Alleen haal ik in een normaal jaar 3800, 2024 staat algemeen bekend als een slecht zonnepanelenjaar. Echt, ga je eens een keer verdiepen in een onderwerp voor je slechte adviezen komt geven.quote:Op donderdag 30 januari 2025 09:02 schreef blomke het volgende:
[..]
Zelfs in het meest gunstige scenario van volledige dekking van je eigen verbruik van 3,5MWh, een investering van ¤1,25/Wp bij een rendement van 85% en een terugverdientijd van 3 jaar, kom ik op een kWh-prijs van ¤0,5/kWh.
Echt, ga een betere energieleverancier zoeken.
dit dus, iedere maand 300 euro in sp 500 ETF doen bij de Giro en dat 20 jaar langquote:Op vrijdag 24 januari 2025 12:13 schreef Farenji het volgende:
Ik beleg in ETF, met name S&P500. Dat is een van de meest veilige beleggingen waar op de lange termijn het rendement vrij hoog is en het risico vrij laag (als de boel toch ploft hebben we allemaal een probleem). Gewoon maandelijks inleggen, zoveel je kan/wil missen, en niet meer naar omkijken (al kijk ik stiekem toch wel).
Ik gebruik geen bankspaarproduct omdat ik eigenlijk niet wil wachten tot mijn pensioengerechtigde leeftijd, ik wil eerder kunnen stoppen en dan bij mijn geld kunnen. Dat is belastingtechnisch vast niet de beste keuze, maar het geeft wel meer vrijheid.
Nee ik ben geen ondernemer.quote:Op woensdag 29 januari 2025 15:44 schreef Zonnigetoekomst62 het volgende:
[..]
Aan jou dezelfde vraag als ik aan freak1 stelde. Ben je ook ondernemer? En wat en hoe heb jij het op welk moment geregeld?
snel geld met pensioen is niet mogelijk , ja mag per jaar niet meer storten dan je jaarrruimtequote:Op donderdag 30 januari 2025 09:30 schreef Alloch87 het volgende:
[..]
Nee ik ben geen ondernemer.
Ik weet wel dat wanneer ik zou gaan ondernemen, ik me zou laten bijstaan door een financieel adviseurs die me hopelijk wijst op zaken als de opbouw van een pensioen, in plaats van alleen het snelle geld.
en dat kan je niet betalen. als je gaat ondernemen dan doet de absolute meerderheid dat vanuit een startpunt waarbij er regelmatig keuzes gemaakt moeten worden tussen brood op de plank of centen stoppen in de onderneming. een beetje deftig financieel advies kost je een paar duizen euro. dat geld is er gewoon niet in het begin van de onderneming voor de overgrote meerderheid. en dan komt dat pensioen later wel.quote:Op donderdag 30 januari 2025 09:30 schreef Alloch87 het volgende:
[..]
Nee ik ben geen ondernemer.
Ik weet wel dat wanneer ik zou gaan ondernemen, ik me zou laten bijstaan door een financieel adviseurs die me hopelijk wijst op zaken als de opbouw van een pensioen, in plaats van alleen het snelle geld.
Hoe de fuck heeft dit topic kunnen ontsporen van 'pensioen als ondernemer' naar 'Kwh-prijs van zonnepanelen'?quote:Op donderdag 30 januari 2025 09:02 schreef blomke het volgende:
[..]
Zelfs in het meest gunstige scenario van volledige dekking van je eigen verbruik van 3,5MWh, een investering van ¤1,25/Wp bij een rendement van 85% en een terugverdientijd van 3 jaar, kom ik op een kWh-prijs van ¤0,5/kWh.
Echt, ga een betere energieleverancier zoeken.
Wacht eens even ........ik heb een heel andere post van jou gevonden, met jouw werkelijke verbruiksgetallen: Hanca in K&W / Wat is jouw actuele energieverbruik? Deeltje 18quote:Op donderdag 30 januari 2025 09:22 schreef Hanca het volgende:
[..]
Alleen haal ik in een normaal jaar 3800, 2024 staat algemeen bekend als een slecht zonnepanelenjaar. Echt, ga je eens een keer verdiepen in een onderwerp voor je slechte adviezen komt geven.
Wat een slap gelul.quote:Op donderdag 30 januari 2025 09:35 schreef freak1 het volgende:
[..]
en dat kan je niet betalen. als je gaat ondernemen dan doet de absolute meerderheid dat vanuit een startpunt waarbij er regelmatig keuzes gemaakt moeten worden tussen brood op de plank of centen stoppen in de onderneming. een beetje deftig financieel advies kost je een paar duizen euro. dat geld is er gewoon niet in het begin van de onderneming voor de overgrote meerderheid. en dan komt dat pensioen later wel.
onrealistisch wat je zegt.. als het even kan laat een beginnend ondernemer zich idd bijstaan door een goed financieel adviseur, door een ondernemings expert, een sector expert en een marketing expert. maar helaas die centen zijn er gewoon niet.
Zelfde getallen dus. Je hebt jezelf inmiddels wel genoeg belachelijk gemaakt, hoor. Ik had normaal ongeveer 1000 euro aan electriciteit moeten betalen (3000 x 0,35) nu heb ik geld terug gekregen voor mijn teveel opgewekte energie (11 cent keer ongeveer 500kWh) en geen cent betaald aan electriciteit.quote:Op donderdag 30 januari 2025 09:37 schreef blomke het volgende:
[..]
Wacht eens even ........ik heb een heel andere post van jou gevonden, met jouw werkelijke verbruiksgetallen: Hanca in K&W / Wat is jouw actuele energieverbruik? Deeltje 18
In jouw geval van 3533 kWh opwekking, 2455 kWh teruglevering (¤0,05/kWh) en Ingekocht 1875 kWh (¤0,264/kWh), kom ik bij een budget-energie (ieder andere is ook goed, Excel is geduldig) op totale kosten (Excl. vaste kosten & teruggave energiebelasting) van ¤619,03/jaar. Zonder zonnepanelen zou je voor 2953kWh/jaar uitkomen op ¤781,60/jaar. Ergo, jouw PV-terugverdientijd bij een investering van ¤1,25/Wp is > 30 jaar.
Ja, maar je kent ook de terugleververgoeding voor hetgeen je teruglevert > verbruik? Zoals in jouw geval. En ook dat die salderingsregeling over 2 jaar is afgeschaft??quote:
hee, een Blomke2! ook al zo'n moeite met lezen.quote:Op donderdag 30 januari 2025 09:43 schreef Alloch87 het volgende:
[..]
Wat een slap gelul.In post #7 geef je notabene zelf ook met een pensioen adviseur in gesprek te gaan.
Nergens geef ik aan in hoeverre dit advies moet rijken, dus dat dit duizenden euro's moet gaan kosten is gezwets in de ruimte. Ook geef ik nergens aan dat je als beginnende ondernemer vanaf dag 1 al geld opzij zou moeten zetten voor je pensioen.
Wat er moet zijn is kennis en besef van zaken, en een plan. Zaken die volgens mij sowieso wel behoorlijk relevant zijn als ondernemer, dat is stap 1.
maar dat heeft niets met het benutten van de jaarruimte en fiscale mogelijkheden te makenquote:Op vrijdag 24 januari 2025 16:23 schreef EverybodyHappy het volgende:
Hier geļnvesteerd in vastgoed (zakelijke verhuur). De huuropbrengsten hebben we jarenlang afgelost op de (kleine) hypotheek. Inmiddels afgelost, en we gaan nu een nieuw pand bijbouwen. Over een jaar of 10 met (vroeg)pensioen en kunnen we rondkomen van de huuropbrengsten (of evt iets verkopen).
maar dat heeft niets met het benutten van de jaarruimte en fiscale mogelijkheden te makenquote:Op vrijdag 24 januari 2025 16:23 schreef EverybodyHappy het volgende:
Hier geļnvesteerd in vastgoed (zakelijke verhuur). De huuropbrengsten hebben we jarenlang afgelost op de (kleine) hypotheek. Inmiddels afgelost, en we gaan nu een nieuw pand bijbouwen. Over een jaar of 10 met (vroeg)pensioen en kunnen we rondkomen van de huuropbrengsten (of evt iets verkopen).
@CoolGuy kun je alsjeblieft deze absolute lulhoer met zijn gelul over zonnepanelen uit het topic flikkeren en opruimen? hij heeft alleen nog maar lopen vervuilen met randzaken en kutadviezen gegeven.quote:Op donderdag 30 januari 2025 09:46 schreef blomke het volgende:
[..]
Ja, maar je kent ook de terugleververgoeding voor hetgeen je teruglevert > verbruik? Zoals in jouw geval??
Edit: laat maar @blomke is een troll.quote:Op donderdag 30 januari 2025 09:46 schreef blomke het volgende:
[..]
Ja, maar je kent ook de terugleververgoeding voor hetgeen je teruglevert > verbruik? Zoals in jouw geval??
als je op je 40 ste begint met pensioen opbouwen bij de giro met 300 euro per maand dan kom je echt een heel eindquote:Op donderdag 30 januari 2025 09:43 schreef Alloch87 het volgende:
[..]
Wat een slap gelul.In post #7 geef je notabene zelf ook met een pensioen adviseur in gesprek te gaan.
Nergens geef ik aan in hoeverre dit advies moet rijken, dus dat dit duizenden euro's moet gaan kosten is gezwets in de ruimte. Ook geef ik nergens aan dat je als beginnende ondernemer vanaf dag 1 al geld opzij zou moeten zetten voor je pensioen.
Wat er moet zijn is kennis en besef van zaken, en een plan. Zaken die volgens mij sowieso wel behoorlijk relevant zijn als ondernemer, dat is stap 1.
Je wilt niet weten dat je een slechte investering hebt gedaan. Zeker op langere termijn is zo'n scheve verhouding tussen PV-opwekking, teruglevering en eigen afname, een slechte business case.quote:Op donderdag 30 januari 2025 09:49 schreef Hanca het volgende:
[..]
Edit: laat maar @:blomke is een troll.
quote:Op donderdag 30 januari 2025 09:55 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
als je op je 40 ste begint met pensioen opbouwen bij de giro met 300 euro per maand dan kom je echt een heel eind
pensioen opbouwen bij de giro met SP500 etf gaat echt zeeeeer geleidelijk, geen grote winsten en geen grote verliezen, zeker niet als je er ook gelijkmatig AEX etf bij neemt of een gold ETFquote:Op donderdag 30 januari 2025 09:57 schreef blomke het volgende:
[..]![]()
Vanmorgen bij de beursopening weer een dag pensioen opgebouwd: Invest Nasdaq 100 swap: +1%
Je bouwt pas pensioen op (om ontopic te blijven) als je verkoopt.quote:Op donderdag 30 januari 2025 09:57 schreef blomke het volgende:
[..]![]()
Vanmorgen bij de beursopening weer een dag pensioen opgebouwd: Invest Nasdaq 100 swap: +1%
nou dat vind ik een vreemde, je mag er toch van uit gaan dat je pensioen stabiel belegt isquote:Op donderdag 30 januari 2025 10:27 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Je bouwt pas pensioen op (om ontopic te blijven) als je verkoopt.
Ik bedoel, stijging van aandelen is alleen op papier. Je hebt pas winst als je verkoopt.quote:Op donderdag 30 januari 2025 10:30 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nou dat vind ik een vreemde, je mag er toch van uit gaan dat je pensioen stabiel belegt is
dan bouw je iedere maand op
de historie leert dat een beursdip met een of twee jaar weer terug is op of boven de top ,
als je pensioendatum nadert dan kun je alvast wat liquide gaan , dat wel
dat is met een huis ook zo en met je auto ookquote:Op donderdag 30 januari 2025 10:35 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Ik bedoel, stijging van aandelen is alleen op papier. Je hebt pas winst als je verkoopt.
Dus ABP-pensioenen bestaan pas bij verkoop van het aandelenpakket?quote:Op donderdag 30 januari 2025 10:27 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Je bouwt pas pensioen op (om ontopic te blijven) als je verkoopt.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |