De oorlog tussen Hamas en Isral is een escalatie van het Isralisch-Palestijns conflict die begon op 7 oktober 2023 en zich ontwikkelde tot een Isralische invasie in de Gazastrook.
De aanleiding van de inval in de Gazastrook was een gecordineerde verrassingsaanval door de militante beweging Hamas vanuit de Gazastrook op Isral, onder de naam Operatie Al-Aqsa-storm. Duizenden raketten werden afgevuurd op Isralische plaatsen in de grensstreek, terwijl ongeveer 3.000 militanten de grens met Isral doorbraken en aanslagen pleegden op Isralische militaire bases, woonwijken en een muziekfestival, waarbij circa 1.200 mensen werden gedood, waarvan 846 burgers. Naar schatting 200-250 personen werden gevangengenomen en als gijzelaars naar de Gazastrook overgebracht. Hamas verklaarde dat de aanval een reactie was op het geweld van Isralische kolonisten, de blokkade van de Gazastrook, de ontheiliging van de Al-Aqsamoskee in Jeruzalem, evenals op de wreedheden die in de afgelopen decennia van Isralische zijde waren begaan tegen de Palestijnen.
In reactie op de aanval voerden de Isralische strijdkrachten (IDF) wekenlang dag en nacht bombardementen uit op de Gazastrook. Langs de grens werd een troepenmacht samengetrokken ter voorbereiding op een grondoffensief, met als doel de vernietiging van Hamas en het opsporen en bevrijden van de Isralische gijzelaars. In heel Gaza werden huizen en civiele infrastructuur vernietigd. Na een aantal korte voorbereidende grondoperaties werd begin november een grootschalig Isralisch grondoffensief gestart.
IDF voerde tevens invallen uit op de bezette Westelijke Jordaanoever. Ook in het grensgebied tussen Isral en Libanon liepen de spanningen op en waren er meerdere confrontaties tussen Hezbollah en IDF. Nadat Hezbollah-militanten vanuit Libanon raketten hadden afgevuurd op Isral, reageerde Isral met luchtaanvallen op Libanon.
Op 26 oktober publiceerde het door Hamas aangestuurde Ministerie van Volksgezondheid in Gaza een lijst van ruim 7.000 personen die tussen 7 en 26 oktober in de Gazastrook werden gedood, waaronder bijna 3.000 kinderen en ruim 3.000 vrouwen, met nog zo'n 2.700 vermisten. Ook daarna viel er nog een onbekend aantal doden en gewonden. Nieuwsmedia en internationale organisaties zoals de WHO achtten de genoemde aantallen betrouwbaar. Volgens voorlopige tellingen waren er op 10 november meer dan 11.000 Palestijnen gedood, waaronder ruim 4.500 kinderen, met nog zo'n 2.700 vermisten. Op de Westelijke Jordaanoever werden sinds het begin van de oorlog tot half november meer dan 190 Palestijnen gedood, waarvan ruim 50 kinderen. Wijdverbreide burgerdoden hebben ertoe geleid dat zowel Isral als Hamas zijn beschuldigd van oorlogsmisdaden.
Isral spoorde de 1,1 miljoen inwoners van het noordelijke deel van de Gazastrook aan om te evacueren naar het zuiden, terwijl Hamas de bewoners opriep in hun huizen te blijven. De Verenigde Naties (VN) meldde dat er ongeveer 1,7 miljoen Palestijnen, meer dan 70% van de bevolking van Gaza, intern ontheemd waren geraakt. Ongeveer 500.000 Israli's werden gevacueerd.Mensenrechtenorganisaties riepen op tot de opname van vluchtelingen uit de Gazastrook.De oorlog heeft geleid tot een ernstige humanitaire crisis in Gaza. Verschillende hulporganisaties hebben Isral ervan beschuldigd honger te gebruiken als oorlogswapen. De VN heeft gewaarschuwd voor de dreiging van hongersnood en de verspreiding van ziekten in de regio, als gevolg van de afsluiting van water, brandstof, voedsel en elektriciteit door Isral. De VN en veel landen riepen op tot een onmiddellijk staakt-het-vuren.
Op 27 januari 2023 heeft het Internationaal Gerechtshof een tussentijdse uitspraak gedaan in de zaak Zuid-Afrika vs Isral [af]. Het Hof zag het potentile risico van genocidale daden tegen de bevolking van Gaza en herinnerde Isral aan zijn naleving van de Genocide Conventie en vroeg Isral binnen een maand te rapporteren over de gevraagde taken.
SPOILER: Twitteraccounts van een aantal betrouwbare twitteraars
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Kaart van de Gazastrook en informatie over de Gazastrook
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Hier verder.
Er gaat een video rond op Youtube waarin Trump Israel met hand en tand verdedigt en zegt die Palestijnen te gaan aanspreken en dat het afgelopen moet zijn met al die geindoctrineerde haat. Die speech is overigens wel ca 8? jaar oud, maar je zou verwachten dat hij daar nog steeds achter staat, hoewel je het met Trump nooit weet, vind ik zelf.
Daarnaast zegt hij die deal te willen begeiden tussen Gaza en Israel en dat hij erg goed is in het maken van deals.
Aangezien hij ook al met Panama, dat Suez kanaal en Groenland bezig was, zou het mij niet verbazen als ze die huidige parkeerplaats aan zee nu willen opkopen en aan Israel willen toevoegen.
Zou ik ook geen gek idee vinden want dan heb je dat hele gezeik niet meer. Gaza heeft eigenlijk het geld toch niet om dat op te bouwen en de VS kan Gaza onder druk zetten omdat zij daarvoor niet willen betalen omdat het dan voor Israel geen goede deal wordt en waar de VS dus niet aan mee wil werken.
Dan moet er alleen nog met andere landen onderhandelt worden waar die mensen naar toe moeten. Maar alles is beter dan daar in die kapot geschoten bende je bestaan op te bouwen, iets waar Israel nou juist weer wel goed in is.
En ik zie Trump wel als een van de beste spelers om dit voor elkaar te krijgen en ik zou dit idee van harte toejuichen. Het zou voor iedereen beter zijn.
Hier heb je dat filmpje en het is net alsof die speech gemaakt is voor precies dit moment.
Uitgebreid artikel over de steeds groter worden macht van de kahanisten
In Isral is het extremistische gedachtegoed van de in 1990 vermoorde rabbijn Meir Kahane weer populair sinds ‘7 oktober’. ‘Vandaag de dag weet iedereen dat Kahane gelijk had.’ https://www.trouw.nl/buit(...)-in-israel~ba0eadb8/ ‘Iedereen ziet dat wij een enge, Kahanistische, racistische en religieus extremistische staat aan het worden zijn’ Matan Vilnai voormalig generaal-majoor in het Isralische leger
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem. -Rabia Al-Basri
In Isral is het extremistische gedachtegoed van de in 1990 vermoorde rabbijn Meir Kahane weer populair sinds ‘7 oktober’. ‘Vandaag de dag weet iedereen dat Kahane gelijk had.’ https://www.trouw.nl/buit(...)-in-israel~ba0eadb8/ ‘Iedereen ziet dat wij een enge, Kahanistische, racistische en religieus extremistische staat aan het worden zijn’ Matan Vilnai voormalig generaal-majoor in het Isralische leger
Nou dit klopt al niet dus, want ik hoor niet bij die iedereen.
Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
Er gaat een video rond op Youtube waarin Trump Israel met hand en tand verdedigt en zegt die Palestijnen te gaan aanspreken en dat het afgelopen moet zijn met al die geindoctrineerde haat. Die speech is overigens wel ca 8? jaar oud, maar je zou verwachten dat hij daar nog steeds achter staat, hoewel je het met Trump nooit weet, vind ik zelf.
Daarnaast zegt hij die deal te willen begeiden tussen Gaza en Israel en dat hij erg goed is in het maken van deals.
Aangezien hij ook al met Panama, dat Suez kanaal en Groenland bezig was, zou het mij niet verbazen als ze die huidige parkeerplaats aan zee nu willen opkopen en aan Israel willen toevoegen.
Zou ik ook geen gek idee vinden want dan heb je dat hele gezeik niet meer. Gaza heeft eigenlijk het geld toch niet om dat op te bouwen en de VS kan Gaza onder druk zetten omdat zij daarvoor niet willen betalen omdat het dan voor Israel geen goede deal wordt waar de VS dus niet aan mee wil werken.
Dan moet er alleen nog met andere landen onderhandelt worden waar die mensen naar toe moeten. Maar alles is beter dan daar in die kapot geschoten bende je bestaan op te bouwen, iets waar Israel nou juist weer wel goed in is.
En ik zie Trump wel als een van de beste spelers om dit voor elkaar te krijgen en ik zou dit idee van harte toejuichen. Het zou voor iedereen beter zijn.
Hier heb je dat filmpje en het is net alsof die speech gemaakt is voor precies dit moment.
Op donderdag 16 januari 2025 13:47 schreef Frutsel het volgende: Afgefikte gebied in Los Angeles wordt ook opgekocht als ik ze mag geloven dus ik verbaas me er niet over als dit zou gebeuren
Het zou eigenlijk een perfect idee zijn. Israel bouwt die parkeerplaats op en maakt er dit keer wel iets van en Gaza wordt op een lokatie elders opgebouwd met hulp van buiten, gefaciliteerd vanuit de deal.
En op die manier houdt je die strijdende partijen uit elkaar en heb je eindelijk een reeele mogelijkheid tot vrede.
En zeker weten dat heel Israel hier voor is. Wat is er nou idealer, als je met je buren ruzie hebt, dat je tot een acccoord kunt komen dat zij gaan verhuizen
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem. -Rabia Al-Basri
Isral is een erg verdeeld land. Als de haviken hun zin krijgen en de militaire campagnes (en nederzettingen) doorgaan, dan is de helft van het land boos en als ze hun zin niet krijgen is de andere helft boos.
Die tweede helft heeft sinds 7 oktober het land meerdere malen plat gelegd met protesten waar Extinction Rebellion nog niet eens van mag dromen.
Vandaar ook dat het zo dom is om alles wat Isralisch is te boycotten. Elke pro-Pally die oprecht begaan is met het lot van de Palestijnen zou dit moeten weten en herkennen als een potentile bondgenoot.
Nou ja, ik zie Israeli's die deze oorlog voort willen zetten om definitief en volledig Hamas uit te schakelen, en daarnaast alles op alles zetten om die gijzelaars te bevrijden, niet perse als havikken.
In de positie van Israel lijkt het me beter dat je hier als overwinnaar uitkomt waarbij Hamas volledig is geelimineerd. Doe je dat niet dan begin je straks weer van voor af aan, waar het nu een beetje naar uitziet.
En ik had dus eigenlijk ook iets heel anders verwacht toen Trump zei, die gijzelaars moeten voor mijn inauguratie terugkomen or all hell is gonna break loose. Nu komen ze dus nog niet allemaal terug en wordt Israel nog steeds gechanteerd met die gijzelaars, en dat over een lange nog komende periode. Israel wordt met deze deal dus vleugellam gemaakt en het past voor mij helemaal niet in het beeld van de tot nu toe gevolgde strategie.
Hier ook aan het einde van het filmpje: "maar terwijl de onderhandelaars praten gaan de Isralische bombardementen in Gaza nog door". Alsof dat in strijd is met elkaar.
Hier ook aan het einde van het filmpje: "maar terwijl de onderhandelaars praten gaan de Isralische bombardementen in Gaza nog door". Alsof dat in strijd is met elkaar.
NOS heeft regelmatig aparte manieren van samenvatten als het over Isral gaat.
When the student is ready, the teacher will appear. When the student is truly ready, the teacher will disappear.
Op donderdag 16 januari 2025 17:44 schreef havanagila het volgende: Dit ja. Eerst feest vieren op 7 oktober en juichen dat er oorlog komt, en dan achteraf ook feesten en juichen als er een staakt het vuren komt?
Wat willen ze dan eigenlijk?
Eehmm, alle Joden (van de River to de Sea) afmaken en er gewoon mee wegkomen?
Hoe dicht zit ik dan in de buurt?
[..] Eehmm, alle Joden (van de River to de Sea) afmaken er er gewoon mee wegkomen?
Hoe dicht zit ik dan in de buurt?
Mag wel duidelijk zijn ja, doelde meer op de activisten. Iedere keer lanceert Hamas weer raketten (zelfs met Iron Dome), en plegen ze aanslagen om weer een oorlog uit te lokken, en dan is het op een of andere manier toch weer Israls schuld.
Op donderdag 16 januari 2025 18:02 schreef havanagila het volgende: Mag wel duidelijk zijn ja, doelde meer op de activisten. Iedere keer lanceert Hamas weer raketten (zelfs met Iron Dome), en plegen ze aanslagen om weer een oorlog uit te lokken, en dan is het op een of andere manier toch weer Israls schuld.
Daarom kan ik me ook niet voorstellen dat Israel een wapenstilstand van weken/maanden zou willen. Die willen gewoon tot het gaatje gaan. Maar we gaan het zien hoe het werkelijk gaat lopen.
Vanuit het ICC of in eigen land? In principe lijkt het mij dat hij reizen vermijdt waar dat risico bestaat. Of Interpol arresteert hem in Polen ondanks hun toezegging ofzo. Geen idee hoe dat gaat.
[..] Vanuit het ICC of in eigen land? In principe lijkt het mij dat hij reizen vermijdt waar dat risico bestaat. Of Interpol arresteert hem in Polen ondanks hun toezegging ofzo. Geen idee hoe dat gaat.
Ahead of Palestinian prisoner release in Gaza deal, Katz says he’s freeing settlers held in administrative detention
Defense Minister Israel Katz announces his decision to free West Bank settlers held under administrative detention orders, ahead of the expected release on Sunday or Monday of Palestinian security prisoners in a hostage-ceasefire deal signed with Hamas in Doha last night.
“In light of the expected release of terrorists from Judea and Samaria as part of the hostage release deal, I have decided to release the settlers detained in administrative detention and to convey a clear message of strengthening and encouraging the [West Bank] settlements, which are at the forefront of the struggle against Palestinian terrorism and facing growing security challenges,” he says in a statement.
“It is better for the families of Jewish settlers to be happy than the families of released terrorists.”
Katz in November announced an end to administrative detention orders for West Bank settlers, meaning Israel now only uses the controversial policy of holding suspects without charge against Palestinian terror suspects. A total of 16 administrative detention orders were issued for Jewish Israelis under former defense minister Yoav Gallant, and seven of them were still being held at the time.
His latest decision comes after reports that the government would take additional measures to combat terrorism in the West Bank as part of efforts to convince Finance Minister Bezalel Smotrich not to leave the coalition in protest of the Gaza deal.
Dit is natuurlijk niet verrassend als je je beseft dat Katz bij uitstek genstalleerd is om de coalitie bijeen te houden. De belangen van het defensieapparaat zijn slechts een bijzaak in zijn beslissingen. De tientallen waarschuwingen van Shabak en de IDF tegen dit soort beslissingen en tegen het groeiende gevaar van opstandige kolonisten gaan helaas langs hem heen.
Op vrijdag 17 januari 2025 09:19 schreef Cuendillar het volgende: Morgen stemming over de nederlaag in het kabinet; daarna hopelijk snel de val van het kabinet en nieuwe verkiezingen.
Smotrich heeft al toegezegd de deal te steunen. Ben Gvir gaat tegen stemmen, maar stapt niet uit de coalitie. Het ziet er naar uit dat de deal doorgaat.
Hamas schijnt nu meer mensen gerekruteerd te hebben dan ze verloren hebben. Oh wacht dat was al voorspeld voordat deze genocide op Palestijnen deze vormen aannam.
Op vrijdag 17 januari 2025 10:10 schreef Chadi het volgende: Hamas schijnt nu meer mensen gerekruteerd te hebben dan ze verloren hebben. Oh wacht dat was al voorspeld voordat deze genocide op Palestijnen deze vormen aannam.
Wat denk je, dit jaar nog een nieuwe 7 oktober, of volgend jaar pas?
Op vrijdag 17 januari 2025 10:10 schreef Chadi het volgende: Hamas schijnt nu meer mensen gerekruteerd te hebben dan ze verloren hebben. Oh wacht dat was al voorspeld voordat deze genocide op Palestijnen deze vormen aannam.
Is er nou geen moment dat je zelf denkt: 'he wacht. Maar dat kan helemaal niet'?
[..] Is er nou geen moment dat je zelf denkt: 'he wacht. Maar dat kan helemaal niet'?
Dat vergt hersenen, en denkvermogen. Natuurlijk gaat dat niet gebeuren Waar ik enorm benieuwd naar ben: hoeveel van de gegijzelden die straks worden vrijgelaten, leven nog? Want dat zal best impact hebben op de bereidheid van Isralische zijde om verder te onderhandelen. Als er 33 lijken worden overhandigd, met alle bijbehorende bewijzen van mishandeling, dan kan ik mij best voorstellen dat er geen behoefte is van Israls kant om verder te gaan met de gesprekken. En als er 33 levenden zijn, die (all things considered) goed zijn behandeld, dat er juist ruimte is vanuit Palestijnse zijde om te eisen dat er goede vervolg-gesprekken en afspraken komen.
[..] Dat vergt hersenen, en denkvermogen. Natuurlijk gaat dat niet gebeuren Waar ik enorm benieuwd naar ben: hoeveel van de gegijzelden die straks worden vrijgelaten, leven nog? Want dat zal best impact hebben op de bereidheid van Isralische zijde om verder te onderhandelen. Als er 33 lijken worden overhandigd, met alle bijbehorende bewijzen van mishandeling, dan kan ik mij best voorstellen dat er geen behoefte is van Israls kant om verder te gaan met de gesprekken. En als er 33 levenden zijn, die (all things considered) goed zijn behandeld, dat er juist ruimte is vanuit Palestijnse zijde om te eisen dat er goede vervolg-gesprekken en afspraken komen.
Wat Israel, Hamas willen is volstrekt irrelevant. Het gaat erom of Amerika er nog zin in heeft. Meestal wel, maar met Trump twijfel ik. Volgens mij vindt hij het allemaal maar gedoe en ziet hij liever stabiele relaties met SA bijv.
Dit zijn de 33 gijzelaars die in de eerste fase van de deal worden vrijgelaten
quote:
Families van gijzelaars krijgen bericht over bijgewerkte lijst die door Hamas is bevestigd en waarop Isralische vrouwen, kinderen en ouderen staan die vrijgelaten zullen worden nadat ze op 7 oktober zijn ontvoerd, meldt Ynet.
Hamas is van plan om de gijzelaars gedurende 42 dagen (zes weken) vrij te laten, met minstens drie gijzelaars per week. Levende gijzelaars worden vrijgelaten vr de overledenen. Volgens de voorwaarden van de deal worden vrouwen eerst in twee fasen vrijgelaten: drie vrouwen op de eerste dag en vier op de zevende dag.
Na de ondertekening van een gijzelaarsovereenkomst tussen Isral en Hamas op vrijdag, informeerde de IDF de families van de gijzelaars over de lijst met namen die Isral voor vrijlating had aangevraagd en die Hamas had goedgekeurd. De bijgewerkte lijst bevatte de 33 personen , evenals anderen die hoopten dat hun familieleden — zowel levend als overleden — in de tweede fase van de overeenkomst zouden worden vrijgelaten.
De lijst komt overeen met degene die Hamas eerder deze maand goedkeurde, gebaseerd op een lijst die Isral maanden geleden indiende. De families kregen echter geen informatie over de omstandigheden van de gijzelaars.
De eersten die worden vrijgelaten, zijn naar verwachting vrouwen die zijn ontvoerd uit kibboetsen en het Nova Music Festival : Romi Gonen, Emily Damari, Arbel Yehud, Doron Steinbrecher en Shiri Bibas en haar jonge kinderen, Ariel en Kfir. Vervolgens worden vijf vrouwelijke IDF-uitkijkers vrijgelaten die zijn gevangengenomen op de Nahal Oz-basis: Liri Albag , Karina Ariev, Agam Berger, Daniella Gilboa en Naama Levy.
De lijst bevat ook 10 mannen in de leeftijd van 50-85 jaar: Ohad Ben-Ami, Gadi Moses, Keith Siegal, Ofer Calderon, Eliyahu Sharabi, Itzik Elgart, Shlomo Mansour, Ohad Yahalomi, Oded Lifshitz en Tsahi Idan.
Daarnaast zullen negen andere gewonde of zieke gijzelaars worden vrijgelaten in de eerste fase van de deal: Yarden Bibas, Sagui Dekel Hen, Yair Horn, Omer Wenkert, Alexander Trufanov, Eliya Cohen, Or Levy, Tal Shoham en Omer Shem Tov. Ook Avera Mengistu en Hisham al-Sayed , die al bijna tien jaar gevangen zitten in Gaza, zijn hierbij betrokken.
Mijn wauw was natuurlijk gericht op de gedachte dat ze toch nog leven en hoera en zo. Dat Hamas niet betrouwbaar is is net als gras dat groen is of Ben Gvir die een labiele idioot is.
De Iraanse minister van Buitenlandse Zaken noemt de deal over het staakt-het-vuren in Gaza een 'overgave' voor Isral. Hij bevestigt de aanhoudende steun van Teheran aan Hamas, zo blijkt uit een verklaring.
In een telefoongesprek met Khalil al-Hayya, hoofd van Hamas in de Gazastrook en hoofd van de onderhandelingsdelegatie in Qatar, bevestigde minister Abbas Araghchi de steun van Iran voor de staakt-het-vuren-overeenkomst. Hij feliciteerde Hamas met de wat hij noemt 'overwinning' op Isral. Hij zei dat de veerkracht van Hamas Isral gedwongen heeft tot de deal over een wapenstilstand en de uitwisseling van gevangenen en gijzelaars.
Hamas zei in een verklaring dat Al-Hayya Iran bedankte en dat het bestand deels tot stand was gekomen dankzij de steun van Iran tijdens de oorlog
[..] Wordt het een verassing dan wie er van die 33 gijzelaars er nog in leven zijn???
Wat is je probleem? En het is ‘verrassing’. En natuurlijk hoop ik dat die kleine en zijn moeder nog leven, las alleen eerder berichten dat ze niet meer leven.
Dit soort lui denken op een eigenaardige manier of missen echt elke vorm van gene. Nadat een Hamas malloot de overwinning uitriep moest ik denken aan een scne uit fight club. Tyler Durden is volledig in elkaar geslagen, leeft nog net, en gaat daarna met bebloede hoofd en mond expres boven de zakenman Loe hangen zodat Loe onder zijn bloed komt.
Isral spaart al een jaar lang de Gazanen, uit menselijke overwegingen. En omdat ze de Gazaan sparen en nu stoppen met slaan wint de Gazaan die al maanden knockout ligt. Je moet het maar uit je bek kunnen krijgen
[..] Hij heeft wel een beetje (behoorlijk) gelijk. Dit is de eerste keer dat Israel door de knieeen gaat als deze deal doorgaat.
Door de knien? Ik denk dat als die gijzelaars er niet heel rap komen Gaza echt een parkeerplaats wordt. Of de Israelis gebruiken dit om te kijken waar en welke kopstukken juichend naar buiten gehold komen om ze bij de onvermijdelijke schending van het bestand door Hamas die gasten meteen kalt zu stellen.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey; Where wealth accumulates, and men decay" - Oliver Goldsmith, The Deserted Village
[..] Rustagh, rustagh De eerste keer dat ze in dit '7 Oktober' conflict door de knieen gaan (of moeten?) Aangenomen dat deze deal geaccepteerd wordt.
Na het vernietigen van Hezbollah, het uitschakelen van Assad en daardoor het verdrijven van de Russen en de totale vernedering van Iran en het wrgsturen van UNRWA kan ik het niet bepaald als 'door de knien gaan' bestempelen.
En met deze wapenstilstand is er ook geen juridische reden tot blokkeren van wapenleveringen 'want genocide'.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
Sowieso bijzonder dat Isral verloren zou hebben terwijl zij juist steeds aangevallen worden, die spelen dit hele spel niet mee en reageren alleen met een gepaste reactie. Voor het volk in Gaza is het overduidelijk wel een spel, met een winnaar en een verliezer. En Isral is altijd de verliezer omdat ze niet mee gaan in het spel. Puur kwestie van tijd voordat de palestijnen weer een massaslachting aanrichten. Kunnen ze daarna weer blij feest vieren dat ze op brute wijze onschuldige burgers hebben afgeslacht.
Op vrijdag 17 januari 2025 15:32 schreef damsco het volgende: Sowieso bijzonder dat Isral verloren zou hebben terwijl zij juist steeds aangevallen worden, die spelen dit hele spel niet mee en reageren alleen met een gepaste reactie. Voor het volk in Gaza is het overduidelijk wel een spel, met een winnaar en een verliezer. En Isral is altijd de verliezer omdat ze niet mee gaan in het spel. Puur kwestie van tijd voordat de palestijnen weer een massaslachting aanrichten. Kunnen ze daarna weer blij feest vieren dat ze op brute wijze onschuldige burgers hebben afgeslacht.
Het lijkt me dat er meer zichtbare en onzichtbare maatregelen rondom de Gazastrook getroffen gaan worden. Een nieuwe slachting zoals 7 oktober zie ik vanuit de Gazastrook niet snel gebeuren.
Als ik Isral was zou ik een mijnenveld eromheen aanleggen met een smalle corridor bijvoorbeeld. Of een betonnen muur met een obstakelgracht. Nu is er op veel plekken nog slechts een hek.
[..] Isral is een erg verdeeld land. Als de haviken hun zin krijgen en de militaire campagnes (en nederzettingen) doorgaan, dan is de helft van het land boos en als ze hun zin niet krijgen is de andere helft boos.
Die tweede helft heeft sinds 7 oktober het land meerdere malen plat gelegd met protesten waar Extinction Rebellion nog niet eens van mag dromen.
Vandaar ook dat het zo dom is om alles wat Isralisch is te boycotten. Elke pro-Pally die oprecht begaan is met het lot van de Palestijnen zou dit moeten weten en herkennen als een potentile bondgenoot.
Ik hoop eigenlijk dat het kabinet valt en er vervolgens weer partijen aan de macht komen die weer serieus willen gaan praten met de Palestijnse Autoriteit.
Dan moet Hamas alleen geen roet in het eten gooien.
[..] Ik hoop eigenlijk dat het kabinet valt en er vervolgens weer partijen aan de macht komen die weer serieus willen gaan praten met de Palestijnse Autoriteit.
Dan moet Hamas alleen geen roet in het eten gooien.
Alsof die Abbas zulke geweldige, constructieve dingen doet. Ook die zit er vooral voor zichzelf en de verrijking.
Soms word ik er wel een beetje moedeloos van. We kunnen potdorie een ruimtesonde landen op een komeet maar het lukt maar niet om twee kleuters het principe van eerlijk delen bij te brengen.
[..] Isral is een erg verdeeld land. Als de haviken hun zin krijgen en de militaire campagnes (en nederzettingen) doorgaan, dan is de helft van het land boos en als ze hun zin niet krijgen is de andere helft boos.
Die tweede helft heeft het land platgelegd voornamelijk wegens interne (vooral sociaal-economische) links-rechts politiek. Vergis je niet over de steun voor de oorlog in Gaza, daar zijn accentverschillen over de aanpak maar er zijn heel weinig mensen in Israel die de totale vernietiging van Hamas en het grootste deel van deze oorlog niet steunen.
[..] Wat denk je, dit jaar nog een nieuwe 7 oktober, of volgend jaar pas?
Zolang je die zuiveringen van Palestijns land aanhoudt zal dit kunnen gebeuren. Stop je daarmee en geef je Palestijnen hun rechten dan heb je hele grote kans dat het niet gaat gebeuren.
[..] Zolang je die zuiveringen van Palestijns land aanhoudt zal dit kunnen gebeuren. Stop je daarmee en geef je Palestijnen hun rechten dan heb je hele grote kans dat het niet gaat gebeuren.
Hmm.
Welke rechten heb je het hier over?
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
[..] Alsof die Abbas zulke geweldige, constructieve dingen doet. Ook die zit er vooral voor zichzelf en de verrijking.
Uiteraard, die man mag ook weleens opzouten. Alleen waren er met zijn regering in het verleden wel succesjes.
quote:
Soms word ik er wel een beetje moedeloos van. We kunnen potdorie een ruimtesonde landen op een komeet maar het lukt maar niet om twee kleuters het principe van eerlijk delen bij te brengen.
Ik word er ook een beetje moedeloos van. Alleen bedenk ik me dan dat andere uitzichtloze conflicten ook zijn opgelost; de Hutu's/Tutsi's, de Joegoslaven, de Duitsers, de Ieren etc.
Het zijn geen Isralirs, dus dat kan niet. Sommigen wonen ook in gebieden waar Isral geen controle over heeft. Joden hebben ook niet dezelfde rechten als Palestijnen in die gebieden.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
Op vrijdag 17 januari 2025 19:40 schreef Frikandelbroodje het volgende: Ik word er ook een beetje moedeloos van. Alleen bedenk ik me dan dat andere uitzichtloze conflicten ook zijn opgelost; de Hutu's/Tutsi's, de Joegoslaven, de Duitsers, de Ieren etc.
Tja, dit conflict zou pas kunnen worden opgelost als de Quran wordt aangepast of herschreven. Of als de hele islam wordt afgeschaft, wat eigenlijk het verstandigste zou zijn.
Maar de kans daarop is dus niet zo groot.
Of denk je dat ze meer waarde hechten aan een externe onderhandelaar (Trump?) dan aan Allah?
[ Bericht 4% gewijzigd door Tengano op 17-01-2025 19:56:35 ]
[..] Zolang je die zuiveringen van Palestijns land aanhoudt zal dit kunnen gebeuren. Stop je daarmee en geef je Palestijnen hun rechten dan heb je hele grote kans dat het niet gaat gebeuren.
De twee realiteiten lopen uit elkaar, dus is een nieuwe 7 oktober onafwendbaar. Dus nogmaals, dit jaar nog of pas volgend jaar?
[..] Uiteraard, die man mag ook weleens opzouten. Alleen waren er met zijn regering in het verleden wel succesjes. [..] Ik word er ook een beetje moedeloos van. Alleen bedenk ik me dan dat andere uitzichtloze conflicten ook zijn opgelost; de Hutu's/Tutsi's, de Joegoslaven, de Duitsers, de Ieren etc.
Hele goede voorbeelden. Stuk voor stuk landen die zichzelf in de spiegel hebben durven bekijken en die actief aan vergelding, verzoening en voorkomen gaan werken zonder hun heilige huisjes te willen sparen.
Dat gaat dus niet in dit conflict zolang n of beide zijden meent dat de ander er niet mag zijn of niet onder gelijke titel daar mag zijn.
[..] Hele goede voorbeelden. Stuk voor stuk landen die zichzelf in de spiegel hebben durven bekijken en die actief aan vergelding, verzoening en voorkomen gaan werken zonder hun heilige huisjes te willen sparen.
Dat gaat dus niet in dit conflict zolang n of beide zijden meent dat de ander er niet mag zijn of niet onder gelijke titel daar mag zijn.
De islam, en in het verlengde de Arabieren/Palestijnen, kennen geen zelfreflectie. Dat is een zwakte van die mensen. Kracht is alles en zo wordt deze overwinning ook gezien. De verliezen maken niet uit; ze zijn er nog en ze kunnen doorgaan, ook al is het van de grond af weer opbouwen. Het streven om Isral en de joden te vernietigen blijft een stip op de horizon.
Israel heeft nog steeds niet geleerd, blijkbaar. Een onvoorstelbaar gegeven.
Keek iemand net het NOS journaal? Aan het eind van het item over het staakt-het-vuren weer dezelfde domme vraag: “zou Israel doorgaan met aanvallen tot op het moment dat het bestand ingaat?”.
[..] Tja, dit conflict zou pas kunnen worden opgelost als de Quran wordt aangepast of herschreven. Of als de hele islam wordt afgeschaft, wat eigenlijk het verstandigste zou zijn.
Maar de kans daarop is dus niet zo groot.
Of denk je dat ze meer waarde hechten aan een externe onderhandelaar (Trump?) dan aan Allah?
Voordat Islamisme een belangrijke factor werd was het ook al ellende.
Je hebt echter een punt, het heeft het wel verergerd.
[..] Hele goede voorbeelden. Stuk voor stuk landen die zichzelf in de spiegel hebben durven bekijken en die actief aan vergelding, verzoening en voorkomen gaan werken zonder hun heilige huisjes te willen sparen.
Werkelijk? Ik heb hele andere dingen over die conflicten gelezen.
[..] En dat zonder enige aanleiding. Tegen een totaal onschuldige vredelievende groep mensen.
Als je begint dan is er idd geen aanleiding. En wie zegt dat het allemaal vredelievende mensen zijn? Dat verzin je zelf. Hamas is niet vriendelijk, zoals iedereen zegt. Ook de pro-vrede groep. Echter ook genoeg wel vredelievende burgers.
Zeker in Gaza kan dit niet. Want het is niet alsof die 'genocide' dan uitgevoerd zou worden in heel het Midden-Oosten, waardoor je je nog kan voorstellen dat er concreet,goed verzet kan worden vanuit de tegenpartij (omdat die een groot oppervlakte hebben). Gaza is zo groot als Texel, 2 miljoen mensen opgepropt. Daar een genocide plegen is het makkelijkste dat er is. Als Israel dat dan daadwerkelijk van plan zou zijn, hoe kan het dan dat Hamas groeit?
De minuut dat ze over de Gaza grenzen moeten gaan bemiddelen zijn we weer terug bij af. Dit akkoord gaat net zoals de Oslo akkoorden een grandioze flop worden.
Palestina’s beste zet is het onderdrukken van Hamas en instemmen met de voorwaarden voor het garanderen van 0 wapensmokkel vanuit en naar Gaza. Daarmee krijgen ze hoogstwaarschijnlijk nooit volledig zelfbestuur maar hoeven er iig niet weer meer slachtoffers te vallen.
Tis nog maar de vraag in hoeverre het ‘’meest morele leger ter wereld’’ zich gaat houden aan de afspraken. Palestijnen zijn wel vaker zonder goede aanleiding bruut neergeslagen, beschoten of vermoord zonder dat soldaten hiervoor bestraft zijn.
freedom comes when you learn to let go, creation comes when you learn to say no.
Op zaterdag 18 januari 2025 13:10 schreef Nexum het volgende: De minuut dat ze over de Gaza grenzen moeten gaan bemiddelen zijn we weer terug bij af. Dit akkoord gaat net zoals de Oslo akkoorden een grandioze flop worden.
Palestina’s beste zet is het onderdrukken van Hamas en instemmen met de voorwaarden voor het garanderen van 0 wapensmokkel vanuit en naar Gaza. Daarmee krijgen ze hoogstwaarschijnlijk nooit volledig zelfbestuur maar hoeven er iig niet weer meer slachtoffers te vallen.
Tis nog maar de vraag in hoeverre het ‘’meest morele leger ter wereld’’ zich gaat houden aan de afspraken. Palestijnen zijn wel vaker zonder goede aanleiding bruut neergeslagen, beschoten of vermoord zonder dat soldaten hiervoor bestraft zijn.
Dit lijkt mij bij uitstek een zaak voor meester Frank Visser. Burenruzies over de erfgrens is zijn specialiteit.