abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216379211
quote:
Trump beëdigd als president
Donald Trump is voor de tweede keer beëdigd als president van de Verenigde Staten. Hij werd direct daarna gefeliciteerd door nu oud-president Biden. Buiten het Capitol klonken saluutschoten om de machtswisseling te markeren.

Trump gebruikte twee bijbels voor de ceremonie: het exemplaar dat zijn voorganger Lincoln in 1861 bij zich had voor zijn inhuldiging en een die hij van zijn moeder cadeau had gekregen.

Het is pas de tweede keer dat een oud-president weet terug te keren naar het Witte Huis: de eerste keer dat dat gebeurde was in 1893 toen Grover Cleveland terugkeerde in het ambt.
quote:
Wereldleiders reageren op inauguratie Trump
De eerste wereldleiders hebben gereageerd op de beëdiging van Trump.

"Het vrede-door-kracht-beleid dat Trump heeft aangekondigd biedt een kans om het Amerikaanse leiderschap te versterken en een rechtvaardige vrede op de langere termijn te bereiken", schrijft de Oekraïense president Zelensky op X.

De Duitse bondskanselier Scholz feliciteert Trump met zijn tweede ambtstermijn en benadrukt dat de VS een onmisbare bondgenoot is voor Duitsland. "Zoals altijd streven we naar een goede trans-Atlantische relatie. De Europese Unie is met 27 lidstaten en ruim 400 miljoen inwoners een sterke Unie", aldus Scholz.

De Israëlische premier Netanyahu zegt naar de samenwerking met Trump uit te kijken. "Zodat we de resterende gijzelaars terug naar huis kunnen brengen en de militaire capaciteiten van Hamas vernietigen. Dan kan Gaza nooit meer een bedreiging voor Israël vormen", zegt Netanyahu.

Ook NAVO-baas Rutte heeft van zich laten horen. "Veel succes, president Trump. De NAVO kijkt ernaar uit om nauw met u samen te werken en de mondiale aandachtspunten aan te pakken
Samenvatting van de decreten: Meer info vind je hier

Immigratie
-Trump heeft een nationale noodtoestand uitgeroepen als het gaat om illegale immigratie. Door dat te doen, kan hij Amerikaanse troepen naar de grens tussen de Verenigde Staten en Mexico sturen.

-In zijn inauguratiespeech zei Trump ook dat hij zou proberen om alle pogingen van illegale immigranten om binnen te komen zou stoppen. En dat alle migranten die worden betrapt op een illegale oversteek, gearresteerd zouden worden.

-Trump heeft Mexicaanse criminele bendes laten aanmerken als terreurorganisaties.
Ook ontstaat daardoor de mogelijkheid voor het Amerikaanse leger om militaire operaties uit te voeren op Mexicaanse bodem. Onder andere het Sinaloakartel en het Jaliscokartel zijn genoemd als mogelijke doelwitten.

Transgenderrechten en diversiteitsprogramma's
-Het decreet dat Trump maandag in de Oval Office tekende, staat dat in de VS alleen nog mannen en vrouwen worden erkend. Kiezen voor een neutrale optie voor geslacht, zoals een X, bij bijvoorbeeld een paspoortaanvraag wordt onmogelijk.

-De president wil ook het diversiteitsbeleid van de overheid afschaffen. Hij kondigde aan een samenleving te smeden die "kleurenblind is en gebaseerd op verdienste" en wil een eind maken aan het "woke" gedachtengoed.

Energie, gezondheid en klimaat
-Net als op het gebied van immigratie, riep Trump ook een noodtoestand uit op het gebied van energie. Hij ondertekende een decreet dat Amerikaanse energieproductie moet stimuleren, hoewel die productie volgens NBC News al op recordhoogte ligt.

-De energienoodtoestand moet ervoor zorgen dat er weer meer geboord kan worden naar olie en gas.

-De VS gaat zich ook terugtrekken uit het Klimaatakkoord van Parijs
-Trump gaat een overheidsregel zou intrekken die het producenten van elektrische auto's verplicht de uitstoot terug te dringen.
-de VS vertrekt uit de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO).

Gratie voor betogers Capitool en vaker doodstraffen
-Trump verleende, zoals hij al had aangekondigd, gratie aan ongeveer vijftienhonderd bestormers van het Capitool.
-Trump heeft een decreet getekend dat er volgens Amerikaanse media voor moet zorgen dat de doodstraf vaker uitgevoerd kan worden. The Washington Post schrijft dat het ministerie van Justitie de opdracht krijgt om de doodstraf te vragen voor zeer ernstige misdrijven waarbij een overheidsbeambte om het leven is gebracht of de verdachte een persoon is die illegaal in de VS verblijft.

Naamswijzigingen en Panamakanaal
-Trump heeft in zijn eerste uren als president van de VS een decreet getekend dat de Golf van Mexico omdoopt tot Golf van Amerika. Ook de berg Denali in Alaska gaat weer Mount McKinley heten. De naam was in 2015 veranderd toen de Democraat Barack Obama in het Witte Huis zat.

De autoriteiten in de Amerikaanse staat Florida lijken de naam Golf van Amerika in een persbericht over het weer al te hebben omarmd.

Het is niet geheel duidelijk of de Amerikaanse president het recht heeft om internationale wateren te hernoemen.

-Panamakanaal: Trump deed in de inauguratiespeech de belofte om het Panamakanaal in te nemen.
Trump zei dat Panama zich niet houdt aan de afspraken over het kanaal dat de VS aanlegde door het Midden-Amerikaanse land. "We gaan het terugnemen", beloofde hij. Hoe hij dat precies wil doen, met economische druk of militair ingrijpen, zei hij niet.

Importheffingen
De importheffingen van 25 procent die Trump overweegt voor producten uit Mexico en Canada kunnen ingaan op 1 februari. Dat heeft Trump bekendgemaakt na zijn inauguratie maandag.

Overheidsmaatregelen
-Trump flink gaan snijden in het ambtenarenapparaat van de federale regering. Voor die taak wordt Elon Musk verantwoordelijk, die een eigen 'ministerie' (DOGE) krijgt om de overheid efficiënter te maken. In werkelijkheid zal het geen echt ministerie, maar eerder een soort taskforce zijn.

-Op Trumps agenda staat verder het plan om het makkelijker te maken om overheidsmedewerkers die niet partijgebonden zijn te ontslaan. Dat heeft mogelijk gevolgen voor duizenden medewerkers. En Trump wil thuiswerken ontmoedigen.[/q]

Bekijk deze YouTube-video

vanaf 0:54 tot 1:08 MET context

[ Bericht 0% gewijzigd door TheFreshPrince op 21-01-2025 15:00:55 ]
pi_216379218
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2025 14:37 schreef Vis1980 het volgende:
Die berg in Mexico is ook veranderd naar Mount McKinley.
Alaska :P

Al denk ik niet dat Trump 'm kan aanwijzen op de kaart.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_216379228
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2025 14:29 schreef Multatilu het volgende: [..] Dat vindt jij nu. Dat begrijp ik. Nogmaals, het geeft niets hoor, over een jaar of 20-30 zul je waarschijnlijk met een beetje rode wangen van schaamte terugdenken aan hoe jij dit ooit dacht.
Er is geen wetenschappelijke basis voor de wokewaanzin. Over 30 jaar vragen we ons af waarom we types die beweren dat mannen zwanger kunnen worden niet in een kliniek opsloten
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  dinsdag 21 januari 2025 @ 14:40:03 #4
112068 MMaRsu
I need some paprika
pi_216379230
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2025 14:25 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Dus vrijheid van meningsuiting mag dan alleen als het jou aanstaat, of mogen programmamakers en filmmakers dat zelf weten?
Ik hoop dat je weet dat je gewoon subsidies krijgt omdat je bepaalde zaken zoals LGTBQ in je film/programma meeneemt.

Zo sprak de directeur van het Nederlands Film Fonds, Bero Beyer, zich al meerdere keren uit over dat films vanuit het 'witte man' perspectief gewoon niet meer gewenst zijn.

(timestamped zodat je ook niet naar Hans hoeft te luisteren)
Hij zegt letterlijk

"we zijn erg gefocused op alles wat 'verkeerd' is vanuit het 'systeem' te veranderen"

"Genderverdeling, representatie, welke thematiek, diversiteit"

"Wie wordt er gefinancieerd"

Dit zijn gewoon de mensen die het geld laten rollen in de Nederlandse industrie. En die bepalen wie het krijgt.

Dus nee, het heeft niks meer te maken met wat een filmmaker wenst.

De filmmaker komt niet eens aan de bak als het niet divers is.

Nee Paul Verhoeven waren ze geen fan van, dat is duidelijk.
welcome to my submarine lair. It's long, hard and full of seamen!
  dinsdag 21 januari 2025 @ 14:41:03 #5
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_216379247
quote:
2s.gif Op dinsdag 21 januari 2025 14:39 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Alaska :P

Al denk ik niet dat Trump 'm kan aanwijzen op de kaart.
Ik ook niet hoor, zag ook dat hij eerder was veranderd in de oorspronkelijke naam, maar nu is dat weer teruggezet. Tja, het zou mooi geweest zijn als dat het ergste was. Ik dacht het dus om een Mexicaanse berg ging en dat was niet correct.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
pi_216379251
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2025 14:41 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Ik ook niet hoor, zag ook dat hij eerder was veranderd in de oorspronkelijke naam, maar nu is dat weer teruggezet. Tja, het zou mooi geweest zijn als dat het ergste was. Ik dacht het dus om een Mexicaanse berg ging en dat was niet correct.
De Golf van Alaska wordt straks de Golf van Amerika :)
  dinsdag 21 januari 2025 @ 14:41:59 #7
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_216379252
quote:
4s.gif Op dinsdag 21 januari 2025 14:40 schreef MMaRsu het volgende:

[..]
Ik hoop dat je weet dat je gewoon subsidies krijgt omdat je bepaalde zaken zoals LGTBQ in je film/programma meeneemt.

Zo sprak de directeur van het Nederlands Film Fonds, Bero Beyer, zich al meerdere keren uit over dat films vanuit het 'witte man' perspectief gewoon niet meer gewenst zijn.

(timestamped zodat je ook niet naar Hans hoeft te luisteren)
Hij zegt letterlijk

"we zijn erg gefocused op alles wat 'verkeerd' is vanuit het 'systeem' te veranderen"

"Genderverdeling, representatie, welke thematiek, diversiteit"

"Wie wordt er gefinancieerd"

Dit zijn gewoon de mensen die het geld laten rollen in de Nederlandse industrie.

Dus nee, het heeft niks meer te maken met wat een filmmaker wenst.

De filmmaker komt niet eens aan de bak als het niet divers is.
Ja, een gozert en daarom is Netflix woke.
pi_216379256
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2025 14:40 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Er is geen wetenschappelijke basis voor de wokewaanzin. Over 30 jaar vragen we ons af waarom we types die beweren dat mannen zwanger kunnen worden niet in een kliniek opsloten
Trans-mannen kunnen uiteraard wel gewoon zwanger worden. Dat zijn mensen met als sekse vrouw en als gender man.
Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.
pi_216379258
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2025 14:40 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Of over 30 jaar hebben we technieken om met een "bio 3D-printer" een complete baarmoeder (en de rest van de plumbing) voor mannen te printen.
  dinsdag 21 januari 2025 @ 14:42:51 #10
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_216379262
quote:
6s.gif Op dinsdag 21 januari 2025 14:41 schreef Frutsel het volgende:

[..]
De Golf van Alaska wordt straks de Golf van Amerika :)
Ik snap ook niet dat de Waddenzee niet gewoon de Nederlandse zee heet. Wat hebben de Wadden ooit voor ons gedaan?
pi_216379264
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2025 14:38 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Had je dat gewild dan?
Ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken.

Dat verandert niks aan het feit dat je een bijzonder soort crack moet roken om te denken dat mannen wel zwanger kunnen worden.

Sekse wordt in de biologie letterlijk gedefinieerd door welke voortplantingscellen je gonaden produceren.

Mannelijke zoogdieren produceren zaad.
Vrouwelijke zoogdieren produceren eieren.

En daar tussenin zit niets. Geslacht is binair en de onderliggende wetenschap is keihard.
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_216379274
quote:

[..]
Het was Denali omdat de echte Amerikaanse bevolking het zo noemde. De kolonisator heeft er wat anders van gemaakt.
  dinsdag 21 januari 2025 @ 14:43:49 #13
112068 MMaRsu
I need some paprika
pi_216379282
quote:

[..]
Ja, een gozert en daarom is Netflix woke.
Ik hoop dat je daadwerkelijk de moeite hebt genomen om naar de directeur van het Nederlandse Film Fonds te luisteren.

Waarin hij gewoon helder verteld dat de zaken die sommigen als 'woke' bestempelen, inderdaad voorkeur heeft op al het andere.

En zodoende zal dat bij Netflix echt niet anders zijn.

En dit kan je gewoon in heel veel series en films terug zien.

Ik hou me namelijk erg veel bezig met films/series/media en de producties hiervan.

En dit is gewoon een enorm slechte ontwikkeling, wat inderdaad veel mensen tegen het zere been stoot. Het wordt inderdaad gewoon geforceerd.
welcome to my submarine lair. It's long, hard and full of seamen!
pi_216379283
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2025 14:43 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Dat verandert niks aan het feit dat je een bijzonder soort crack moet roken om te denken dat mannen wel zwanger kunnen worden.

Sekse wordt in de biologie letterlijk gedefinieerd door welke voortplantingscellen je gonaden produceren.

En daar tussenin zit niets. Geslacht is binair en de onderliggende wetenschap is keihard.
Maar wie beweert er dan dat mannen zwanger kunnen worden? En wat is het probleem daarmee dat het je zo opwindt? Als het niet kan, dan gebeurt het toch niet?
pi_216379284
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2025 14:42 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Of over 30 jaar hebben we technieken om met een "bio 3D-printer" een complete baarmoeder (en de rest van de plumbing) voor mannen te printen.
Dan heb je een 3d printer die een baarmoeder kan printen en een man met een kunstmatig geproduceerde baarmoeder.
  dinsdag 21 januari 2025 @ 14:44:07 #16
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_216379286
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2025 14:43 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Sekse = / = gender.

En denk je nu dat deze mensen nu meteen stoppen met transgender zijn?
pi_216379287
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2025 14:43 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Maar wie beweert er dan dat mannen zwanger kunnen worden? En wat is het probleem daarmee dat het je zo opwindt? Als het niet kan, dan gebeurt het toch niet?
De persoon waar ik op reageerde.
  Moderator dinsdag 21 januari 2025 @ 14:44:20 #18
8781 crew  Frutsel
pi_216379290
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2025 14:42 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Ik snap ook niet dat de Waddenzee niet gewoon de Nederlandse zee heet. Wat hebben de Wadden ooit voor ons gedaan?
quote:
De Waddeneilanden staan bekend om hun ongerepte natuur, uitgestrekte stranden, duinen en rustige omgeving. Dit spreekt Duitse toeristen aan die op zoek zijn naar een vakantiebestemming met een nadruk op natuur en ontspanning
For the Germans!!!
  dinsdag 21 januari 2025 @ 14:44:43 #19
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_216379298
quote:
2s.gif Op dinsdag 21 januari 2025 14:43 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Het was Denali omdat de echte Amerikaanse bevolking het zo noemde. De kolonisator heeft er wat anders van gemaakt.
Dat zeg ik, in 2015 is het naar de oorspronkelijke naam teruggegaan en dat is nu weer teruggezet.
pi_216379300
quote:

[..]
Dan heb je een 3d printer die een baarmoeder kan printen en een man met een kunstmatig geproduceerde baarmoeder.
En die kan dan zwanger worden met de kunstmatig geproduceerde ei-cellen op basis van zijn DNA.
Misschien niet over 30 jaar maar over 300 jaar zijn we een heel eind denk ik.
Of we zijn platgegooid door Rusland.
pi_216379301
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2025 14:44 schreef Vis1980 het volgende:

[..]
Sekse = / = gender.

En denk je nu dat deze mensen nu meteen stoppen met transgender zijn?
Gender is gevoel, sekse is een controleerbaar feit.

Vandaag voel ik me man, morgen een schuimspaan. Ik ben dan echter nog steeds man.
pi_216379306
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2025 14:45 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
En die kan dan zwanger worden met de kunstmatig geproduceerde ei-cellen op basis van zijn DNA.
Misschien niet over 30 jaar maar over 300 jaar zijn we een heel eind denk ik.
Of we zijn platgegooid door Rusland.
Leven we nu of in 2325?

Nu kan je niet van geslacht veranderen en is een man een zoogdier dat zaad produceert.
pi_216379308
quote:

[..]

Dat is die over, noem eens wat, evolutie ook, toch veegt een groot deel van trump's achterban daar zijn reet mee af. Vind het wel bijzonder opmerkelijk dat zijn achterban in dit geval dan wel met wetenschappelijke feiten gaat schermen.
pi_216379318
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 januari 2025 14:45 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Gender is gevoel, sekse is een controleerbaar feit.

Vandaag voel ik me man, morgen een schuimspaan. Ik ben dan echter nog steeds man.
Je maakt je erg druk om dingen die je niet aangaan en mensen die niet jij zijn.

Als iemand die als man geboren is, zich vrouw voelt en zich uiterlijk laat ombouwen tot iemand die er als vrouw uitziet, wat is jouw bezwaar daartegen? Hindert dat jou in jouw bestaan of gevoel van man zijn?
  dinsdag 21 januari 2025 @ 14:47:42 #25
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_216379323
Kan Trump ook het nederlandse stikstof probleem oplossen??
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')