Klopt, mijn woning is bijvoorbeeld in 10 jaar tijd met bijna 2 ton in waarde gestegen.quote:Op vrijdag 25 april 2025 18:47 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
daarom zeg ik, *iets* kopen. Niet je droomwoning of droomlocatie.
Er tegen sparen is onmogelijk.
Geef maar wat getallen, dan klop ik het in Excel wel in.quote:Op zaterdag 26 april 2025 05:12 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Zou wel een leuke rekensom zijn om eens te maken. Persoon A koopt een bescheiden huis in 1995 en blijft daar wonen tot nu. Persoon B huurt een vergelijkbare sociale huurwoning en koopt een breed aandelenpakket van wat hij uitspaart aan onderhoud, WOZ, etcetera. Ik vermoed dat het elkaar niet veel ontloopt.
Onroerend goed is een risicovolle asset, die investering moet je eigenlijk niet afzetten tegen een spaarrekening.
Koopprijs, 2.5 ton. Waarde nu: 535. 7 jaar tijd.quote:Op zaterdag 26 april 2025 08:02 schreef Wantie het volgende:
[..]
Klopt, mijn woning is bijvoorbeeld in 10 jaar tijd met bijna 2 ton in waarde gestegen.
Daar valt niet tegen te sparen.
Och 4.6% is een prima rendement voor een eerste levensbehoefte. Eten rendeert slechter.quote:Op zaterdag 26 april 2025 14:38 schreef blomke het volgende:
Koopprijs 3,135 ton. Waarde nu: 8,75 in 23 jaar tijd. Overigens als je dat terugrekend, zit je op "maar" 4,6% per jaar.
Eerdere huis was lucratiever: koop 1,3 ton (in guldens) naar (verkoop) 2,7 ton in euro's in 14 jaar. Da's 11% op jaarbasis
Behaal ik ook zo een rendement als ik dit jaar een galerijflat koop in oude Pekela ? Ik kan alleen kopen in goedkope regios van Nederland zoals Oude Pekela, omdat ik een alleenstaande ben met een modaal inkomen.quote:Op zaterdag 26 april 2025 15:44 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Och 4.6% is een prima rendement voor een eerste levensbehoefte. Eten rendeert slechter.
In de afgelopen 7 jaar zit ik op een prima 11%. Toch een leuke opstart naar een volgende woning.
Geen idee. Maar ik heb in ieder geval niet in de randstad gekocht 😉quote:Op zondag 27 april 2025 04:54 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Behaal ik ook zo een rendement als ik dit jaar een galerijflat koop in oude Pekela ? Ik kan alleen kopen in goedkope regios van Nederland zoals Oude Pekela, omdat ik een alleenstaande ben met een modaal inkomen.
Vergeleken met het op de spaarrekening zetten is het een betere optie, maar er zijn natuurlijk ook andere zaken die je kan doen met je geld dan stenen.quote:Op zondag 27 april 2025 09:00 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Geen idee. Maar ik heb in ieder geval niet in de randstad gekocht 😉
Maar als je er tegen denkt te sparen, is ergens iets kopen zeer waarschijnlijk de betere optie.
Hebben ze daar galerijflats?quote:Op zondag 27 april 2025 04:54 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Behaal ik ook zo een rendement als ik dit jaar een galerijflat koop in oude Pekela ? Ik kan alleen kopen in goedkope regios van Nederland zoals Oude Pekela, omdat ik een alleenstaande ben met een modaal inkomen.
Negeer overigens je huurverhoging jaarlijks niet. Die had ik nog niet meegenomen.quote:Op zondag 27 april 2025 09:04 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Vergeleken met het op de spaarrekening zetten is het een betere optie, maar er zijn natuurlijk ook andere zaken die je kan doen met je geld dan stenen.
11 procent klinkt wel als goed rendement vandaar de vraag. Maar als het rendement maar 4 procent wordt of zo heeft het al een stuk minder zin.
Mwah dan ga ik daar niet kopen. Ik vind dat het niet waard.quote:Op zondag 27 april 2025 09:13 schreef Wantie het volgende:
[..]
Hebben ze daar galerijflats?
Anyway, rendement is ietsje minder.
Bijvoorbeeld deze woning:
https://www.funda.nl/deta(...)llolaan-44/43878453/
Te koop voor ¤ 149.500 k.k.
Woz 01-01-2014: 85.000 euro
Maar ik dacht dat die werd bevroren dit jaar zoiets had ik gelezenquote:Op zondag 27 april 2025 09:22 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Negeer overigens je huurverhoging jaarlijks niet. Die had ik nog niet meegenomen.
Ja. En daarna gaat die gewoon weer rap stijgen. En er zijn al corporaties die alsnog zoiets hebben van, scheef huurders. Alsnog verhogen.quote:Op zondag 27 april 2025 09:24 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Maar ik dacht dat die werd bevroren dit jaar zoiets had ik gelezen
Ik heb geen familie of vrienden in die omgeving en heb er geen binding mee dus nee, dat wil ik inderdaad niet nee.quote:Op zondag 27 april 2025 09:35 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ja. En daarna gaat die gewoon weer rap stijgen. En er zijn al corporaties die alsnog zoiets hebben van, scheef huurders. Alsnog verhogen.
Overigens kan jij in een stad als Assen ook een appartement kopen. Klinkt al minder kansloos.
Maar dat wil je niet
Ja het is geen Ierland, maar je kan niet alles hebben. Maar over een jaar kom je weer even klagen? Of eerder?quote:Op zondag 27 april 2025 09:38 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Ik heb geen familie of vrienden in die omgeving en heb er geen binding mee dus nee, dat wil ik inderdaad niet nee.
Waar ik nu woon heb ik ook in de buurt gewoond tijdens mijn studie 7 jaar lang en ik vind het hier fijn wonen. Er zijn weinig oudgereformeerden en dat soort gespuis, men is hier wat beschaafder en hoogopgeleider over het algemeen. Ook hebben we een mooi meertje en de kust.
Als je Randstad gebonden bent is het wel een cultuurschok wanneer je in de Pekela's gaat wonen.quote:Op zondag 27 april 2025 09:23 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
Mwah dan ga ik daar niet kopen. Ik vind dat het niet waard.
Het woongenot in een armere regio zoals Oude Pekela is namelijk veel lager dan hier in de relatief rijke regio in de randstad waar ik nu in een sociale huurwoning woon.
Ik hoef niet levenslang te betalen voor een scheefhuurderquote:Op zondag 27 april 2025 10:50 schreef Wantie het volgende:
[..]
Als je Randstad gebonden bent is het wel een cultuurschok wanneer je in de Pekela's gaat wonen.
Ik denk dat geen enkel rendement dat recht trekt.
Dan kun je beter sociaal huren in de Randstad.
Krijg je ook nog huurtoeslag, mocht dat nu of in de toekomst van toepassing zijn.
Wellicht ben je nu aan het scheefhuren. Zelf vind ik dat een dom concept.
Als je goedkoop een premie A woning had gekocht en daar levenslang gewoond, dan had ook niemand gevallen over je inkomenstijging.
Wat je zelf al aangeeft, wonen is niet alleen een investering, je hebt ook te maken met sociale aspecten.
Dat is recht te trekken door de huur inkomensafhankelijk te laten stijgen.quote:Op zondag 27 april 2025 11:24 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ik hoef niet levenslang te betalen voor een scheefhuurder
En jij zegt dat je het een vreemd concept vind. Ik geef enkel aan dat het terecht is. Niet dat ze er nu niets aan doen.quote:Op zondag 27 april 2025 12:01 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat is recht te trekken door de huur inkomensafhankelijk te laten stijgen.
Dat gebeurt nu al, woningstichtingen vragen bij de belastingdienst de inkomenscategorie op en baseren daar de huurverhoging op
Ja ik heb momenteel een sociale huurwoning in de randstad. Officieel ben ik nog geen scheefhuurder overigens.quote:Op zondag 27 april 2025 10:50 schreef Wantie het volgende:
[..]
Als je Randstad gebonden bent is het wel een cultuurschok wanneer je in de Pekela's gaat wonen.
Ik denk dat geen enkel rendement dat recht trekt.
Dan kun je beter sociaal huren in de Randstad.
Krijg je ook nog huurtoeslag, mocht dat nu of in de toekomst van toepassing zijn.
Wellicht ben je nu aan het scheefhuren. Zelf vind ik dat een dom concept.
Als je goedkoop een premie A woning had gekocht en daar levenslang gewoond, dan had ook niemand gevallen over je inkomenstijging.
Wat je zelf al aangeeft, wonen is niet alleen een investering, je hebt ook te maken met sociale aspecten.
Ik vind het stempel onterecht.quote:Op zondag 27 april 2025 12:11 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
En jij zegt dat je het een vreemd concept vind. Ik geef enkel aan dat het terecht is. Niet dat ze er nu niets aan doen.
Nee correct. Zo iemand zou ik asociaal noemen.quote:Op zondag 27 april 2025 12:30 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ik vind het stempel onterecht.
Iemand die vanwege diens inkomen een hogere huur betaalt woont niet scheef.
quote:Op zondag 27 april 2025 13:06 schreef Apotheose het volgende:
Een woning is zoveel waard. En puur omdat ik meer verdoen dan de arme sloebers van buren die niet willen werken, vind ik het asociale dat ik maar meer huur moet ophoesten. Voor een zelfde soort woning. Dan kan je ook de arme sloebers eisen wat meer te gaan verdienen. Zelfde idee.
Alleen is die woning meer waard en betalen anderen dat verschilquote:Op zondag 27 april 2025 13:06 schreef Apotheose het volgende:
Een woning is zoveel waard. En puur omdat ik meer verdoen dan de arme sloebers van buren die niet willen werken, vind ik het asociale dat ik maar méér moet ophoesten. Voor een zelfde soort woning. Dan kan je ook de arme sloebers eisen wat meer te gaan verdienen. Zelfde idee.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |