door te stellen specifiek te zoeken naar een 'zwarte vrouw' als VP. Dat is inderdaad DEI, want er wordt specifiek gezegd te selecteren op twee onveranderlijke kenmerken. Als we kijken naar Gabbard: tien jaar politieke ervaring en 20 jaar ervaring in het leger reikende tot Luitenant-kolonel. Duffy heeft ook ruim tien jaar ervaring in de politiek en tien jaar als district attorney. Patel heeft ook jaren ervaring is een soortgelijke rol en is daarna actief geweest in hoge posities voor het Ministerie van Defensie en de Nationale Inlichtingendiensten. Dus waar heb je het over met dat deze mensen niet geschikt zouden zijn? Je bedoelt dat jij ze niet geschikt vindt. Maar een journalistje van een plaatselijke Nederlandse courant, met een enorme afkeer van Trump en de Republikeinen heeft daar weinig over te zeggen, totaal irrelevant want zo iemand daarvan wel of niet van vindt. Je beoordeelt mensen dan niet op hun kwaliteiten maar politieke kleur om tussendoor mij voor alles uit te maken (racist, etc) wat een nogal opmerkelijke manier van discussiren is. | |
Sabata | vrijdag 31 januari 2025 @ 13:11 |
Gabbard wordt niet geschikt geacht omdat ze geen enkele ervaring heeft in de inlichtingenwereld, edward snowden een held vond en bovendien positief was over voormalig President Assad. dat ze over de oorlog in Oekrane denkt als een conflict waarbij Rusland tegen die armen orks uit kiev beschermd moet worden is dan weer positief in de ogen van de huidige regering ![]() loyaliteit komt eerst, op de tweede plaats komt langs dezelfde lijnen denken en op de derde plaats of je ook werkelijk gekwalificeerd bent. denk dat men hoopt voldoende staffers te kunnen vinden om eventueel blunders weg te praten of te voorkomen | |
KoosVogels | vrijdag 31 januari 2025 @ 13:29 |
Laten we wel even eerlijk blijven, beste vriend. Jij koppelde mijn opmerking over 'nul bestuurlijke ervaring' aan Harris. Je meet met twee maten. Harris vind je ongeschikt, terwijl zij diverse hooggeplaatste, leidinggevende functies heeft bekleed. Nogmaals, werkervaring zegt op zichzelf niets. Majoor in de National Guard is prijzenswaardig, maar het is van een compleet andere orde dan departementen aansturen. Heb je wel eens iemand gesproken die daadwerkelijk bestuurlijke functies heeft bekleed bij Defensie? Ik gok van niet. Verder bagatelliseer ik op geen enkele manier de onderwijsprestaties van Hegseth, ik stel alleen dat Ivy Leaugue-diploma's je niet automatisch geschikt maken om een mega-organisatie te leiden. Hij heeft namelijk nog nooit zo'n rol vervuld. Hegseth zit op die plek omdat Trump hem kent van FOX en zijn opinies The Donald goed bevallen. Dat is de voornaamste reden. Gabbard heeft militaire ervaring, maar nul ervaring in de inlichtingenwereld. En dan laat ik haar twijfelachtige uitlatingen en banden met buitenlandse autocraten nog buiten beschouwing. Patel werd tijdens de eerste Trump-termijn nota bene geweigerd door Trumps eigen mensen omdat hij ongeschikt zou zijn. Dat zegt genoeg. En als je het 'totaal irrelevant' vindt wat figuren zoals ik hebben te zeggen over de benoemingen, dan zou ik dit forum voortaan lekker links laten liggen. Want dit hele forum draait om irrelevante meningen van irrelevante figuren. Jij gaat hier mee in het frame van Trump en koppelt DEI aan deze ramp, terwijl er nul bewijs voor is dat deze tragedie daar ook maar iets mee van doen heeft. Dat is een bewuste keuze van jouw kant, ga dan ook niet lopen janken als je daar felle reacties op krijgt. Fucking snowflake. | |
HowardRoark | vrijdag 31 januari 2025 @ 13:33 |
Ook dat is het niet. We zien vooral dat men in bepaalde contreien alles wat Republikeins is de grond in proberen te stampen. Het zijn juist degenen die een zelfbenoemd socialiste als Alexandria Ocasio-Cortez zouden toejuichen in een Democratische regering, maar vervolgens het argument maken dat mensen als Marco Rubio, Tulsi Gabbard of JD Vance niet geschikt zijn. Nu dat is verder prima, dat is een mening die je kunt hebben. Maar het scheelt veel tijd als we kunnen concluderen dat het hier over politiek tribalisme gaat en niet daadwerkelijke geschiktheid van de benoemingen in de nieuwe Trump-regering. | |
Ulx | vrijdag 31 januari 2025 @ 13:35 |
Die waar Trump nu zo over zanikt is rond 2013 ingevoerd. Waarom nam hij geen maatregelen in zijn eerste periode? | |
KoosVogels | vrijdag 31 januari 2025 @ 13:38 |
Ik heb geen moeite met Rubio. Ben uiteraard geen fan van zijn opvattingen, maar als senator met veertien jaar ervaring is hij prima geschikt als minister van BuZa. Hetzelfde geldt in grote lijnen voor Vance, al zat hij een stuk korter in de Senaat. Maar VP is bij uitstek een politieke benoeming, dus die keuze kan ik wel volgen. Saillant is trouwens dat Harris bergen meer ervaring had dan Vance toen zij VP werd (ook senator, daarvoor AG in Californi). Toch stelde jij hierboven dat Harris ongeschikt was voor het VP-schap. | |
Basp1 | vrijdag 31 januari 2025 @ 13:43 |
Ach gossie uit rechts conservatieve kringen kon de afgelopen jaren Biden niets goeds doen en werd alles de grond in gestampt, ridicuul gedaan, gelogen en nu het omgekeerde gebeurd is het tranen met tuiten huilen. ![]() | |
HowardRoark | vrijdag 31 januari 2025 @ 13:48 |
Harris had inderdaad weinig politieke ervaring en was daarnaast een DEI-pick, niet mijn woorden, die van Biden. En waar je mij van beticht, doe jij nota bene precies hetzelfde bij de nieuwe Trump-regering. Het is dan ook geen geheim dat voor jou als linkse user, de Amerikaanse politiek een onderwerp is die zeer tribaal wordt beleefd. Je lijkt te denken dat het aansturen van ministeries een soort hirarchisch proces is met een natuurlijk verloop. Maar werkt het echter niet, dit zien we in Nederland ook. Kijk o.a. naar sommige van de aanstelling in Nederland (Defensie, Binnenlandse Zaken, Economische Zaken etc.) soms komen mensen rechtstreeks uit de private sector. Voor zulke posities worden mensen benoemd die aansluiten met de lijn die het kabinet (in het geval de VS de president) wil varen en op die manier ook geschikt worden geacht, daar zit dus een mate van subjectiviteit bij en verloopt niet hirarchisch. Nee hoor, dat doe ik niet. En dat heb ik ook duidelijk uitgelegd. Ik verwijs naar post #169. Dat jij die woorden wil verdraaien is jouw eigen keuze. | |
KoosVogels | vrijdag 31 januari 2025 @ 14:00 |
Je illustreert hiermee alleen maar dat je met twee maten meet. Om te beginnen: het ging mij erop dat jij mijn opmerking over 'nul bestuurlijke ervaring' koppelde aan Harris. Maar Harris zat vier jaar in de Senaat en was daarvoor zes jaar AG van Californi, een zware bestuurlijke post. Vance was sinds 2023 senator en heeft verder geen bestuurlijke ervaring. Toch beschouw jij Harris als 'te licht', terwijl je Vance wel geschikt vindt. Dat mag. Maar wees wel gewoon eerlijk en geef toe dat deze kwalificaties samenhangen met je politieke voorkeuren. Want als je objectief naar relevante ervaring kent, dan wint Harris met een ruime marge. Verder heb ik nooit ontkend dat ik de voorkeur geef aan de Dems. Dat betekent niet dat mijn betogen geen hout snijden. Nee, ik ben van mening dat het aansturen van overheidsdepartementen een ingewikkelde taak is die ruime bestuurlijke en politieke ervaring vereist. Ik geen zelf dan ook de voorkeur aan bewindslieden die ervaring hebben in zowel de private als publieke sector. De Trump-genomineerden die jij noemt voldoen daar niet aan. Jij post driftig artikelen waaruit blijkt dat het aannamebeleid inclusiever is geworden. Dat mag, maar wat is daarvan de relevantie als deze ramp daar niets mee heeft te maken. Nogmaals, je maakt bewust de keuze om die zaken te posten. Daar word je dan ook op aangesproken. | |
Zwansen | vrijdag 31 januari 2025 @ 14:01 |
Harris was ook 7 jaar district attorney. Bij haar telt die ervaring niet maar bij Duffy dus wel? | |
Basp1 | vrijdag 31 januari 2025 @ 14:34 |
Terug naar het vliegtuig ongeluk de nyt schrijft in een uitgebreid stuk het volgende: At the same time, a chronic shortage of air traffic controllers has forced many to work six-day weeks and 10-hour days Terwijl we in nederland strenge eisen stellen aan werkweken en overuren en voldoende rust voor zulke banen negeert men in de vs dus blijkbaar gewoon zulke triviale zaken. ![]() | |
Droopie | vrijdag 31 januari 2025 @ 14:47 |
Behalve soms youtube filmpjes kijken van die ene kale piloot heb ik nul verstand van vliegen. Maar dit is echt het meest domme vliegtuig ongeluk ooit. Hoeveel veiligheidsregels zouden hier overtreden zijn? | |
roos94 | vrijdag 31 januari 2025 @ 15:24 |
Is 10 u lang? Heb langere dagen gedraaid in de zorg in NL hoor | |
Ulx | vrijdag 31 januari 2025 @ 15:56 |
Hoeveel mensen maak je dood of zieker bij een fout wegens vermoeidheid als je in de zorg werkt en hoeveel mensen maak je dood als je vliegtuigen laat botsen? Het is een afweging. | |
roos94 | vrijdag 31 januari 2025 @ 16:06 |
Ik mag hopen dat een beetje vermoeide piloot nog steeds functioneert anders zouden we dagelijks dit soort ongelukken hebben. En dit ongeluk is vrij bizar en compleet onnodig. | |
Captain_Jack_Sparrow | vrijdag 31 januari 2025 @ 16:27 |
Je kan op het radarplaatje zien, dat er een toestel vlak bij de heli zit op het moment dat de toren vraagt 'traffic in sight'. Dat is toevallig hetzelfde type vliegtuig (andere maatschappij). | |
Captain_Jack_Sparrow | vrijdag 31 januari 2025 @ 16:29 |
Voor een verkeersleider is dat onverantwoord. Je zal best hectische dagen hebben in de zorg, maar de druk waaronder een verkeersleider werkt, is van een heel ander niveau. | |
roos94 | vrijdag 31 januari 2025 @ 16:35 |
Piloten doen toch wel langere vluchten ![]() | |
Captain_Jack_Sparrow | vrijdag 31 januari 2025 @ 16:36 |
Deze user meent dit ook echt. ![]() | |
Captain_Jack_Sparrow | vrijdag 31 januari 2025 @ 16:37 |
Een piloot is geen verkeersleider. Totaal ander vak. En op lange vluchten zijn er drie of vier piloten. Dan hebben ze vooraf afgesproken rustmomenten. | |
Ulx | vrijdag 31 januari 2025 @ 17:14 |
Een luchtverkeersleider moet geblinddoekt en met n hand een Rubik's kubus oplossen terwijl hij tegelijk antwoorden geeft op vragen uit de Slimste Mens en een bord op een stok laat draaien die op zijn neus is geplaatst. Da's ongeveer het stresslevel. | |
Tourniquet | vrijdag 31 januari 2025 @ 17:20 |
Welk vluchtnummer bedoel je van de andere CRJ? Op de video van VASAviation zijn nog 2 andere CRJ's te zien, maar het lijkt me gezien de posities onwaarschijnlijk dat de heli die verward heeft. De ene was al geland voor de 'traffic in sight" vraag, de andere was al ver in de take-off schuin achter de heli. Mits audio/video sync in die video klopt uiteraard. Pure speculatie natuurlijk, maar ik vermoed eerder verwarring met de AAL3130, een Airbus A319 die achter de JIA5342 aan het landen was op runway 1. Of hij zag de JIA5342 wel degelijk maar heeft de snelheid/richting totaal verkeerd ingeschat. | |
opgebaarde | vrijdag 31 januari 2025 @ 17:52 |
Opzeker Ik ben benieuwd hoe zo'n sollicitatieproces met Trump zou verlopen, bijvoorbeeld voor een helikopter piloot Trump: I have helicopters. Sollicitant: ? T: do you have the ability to go up or down Can you turn? Can you S: yes T: can you stop a helicopter very quickly? S: ....? T: ... (vragend gezicht) S: no T: let's make a dea.... you are FIRED | |
Captain_Jack_Sparrow | vrijdag 31 januari 2025 @ 17:58 |
Ik heb nog even teruggekeken. Je hebt gelijk. Die andere twee CRJ's hadden inderdaad posities waardoor de Blackhawk die niet had kunnen zien/verwarren. In retrospect is het aannemelijker dat hij of wel de JIA5342 zag, maar omdat die vrijwel recht op hem af kwam, met landinglights aan, hij de snelheid volledig verkeerd inschatte. Of naar de Airbus keek. | |
Basp1 | vrijdag 31 januari 2025 @ 18:12 |
En dan ook nog eens weken van 60 uur maken en dat weken achter elkaar draaien. ![]() Ik ben toch blij dat we in nederland een functionerende arbeidstijden wet hebben waardoor zoiets in principe niet kan. ![]() | |
Haushofer | vrijdag 31 januari 2025 @ 18:14 |
Klinkt als havo-4 het negende uur wiskunde geven. | |
Haushofer | vrijdag 31 januari 2025 @ 18:15 |
Ja, zelfde situatie, goede vergelijking. ![]() | |
HowardRoark | vrijdag 31 januari 2025 @ 19:36 |
Inderdaad. En het maakt mij ook niets uit hoeveel (linkse) users het daar niet mee eens zijn. | |
Captain_Jack_Sparrow | vrijdag 31 januari 2025 @ 20:36 |
Als je een greintje gezond verstand hebt, dan weet je dat Trump alleen maar mensen om zich heen verzamelt waar hij voordeel uit denkt te kunnen halen. | |
Momo | vrijdag 31 januari 2025 @ 22:22 |
Sneu hoe een ramp wordt misbruikt voor politieke doeleinden | |
Perrin | vrijdag 31 januari 2025 @ 22:24 |
Geen enkele schaamte of beschaving. | |
Haushofer | vrijdag 31 januari 2025 @ 22:50 |
"Als je rechts kijkt, zie je links niks." ![]() | |
Droopie | zaterdag 1 februari 2025 @ 00:42 |
TheFreshPrince | zaterdag 1 februari 2025 @ 00:46 |
My home town ![]() | |
Leandra | zaterdag 1 februari 2025 @ 00:49 |
Emergency crews are responding to an explosion in Northeast Philadelphia after a small plane crashed in the area of Roosevelt Boulevard and Cottman Avenue, Philadephia police confirmed to CBS News Philadelphia. Two people were aboard the plane, according to police. There are other injuries reported on the ground, police added. Multiple homes are on fire in the area of Cottman Avenue and Roosevelt Boulevard following the crash, fire officials said. It's unclear at this time what led to the crash. The victims' status was also not immediately available. Bron: https://www.cbsnews.com/p(...)-cottman-roosevelet/ | |
Perrin | zaterdag 1 februari 2025 @ 00:54 |
Die vloog snel, en wat een explosie ![]() | |
TheFreshPrince | zaterdag 1 februari 2025 @ 00:57 |
Die hebben er niets van gevoeld... wat een klap | |
3rr0r | zaterdag 1 februari 2025 @ 00:58 |
Lijkt wel een 'Oekraine valt Russische olieraffinaderij aan' filmpje | |
Perrin | zaterdag 1 februari 2025 @ 01:03 |
Ja idd ![]() | |
TheFreshPrince | zaterdag 1 februari 2025 @ 01:12 |
Lijkt een Learjet geweest te zijn. | |
dvdfreak | zaterdag 1 februari 2025 @ 01:13 |
Damm in zo korte tijd | |
Perrin | zaterdag 1 februari 2025 @ 01:14 |
Een vliegende ambulance zelfs. | |
Leandra | zaterdag 1 februari 2025 @ 01:14 |
Sjezus ![]() | |
Perrin | zaterdag 1 februari 2025 @ 01:15 |
Piloot onwel geworden of een groot technisch mankement ofzo ![]() | |
Misrer1972 | zaterdag 1 februari 2025 @ 01:15 |
Alweer een vliegramp in korte tijd, wat een tragedie. | |
Momo | zaterdag 1 februari 2025 @ 01:18 |
6 doden hebben ze het over | |
Perrin | zaterdag 1 februari 2025 @ 01:20 |
Vanuit een andere hoek: | |
Leandra | zaterdag 1 februari 2025 @ 01:20 |
Okay, niks "two people aboard the plane" maar 6 mensen in het toestel, en dan zijn er op de grond ook mogelijk nog slachtoffers ![]() | |
Perrin | zaterdag 1 februari 2025 @ 01:21 |
Zou een wonder zijn als er op de grond niet ook slachtoffers zijn gevallen. | |
Droopie | zaterdag 1 februari 2025 @ 01:21 |
Jezus, dat is een flinke klap en snelheid | |
Misrer1972 | zaterdag 1 februari 2025 @ 01:22 |
Het gaat echt niet goed met Verenigde Staten zodat Trump nu aan de macht is als president, dus we zien in 2 dagen tijd weer een vliegramp..... En het is niet te bevatten dat er met levens wordt gespeeld! | |
koffiekoekjes | zaterdag 1 februari 2025 @ 01:51 |
Hier een andere | |
-XOR- | zaterdag 1 februari 2025 @ 01:53 |
Schuld van DEI!! | |
Droopie | zaterdag 1 februari 2025 @ 02:19 |
Eyjafjallajoekull | zaterdag 1 februari 2025 @ 04:34 |
Heel zuur verhaal dit lees ik. All I can say is, the patient was sponsored by a third-partner charity to undergo life-saving treatment in the U.S.," Gold said. "She did her course of care. She was going home. "She fought quite a lot to survive, and unfortunately, this tragedy on the way home." Gevochten om een zware ziekte te overwinnen, vervolgens stort je neer.... | |
MissButterflyy | zaterdag 1 februari 2025 @ 06:05 |
Weer een vliegtuig neergestort, deze keer dus een klein vliegtuig wat opsteeg met slecht weer. Zijn ze daarin ook afhankelijk van de luchtverkeersleiding? Dit is wel bizar hoor. ![]() | |
Hyperdude | zaterdag 1 februari 2025 @ 06:07 |
Of toeval? It's a big country. ![]() | |
MissButterflyy | zaterdag 1 februari 2025 @ 06:07 |
Alle inzittenden waren Mexicaans. Nou, dan weet je al welke kant het uitgaat hoor. ![]() | |
MissButterflyy | zaterdag 1 februari 2025 @ 06:21 |
Zou kunnen, hoorde wel dat sinds 2009 er geen vliegtuigongelukken meer waren in de VS. Nu zullen ze sportvliegtuigjes wel niet meetellen, en deze is ook niet groot, maar wat het aantal doden en gewonden aan de grond is is nog niet bekend. | |
PluggieOD | zaterdag 1 februari 2025 @ 07:21 |
Er vinden normaliter tientallen incidenten per maand plaats in een land als de US. Van Cat.1 tot Cat.5 (w/o). De ASN database heeft over januari 280 gerapporteerde incidenten. Twee voorbeelden deze maand in de US: Date: Thursday 2 January 2025 Time: c. 11:21 LT Type: Piper PA-32-300 Cherokee Six Owner/operator: Private Registration: N4151R MSN: 32-40465 Year of manufacture: 1968 Fatalities: Fatalities: 1 / Occupants: 1 Other fatalities: 0 Aircraft damage: Destroyed Category: Accident Location: near Mount Jefferson-Middle Summit - United States of America Phase: En route Nature: Private Departure airport: Las Vegas-North Las Vegas Airport, NV (VGT/KVGT) Date: Tuesday 28 January 2025 Time: 12:49 LT Type: Lockheed Martin F-35A Lightning II Owner/operator: US Air Force (USAF) Registration: MSN: Fatalities: Fatalities: 0 / Occupants: 1 Other fatalities: 0 Aircraft damage: Destroyed Location: Eielson Air Force Base (EIL/PAEI), AK - United States of America Phase: Approach Nature: Military Departure airport: Fairbanks-Eielson AFB, AK (EIL/PAEI) | |
Jed1Gam | zaterdag 1 februari 2025 @ 07:23 |
Biden weer bezig :/ | |
Hyperdude | zaterdag 1 februari 2025 @ 08:50 |
Zag ik ook ergens voorbijkomen, maar dat ging over "midair collisions", dus 2 vliegtuigen die in de lucht op elkaar botsen. Zoals eerder deze week. Dat is zeldzaam. [ Bericht 0% gewijzigd door Hyperdude op 01-02-2025 09:01:45 ] | |
Wantie | zaterdag 1 februari 2025 @ 09:24 |
Precies, wie aan Trump komt, komt aan Howard. Trump zou nooit zoiets doen als mensen aannemen op basis van loyaliteit, ipv geschiktheid. | |
Fok-it | zaterdag 1 februari 2025 @ 09:31 |
En maar lullen dat hij niet zoveel op heeft met hem Schaamteloze clown | |
Leandra | zaterdag 1 februari 2025 @ 09:42 |
Ja, heel triest. | |
saparmurat_niyazov | zaterdag 1 februari 2025 @ 09:47 |
Imo zou dit tweede, tragische ongeval beter in een eigen topic kunnen, ze lijken niets met elkaar te maken te hebben. Een eenzijdige crash, zoals te zien aan het afgelegde traject ging het snel na het opstijgen al mis. | |
Zoddie | zaterdag 1 februari 2025 @ 10:15 |
Zat even op Reddit op de Conservative subreddit te kijken. Wat een enge plek is dat, ze zitten te eisen dat de naam van de pilote van de helicopter bekend gemaakt word, het hele drama draait nu alleen nog maar om dat een VROUW de piloot was! Er is verder echt niets bekend nog, maar voor hen is het al duidelijk, dankzij Trump want Trump zei dat het mogelijk DEI gerelateerd was uit het niets. En Trump MOET gelijk hebben dus is het de Vrouw haar schuld omdat ze een vrouw is en dus niets kan! | |
Whiskers2009 | zaterdag 1 februari 2025 @ 10:16 |
Er is inmiddels een apart topic: NWS / Ambulancevliegtuig crasht op drukke weg bij winkelcentrum Philadelphia | |
Leandra | zaterdag 1 februari 2025 @ 10:19 |
Haar co-piloot was een blanke man, dus die moet wel competent zijn geweest. Net als de piloot van het passagiersvliegtuig. | |
JopieKlaassen | zaterdag 1 februari 2025 @ 10:32 |
Misschien kan een MAGA leeghoofd hier even duiden hoeveel jaar we nog alle ongelukken op kunnen hangen aan DEI voordat het Trump-effect zichtbaar wordt? Dan kunnen we daar rekening mee houden. | |
Zoddie | zaterdag 1 februari 2025 @ 10:48 |
Met Trump die alle Social Media in handen heeft en FOX nieuws, kan alles goedgepraat worden. | |
HowardRoark | zaterdag 1 februari 2025 @ 11:39 |
Nee hoor, Trump verzamelt mensen die geschikt zijn en politieke geestverwanten zijn. Dat doet elke president. Vervelend voor deze man dat hij ten onrechte wordt beschuldigd van deze crash. Dat is gewoon smaad en laster, ik zou als ik hem was hier ook aan zaak van maken want zulke dingen zijn gewoon strafbaar. Wie zegt dit? Waarom zijn blanke mensen per definitie competent? | |
Perrin | zaterdag 1 februari 2025 @ 11:52 |
Vooralsnog jaagt Trump alleen maar luchtverkeersleiders weg als onderdeel van zijn zuiveringen: Trump Admin Emails Air Traffic Controllers: Quit Your Jobs | |
TheFreshPrince | zaterdag 1 februari 2025 @ 13:35 |
En FBI-officials en agents. https://www.fox13seattle.com/news/trump-administration-fire-fbi-agents https://abcnews.go.com/Politics/trump-administration-compiling-list-fbi-agents-potentially-fire/story
| |
TheFreshPrince | zaterdag 1 februari 2025 @ 13:37 |
Ook al genoemd waarschijnlijk: o.a. de beveiliging van Fauci is beindigd. Heel kinderachtig en gevaarlijk, gezien de haat vanuit MAGA tegen Fauci. Onder Biden is de beveiliging van diverse republikeinen gewoon doorgelopen. edit: op zich wel verkeerde topic, er lopen ook zoveel US topics op het moment, excuses | |
Hyperdude | zaterdag 1 februari 2025 @ 13:42 |
Lekker verhuizen naar Toscane ofzo. De man is 80+ | |
Shotty | zaterdag 1 februari 2025 @ 14:08 |
Op 20 January ontsloeg Trump de FAA administrator. Ook zet hij een hiring freeze op onder andere luchtvaart controllers. Op 21 January ontbind hij het Aviation Security Advisory Committee. Maar het probleem is dat 1 van de piloten een vrouw is. Ik vraag mij echt af hoe het brein van een MAGA figuur werkt. | |
Nieuwschierig | zaterdag 1 februari 2025 @ 16:31 |
Vuilnisman? Kan deze zak ook mee? | |
Momo | zaterdag 1 februari 2025 @ 23:55 |
-XOR- | zaterdag 1 februari 2025 @ 23:57 |
![]() ![]() | |
PluggieOD | zondag 2 februari 2025 @ 09:52 |
Tussen het "het is de schuld van Trump, DEI en Biden" gezwatel door maar weer wat echt nieuws: https://www.transportatio(...)sure-safety-airspace FAA: helicopterverkeer in de buurt van DCA wordt per direct beperkt. Een gedeelte van route 1 blijft open, route 4 (waar het ongeluk gebeurde) is restricted op afwachting van de eerste conclusies van het voorlopige NTSB onderzoek. Berging brokstukken begint vandaag. | |
HowardRoark | zondag 2 februari 2025 @ 09:53 |
Ik snap deze reactie niet zo goed, wat is er mis met mijn post? | |
-XOR- | zondag 2 februari 2025 @ 09:54 |
Word je niet een beetje moe van jezelf? | |
HowardRoark | zondag 2 februari 2025 @ 09:55 |
Wie zegt dit? Je zult toch eerst concreet moeten maken waar je het over hebt. | |
Wantie | zondag 2 februari 2025 @ 10:05 |
Wat zei de persvoorlichter ook alweer over piloten? | |
Scrummie | zondag 2 februari 2025 @ 10:11 |
Het kwam nog wat dichterbij, twee van de slachtoffers, moeder en dochter, buren van schoonfamilie. Laten een vader en zoontje van 5 achter. Ontzettend triest. | |
HowardRoark | zondag 2 februari 2025 @ 10:15 |
Ik zou het niet weten? | |
Wantie | zondag 2 februari 2025 @ 10:35 |
Dan houdt het op. |