Ik moet stiekem toch grinniken als ik dat plaatje met dat verloop van de hypotheekrente zie van 2010 t/m 2021, in de context van de topics die hier toen liepen en de uitspraken die daar toen werden gedaan.quote:Op maandag 20 januari 2025 10:56 schreef Leandra het volgende:
Alweer een prijsrecord op de woningmarkt: ‘De huizenmarkt tart economische wetmatigheden’
Ontwikkeling huizenprijzen
[ afbeelding ]
Ontwikkeling hypotheekrente
[ afbeelding ]
hoe dat zo, ga jij jezelf van kant maken als je 65 bent ?quote:Op maandag 20 januari 2025 11:05 schreef Halcon het volgende:
Die massaal te bouwen bejaardentehuizen moeten daarna ook weer gesloopt worden.
om deze toch maar even te beantwoorden;quote:Op maandag 20 januari 2025 10:40 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
waarom doe jij toch zoveel moeite om de bouw van bejaardenhuizen tegen te willen houden??
Moet jij die bouw betalen??
neemt het veel kostbaar weiland in beslag?/
jij maakt de aanname dat dat dingetje wat jij wilt (en waarbij je overigens de kwaliteit van een bejaardenhuis zeer overschat) meteen voor iedereen geld.quote:Op maandag 20 januari 2025 11:08 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
hoe dat zo, ga jij jezelf van kant maken als je 65 bent ?
door de wetenschap worden we allemaal zeer gezond stokoud, of we willen of niet, ook jij
Omdat die boomers die die luxe bejaardentehuizen moeten bevolken, ondanks al die luxe, ook een keer doodgaan.quote:Op maandag 20 januari 2025 11:08 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
hoe dat zo, ga jij jezelf van kant maken als je 65 bent ?
door de wetenschap worden we allemaal zeer gezond stokoud, of we willen of niet, ook jij
mijn kinderen zijn ook al boomers, mijn zus is in goede gezondheid al overgrootmoeder en niemand denkt er aan doodgaan, jij ook nietquote:Op maandag 20 januari 2025 11:12 schreef Halcon het volgende:
[..]
Omdat die boomers die die luxe bejaardentehuizen moeten bevolken, ondanks al die luxe, ook een keer doodgaan.
ik vraag mij ook wel heel ernstig af hoeveel van die gezonde boomers (want daar zijn de bejaardenhuizen voor, niet voor diegene die zorg nodig hebben, dat zijn verzorgingstehuizen) ook daadwerkelijk willen verhuizen naar een bejaardenhuis... vrijwel elk onderzoek zegt dat ze dat helemaal niet willen......quote:Op maandag 20 januari 2025 11:12 schreef Halcon het volgende:
[..]
Omdat die boomers die die luxe bejaardentehuizen moeten bevolken, ondanks al die luxe, ook een keer doodgaan.
Dat ook nog. Om me heen zie ik er veel bezig met tuinieren e.d. Dat zal in een bejaardentehuis allemaal minder zijn.quote:Op maandag 20 januari 2025 11:25 schreef freak1 het volgende:
[..]
ik vraag mij ook wel heel ernstig af hoeveel van die gezonde boomers (want daar zijn de bejaardenhuizen voor, niet voor diegene die zorg nodig hebben, dat zijn verzorgingstehuizen) ook daadwerkelijk willen verhuizen naar een bejaardenhuis... vrijwel elk onderzoek zegt dat ze dat helemaal niet willen......
sad little man..quote:Op maandag 20 januari 2025 11:25 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
mijn kinderen zijn ook al boomers, mijn zus is in goede gezondheid al overgrootmoeder en niemand denkt er aan doodgaan, jij ook niet
jij zal 100 worden , thuis, allleen, zeer gezond heel oud
dat wil jij niet, lang leve de vrijheid jongenquote:Op maandag 20 januari 2025 11:27 schreef freak1 het volgende:
[..]
sad little man..
waarom zouden die ouderen allemaal zo alleen zijn?
vrouwen leven langer dan mannen .,,dus de kans dat ik alleen thuis zit als ik oud ben is zeer klein.
Waar ben je nou precies mee bezig met je irritante manier van posten? Met je roeptoeteren dat iedereen zonder uitzondering 100 jaar oud zal worden. Wat probeer je nou te bereiken met je posts?quote:Op maandag 20 januari 2025 11:31 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
dat wil jij niet, lang leve de vrijheid jongen
al was het maar om de alleenstaanden AOW
ik ben zeer tevreden met mijn partner en hoop dat ik eerder overlijd dan haar maargoed.quote:Op maandag 20 januari 2025 11:31 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
dat wil jij niet, lang leve de vrijheid jongen
al was het maar om de alleenstaanden AOW, en dan een jong ding van 60 in hui\s nemen die er de oorzaak van is dat jij per maand 600 euro minder krijgt??
nee lieverd dat ga jij niet doen
een keer fietsen en koffie drinken met eentje ok , maar dat kan dan beter in een bejaardenhuis, geheel vrijblijvend
Als je dan vanaf 2018 de inflatie-cijfers neemt (https://indeflatie.nl/inflatie-afgelopen-10-jaar/ : 2,6%, 1.3%, 2.7%, 10%, 3,9%, 3,4%), dan kom je uit op ruim 388k nu. Dan is de vraagprijs van 419k niet eens zoveel hoger, 10% meer dan inflatie.quote:Op zondag 19 januari 2025 21:58 schreef poemojn het volgende:
tja wat is de intrinsieke waarde..hier het lijstje Woz-waarden van het appartement dat je postte. Bouwjaar 2017 dus misschien moet je vooral naar 2018 kijken voor de waarde. De kans dat de waarde op korte termijn zo onderuitkachelt dat je het voor 2 ton kunt kopen lijkt niet heel groot. Zeg nooit nooit, maar als het gebeurt zul je wel flink lef moeten hebben om te kopen in een ingewikkelde markt.quote:01-01-2023 360.000 euro
01-01-2022 400.000 euro
01-01-2021 311.000 euro
01-01-2020 279.000 euro
01-01-2019 259.000 euro
01-01-2018 234.000 euro
01-01-2017 187.000 euro
01-01-2016 110.000 euro
01-01-2015 39.000 euro
Niks mis mee toch? Het is een verkopersmarkt, dus als je als verkoper zulke eisen stelt.... wat ik zorgwekkender vind is 8% overbieden voor appartement. Nog iets over de VvE (bijdrage?) in het contract? Dat lijkt me nl. belangrijkerquote:Op dinsdag 21 januari 2025 08:10 schreef freak1 het volgende:
ik heb de mails gezien en de gesprekken gehoord maar wat hallucitant.. vooral dat 10 procent even cash naar de makelaar overmaken binnen 2 weken...
dat je 10 procent bankgarantie moet afgeven snap ik nog.. en dat je die bankgarantie of 10 procent bij de notaris op een tussenrekening stalt, dat kende ik allemaal al. maar binnen 2 weken en de rekening van de makelaar. die was nieuw. maar dat is blijkbaar normaal? vind het nogal wat dat het op een lopende rekening van de makelaar gaat. zou ik als verkoper ook niet direct blij mee zijn.quote:Op dinsdag 21 januari 2025 08:42 schreef blomke het volgende:
[..]
Niks mis mee toch? Het is een verkopersmarkt, dus als je als verkoper zulke eisen stelt.... wat ik zorgwekkender vind is 8% overbieden voor appartement. Nog iets over de VvE (bijdrage?) in het contract? Dat lijkt me nl. belangrijker
Ik kan hier niets over vinden eigenlijkquote:Op dinsdag 21 januari 2025 08:48 schreef freak1 het volgende:
[..]
dat je 10 procent bankgarantie moet afgeven snap ik nog.. en dat je die bankgarantie of 10 procent bij de notaris op een tussenrekening stalt, dat kende ik allemaal al. maar binnen 2 weken en de rekening van de makelaar. die was nieuw. maar dat is blijkbaar normaal? vind het nogal wat dat het op een lopende rekening van de makelaar gaat. zou ik als verkoper ook niet direct blij mee zijn.
dat overbieden is echt heel normaal in mijn regio. bij huizen is 10 tot 15 procent hier normaal...
vve bijdrage uiteraard gechecked, dat is allemaal prima geregeld inclusief het MOP en een spaarpot
ach ik heb het idd uit handen gegeven maar ik vond het een zeer bijzondere streek.quote:Op dinsdag 21 januari 2025 09:37 schreef Doedezemaar het volgende:
Die makelaar is niet goed bij z’n hoofd. Die eis is niet normaal, niet op ingaan hoor. Ik snap dat de verkopers zekerheid willen, maar die zekerheid hadden ze ook niet als ze op dat andere bod waren ingegaan. Regel alsnog die bekende makelaar als aankoopmakelaar en laat die persoon het verder regelen.
En als je bang bent dat het in een rustig gat ligt, valt wel mee. Je hoort en ziet de dagelijks de vliegtuigen opstijgen.quote:Op dinsdag 21 januari 2025 19:56 schreef asco het volgende:
Voor wie de randstad wil ontvluchten en op zoek is naar een echt huis onder het half miljoen:
https://www.funda.nl/deta(...)s-vliek-21/43870870/
Oh, je gaat verhuizen?quote:Op dinsdag 21 januari 2025 19:56 schreef asco het volgende:
Voor wie de randstad wil ontvluchten en op zoek is naar een echt huis onder het half miljoen:
Als je op Streetview klikt kom je midden in een garage met tweedehands auto'squote:Op dinsdag 21 januari 2025 19:56 schreef asco het volgende:
Het is geen Schiphol he.quote:Op dinsdag 21 januari 2025 20:03 schreef Adames het volgende:
[..]
En als je bang bent dat het in een rustig gat ligt, valt wel mee. Je hoort en ziet de dagelijks de vliegtuigen opstijgen.
Nee, mijn vrijstaand huis is nieuwer op een groter stuk grond en gaat over 15 jaar voor minimaal 1 miljoen van de hand.quote:
Die ligt er schijnbaar achter inderdaad.quote:Op dinsdag 21 januari 2025 22:15 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Als je op Streetview klikt kom je midden in een garage met tweedehands auto's
Dit topic is daar niet voor.quote:Op woensdag 22 januari 2025 11:49 schreef bitterbal het volgende:
Ik sta op het punt een nieuwbouw studio te kopen. Nu wordt deze behang klaar opgeleverd met een keuken en badkamer. Heb volgende week het eerste optie gesprek met de makelaar. Maar ik ben al benieuwd met welke kosten ik nog meer rekening moet houden?
En hebben jullie nog tips voor vragen die ik kan stellen aan de makelaar?
oke thanxquote:Op woensdag 22 januari 2025 11:54 schreef laziness het volgende:
[..]
Dit topic is daar niet voor.
Hier kan je terecht
heywoodu in K&W / Verhuis/klus/woon voorpret en kriebelstopic #85
Of hier staat veel info K&W / [Het grote nieuwbouw-topic - 2] Voor iedereen met een nieuwbouw woning
Aansluitkosten gwl/internet?quote:Op woensdag 22 januari 2025 11:49 schreef bitterbal het volgende:
Ik sta op het punt een nieuwbouw studio te kopen. Nu wordt deze behang klaar opgeleverd met een keuken en badkamer. Heb volgende week het eerste optie gesprek met de makelaar. Maar ik ben al benieuwd met welke kosten ik nog meer rekening moet houden?
Ah thnx, ! Zal deze vragen meenemen, het is idd gasloosquote:Op woensdag 22 januari 2025 11:58 schreef Essebes het volgende:
[..]
Aansluitkosten gwl/internet?
Vloerbedekking
Gordijnen
Sloten
Verven
Planken ophangen
Toilet garnituur (toilet en badkamer)
Lampen/verlichting
En verzin zo nog maar wat.
Vragen aan de makelaar:
welke meerwerkkeuzes krijg je, wat zijn de deadlines. (Kan per soort keuze verschillen)
Is het complex al op elektra aangesloten, of is er duidelijkheid over deze planning (dit ivm de krapte op de elektra markt)
Indien geen gas: wat dan wel? Krijg je een Onderhoudscontract in je maag gesplitst voor WTW of warmtepomp
Levert de bouwer/projectontwikkelaar ook de opzet voor een VvE aan? Denk aan oprichtingskosten, acties bij notaris etc.
Zomaar even wat puntjes.🫣
Ik blijf lekker in de randstad. Van zo´n huis en omgeving krijg ik het gewoon koud. Blij met mijn cosy stadsherenhuis met originele details en heeel veel leuke tentjes in de buurt. Postzegeltuin neem ik op de koop toe.quote:Op woensdag 22 januari 2025 07:44 schreef asco het volgende:
[..]
Die ligt er schijnbaar achter inderdaad.
Maargoed, ik zag het toevallig voorbij komen en moest gniffelen in vergelijking met wat je voor die prijs in de randstad krijgt.
Wanneer is de oplevering mogelijk, welke eisen stelt de ontwikkelaar in het voorl.. koopcontract, kan je ontbindende voorwaarden stellen, en ga zo maar doorquote:Op woensdag 22 januari 2025 11:49 schreef bitterbal het volgende:
Kosten: is er een VvE en zo ja: hoeveel zou je moeten bijdragen??quote:Op woensdag 22 januari 2025 11:49 schreef bitterbal het volgende:
ja VVE is bekend dat die 3 maanden voor oplevering actief wordt, bijdrage is nog niet bekendquote:Op woensdag 22 januari 2025 15:13 schreef blomke het volgende:
[..]
Kosten: is er een VvE en zo ja: hoeveel zou je moeten bijdragen??
en pak je de goudprijs erbij: 31/12/17 ¤34,80 per gram; 31/12/24 ¤80,64 per gram (https://www.hollandgold.nl/koersen/goudkoers.html) dan is de vraagprijs zelfs aan de lage kantquote:Op maandag 20 januari 2025 12:29 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Als je dan vanaf 2018 de inflatie-cijfers neemt (https://indeflatie.nl/inflatie-afgelopen-10-jaar/ : 2,6%, 1.3%, 2.7%, 10%, 3,9%, 3,4%), dan kom je uit op ruim 388k nu. Dan is de vraagprijs van 419k niet eens zoveel hoger, 10% meer dan inflatie.
De inflatie is niet iets magisch losstaands, de inflatie wordt mede (zelfs voor een groot deel) veroorzaakt door de stijgende kosten van wonen. Zowel de stijgende prijs van koophuizen als de woekerhuren.quote:Op woensdag 22 januari 2025 18:10 schreef poemojn het volgende:
[..]
en pak je de goudprijs erbij: 31/12/17 ¤34,80 per gram; 31/12/24 ¤80,64 per gram (https://www.hollandgold.nl/koersen/goudkoers.html) dan is de vraagprijs zelfs aan de lage kant
Volgens mij worden huizenprijzen niet in het inflatiecijfer meegenomen.quote:Op woensdag 22 januari 2025 19:44 schreef pedaalemmerzak het volgende:
[..]
De inflatie is niet iets magisch losstaands, de inflatie wordt mede (zelfs voor een groot deel) veroorzaakt door de stijgende kosten van wonen. Zowel de stijgende prijs van koophuizen als de woekerhuren.
de woonlasten wel, maar dus idd meer indirect https://esb.nu/waarom-hui(...)inflatie-thuishoren/quote:Op woensdag 22 januari 2025 19:46 schreef Adames het volgende:
[..]
Volgens mij worden huizenprijzen niet in het inflatiecijfer meegenomen.
Woonlastenquote:Op woensdag 22 januari 2025 19:46 schreef Adames het volgende:
[..]
Volgens mij worden huizenprijzen niet in het inflatiecijfer meegenomen.
n=1quote:Op donderdag 23 januari 2025 15:04 schreef Feola het volgende:
[..]
Nee hoor. Mijn hypotheek blijft gewoon hetzelfde.
Nou nee, hypotheeklasten blijven langjarig hetzelfde en dalen vaak zelfs.quote:
Als je een groot deel van je hypotheek in één keer aflost wordt het lager ja.quote:Op donderdag 23 januari 2025 17:32 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nou nee, hypotheeklasten blijven langjarig hetzelfde en dalen vaak zelfs.
Alleen als je een ander huis koopt op het moment dat de rente hoger is en je moet bijlenen dan worden je woonlasten hoger.
De mijne werden lager trouwens, verhuizend van een jaren 70 tweekapper met 145m² woonoppervlak naar een vrijstaande nieuwbouwwoning met 212m² woonoppervlak, 2 keer zoveel grond en een 2 keer zo hoge hypotheek...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |